آنتی بیوتیک برای سگها، نحوه مصرف و عوارض آنتی بیوتیک در سگ
تماس با ما !به آسانی، لینک اول گوگل باشید ✨
آنتی بیوتیک برای سگها، نحوه مصرف و عوارض آنتی بیوتیک سگ

انواع آنتی بیوتیک برای سگ ها

مدت مطالعه 8 دقیقه

آنتی بیوتیک با نابود کردن یا جلوگیری از رشد باکتریها انواع عفونت ها رو درمان میکنه و آموکسی سیلین، مترونیدازول و انروفلوکساسین جزء رایجترین آنتی بیوتیکها هستند که به عنوان آنتی بیوتیک سگ هم کاربرد دارند اما نکته اینجاس که به صرف اینکه نام آن ها با آنتی بیوتیک ما آدمها یکی است نباید فکر کنی که میتونی از داروی خودت به سگ طفلکی بدی؛ اگه بخوای سرپرست خوبی واسه سگ پشمالوت باشی یکی از وظایفت شناخت انواع آنتی بیوتیک برای سگ هاست 💊؛ با وجود اینکه تشخیص و تجویز آنتی بیوتیک مناسب به عهده ی دامپزشکه اما لازمه که بدونی هر دارو به درد چه بیماری میخوره؛ حالا در ادامه ی این مقاله از پت لینک میخوام در خصوص آنتی بیوتیک های رایج واسه سگ ها اطلاعات مفیدی در اختیارت قرار بدم که مطمئنم خیلی دوبالشون بودی ...😉

در این مقاله خواهیم خواند:

نکات بسیار مهم قبل از شناخت آنتی بیوتک برای سگها:

آنتی بیوتیک چیست و انواع آن

رایج ترین انواع آنتی بیوتیک ها برای سگ

کلیندامایسین  (Clindamycin)

آموکسی سیلین (Amoxicillin) 

انروفلوکساسین (Enrofloxacin) ، عوارض و مقدار دوز 

قرص سیپروفلوکساسین (Ciprofloxacin)

جنتامایسین (Gentamicin) و دوز تزیقی جنتامایسین سگ

کلرامفنیکل (Chloramphenicol)

این لیست آپدیت خواهد شد

در ادامه میخوام با پرکاربردترین انتی بیوتیک برای سگ، عوارض و میزان دوز مصرفی هر کدوم آشنات کنم پس بزن بریم... 

نکات بسیار مهم قبل از شناخت آنتی بیوتک برای سگها:

📍 قبل از اینکه برم سراغ معرفی انواع انتی بیوتیک ها میخوام چند نکته ی خییییلی خیییلی مهم رو بهت بگم...

اول اینکه به هیچ عنوان نباید خودسرانه و بدون مشورت با دامپزشک به سگ پشمالوت آنتی بیوتیک بدی!!!

 همونطور که گفتمAntibiotic  ما آدمها اصلا واسه این پشمالوها مناسب نیست همونطور که تو بخش استفاده آنتی بیوتیک انسانی برای حیوان در مقاله انواع بیماری های عفونی سگ ها گفتم به دلیل استفاده از زایلیتول و دیگر مواد نامناسب گفته شده در اون مطلب به هیچ عنوان نباید آنتی بیوتیک انسانی به حیوان بدی.

همونطور که در ادامه ی مقاله بهت میگم مصرف این آنتی بیوتیک ها واسه سگ با عوارضی همراهه که در صورت تشدید علائم یا ادامه دار شدن عوارض آنتی بیوتیک در سگ حتما لازمه با یک دامپزشک مجرب مشورت کنی.

به محض مشاهده ی علائم اولیه عفونت در سگتون یا هر گونه تغییر غیرعادی در ظاهر یا رفتار حیوان حتما دوست پشمالوت رو به کلینیک دامپزشکی 🏥 برده تا دامپزشک از طریق معاینه و آزمایشهای دقیق تر نوع عفونت و آنتی بیوتیک مناسب برای درمان رو تجویز کنه.

نکته ی مهم دیگه ای که باید بدونی اینه که دوست پشمالومون باید طبق دستورالعمل و به میزانی که دامپزشک تجویز میکنه دارو مصرف کنه نه کمتر و نه بیشتر.

📌 راستی واسه تهیه ی این آنتی بیوتیک ها حتما سری به صفحه ی "داروخانه دامپزشکی" بزن؛ میتونی آدرس و اطلاعات تماس نزدیکترین داروخانه های دامپزشکی تهران و شهرستان ها رو پیدا کنی😉

آنتی بیوتیک چیست و انواع آن

به طور کلی آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که قادر به مبارزه با عفونتهای باکتریایی در انسان و حیوانات بوده و اقدام به نابود کردن باکتریها یا جلوگیری از رشد و تکثیر آنها میکنند.

از آنتی بیوتیک ها در درمان و پیشگیری بسیاری از عفونت ها استفاده میشه.

آنتی بیوتیک ها به 3 دسته ی خوراکی، تزریقی و موضعی تقسیم میشوند که شکل خوراکی به صورت قرص، کپسول یا سوسپانسیون بوده و به صورت 1 یا 2 بار در روز تجویز میشه؛ بهتره که به جهت کاهش عوارض گوارشی دارو رو در بین خوراکی ها و همراه با غذا به حیوان بدی.

حواست باشه که آنتی بیوتیک های موضعی شامل پماد و کرم باید بر روی سطح پوست حیوان پخش شده و مطمئن باشی که سگ نمیتونه آن رو لیس بزنه. بهتره حیوان گردنبند الیزابت یا مخروطی داشته باشه.

آنتی بیوتیک های تزریقی 💉 هم حتما باید توسط دامپزشک مجرب تزریق بشه.

آنتی بیوتیک چیست و انواع آن | آنتی بیوتیک توله سگ

رایج ترین انواع آنتی بیوتیک ها برای سگ

و اماااا حالا بریم سراغ 15 تا از آنتی بیوتیک های رایج در دامپزشکی...که در بخش چه خواهیم خواند قطعا سرفصل ها و نام آنها را دیده اید. 

 

آنتی بیوتیک برای درمان عفونت گوش سگ

اگه سگ پشمالوت دچار عفونت گوش شده آنتی بیوتیک های زیر میتونه بهش کمک کنه؛ همانطور که قبلا اشاره شد یکی از بیماری های رایج در سگ ها عفونت کردن گوش این حیوان است که از نشانه های آن التهاب و خارش است اگر در این مورد اطلاعات کافی ندارین حتما مقاله " علت خارش گوش سگ"  را بخوانید

1-کلیندامایسین(Clindamycin)

کلیندامایسین نوعی آنتی بیوتیک واسه سگهاست که بیشتر برای درمان عفونتهای باکتریایی استفاده میشه.  این دارو بهترین امپول انتی بیوتیک برای سگ بوده که به صورت تزریقی استفاده شده و برای عفونت های جدی تنفسی مثل عفونت ریه سگ و استخوانی انتخاب خوبیه.

علاوه بر این معمولا دامپزشک برای درمان عفونت های پوستی چرکی، اختلال پوستی ناشی از عفونت مثل پیودرما، عفونت دندان حیوان، ذات الریه، زخم، آبسه، توکسوپلاسموز این آنتی بیوتیک رو تجویز میکنه. این دارو طعم تلخی داره و عملکردش مثل لینکومایسین است. کلیندامایسین به صورت آمپول، کپسول و سوسپانسیون خوراکی عرضه میشه.

⚠️ نکته خیلی مهم: این دارو برای درمان انگل، کنه، قارچ، کرم های روده ای و ویروس ها هیچ فایده ای نداره ( همانطور که میدانید کک و کنه در سگ ها نوعی انگل است ( بخوایند کک و کنه سگ چیست؟ )

 

کلیندامایسین  (Clindamycin) | آمپول و کپسول کلیندامایسین برای سگ

  • عوارض جانبی Clindamycin برای سگ

نباید بدون دستور پزشک واسه سگ و یا دیگر حیوانات از این antibiotic استفاده بشه؛ مهمترین عوارض این دارو عبارت است از:

استفراغ

اسهال خونی

کاهش اشتها

مشکلات گوارشی

همچنین اگه سگ خوشگلت حساسیت یا آلرژی دارویی داشته باشه دامپزشک این دارو رو واسش تجویز نمیکنه.

در ضمن این دارو با یکسری از داروهای ضدمیکروبی و اریترومایسین تداخل داره و باید از مصرف همزمان این آنتی بیوتیک با داروهای دیگه جلوگیری کنی.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید به این منبع مراجعه کنید : Clindamycin for dogs

  • دوز کلیندامایسین در سگ

دوز مصرفی Clindamycin برای سگ ها 5 میلی گرم در هر 12 ساعت یا 10 میلی گرم در هر 24 ساعت به صورت خوراکی است و مدت زمان مصرفش با توجه به بیماری و پاسخ دهی به دارو مشخص میشه. حتما در زمان مصرف این قرص به سگ آب بده تا دارو وارد معده بشه.

 

2-آموکسی سیلین (Amoxicillin)

یکی دیگه از انواع آنتی بیوتیک برای سگ ها، آموکسی سیلین است، این دارو علاوه بر اینکه بهترین انتی بیوتیک برای عفونت ادراری سگ به حساب میاد به عنوان بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت گوش سگ هم شناخته شده.

این آنتی بیوتیک مناسب درمان عفونت های باکتریایی مثل عفونتهای ریه، عفونت گوش، عفونت پوستی ناشی از آلرژی، زخم، کلسی ویروس، عفونت دندان، عفونت مثانه و مجاری ادراری بوده و میتونه طیف وسیعی از عفونتها رو درمان کنه.

در واقع Amoxicillin یک آنتی بیوتیک پنی سیلین است. اصلیترین عارضه این قرص ناراحتی و ایجاد مشکل در معده ی حیوانه. به طور کلی آموکسی سیلین رایج ترین آنتی بیوتیک برای درمان عفونت سگ بوده که قیمت ارزانی هم داره.

  • عوارض Amoxicillin برای سگ ها

این دارو عوارض جانبی زیادی نداره و میشه گفت داروی بی خطر و موثری است اما در برخی از سگ ها موجب عوارضی مثل استفراغ و اسهال میشه؛ البته مصرف این دارو واسه حیواناتی که به دارو حساسیت یا آلرژی دارند مناسب نیست و اگر حیوان دچار اسهال و استفراغ شد حتما به دامپزشک مراجعه کنید، بخوانید " درمان خانگی اسهال خونی سگ "

⚠️⚠️⚠️در ضمن آموکسی سیلین با کلرامفنیکل و تتراسایکلین تداخل داره.

عوارض Amoxicillin | عوارض انتی بیوتیک برای سگ

  • دوز شربت آموکسی سیلین برای سگ

دوز این دارو 5 تا 12 میلی گرم بوده و معمولا به صورت 2 یا 3 بار در روز به صورت خوراکی توسط دامپزشک تجویز میشه. مدت زمان مصرف هم با توجه به نوع بیماری متفاوت است.

سوسپانسیون آموکسی سیلین Dava Pharmaceuticals 250mg/5ml (Dava Pharmaceuticals Amoxicillin Suspension 250mg/5ml) نسخه ی مایع یا خوراکی این دارو است که به صورت پودر عرضه شده و باید طبق دستورالعمل با مقدار مشخصی آب مخلوط شده

  حواست باشه که سوسپانسیون آماده شده برای سگت رو داخل یخچال نگه دار و بعد از 2 هفته دور بریز  

3-انروفلوکساسین (Enrofloxacin)

انروفلوکساسین برای چیست؟ از دیگر انواع آنتی بیوتیک های سگ که واسه درمان عفونت های پوستی، ادراری، تنفسی و گوارشی استفاده میشه انروفلوکساسین است. معمولا دامپزشک برای درمان عفونت سالمونلوز، عفونت بافت نرم، کلی باسیلوز، پاستورلوز، برونکوپنومونی، عفونت پلوروپنومونی، التهاب گوش خارجی، سیستم ادراری، دستگاه گوارش، پوست، سیستم تنفسی و مایکوپلاسما این دارو رو به صورت تزریقی یا خوراکی تجویز میکنه.

ببین انروفلوکساسین بهترین انتی بیوتیک برای عفونت ریه سگ 🐶  بوده که معمولا دامپزشک واسه درمان مشکلات ریوی و تنفسی تجویز میکنه.

Enrofloxacin داروی ضد میکروبی با اثر ضد باکتری است که بعد از تزریق زیرپوستی، دارو در سیستمهای اندام حیوان پخش میشه، انروفلوکساسین به صورت ویال دامپزشکی وجود داشته و فقط واسه استفاده در حیوانات است.

  • عوارض انروفلوکساسین برای سگ

مهمترین عوارض انروفلوکساسین عبارت است از:

تهوع

اسهال

استفراغ

عفونت قارچی

حساسیت پوستی سگ 

عوارض انروفلوکساسین برای سگ | تداخل دارویی انروفلوکساسین

این دارو واسه حیواناتی که آلرژی دارویی دارند مناسب نیست، علاوه بر این مصرف این دارو برای توله سگ ها هم پیشنهاد نمیشه چرا که توله های 4 تا 28 هفته مستعد ناهنجاری های مفصلی و غضروفی بوده و این دارو در رشد آنها تاثیر منفی میذاره. سگ های نژاد بزرگ با دوره رشد طولانی هم منع مصرف دارند.

  • دوز و مقدار مصرف انروفلوکساسین

تزریق این دارو یک بار در ابتدای درمان تجویز شده و بعد از 12 ساعت باید به صورت قرص، 1 یا 2 بار در روز با غذا یا بدون غذا به مدت 3 تا 10 روز استفاده بشه.

برای اطلاع بیشتر میتوانید مقاله انگلیسی را مطالعه کنید : Enrofloxacin

آنتی بیوتیک برای درمان عفونت چشم سگ

در ادامه چند تا قطره ی چشمی 👀 خیلی خوب واسه درمان عفونت چشمی سگ بهت معرفی میکنم...

4-قرص سیپروفلوکساسین (Ciprofloxacin)

سیپروفلوکساسین با نام تجاری Cipro یک آنتی بیوتیک وسیع الطیف شناخته میشه و واسه درمان بسیاری از عفونت های سگ مثل عفونت پوستی، گوش، دستگاه ادراری، تنفسی و حتی زخم های ناشی از باکتری حساس مناسبه.

علاوه بر این در صورتی که سگ دچار عفونت چشمی شده باشه معمولا دامپزشک Ciprofloxacin تجویز میکنه. فقط باید بدونی که این دارو واسه عفونت های ویروسی، انگل و کپک ها اصلا مناسب نیست.

این دارو به شکل قرص، سوسپانسیون و قطره چشمی در بازار موجوده و استفاده از قرص سیپروفلوکساسین 250 میلی گرم رایج تره.

  • عوارض سیپروفلوکساسین در حیوانات

این دارو عوارض خاصی نداره البته اگه سگ پشمالوت آلرژی دارویی داره نباید سیپروفلوکساسین مصرف کنه. ممکنه استفاده از این دارو در بعضی از سگ ها موجب تورم مفاصل و وارد شدن آسیب به غضروف ها بشه. در ضمن مصرف این دارو واسه توله سگ های بین 4 تا 28 هفته اصلا مناسب نیست.

سیپروفلوکساسین با یکسری از آنتی بیوتیک ها، مکمل های آهن، سیکلوسپورین، تئوفیلین و سوکرالفیت تداخل داره.

  • دوز مصرفی قرص و قطره ی Ciprofloxacin

دوز مناسب این قرص واسه سگها هر 12 ساعت یکباره است و قطره سیپروفلوکساسین برای گوش و چشم هم هر 2 ساعت تجویز میشه که باز با توجه به نظر دامپزشک و شدت بیماری میتونه تغییر کنه.

دوز مصرفی قرص و قطره ی Ciprofloxacin | آنتی بیوتیک برای سگ شیرده

5-جنتامایسین (Gentamicin)

جنتامایسین یکی دیگه از انواع آنتی بیوتیک سگ بوده و موثر به جهت درمان و البته پیشگیری از عفونت های باکتریایی سگ مثل عفونت خون، مثانه، پوست، گوش خارجی، عفونت چشم، تنفسی و ذات الریه است.

  • عوارض اسپری و قطره Gentamicin در سگها

این دارو عوارض جانبی کمی داره؛ اما خُب ممکنه مثل بقیه ی آنتی بیوتیک ها حیوان با عوارضی مثل افزایش اشتها، عطش، تکرر ادرار، نازکی پوست، ریزش مو و کاهش توده عضلانی روبه رو بشه.

از مهمترین عوارض قطره چشمی جنتامایسین هم میشه به قرمزی و سوزش چشم اشاره کرد. قرمزی جزئی گوش هم در استفاده از داروی گوش جنتامایسین در سگها دیده شده. البته در موارد نادر هم داروی گوش سبب اسهال، استفراغ، درد گوش و کاهش شنوایی خواهد شد.

این دارو به صورت تزریقی، اسپری موضعی، قطره چشمی و فرمول گوش در داروخانه دامپزشکی ها موجود است.

جنتامایسین به شکل اسپری انتی بیوتیک برای سگ هم در داروخانه دامپزشکی ها موجوده؛ اسپری موضعی جنتامایسین نباید بر روی پوست سوخته و زخمی اسپری بشه، و باید حداقل 30 دقیقه بعد از اسپری بر روی پوست، سگ خوشگلت رو از دیگر حیوانات خانگی دور نگه داری.

عوارض اسپری و قطره Gentamicin در سگها | اسپری آنتی بیوتیک برای سگ

  • دوز تزریقی جنتامایسین

دوز معمول این Antibiotic برای سگ ها 10 تا 15 میلی گرم بر کیلوگرم بوده و هر 24 ساعت به صورت وریدی، عضلانی یا زیرجلدی تزریق میشه.

6-کلرامفنیکل (Chloramphenicol)

یکی دیگه از آنتی بیوتیک برای سگها کلرامفنیکول نام داره که با نام های ویستون و کلرومیستین هم شناخته میشه؛ این آنتی بیوتیک واسه درمان عفونتهای باکتریایی در سگ ها استفاده میشه؛ مثل باکتری هایی که واسه بقا نیاز به اکسیژن ندارند یا ریکتسیا یعنی باکتری که سبب تب خال دار کوه راکی میشه.

  • عوارض Chloramphenicol در سگ ها

اصلیترین عوارض این آنتی بیوتیک در انواع سگ ها عبارت است از: بی اشتهایی، ناراحتی معده، اسهال و استفراغ.

آنتی بیوتیک کلرامفنیکل | قطره کلرامفنیکل برای گوش سگ

البته درمان طولانی مدت با این آنتی بیوتیک میتونه عوارض بدتری مثل اختلال در عملکرد مغز استخوان، ضعف، عدم تعادل در راه رفتن رو هم به همراه داشته باشه.

👈 این دارو برای پشمالوهایی که اختلال خونی دارند اصلا مناسب نیست.

  • دستورالعمل مصرف کلرامفنیکل

معمولا این دارو به صورت 3 بار در روز توسط دامپزشک تجویز میشه. 

قطره کلرامفنیکل برای چشم سگ

استفاده از قطره چشمی کلرامفنیکل به صورت هر 6 ساعت و به مدت 5 تا 7 روز موجب بهبود عفونتهای چشمی حیوان میشه.

و اما این داستان ادامه دارد...

خُب... رسیدیم به آخر مقاله، از انواع آنتی بیوتیک هایی که برای سگ ها استفاده میشه حدودا هشت مورد را براتون تو این مقاله گفتیم ، تعدادی هم توضیحش نیومده که در آپدیت هایی بعدی به مقاله اضافه خواهیم کرد، اگر سوالی در زمینه نحوه مصرف آنتی بیوتیک برای سگ و یا در رابطه با بیماری های عفونی که سگ عزیزتون دچارش شده دارین میتونید در بخش دیدگاه ها مطرح کنید در صورتی که بتونیم کمکتون کنیم در خدمتتون هستیم و همچنین میتونید از صفحه ی "لیست دامپزشکی ها" با فیلتر کردن فیلدهای مختلف بر اساس نیازت، به مراکز دامپزشکی متفاوت دسترسی داشته باشی. 

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" برای این مطلب دیدگاهی نوشته نشده است " هرگونه سوال ، ابهام یا نظری دارید برای ما بنویسید ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400