عقیم کردن سگ ماده و نر | مزایا و معایب عقیم سازی سگ
عقیم سازی سگ چیست؟

عقیم سازی سگ چیست؟

مدت مطالعه 13 دقیقه

جراحی اخته کردن سگ چگونه است و عواقب آن چیست؟ اگر شما هم حیوان خانگی دارید یا به تازگی سگی را به سرپرستی گرفته اید با  سوالاتی همچون سوالات زیر مواجه خواهید شد

  •  بهترین زمان برای عقیم کردن سگ چه موقع است؟
  • عقیم کردن سگهای نر و ماده چه مزایا و معایبی دارد؟
  • مراقبتهای بعد از عقیم سازی سگ چیست؟
  • هزینه عقیم کردن سگ چقدر است؟
  • نظرات دامپزشکان در مورد عقیم سازی سگ چیست؟

کافیه تا انتهای این مقاله با پت لینک همراه باشید ما تصمیم داریم در این مقاله هر آنچه که لازم است درباره ی عقیم کردن سگها بدانید را به شما آموزش دهیم، همچنین اگر از یک گربه نگهداری میکنید در مقاله ای قبلا در رابطه با عقیم کردن گربه ها برای شما نوشتم میتوانید اطلاعات لازم را از مقاله لینک شده کسب کنید. 

 

✍️دست نوشته : پت لینک به عنوان بانک جامع اطلاعاتی مراکز دامپزشکی تمامی سعی خود را کرده تا مطالب و اطلاعاتی مفید در اختیار شما قرار دهد، شما هم میتوانید برای کمک به دوستان و کاملتر شدن اطلاعات پت لینک در صورت شناخت مراکز درمانی، کلینیک حیوانات یا دامپزشکی خاصی آن را در صفحه ی ثبت مرکز خدماتی حیوانات بصورت رایگان برای استفاده ی افراد دیگر ثبت نمایید.

 

 در این مقاله چه خواهیم خواند؟ 

عقیم کردن سگ به چه معناست؟

اهمیت عقیم کردن سگ ها 

مسئولیت اخلاقی ما در عقیم کردن سگ خانگیمان 

چطور نیاز جنسی سگ خود را برآورده کنیم؟

چه زمانی عمل عقیم سازی سگ و گربه را انجام دهیم؟ 

جلوگیری از سرطان دستگاه تناسلی سگها با عقیم سازی

بهترین زمان عقیم سازی سگ

روشهای عقیم سازی سگ ماده

برداشتن تخمدان های برای جلوگیری از تولید مثل سگ

عقیم کردن موقت سگ یا بستن لوله های رحمی در سگ های ماده

برداشتن کامل رحم و تخمدان های سگ

فواید عقیم کردن سگ ماده

عقیم سازی سگ نر

نحوه عقیم سازی سگ نر

مزاياي عقيم كردن سگ نر

از کجا بفهمیم سگ نر عقیم شده؟

از کجا بفهمیم سگ ماده عقیم شده؟

فواید عقیم سازی سگ برای صاحب آن

جلوگیری از بارداری ناخواسته

جلوگیری از بیماریهای تناسلی مسری

افزایش طول عمر سگ

بهبود رفتار سگ بعد از عقیم شدن

عدم خونریزی در زمان عادت ماهانه

افسردگی بعد از عقیم کردن سگ

معایب عقیم سازی سگ

افزایش وزن سگ ها

ایجاد مشکلات قلبی در موارد نادر

مراقبت های قبل از عقیم کردن سگ ها

مراقبت بعد از عمل عقیم سازی سگ نر و ماده

هزینه عقیم سازی سگ

 

عقیم کردن سگ به چه معناست؟

عقیم سازی راهکاری است که از طریق جراحی اندام تناسلی حیوان مورد نظر از بدن اون جدا میشود، این امر باعث میشود حیوان دیگر قادر به تولید مثل نباشد،  بنابراین برای جلوگیری از تولید مثل حیوانات اقدام به عقیم کردن آنها میکنیم، معمولا عمل عقیم سازی بر روی خرگوش ها ، خوکچه هندی، سگ و گربه انجام میشود،  سگها با توجه به نژادی که دارند از 6 ماهگی تا 1 سالگی به سن بلوغ میرسند و عقیم‌ سازی سگ به معنای خارج کردن عضو باروری این حیوان است. معمولا در سگ های برای عقیم کردن حیوان نر بیضه ها برداشته میشود که این روش را به عنوان اخته کردن نیز میشناسند

عقیم سازی یا اخته کردن سگ | پت لینک

اهمیت عقیم کردن سگ ها 

عقیم سازی سگها روشی کاملا ایمن بوده و حتی دامپزشکان انجام آن را توصیه میکنند، در این روش که بصورت جراحی انجام میشود دامپزشک اندام تناسلی حیوان را خارج کرده (در مورد سگهای ماده، رحم و تخمدانها و در مورد سگهای نر، خارج کردن بیضه ها از کیسه بیضه) تا از تولید مثل آن جلوگیری کند. با عقیم سازی عضوی از بدن حیوان که مسئول باروری است خارج شده و این امر موجب کاهش ترشح هورمونهای سگهای نر و ماده خواهد شد و احساس نیاز به جفت گیری و عمل جنسی متوقف میشود. 

اهمیت عقیم سازی سگ

مسئولیت اخلاقی ما در عقیم کردن سگ خانگیمان 

همیشه مسائل و دیدگاههای مختلفی از جمله مسئولیتهای اخلاقی در زمینه عقیم سازی وجود دارد. من به عنوان کسی که حدود بیست سال در زمینه حیوانات فعالیتهای شخصی دارم همیشه با چالشهای مختلفی در زمینه عقیم سازی حیوانات مواجه بودم حالا سعی دارم در این مطلب آنها را با شما هم به اشتراک گذاشته و تصمیم گیری را به شما واگذار کنم.

در حقیقت برای اینکه سگی را در خانه نگهداری کنید باید شرایط زندگی در آسایش را برای او کاملا فراهم نمایید برای مثلا قبلا در رابطه با سگ های بزرگ برای شما نوشتم میدانید که نگهداری این سگ ها در هر خونه ای امکان پذیر نیست. همچنین توجه به این نکته بسیار مهمه که اغلب نیاز به جفت گیری در سگها به صورت شدیدی بروز می کند و چنانچه سگ خانگی شما جفت نداشته باشد دچار مشکلاتی مانند استرس و بدخلقی شده و دائما پارس میکند بنابراین یکی از دلایل پارس سگ ما همین نیازی است که نمیتواند ارضا کند، و این نشان دهنده آن است که فشار زیادی به او وارد می شود. میبینیم که بسیاری از سگهای نر و برخی موارد سگهای ماده در نبود جفت، سعی میکنند با وسایلی مانند عروسک، بالش و پتو و حتی پای افراد یا بچه های کوچک، عمل جفت گیری را انجام داده و نیاز خود را مرتفع سازند و حتی این کار در برخی از سگها تبدیل به یک وسواس تکرار شونده شدید می شود😔! 

 

چطور نیاز جنسی سگ خود را برآورده کنیم؟

خب شاید یه این فکر کنیم که یک سگ نر یا ماده دیگر بیاوریم یا حتی با سگهای دوست و آشنا قرار ملاقات بگذاریم تا این نیاز سگ خود را مرتفع کنیم. این کار چند عیب دارد. اولین مشکل این به ظاهر راه حل این است که سگها سالی دوبار نیاز به جفت گیری دارند و نتیجه آن به دنیا آوردن بیش از 4-5 توله در هر بار جفت گیریست که "خود خود شما" مسئول سرنوشت آنها هستید. چگونه باید برای اینهمه توله که در هر خانه متولد میشوند سرپرست مناسب پیدا کرد؟ سرنوشت بچه های هرکدام از آنها چه میشود؟ کدام یک از آنها نهایتا به دست توله کشان و سگ فروشان می افتند و به بدترین شک ممکن از آنها توله کشی می شود؟ کدام یک سر از بازارهای فروش حیوانات سر در می آورند؟ کدام یک از حیاط کارخانه های اطراف شهرها با یک زنجیر سنگین در گردن و موهای کرک شده و روحیه ای افسرده سر در می آورند؟ اینها قصه نیست! همه اینها رو در تجربه های شخصی خودم دیدم و با مشکلات تک تک آنها روبرو شدم. من این روش را شخصاً نه منطقی و نه اخلاقی می دانم. چون من فقط نسبت رفع به نیاز جنسی سگی که در خانه دارم مسئول نیستم. نسبت به سرنوشت تک تک آن توله ها هم مسئولم. به همین دلیل اصلاً این روش پاسخگویی به این مشکل را صحیح نمی دانم و فکر میکنم برای نگهداری سگ در خانه حتما باید عمل عقیم سازی حیوان را انجام دهید.

 

چه زمانی عمل عقیم سازی سگ و گربه را انجام دهیم؟ 

لطفا در عقیم سازی سگ و گربه خود عجله نکنید. حیوانات برای تکمیل رشد خود نیاز به هورمونهای جنسی دارند. لطفاً پیش از اطمینان از بلوغ جسمی و جنسی کامل دست به عقیم سازی نزنید. نکته مهم در انتخاب زمان عقیم سازی حیوانات این است که اگر سگ شما به انجام اعمال جنسی با اشیا و وسایل عادت کرده باشد، بعد از عقیم سازی هم احتمال اینکه این کار را ادامه دهد زیاد است. این تجربه شخصی من است که سگم را در 5 سالگی عقیم کردم ولی دقیقا تا 18 سالگی به انجام این عمل جنسی با اشیا ادامه داد 😥 !! پس قبل از عادت به این کار، اقدام به عقیم کردن سگ خود کنید.

 

جلوگیری از سرطان دستگاه تناسلی سگها با عقیم سازی

نکته مهم دیگر احتمال ابتلای سگهای نر به بزرگ شدن پروستات و مشکلات بیضه و سرطان تناسلی و ابتلای سگهای ماده به عفونتها و سرطانهای رحم می باشد. که احتمال ابتلای سگها به این بیماریها با عقیم سازی به کلی از بین می رود.

در مورد سگهای شهری، بهترین و موثرترین و انسانی ترین و اخلاقی ترین روش کنترل جمعیت که به عنوان مثال در ترکیه کاملا جواب داده، عقیم سازی و آزادسازی می باشد. بارها در شهرهای مختلفی در ایران شاهد کشتارهای وحشیانه و غیرانسانی شهرداری بودیم که شاید اگر فقط چند سال اقدامات موثر برای عقیم سازی سگها صورت می گرفت شاهد هیچ یک از این کشتارها نمی بودیم.

بهترین زمان عقیم سازی سگ

همانطور که میدانید سگ های ماده در حدود 6 ماهگی و با آغاز دوره ی فحلی به سگهای نر اجازه ی نزدیک شدن خواهند داد،ما پیشتر در مقاله ای جداگانه در خصوص زمان فحلی سگ، علائم فحل شدن و مراقبتهای این دوره مطالبی را به شما ارائه داده ایم پس اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید میتوانید به مقاله ی "فحل سگ چیست" مراجعه کنید.

در واقع طی این دوره ادرار سگ هورمونهایی را در خود دارد که با انتشار بو سبب میشود سگهای نر به سگ ماده جذب شوند. حال بهترین زمان عقیم کردن سگ به عقیده ی دامپزشکان پس از بلوغ کامل جسمی و جنسی و بعد از  9 ماهگی است. ولی من به شخصه ترجیح میدهم یک سال صبر کنم تا مطمئن شوم که سگم رشد کافی را کرده باشد!

📢از آنجاییکه عقیم کردن سگ پیش از موعد مقرر میتواند به سلامت سگ آسیب زده و مانع رشد او شود به هیچ عنوان نسبت به عقیم کردن سگ خود پیش از بلوغ اقدام نکنید. البته توجه داشته باشید با توجه به نژاد ممکن است زمان این عمل متفاوت باشد.

 

روشهای عقیم سازی سگ ماده

عقیم کردن سگهای ماده به چند روش انجام میشود که در ادامه به آنها پرداخته ایم:

 

برداشتن تخمدان های برای جلوگیری از تولید مثل سگ

این روش در مقایسه با خارج کردن عضو بصورت کامل ساده تر انجام شده و دامپزشک از طریق ایجاد برش کوچکی در بخش بالایی شکم تخمدانها را خارج میکند. با انجام این عمل فعالیت جنسی حیوان و میل جنسی او کاهش پیدا می کند.

 

عقیم کردن موقت سگ یا بستن لوله های رحمی در سگ های ماده

در این روش هیچگونه اختلالی در سلامت جنسی سگ ماده صورت نگرفته و سگ میتواند در دوره های جنسی اقدام به جفت گیری کرده اما باردار نخواهد شد. توجه داشته باشید که عقیم سازی سگ به این روش مانع از بیماریهای رحمی نمیشود. یکی از مزیتهای این روش برگشت پذیری آن بوده و در صورتیکه بخواهید سگ شما باردار شود میتوانید با عمل جراحی شرایط را به حالت قبل بازگردانید.

عقیم سازی سگ ماده

◾برداشتن کامل رحم و تخمدان های سگ

بهترین و قابل تایید ترین شیوه ی عقیم کردن سگ ماده تخلیه ی کامل رحم به همراه تخمدانها میباشد که تمامی دامپزشکان تنها این روش را توصیه کرده و انجام می دهند. این عمل دوره ی جنسی در سگها را متوقف کرده و علاوه بر این مانع از بروز بیماریهای مربوط به رحم و تخمدان در سگ ماده میشود.

در این روش دامپزشک با بیهوش کردن سگ و برش در بخش پایینی شکم رحم و بعد از آن تخمدانها را خارج خواهد کرد. معمولاً دامپزشکان تا چند روز آنتی بیوتیک تجویز می کنند تا احتمال عفونت از بین برود.

 

فواید عقیم کردن سگ ماده

از جمله مزیتهای عقیم سازی سگهای ماده میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • توقف چرخه ی جفت گیری
  • جلوگیری از باردار شدن سگ
  • کاهش استرس در زمانهای نیاز به جفت گیری
  • از بین رفتن انجام اعمال شبیه به جفت گیری  در سگ ماده
  • از بین رفتن احتمال حاملگی کاذب یا پوچ بعد از فحل شدن سگ
  • از بین رفتن  خطر ابتلا به سرطان رحم و تخمدان و عفونتهای رحم
  •  کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه

عقیم سازی سگ نر

عقیم سازی سگ نر به معنای برداشتن بیضه های حیوان بوده که بعنوان عمل اخته کردن نیز شناخته میشود، عقیم سازی سگ نر در مقایسه با سگهای ماده به دلیل بیرون بودن عضو از محوطه شکمی حیوان، ساده تر خواهد بود.

عقیم سازی سگ نر

نحوه عقیم سازی سگ نر

معمولا عقیم کردن سگ نر بصورت برداشتن بیضه انجام خواهد شد، برداشتن بیضه ها رایجترین روش عقیم کردن سگهای نر بوده که دامپزشک طی عمل جراحی و بیهوشی، اقدام به خارج کردن هر دو بیضه خواهد کرد در اینصورت دیگر  اسپرم وجود نخواهد داشت و هورمون تستسترون بسیار کمتر شده و تنها به ترشح غدد فوق کلیوی محدود خواهد شد. در وازکتومی با بریدن و گره زدن یا بطورکلی انسداد وازدفران بدون تغییر در هورمونهای جنسی و نیاز جنسی سگ، از تولد توله های ناخواسته جلوگیری خواهد شد. ولی روش متداول و توصیه شده توسط دامپزشکان، برداشتن کامل بیضه های سگ از کیسه هاس بیضه است.

 

مزاياي عقيم كردن سگ نر

از جمله فواید عقیم کردن سگ نر میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • آرام تر شدن سگ در زمانهای عود کردن نیاز به جفت گیری
  • کاهش تمایل به پرسه زدن و احتمال فرار کردن برای یافتن جفت
  • کاهش ابتلا به سرطان پروستات
  • از بین رفتن خطر ابتلا به سرطان بیضه
  • کاهش یا رفع رفتارهای جنسی نامطلوب مثل پاشیدن ادرار برای نشانه گذاری (معمولا باید قبل از اینکه سگ شما عادت به این رفتارها کند، نسبت به عقیم سازی اقدام کنید.

 

از کجا بفهمیم سگ نر عقیم شده؟

اگر سگی را به سرپرستی گرفته و از اینکه عقیم شده یا خیر اطلاعی ندارید کافیست به بیضه حیوان نگاه کنید! در سگها عقیم شده کیسه بیضه خالی بوده و جمع می شود.

 

از کجا بفهمیم سگ ماده عقیم شده؟

میتوانید از روشهای ذیل از عقیم شدن سگ ماده مطمئن شوید.

  • سونوگرافی
  • مدارک پزشکی
  • آزمایشات هورمونی
  • عدم وجود چرخه فحلی در سگ ماده

اطلاعات ارائه شده توسط میکروچیپ یا پلاک گردنی (شما میتوانید با کلیک بر روی لینک "مشاهده و خرید پلاک گردنی" اقدام به تهیه ی پلاک گردنی با کد QR برای سگ خود کرده و یک شناسنامه آنلاین برای حیوان خود داشته باشید)

وجود برش بر روی شکم (لازم است موهای بخش جراحی، مانند روز عمل تراشیده شده تا بتوانید برش روی شکم را مشاهده کنید. البته ممکن است برش روی شکم به دلیل جراجی دیگری مانند سزارین هم انجام شده باشد. پس این روش برای اطمینان از عقیم بودن سگ ماده، قطعی نیست)

سگ ماده عقیم شده

 

فواید عقیم سازی سگ برای صاحب آن

بطور کلی عقیم سازی سگهای نر و ماده مزیتهایی دارد که مهمترین آنها عبارت است از:

 جلوگیری از بارداری ناخواسته

از دیگر مزیتهای مهم عقیم کردن سگها جلوگیری از حاملگی ناخواسته در سگ میباشد. ممکن است برای شما نگهداری از چند توله در خانه کار ساده ای نباشد یا در برخی مواقع ممکن است سگ به دلیل بیماری و جثه ی ضعیف توان بارداری را نداشته باشد به همین دلیل عقیم کردن سگ میتواند مانع از بارداری ناخواسته شود.

جلوگیری از بیماریهای تناسلی مسری

این بیماریهای اغلب کشنده مانند TBT یا سرطان آلت تناسلی، از طریق رابطه جنسی منتقل شده و رنج بسیاری را به حیوان و سرپرست او تحمیل خواهند کرد. حتی اگر تصمیم به جفت گیری حیوان خود گرفتید از سلامت حیوان خود و حیوان دیگر اطلاع کافی پیدا کنید.

سرطان تناسلی در سگ

افزایش طول عمر سگ

سگهایی که عقیم شده اند در مقایسه با دیگر سگها طول عمر بیشتری دارند و با افزایش سن دچار بیماریهایی مانند سرطان سینه، سرطان رحم و تخمدان (در سگهای ماده) و سرطان بیضه و پروستات (در سگهای نر) نخواهند شد. به همین دلیل سگهایی که به موقع عقیم میشوند نیازی به چکاپهای دوره ای برای سرطان نخواهند داشت. همینطور در نظر داشته باشید که هرچه سگ شما مسن تر می شود، عمل کردن او با ریسک بیشتری همراه است. برای همین خیلی بهتر است که برای اجتناب از بیماریهایی مانند سرطانها که با افزایش سن احتمال ابتلا به آنها بیشتر می شود، با عقیم سازی به موقع پیشگیری کنیم.

 

بهبود رفتار سگ بعد از عقیم شدن

معمولا سگها با رسیدن به سن بلوغ و برای پیدا کردن جفت رفتارهای عجیبی از خود نشان داده و پرخاشگر میشوند عقیم کردن سگ میتواند این رفتارها را در سگهای نر و ماده کنترل کرده و کاهش دهد.

مزایای عقیم کردن سگ

عدم خونریزی در زمان عادت ماهانه

با عقیم شدن سگ ماده و برداشتن رحم و تخمدان، سگ دیگر دچار خونریزی نخواهد شد.اگر نیاز دارین در رابطه با دوره فحلی سگ ها بدونید قبلا تو مقاله " پریودی سگ و زمانبدی دوره فحلی سگها " کامل براتون نوشتم، این مقاله رو از دست ندین، زمانی که یک سگ ماده دارید لازمه از زمان پریود و یا دوره فحلی سگتون با خبر باشید.  

 

افسردگی بعد از عقیم کردن سگ!!! 

سگ ها ممکن است بعد از عقیم کردن دچار افسردگی شوند که البته  این موضوع صحبت نداره و مسئله افسردگی نیست بلکه به  دلیل  بهم ریختگی در هورمون ها کمی رفتار حیوان تا مدتی تغییر میکند، اندام تناسلی در سگ ها در حفظ تعادل هورمن های حیوان نقش به سزایی را ایفا میکند، از این رو ممکن از با افسردگی بعد از عیقم کردن سگ خود مواجه شوید که باعث تغییر در رفتار حیوان میشود ممکن است حیوان ما بسیار گوشه گیر شود و یا تهاجمی رفتار کند، زمانی که سطح هورمون ها به صورت منظم خود بازگردد مشاهده میکنید که حیوان دوباره به اخلاق طبیعی خود باز خواهد گشت. برخی از افراد تصور میکنند افسردگی بعد از عقیم سازی سگ اتفاق می افتد، بنابراین ممکن است با عقیم کردن حیوان مخالف باشند در صورتیکه اینطور نبوده و سگها بعد از عقیم شدن افسرده نخواهند شد. این را میتوانید با مراجعه به یک پناهگاه خوب که تعداد زیادی سگ نر و ماده عقیم شده شاد و بازیگوش در آن هستند به چشم خود ببینید! تجربه شخصی من هم در مورد تمام سگهایی که خودم و اطرافیانم داشته اند همین بوده. خیالتان راحت!

اگر سگ خود را عقیم نکرده و برای او جفتی نیاورده باشید سگ برای پیدا کردن جفت از خانه خارج خواهد شد، در واقع با عقیم کردن، سگ دیگر تمایلی به خارج شدن از خانه برای پیدا کردن جفت نخواهد داشت.

افسردگی بعد از عقیم سازی سگ | پت لینک

معایب عقیم سازی سگ

با وجود تمامی مزایایی که عقیم کردن سگ دارد اما عقیم سازی معایبی نیز داشته که در ادامه به آنها پرداخته ایم:

 

افزایش وزن سگ ها

از جمله عوارض بعد از عقیم سازي سگ نر و ماده میتوان به افزایش وزن سگ اشاره کرد. در حقیقت با عقیم کردن سگ و توقف ترشح برخی از هورمونها، برخی از نژادهای سگ دچار اضافه وزن میشوند. برای جلوگیری از این مشکل میتوانید رژیم غذایی سگ خود را به خوبی با اضافه کردن فیبرهای مغذی مثل هویج و نخود فرنگی و ... تنظیم کنید. توصیه می کنم مطلب سبزیجات مفید و ممنوعه برای سگها را هم مطالعه کنید. نشاسته زیاد به سگ خود ندهید و برای حفظ سلامت حیوان و حتی سلامت خودتان، هر روز با سگ خود یک پیاده روی نیم ساعته لذت بخش داشته باشید. همینطور میتوانید در کنار غذای تازه که برای سگ خود تهیه میکنید، غذای خشک مخصوص سگهای عقیم شده را برای سگ خود تهیه نمایید. البته من به هیچ وجه تغذیه کامل سگ و گربه با غذای خشک را به شما توصیه نمیکنم.

معایب عقیم کردن سگ

 

از دیگر عوارض عقیم سازی سگ ماده و نر میتوان به احتمال کم کاری غده تیروئید اشاره کرد که البته جای نگرانی نبوده و با دارو کنترل خواهد شد.

 

ایجاد مشکلات قلبی در موارد نادر

برخی از نژادهای سگ ممکن است با عقیم سازی به مشکلات قلبی دچار شوند، این عارضه در سگها بسیار نادر بوده و بهتر است قبل از عقیم کردن سگ با دامپزشک در این خصوص مشورت نمایید.

 

مراقبت های قبل از عقیم کردن سگ ها

پیش از عمل دامپزشک تمامی نکات لازم را برای شما توضیح خواهد داد. معمولا با انجام آزمایش خون و معاینات قلبی، دامپزشک از سلامت سگ و آمادگی برای عمل عقیم سازی و نداشتن مشکل برای بیهوشی اطمینان پیدا کرده و از شما میخواهد حداقل 8 ساعت قبل از عمل به سگ خود آب و غذا ندهید، در روز عمل نیز با تراشیدن موهای موضع جراحی، سگ برای عمل آماده خواهد شد.

 

مراقبت بعد از عمل عقیم سازی سگ نر و ماده

به جهت جلوگیری از بروز هرگونه مشکل لازم است بعد از جراحی عقیم سازی به نکات ذیل توجه داشته باشید:

نکته: لازم است بدانید دوره ی کامل نقاهت عمل عقیم سازی سگ بین 10 تا 14 روز میباشد.

مراقبت بعد از عقیم سازی سگ

  1. تا 10 روز بعد از عمل جراحی از بردن سگ خود به حمام جلوگیری کنید.
  2. از انجام فعالیتهایی مانند دویدن سگ به مدت 2 هفته جلوگیری نمایید.
  3. اگر در خانه کودک دارید تا چند روز بعد از جراحی سگ را از کودکان دور نگه دارید.
  4. در صورت مشاهده ی هر گونه رفتار غیر عادی، استفراغ یا اسهال حتما با پزشک مشورت نمایید.
  5. در صورتیکه حیوان خانگی دیگری دارید بهتر است سگ خود را از دیگر حیوانات جدا کرده و محیطی آرام برایش فراهم کنید.
  6. معمولا آنتی بیوتیک بعد از عقیم سازی سگ توسط دامپزشک تجویز خواهد شد، لازم است طبق دستور به آن عمل کنید.
  7. در صورت توصیه دامپزشک، برای سگ خود گردنبند الیزابت خریداری کرده تا بتوانید از لیس زدن، بازی کردن و گاز گرفتن سگ در محل بخیه جلوگیری نمایید. دقت کنید که اغلب سگها با گردنبند الیزابت ناراحت بوده و حتی ممکن است آب و غذا نتوانند بخورند. پس بهتر است که ساعاتی را در روز به خصوص زمان غذا و آب خوردن، گردنبند حیوان را باز کرده و خودتان در کنار او باشید تا سرگرمش کنید و مراقب باشید که موضع عمل را لیس نزند. سگ من آنقدر احساس ناراحتی با گردنبند الیزابت کرد که حتی یک ساعت هم استفاده نکردم و خودم مراقبش بودم.
  8. حتما بخیه های سگ را به صورت روزانه بررسی کنید و در صورت بروز علائمی مانند تورم یا قرمزی با دامپزشک تماس بگیرید.
  9. امکان دارد سگ یک تا دو روز بعد از عمل جراحی کم اشتها باشد این حالت طبیعی بوده و به دلیل تزریق داروهای بیهوشی اتفاق می افتد، پس در غذا دادن به سگ خود اصرار نکنید.

 

هزینه عقیم سازی سگ

بطور کلی هزینه ی عقیم کردن سگ با توجه به کلینیک دامپزشکی و نر یا ماده بودن سگ متفاوت خواهد بود بهتر است در خصوص هزینه ها به کلینیک دامپزشکی مراجعه کرده و با دامپزشک صحبت کنید. ولی در اردیبهشت سال 1402 که این مقاله نوشته شده است، تعرفه هزینه عقیم سازی سگ بین یک میلیون و هفتصد هزار تومان تا دو میلیون است که در شهرهای مختلف میتواند کمی متفاوت باشد.

 

سخن پایانی:

ضمن تشکر از همراهی شما تا انتهای مقاله ی "عقیم سازی سگ چیست؟" امیدواریم اکنون که با نحوه ی عقیم سازی و مزیتهای این عمل آشنا شده اید بتوانید برای کمک به سلامت و بهبود شرایط زندگی سگ خود بهترین تصمیم را بگیرید.

اگر برای انجام عمل جراحی عقیم سازی به دنبال کلینیک دامپزشکی هستید میتوانید با مراجعه به صفحه ی "لیست دامپزشکی ها" لیستی از دامپزشکی ها در سراسر ایران را پیدا کنید.

 

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" سلام من یه بچه ۲ساله دارم نژادش شیتسو پامره نره.خاستم بپرسم برای عقیم سازی دیرنیست؟آیا خطری اونو تهدید میکنه؟؟؟چون الان احساس میکنم سوزش داره،همش آلت خودشو لیس میزنه هم من هم خودش داریم اذییت میشیم لطفا راهنماییم کنید.باتشکر... "

" دوست عزیز، اولا باید حتما سگ رو برای آزمایشات و معاینه ببرید. تشخیص درست، اولین و مهمترین گام درمانه. شاید عفونت ادراری داره شاید ... ولی در مورد زمان عقیم سازی، نه اصلا دیر نیست. اول ببینید مشکل سوزشش چیه و اگه مشکلی نداشت برای عقیم کردنش یه وقت بگیرید "

" سگ من یه سگ نگهبان خیلی خوب هست که واقعا کل امنیت اون محیط با این سگ هست به من گفتن اگه عقیم کنم سگو کلا رفتارش عوض میشه حتی صدای واق زدنشم نازک میشه و دیگه سگ نگهبان نمیتونه باشه تا چه اندازه این صحبت ها درست هست "

" سلام. وقتتون بخیر. چیزایی که بهتون گفتن واقعیت نداره. کافیه تشریف ببرید مثلا پناهگاه وفا که اونجا همه سگها عقیم هستن. کلی سگ پر انرژی پر صدا و شاد میبیینید. صداش عوض میشه؟؟!!! اصلا اینجوری نیست. من سگهای خودم همیشه عقیم شدن و نه انرژیشون کم شده نه صداشون عوض شده. اینها شایعست. "

" من سگم نره نژاد شیتزو و ۱/۵ سالشه و آلت تناسلیش باد کرده و اب اورده بنظرتون چیکارش کنم و با عقیم سازی درمان میشه؟ دامپزشکی بردمش چند تا دارو داد و خوب شد ولی الان باز آب اورده بنظرتون چیکارش کنم؟ "

" دوست عزیز، دامپزشک متخصص باید بهتون بگه که آیا عقیم کردن ربطی به درمان مشکل سگ شما داره یا نه. شاید لازم باشه از یه دامپزشک دیگه هم نظر بخواید درباره علت و درمان این بچه "

" سلام من یه سگ ماده دارم یک سال و هفت ماهشه و تا الان دوبار فحل شده دکتر گفته اگر یکبار دیگه فحل شه دیگه فایده ندارع عقیم کردنش و ۹اسفند ۴۰۲که بیاد فحل سومش هست می‌خوام بدونم چکار کنم خیلی فکرم درگیره واقعا عقیم سه خوبه!؟؟؟ از طرفی ی مربی میشناسم میگه عقیم نکنید سگ تو کل طول عمرش دوبار توله بیاره اوکیه من نمی‌دونم چکار کنم بضیا میگن عقیم کنی تکرر ادرار میگیره بخاطر دارو بیهوشی عمرش کم میشه یا بازم احتمال سرطان داره .... میشه راهنماییم کنید کمتر ۱۴روز زمان دارم "

" سلام من یه سگ ماده دارم یک سال و هفت ماهشه و تا الان دوبار فحل شده دکتر گفته اگر یکبار دیگه فحل شه دیگه فایده ندارع عقیم کردنش و ۹اسفند ۴۰۲که بیاد فحل سومش هست می‌خوام بدونم چکار کنم خیلی فکرم درگیره واقعا عقیم سه خوبه!؟؟؟ از طرفی ی مربی میشناسم میگه عقیم نکنید سگ تو کل طول عمرش دوبار توله بیاره اوکیه من نمی‌دونم چکار کنم بضیا میگن عقیم کنی تکرر ادرار میگیره بخاطر دارو بیهوشی عمرش کم میشه یا بازم احتمال سرطان داره .... میشه راهنماییم کنید کمتر ۱۴روز زمان دارم "

" سلام و عرض ادب.دوتا یورک دارم خواهر برادر ۵ ماه هست.از چند ماهگی شروع کنم بیارم برای عقیم کرون.ممنون "

" سلام دوست عزیز. خیلی از دامپزشکها میگن 6 ماهگی ولی من اینو قبول ندارم. تا اون سن رشد سگ کامل نشده و این کار میتونه رشدشون رو تحت تاثیر قرار بده. اگه از من می پرسید میگم حداقل یک سالگی "

" درود، بنده دو تا بچه دارم یک نره 1.5 ساله و یک ماده 2.5 ساله هر دو نژاد goldendoodle هستند که به اشتباه در ایران ترییر می نامند که هنوز با توجه به همون بحث اخلاقیش اقدامی برای عقیم سازی انها ننمودم، خواستم بدونم ایا اکنون زمان مناسبی هست برای عقیم سازی؟ و دیگر اینکه ایا توصیه میکنید هر دو را عقیم کنم یا فقط سگ ماده را ؟ چون سگ نرم بسیار شجاع و بی باک هست بنابر این نمیخوام بعد از عقیم سازی و به علت توقف تولید هورمون تستسترون به یه سگ بزدل تبدیل بشه؟ در ضمن برای سگ ماده ایا صبر کنم که فحل بشه یا قبل و بعد از دوره فحل اقدام کنم؟ پیشاپیش سپاس از راهنماییتون "

" سلام دوست عزیز. اگر نظر من رو بخواید بله هر دو رو عقیم کنید. چون سگ نر اذیت خواهد شد. من اگر باشم صبر میکنم یکبار سگ ماده فحل بشه و بعد عقیمش میکنم. نگران رفتار سگ نر هم نباشید. اصلا بزدل نمیشه. کافیه یک سر به پناهگاه سگها بزنید. اونجا همه سگها عقیم هستن ولی همه جور شخصیتی توشون میبینید. "

" ممنون بابت وقتی که برای پاسخگویی به سوالات بنده گذاشتین و همچنین راهنمایی شما، همونطور که عرض کردم بنده از اشخاصی بودم که شدیدا مخالف عقیم سازی بودم ولی با یکم مطالعه بیشتر و همچنین خواندن مطالب مفیده پیج شما بالاخره پس از گذشت 2.5 سال تصمیم به عقیم سازی گرفتم و سگه مادم رو 3 روز قبل عقیم کردم، اگر اشتباه نکنم 3 بار فحل شده بود در طول این مدت، که بعد از عمل متوجه شدم متاسفانه رحم سگم پایومتر و عفونی شده بود، خدا خیلی این فرشته رو دوست داشت و بهش رحم کرد که وضعیتش وخیم نشده بوده ولی رحم بزرگ و چرکی شده بود، سگ نر رو هم حتما عقیم خواهم کرد، فقط لطفا اگر توصیه مهمی در خصوص عقیم سازی سگ نرم هست رو بفرمایید، ممنون میشم. خواستم این نکته رو هم بگم و امیدوارم دوستانی که کامنت بنده رو میخونن و برای سلامتیه کوچولوشون ارزش قایل هستن این تعصبات بیجا رو کنار بذارن، به نظر بنده عقیم سازی نه تنها ضروری نیست بلکه واجب هست برای سلامتی و طول عمر بیشتر پت، سگ من قبل از عقیم سازی و در این 2.5 سالی که خدا بهم نظر لطف داشته و من رو از 2 ماهگیش حامیش قرار داده هیچ نشانه ای دال بر عفونت رحم نداشت خیلی سر حال بود و پر جنب و جوش، خورد و خوراکش عالی، فعالیت عالی حتی تا قبل از عمل، پس لطفا این موضوع رو جدی بگیرین چون جدا از اینکه شما که سرپرست این بچه ها هستین همه جوره در قبالشون مسوول هستین همونطور که به خوبی در این پیج اشاره شده پس با این کار هم سلامتی و طول عمر بیشتر پت خودتون رو تضمین میکنید و هم جلوی هزینه هنگفت عمل رحم عفونی با عمل معمولی را خواهید گرفت. "

" بسیار آموزنده بود متشکرم "

" باعث خوشحالی و افتخار ماست که مطلب مفیدی بوده از نظر شما "

" سلام وقتتون بخیر به من گفتن باید سگم رو اخته کنم حدود دو سالشه اخته کردن همون عیقیم کردن میشه؟ "

" سلام دوست عزیز. بله هم معنی هستند. سن سگتون هم سن مناسبی برای عقیم سازی هست. "

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400