عقیم سازی گربه | معایب و مزایای عقیم کردن گربه ها
عقیم سازی گربه | پت لینک

عقیم سازی گربه و مراقبت های بعد و قبل از عمل عقیم سازی

مدت مطالعه 10 دقیقه

هنوز هم عقیم سازی گربه مخالفین و موافقین خودش رو داره و بین عقیم کردن گربه یا آوردن جفت برای حیوان اختلاف نظره! اگه سرپرستی و وظیفه ی نگهداری از یک گربه ی ملوس 😻 رو به عهده داری و هنوز بین دو راهی عقیم کردن یا نکردن این کوچولوی دلبر موندی و نمیدونی باید چیکار کنی بهتره قبلش حسابی تحقیق کنی و همه چیز رو در مورد این عمل، مزایا و معایبش بدونی چون بالاخره مسئولیت خیلی سنگینی به عهده داری، خیالت راحت راه سختی در پیش نداری چون من این مسیر رو برات راحت کردم و هر چی که لازمه در مورد عمل عقیم سازی گربه بدونی در اختیارت قرار دادم فقط کافیه تا انتهای این مطلب با من همراه باشی و مطمئنم در آخر میتونی یک تصمیم عاقلانه بگیری پس بزن بریم...  😉

فکر کن حیوان کوچولوت دچار یک بیماری شده که نیاز به سونوگرافی یا رادیولوژی داره و چون شناختی از مراکزی که این خدمات رو ارائه میدن نداری چقدر باید وقت صرف کنی برای پیدا کردن یک کلینیک که سونوگرافی و رادیولوژی هم داشته باشه و این اتلاف وقت میتونه چقدر جون حیوان عزیزت رو به خطر بندازه، پت لینک یک کار خیلی جالب کرده و آن هم تفکیک این مراکز بر حسب نوع خدمات، شهر و محل زندگی و ساعت کاریشونه برای اینکه بیشتر با این خلاقیت پت لینک آشنا بشی روی لینک پیدا کردن نزدیک ترین دامپزشکی به من کلیک کن به همین راحتی!

در این مقاله چه خواهیم خواند؟

 

عقیم سازی گربه یعنی چی؟

خٌب... دیگه منتظرت نمیزارم و یک راست میرم سر اصل مطلب، امروزه عمل عقیم سازی حیوانات به خصوص سگ و گربه افزایش یافته و در واقع عقیم کردن یعنی جلوگیری از تولید مثل از طریق جراحی و عملی است که در طی آن بخشی از بدن گربه ی نر و ماده که وظیفه ی باروری رو به عهده داره خارج میشه و در این صورت دیگه شاهد کیتن های گوگولی گربه ی ملوس و نازت نیستی.

گربه ها از نظر جنسی بین 6 تا 9 ماهگی به بلوغ رسیده و میل جنسی پیدا میکنن این موقع است که بعنوان سرپرست گربه وظیفه داری یا عقیمش کنی یا آستین بالا بزنی و برایش جفت بیاری  😄؛ با انجام عمل عقیم سازی میزان کمتری از هورمونهای مردانه و زنانه در بدن حیوان آزاد می شه. گربه ها در سال میتونن 2 تا 3 بار زایمان کنند و چون در هر زایمان هم چند تا بچه گربه اضافه میشه ممکنه فضا و توان کافی برای نگهداری از آنها رو نداشته باشی اینجاست که باید یک تصمیم درست برای عمل عقیم سازی بگیری.

 

نحوه ی عقیم کردن گربه ی ماده

حالا که برای عقیم کردن گربه ی خوشگلت تصمیم گرفتی لازمه که با روش عقیم سازی حیوان هم آشنا بشی، در واقع این عمل در گربه های ماده و نر متفاوته.

انجام این عمل در گربه های ماده از طریق بی هوشی عمومی انجام میشه که طی آن دامپزشک با ایجاد برشی بر روی شکم یا پهلوی حیوان رحم و تخمدانها را خارج خواهد کرد. خز یا پوشش محل برش هم قبل از جراحی باید بصورت کامل تراشیده شود، بعد از عقیم کردن گربه های ماده ترشح هورمون استروژن کمتر میشه.

نحوه ی عقیم کردن گربه ی ماده | گربه ماده رو کی عقیم کنیم

عقيم كردن گربه نر چگونه است؟

عقیم کردن گربه نر یا اخته کردن از طریق برداشتن هر دو بیضه از طریق یک برش کوچک در کیسه بیضه انجام میشه و این عمل در مقایسه با عقیم سازی ماده ها ساده تره. معمولا بعد از انجام عمل عقیم سازی دامپزشک برای گربه ی ملوس و خوشگلت مسکن و داروهای آرام بخش تجویز میکنه تا بعد از انجام عمل درد کمتری رو احساس کنه. علاوه بر این آنتی بیوتیک بعد از عقیم سازی گربه برای نر و ماده ها به منظور جلوگیری از عفونی و چرکی شدن محل جراحی تجویز میشه.

 

مزایای عقیم سازی گربه

عقیم سازی گربه به انگلیسی (Cat sterilization) مزیتهای فراوانی داره و از جمله مهمترین فوایدش میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

 

کمتر شدن پرخاشگری گربه

بیرون نرفتن گربه برای پیدا کردن جفت

جلوگیری از بارداری ناخواسته ی گربه

عدم ابتلا به عفونت رحم در ماده ها

کمتر شدن عادت نشانه گذاری و قلمرو طلبی

جلوگیری از ابتلا به سرطان بیضه و پروستات در گربه های نر

کاهش ابتلا به سرطان سینه، رحم و تخمدان در گربه های ماده

 

معایب عقیم کردن گربه ها

عقیم کردن گربه ها با وجود تمام مزیتهایی که داره اما چند تا عیب هم داره که اگه بخوای تصمیم درستی بگیری لازمه آنها رو هم بدونی. از جمله اصلیترین معایب این عمل میشه به موارد زیر اشاره کرد:

گرفته شدن امکان بارداری و تولد بچه گربه های بامزه از حیوان

ریسک عمل و بیهوشی مثل هر جراحی دیگری.

معایب عمل سازی گربه ها | فیلم عقیم سازی گربه نر

 

عقیم سازی گربه خیابانی

😸 شاید فکر کنی که عقیم سازی فقط برای گربه های خانگیه اما اینطور نیست و خیلی از متخصصان معتقدند که گربه های خیابانی که البته بهتره بگم گربه های شهری هم باید عقیم شوند چون تعداد گربه ها دائما در حال افزایشه و متأسفانه شرایط زندگی در خیابان و کوچه پس کوچه ها اصلا برای این طفلکی ها مناسب نیست. از طرفی هم عقیم کردن گربه های شهری کار ساده ای نیست چون اول باید آنها رو گرفته و پیش دامپزشک ببری علاوه بر این باید شرایطی رو فراهم کنی تا گربه بعد از عمل دوره ی نقاهتش رو در آنجا بگذرونه و راحت باشه.

عقیم سازی گربه رایگان اقدامی است که در حال حاضر بعضی از کلینیکها و مراکز درمانی 🏥 برای گربه های شهری انجام میدهند این مراکز تا زمان بهبودی گربه ها از آنها نگهداری خواهند کرد.

 

اقدامات قبل از عقیم سازی گربه

از آنجاییکه عقیم کردن گربه های نر و ماده طی بیهوشی کامل انجام میشه لازمه گربه پیش از عمل توسط دامپزشک به خوبی معاینه شده و داروی بی هوشی برای حیوان تست شود، معمولا دامپزشک عمل عقیم سازی را در سن 4 ماهگی و بعد از دریافت واکسنهای اولیه 💉 پیشنهاد میکنه.

نگران نباش دامپزشک حتما توضیحات لازم و اقدامات قبل از جراحی رو بهت میگه مثلا اینکه یک روز قبل از عمل نباید به حیوان غذا بدی اما آب دادن به گربه تا صبح روز عمل مشکلی نداره. مهمترین نکته ای که قبل از عقیم سازی باید بدونی اینه  که عقیم کردن گربه حتما باید در سن مناسب انجام شود.

اقدامات قبل از عقیم سازی گربه | گربمو عقیم کنم یا نه

 

عوارض بعد از عقیم سازی گربه نر

امکان داره بعد از انجام عمل عقیم سازی، گربه دچار عوارضی شود مانند استفراغ، وجود خون در ادرار، گیجی و بی حالی که این مشکلات تا جایی جزء عوارض عقیم سازی گربه نر و ماده به حساب می آید که شدت نگرفته و بیش از حد نشود در غیر اینصورت حتما باید با دامپزشک در این خصوص مشورت کنی.

 

گربه ماده رو کی عقیم کنیم

فحل شدن و سر و صدا برای پیدا کردن جفت از جمله نشونه های بالغ شدن در گربه های ماده است، از نشانه های بالغ شدن گربه های نر هم میشه به پاشیدن ادرار در اطراف خونه اشاره کرد معمولا بلوغ جنسی گربه های نر حدود 5 ماهگی و در گربه های ماده در 6 ماهگی شروع میشه؛ در واقع بهترین زمان عقیم سازی گربه قبل از رسیدن به بلوغ جنسی بوده و این زمان میتونه با توجه به نژاد گربه متفاوت باشه. بهترین زمان عقیم کردن گربه ها سن 6 تا 10 ماهگی است.

گربه ماده رو کی عقیم کنیم | چرا گربه رو عقیم میکنن

👈 نکته مهم: فراموش نکن که عقیم کردن گربه های نر و ماده قبل از 6 ماهگی کار اشتباهی است.

بالا اوردن گربه بعد از عقیم سازی

استفراغ گربه بعد از عمل عقیم سازی عادی است یا خیر؟ این سوالی است که خیلی ها باهاش مواجه میشوند اگه متوجه شدی گربه ی کوچولوت بعد از عمل عقیم سازی استفراغ میکنه نگران نباش معمولا به خاطر اختلال در عملکرد هورمون و غده ها این مشکل پیش میاد اماااااا بطور موقت.

اگه دیدی استفراغ و بالا آوردن گربه بیش از حد شده لازمه که حتما با دامپزشک تماس بگیری.

 

اقدامات دوره نقاهت عقیم سازی گربه ماده

معمولا به دلیل سنگین تر بودن عمل عقیم سازی در گربه های ماده، دوره ی نقاهت بعد از عمل در حدود یک هفته طول میکشه. اما این زمان در گربه های نر 2 تا 3 روز خواهد بود. حواست باشه که در این مدت باید حسابی مواظب گربه ی ملوست باشی و ازش مراقبت کنی بستن گردنبند الیزابت رو هم فراموش نکن چون امکان داره گربه محل بخیه ها رو لیس بزنه.

 

 مراقبت بعد از عمل عقیم سازی گربه نر و ماده (6 اقدام مهم)

انجام عمل عقیم سازی و اینکه گربه ی ناز و کوچولو بدون کمترین درد و حتی پارگی این عمل رو پشت سر بذاره به عهده ی دامپزشکه اما بعد از جراحی دیگه به عنوان سرپرست یکسری وظایف روی دوشته که باید برای مراقبت از گربه انجام بدی. مراقبت بعد از عقیم کردن گربه ماده و نر شامل موارد زیر است:

به تجویز و دستوران دامپزشک توجه کن

بعد از عمل جراحی عقیم سازی هر آنچه که باید بدونی رو دامپزشک بهت توضیح خواهد داد، تفاوتی نداره گربه ی ماده داری یا نر از آنجایی که ممکنه بعد از جراحی حیوان طفلکی درد داشته باشه دامپزشک داروهای مسکن و آرام بخش تجویز میکنه که لازمه سر ساعت مشخص و طبق دستور به گربه بدی اگه آنتی بیوتیک هم برایش تجویز شده نباید در دادن آنها به حیوان سهل انگاری کنی.

 

مراقب باش گربه جای زخمشو لیس نزنه

معمولا گربه ها بعد از جراحی تمایل دارند محل زخمشون رو لیس بزنن و اینکار اصلا خوب نیست چوب امکان داره جای بخیه ها باز بشه و عفونت کنه برای جلوگیری از اینکار حتما باید برای گربه ی دلبندت قلاده الیزابت بخری در اینصورت نمیتونه بخیه ها رو لیس بزنه.

مراقبت بعد از عمل عقیم سازی گربه نر و ماده | رفتار گربه ماده بعد از عقیم شدن

تمیز کردن زخم گربه بعد از جراحی عقیم سازی

معمولا دامپزشک ازت میخواد بعد از عمل جای زخم را تمیز کرده یا برای اینکار گربه رو پیش خودش ببری، اگه قراره خودت این کار را انجام بدی میتونی پنبه ای را در پروکسید زده و به آرامی روی محل زخم پخش کنی.

 

آب و غذای گربه بعد از عمل جراحی

بعد از عمل معمولا گربه های نر و ماده احساس تشنگی زیادی میکنند که لازمه مقداری آب بهش بدی حواست باشه مقدار زیاد آب و خوردن آن بصورت ناگهانی باعث میشه گربه بالا بیاره.

بهتره در دوران نقاهت گربه، همون غذایی رو به حیوان بدی که بهش عادت داره چون امکان داره بعد از عمل دچار بی اشتهایی بشه در خوردن غذا بهش اصرار نکن، اگه بعد از 2 یا 3 روز اشتهاش به روال قبل برنگشت لازمه در اینباره با دامپزشک مشورت کنی. علاوه بر این باید اجازه بدی گربه در جای مناسب با آرامش استراحت کنه.

مراقبت های بعد از عقیم کردن گربه ها | بستن الیزات بعد از عقیم سازی

 

گربه رو در روز مشخص برای ویزیت به دامپزشکی ببر

معمولا دامپزشک 10 روز بعد از عمل باید گربه و جای بخیه ها رو معاینه کنه نباید این زمان رو فراموش کنی.

 

عشق و محبت رو از گربه دریغ نکن

یکی دیگه از نکاتی که باید بعد از عقیم سازی گربه بهش توجه داشته باشی محبت و عشق به گربه ی ملوس و خوشگلته که نباید ازش دریغ کنی و در این دوره باید محبت و علاقه ی خودتو بیشتر بهش نشون بدی.

سوالات متداول درباره ی عقیم سازی گربه

در ادامه به یکسری از پر تکرارترین سوالات در خصوص عمل عقیم سازی گربه ها پاسخ دادم، شاید سوالی داشته باشی که بتونی پاسخش رو در این بخش پیدا کنی پس این قسمت رو به هیچ عنوان از دست نده.

 

عقیم سازی گربه چقدر طول میکشه؟

مدت زمان جراحی عقیم سازی گربه نر 2 دقیقه و گربه ی ماده بین 15 تا 20 دقیقه طول میکشه.

 

چه زمانی باید گربه را عقیم کنیم؟

بهترین و مناسبترین زمان برای عقیم کردن گربه ها 😺 پیش از رسیدن به بلوغ جنسی است، دامپزشکان معتقدند که قبل از 6 ماهگی نباید گربه رو عقیم کرد لازمه در این خصوص حتما با یک دامپزشک با تجربه هم مشورت کنی.

 

چه مدت بعد از عقیم سازی، گربه به هوش می آید؟

عقیم کردن گربه ها یک عمل جراحی ساده است و معمولا حیوان بعد از 20 دقیقه به هوش میاد. البته باید حواست باشه که احتمال داره گربه  تا یک روز همچنان حالت گیجی و بیهوشی داشته باشه که جای نگرانی نیست و این گیجی و بیهوشی گربه بعد از عمل جزء عوارض عمل جراحیه.

 

هزینه عقیم سازی گربه چقدر است؟

💰 هزینه ی این عمل با توجه به نر یا ماده بودن گربه، کلینیک یا مرکزی که در آن عمل جراحی انجام میشود و حتی شهر و منطقه ای که گربه رو برای عمل عقیم سازی به آنجا بردی متفاوت خواهد بود.

 

عقیم سازی گربه بخیه میخواد؟

عقیم سازی گربه نر بدون بخیه انجام میشه اما این عمل در گربه های ماده نیاز به بخیه داشته و معمولا دامپزشک از بخیه ی جذبی استفاده میکنه و در موارد خاصی که از مدلهای جذبی استفاده نکنه 10 روز بعد از عمل جراحی موقع کشیدن بخیه هاست. باید دو بار یک بار روز سوم و بار دیگه 10 روز بعد از عمل عقیم سازی گربه رو پیش دامپزشک ببری تا جای زخم و بخیه ها رو بررسی کنه.

 

عقیم کردن گربه بعد از زایمان اول کار درستی است؟

بهترین زمان عقیم کردن گربه ی نر و ماده پیش از سن باروری است و میتونه خطر ابتلا به خیلی از بیماریهایی که امکان داره گربه با بالا رفتن سن باهاش مواجه بشه رو کم کنه، اما اگه باز هم تصمیم به عقیم سازی گربه بعد از زایمان اول داری حتما در این خصوص با دامپزشک مشورت کن.

 

ايا عقيم كردن گربه خوب است؟

دادن پاسخ قطعی به این سوال چندان کار ساده ای نیست، بهتره حالا که این مقاله رو در اختیار داریی مزایا و معایب این عمل رو بررسی کرده و در کنار هم بذاری تا ببینی عقیم سازی گربه کار درستیه یا نه.

 

چرا گربه رو عقیم میکنن؟

همین مزیتهایی که در این مقاله ازشون نام بردیم دلیلی برای عقیم کردن گربه هاست.

 

چه زمانی باید گربه را عقیم کنیم؟

یکی از مهمترین شرایط عقیم کردن گربه سن حیوانه، از آنجایی که گربه ها در 5 ماهگی وارد بلوغ جنسی میشوند اگه میخوای از بارداری حیوان جلوگیری کنی میتونی گربه رو در سن 4 ماهگی و بعد از دریافت واکسنهای اولیه اش عقیم کنی. البته بازم بهت بگم که همه ی اینها به نظر دامپزشک بستگی داره و ممکنه در شرایط خاص و به تشخیص دامپزشک 5 یا 6 ماهگی رو برای عقیم سازی پیشنهاد کنه.

 

آیا گربه در زمان عمل عقیم سازی درد میکشه؟

قطعا یکی از بزرگترین دغدغه هایی که برای این جراحی داری اینه که گربه ی خوشگلت موقع عمل درد میکشه یا نه؟ اما خیالت راحت چون گربه در حین عمل کاملا بیهوشه و بعد از عمل هم دامپزشک با کمک مسکنها کاری میکنه که این طفلکی اصلا اذیت نشه و درد نکشه. البته انتخاب یک کلینیک خوب و معتبر هم میتونه در موفقیت آمیز بودن عمل جراحی موثر باشه.

 

اگه گربمو عقیم کنم پوکی استخوان میگیره؟

یک باور غلط و اشتباه درباره ی عقیم کردن گربه ها وجود داره و آن هم احتمال پوکی استخوانه که کاملا اشتباهه چرا که گربه بعد از عمل هم تحت چکاپهای دوره ای قرار میگیره و در صورتیکه دامپزشک تشخیص بده با تجویز مولتی ویتامینها از پوکی استخوان حیوان جلوگیری میکنه.

 

میشه با دارو گربه را عقیم کرد؟

لازمه اینو بدونی که استفاده از دارو 💊 یا آمپول برای عقیم سازی نمیتونه علائم جفت گیری در گربه ها را از بین ببره و ترشح هورمونهای جنسی متوقف نمیشه. آمپول یا دارو تنها میل جنسی رو سرکوب و آروم آروم از بین می بره علاوه بر این ممکنه استفاده ی طولانی مدت از آمپول یا دارو عوارض خطرناکی برای حیوان داشته باشه، برای همین هم دامپزشکان انجام عمل جراحی عقیم سازی رو پیشنهاد میکنند.

 

عقيم كردن گربه ماده با آمپول امکانپذیره؟

آمپول عقیم سازی گربه یکی از روشهایی است که برای عقیم کردن گربه ها انجام میشه و انواع مختلفی داره و بعد از تزریق نیروی جنسی گربه به مرور زمان از بین میره. معمولا افرادی که دغدغه ی جراحی برای حیوان خود را دارند مایل به تزریق آمپول هستند اما این که تزریق آمپول بهتره یا عمل جراحی کاملا به نظر دامپزشک بستگی داره و لازمه بدونی با تزریق این آمپول ترشح هورمونهای جنسی همچنان ادامه داره.

 

گربه بعد از عقیم سازی چه تغییر ظاهری پیدا میکنه؟

معمولا بعد از به هوش آمدن مردمکهای چشم های خوشگل گربه گشاده شده که کاملا طبیعیه. بی حالی، بی اشتهایی و بد اخلاقی هم از عوارض این عمله که در گربه ها اتفاق می افته.

 

و اما کلام آخر پت لینک...

ممنونم که تا آخر این مقاله با من همراه شدی و امیدوارم مطالبی که در مورد عقیم سازی گربه بهت گفتم برات مفید بوده باشه و الان بتونی برای انجام این عمل یک تصمیم عاقلانه و درست بگیری. ازت میخوام اگه تجربه یا نکته ای درباره ی عقیم کردن گربه ها داری در انتهای همین صفحه و در بخش ثبت دیدگاه نظرتو درج کنی.

یه خواهش دیگه هم ازت دارم اگه کلینیک دامپزشکی یا مرکز درمانی رو میشناسی یا قبلا به آنجا مراجعه کردی و ازش راضی بودی اما اسمش هنوز در پت لینک ثبت نشده میخوام روی لینک ثبت رایگان مراکز بزنی و اسم و مشخصات مرکز مربوطه رو ثبت کنی اینکار فقط 2 دقیقه وقتتو میگیره اما برای کسایی که عاشق حیواناتن خیلی مفید و کاربردیه 😊

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" درود، برا من ک، تصمیم ب عقیم سازی گربه م(سیلور) گرفتم خیلی مفید بود مخصوصا مراقبت های بعد عمل و مدت زمان عمل گربه ی ماده. امیدوارم بدون هیچ مشکلی این دوره رو سپری کته.سپاس 🐱🐱🐱 "

" دوست عزیز، خوشحالیم که مطلب براتون مفید بوده و ممنون که نظرتون رو ثبت کردید. "

" گربه من دوساعته که عقیم شده وهنوزهوشیارنشده ایاخطرنداره؟ "

" سلام عزیزم گربت به هوش اومد ؟؟ حالش خوبه؟؟ "

" عالزیبود تشکر "

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400