آیا موی گربه نازایی میاره؟ آیا امکان انتقال بیماری توکسوپلاسموز گربه به انسان وجود داره؟| آیا موی گربه باعث نازایی می شود؟!
آیا موی گربه باعث نازایی می شود؟

بیماری توکسوپلاسموز چیست؟ آیا موی گربه باعث نازایی می شود؟!

مدت مطالعه 6 دقیقه

از میان تمام بیماری های مشترک بین انسان و دام که می تواند از گربه ها به انسان مبتلا شود، توکسوپلاسموز شناخته شده ترین و مشهورترین آنهاست. با این حال، در مورد این بیماری و نقشی که گربه در ایجاد بیماری انسان ایفا می کند، سوء تفاهم زیادی وجود دارد و همیشه این سوال مطرح بوده که آیا موی گربه باعث نازایی میشود؟ 

 

در این مطلب قصد دارم این بیماری و تمام واقعیت های مربوط به آن را به شما معرفی کنم شما هم با خیال راحت بعد از این پاسخ این سوال رو به دوستان و آشناهاتون‌ بدین

توکسوپلاسموز چیست؟ 

توکسوپلاسموز یه بیماری ناشی از عفونت با یک ارگانیسم انگلی میکروسکوپی تک سلولی به نام :توکسوپلاسما گوندی" اشاره دارد. این انگل در سراسر جهان پراکندگی وسیعی دارد اما سازگاری بالایی با بدن داشته به این معنی که به ندرت باعث ایجاد بیماری قابل توجهی در میزبان آلوده می شود

آیا موی گربه باعث بیماری میشود؟ رابطه بین نازایی و توکسوپلاسموز چیست؟ 

اول ببینیم رابطه موی گربه و توکسوپلاسموز چیه ؟ اصل ارتباط گربه با سقط جنین ، نازایی و به دنیا اومدن فرزندان با مشکلات بینایی و ... مربوط میشه به همین انگل توکسوپلاسموز که بالاتر معرفی کردیم حالا ایا واقعا نازایی با موی گربه در ارتباطه؟ 

 راستش  باید بگم اصلا موی گربه باعث نازایی نمیشه اما راه های ورودی این انگل به بدن انسان کم نیست که در ادامه کاملا در موردش صحبت کردم، اگر مواردی که در انتهای مقاله گفتم را رعایت کنید نیازی نیست اصلا نگران رفتن موی گربه در ریه یا رحم یا دستگاه گوارشی خودتون باشین

توکسوپلاسموز چیست؟

 

رابطه گربه ها با عفونت های ارگانیسم 

اگرچه گربه ها در چرخه زندگی و اپیدمیولوژی عفونت های ارگانیسم T gondii مهم هستند ولی عفونت های انسانی اغلب ربطی به خود گربه ندارند و اغلب ناشی از بلعیدن گوشت نیم پز حاوی انگل هستند.

اگر یک پاسخ ایمنی مناسب در بدن، از تکثیر گسترده ارگانیسم جلوگیری نکند، T gondii ممکن است باعث بیماری بالینی در انسان، گربه یا سایر حیوانات شود.

توکسوپلاسموز چیست؟

توکسوپلاسموز یک بیماری ناشی از عفونت با توکسوپلاسما گوندی (T gondii)، است.

 

توکسوپلاسموز در انسان

در انسان‌هایی که دارای سیستم ایمنی معمولی هستند، علائم بالینی توکسوپلاسموز معمولاً خفیف است و ممکن است تشخیص داده نشود یا فقط علائم خفیف شبیه آنفولانزا ایجاد کند. توکسوپلاسموز در گروه‌های «پرخطر» خاصی از افراد که ایمنی آنها مختل شده است، شدیدتر است. این گروه شامل افراد زیر می باشند:

  •  جنین در رحم پیش از تولد
  • نوزادان و کودکان خردسال
  • افراد بسیار مسن
  • زنان باردار (به دلیل خطر برای نوزادشان)

افرادی که سیتم ایمنی سرکوب شده دارند. به عنوان مثال، کسانی که در حال درمان بیماری سرطان هستند، کسانی که دارای سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) هستند و دریافت کنندگان پیوند عضو تحت درمان سرکوب کننده سیستم ایمنی هستند.

در این گروه از افراد «پرخطر»، عفونت می‌تواند با بیماری‌های شدیدی از جمله آنسفالیت (التهاب مغز)، سقط جنین، مرده‌زایی، نقایص مادرزادی (از جمله عقب ماندگی ذهنی) و سایر مشکلاتی که بر سیستم عصبی و چشم‌ها تأثیر می‌گذارد، مرتبط باشد. به همین دلیل پیش از باردار شدن پزشک خانمها از عدم ابتلا به توکسوپلاسموز اطمینان حاصل می کند.

 

توکسوپلاسموز در گربه ها

اگرچه عفونت با T gondii به ندرت باعث ایجاد بیماری در گربه ها می شود، گاهی اوقات علائم بیماری دیده می شود که عبارتند از:

  • تب، از دست دادن اشتها، کاهش وزن، بی حالی
  • پنومونی که باعث مشکلات تنفسی می شود
  • مشکلات التهابی چشم
  • بیماری کبد (هپاتیت) که باعث یرقان می شود
  • علائم عصبی (به عنوان مثال، لرزش، تشنج یا عدم تعادل
  • علائم کمتر شایع بیماری گزارش شده عبارتند از: بزرگ شدن غدد لنفاوی، استفراغ و اسهال و درد عضلانی
  • عفونت در گربه باردار می تواند باعث علائم شدید بیماری در فرزندان مانند مرگ جنین، سقط جنین، مرده زایی و مرگ بچه گربه های جوان شود، اما این موارد معمول نیست.

 

توکسوپلاسموز چقدر شایع است؟

در گربه‌ها، عفونت با T gondii در گربه‌هایی که در فضای باز شکارچی فعال هستند و در گربه‌هایی که با گوشت نیم‌پز یا خام تغذیه می‌شوند، بسیار شایع‌تر است. به طور کلی، بسته به سبک زندگی آنها، بین 20 تا 60 درصد گربه ها به T gondii مبتلا می شوند، اما تعداد بسیار کمی از این گربه ها علائم بالینی را نشان می دهند.

به طور مشابه، در انسان ها، تخمین زده می شود که بیش از 500 میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا هستند، اما باز هم اکثریت قریب به اتفاق این موارد منجر به هیچ علامت بالینی قابل توجهی نمی شود. عفونت انسانی در برخی کشورها بیشتر از سایرین است. به عنوان مثال، در ایالات متحده آمریکا و بریتانیا حدود 20 تا 30 درصد از مردم در مقطعی از زندگی خود به این بیماری مبتلا می شوند، در حالی که تقریباً 80 درصد از مردم در فرانسه و آلمان آلوده هستند. افرادی که به T gondii آلوده شده اند، آنتی بادی هایی علیه ارگانیسم تولید می کنند و این آنتی بادی ها را می توان در آزمایش خون تشخیص داد.

چرخه زندگی و عفونت با توکسوپلاسموز

چرخه زندگی T gondii شامل دو نوع میزبان است: میزبان قطعی (گربه، از جمله گونه های گربه وحشی و گربه های اهلی)، و میزبان های میانی (دیگر حیوانات).

منابع عفونت برای افراد چیست؟

در بیشتر موارد، انسانها از طریق یکی از دو مسیر آلوده می شوند:

بلع اووسیست ها از محیط (به عنوان مثال، از طریق تماس با خاک حاوی اووسیست هاگ دار، یا از طریق خوردن میوه ها یا سبزیجات آلوده)

بلع گوشت حاوی کیست بافتی. گوشت تازه بیشترین خطر را دارد زیرا انجماد گوشت برای چند روز بیشتر کیست های بافتی را از بین می برد.

انتقال عفونت هنگام شستشو و کار کردن با گوشت خام

 

راه های دیگر عفونت کمتر درگیر هستند اما عبارتند از:

  • بلع اووسیست های اسپوردار از طریق تماس با آب آلوده
  • مصرف شیر بز خام (غیر پاستوریزه) می تواند ارگانیسم را منتقل کند
  • استنشاق اووسیست هاگدار روی ذرات گرد و غبار (بسیار نادر)
  • به طور کلی اعتقاد بر این است که عفونت نمی تواند با گاز گرفتن یا خراش توسط گربه آلوده، منتقل شود.

آیا تماس با گربه خطر عفونت را افزایش می دهد؟

تحقیقات نشان می دهد که تماس با گربه (یا داشتن گربه) خطر ابتلا به عفونت T gondii را در انسان افزایش نمی دهد. مطالعات نشان داده است که به ندرت می توان گربه هایی را پیدا کرد که اووسیست را در مدفوع خود دفع می کنند. برای مثال یک مطالعه روی بیش از 206 گربه نشان داد که تقریباً 25٪ به T gondii آلوده شده بودند، اما هیچ یک از آنها اووسیست را در مدفوع خود دفع نکردند و به همین دلیل امکان انتقال از آنها به انسانها وجود نداشت.

دامپزشکانی که با گربه‌ها کار می‌کنند بیشتر از جمعیت عمومی از جمله افرادی که با گربه‌ها در تماس نیستند، به T gondii مبتلا نمی‌شوند.

تماس با گربه‌ها معمولاً تأثیر کمی بر احتمال ابتلای افراد به T gondii دارد، در حالی که مصرف گوشت خام به طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به توکسوپلاسموز را افزایش می‌دهد.

نوازش گربه عفونت را از گربه به افراد منتقل نمی کند (حتی وقتی اووسیست ها در مدفوع آنها ریخته می شود، اووسیست ها را نمی توان در پوشش موی بدن گربه پیدا کرد).

خطر عفونت از گربه ها بسیار کم است، به جز در کودکان خردسال که در خاک های آلوده به اووسیست ها، بازی می کنند و به احتمال زیاد دست نشسته خود را به دهان می زنند.

بیشتر مردم احتمالاً از طریق خوردن گوشت نیم پز، به ویژه گوشت بز، گوسفند و خوک آلوده می شوند.

سویه های جدیدتری از T gondii شناسایی شده اند که بسیار مسری هستند و عفونت به طور موثر بین میزبان های میانی (گونه هایی غیر از گربه) منتقل می شود. در نتیجه، برخی از دانشمندان فکر می‌کنند که اهمیت گربه‌ها در گسترش این عفونت کمتر می‌شود.

کاهش خطر انتقال توکسوپلاسموز به انسان

  • حتماً و حتماً هنگام پاک کردن گوشت خام، از دستکش استفاده کنید. زیرا که این روش یکی از اصلیترین راههای انتقال توکسوپلاسموز به انسان است
  • اگرچه خطر انتقال توکسوپلاسموز از گربه به صاحبش بسیار کم است، اما با درنظر داشتن توصیه های زیر می توان این امر را بیشتر هم کاهش داد یا پیامدهای آن را به حداقل رساند:
  • افراد در گروه‌های پرخطر (مثلاً زنان باردار، افراد دارای نقص ایمنی، کودکان خردسال) نباید با سینی خاک گربه تماس داشته باشند یا آنها را با آن دست، پاک کنند.
  • سینی های بستر را روزانه خالی کنید، به طوری که اووسیست ها زمان کافی برای اسپورزایی (عفونی شدن) در سینی بستر نداشته باشند. یعنی اگر حتی انگل از طریق مدفوع گربه دفع هم شده باشد، به دو تا سه روز زمان نیاز دارد که در محیط بوده و توانایی بیماریزایی پیدا کند. بنابراین خاک گربه رو هر روز از مدفوع پاک کنید.
  • هنگام دست زدن به خاک گربه دستکش بپوشید و پس از تمیز کردن سینی بستر دستها را کاملا بشویید
  • در صورت امکان از آسترهای سینی بستر استفاده کنید و به صورت دوره ای سینی بستر را با مواد شوینده و آب جوش (که اووسیست ها را از بین می برد) تمیز کنید.
  • خاک گربه را ایمن دور بریزید. به عنوان مثال، قبل از قرار دادن آن با سایر زباله های خانگی، آن را در یک کیسه پلاستیکی ببندید.
  • برای جلوگیری از عفونت، فقط غذای کامل پخته شده را به گربه خود بدهید.
  • هنگام باغبانی باید از دستکش استفاده کرد و پس از تماس با خاکی که ممکن است حاوی انگل توکسوپلاسموز باشد، باید دست ها را با آب و صابون شست.
  • هنگام دست زدن به غذا، برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض اووسیست ها و کیست های بافتی، دست ها همیشه باید بعد از آن کاملا شسته شوند.
  • میوه ها و سبزیجات باید قبل از خوردن کاملاً شسته شوند تا انگل های موجود در سطح آنها از بین برود.
  • تمام سطوح و ظروف آماده سازی غذا باید قبل و بعد از استفاده با مواد شوینده در آب داغ تمیز شوند تا هرگونه کیست بافتی غیرفعال شود.
  • گوشت را باید حداقل تا 58 درجه سانتیگراد به مدت 10 دقیقه یا 61 درجه سانتیگراد به مدت چهار دقیقه بپزید تا کیست های بافتی از بین بروند. استفاده از مایکروویو روشی مطمئن برای از بین بردن کیست های بافتی نیست، زیرا حرارت ناهموار است
  • منجمد کردن گوشت در دمای 12- تا 20- درجه سانتی گراد به مدت سه روز، کیست های بافتی را از بین می برد.
  • اگر آب غیر آشامیدنی می نوشید، قبل از نوشیدن آن را بجوشانید یا فیلتر کنید تا انگل ها از بین بروند

حتما بخوانید : عقیم کردن گربه ها و مراقبت های پس از عقیم سازی 

گربه ماده رو کی عقیم کنیم | چرا گربه رو عقیم میکنن

نتیجه گیری

برخلاف تصور عموم، احتمال انتقال توکسوپلاسموز از گربه به انسان بسیار کم است و بیشتر افراد از راه های دیگر (مانند خوردن گوشت نیم پز) آلوده می شوند. اقدامات ساده بهداشتی روزمره را می توان برای کاهش خطرات عفونت (از گربه ها و سایر منابع) انجام داد.

 

 

 

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" مرسی ک این مطلب و اینجا گذاشتی، و چقدرم ک همه این بچه هار بخاطر تصورات غلطشون دوس ندارن ک هیچ اذیتشونم میکنن تا دیگ توو حوالی محل زندگیشون نیان، کاش اگاهی اجتماعی جامعمون بالا تر بره و همه نسبت ب داشتن اگاهی بیشتر دغدغه‌مند تر بشن "

" باعث افتخار پت لینک هست اگر حتی کمی باعث فرهنگسازی در زمینه رفتار با حیوانات باشیم "

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400