درمان آلرژی در سگ و علائم حساسیت پوستی در سگ
آلرژی در سگها و راه های درمان آن چیست

شناخت دلایل آلرژی در سگ و راه های درمان آن

مدت مطالعه 8 دقیقه

آیا تا به حال شنیده اید که کسی به شما بگوید که سگش آلرژی دارد؟ آیا شک دارید که سگ شما آلرژی دارد؟ اگر چنین است، پس احتمالاً متوجه شده اید که حساسیت در حیوانات آنطور که اغلب ما فکر می کنیم، ساده نیست یعنی آلرژی در سگ یکی از موضوعات مهم است که لازم است پیگیری شود. در این مطلب سعی می کنیم شما را با حساسیت در سگها، نشانه های آلرژی در سگ، علائم حساسیت در سگ، آلرژی ژنتیکی سگها و درمان آلرژی سگ آشنا کنیم. ولی قطعاً در صورتیکه سگ شما دارای واکنشهای آلرژیک آزاردهنده است حتماً لازم است با دامپزشک حاذق در میان بگذارید و به پت لینک به شما توصیه میکند که از خوددرمانی برای درمان آلرژی سگ پرهیز کنید.

در این مقاله چه خواهیم خواند ؟ 

✅آلرژی در سگ چیست؟

✅علائم حساسیت در سگ

✅آلرژی در سگ چقدر شایع است؟

✅آلرژی ژنتیکی سگها

✅مواد رایج آلرژی زا برای سگها (آلرژن ها) کدامند؟

✅انواع مختلف آلرژی در سگ چیست؟

✅حساسیت به نیش کک یا حشره در سگ چیست و چگونه درمان می شود؟

✅درماتیت آتوپیک (آتوپی) سگ چیست و چگونه درمان می شود؟

✅درمان آلرژی سگ

✅آلرژی غذایی سگ چیست و چگونه درمان می شود؟

✅آلرژی تماسی سگ چیست؟

آلرژی در سگ چیست؟

آلرژی حالتی از واکنش یا حساسیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن به ماده خاصی به نام آلرژن است. بیشتر آلرژن ها پروتئین های گیاهان، حشرات، حیوانات یا غذاها هستند. آلرژی در سگ‌ها با هر نژادی کاملاً رایج است.

قرار گرفتن در معرض آلرژن، طی ماه ها و سالها، سیستم ایمنی را حساس می کند و قرار گرفتن بعدی در معرض همان آلرژن یا مواد مرتبط با آن باعث واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن سگ می شود. به طور معمول، سیستم ایمنی از بدن سگ در برابر عفونت و بیماری محافظت می کند، اما با وجود آلرژی، پاسخ ایمنی می تواند برای بدن مضر باشد. آلرژی ممکن است یک پاسخ ایمنی غیرضروری به یک ماده خارجی در نظر گرفته شود.

واکنش های ایمنی درگیر در آلرژی، پیچیده است. هنگامی که ماده آلرژی زا با آنتی بادیهای سیستم ایمنی بدن واکنش می دهند، سلولهای ایمنی، مواد شیمیایی قوی مانند هیستامین ها را آزاد می کنند که باعث التهاب موضعی مانند قرمزی، تورم و خارش می شود. این التهاب باعث ایجاد علائم مختلفی در ارتباط با یک واکنش آلرژیک در سگ می شود.

 

علائم حساسیت در سگ

شایع‌ترین نشانه های آلرژی در سگ، خارش پوست است، خارش در سگها می تواند موضعی (در یک ناحیه) یا عمومی (در سراسر بدن) باشد. در موارد دیگر، علائم آلرژی در سگ بر دستگاه گوارش حیوان تأثیر می گذارد و در نتیجه استفراغ و اسهال ایجاد می شود. همچنین قرمزی داخل گوش سگ هم از علائم حساسیت در سگهاست. نواحی از پوست که معمولاً درگیر آلرژی سگ می شوند در عکس زیر نشان داده شده است

درمان آلرژی در سگ‌ها | پت لینک

 

آلرژی در سگ چقدر شایع است؟

متأسفانه، آلرژی در تمام نژاد سگ‌ها بسیار رایج است. اکثر آلرژی ها بعد از شش ماهگی توله سگ ظاهر شده و اغلب سگ ها درصورتیکه مبتلا به آلرژی باشند در طول یک یا دو سال علائم آلرژی را از خود بروز می دهند.

 

آلرژی ژنتیکی سگها

آیا حساسیت در سگها می تواند ارثی باشد؟ تصور می شود که برخی از آلرژی ها در سگها ارثی هستند. آلرژی ارثی، درماتیت آتوپیک (آتوپی) یا آلرژی به مواد موجود در محیط، مانند گرده ها است.

 

مواد رایج آلرژی زا برای سگها (آلرژن ها) کدامند؟

تعداد بسیار زیادی از مواد می توانند به عنوان آلرژن عمل کرده و باعث ایجاد آرژی یا حساسیت در سگها شوند. بیشتر آنها پروتئین های حشرات، گیاهی یا حیوانی هستند، اما مولکول های شیمیایی کوچک نیز می توانند باعث ایجاد آلرژی سگ شوند. آلرژن‌های رایج شامل گرده‌ها، هاگ‌های کپک، کنه‌های گرد و غبار، سلول‌های پوست ریخته شده (مانند حساسیت به حیوانات خانگی در انسان)، پروتئین‌های حشرات مانند بزاق کک و برخی داروها و غذاها هستند.

داروی ضد حساسیت برای سگ | پت لینک

 

انواع مختلف آلرژی در سگ چیست؟

روش های مختلفی برای طبقه بندی حساسیت سگها وجود دارد. برخی از نمونه های طبقه بندی عبارتند از:

طبقه بندی بر اساس آلرژن: مثلاً آلرژی به کک، آلرژی غذایی و ...

مسیری که آلرژن وارد بدن سگ می کند: آلرژی استنشاقی، حساسیت تماسی با پوست، یا آلرژی غذایی

زمان لازم برای واکنش نسبت به علائم آلرژی در سگ: حساسیت از نوع فوری، که آنافیلاکسی یا شوک نیز نامیده می شود، و حساسیت از نوع تاخیری

علائم بالینی: مناطقی از بدن که تحت تأثیر آلرژن قرار گرفته اند

آلرژی ارثی سگ (آتوپی)

 

آلرژی ارثی سگ: آتوپی یا آلرژی فصلی

آتوپی یک بیماری پوستی ارثی سگ است که با التهاب و خارش پوست مشخص می شود.

 

آتوپی (آلرژی و حساسیت در سگ)  یک بیماری پوستی مادام العمر است که باید کنترل و مدیریت شود. درمان آلرژی سگ ممکن است صددرصد انجام نشود ولی کنترل شرایط مدیریت می تواند به میزان قابل توجهی علائم را کاهش داده و به طور چشمگیری کیفیت زندگی سگ را بهبود بخشد. رسیدن به تشخیص صحیح درمورد حساسیت پوستی سگ، ضروری است. این تشخیص ممکن است نیاز به مشاوره با متخصص پوست حیوانات داشته باشد.

 

حساسیت به نیش کک یا حشره در سگ چیست و چگونه درمان می شود؟

آلرژی به نیش حشره پاسخ التهابی اغراق آمیز به نیش حشره است. عنکبوت ها، کنه ها و حشرات از جمله کک، مگس سیاه، پشه گوزن، مگس اسب، پشه، مورچه، زنبور عسل می توانند باعث واکنش آلرژیک در سگ های حساس شوند.

بزاق کک شایع ترین آلرژن حشرات در سگ ها است که باعث درماتیت آلرژیک کک (FAD) می شود. بیشتر سگ ها در اثر نیش کک، تحریک موضعی جزئی را تجربه می کنند. سگی که درماتیت آلرژیک کک دارد، با خارش شدید موضعی نسبت به گاز گرفته شده توسط کک واکنش نشان می دهد. به این صورت که خود را گاز می گیرد و می خراشد و ممکن است مقادیر زیادی مو را با این خاراندن افراطی، بکند، این اتفاق به خصوص در ناحیه پایه دم رایج است. در این صورت موضعی که توسط خاراندن و گاز گرفته شدن آسیب دیده و تجریک شده، به یک عفونت باکتریایی ثانویه مبتلا شده و مشکل را پیچیده تر می کند.

از آنجایی که یک کک می تواند برای سگ مبتلا به FAD مشکل ساز باشد، کنترل دقیق پوست سگ ضروری است. با توجه به چرخه زندگی و تولید مثل کک‌ها، این کار دشواری است، اما روش‌های مدرن ماهانه پیشگیری از کک و کنه و گزینه‌های درمان خانگی به شما این امکان را می‌دهد که محیطی عاری از کک را برای سگ خود فراهم کنید. به این صورت که بستر خواب سگ خود را همواره بررسی و شستشو دهید. درصورتیکه متوجه وجود حشرات لابلای موی سگ خود شدید، سگ خود را با شامپوهای ضد کک و کنه شستشو دهید. هنگام نوازش سگ، حتماً لابلای موها و پوست سگ را با لمس و نگاه کردن، بررسی کنید. از قلاده های ضد کک و کنه هنگام پیاده روی در فصول بهار و تابستان استفاده کنید. همچنین از دامپزشک خود بخواهید که شما را در مورد محافظت از سگ و سایر حیوانات خانگی در برابر کک و کنه راهنمایی کند. هنگامی که کنترل دقیق کک امکان پذیر نباشد، یا در موارد خارش شدید، دامپزشک ممکن است آنتی هیستامین ها یا کورتیکواستروئیدها (استروئیدها) را برای جلوگیری از واکنش حاد آلرژیک و تسکین فوری تجویز کند. در صورت وجود عفونت باکتریایی ثانویه در قسمتهایی از پوست، آنتی بیوتیک مناسب تجویز می شود.

حساسیت سگ به مواد غذایی | پت لینک

 

درماتیت آتوپیک (آتوپی) سگ چیست و چگونه درمان می شود؟

اصطلاح درماتیت آتوپیک در سگ اغلب به عنوان مترادف برای آتوپی استفاده می شود. آلرژن های اصلی عبارتند از: گرده درختان (سدر، خاکستر، بلوط و غیره)، گرده چمن، گرده علف های هرز (راگوس)، کپک ها، کپک و کنه های گرد و غبار خانگی. بسیاری از این آلرژی ها به صورت فصلی رخ می دهند، مانند گرده های ابروسیا، سرو و علف. با این حال، کپک‌ها، کپک‌ها و کنه‌های گرد و غبار خانگی در تمام طول سال می توانند باعث ایجاد حساسیت در سگها شوند. در سگ ها، درماتیت آتوپیک با خارش پوست ظاهر شده و سگ شما ممکن است صورتش را بمالد، پاهایش را لیس بزند و زیر بغل و پهلوی خود را با خاراندن زیاد خراش دهد.

درمان آلرژی در سگ | مراکز دامپزشکی در پت لینک

بیشتر سگ‌های مبتلا به درماتیت آتوپیک یا آتوپی، بین یک تا سه سالگی علائم خود را نشان می‌دهند. سگ‌های مبتلا اغلب به چندین ماده حساسیت‌زا واکنش نشان می‌دهند و همزمان آلرژی به کک یا غذا را تجربه می‌کنند. اگر آلرژن های متخلف را بتوان با آزمایش های پوستی یا آزمایش خون شناسایی کرد، سگ باید تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض آنها محافظت شود. از آنجایی که بیشتر این آلرژن ها محیطی هستند، این کار دشواری است و احتمال حملات مکرر وجود دارد. علائم آتوپی را می توان کنترل کرد، اما درمان دائمی معمولا امکان پذیر نیست.

 

درمان آلرژی سگ

درمان تا حد زیادی به طول فصل آلرژی خاص بستگی دارد. ممکن است شامل یک یا چند مورد از چهار درمان زیر باشد:

درمان ضد التهابی: درمان با داروهای ضد التهابی، مانند کورتیکواستروئیدها یا آنتی هیستامین ها، در اکثر موارد به سرعت واکنش آلرژیک را مسدود می کند. مکمل اسیدهای چرب در رژیم غذایی گاهی اوقات می تواند پاسخ به استروئیدها و آنتی هیستامین ها را بهبود بخشد. جایگزین های جدیدتری برای مسدود کردن سیگنال های شیمیایی خاص مرتبط با خارش در سگ ها وجود دارد. دامپزشک شما می تواند به شما کمک کند که داروی مناسب برای سگ خود را انتخاب کنید.

شامپو درمانی: حمام کردن با شامپوی ضد حساسیت می تواند خارش و التهاب پوست را تسکین دهد. حمام کردن همچنین مواد آلرژی زا را در داخل و روی پوشش که می توانند از طریق پوست جذب شوند، شستشو می دهد. برخی از شامپوهای درمانی نیز حاوی مواد ضدالتهابی هستند که ممکن است برای حیوان خانگی شما مفید باشد.

درمان کاهش حساسیت یا حساسیت زدایی: اگر آنتی ژن های متخلف خاص با آزمایش آلرژی شناسایی شوند، می توان یک سرم تزریقی آلرژی یا واکسن های آلرژی به سگ شما تزریق کرد. با این درمان، مقادیر بسیار کمی از آنتی ژن به صورت هفتگی تزریق می شود. هدف این دوز مکرر برنامه ریزی مجدد یا حساسیت زدایی سیستم ایمنی است. میزان موفقیت با این درمان متفاوت است. تقریباً 50٪ از سگ های تحت درمان بهبود قابل توجهی در علائم بالینی خود مشاهده می کنند، در حالی که تقریباً 25٪ بیشتر شاهد کاهش مقدار یا دفعات یا استفاده از کورتیکواستروئید خواهند بود.

تغذیه درمانی یا رژیم درمانی سگ: رژیم های غذایی خاصی برای کاهش خارش ناشی از درماتیت آتوپیک فرموله شده اند. با موادی که سلامت پوست را بهبود می بخشد و پاسخ التهابی را کاهش می دهد، این رژیم ها می توانند خارش را در حیوانات خانگی آلرژیک کاهش دهند. این رژیم ها معمولاً توسط دامپزشک ارائه می شوند.

 

آلرژی غذایی سگ چیست و چگونه درمان می شود؟

آلرژی یا حساسیت غذایی می تواند تقریباً به هر پروتئین یا کربوهیدرات داخل غذا ایجاد شود. گوشت گاو، مرغ، بره، تخم مرغ، محصولات لبنی و سویا معمولاً با آلرژی غذایی در سگ ها مرتبط هستند. آلرژی غذایی تقریباً در هر سنی ممکن است ایجاد شود. علائم بالینی شایع شامل خارش، اختلالات گوارشی و ناراحتی تنفسی است. یک سگ ممکن است انواع مختلفی از آلرژی ها مانند آلرژی غذایی و آتوپی داشته باشد که تشخیص دقیق خارش سگ را چالش برانگیز می کند.

قرص حساسیت در سگ ها || مراکز دامپزشکی در پت لینک

"دقت کنید که مواد داخل نانهایی که ما روزانه استفاده می کنیم میتوانند از عوامل اصلی ایجاد آلرژی در سگ شما باشند". درصورتیکه متوجه واکنشهای آلرژیک در سگ خود هستید، حتماً نان را از برنامه غذایی حیوان حذف کرده و نتیجه را بررسی کنید. همینطور غذاهای حاوی ادویه جات مختلف هم میتوانند در سگ ایجاد آلرژی نمایند.

آلرژی غذایی تقریبا در هر سنی ممکن است ایجاد شود. آلرژی های غذایی معمولاً به کورتیکواستروئیدها یا سایر درمان های پزشکی پاسخ نمی دهند. درمان مستلزم شناسایی مؤلفه(های) رژیم غذایی ایجاد کننده آلرژی سگ و حذف آنها است. دقیق ترین راه برای آزمایش آلرژی غذایی، آزمایش رژیم غذایی حذفی با استفاده از یک رژیم کم آلرژی دامپزشکی است. از آنجایی که حداقل هشت هفته طول می کشد تا تمام محصولات غذایی دیگر از بدن حذف شوند، سگ شما باید به طور انحصاری از رژیم غذایی مخصوص به مدت هشت تا دوازده هفته استفاده کند. اگر پاسخ مثبت و بهبود علائم بالینی سگ شما وجود داشته باشد، دامپزشک شما را در مورد چگونگی ادامه توصیه می کند.

باید تاکید کرد که در صورت عدم تغذیه انحصاری رژیم غذایی، آزمایش غذا بی اعتبار خواهد بود. تمام غذاهای سفره، خوراکی‌ها و ویتامین‌های طعم‌دار باید در طول دوره آزمایش قطع شوند.

حساسیت در سگ ها و درمان آلرژی سگ | مراکز دامپزشکی در پت لینک

 

آلرژی تماسی سگ چیست؟

آلرژی تماسی کمترین نوع آلرژی در سگ است. این در نتیجه تماس مستقیم با مواد آلرژی زا، مانند مواد موجود در قلاده ضد کک، آفت کش ها، علف ها، و موادی مانند پشم یا مواد مصنوعی که در فرش یا ملافه استفاده می شود، ایجاد می شود. آلرژی تماسی می تواند به هر چیزی و در هر سنی در سگ ایجاد شود. آلرژی تماسی نادرترین نوع آلرژی در سگ ها است.

اگر سگ شما به هر یک از این مواد حساسیت داشته باشد، در نقاط تماس، معمولا پاها و شکم، سوزش و خارش پوست ایجاد می شود. حذف آلرژن (پس از شناسایی) اغلب مشکل را حل می کند، اگرچه ممکن است نیاز به درمان های موضعی یا سیستمیک باشد.

نکته مهم درباره حساسیت در سگها: علائم آلرژی ممکن است با سایر اختلالات اشتباه گرفته شود یا همزمان با سایر بیماریهای پوستی سگ رخ دهد. بنابراین، به هیچ وجه سعی نکنید بدون کمک دامپزشکی اقدام به خود درمانی درباره سگ خود کنید. برای رد کردن سایر علل خارش و مشکلات پوستی برای حیوان خانگی خود آماده باشید تا یک ارزیابی تشخیصی کامل دریافت کنید. اگر آلرژی تشخیص داده شود، تمام اعضای خانواده شما باید توصیه های دامپزشک خود را به دقت دنبال کنند تا بتوانید با موفقیت ناراحتی حیوان خانگی خود را کاهش دهید.

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" عرض ادب ممنون از توضیحات کامل ومفیدشما کمک بسیار زیادی به من کرد که بتوانم مشکل جیگرگوشه خودم حل کنم سپاسگذارم از زحمات شما. "

" ممنون از شما که وقت گذاشتید و مطلب رو مطالعه کردید "

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400