نشانه های بیماری های عفونی سگ و درمان عفونت در سگ
عفونت سگ، بیماری های عفونی سگ ها و درمان های اولیه | پت لینک

عفونت سگ، بیماری های عفونی سگ ها و درمان های اولیه

مدت مطالعه 5 دقیقه

شناخت نشانه های بیماری های عفونی سگ ها  از مهمترین نکاتی است که به عنوان صاحب او لازم است بدانید، قبلا در رابطه با بیماری های رایج در سگ ها برای شما نوشته ایم اما از آنجاییکه آشنایی با عفونت سگ و بیماری های عفونی سگ ها همراه با درمان اولیه به شما در شناخت بهتر این بیماریها و درمان به موقع کمک میکند ما تصمیم گرفتیم در این مقاله از پت لینک به معرفی شایعترین بیماریهای عفونی، علائم و درمان این بیماریها در سگها بپردازیم، همانطور که میدانید پت لینک یک بانک جامع اطلاعاتی مراکز دامپزشکی است، ما در این سایت تمام تلاش خود را برای افزایش آگاهی شما  عزیزان خواهیم داشت شما هم اگر مرکز دامپزشکی دارید و یا به مرکزی مراجعه میکنید که هنوز در پت لینک ثبت نشده است برای کمک به دوستان خود و همچنین به ما برای کاملتر شدن این بانک اطلاعاتی حیوانات به صورت کاملا رایگان مرکز مورد نظر را از این لینک در کمتر از 3 دقیقه ثبت کنید 😍 : ثبت مرکز خدماتی حیوانات ،  حالا برای مراقبت بهتر از حیوان خانگی خود با ما همراه باشید تا با بیماری های عفونی سگها آشنا شوید.

 

علائم عفونت در سگها

سگها یکی از محبوبترین حیوانات خانگی هستند که نژادهای مختلفی داشته و نگهداری از آنها مسئولیت بزرگی است. معمولا سگها در معرض انواع بیماریهای عفونی قرار دارند و یکی از شایع ترین بیماری های سگ انواع عفونتها میباشد.

به همین جهت شناخت انواع بیماریهای عفونی در سگ ها ، علائم و روشهای درمان این بیماریها برای سرپرستان سگ اهمیت زیادی دارد چرا که برخی از بیماریهای عفونی در صورتیکه با بروز اولین علائم جدی گرفته نشوند میتوانند خطرات بسیار زیادی برای سلامتی سگ داشته باشند 😔.

 

نشانه های بیماری های عفونی سگها |پت لینک

 

درست همانند بیماریهای عفونی در انسان عفونت سگ نیز بر اثر ورود طیف وسیعی از انواع ویروسها، انگلها، باکتریها، قارچها و ویروسها به بدن سگ ایجاد شده و سرایت بالایی دارد، بیماریهای عفونی اگر به موقع جدی گرفته شوند، معمولا با استفاده از داروهای مناسب از بین خواهند رفت.

علائم بیماری عفونی در سگ ها 

بطورکلی بیماریهای عفونی در سگ به دلایل مختلفی ایجاد میشود و ممکن است هر بیماری علائم خاصی داشته باشد اما اصلیترین علائمی که نشان میدهد سگ شما به بیماریهای عفونی دچار شده عبارت است از:

  • تب
  • سرفه
  • خارش
  • بیحالی
  • کاهش اشتها
  • بثورات پوستی
  • اسهال و استفراغ
  • ریزش تکه ای مو
  • پوسته پوسته یا دلمه شدن پوست
  • از جمله مهمترین علائم عفونت خون در سگ نیز میتوان به گیجی، لرزش، بی اشتهایی و ضعف اشاره کرد.

 

درمان بیماری لپتوسپیروز در سگ

یکی از بیماریهای عفونی رایج در سگها که منشاء باکتریایی دارد لپتوسپیروز بوده ، لپتوسپیروز یکی از انواع بیماری های باکتریایی در سگ ها است که معمولا از طریق آب آلوده شیوع پیدا میکند در صورتیکه غشاهای مخاطی یا هر گونه زخم و بریدگی سگ با ادرار، خاک یا آب آلوده تماس پیدا کند سگ بعد از یک تا دو هفته به این بیماری عفونی مبتلا خواهد شد. از جمله علائم اصلی لپتوسپیروز میتوان به اسهال، تب، استفراغ، درد در شکم، درد شدید عضلانی، کم اشتهایی و افسردگی شدید اشاره کرد.

معمولا سگهای شکاری و سگهای نگهبان مزرعه یا جنگل بیشتر در معرض این بیماری قرار داشته و واکسینه کردن سگها ( شناخت انواع واکسن سگ ) به معنای در امان بودن آنها از این بیماری به صورت صد در صد نخواهد بود. توجه داشته باشید که ممکن است شما در صورت تماس با ادرار یا دیگر مایعات بدن سگ به جز بزاق دهان به این عفونت مبتلا شوید پس بهتر است در صورت مشاهده ی اولین علائم در سگ خود سریعا به دامپزشک مراجعه نمایید ( لیست دامپزشکی های تهران ) ، معمولا در صورتیکه عفونت پیشرفت نکرده باشد با تزریق آنتی بیوتیک درمان خواهد شد.

 

درمان بیماری لپتوسپیروز در سگ | پت لینک

 

علائم سالمونلا در سگ ها

سالمونلا (Salmonella) یکی دیگر از بیماریهای عفونی در سگها میباشد که توسط باکتری سالمونلا ایجاد شده و علاوه بر سگها ممکن است گربه ها نیز به این بیماری عفونی دچار شوند البته باید بدانید این بیماری باکتریایی میتواند به انسان نیز منتقل شود.

سالمونلا معمولا با علائمی مانند اسهال، تهوع، افزایش ضربان قلب، ضعف و بیحالی، تب و کاهش اشتها در سگها همراه بوده و ابتلای سگهای باردار به این بیماری منجر به سقط جنین خواهد شد.

این بیماری از طریق بزاق و مدفوع سگ آلوده به دیگر سگها منتقل شده و آنها را درگیر خواهد کرد. معمولا سیستم ایمنی بدن سگ میتواند با این بیماری مقابله کند اما در صورتیکه سالمونلا شدت گرفته باشد دامپزشک سعی میکند با تزریق سرم میزان آب از دست رفته ی بدن سگ را جبران کرده و در مواردی نیز اقدام به تزریق پلاسما یا خون خواهد کرد.

 

عفونت معده سگ یا هلیکوباکتر (Helicobacter)

عفونت معده یا هلیکوباکتر در سگها که میتواند از سگ و گربه به انسان نیز منتقل شود، در حقیقت عفونت معده در سگها بر اثر باکتری هلیکوباکتر ایجاد شده که دارای 38 گونه ی مختلف است. این عفونت باعث بروز ورم و زخم معده شده و معمولا از طریق غذا یا آب آلوده و بزاق یا مدفوع سگ مبتلا به هلیکوباکتری منتقل میشود.

از جمله مهمترین علائم هلیکوباکتر میتوان به کم آبی بدن، درد شکم، استفراغ، اسهال، کاهش وزن، صدای روده و کم اشتهایی اشاره کرد، معمولا با مراجعه به دامپزشک و انجام آزمایشهایی مانند آزمایش خون، سونوگرافی یا آندوسکوپی این بیماری تشخیص داده شده و با تجویز داروهایی مانند آمپی سیلین، مترونیدازول، امپرازول، بیسموت و تتراسایکلین این بیماری درمان خواهد شد. لطفاً و حتماً از انجام خوددرمانی برای سگ خود جداً پرهیز نمایید. تجیز دارو و آنتی بیوتیک برای سگ فقط توسط دامپزشک بایستی انجام گیرد.

 

عفونت معده سگ یا هلیکوباکتر (Helicobacter) | پت لینک

 

قارچ های درماتوفیتوز در سگ و علائم آن

کرم حلقوی پوست در حقیقت یک عفونت پوستی در سگها بوده که توسط نوعی قارچ ایجاد شده با وجود اینکه این عفونت قارچی کشنده نیست اما در صورتیکه درمان نشود ممکن است تمامی بدن سگ را درگیر کند.

درماتوفیتوز (Dermatophytosis ) معمولا توله سگها و سگهای سالخورده را بیشتر درگیر میکند. خارش، پوسته پوسته شدن، ریزش مو و کچلی سکه ای از جمله اصلیترین علائم این بیماری بوده که دامپزشک از طریق معاینه یا در صورت نیاز بیوپسی پوست این بیماری را تشخیص میدهد. سگها از طریق تماس با موهای آلوده یا پوسته های حیوانات ناقل به درماتوفیتوز مبتلا میشوند.

معمولا بهترین و موثرترین درمان برای سگهای مبتلا به درماتوفیتوز استفاده از داروهای ضدقارچ و درصورت لزوم، آنتی بیوتیک است.

 

بیماری عفونی سرفه سگ یا کنل کاف

بیماری کنل کاف (Kennel Cough) که به آن تراکئوبرونشیت نیز گفته میشود یکی از بیماریهای عفونی و به شدت مسری در سگها میباشد که اصلیترین علائم بالینی آن سرفه است. این بیماری سبب ایجاد عفونت در ریه و نای سگها شده و ممکن است به گلوی سگ آسیب برساند.

اگر متوجه سرفه های بلند و شدید سگ، ترشحات چشم، عطسه و آبریزش بینی شده اید احتمالا سگ شما مبتلا به این بیماری عفونی شده است. معمولا این بیماری با استراحت کافی بهبود مییابد اما لازم است سگ حتما توسط دامپزشک معاینه شده تا در صورت نیاز آنتی بیوتیک یا داروهای دیگر برای سگ تجویز شود. بهترین روش برای محافظت سگ از بروز این بیماری واکسیناسیون به موقع میباشد. این بیماری در فضاهایی مثل پناهگاهها یا پانسیونهایی که در آن از تعداد زیادی سگ نگهداری می شود و تهویه مناسب و بهداشت کافی ندارند، شایعتر است.

 

بیماری عفونی سرفه سگ یا کنل کاف

درمان خانگی عفونت سگ

اگر برای درمان عفونت سگ خود به دنبال درمانهای خانگی هستید میتوانید از روغن پونه کوهی که دارای خواص آنتی بیوتیکی است استفاده نمایید، همچنین این روغن به دلیل دارا بودن خواص ضد ویروسی، ضد باکتری، ضد قارچ و انگلی برای توله سگ ها مفید میباشد.

بهترین درمان خانگی برای قارچ سگ استفاده از محلول شستشوی قارچی و استفاده از شامپوهای ضد قارچ میباشد. ولی درنظر داشته باشید که تشخیص قارچ کار شما نیست و ممکن است سگ شما به مشکل دیگری مانند جرب مبتلا باشد و نیاز به شامپوی لیندان داشته باشد. حتی ممکن است سگ به صورت همزمان به قارچ و جرب مبتلا شود و درمان پیچیده تری نیاز داشته باشد. خود درمانی برای حیوانات به مراتب خطرناکتر از انسانهاست. چون حیوانات زبان ندارند و بهترین کسی که می تواند درد آنها را فهمیده و اقدام به درمان نماید، دامپزشک حاذق است.

توصیه می شود در صورت مشاهده علائم اولیه عفونت حتما سگ خود را نزد دامپزشک ببرید. معمولا دامپزشک با انجام معاینه و آزمایشهای مختلف عفونت و علت آن را تشخیص داده و به جهت درمان سگ انواع آنتی بیوتیکهای خوراکی یا تزریقی را تجویز خواهد کرد.

 

حرف در گوشی پت لینک 

در این مقاله با هم با رایجترین بیماری های عفونی حیوانات آشنا شدیم، امیدواریم این مقاله براش ما عزیزان مفید بوده باشد، در صورتی که نظری در رابطه با این مقاله دارید بخش دیدگاه ها متعلق به شماست، پت لینک هم مثل شما عاشق حیوانات است 💕 ، در پت لینک ما کنار شما خواهیم بود تا یک وب فارسی با مقالات کاملا تحقیق شده را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم ، همچنین فرصتی را برای دوستان خود در پت لینک فراهم کرده ایم تا کسب و کار خود را در دنیای اینترنت معرفی کنند ، همانطور که میدانید در صفحه ثبت مراکز حیوانات شما میتوانید مرکز خود را به صورت رایگان ثبت کنید ثبت مرکز کمتر از 3 دقیقه از شما وقت خواهد گرفت پس این هدیه را از دوستان خود دریغ نکنید ، همچنین اگر نیاز به دسترسی به اطلاعات حیوان خود به صورت آنلاین دارید با خیال راحت ثبت اطلاعات حیوان خانگی خود را در صفحه لینک شده به صورت کاملا رایگان انجام دهید و تنها با خرید یک پلاک گردنی کیوآر کد با خیال راحت به اطلاعات حیوان خود همیشه دسترسی داشته باشید و این امکان را برای حیوان خود فراهم کنید که اگر گم شد اطلاعات شما را به یابنده بدهد.

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" من سگ بالع نگهبان دارم همیشه خلط تو بینی داره به دکتر هم مراجعه کردم و میگن مشگلی نیست و آنتی بیوتیک ردن و خوب نشده مشگل چیه "

" من سگ بالع نگهبان دارم همیشه خلط تو بینی داره به دکتر هم مراجعه کردم و میگن مشگلی نیست و آنتی بیوتیک ردن و خوب نشده مشگل چیه "

" سلام دوست عزیز. قطعا این تشخیصش با دامپزشکه. شاید از یه دامپزشک دیگه هم نظر بگیرید بد نباشه "

" سگ من یگ ماهه ریزش موی شدید داره و امروز خون دماغ شد علتش چیه 😢😢تورو خدا یه دامپزشک خوب بهم معرفی کنید که تهران باشه "

" دوست عزیز، تهران دامپزشکیهای خوبی داره. مثلا از دامپزشکی هیل توی این سایت رضایت داشتن مراجعین. فقط حتما تاحالا بردیدش دامپزشکی دیگه؟ مشکلش حل شد؟ "

" سلام احترام سگ من از دیروز اسهال شده وازمدفوعش خون میاد وبیحال شده لطفا راهنمایی کنید چه اقدامی باید انجام بدم توروخدا😭😭😭😭😭😭 "

" سلام. فورا باید برسونیدش به دامپزشکی. میتونه حیوون رو از بین ببره. خواهشا برسوندیش دامپزشکی "

" سلام. سگ چاوچاو 5 ماهه بعد سونوگرافی مشخص شد عفونت رحم و تخمدان پیدا کرده، تحت نظر و داروی چرک خشک کن استفاده میکنه تا برای عمل در اسرع وقت آماده بشه. از دیشب که پریود شده خونریزی نسبت به قبل بیشتر هست، با توجه به عفونت طبیعیه یا خیر. "

" دوست عزیز. حتما باید با پزشک خودش مشورت کنید "

" سلام سگ من شیتزو تریر ۱۰ ماهس. ۱۴ روزه زایمان کرده . الان ب شدت عفونت داره و ترشحات شدید داره . حس میکنم داغه و تب کرده . ترو خدا راهنماییم کنید . هر از گاهی هم استفراغ میکنه . حالش بده😭😭 "

" سلام دوست عزیز. امیدوارم تا الان رسونده باشیدش دامپزشکی. چرا توی این سن کم گذاشتید باردار بشه. حتما باید بهش کمک کنید. عفونت میتونه کشنده باشه. "

" باسلام من دکتر دامپزشک با سابقه 24 سال هستم..به دلایلی فعلا در بیمارستان دامپزشکی وتسا در ساوه مشغول به کار هستم..امیدوارم بتونم مجدد به تهران برگردم..مقاله شما رو خواندم و براتون آرزوی موفقیت دارم "

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400