علت استفراغ کف زرد در سگ چیست؟
تماس با ما !به آسانی، لینک اول گوگل باشید ✨
استفراغ زرد رنگ سگ نشانه چیست؟

استفراغ زرد رنگ سگ نشانه چیست؟

مدت مطالعه 6 دقیقه

استفراغ در سگها یکی از اتفاقاتیست که در طول زندگی سگ ممکن است بارها با آن روبرو شوید. همچنین استفراغ زرد رنگ سگ یک اتفاق غیرمعمول نیست مخصوصاً اگر سگ شما عادت به خوردن ضایعات و آشغال از گوشه و کنار خانه یا هنگام پیاده روی داشته باشد. ممکن است متوجه کم غذا شدن سگ تان شوید و با بالا آوردن آن مواجه شده باشید ، برای دیدن علت غذا نخوردن سگ و استفراغ،  مطلب دلایل بالا آوردن سگ را مطالعه نمایید در مطلب لینک شده کاملا در رابطه با دلایل بالا آوردن و همچنین کم غذا شدن سگ ها صحبت کرده اینم. در این مطلب میخواهیم در رابطه با استفراغ زرد رنگ سگ یعنی همان مایع زردرنگ (صفرا) که سگ بالا میآورد صحبت کنیم. در ادامه همراه پت لینک باشید تا با دلایل بالا آوردن زردآب در سگ آشنا شوید، قبل از مطالعه این مقاله برای حیوان عزیز شما آرزوی سلامتی داریم امیدواریم هرگز مریض نشود. 

 

در این مقاله چه خواهیم خواند؟

✅علت استفراغ کف زرد در سگ چیست؟ 

✅راهکارهایی برای درمان استفراغ زرد در سگ 

✅چرا سگ زردآب بالا میآورد؟ 

✅اگر سگ شما صفرای زرد استفراغ می کند چه باید کرد؟

✅درمان استفراغ زرد در سگ ها 

✅جلوگیری از استفراغ کردن سگ

علت استفراغ کف زرد در سگ چیست؟

استفراغ زرد در سگ ها دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. یک سگ ممکن است به دلیل خالی بودن معده و تحریک شدن مخاط معده توسط اسید معده؛ صفرای زرد بالا بیاورد. یعنی از ساده ترین دلایل بالا آوردن صفرا در سگها میتواند گرسنگی باشد اما بالا آرودن زرداب در سگ می تواند دلایل دیگری از قبیل سندرم استفراغ صفراوی، سوء هاضمه، بیماری کبد و غیره باشد.

اگر سگ شما فقط یک بار زردآب بالا آورده و هیچ علائم دیگری ندارد و حال عمومی او خوب به نظر میرسد، معمولاً جای نگرانی نیست. با این حال، اگر سگ شما علائم دیگری از بیماری مانند بی‌حالی، بی‌اشتهایی، اسهال یا حملات مداوم استفراغ را از خود نشان می‌دهد، بهتر است در اسرع وقت با دامپزشک خود تماس گرفته و سگ را برای معاینه به دامپزشکی ببرید.

 

راهکارهایی برای درمان استفراغ زرد در سگ

در ادامه برخی از دلایل رایجی که باعث استفراغ زرد آب سگ می شود و همچنین درمان ها و پیشگیری از استفراغ را معرفی می کنیم.

 

چرا سگ زردآب بالا می آورد؟

استفراغ زرد رنگ معمولاً از اسیدهای معده و صفرا تشکیل شده است. اسیدهای معده برای کمک به هضم در مخاط معده تولید می شوند. صفرا مایعی است که در کبد تولید شده و در کیسه صفرا ذخیره می شود. صفرا وارد دوازدهه یا اثنی عشر (بخشی از روده کوچک که درست در کنار معده قرار دارد) می شود تا به هضم بیشتر و بهتر غذا کمک کند.

متداول ترین دلیل بالا آوردن زرداب در سگها، خالی بودن معده یا گرسنگیست ولی دلایل متعددی دیگری هم وجود دارد که سگ شما زرداب بالا می آورد. در بسیاری از موارد، استفراغ به خودی خود برطرف می شود و جای نگرانی نیست. با این حال، استفراغ از هر نوعی می تواند نشان دهنده بیماری جدی تری باشد، به خصوص اگر استفراغ به صورت مکرر رخ دهد.

علت استفراغ کف زرد در سگ چیست؟ | پت لینک

سوء هاضمه یکی از دلایل استفراغ زرد سگ هاست

سگ ها علاقمند به خوردن چیزهایی هستند که واقعاً نباید به عنوان غذا خورده شوند! اگر سگ شما یک ماده فاسد را از سطل زباله خورده یا مقدار زیادی علف بخورد، می توانید منتظر بالا آوردن سگ باشید که این استفراغ ناشی از سوهاضمه معمولاً حاوی صفرای زردرنگ هم می باشد. اگر بعد از خوردن یک خوراکی مسموم یا نامناسب سگ شما بالا آرده و بعد به حال طبیعی خود برگشت، جای نگرانی نیست. ولی تعدد استفراغ یا بی حالی و بی اشنهایی میتواند نگران کننده باشد.

 

پانکراتیت از دلایل زرداب بالا آوردن سگ ها

یکی از دلایل استفراغ زرد رنگ سگ ها پانکراتیک است ، پانکراتیت سگ در واقع التهاب پانکراس است ( پانکراتیک سگ چیست؟ ) ، که بخشی از دستگاه گوارش است و معمولاً پس از خوردن یک غذای چرب توسط سگ همراه با استفراغ صفرای زرد رخ می دهد. سگ شما معمولاً در صورت ابتلا به پانکراتیت دچار اسهال شده و به نظر می‌رسد درد شدیدی دارد. پانکراتیت سگ برای مشاوره و درمان نیاز به مراجعه فوری به دامپزشک دارد. 

 

انسداد روده می تواند باعث استفراغ زرد رنگ در سگها باشد

سگ می تواند با خوردن یک جسم خارجی مانند یک اسباب بازی، استخوان یا یک تکه پارچه دچار انسداد روده شود. در صورت ایجاد انسداد روده، سگ در ابتدا هرآنچه را که در معده داشته باشد استفراغ می کند. اما زمانی که معده خالی شود، ممکن است سگ در ادامه زرداب بالا بیاورد که شما با استفراغ زرد رنگ سگ خود رو به رو میشوید . در صورت بالا آوردن زرداب به دلیل انسداد روده، سگ شما احتمالاً درد دارد، دچار ضعف یا بی حال شده و اشتهای خود را از دست می دهد و ممکن است قادر به دفع مدفوع نباشد.

انسداد روده سگ یک مورد اورژانسی دامپزشکی است و اغلب نیاز به جراحی دارد، اگرچه ممکن است دامپزشک بتواند از طریق آندوسکوپی آن را برطرف سازد.

 

قرار گرفتن در معرض سموم

گاهی اوقات سگ پس از خوردن مواد سمی دچار علائم استفراغ میشوند که اگر این بالا آوردن ادامه دار باشد در نهایت منجر به استفراغ زرد در سگ میشود،  برای سگها موادی از قبیل شکلات، داروها یا گیاهان سمی، صفرای زرد بالا می آورد.( میوهای ممنوعه برای سگ ها )  معمولا علائم دیگری مانند لرز، ضعف، اسهال، از دست دادن اشتها یا درد روده وجود خواهد داشت. اگر سگ شما این علائم را نشان داد و به خصوص اگر مشکوک هستید که چیزی سمی خورده است، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید.

 

استفراغ صبح در سگ و یا سندرم استفراغ صفراوی

سندرم استفراغ صفراوی که گاستریت رفلاکس نیز نامیده می شود یک علت نسبتاً شایع استفراغ به خصوص در سگهای مسن است. به طور معمول، سگ های مبتلا به این بیماری صبح ها قبل از اینکه اولین وعده غذایی خورد را بخورند صفرای زرد را استفراغ می کنند، اما پس از خوردن غذا مشکل خاصی ندارند. این وضعیت به دلیل تحریک معده به دلیل صفرا ایجاد می شودکه باعث استفراغ زرد رنگ سگ شما میشود. در چنین شرایطی لازم است کاری کنیم که سگ ما برای مدت طولانی با معده خالی نباشد، می توان با دادن یک وعده غذایی کوچک پیش از خواب یا صبح زودهنگام، از آن جلوگیری کرد تا سگ برای مدت طولانی معده خالی نداشته باشد. اگر این روش را انجام دادید در بخش دیدگاه ها تجربه خودتان را برای دیگران کاربران بنویسید معمولا هم اگر سگ را به دامپزشکی ببرید، دامپزشک شما ممکن است یک آنتی اسید تجویز کند ( دامپزشکی اطراف من) .

 

بیماری سیستمیک باعث استفراغ زرد در سگها میشود

سگ مبتلا به یک بیماری سیستمیک، مانند بیماری کلیوی یا کبدی، بیماری آدیسون یا سایر بیماری های مزمن، ممکن است به دلیل اختلالات گوارشی یا حالت تهوع ناشی از این بیماریها، زرداب بالا بیاورد. در این موارد هم باید برای بررسی دقیق تر و ارائه بهترین راهکار و درمان، از دامپزشک حاذق کمک بگیرید.

 

اگر سگ شما صفرای زرد استفراغ می کند چه باید کرد؟

اگر سگ شما فقط یک بار صفرای زرد را استفراغ کرد و بعد از آن عادی بود و اشتها داشت، نیازی به اقدام خاصی نیست. مراقب بی حالی، اسهال، از دست دادن اشتها، ضعف و سایر علائم بیماری باشید. اگر سگ شما عادی به نظر می رسد، مراقب استفراغ بیشتر باشید. اگر استفراغ ادامه داشت، وعده غذایی بعدی سگ خود را حذف کنید و به زیر نظر گرفتن سگ ادامه دهید. بعد از حذف یک وعده غذایی، وعده غذایی بعدی را در اختیار حیوان قرار دهید. اگر استفراغ ادامه پیدا کرد، حتما باید در اسرع وقت با دامپزشک خود تماس بگیرید.

اگر سگ شما بیش از دو بار در یک دوره 24 ساعته استفراغ کرد یا اگر استفراغ روزانه برای چند روز ادامه داشت می تواند نگران کننده باشد.

 

درمان استفراغ زرد در سگ ها

دامپزشک شما ابتدا یک معاینه کامل از سگ شما انجام می دهد. در مورد سابقه پزشکی سگ خود با دامپزشک صحبت کنید. اطلاعات کامل در مورد داروهای فعلی و رژیم غذایی را به یاد داشته باشید و نیز اطلاعات مربوط به هر چیزی که فکر می کنید سگ شما ممکن است خورده باشد، مانند گیاهان، مواد شیمیایی یا غذاهای خطرناک، غذاهای خام و ... و تمام اینها را با دامپزشک در میان بگذارید.

دامپزشک شما ممکن است آزمایش های مانند آزمایش خون و ادرار، رادیوگرافی (اشعه ایکس) و احتمالاً سونوگرافی را برای مشخص کردن دلیل استفراغ سگ توصیه کند.

درمان استفراغ در سگ ها

 

درمان معمولاً با تجویز داروهای ضد تهوع، آنتی اسیدها و/یا داروهای محافظ دستگاه گوارش شروع می شود. در صورت امکان، اولین دوزها ممکن است از طریق تزریق برای جلوگیری از استفراغ بیشتر تجویز شوند. استفراغ مداوم اغلب منجر به کم آبی بدن می شود و مایع درمانی اغلب توصیه می شود. مایعات زیر جلدی یا مایعات داخل وریدی بر اساس شدت کم آبی توصیه می شود. کم آبی شدید و سایر نگرانی‌ها مانند پانکراتیت، بیماری سیستمیک و بیماری‌های عفونی ممکن است نیاز به بستری شدن داشته باشند. سگ ها به طور کلی در حالی که در بیمارستان تحت نظر هستند، مایعات داخل وریدی و دوز مکرر دارو دریافت می کنند.

اگر استفراغ در نتیجه مسمومیت باشد، دامپزشک شما درمان های توصیه شده برای سم خاص را دنبال می کند. همچنین ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان باشد.

اگر دامپزشک شما مشکوک به انسداد دستگاه گوارش باشد، مرحله بعدی ممکن است جراحی یا آندوسکوپی برای بررسی دستگاه گوارش و رفع انسداد باشد. بستری شدن در بیمارستان برای مراقبت های بعد از عمل مورد نیاز است.

 

جلوگیری از استفراغ کردن سگ

بهترین راه برای جلوگیری از استفراغ این است که سگ خود را از وسایلی که نباید بخورد، لیس بزند یا بجود دور نگه دارید. البته گاهی اوقات هیچ راهی برای جلوگیری از استفراغ در سگ شما وجود ندارد زیرا بسیاری از بیماری ها بدون علت شناخته شده رخ می دهند.

 

خبر خوب این است که چند کار وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن خطرات استفراغ در سگ ها انجام دهید.

  • سگ خود را هر سال برای معاینات روتین سلامتی به دامپزشک بیاورید (یا بیشتر در صورت توصیه دامپزشک).
  • یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید.
  • گیاهان، مواد شیمیایی، غذای پرچرب و پرادویه و سایر سموم را از دسترس دور نگه دارید.
  • سگ خود را در حین بازی با اسباب بازی های جویدنی تحت نظر داشته باشید.
  • از لیسیدن، جویدن و خوردن چیزهای خطرناک سگ خود جلوگیری کنید.

به یاد داشته باشید که در علائم اولیه بیماری با دامپزشک خود تماس بگیرید. تأخیر فقط می تواند اوضاع را بدتر کند. در صورت اضطرار، به نزدیکترین مطب باز دامپزشکی مراجعه کنید.

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" باسلام دوستان من یادم رفته براي سگم آب بزارم بعداز اومدم خیلی خیلی آب خورده ولي الان خیلی بی حاله درضمن دهانش کاملا خشک شده ودیگه آب نميخوره داره بی تابی میکنه نفس نفس میزنه ودرحال خوابیدنه اگر ممکنه کمک کنیدچیکارکنم خوب میشه خیلی خیلی ممنون میشم "

" سگ من دیشب اومدی از رو ی زمین اشغال مرغ خورد و یه چیز دیگه هم خورد ک اونم اشغال بود و صبح بالا اورد زرد بود و حالت کف مانند داشت از صبح غذا نمیخوره باید چیکار کم "

" سگ من کنار سوموم خابیده بود بعد از ۲ ساعت دیدم استفراغ زرد کرده . یعنی بوی سموم حالش رو بد کرده؟ "

" سلام روز خوش سگ من چند وقته بد غذا شده. غذای گاسترو رویال هم میدم بهش اما با ادا میخوره.و وقتی دیدم اینجوریه مینشستم پیشش که غذا بخوره. و میخورد و تا وقتی نبودم پیشش نمیخورد و ناشتا زردآب کفی بالا میاورد. از دکترش پرسیدم گفت اون عادت کرده شما غذا بدی بهش و الان غذا نمیخوره و اون زردآب کفی بخاطر خالی بودن معدشه. از دیروز برای اینکه تنها غذا بخوره رو غذا خشکش چیزایی که دوست داره میریزم و ۲وعده خورده و اما دیشب چیز جدیدی رو غذاش نریختم و نخورد. امروز صبح دوباره بالا اورد نمیدونم درسته همین روند ادامه بدم و رو غذاش چیزایی که دوست داره رو بریزم که بخوره یا نه. و اینکه نکنه مشکل دیگه ای داشته باشه و نکته دیگه اینکه خیلی به من و همسرم وابسته ست و یجورایی آلفا هم شده انقدر که همیشه پیشش بودیم این مدت. بدلایل شرایطی الان جای خوابش هم تو اتاق خودمونه در حالیکه قبلا اتاق مخصوص داشت)الان منظورم نزدیک ۶ماه ایناست) "

" دوست عزیز. مسیر درست و اصولی اینه که به دامپزشک مجرب مراجعه کنید و دلیلش رو جویا بشید. ولی من فکر میکنم سگ شما ممکمه فقط بدغذا شده باشه و مشکل خاصی نداشته باشه. بعد به دلیل غذا نخوردن زردآب بالا میاره. من اگه باشم غذایی که خیلی دوست داره رو در اختیارش قرار میدم ببینم هنوزم بی اشتهاست یا نه. اگر دیدید هنوزم اشتهاش کمه ممکنه مشکل دیگه ای داشته باشه و باید به دامپزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق صورت بگیره. ضمنا توروخدا به سگ فقط غذای خشک ندید. اونها هم نیاز به غذای تازه و گرم و تر دارن. برای مرغ بپزید با یکم برنج و آب مرغ ببینید هنوزم نمیخوره؟ ضمناً گرمای هوا رو هم مدنظر قرار بدید. شاید محیطش خیلی گرمه یا موهاش برای تابستون بلنده. امیدوارم تونسته باشم کمکتون کنم. "

" سلام سگ من علف خورده بالا میاره، اول کف سفید بعد زرد ی روز کامل هیچی نخورده جز اب چیکار کنم "

" سلام دوست عزیز. گاهی سگها این کار یعنی علف خوردن رو انجام میدن ولی معمولاً مشکلی پیش نمیاد و بعد از بالا آوردن، به حالت معمول بر میگردن. شاید دلیل بی اشتهاییش مشکل دیگه ای باشه که اتفاقا همزمان با علف خوردن بروز کرده و شما به اشتباه فکر میکنید دلیلش علف خوردنه. یا ممکنه علفها سم زده شده باشن. ممکنه مشکل انگل داشته باشه. دلایل زیاد و جدی ای ممکنه باعث ایجاد این وضعیت بشه. توصیه اکید من به شما اینه که اگر بیشتر از 24 ساعت سگتون غذا نخورد حتما و سریعا به دامپزشکی برسونیدش برای معاینه و بررسی دلیل مشکلش. ممنون از توجه و مسئولیت پذیریتون. "

" سگ من ۲سالشه امروز ۲بار بالا اورد اونم زرد رنک بعد غذا نمیخورد اما بعدش شروع کرد به غذا خوردن خطرناک است ؟توروخدا جواب بدین "

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400