بیماری های رایج در سگ ها و راه های درمان
بیماری های شایع در سگ ها و راه های درمان

بیماری های شایع در سگها و راه های درمان

مدت مطالعه 7 دقیقه

اگر با بیماری های شایع در سگها و راه های درمان آن آشنایی ندارید مطالعه ی این مقاله از پت لینک را از دست ندهید، در حقیقت شناخت انواع بیماریهای سگ و پیشگیری از ابتلا و شیوع آن برای افرادی که از سگها به عنوان حیوانات خانگی نگهداری میکنند اهمیت زیادی دارد، چرا که نگهداری از حیوانات همانقدر که میتواند کار پسندیده ای باشد اگر ما اطلاعات کافی از نگهداری حیوان را نداشته باشیم ممکن است به او آسیب برسانیم، بنابراین لازم میدانیم به شما دوست عزیز کمک کنیم تا اطلاعات خود را از انواع بیماری سگها افزایش دهید تا در زمانی کوتاه متوجه بیماری سگ خود شوید و به او رسیدگی کنید، در ادامه همراه ما باشید. 

 ◀️برای پیدا کردن نزدیک ترین دامپزشکی اطراف خود بر روی لینک کلیک کنید 👈 نزدیک ترین دامپزشکی 👉

شایع ترین بیماری های سگ

سگها یکی از وفادارترین حیوانات خانگی بوده که افراد زیادی تمایل دارند تا سرپرستی آنها را برعهده گرفته و در محیط خانه از آنها نگهداری کنند. اولین نکته ای که باید بدانید این است که سگها نیز مانند دیگر حیوانات خانگی در معرض انواع بیماریها قرار دارند و شناخت آنها توسط شخصی که سگی را به سرپرستی گرفته در حفظ و مراقبت از آن بسیار مهم میباشد.

مهمترین انوع بیماریهای سگ که ممکن است نژادهای مختلف سگ با آن مواجه شوند شامل سه دسته 

  • عفونتهای انگلی در سگ ها 
  • بیماری های ویروسی سگ  
  • عفونت باکتریایی سگ ها 

میباشد که البته بروز هر یک سبب ایجاد علائمی در سگها خواهد شد که در ادامه به آن ها پرداخته ایم.

 

🐶 انواع بیماری های سگ 

همانطور که گفتیم مانند انسان ها حیوانات هم بیمار میشوند که در صورت شناسایی زود هنگام میتوانیم از بروز بسیاری از خطرات جلوگیری کنیم، از جمله شایعترین بیماریهای سگ میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

علائم عفونت گوش سگ

یکی از شایعترین بیماریهای سگ، عفونت گوش در سگها است، که به دلایل مختلف ایجاد میشود، معمولا سگهایی که دارای گوشهای آویزان و بزرگ هستند بیش تر در معرض عفونت گوش قرار میگیرند.

 اگر متوجه شده اید که سگ شما دائما سرش را چرخانده یا تکان میدهد، پنجه ی خود را برای خاراندن به سمت گوش خود می آورد احتمالا دچار عفونت گوش شده است که با علائم زیر خود را نشان میدهد:

علائم بیماری عفونت گوش سگ ها :

  •  تورم بخش بیرونی گوش
  • قرمزی کانال گوش
  • ترشحات خونی یا قهوه ای رنگ یا استشمام بوی خاصی از گوش

انواع بیماری ها در سگها

درمان: 

معمولا عفونت گوش با مراجعه به دامپزشک و از طریق تمیز کردن کانال گوش و قطره ی آنتی بیوتیک سریعا از بین خواهد رفت اما چنانچه به این مشکل بی اهمیت باشید ممکن است سگ دچار پارگی رگ در بخش خارجی گوش شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل گاهی داخل گوش سگ خود را بررسی کرده و درصورت ملاحظه هر مورد غیرطبیعی حتماً به دامپزشک مراجعه کنید.

نکته مهم : توجه داشته باشید چنانچه سگ شما دائما دچار عفونت گوش میشود احتمالا آلرژی داشته و باید در وعده های غذایی سگ از مواد آلرژی زا مانند سویا، گندم یا ذرت کمتر استفاده کنید.

 

بیماری های انگلی از جلمه بیماری های شایع در توله سگها 

یکی از بیماریهای انگلی رایج در سگها وجود انواع کرمهای نواری، لوله ای و قلاب دار میباشد. در واقع وجود کرمها از جمله بیماریهای شایع در توله سگ بوده که نوع قلاب دار آن منجر به مرگ توله سگها نیز خواهد شد.

رایجترین علائم این بیماری

در صورت بروز این علائم حتما به دامپزشک مراجعه کرده و از درمان خودسرانه پرهیز کنید، چرا که برای درمان بیماری توله سگ یا سگهای بالغ باید بعد از تشخیص نوع کرم دارو تجویز شود. این بیماری انگلی میتواند از طریق تماس با مدفوع سگ و انتقال آن به دهان به انسان نیز منتقل شود. درصورتیکه از سگی که دارای انگل است نگهداری میکنید، حتما مرتب جای نگهداری و مدفوع حیوان را تمیز کرده و پس از هر بار تماس با بدن سگ و وسایل زندگی او، دستان خود را با آب و صابون بشویید. همچنین مدفوع سگ را به گونه ای دور کنید که باعث آلوده کردن محیط زیست و سایر حیوانات شهری نشود.

توجه داشته باشید که کرم قلب انگلی نیز نوعی بیماری شایع در سگها بوده و در واقع کرمی است که در قلب سگ زندگی کرده و با علائمی مانند بیحالی، تنگی نفس و سرفه بروز میکند معمولا برای درمان این بیماری آنتی بیوتیک و برخی داروهای تخصصی دیگر تجویز خواهد شد، سگها وقتی برای پیاده روی میروند احتمال ابتلا به انگل را خواهند داشت. ضروریست که بصورت دوره ای (معمولا سه ماهه یا شش ماهه با توجه به سبک زندگی سگ) با مصرف قرصهای ضد انگلی و چکاپهای سالیانه از ابتلا به این بیماری در سگ جلوگیری کنید.

 

روش درمان دیستمپر سگ

یکی از خطرناکترین بیماریهای ویروسی شناخته شده در سگها، دیستمپر بوده که ویروس آن در هوا پخش شده و از طریق تنفس به سایر سگها منتقل میشود. این بیماری به شدت مسری بوده و درمان خاصی برای آن وجود ندارد پس بهتر است با واکسینه کردن سگ خود از بروز این بیماری جلوگیری نمایید.

دیستمپر سگ معمولا با علائمی همچون بیحالی، تنفس سنگین، تب بالا، بی اشتهایی و قرمزی چشمها همراه است و بیشتر توله سگها را آلوده کرده و از بین میبرد. شما به انجام واکسیناسیون بموقع سگ خود می توانید به راحتی حیوان خود را در برابر دیستمپر ایمن کنید.

 

بیماری پاروو در سگ ها

پاروو ویروس (Parvo) یکی از بیماریهای بسیار خطرناک و کشنده برای سگها بخصوص توله سگ ها میباشد. علائم این بیماری شامل درد و نفخ شکم، از دست دادن اشتها، اسهال خونی شدید، تب یا دمای پایین بدن (هیپوترمی) میباشد که سبب کم آبی بدن سگها و وارد شدن آسیب به روده ها خواهد شد. 

پاروو به شدت مسری بوده و سگهای واکسینه نشده و توله های کمتر از 4 ماه بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند، تشخیص نهایی این بیماری توسط آزمایش مدفوع مشخص خواهد شد بهتر است در صورت بروز این علائم حتما سگ خود را نزد دامپزشک برده تا از طریق تزریق آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد تهوع و آنتی اسیدها از بروز خطرات بیشتر این بیماری جلوگیری نمایید.

 

یکی از بیماری های رایج سگ هاری است 

 هاری یکی از بیماریهای سگ بوده که بسیار خطرناک و کشنده است این نکته بسیار مهم است که توجه کنید با ورود ویروس هاری به بدن سگ هیچ راه درمانی وجود نداشته و تنها میتوانید از بروز این بیماری پیشگیری کنید. ولی خبر خوب اینکه شما به راحتی با تزریق واکسن به سگ و تکرار آن در دوره های مشخص شده توسط دامپزشک، میتوانید سگ خود را برای همیشه نسبت به هاری واکسینه کنید. ضمن اینکه هاری بیماری شایعی نمیباشد. حیوانی که مبتلا به هاری شده باشد، طی مدت 10 روز میمیرد.

هاری معمولا بر اثر گاز گرفتگی توسط دیگر حیوانات وحشی اتفاق می افتد، البته ویروس هاری در سگ ها از طریق بزاق یا زخم نیز قابل انتقال به سگ میباشد. هاری سبب عصبانیت یا ترسو شدن زیاد، ضعیف و در نهایت فلج شدن عضلات سگ و نهایتاً مرگ میشود.

اصلی ترین علائم هاری در سگ عبارت است از: تب بالا، تشنج، ناتوانی در بلع غذا، وجود زخمهای دهانی، پرخاشگری، افتادگی فک و فلج شدن. توجه داشته باشید به محض اینکه حیوان دیگری سگ شما را گاز گرفت و سگ شما هم واکسینه نبود، سریعا به دامپزشک مراجعه کنید.

شناخت علائم بیماری ها در سگ ها

درصورتیکه هر حیوانی اعم از سگ، گربه و یا جونده ها شما را گاز گرفتند به نحوی که منجر به خونریزی شد، باید در اولین فرصت به مراکز واکسیناسیون شهر خود مراجعه کرده و درخواست تزریق واکسن کزار و هاری نمایید.

 

علائم هپاتیت سگی

یکیدیگر از انواع بیماریهای شایع در سگها هپاتیت میباشد، این بیماری ویروسی بوده و یکی از مسریترین بیماریهای سگ میباشد که سرعت سرایت بالایی داشته و از طریق بزاق، مدفوع، خون و ادرار سگ آلوده منتقل خواهد شد.

از جمله علائم این بیماری میتوان به تب بالا، استفراغ، درد در ناحیه ی شکم، از دست رفتن اشتها، سرفه و از دست رفتن اشتها اشاره کرد، در صورت بروز این علائم در سگ بهتر است به دامپزشک مراجعه کرده و تا زمان بهبودی کامل از تماس سگ با دیگر سگها جلوگیری کنید.

 

آب مروارید در سگ ها 

متاسفانه سگها جزء حیوانات خانگی هستند که بیشتر در معرض بیماریهای چشم قرار دارند، یکی از بیماریهای رایج چشمی سگ که علاوه بر سگهای مسن ممکن است توله سگها نیز به آن دچار شوند آب مروارید یا کاتاراکت میباشد. آب مروارید در سگها باعث کدر شدن و کاهش شفافیت عدسی چشم آنها خواهد شد. وراثت، دیابت، ضربه به چشم، خوردن مواد سمی و رژیم غذایی ناسالم از جمله علل ابتلا به آب مروارید در سگها می باشد.

اگر متوجه هاله ای در اطراف مردمک چشم حیوان شده اید یا احساس کردید چشمان سگ نسبت به نور حساس شده حتما با یک دامپزشک در این خصوص مشورت نمایید، معمولا با توجه به شدت و میزان پیشرفت بیماری پزشک جراحی را توصیه خواهد کرد.

شناخت بیماری های شایع در سگ ها | پت لینک

 

علت دیابت در سگ ها

یکی از بیماری های شایع در سگ ها دیابت است، ممکن است سگها نیز مانند انسان با افزایش سن به دیابت مبتلا شوند، خوشبختانه این بیماری را میتوان با رژیم غذایی و ورزش کنترل کرد البته گاهی اوقات دامپزشک برای سگ تزریق انسولین نیز تجویز میکند.

از جمله دلایل اصلی ابتلای سگ به دیابت میتوان به مصرف مواد قندی و نشاسته زیاد، چاقی، عوامل ژنتیکی، استرس زیاد و التهاب لوزوالمعده اشاره کرد.

بیماری های شایع در توله سگ ها | پت لینک

 

خطر ابتلا به دیابت بیشتر نژادهای  تریر استرالیایی، پودل، اشناوزر مینیاتوری و داشهوند را تهدید میکند. افزایش ادرار، استفراغ، مصرف زیاد آب، کاهش دید از جمله دلایلی است که نشان میدهد سگ شما به دیابت مبتلا شده است.

 

بیماری لایم در سگ ها

بیماری لایم از طریق نیش کنه های خونخوار به سگها منتقل شده و نوعی باکتری میباشد که با وارد شدن به جریان خون علاوه بر ایجاد درد میتواند کشنده نیز باشد.

بهتر است در صورت لنگ زدن سگ، درد، بی اشتهایی و تب حتما به دامپزشک مراجعه کرده تا با تزریق آنتی بیوتیک این بیماری بسرعت درمان شود.

 

پارا آنفولانزا سگی

یکی از شایعترین بیماریهای تنفسی با سرایت بالا پارا آنفولانزای سگی میباشد که در صورت مشترک بودن محل خواب یا ظرف غذا از سگ آلوده به سرعت منتقل خواهد شد.

معمولا دامپزشک به جهت درمان پارا آنفلوانزا برای سگ شما آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. علائم این بیماری شامل تب، خستگی، بی اشتهایی، ترشحات بینی و سرفه میباشد.

بیماری های سگ هاسکی

 

سرطان در سگ ها

شاید برایتان جالب باشد که بدانید سگها نیز مانند انسانها به سرطان مبتلا میشوند، این یکی از بیماری های شایع در سگ ها به شمار میرود و معمولا در سگهای با سن بالا اتفاق می افتد و از جمله شایعترین علائم آن عبارت است از: وجود توده های مشکوک، زخمهای دهان، خستگی، حرکات غیرمعمول، ترشحات غیر عادی، تغییرات وزن، غش و تشنج و سرفه های مداوم.

توجه داشته باشید که عقیم کردن سگهای ماده بعد از اولین سیکل (دوره فحلی یا پریود شدن سگ ها ) میتواند خطر ابتلا به سرطان سینه در سگ را به صفر رسانده و عقیم کردن سگهای نر نیز از بروز سرطان بیضه و پروستات جلوگیری خواهد کرد. بهترین درمان برای سگهای مبتلا به سرطان جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی میباشد. در موارد پیشروی شدید سرطان در سگها و ایجاد درد و رنج زیاد در حیوان، ممکن است دامپزشک برای رها کردن حیوان از رنج، به شما مرگ با آرامش (یوتانایز) حیوان را پیشنهاد دهد.

از دیگر بیماریهای شایع در سگها میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • اسهال
  • آرتروز
  • آنفولانزا
  • لپتوسپیروز
  • تراکئوبرونشیت

حرف در گوشی پت لینک 

ما در سایت پت لینک که یک بانک اطلاعاتی مراکز دامپزشکی و خدمات حیوانات است، تمام تلاش خود را کرده ایم تا آگاهی جمعی را در رابطه با نگهداری حیوانات افزایش دهیم، اگر مقاله ای و یا آموزشی مد نظر شما هست که میخواهید بر روی سایت قرار بگیرد میتوانید آن را برای ما در بخش دیدگاه ها بنویسد، همچنین اگر دامپزشکی دارید و یا به مرکز خدمات حیواناتی مراجعه میکنید که نام مرکز مورد نظر را در لیست مراکز پت لینک پیدا نمیکنید کمتر از 3 دقیقه میتوانید به رایگان مرکز مورد نظر را در سایت ثبت کنید، تا هم به کامل شدن اطلاعات سایت کمکی کرده باشید و هم به دیده شدن بیشتر مرکز مورد نظر خود، برای ثبت میتوانید به این بخش مراجعه کنید " ثبت مراکز دامپزشکی و نگهداری از حیوانات

یکی دیگر از خدمات پت لینک که هدیه ای به حیوان دوست داشتنی شما است، ایجاد یک صفحه رایگان بر روی سایت با نام حیوان شماست، در این صفحه شما میتوانید تمامی اطلاعات مربوط به حیوان خود را به صورت کاملا رایگان ثبت کنید و حتی عکس حیوان خود را قرار دهید، در نهایت یک شناسنامه آنلاین برای این موجود دوست داشتنی ایجاد کرده اید، برای ثبت اطلاعات حیوان خود به این صفحه مراجعه کنید" ثبت حیوان خانگی " همچنین اگر میخواهید هر لحظه حتی بدون حضور شما افرادی بتوانند به این صفحه دسترسی داشته باشند تا در نبود شما به نحو احسنت از حیوان شما نگهداری کنند و یا با خواندن  اطلاعات تماس شما در صورت گم شدن او با شما تماس بگیرند میتوانید یک پلاک گردنی qr  کد برای حیوان خود تهیه کنید. 

امیداوریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد، در صورتی که هر گونه سوالی در رابطه با این مطلب دارید میتوانید در بخش دیدگاه ها سوال خود را مطرح کنید. 

 

 

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" برای این مطلب دیدگاهی نوشته نشده است " هرگونه سوال ، ابهام یا نظری دارید برای ما بنویسید ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400