درمان خارش و عفونت گوش سگ
دلایل و راه کارهای درمان التهاب و خارش گوش سگ | پت لینک

دلایل و راهکارهای درمان التهاب و خارش گوش سگ

مدت مطالعه 5 دقیقه

بیشتر سگ ها در طول روز چندین بار به طور طبیعی گوش خود را می خارانند و این به دلیل مشکل خاصی نیست. ولی اگر متوجه شدید که سگتان مکرراً این کار را انجام میدهد، سر خود را دائماً تکان می دهد، هنگام خاراندن گوش خود زوزه میکشد یا سر خود را به شدت به یک طرف خم می کند، همچنین اگر داخل گوش سگ، قرمز شده یا ریزش مو دارد، دلیل این خارش باید توسط دامپزشک بررسی شود.

 

در این مقاله چه خواهیم خواند؟

دلایل خارش گوش سگ و درمان خارش گوش سگ

خارش به دلیل کنه در گوش سگ

آیا خارش به دلیل جرب گوش سگ است

علت خارش ممکن است عفونت باشد

هماتوم گوش سگ و خارش و عفونت گوش سگ

بیماری گوش سگ به دلیل ورود آب به گوش

راه کارهای نظافت گوش های سگ

بوی بد گوش سگ و تمیز کردن گوش سگ

راه های درمان التهاب و خارش گوش سگ

 

دلایل خارش گوش سگ و درمان خارش گوش سگ

مشکلات خارش گوش و دلایل مشکلات گوش سگ بسیار زیاد است. از انگل های پوستی مانند جرب گرفته تا ورود اجسام خارجی تا موارد پیچیده آلرژی و حساسیت، میتواند دلیل خارش گوش سگ باشد. شاید متداولترین علل خاراندن گوش سگ آلرژی باشد. به این صورت که بیشتر سگ‌ها به دلیل التهاب آلرژیک دچار خارش شده و هنگام خاراندن گوش توسط ناخنهای پنجه پا، در گوش خود خراش ایجاد می کنند. به این صورت به عنوان یک مشکل ثانویه دچار عفونت گوش نیز می‌شوند.

دلایل خارش گوش سگ | پت لینک

 

در حالی که می توانید برای تسکین موقت آلرژی از داروهای مخصوص استفاده کنید اما باید علل ایجاد خارش گوش در سگ را تعیین کنید و اقدامات مناسب را انجام دهید تا مطمئن شوید که مشکل به طور موثر مدیریت شده است. آلرژی سگ می‌تواند مشکل پیچیده‌ای باشد، اما زمانی که آلرژن‌ها یا ایجادکننده های کلیدی آلرژی را پیدا کردید، درمان می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد. اگرچه عفونت‌های قارچی و باکتریایی ثانویه گوش نیز شایع هستند و نیاز به دارو دارند.

اگر سگ شما به برخی از گرده های گیاهی حساسیت فصلی دارد، می توانید خارش گوش را با یک دوره کوتاه کورتیکواستروئید کنترل کنید. برای آلرژی های تمام سال، استراتژی ایده آل انجام آزمایش پوست یا خون برای شناسایی آلرژن ها و به دنبال آن درمان ایمونوتراپی است. سگ های مبتلا به آلرژی های جدی اغلب باید توسط متخصص پوست دامپزشکی معاینه شده و تحت درمان قرار گیرند.

 

خارش به دلیل کنه در گوش سگ

خارش گوش سگ م تواند به دلیل وجود کنه در گوش سگ باشد که باعث زخم شدید در گوش سگ می شوند. اگر به گوش سگ خود نگاه کنید و بقایای قهوه ای تیره را ببینید که شبیه تفاله قهوه است، به احتمال زیاد سگ شما کنه گوش دارد.

خارش به دلیل کنه در گوش سگ | پت لینک

 

این انگل میتواند به سایر حیوانات خانگی نیز منتقل شود ولی درمان و از بین بردن کنه در گوش سگ، کار سختی نیست. بهترین روش از بین بردن کنه در گوش سگ این است که به دامپزشک مراجعه کنید. دامپزشک شما احتمالاً با تزریق داروی ضد انگل زیر پوست حیوان و توصیه استفاده از شامپوی ضد انگلهای پوستی مانند شامپو لیندان، کنه های داخل گوش سگ شما را از بین می برد. دقت کنید که هنگام تمیز کردن گوش سگ و آغشته کردن زیر گوش سگ به شامپو، باید خیلی دقیق عمل کنید و مراقب باشید که آب و شامپوی ضد انگل به هیچ وجه داخل حفره گوش سگ نشود. آب رفتن در گوش سگ، خود میتواند باعث ایجاد مشکلات بیشتر و عفونت گوش سگ شود. ضمناً ممکن است دامپزشکی از شما بخواهد که چندین مرتبه با فواصل زمانی برای از بین بردن تخم های احتمالی انگلها از شامپوی ضد انگل استفاده کنید.

شناسایی عفونت گوش سگ | پت لینک

آیا خارش به دلیل جرب گوش سگ است

خارش و عفونت گوش سگ همچنین می تواند به دلیل جرب در گوش سگ باشد. جرب نیز یک انگل پوستی بسیار ریز است که در زیر پوست حیوانات تونل زده و از خون حیوان تغذیه کرده و گسترش می یابد. اصلیترین علائم ابتلا به جرب، ریزش و کم پشت شدن یا کچلی در بخشی از پوست حیوان مخصوصا در گوش، کتفها و پهلوی حیوان است.

درمان خارش گوش سگ به دلیل جرب نیز توسط تزریق دارو توسط دامپزشک و استفاده از شامپوی ضد انگل با فاصله زمانی مشخص (معمولا هفته ای یک تا دوبار) می باشد. البته در صورتیکه بیماری جرب پیشرفته باشد می تواند باعث ایجاد عفونت در پوست حیوان شده و در این صورت تجویز داروهای کنترل کننده عفونت توسط دامپزشک انجام می شود.

آیا خارش به دلیل جرب گوش سگ است

 

دقت داشته باشید که استفاده از شامپوها و داروها بدون نسخه دامپزشک می توانند باعث التهاب بیشتر در کانال گوش سگ شوند.

خارش و عفونت گوش سگ می تواند به دلیل ورود اجسام خارجی مانند حشرات و گرده های گیاهان مختلف مانند گیاه دم روباهی باشد. اگر جسم خارجی بزرگی داخل گوش سگ رفته باشد احتمالاً دامپزشک به حیوان آرامبخش تزریق کرده و با استفاده از ابزار مناسب جسم خارجی را از گوش سگ خارج می کند.

 

علت خارش ممکن است عفونت باشد

عفونت گوش سگ می تواند بسیار دردناک باشد. اگر داخل گوش سگ شما واکس زیادی دارد، اگر گوش او قرمز، ملتهب و مرطوب است، یا اگر ترشحات چرک مانند دارد، ممکن است عفونت کرده باشد و باید توسط دامپزشک و تحت آرامبخشی، معاینه شود.

شناسایی عفونت گوش سگ در ابتدای ابتلا به عفونت توسط دامپزشک بسیار مهم است زیرا اگر عفونت بدتر شده و به عمق گوش میانی نفوذ کند، ممکن است نیاز به مراجعه اورژانس دامپزشکی داشته باشید. علائم عفونت شدید گوش سگ عبارتند از کج نگه داشتن سر سگ به یک طرف، راه رفتن با حالت مستی و بدون تعادل، زوزه کشیدن و خاراندن گوش خود به حدی که باعث آسیب ثانویه و خراش صورت و زخم در گوش حیوان شود. در این صورت بهتر است هرچه سریعتر به دامپزشک مراجعه کرده و سگ خود را از این آزار و آسیب و نیز گسترش عفونت گوش رها کنید.

دلیل زخم شدن گوش سگ چه خاراندن شدید ناشی از آلرژی باشد و چه به دلیل جسم خارجی یا انگل، خود باعث ابتلا به عفونت در محل زخم می شود و مشکل را دو برابر می کند.

 

هماتوم گوش سگ و خارش و عفونت گوش سگ

هماتوم در گوش سگ زمانی ایجاد می شود که خراش شدید گوش سگ شما و تکان دادن شدید سر، باعث پاره شدن رگ خونی در گوش شود. اگر سگ شما تورم در گوش خود دارد، با دامپزشک خود تماس بگیرید. این تورم می تواند دردناک باشد.

هماتوم گوش سگ و خارش و عفونت گوش سگ

 

بیماری گوش سگ به دلیل ورود آب به گوش

هنگام حمام کردن سگ و شنا کردن حیوان، اقدامات احتیاطی را انجام دهید. از وارد شدن آب به گوش سگ خود به شدت اجتناب کنید. شاید آب تمیز به خودی خود مشکلی ایجاد نکند اما اگر مجرای گوش گرم و مرطوب بماند، آنگاه به یک فضای عالی برای رشد باکتری و درنتیجه عفونت گوش سگ، تبدیل می شود.

 

راه کارهای نظافت گوش های سگ

این یک مشکل بزرگ در نگهداری از سگ‌هایی است که گوش‌های افتاده مانند لابرادورها و گلدن رتریورها دارند. خشک کردن آرام گوش و پاک کردن با احتیاط کانال با پنبه بعد از حمام و شنا می تواند کمک کننده باشد. گوش سگها به صورت معمول نیاز به تمیز کردن خاصی ندارد و جز در مواقع خاص مانند شنا کردن، از دستکاری و مداخله در گوش حیوان خودداری کنید.

راه کارهای نظافت گوش های سگ | پت لینک

 

موی داخل گوش برخی از نژاد ها مانند پودل، دائماً در حال بلند شدن است. در این نژادها باید همانطور که به کوتاه کردن ناخنها توجه می شود، موهای داخل گوش نیز اصلاح و کوتاه شوند. دقت کنید که کندن موهای داخل گوش سگ از ریشه، علاوه بر اینکه بسیار دردناک و غیر اخلاقیست، میتواند باعث ایجاد التهاب در گوش و مشکلات بعدی شود. پس چنانچه موی داخل گوش سگ شما بلند میشود، تنها به کوتاه کردن آن با قیچی (توسط دامپزشک) بسنده کنید. در صورتیکه موهای داخل گوش سگ بلند شده و کرک شود، میتواند باعث تجمع باکتری و عفونت گوش سگ شود.

راه کارهای نظافت گوش های سگ | پت لینک

 

بوی بد گوش سگ و تمیز کردن گوش سگ

دلیل بوی گوش سگ میتواند عوامل مختلفی باشد. این دلایل عبارتند از : تجمع واکس یا موم در گوش، عفونت های باکتریایی و ... باشد. لطفاً بررسی، درمان و تمیز کردن گوش سگ را به دامپزشک بسپارید. گوش یک عضو حساس است و اشتباه شما در تمیز کردن گوش سگ میتواند باعث ایجاد مشکلات بیشتر شود. علاوه بر این ممکن است سگ به دلیل حساس بودن یا دردناک بودن گوشش، حرکات پیش بینی نشده کرده و به گوش خود حین تمیز کردن آسیب برساند.

 

راه های درمان التهاب و خارش گوش سگ

درمان خارش گوش سگ بسته به دلیل ایجاد خارش، متفاوت است. احتمالاً در ابتدا دامپزشک با گوش پاک کن از ترشحات داخل گوش نمونه برداری کرده و زیر میکروسکوپ بررسی می کند. انگل ها و باکتریها را می توان از این طریق شناسایی کرد. دانستن علت خارش گوش، دامپزشک شما را در انتخاب داروها جهت درمان صحیح، کمک می کند. داروها ممکن است موضعی، خوراکی، تزریقی یا ترکیبی از اینها باشد.

دامپزشک شما همچنین توسط اتوسکوپ گوش سگ شما را معاینه می کند و دنبال اجسام خارجی و کنه ها می گردد. به علاوه بررسی می کند که آیا غشای تمپان (پرده گوش) سگ شما سالم است یا خیر. سگ هایی که سرشان را کج نگه می دارند نیاز به معاینه کامل اتوسکوپی دارند و ممکن است از رادیوگرافی بهره ببرند. دامپزشک شما باید احتمال عفونت گوش میانی را در سگ بررسی کند.

 

بدون شک سگی که گوش های خود را به شدت می خاراند، در عذاب و سختیست. پس لطفا در اسرع وقت به جای خود درمانی، از دامپزشک حاذق در این زمینه کمک بگیرید. هرچه زمان بدون درمان بگذرد، احتمال شدید شدن عفونت های ثانویه و انتقال عفونت به گوش میانی و پیچیده تر شدن درمان، بیشتر می شود. نسبت به رنج حیوانات بی تفاوت نباشیم.

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" برای این مطلب دیدگاهی نوشته نشده است " هرگونه سوال ، ابهام یا نظری دارید برای ما بنویسید ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400