درمان اسهال خونی سگ و استفراغ خونی در سگها
دلایل و درمان اسهال و استفراغ خونی در سگها | پت لینک

دلایل و درمان اسهال و استفراغ خونی در سگها

مدت مطالعه 6 دقیقه

دیده شدن خون در مدفوع یا استفراغ سگ، اتفاقیه که میتوند همه ما را نگران کنه و این نگرانی خیلی مواقع میتونه هم کاملا به جا هم باشه!

از اونجایی که این نشانه ها اهمیت زیادی داره تو این مقاله، در مورد دلایل، علائم و راه های درمان اسهال خونی و استفراغ خونی در سگ ها صحبت می کنیم، امیدواریم با این مقاله هم بتونیم به شما دوست داران حیوان کمک کنیم تا در این مسیر کاری رو انجام داده باشم که از دستم بر میاد، اگر انتهای مقاله سوالی براتون پیش اومد حتما تو بخش دیدگاه ها برام بنویسید.

اگر شما هم دامپزشکی یا مرکز پت شاپی دارین که هنوز تو پت لینک ثبت نشده برای دیده شدنتون تو گوگل رایگان میتونید مرکزتون رو از این صفحه ثبت کنید " ثبت رایگان مرکز خدمات حیوان خانگی "

 در این مقاله چه خواهیم خواند؟

استفراغ خونی یا هماتمزیس Hematemesis در سگ ها

اسهال خونی یا گاستروانتریت هموراژیک HGE در سگها

چگونه متوجه خون در مدفوع یا استفراغ سگ شویم؟

چرا در مدفوع یا استفراغ سگ من خون وجود دارد؟

ابتلا به عفونت باکتریایی یا ویروسی مانند پاروو ویروس

اگر متوجه اسهال خونی یا استفراغ خونی در سگم شدم چه باید بکنم؟

تشخیص دلیل اسهال و استفراغ خونی در سگ

روش های تشخیصی معمول می تواند شامل موارد زیر باشد:

درمان اسهال خونی و استفراغ خونی ممکن است شامل موارد زیر باشد

جلوگیری از اسهال خونی و استفراغ خونی سگ

 

استفراغ خونی یا هماتمزیس Hematemesis در سگ ها

هماتمزیس Hematemesis با استفراغ خونی و اسهال شروع میشه و یکی از نشانه های مهم در تشخیص پزشکی محسوب میشه و از بیماری های حاده، معمولا به دلیل اختلال در پوشش مویی ، مشکلاتی در بخش فوقانی روده و یا تحریک معده حیوان ممکنه دچار هماتمسیس یا استفراغ خونی بشه، البته ممکنه خون استفراغ شده به دلیل زخم در دهان و یا ریه های سگ ها باشه که وارد معده شده و باعث برگرداندن شده، در هر حال نشانه ای است که لازمه بسیار جدی بگیریم. 

dog hematemesis | petlink.ir

اسهال خونی یا گاستروانتریت هموراژیک HGE در سگها

 

گاستروانتریت هموراژیک HGE بیماری التهاب معده است زمانی رخ میدهد که مقدار زیادی مایع به داخل روده نفوذ میکند، سندرمی است که علت مشخ نیست اما از علائم آن اسهال خونی در سگهای است، در این بیماری به دلیل اسهال شدید و از دست دادن خون و آب زیاد از بدن سگ ها دچار کم آبی شده و بسیار بی حال میشن، HGE  معمولا با درد شکم و استفراغ نیز همراه است و یکی از بیماری های خطرناک و کشنده محسوب میشود.

استفاده از آب های آلوده میتونه باعث ایجاد اسهال خونی در سگ ها بشه : بیماری های قابل انتقال از آب به سگها

چگونه متوجه خون در مدفوع یا استفراغ سگ شویم؟

زمانی که سگ بالا میاره یا مدفوعی رو دفع میکنه،( قبلا در رابطه با راه های درمان بالا آوردن سگ صحبت کردیم اینجا سخن رو کوتاه میگم و فقط راجع به موضوع مقاله صحبت میکنم اگر نیاز به اون اطلاعات دارین از مقاله لینک شده استفاده کنید)

 

اگر استفراغ یا مدفوع سگ پر از خون تازه باشه، ممکنه نشان دهنده خونریزی از قسمت بالای روده کوچک یا معده باشه. البته تو این شرایط معمولا علائم دیگه ای مثل کمبود اشتها، مدفوع غیرطبیعی مانند اسهال یا خستگی را نیز میبینیم.حالا اگر خون داخل مدفوع، تازه باشه ممکنه از روده بزرگ بوده و اگر تیره، قیری یا چسبنده باشه، ممکن است از معده یا روده کوچک نشات گرفته باشه که در هر حال با دیدن این خون متوجه وجود خون در مدفوع و یا استفراق حیوان میشوید. 

اگر متوجه اسهال خونی یا استفراغ خونی در سگم شدم چه باید بکنم؟

 

 

چرا در مدفوع یا استفراغ سگ من خون وجود دارد؟

علل احتمالی استفراغ خونی یا اسهال خونی در سگ ها عبارتند از:

  • گاستروانتریت هموراژیک (HGE) (اسهال شدید خونی و استفراغ خونی، ناشی از عوامل عفونی)
  • زخم معده
  • ضربه به دستگاه گوارش (در اثر خوردن استخوان یا مواد دیگر)
  • اجسام خارجی
  • استفراغ شدید
  • انگل ها
  • تغییرات ناگهانی رژیم غذایی که باعث تحریک یا تأثیر بر سیستم ایمنی می شود
  • تومور در معده یا مری
  • مسمومیت ناشی از سموم (به عنوان مثال: مصرف برخی گیاهان با فلزات سنگین مانند آرسنیک)

 

ابتلا به عفونت باکتریایی یا ویروسی مانند پاروو ویروس

این ویروس عامل یکی از خطرناکترین و کشنده ترین بیماریهای سگها به خصوص توله سگهاست. این بیماری میتواند ظرف چند روز حیوان را از پا دربیاورد. لذا درصورتیکه توله سگی را به سرپرستی پذیرفته اید پیش از تکمیل دوره واکسیناسیون به هیچ وجه در محل های عمومی نبرید و درصورتیکه متوجه اسهال یا استفراغ خونی شدید حتماً بدون فوت وقت خود را به دامپزشک برسانید. گاهی حتی اگر نیمه شب هم متوحه علائم این بیماری شدید بهتر این است که توله سگ بیمار خود را به بیمارستانهای شبانه روزی دامپزشکی برسانید. درصورت رسیدگی به موقع و انجام درمانهای حمایتی مناسب، توله سگ می تواند دوره بیماری را رد کرده و دوباره سلامت خود را بازیابد. ولی درصورت عدم رسیدگی به موقع، متاسفانه احتمال مرگ توله سگ در اثر پاروو ویروس بسیار بالاست. کیت های تشخیصی پاروو ویروس میتوانند به سرعت و با دقت بالایی ابتلای سگ به پاروو ویروس را بررسی کنند.

تشخیص دلیل اسهال و استفراغ خونی در سگ

علائم دیگری که می تواند همراه با استفراغ یا اسهال مداوم رخ دهد عبارتند از کاهش وزن، از دست دادن مایعات، کم آبی بدن، بی حالی، عدم تعادل الکترولیت ها، شوک هیپوولمیک و غلظت خون.

 

اگر متوجه اسهال خونی یا استفراغ خونی در سگم شدم چه باید بکنم؟

در هر صورت، اسهال خونی یا استفراغ یک اورژانس دامپزشکی است که در صورت عدم درمان می تواند کشنده باشد، بنابراین مراقبت های دامپزشکی فوری مورد نیاز است.

 

تشخیص دلیل اسهال و استفراغ خونی در سگ

علت اصلی استفراغ خونی یا اسهال خونی ممکن است برای تشخیص چالش برانگیز باشد. اگر روش‌های تشخیصی معمول ناموفق باشند، ممکن است به روش‌های تشخیصی تهاجمی‌تری برای تشخیص مشکل نیاز باشد.

 

روش های تشخیصی معمول می تواند شامل موارد زیر باشد:

گرفتن سابقه پزشکی سگ

هرچه بتوانید اطلاعات بیشتری در اختیار دامپزشک بگذارید به تشخیص صحیح تر و دقیق تر دلیل اسهال و استفراغ خونی سگ توسط دامپزشک، کمک می کنید. این اطلاعات و اقدامات اولیه که دامپزشک انجام خواهد داد عبارتند از

اطلاع از اینکه آیا در گذشته سگ شما انسداد روده، زخم یا تومور در مسیر گوارشی خود داشته‌ است؟

  • سابقه واکسیناسیون سگ (برای رد احتمال ابتلا به پاروویروس) یا گذاشتن کیت تشخیص بیماری پاروو ویروس
  • اسهال یا استفراغ خونی سگ چقدر شدید بوده است. آیا از زمانی که شروع شده بدتر شده است؟
  • مشاهده بصری مدفوع یا استفراغ برای مشاهده وجود خون
  • معاینه فیزیکی سگ
  • معاینه شکم برای بررسی انسداد یا درد شکم

 

ابتلا به عفونت باکتریایی یا ویروسی مانند پاروو ویروس

 

  • بررسی عملکرد قلب و عروق برای بررسی از دست دادن خون یا کم آبی بدن
  • تست پوست برای اینکه دامپزشک بداند آیا سگ شما کم آب یا دهیدراته شده است یا خیر؟
  • بررسی غشاهای مخاطی برای جستجوی ضایعات هموراژیک
  • آزمایشات بیوشیمیایی خون مانند آزمایشات جهت بررسی فاکتورهای کبد و قند خون
  • داده‌های هماتوکریت برای تأیید اینکه آیا گاستروانتریت هموراژیک علت است یا خیر
  • انجام آندوسکوپی یا گرفتن تصویر رادیوگرافی برای یافتن هرگونه انسداد روده، زخم، تومور، یا انسداد فیزیکی
  • انجام آزمایش مدفوع

در بیشتر موارد با درمان مناسب اسهال و استفراغ خونی، سگ ها به خوبی پاسخ می دهند و بهبود می یابند. دوره درمان مدفوع شما به علت زمینه ای بیماری بستگی دارد.

درمان اسهال خونی و استفراغ خونی

درمان اسهال خونی و استفراغ خونی ممکن است شامل موارد زیر باشد

  • درمان های جراحی برای رفع تومورها، زخم ها یا انسدادهای فیزیکی
  • تجویز داروهایی برای تسکین معده و روده سگ
  • سرم تراپی جهت تامین آب، الکترولیتها و ویتامین های از دست رفته به دلیل اسهال و استفراغ سگ
  • درمان های الکترولیت و مایعات برای گاستروانتریت هموراژیک
  • تجویز آنتی بیوتیک درمانی برای انواع خاصی از عفونت ها
  • تجویز داروهای ضدانگل برای درمان عفونت های انگلی
  • دوران نقاهت پس از درمان اسهال و استفراغ خونی سگ

اسهال و استفراغ خونی در سگها باعث ایجاد التهاب در دستگاه گوارش سگ می شوند. پس از درمان علت اصلی ایجاد اسهال و استفراغ سگ باید برای رفع التهاب روده ها هم اقداماتی انجام گیرد. به این منظور دامپزشک برای سگ شما یک رژیم غذایی ساده و مقوی که به کاهش اختلالات گوارشی و عفونت های روده سگ کمک کند، در نظر خواهد گرفت. همچنین درنظر داشته باشید که روده های ملتهب سگ برای بهبودی نیاز به زمان دارند.

پس از رفع مشکل اصلی که باعث ایجاد اسهال یا استفراغ خونی سگ شده، حداقل 24 ساعت نباید به سگ آب یا غذا داده شود تا به روده فرصت استراحت بدهد. احتمالاً در این زمان دامپزشک برای رفع نیاز آب و غذای سگ، سرم تراپی تجویز می کند. یک رژیم غذایی ملایم به مدت 3 تا 7 روز پس از دوره استراحت 24 ساعته، سپس بازگشت تدریجی به رژیم غذایی طبیعی سگ، معمولاً توصیه می شود.

مراقب باشید زیرا برخی پروتئین ها یا غذاهای خاص ممکن است منجر به عود مشکل شوند. در این موارد، سگ شما ممکن است به یک رژیم غذایی پزشکی تخصصی ضد حساسیت نیاز داشته باشد.

 

جلوگیری از اسهال خونی و استفراغ خونی سگ

اولین و مهمترین اقدامی که هر سرپرست مسئولی وظیفه دارد برای سلامت سگ خود انجام دهد، انجام واکسیناسیون کامل سگ است. زیرا یکی از اصلیترین دلایل ابتلا به اسهال و استفراغ خونی در سگها ابتلا به پاروو ویروس است که مخصوصاً برای توله سگها بسیار کشنده است.

 

  • همواره مراقب وسایلی که سگ شما ممکن است آنها را بخورد باشید. یک اسباب بازی ممکن است باعث انسداد روده و خوردن یک استخوان تیز ممکن است باعث پارگی و زخم در روده سگ شود.
  • درصورتیکه عفونت دستگاه گوارش باعث ایجاد اسهال و استفراغ خونی باشد، پس از درمان عفونت، برخی از دامپزشکان به بازگرداندن میکرو فلور روده با مصرف پروبیوتیک‌ها برای جلوگیری از عود عفونت توصیه می کنند.
  • اگر از یک رژیم غذایی خانگی برای سگ خود استفاده می کنید، حتماً از متعادل بودن پروتئین، چربی و کربوهیدرات غذا مطمئن شوید. رژیم غذایی متعادل نباید چربی خیلی زیادی داشته باشد و مواد مغذی آن باید برای سگ قابل هضم باشند. همیشه در مورد هرگونه تغییر رژیم غذایی سگ با دامپزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر سگ شما قبلاً مشکلاتی با اسهال خونی و استفراغ داشته است.

کلام آخر:

از همراهی شما تا پایان این مقاله از پت لینک سپاسگزارم، امیدوارم مطالب ارائه شده برایتان مفید بوده باشد. بطور کلی استفراع خونی و بالا آوردن سگ دلایل مختلفی داشته و شاید تشخیص علت دقیق این مشکل توسط من و شما کار ساده ای نباشه، برای همین حالا که متوجه شده اید استفراغ خونی سگ نشانه از یک مشکل خطرناک در بدن این حیوان است بهتره در صورت مشاهده ی استفراع و بالا آوردن مکرر سگ سریعا حیوان را نزد دامپزشک ببرید " 👈پیدا کردن نزدیک ترین دامپزشکی به من 👉" ، علاوه بر این بهترین روش برای پیشگیری بیماری های مختلف واکسیناسیون به موقع حیوان است که اصلا نباید فراموش کنید.

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" ممنون از توضیحات عالیتون من سگم دوروز گذاشتم یک کلینیک خیلی تمیز در گهردشت کرج و غذای مخصوصشم دادم و الان ۲ روز گرفتمش از دیشب اسحال شده و الان برای اولین بار اسحالش خونی سگم پامریین ماده بلک انتن و الان چیکار باید بکنم "

" سلام دوست عزیز. امیدوارم تا الان برده باشیدش دکتر و درمان لازمش رو انجام داده باشید. خوب شده؟؟ محیط های عمومی سگها احتمال انتقال بیماریها رو بالا میبرن. مثل بچه هایی که توی مهدکودک بیشتر مریض میشن. امیدوارم چیز جدی و خطرناکی نبوده باشه. مخصوصا به خاطر اسهال خونی "

" سلام خسته نباشد ممنون از مطالب زیبا میشه نام آمپول های براس اسهال وبی اشتهایی سگ‌ بهم بگید "

" دوست عزیز. خوشحالیم که مطالب براتون مفید بوده. تجویز دارو فقط باید توسط دامپزشک انجام بشه. اسهال موضوع جدی هست و باید به سرعت درمان بشه و دلایل مختلفی میتونه داشته باشه که درمانهای مختلفی هم داره. لطفا ببریدش پیش دامپزشک. ممنونم "

" ممنون وتشکر بایت مطالب پرومفیددتون "

" باعث افتخاره که مورد توجهتون بوده "

" دوتا سگ یکی ۱سال و دیگری ۵ماهه دچار بیماری پاروومیروس شدن که با کلی سرم تراپی و تجویز داروی دامپزشک بازم با فاصله ۵روز جفتشون مردن .از شیرخوارگی بزرگشون کردم و فکرم خیلی درگیر این موضوع لعنتی شده "

" سلام. متاسفم برای سگها. ولی جسارتا کم کاری کردید که واکسینه نکردیدشون. واکسن های سگها اونها رو در برابر دیستمپر و پارووویروس که دو تا از کشنده ترین بیماریهای سگها هستن مقاوم میکنه. وقتی مبتلا میشن دیگه موندنشون 50-50 هست. لطفا اگر سگ دیگه ای آوردید حتما بهش واکسن بزنید "

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400