بیماریهای رایج چشمی سگ
بیماریهای رایج چشمی سگ

بیماریهای رایج چشمی سگ

مدت مطالعه 8 دقیقه

بیماریهای رایج چشمی سگ معمولا با علائم و نشانه هایی همراه بوده که شناخت این علائم میتواند به شما در درمان سریع و به موقع سگ کمک کند، پس اگر سرپرستی سگی را به عهده دارید مطالعه ی این مقاله از پت لینک را از دست ندهید چرا که سگها موجوداتی هستند با چشمانی حساس که در معرض انواع بیماریها قرار دارند و از این رو شناخت علائم و شایعترین بیماریهای چشمی سگ برای صاحبین سگ الزامیست.

چنانچه مرکز درمانی تخصصی چشم را برای حیوانات میشناسید میتوانید در کمتر از 3 دقیقه مرکز مربوطه را در صفحه ی ثبت مرکز خدماتی حیوانات در پت لینک به صورت رایگان ثبت نمایید.

 در این مقاله چه خواهیم خواند؟ 

بیماری های چشمی سگ

بیماری چشم گیلاسی (Cherry Eye)

قطره چشم گیلاسی در سگ

آبی شدن چشم سگ

درمان خشکی چشم در سگها

علائم زخم قرنیه در سگها

درمان ورم ملتحمه چشم سگ

علت قي كردن چشم سگ چیست؟ 

علائم کاتراکت در سگ (Cataracts)

علائم و درمان عفونت چشم در سگها

نشانه های گلوکوم در سگ ها

بیماریهای رایج چشمی سگ در نژادهای مختلف

بیماریهای چشمی سگ شیتزو

رایج ترین بیماری های چشمی سگ ژرمن

بیماریهای چشمی در نژاد پودل

بیماریهای چشمی سگ هاسکی

بیماری چشمی سگ در نژاد مالتیز

علائم و درمان عفونت چشم در سگها

ممکن است سگها بر اثر عوامل مختلفی دچار عفونت چشم شوند، عفونت می تواند بعد از عمل جراحی یا به دلیل آنفولانزا، هپاتیت، قارچ و باکتری، مواد تحریک کننده مانند شامپو، خراش یا بریدگی سطح قرنیه، وجود مواد خارجی در چشم مانند موی سگ یا خاک ایجاد شود.

معمولا عفونت چشم سگ با علائمی مانند تورم، سرخی، پلک زدن زیاد، ترشحات آبکی و لمس چشم همراه بوده که در این مواقع دامپزشک از طریق قطره های چشمی می تواند عفونت چشم سگ را درمان کند. گاهی اوقات ممکن است دامپزشک اقدام به تجویز آنتی بیوتیک برای عفونت چشم سگ نماید. از شما خواهش میکنیم در اینترنت به دنبال بهترین قطره برای عفونت چشم سگ نباشید! این شاید بدترین روش برای درمان مشکل چشمی سگ شما خواهد بود. درمان مشکلات چشمی چه برای انسان و چه برای سگها، یک کار تخصصی و حساس بوده و نیاز به تشخیص صحیح دامپزشکی و سپس انتخاب بهترین درمان توسط دامپزشک دارد.

بهتر است برای جلوگیری از عفونت چشم سگ موهای دور چشم سگ را کوتاه کرده و سگ خود را تمیز نگه دارید. هنگام بازی با سگها، مراقب وارد نیامدن ضربه به چشم سگ بوده و به جهت محافظت از چشم سگ در مواقعی مانند رانندگی در مناطق خاکی، با بستن پنجره از ورود گرد و غبار به چشمان سگ جلوگیری نمایید.

بیماری های چشمی سگ

امروزه بسیاری از خانواده ها تمایل به نگهداری از حیوانات خانگی دارند که در این بین سگ و گربه از محبوبیت بیشتری برخوردار است. بطور کلی گذراندن وقت با حیوانات خانگی شما را سرگرم کرده و آرامش زیادی به شما می بخشد، ارتباط با حیوانات خانگی و در آغوش گرفتن آنها باعث افزایش ترشح اندورفین و اکسی توسین شده و در رفع استرس و کمک به روند درمان افسردگی، تاثیر بسزایی دارد.

سگ ها موجوداتی بازیگوش و وفادار هستند که همانند هر موجود زنده ای در معرض انواع بیماریها قرار دارند. یکی از مشکلاتی که ممکن است سگ شما با آن مواجه شود بیماریهای چشمی است. معمولاً بروز بیماریهای چشمی در سگ با علائمی همراه است که در ادامه مهمترین آنها را ذکر کرده ایم:

علائم و نحوه تشخیص بیماری چشمی در سگ ها 

  • درد چشم
  • اشک ریختن
  • التهاب چشم
  • پلک زدن دائمی
  • کدر شدن چشم
  • حساسیت به نور
  • ترشحات غیرعادی
  • سفید شدن چشم سگ
  • لوچ شدن چشم سگ
  • فرورفتگی سطح چشم
  • وجود بافت اضافی در داخل یا خارج از چشم

بیماریهای چشمی سگ

اگر متوجه این علائم در سگ خود شده اید بهتر است با یک دامپزشک مشورت نمایید

چرا سگ به چشم خود پنجه میکشد؟ 

گاهی اوقات سگ از شدت درد چشم یا وجود مشکلی در چشم پنجه ی خود را به سمت چشم آسیب دیده ی خود آورده و به چشم خود پنجه می کشد که این نشان از وجود مشکلی در چشم سگ بوده و شما بعنوان سرپرست سگ موظف هستید برای تشخیص مشکل و درمان سگ اقدام نمایید "برای پیدا کردن نزدیک ترین دامپزشکی اطراف خود میتوانید بر روی لینک قرار داده شده کلیک کنید " . بی تفاوتی نسبت به پنجه کشیدن سگ به چشم، میتواند با ایجاد خراش قرنیه در سگ شود و در نتیجه مشکلات چشمی سگ را بیشتر کند.

 انواع بیماری رایج چشمی در سگ ها 

در ادامه قصد دارم بیماری های رایج چشمی که در سگ ها مشاهده میشود را به شما عزیزان معرفی کنم و علائم هر کدام را بررسی کنیم،  بهترین است اگر از یک سگ مهربان نگهداری میکنید با این علائم آشنا باشید تا در کوتاه ترین زمان ممکن بتوانید بیماری  چشمی سگ خود را تشخیص دهید و آن را به دامپزشک ببرید

 

بیماری چشم گیلاسی (Cherry Eye)

همانطور که میدانید سگها دارای سه پلک هستند و غدد اشکی آنها در بخش پایین و گوشه ی داخلی چشم قرار دارد. یک غشاء صورتی رنگ، در زمان خوابیدن از گوشه ی چشم سگ خارج شده و سطح چشم سگ را میپوشاند.

گاهی اوقات ممکن است این غدد اشکی بزرگ شده و از جای خود خارج شود معمولا زمانی که لیگامنت های غده اشکی ضعیف شوند این مشکل بوجود می آید و توده ای قرمز یا صورتی رنگ، گوشه ی یک چشم یا هر دو چشم سگ شبیه به گیلاسی کوچک دیده خواهد شد.

چشم گیلاسی در سگ

قطره چشم گیلاسی در سگ

معمولا به جهت درمان چشم گیلاسی در سگها دامپزشک برای درمان التهاب چشم سگ قطره های چشمی را تجویز کرده و در مواردی ممکن است تورم چشم از بین رفته مشکل رفع شود ولی در اغلب موارد، درمان مشکل چشم گیلاسی در سگ، جراحی چشم و قرار دادن غده اشکی در جای مناسب و صحیح خود است. این بیماری می تواند منشا ژنتیک داشته باشد. توجه داشته باشید این بیماری بصورت خود به خود از بین نمی رود و نیاز به درمان دارد.

 

آبی شدن چشم سگ

معمولا آبی شدن رنگ چشمان سگ دلایل مختلفی دارد، دلیل آبی شدن چشم سگ میتواند آب مروارید، التهاب داخلی قدامی چشم، اسکلروز هسته عدسی، مشکل در بافت قرنیه، آب سیاه و حتی علائم ابتلا به بیماری دیستمپر باشد. متاسفانه در برخی مواقع آبی شدن چشم سگ بدخیم بوده و ممکن است منجر به کوری سگ شود به همین دلیل بهتر است در صورت مشاهده ی این مشکل برای فهمیدن علت اصلی مشکل، سگ خود را فوراً نزد دامپزشک ببرید.

توجه داشته باشید که اسکلروز عدسی در سگهای میانسال و مسن ایجاد شده و در واقع یک تغییر طبیعی در عدسی چشم سگها بوده که با افزایش سن سگ ارتباط داشته و سبب کدر یا تغییر رنگ مردمک چشم به آبی خواهد شد.

 

درمان خشکی چشم در سگها

چنانچه مجرای اشکی سگها به اندازه ی کافی اشک تولید نکند سگ دچار خشکی چشم (Dry Eye) خواهد شد، از جمله علائم خشکی چشم میتوان به پلک زدن بیش از اندازه، قرمزی چشم، چشمک زدن و ترشحات شدید و غلیظ زرد رنگ اشاره کرد.

 از آنجاییکه خشکی چشم در سگ باعث ایجاد زخم قرنیه یا عفونت چشم میشود لازم است در صورت بروز این علائم سگ خود را نزد دامپزشک برده تا با تجویز اشک مصنوعی یا دیگر داروهای محرک اشک، مانند تاکرولیموس یا سیکلوسپورین خشکی چشم سگ را درمان نماید.  گاهی اوقات برای درمان خشکی چشم دامپزشک با جراحی و از طریق ترشحات غده پاروتید برای درمان خشکی چشم سگ اقدام میکند.

علائم زخم قرنیه در سگها

علائم زخم قرنیه در سگها

زخم قرنیه (Corneal Ulcer) یکی دیگر از بیماریهای رایج چشمی در سگ است که امکان دارد با آن مواجه شود. همانطور که میدانید لایه ای شفاف و حساس است که سطح چشم را پوشانده و در صورت پارگی یا ایجاد زخم، سگ احساس درد کرده و دچار سرخی چشم، آبریزش و اشک شدید از چشم خواهد شد. چنانچه سگ دچار زخم قرنیه شود سفیدی چشمانش، قرمز رنگ شده و ظاهری کدر پیدا خواهد کرد.

بطورکلی شایعترین علائم زخم قرنیه شامل قرمزی و ترشحات چشم است و این زخمها گاهاً دردناک بوده و باعث میشود حیوان چشمهای خود را دائما باز و بسته کرده، بیش از حد پلک بزند یا به چشم خود پنجه بکشد که این کار خود باعث افزایش مشکل خواهد شد. در این مواقع معمولاً دامپزشک پس از معاینه چشم و اطمینان از وجود خراش قرنیه، آنتی بیوتیک و مسکنهایی بصورت قطره ی چشمی، خوراکی و تزریقی تجویز خواهد کرد.

 

رمان ورم ملتحمه چشم سگ

التهاب ملتحمه چشم سگ (Conjunctivitis) از دیگر بیماریهای رایج چشمی سگ بوده که با نام چشم صورتی نیز شناخته میشود و شایعترین علائم آن نیز ترشحات زرد یا سبز رنگ از چشمها، پلک زدن بیش از اندازه، چشمک زدن، تورم و قرمزی اطراف چشم میباشد. ورم ملتحمه میتواند هر دو چشم یا تنها یک چشم سگ را درگیر کند.

با وجود اینکه این بیماری عفونی نیست اما بدون درمان نیز برطرف نمیشود و حتی میتواند مشکلات جدیتری به وجود آورد، در حقیقت در صورتیکه برای درمان اقدام نکنید سگ بینایی خود را از دست خواهد داد. معمولا دامپزشک به جهت درمان این مشکل چشمی داروهای موضعی و خوراکی شامل پماد و محلولها و آنتی بیوتیکهای چشمی، تجویز خواهد کرد. ولی لطفاً و خواهشاً از درمان خودسرانه برای چشم سگها اجتناب کنید. بسیاری از داروهایی که برای انسان یا برای یک مشکل چشمی، درمان محسوب می شوند، برای سگها میتواند بسیار خطرناک باشد. لطفاً مسئولانه به دامپزشک مراجعه کرده و به درمان اصولی چشم سگ بپردازید.

علت قی کردن چشم سگ

علت قي كردن چشم سگ چیست؟ 

علت قي كردن چشم سگ میتواند بیماری کنژنکتیویت یا التهاب ملتحمه چشم باشد. معمولا ترشحات معمولی چشم سگ به رنگ سفید مایل به خاکستری بوده که تا حدی طبیعی است اما اگر این ترشحات بیش از اندازه و با رنگهای متفاوتی باشند نشان از وجود بیماری چشمی در سگ بوده و باید سریعا سگ را به کلینیک برده تا دامپزشک با تجویز قطره ها و داروهای صحیح، سگ را درمان کند. توجه داشته باشید بهتر است برای جلوگیری از بروز مشکلات چشمی سگ همواره او را تمیز نگه داشته و موهای اطراف چشم سگ را پیرایش کنید تا ورود مو به چشم و همینطور تجمع باکتریها در محیط مرطوب و گرم موهای اطراف چشم، شرایط مناسب برای ابتلا به عفونتهای چشمی را فراهم نیاورد. ضمن اینکه موهای بلند اطراف چشم باعث می شود اگر مشکلی در چشم حیوان وجود داشته باشد در زیر موهای پرپشت صورت سگ، شما دیرتر متوجه آن شوید.

توجه داشته باشید که در صورت بروز هر گونه علائم غیرعادی در چشم حیوان سریعاً او را به کلینیک دامپزشکی برده تا دامپزشک بعد از معاینه، داروهای مورد نیاز را تجویز کند. پس یادتان باشد که به هیچ عنوان دارو یا قطره های چشمی را بدون مشورت دامپزشک برای سگ خود استفاده نکنید. برخی از داروهای تسکین دهنده  قرمزی چشم مانند قطره نفازولین برای چشم سگ یا قطره های حاوی بریمونیدین میتواند به سلامت سگ شما آسیب وارد کند.

 

علائم کاتراکت در سگ (Cataracts)

کاتاراکت یا آب مروارید در سگها یکی دیگر از بیماریهای رایج چشمی سگ بوده که بارزترین علامت آن کدر شدن عدسی چشم میباشد. معمولا سگهای مسن بیشتر دچار آب مروارید میشوند البته این عارضه ممکن است ارثی بوده و بر اثر وراثت در سنین مختلف دیده شود، از دیگر دلایل ایجاد آب مروارید در سگها دیابت است.  از جمله مهمترین علائم کاتاراکت در سگ میتوان به تغییر در رنگ مردمک چشم به رنگ سفید یا آبی مایل به خاکستری، تغییر در اندازه ی مردمک، تاری دید، حساسیت به نور و اختلال در بینایی اشاره کرد. در حال حاضر تنها راه درمان آب مروارید سگ، عمل جراحی است.

علائم آب مروارید در سگ

نشانه های گلوکوم در سگ ها

از دیگر بیماریهای رایج چشمی در سگها گلوکوم (Glaucoma) یا آب سیاه نام داشته که بر اثر افزایش فشار داخلی کره ی چشم ایجاد میشود، در واقع با افزایش فشار داخل چشم امکان دارد عصب بینایی یا شبکیه آسیب دیده یا تخریب شود.

 گلوکوم و در پی آن آسیب به شبکیه و عصب بینایی میتواند منجر به نابینا شدن سگ شود. در واقع گلوکوم بیماری چشمی بوده که با بالا رفتن بیش از حد فشار مایع داخل کره چشم ایجاد شده و برای جلوگیری از مشکلات جدی تر نیاز به درمان فوری دارد.

از جمله علائم گلوکوم در سگها میتوان به درد، قرمزی چشم، پلک زدن مداوم، برآمدگی چشم، مالش چشمها، تغییر رنگ چشم به رنگ آبی و حساسیت به نور اشاره کرد.

توجه داشته باشید که سگهای بین 3 تا 7 سال بیش تر در معرض گلوگوم چشمی قرار دارند. معمولا دامپزشک در ابتدا سعی میکند با تجویز دارو، قطره یا پماد، فشار چشم سگ را کاهش دهد و در برخی مواقع ممکن است سگ نیاز به بستری شدن و درمانهای بیشتری داشته باشد.

نشانه های گلوکوم در سگها

 

بیماریهای رایج چشمی سگ در نژادهای مختلف

در ادامه به معرفی رایج ترین بیماریهای چشمی در نژادهای مختلف سگ پرداخته ایم:

بیماریهای چشمی سگ شیتزو

پروپتوز چشم یا بزرگ شدن هر دو چشم یا یکی از آنها از جمله مشکلاتی است که نژاد شیتزو بیش تر با آن مواجه میشود. چنانچه متوجه شده اید که چشم سگ بیش از اندازه بزرگ شده یا دچار قرمزی و خارش شده است باید سگ را نزد دامپزشک برده تا بیماری تشخیص و درمان شود.

رایج ترین بیماری های چشمی سگ ژرمن

رایج ترین بیماریهای چشمی در سگهای ژرمن شامل بیماری گلوکوم یا آب سیاه میباشد، معمولا در ابتدای بروز این مشکل شما متوجه علائم خاصی نمیشود اما بعد از مدتی سگ دچار درد شده و قادر به مشاهده ی اشیا حتی در نزدیکی خود نخواهد شد در این مواقع سگ نیاز به جراحی دارد.

بیماریهای چشمی سگ ژرمن

مهمترین بیماری چشم در سگ تریر

رایج ترین بیماریهای چشمی در سگهای تریر شامل دیسپلازی شبکیه بوده که معمولا مادرزادی است و برای جلوگیری از نابینا شدن سگ باید فورا برای درمان آن اقدام شود.

بیماریهای چشمی در نژاد پودل

آب سیاه و آتروفی پیشرونده شبکیه از جمله رایج ترین مشکلات چشمی بوده که سگهای پودل بیشتر به آن دچار میشوند.

بیماریهای چشمی سگ هاسکی

سگهای هاسکی یکی از محبوبترین نژادهای سگ در سراسر دنیا هستند، این نژاد از سگ بیشتر در معرض بیماری آب مروارید قرار دارند. در واقع این مشکل یا بصورت مادرزادی یا بر اثر بالا رفتن سن در سگ ها ایجاد شده و با بروز آن شفافیت قرنیه ی چشم سگ از بین رفته و کدر خواهد شد. از دیگر مشکلات رایج چشمی در سگهای هاسکی آتروفی شبکیه ی چشم بوده که میتواند منجر به نابینا شدن سگ شود.

بیماریهای چشمی سگ هاسکی

بیماری چشمی سگ در نژاد مالتیز

آتروفی پیشرونده شبکیه (Progressive retinal atrophy) یکی از بیماریهای چشمی سگها بوده که در نژاد مالتیز بیشتر مشاهده میشود، بیماری آتروفی پیشرونده شبکیه یک بیماری ژنتیکی بوده و سبب تخریب بافت شبکیه و در نهایت کم بینایی و نابینایی سگ خواهد شد.

 

سخن پایانی:

ضمن تشکر از همراهی شما تا انتهای مقاله ی "بیماریهای رایج چشمی سگ" امیدواریم اکنون که با مهمترین و رایج ترین بیماری های چشم سگ آشنا شده اید بتوانید با تشخیص علائم اولیه و مشورت با دامپزشک از بروز مشکلات جدیتر جلوگیری نمایید.

اگر به دنبال کلینیک های دامپزشکی هستید فرقی ندارد در کجای ایران ساکن هستید شما میتوانید با مراجعه به صفحه ی نزدیکترین دامپزشکی و پت شاپ حیوانات و انتخاب محل مورد نظر فهرستی از دامپزشکی های منطقه ی دلخواه را به همراه اطلاعات تماس آنها مشاهده نمایید.

 

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" سگ من داشهوندکراس و ماده تازه دوران فحل گذرونده یک سال و نیم داره ولی جدیدا متوجه شدم چشماش کم بینا شده ممنون میشم راهنماییم کنین البته یه چند باری دخترم ته بستنیش و بهش میداده "

" سلام. حتما باید از دامپزشک کمک بگیرید. بیماریهای متنوعی میتونن باعث مشکل چشم بشن. "

" سلام امیدوارم سگ بیچاره با ته بستنیای دخترتون کور نشده باشه چون شیرینی زیاد برای سگ مضر ترین چیز ممکنست! "

" دوست عزیز. میشه لطفا به دامپزشکی مراجعه کنید برای معاینه درست چشم سگ؟ میدونید که یه سک یک سال و نیمه بسیااااار جوونه و قرار نیست بیناییش رو از دست بده؟ راستی اون ته بستنیهای دخترتون واقعا براش مضره. دخترتون بچه ست ولی شما مسئولید که نذارید این اتفاق بیافته و سگ بستنی بخوره. شیرینی میتونه باعث دیابت و کوری بشه "

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400