کنه و کک سگ چیست | پیشگیری و درمان
تماس با ما !به آسانی، لینک اول گوگل باشید ✨
کنه سگ چیست  پیشگیری و درمان کک و کنه در سگها   پت لینک

شناخت کک و کنه در سگها و راهکارهای درمانی

مدت مطالعه 12 دقیقه

کک و کنه صرفا در سگها نیست! کک ها حشرات کوچک و انگلی هستند. این حشرات از خون حیوانات و یا انسانها تغذیه می کنند. کنه ها نوعی عنکبوت هستند (مانند عنکبوت، عقرب و کرم پنیر) که انگلی نیز هستند.قطعا اگه بدونی کک و کنه چقدررررر میتونه به حیوان آسیب وارد کنه و چه بیماریهای وحشتناکی بهش منتقل میشه از این مقاله ساده رد نمیشی!!! اگه ندونی کنه سگ چیه و راهکارهای پیشگیری و درمان کک و کنه در سگها 🐶 رو بلد نباشی، یا شکل کک در سگ  رو نشناسی یا بهتر بگم ندونی کنه چه شکلیه و چطوری حیوان بهش مبتلا میشه احتمال داره این انگلهای خونخوار از راه های مختلف مثل محیط اطراف یا عدم نظافت در بدن سگ لونه کنن و با تغذیه از خونش باعث ایجاد عفونت و بیماریهای جدی شوند ( درباره بیماری های عفونی در سگ ها بخوانید)

 پس شناخت علائم و درمان این انگلها خییییلی مهمه. اگه سگ دچار خارش شدید شده یا برآمدگی روی پوستش دیدی خیلی سریع ببرش پیش دامپزشک البته علائم و روشهای درمان این بیماری مفصل تر از این حرفاست و واسه همین هم ازت میخوام تا آخر این مقاله از پت لینک با من باشی تا هر چی لازمه در اینباره بدونی رو بهت بگم...

📍راستی اگه در نزدیکی محل زندگیت دنبال کلینیک دامپزشکی، پانسیون، پت شاپ و... هستی میتونی از "لیست دامپزشکی ها" استفاده کنی که با فیلتر های کارآمد کارتون رو راحت کردیم به راحتی شهر ، محل ، ساعت کاری و خدمات مورد نظر کلینیک ها را انتخاب کن و فیلتر کن و بعد خیلی ساده به اطلاعات کلی مراکز خدماتی حیوانات دسترسی خواهی داشت.

در این مقاله میخوانیم: 

 

 

کنه یا Tick در سگ ها چیه؟

کنه نوعی جانور کوچک انگلی است که هم از خون حیوان تغذیه میکنه و هم کنه مسبب انتقال بیماریهای مختلف به سگ است.

این موجودات خیلی ریز با نفوذ در پوست حیوان باعث تحریک و مشکلات پوستی مختلف مانند خارش گوش سگ میشوند محل زندگی کنه ها در بدن سگها بین انگشتان، خز و گوش حیوان است. در زیر میتونی عکس کنه سگ  رو ببینی.

کنه سفید در سگ ها چیه؟ | کنه در توله سگ ها

این بندپایان اندازه ی دانه ی کنجد بوده و به 2 گروه کنه های حیوانی یا همون Ticks و هیره ها تقسیم شده و در تابستان به شکل لارو از تخم خودشون خارج شده و با چسبیدن به گیاهان و علف های کوتاه منتظر جانور خون گرمی میشوند تا با چسبیدن به پوست حیوان (پستانداران، دوزیستان، خزندگان و...) از خونش مکیده و تغذیه کنند.

آنها آنقدر از طریق نیش زدن، خون میزبان رو میخورند تا 10 برابر اندازه ی عادی شده و آنوقت از بدن حیوان جدا شوند..! پاسخ سوال شما " خطر کنه سگ برای انسان "

در زمان مکیدن خون، دهان این جانور موذی زیر پوست و بخش عقبی بدن بیرون قرار میگیره و اینکار چند روز طول میکشه. تازه وقتی بدنشون پر از خون میشه به رنگ آبی-خاکستری دیده میشوند.

کنه ها به دو دسته ی سخت و نرم تقسیم شده و اصلی ترین تفاوتشون جنس پوشش پشتی آنهاست؛ در واقع کنه های سخت دارای پوشش پشتی سخت بوده و در پشت بدنشون سر کاذب دارند.

 

زندگی و تولید مثل کنه ها

شاید واست جالب باشه که بدونی کنه ها فصول سرد سال یعنی زمستان و حتی پاییز رو استراحت کرده و با شروع فصل بهار به شکل شفیره (حشرات در طی دگردیسی و بعد از مرحله ی لارو وارد مرحله ای به اسم شفیره می شوند و در این دوران هیچ گونه فعالیت، حرکت و تغذیه ای نداره) دگردیسی می کنند و باز هم منتظر یک حیوان خون گرم مونده و با تغذیه از خون حیوان طفلکی بالغ می شوند؛ کنه های نر و ماده بر روی بدن حیوان جفت گیری می کنند.

کنه ها مقاومت خیلی خوبی در هوای سرد دارند و به راحتی سرما رو تحمل می کنند اما تخم آنها مقاومت کمتری داره. راستی اینم باید بدونی که کنه ها در محیط های خشک خیلی سریع از بین می روند و عاشق هوای مرطوب هستند.

کنه های نر در مقایسه با ماده ها زودتر می میرند اما ماده ها بارور شده و در بهار آینده تخم ریزی می کنند.

کنه در سگ ها چیه؟ | کنه در توله سگ ها

رایجترین انواع کنه در سگ ها کدام است؟

کنه فلجی، کنه سگ قهوه ای و کنه بوته از جمله رایج ترین انواع کنه در سگ هاست و بیماری لایم، آناپلاسموز، تب منقوط کوه های راکی، بابزیوز و هپاتوزینوزیس از جمله بیماریهایی است که امکان داره از کنه منتقل بشه.

 

کک سگ چیست؟

کک ها (Dog flea) هم حشرات بسیار ریزی هستند که به صورت جهشی حرکت میکنند، کک به رنگ قهوه ای تیره و به اندازه ی سر یک سنجاق است که با توجه به جثه اش مسافت زیادی رو میپره؛ در زیر میتونی عکس کک سگ رو هم ببینی.

کک سگ چیست؟ | جای نیش کک در سگ

  • کک های ماده با تخم گذاری روی بدن میزبان یا بهتر بگم سگ و گربه میتونن تخم گذاری کنند آن هم روزانه 50 عدد!!! تازه بر روی بدن حیوان تا 100 روز زنده خواهند ماند.
  • کک معمولا پشت، باسن، شکم، کشاله ران، زیرچانه یا اطراف گردن حیوان رو واسه زندگی انتخاب می کنه و با چسبیدن به پوست سگ از خون حیوان تغذیه کرده و بزرگ میشه.
  • کک ها 4 تا 5 میلی لیتر از خون سگ رو مکیده و روی پوست حیوان جا خوش میکنند.
  • این حشرات بدون بال بوده و طولشون کمتر از 4 میلی متر است؛ معمولا کک ها پستانداران را بیش تر هدف قرار داده و نوعی از آنها به اسم کک سگ و با نام علمی Ctenocephalides canis شناخته میشوند.
  • متاسفانه گزش کک بسیار دردناک و ناراحت کننده است؛ و باعث تورم، درد، خارش شدید، زخم شدن پوست و حتی خونریزی هم میشه؛ محل زندگی این موجودات ریز پارک و جنگل بوده و به راحتی به پوست و حتی لباس حیوان میچسبند.

کک سگ چیست؟ | petlink.ir

تولید مثل و چرخه زندگی کک ها

چرخه ی زندگی این حشرات موذی شامل 4 مرحله ی تخم، لارو، شفیره و بلوغ است. تخم کک ها سفید و شبیه به تخم مرغ بوده اما با طولی در حدود 0.5 میلیمتر!!!

زمانی که کک ها روی بدن میزبان شروع به تخم گذاری می کنند امکان داره که این تخم ها بر روی چمن، خاک، فرش و... هم بیفته و اگه هوا مرطوب باشه تخم ها آسیبی نمی بینند.

بعد از تخم ریزی در مدت 10 روز لارو از تخم ها خارج شده و میتونه از مدفوع ککهای بالغ تغذیه کرده و بعد از 5 تا 12 روز پیله ای اطراف خودش تنیده که بهش میگن شفیره گذاری.

آنوقت 5 تا 140 روز طول میکشه که حشره ی بالغ از پیله خارج بشه و تا 100 روز روی بدن حیوان زندگی و از خونش تغذیه کنه.

 

تفاوت کک و کنه سگ

حالا وقتش رسیده که تفاوت بین این دو انگل رو بشناسی، اینطوری بهتر میتونی به سگ پشمالوت کمک کنی.

هر دو انگل میتونن سگ و گربه رو آلوده کنند، آنها با گاز گرفتن و مکیدن خون حیوان باعث انتقال بیماری خواهند شد و کنه ها شبیه به عنکبوت های کوچک می باشند و گونه های مختلفی دارد.

کنه ها با اندازه ای کوچکتر سریع و بلند بر روی هوا جهیده اما کنه پوشش سختی نداشته و با چسبیدن به پوست حیوان جابه جا نمی شود؛ به طور کلی اصلی ترین تفاوت بین کک و کنه در اندازه و حرکت آن هاست، در واقع کک ها اندازه ی کوچکتری در مقایسه با کنه ها داشته و به صورت جهشی حرکت میکنند.

کنه ها معمولا در فصل بهار و تابستان سگ ها را تهدید کرده و معمولا خارج از بدن سگ و در طبیعت روی چمن ها تخم گذاری می کنند و منتظر پستانداری مانده تا وارد بدنش شده و از خونش تغذیه کنند.

تفاوت کک و کنه سگ | شناسایی کک و کنه در بدن حیوانات

علت ابتلای سگ به کک و کنه

حال که با این دو انگل در سگ ها آشنا شدی خوبه بدونی که اصلا حیوان طفلکی چطوری آلوده به کک یا کنه میشه؛ بریم ببنیم کک و کنه چطوری وارد بدن سگ میشوند؟

این حشرات موذی باید در محیط گرم و مرطوب و البته کثیف زندگی کنند، پس اگه شرایط و محیط زندگی حیوان نامناسب باشه احتمال زیاد به این انگلها دچار میشه.

در صورت عدم مراقبت و رعایت بهداشت احتمال داره سگ به کک یا کنه مبتلا بشه، در واقع ممکنه کک یا کنه در لباس یا حتی وسایل فردی که به خونه ات اومده وجود داشته و حیوان مبتلا بشه.

گاهی وقتا ممکنه وقتی با حیوان به گردش میری کک یا کنه هایی که در بین چمن یا روی درختان زندگی می کنند وارد بدن سگ شوند راستی میدونی چرا سگ ها علف میخورن!!! حتما این مقاله رو بخون شک ندارم برات جالبه

به طور کلی سیستم ایمنی ضعیف و عدم رعایت بهداشت مهمترین دلایلی است که امکان داره سگ به کک یا کنه مبتلا بشه.

علت ابتلای سگ به کک و کنه | کنه سگ از کجا میاد

علائم وجود کک و کنه در سگ

اگر چه تشخیص کک و کنه در مراحل اولیه چندان آسون نیست اما شناخت علائم ابتلا بهت کمک میکنه، مهمترین علامت های وجود کک و کنه در حیوان عبارت است از:

تب و سرفه

  • شوره سر در سگ ، پوسته شدن پوست ، بثورات پوستی یا برآمدگی پوست ، لکه های قرمز روی پوست و وجود ماده پودری شکل به رنگ قرمز روی پوست
  • خارش شدید پوست، لیسیدن پوست
  • لاغری و رنگ پریده ، کم خونی حیوان ، خستگی و بی حالی و از دست دادن اشتها
  • ریزش مو در ناحیه ی باسن و دم ( بخوانید : کدام نژاد سگ ریزش مو ندارد )
  • بی قرار شدن حیوان ، ناله های عجیب سگتون و تغییر در صدای پارس
  • تغییر وضعیت تنفسی
  • افزایش ترشحات گوش در سگ 
  • عفونت باکتریایی یا قارچی ( بیماری های عفونت سگ )
  • زخم و خراش در اطراف سر و گردن
  •  وجود کنه در خانه ، وجود لکه های تیره در رختخواب حیوان و مشاهده ی دانه های شبیه به برنج

 

البته حواست باشه اینها رایج ترین علائم ابتلا به کک و کنه است و اگه حیوان یک یا چند تا از این علامت ها رو داشته باشه نمیشه گفت که حتما به کک یا کنه مبتلا شده در این شرایط بهتره تشخیص نهایی بیماری رو به دامپزشکی 🏥 مجرب بسپاری.

 

نحوه پیشگیری کک و کنه در سگ

شاید واست این سوال پیش اومده باشه که اصلا میشه کک و کنه در سگ ها رو کنترل یا حتی از به وجود آمدنش جلوگیری کرد یا نه؟! در پاسخ به این سوال باید بهت بگم که بله میتونی با یکسری روشها مانع از به وجود آمدن کک یا کنه در سگ بشی.

 از آنجایی که این انگل های خونخوار میتونن باعث ابتلای سگ به انواع بیماری ها مثل عفونت های پوستی، بیماری لایم و تب کوه راکی شوند پس شناخت روشهای پیشگیرانه خیییلی مهمه چون از قدم گفتن پیشگیری بهتر از درمانه! 👌

حمام کردن مرتب سگ

اگه حیوان رو به صورت منظم حموم کرده و با شامپو مناسب سگ به خوبی شسته و تمیزش کنی از ابتلای حیوان به کک و کنه جلوگیری میشه، بسیار مهمه که برای اصلاح حیوان به یک آرایشگاه سگ و گربه معتبر مراجعه کنید، محیط اصلاح و آرایش سگها باید بسیار تمیز باشه!!!

 

 حمام کردن مرتب سگ | درمان کنه گوش سگ

خانه و وسایل رو تمیز کن

علاوه بر نظافت حیوان باید محیط زندگی سگ رو هم همیشه تمیز نگه داشته تا حیوان در معرض کک و کنه قرار نگیره، حواست باشه که تخم های ریز کنه و کک جاهایی رو واسه پنهان شدن انتخاب می کنند که شاید نسبت به تمیز کردنش بی توجه باشی مثل بین کاشی و شکاف های مبل. حواست باشه که فرش، پرده، اثاثیه ی منزل و ... رو به صورت منظم تمیز کنی.

 

استفاده از اسپری نابود کننده کک و کنه

بهتره قبل از پیاده روی و گردش با حیوان از اسپری کک و کنه واسه سگ استفاده کنی اینطوری میتونی از چسبیدن انگل به بدن و پنجه هاش جلوگیری کنی.

 

موهای حیوان رو به صورت مرتب شانه کن...

شانه کردن موها و خز سگ و بررسی بدنش به خصوص در فصول گرم سال اقدام خوبی واسه جلوگیری از ابتلای حیوان به کک و کنه است.

موهای حیوان رو به صورت مرتب شانه کن | درمان کنه سگی

حواست باشه سگ با چه کسانی معاشرت میکنه!

یک نکته ی مهم دیگه که میتونه تاثیر زیادی در پیشگیری و جلوگیری از ابتلای سگ به کک و کنه داشته باشه اینه که اجازه ندی سگ پشمالوت با حیواناتی که از وضعیت سلامتیشون اطلاعی نداری ارتباط داشته باشه.

 

جدا کردن اولین کنه از بدن سگ

به محض متوجه شدن وجود اولین کنه بر روی بدن حیوان حتما با یک وسیله ای مثل موچین یا پنس آن رو از پوست حیوان جدا کن، چون احتمال تکثیر و انتقال بیماری کاهش پیدا میکنه. یادت باشه که واسه اینکار هم حتما از دستکش استفاده کنی.

 

بررسی پوست حیوان

بهتره هر چند وقت یکبار به خصوص وقتایی که با سگ خوشگلت از گردش برمیگردی بدن حیوان رو به دقت بررسی کنی، گوش، پنچه ها، بین انگشتان، اطراف چشم، لب ها، اطراف مقعد، بخش پایینی دم رو خیلی خوب بررسی کن، با لمس کردن بدنش میتونی متوجه کوچکترین برآمدگی بشی.

 

خرید قلاده ضد کنه و کک

این قلاده با دارا بودن ترکیبات مختلف میتونه انواع حشرات، انگل، کک و کنه رو از بدن سگ دور نگه داره، این قلاده ضد آب بوده و سگ میتونه زیر باران و برف هم ازش استفاده کنه تازه با این قلاده تا 4 ماه از ابتلای سگ به کک و کنه جلوگیری میشه، پس حتما واسه دوست پشمالوت قلاده ضد کنه و کک بخر، همچنین با خرید پلاک گردنی کیو آر کد میتونی به اطلاعات دارویی و دیگر اطلاعات حیوانت همیشه دسترسی داشته باشی. 

خرید قلاده ضد کنه و کک | درمان کک سگ ها

راه های درمان کک و کنه در سگ ها

خُب... حالا وقتی که مطمئن شدی سگ طفلکی به کک یا کنه مبتلا شده میدونی باشد چیکار کنی؟؟! بیا تا بهت بگم... 🐩

بعد از دیدن علائم اولیه و تشخیص قطعی کک و کنه توسط دامپزشک باید طبق مراحل زیر پیش بری:

در قدم اول دامپزشک شامپو و محصولاتی به جهت از بین بردن کک یا کنه تجویز می کنه.

معمولا دامپزشک با تجویز محلول های ضد عفونی کننده ی موضعی ازت میخواد بعد از پاکسازی پوست با شامپو به جهت کنترل عفونت و جلوگیری از تکثیر کک و کنه از محلول های ضدعفونی استفاده کنی.

گاهی اوقات دامپزشک باتوجه به شدت ابتلای سگ به کک و کنه قرص های جویدنی هم تجویز میکنه؛ قرص های جویدنی معمولا برای درمان این انگل ها و پیشگیری از کک و کنه در سگ تجویز میشه؛ البته یادت باشه به هیچ عنوان خودسرانه به سگ پشمالوت قرص و دارو ندی و حتما در اینباره با دامپزشک مشورت کنی.

حواست باشه که محیط زندگی سگ رو خیلی خوب تمیز کرده و از تکثیر مجدد کک و کنه جلوگیری کنی.

 

درمان کک و کنه در توله سگ ها

قطعا دامپزشک بهترین درمان رو واسه توله سگ پیشنهاد میکنه اما حواست باشه که روش درمانی نباید واسه توله سگ ضرر داشته باشه بهتره حتما برچسب روی محصولات و داروها رو بررسی کنی.

 

درمان کک و کنه درسگ مادر

اگه سگ مادر به کنه یا کک مبتلا شده توله ها حتما باید معاینه شوند به خصوص اگر هنوز شیر می خورند؛ حتی داروهایی که واسه سگ مادر تجویز میشه نباید بر روی توله ها اثر بدی داشته باشه.

 

خطرات کنه سگ برای انسان

با وجود اینکه احتمال انتقال کک و کنه از سگ به انسان وجود داره اما میشه گفت خطر چندانی واسه انسان نداره و فقط ممکنه پوست دچار خارش های خفیف چند روزه بشه.

به طور کلی کک سگ به انسان منتقل شده و آن رو گاز می گیره و نیش کک هم سبب تحریک و خارش پوست میشه؛ رایج ترین نوع کنه سارکوپتیک (جرب) است که با نام گال سگ هم شناخته شده و ممکنه به انسان هم منتقل بشه.

کنه هایی که بیماری های مختلفی در سگ ایجاد می کنند قادر به مبتلا کردن انسان به همان بیماری های مشابه هم خواهند بود؛ بهتره واسه آشنایی با بیماری هایی که کنه سگ به انسان منتقل میکنه، روش های پیشگیری و درمان این بیماری ها در انسان سری به مقاله ی "ایا کک و کنه سگ به انسان منتقل میشود؟" بزنی؛ هر چی لازمه درباره ی انتقال کک و کنه از سگ به انسان بدونی رو بهت گفتم.

در واقع کنه و کک سگ قادر به زندگی در بدن انسان نیستند، البته در صورتی که از وجود کک یا کنه در حیوان مطمئن شدی بهتره که وسایل مشترک مثل مبلمان یا ملحفه ها رو جدا کرده و اگه کودک خردسالی داری از حیوان دورش کنی.

 

اشتباهات رایج در نابود کردن کک و کنه ی سگ

اگه جزء کسانی هستی که عادت به له کردن کک و کنه دارند و نمیدونی چطوری باید از بین برده و نابودشون کنی بیا تا بهت یاد بدم تازه میخوام بهت بگم رایجترین اشتباهاتی که ممکنه مرتکب بشی چیاس.

شاید وسوسه بشی که کک و کنه رو له کنی و از اینکار خوشت بیاد اما باید بدونی که اشتباهه و ممکنه له کردن کنه و کک باعث ایجاد عفونت در حیوان بشه، خون این انگلها عامل بیماری است.

اگه شنیدی که با مواد خانگی مثل لاک و وازلین کنه ها می میرند یا درمان کنه سگ با گازوئیل جواب میده باید بهت بگم که این کار کاملا اشتباهه چون عفونت رو گسترش میده پس بهتره با موچین کنه و کک رو از سطح پوست حیوان جدا کنی.

به هیچ عنوان کک و کنه ی زنده رو داخل سطل زباله یا سینک ننداز چون خیلی راحت از آنجا بیرون آمده و تکثیر میشوند پس حتما آن ها رو جایی بریز که کلا نابود شوند مثل ظرفی پر از الکل.

اشتباهات رایج در نابود کردن کک و کنه ی سگ

سوالات متداول درباره کک و کنه در سگها

در ادامه به چند تا از سوالات رایج درباره کک و کنه ها پاسخ دادم پس مطالعه ی این بخش رو اصلاااا از دست نده... 😉

برای از بین بردن کنه سگ در منزل چه کار کنیم؟

اول از همه باید بهت بگم که بهتره به جای این درمان های خودسرانه سگ رو پیش دامپزشک ببری چون کک و کنه میتونن بیماری های مختلفی رو به حیوان منتقل کنند اما از جمله روش های خانگی به جهت از بین بردن کک و کنه ی سگها عبارت است از:  گیاه رزماری (بوی قوی و فرار دادن کک ها و درمان جای زخم)، استفاده از شانه های ضد کک (کشیدن شانه به همراه شامپو بر روی بخش های مختلف بدن سگ)، اسپری پونه (جوشاندن پونه و اسپری آن بر بدن سگ)، سرکه سیب (ترکیب سرکه سیب و آب) علاوه بر این استفاده از مایع صابون، قطره اسطوخودوس و سدر هم از دیگر روش های خانگی است البته باید حواست باشه که موقع اسپری کردن، محلول داخل چشم، گوش و بینی حیوان نشه.

 

بهترین داروی ضد کنه سگ چیه؟

محلول بوراکس و پراکسید هیدروژن از جمله داروهای ضد کنه برای سگ بوده که کنه ها رو نابود کرده و التهابات پوست رو هم درمان میکنه.

 

چطور جای زخم کنه سگ را از بین ببرم؟

قطعا دامپزشک مجرب برای درمان جای زخم ناشی از ماندن نیش کنه در بدن سگ کرم موضعی یا داروی خوراکی ضد التهابی تجویز میکنه اما حمام کردن منظم حیوان و استفاده از روغن اسطوخودوس و سدر هم میتونه مفید باشه، البته با مشورت دامپزشک.

 

قیمت آمپول ضد کنه سگ چقدر است؟

واکسن ضد کنه سگ یا داروی تزریقی 💉 آیورمکتین به صورت زیر پوستی تزریق شده و باعث میشه که دیگه کنه به پوست حیوان نچسبه. بهتره قیمت این آمپول رو هم از کلینیک های دامپزشکی بپرسی.

 

و اما کلام آخر پت لینک...

خُب به آخر این مقاله رسیدیم و حالا دیگه مطمئنم میدونی کک و کنه در سگ چیه، روشهای پیشگیری و درمانش چطوریه و میتونی از دوست پشمالوت به خوبی محافظت کنی؛ یادت باشه که نگهداری و مراقبت صحیح از حیوانات خانگی اهمیت زیادی داره و میتونه از بروز بیماری های جدی در حیوان جلوگیری کنه؛ پس باید خییییلی مراقب سگ خوشگلت باشی؛ راستی اگه میخوای حیوانت شناسنامه آنلاین داشته باشه همین الان بزن روی لینک "درسترسی به اطلاعات حیوانات خانگی آنلاین" و در عرض چند ثانیه واسه حیوان شناسنامه درست کن.

 

 

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" برای این مطلب دیدگاهی نوشته نشده است " هرگونه سوال ، ابهام یا نظری دارید برای ما بنویسید ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400