بیماری های قابل انتقال از سگ به انسان
بیماری های قابل انتقال از سگ به انسان | پت لینک

بیماری‌های قابل انتقال سگ‌ها به انسان‌ها

مدت مطالعه 12 دقیقه

بیماری های قابل انتقال از سگ به انسان کدامند؟ چطور میتوان از بروز بیماریهای واگیردار از سگ به انسان جلوگیری کرد؟ آیا میدانید چه بیماری هایی از سگ به انسان منتقل میشود؟ شایعترین بیماریهای مشترک بین سگ و انسان کدام است؟ اگر شما هم با این سوالات مواجه شده و پاسخ آنها را نمیدانید مطالعه ی این مقاله از پت لینک را از دست ندهید، در این مقاله بررسی جامعی بر روی بیماری های قابل انتقال از سگ به انسان انجام داده ایم و این اطلاعات را با افتخار در اختیار شما قرار میدهیم. 

در این مقاله چه خواهیم خواند؟

نگهداری سگ و بیماری های قابل انتقال از سگها

بیماری‌های مشترک بین انسان و سگ

بیماری‌های خطرناکی که از حیوانات خانگی به انسان منتقل می‌شود

انتقال کرم آسکاریس از سگ به انسان

پیشگیری از ابتلا به انگل از سگ به انسان

سالمونلوز  یکی از بیماری‌های قابل انتقال سگ‌ها به انسان ها

علائم بیماری سالمونلوز در سگها

پیشگیری از انتقال بیماری باکتریایی از سگ به انسان

جلوگیری از انتقال لپتوسپیروز  از سگ به انسان

آیا موی سگ باعث بیماری میشود؟

دلیل انتقال درماتوفیتوز از حیوان به ما

درمان بیماری پوستی درماتوفیتوز سگ

انتقال گال از سگ به انسان

آیا بزاق سگ برای انسان خطرناک است ؟

پیشگیری از انتقال هاری از سگ به انسان

بیماری «هاری» درمان ندارد!!!

انتقال میکروب کمپیلوباکتر از سگها به انسانها

✅علائم کامپیلوباکتریوز در سگ ها و انسان

آیا کک و کنه سگ به انسان منتقل میشود

خطرات کنه سگ برای انسان 

✅روشهای پیشگیری از بیماری های قابل انتقال از سگ به انسان

سخن پایانی

 

نگهداری سگ و بیماری های قابل انتقال از سگها

سگها جزء باهوشترین و دوست داشتنی ترین حیوانات خانگی هستند که نگهداری از آنها باعث کاهش استرس و اضطراب در افراد میشود و مزایایی بیش از اینها دارد. با وجود تمامی مزیتهایی که سرپرستی از سگ به همراه دارد اما یکسری معایبی نیز وجود داشته که همین امر بسیاری از افراد را از به سرپرستی گرفتن سگها پشیمان میکند و یکی از آنها انتقال بیماری از سگ به انسان میباشد.

 

بیماری‌های مشترک بین انسان و سگ

گروهی از بیماریها میتواند از سگ به انسان منتقل شود، اما این موضوع جای نگرانی ندارد چرا که با رعایت نکات بهداشتی هیچگونه بیماری از سگ به شما منتقل نخواهد شد.

⚠️اگر سگها و انسانها در چند بیماری انگشت شمار مشترک باشند، انسانها بیشمار بیماری قابل انتقال با انسانهای دیگر دارند! پس همانطور که راه حل ما برای اجتناب از بیمار شدن توسط سایر انسانها، دوری و حذف آنها از زندگی نیست(!) در مورد سگها هم به جای حذف، بدنبال راهکارهای علمی و بهداشتی خواهیم بود تا از انتقال بیماری از سگ ها به خود محافظت کنیم.

 

بیماری هایی که از سگ خانگی به انسان منتقل میشود کدامند؟ 

اینکه میگوییم بیماری های خطرناک باز هم دلیل بر این نیست که بگوییم حالا که فلان بیماری از سگ به انسان قابل انتقال است بنابراین سگ ها حیوانات خوبی نیستند! صورت مسئله را پاک نمیکنیم بلکه همانطور که گفتیم از خودتان مراقبت کنید چرا که ما هرگز ارتباطمان را با افراد جامعه که هزاران بیماری مشترک داریم قطع نمیکنیم! فقط حواسمان هست که از خودمان مراقبت کنیم. که در ادامه این مقاله ما راه کارهایی را در اختیار شما قرار میدهیم تا با خیال راحت از سگ خود نگهداری کنید

از جمله مهمترین بیماریهایی که ممکن است از سگ به انسان منتقل شود در ذیل آورده شده است:

  • سالمونلوز 
  • لپتوسپیروز  
  • گال 
  • میکروب کمپیلوباکتر 
  • کنه 
  • مالاسزیا ( قبلادر رابطه با  عفونت قارچی پوست صحبت کردیم اگر سیستم ایمنی قوی ندارید در این باره مراقب باشید: مخمر پوستی سگ چیست؟

 

انتقال کرم آسکاریس از سگ به انسان ( انگل در سگ ها ) 

انگلها شایعترین عوامل بیماریزای مشترک بین تمامی حیوانات و انسانها هستند. سگها هم مانند دامها و سایر حیوانات میتوانند مبتلا به انگل شده و در صورت عدم درمان و عدم رعایت نکات بهداشتی، انتقال انگلها  از سگ به انسان امکان پذیر است.

انتقال کرم آسکاریس از سگ به انسان | پت لینک

معمولا تخم کرمهای آسکاریس در مدفوع سگ و گربه ها دفع شده و میتواند محیط را آلوده کند، کرمهای قلابدار و گرد از انواع انگلهایی هستند که امکان انتقال از حیوان به انسان را دارند.

معمولا سگهای مسن کمتر در معرض کرمهای آسکاریس قرار میگیرند.

مهمترین علائم انگل در سگها و انسانها

  •  اسهال
  •  کاهش وزن
  •  استفراغ

 از جمله علائم مشترک بروز این بیماری در سگها و انسان میباشد.

 

پیشگیری از ابتلا به انگل از سگ به انسان

اگر با سگی در تماس هستید که از پیشینه او اطلاعی ندارید باید فرض را بر ابتلای او به انگلهای گوارشی بگذارید. بنابراین اگر قرار است آن سگ در مجاورت شما زندگی کند، باید در اولین فرصت به دامپزشکی مراجعه کرده و یک دوره درمان انگلی برای سگ از دامپزشک بخواهید.

دامپزشک با توجه به وزن سگ شما، به او قرص ضد انگل خورانده و ممکن است از شما بخواهد که دو روز بعد و سپس 15 روز بعد دوباره قرص را تکرار کنید. همچنین ممکن است بنا به علائم حیوان، دامپزشک از تزریق داروی ضدانگل زیر پوست که برای از بین بردن انگلهای پوستی و برخی انگلهای روده ای موثر است، استفاده کند.

البته ممکن است دامپزشک برای سگی که جهت درمان برده اید به دلیل مشکلات پیچیده یا ضعفی که دارد در همان ابتدای درمان ضدانگلی را شروع نکند و آنرا به کمی بعد موکول کند. در این مدت اگر از سگی مراقبت می کنید باید موارد بهداشتی و شستشوی دستها را بسیار جدی بگیرید.

اگر با مهربانی برای غذارسانی به سگهای شهری اقدام می کنید یا به صورت اتفاقی با سگی برخورد و تماس داشتید که از سلامت و رسیدگی بهداشتی صاحب حیوان به او مطمئن نیستید، از دستکش استفاده کنید و در صورت عدم دسترسی به دستکش، مواظب باشید که دست خود را به سمت صورت نبرده و پس از پایان تماس بلافاصله دستهای خود را با آب و صابون بشویید. همین اقدامات ساده کافیست که برای همیشه از بابت انتقال انگل از سگ به خود یا فرزندان خود مطمئن باشید!

 

سالمونلوز  یکی از بیماری‌های قابل انتقال سگ‌ها به انسان ها

سالمونلوز (Salmonellosis) یک بیماری باکتریایی بوده که معمولا سگ ها و گربه ها در اثر مصرف آب و غذاهای آلوده، تماس با حیوان آلوده و تخم مرغ خام به آن مبتلا خواهند شد،

علائم بیماری سالمونلوز در سگها

  • تب
  •  بی حالی
  •  اسهال
  •  استفراغ
  •  کاهش وزن
  • و کم آبی

انتقال سالمونلوز از سگ به انسان | انتقال کرم اسکاریس از سگ به انسان

اگر سگ شما هیچ علائمی از بیماری ندارد، دلیلی برای نگرانی وجود نخواهد داشت.

 

پیشگیری از انتقال بیماری باکتریایی از سگ به انسان

معمولا کودکان کمتر از 5 سال و افراد بالای 65 سال و همچنین افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند در معرض این بیماری قرار خواهند داشت. بهترین راه برای جلوگیری از انتقال این بیماری از سگ آلوده به انسان شستشوی منظم دستها و عدم تماس با بزاق و مدفوع حیوان آلوده کافی میباشد. در صورتیکه با سگهای شهری در تماس هستید، محبت خود را از آنها دریغ نکنید، فقط کافیست دستهای خود را با آب و صابون بشویید! به همین راحتی!

 

جلوگیری از انتقال لپتوسپیروز  از سگ به انسان

از دیگر بیماریهای قابل انتقال از سگ به انسان میتوان به لپتوسپیروز (Leptospirosis) اشاره کرد. این بیماری معمولا از طریق تماس پوست بریده با خاک آلوده به ادرار، غذا، آب یا ادرار آلوده به سگها منتقل میشود. این بیماری نیز باکتریایی بوده و برای جلوگیری از بروز این بیماری حتما باید سگها را واکسینه نمایید.

باکتری لپتوسپیروز میتواند آب یا خاک را از طریق ادرار حیوان آلوده کرده و تا ماه ها نیز زنده بماند. این بیماری در سگها معمولا با علائمی مانند تب، خستگی، زردی پوست، قرمزی چشم، بی اشتهایی و تغییر در حجم ادرار همراه است. ممکن است فرد مبتلا شده به بیماری لپتوسپیروز هیچگونه علائمی نداشته باشد اما معمولا علائم این بیماری در انسان شامل درد شکم، استفراغ، اسهال، درد عضلات، تب، لرز، قرمزی چشم خواهد بود.

اصلیترین علت انتقال این بیماری از سگ به انسان تماس با ادرار سگ بیمار میباشد، این بیماری با آنتی بیوتیک مناسب درمان خواهد شد. از شستشوی به موقع دستهای خود با آب و صابون غافل نشوید. این روش ساده و بی هزینه، شما را در برابر 90 درصد بیماریهای مشترک انسان با تمامی حیوانات ایمن می کند!

 

آیا موی سگ باعث بیماری میشود؟

 درماتوفیتوز (Dermatophytosis) یا قارچ پوستی یک بیماری عفونی و مسری از گربه و سگ به انسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارد، میباشد. این بیماری به شکل لکه های گرد کچل، ریزش مو، پوسته پوسته شدن در سگها بروز پیدا میکند.

دلیل انتقال درماتوفیتوز از حیوان به ما

اصلیترین دلیل انتقال این بیماری از سگ به انسان تماس مستقیم با سگ آلوده و استفاده از وسایل مشترک شامل برس، کلاه، لباس و حوله بوده و معمولا با لکه های بدون مو بر روی پوست انسان ظاهر میشود.

درمان بیماری پوستی درماتوفیتوز سگ

برای درمان درماتوفیتوز در سگها داروهای خوراکی ضد قارچ بصورت قرص به همراه کرمهای موضعی و در صورت بروز عفونت پوستی، همراه با آنتی بیوتیک تجویز میشود و معمولا برای افراد مبتلا نیز استفاده از داروهای ضدقارچ مناسب و با تشخیص پزشک، باعث بهبود بیماری خواهد شد.

انتقال قارچ پوستی از سگ به انسان | پت لینک

 

انتقال گال از سگ به انسان

گال یا جرب یکی دیگر از بیماریهای شایع در سگها میباشد که توسط کنه بسیار ریزی با نام سارکوپتس بوجود آمده و میتواند به انسان با سیستم ایمنی خیلی ضعیف نیز توسط تماس پوستی زیاد و بدون شستشوی به موقع دست منتقل شود.

گال در سگ با علائمی مانند طاسی لکه ای، زخم، ریزش مو و پوسته پوسته شدن بروز میکند و بهترین روش درمان آن نیز استفاده از شامپوهای مخصوص ضد حشره (لیندان یا پرمترین) که در داروخانه های انسانی موجود است، میباشد.

ممکن است صاحبین سگ در اثر تماس با سگ دچار بثورات پوستی شده و به گال مبتلا شوند. یکی از بهترین داروهای درمان گال در انسان همان شامپوی  پرمترین است که به صورت موضعی استفاده میشود. ولی باید این را بدانید که اگر سیستم ایمنی سالمی دارید حتی در صورت تماس مستقیم با حیوان بیمار هم مشکلی پیدا نخواهید کرد. البته که اصل ساده و همیشگی شستشوی دستها با آب و صابون، در سطر تمامی اقدامات ضروری بهداشتی قرار دارد.

 

آیا بزاق سگ برای انسان خطرناک است ؟

یکی از بیماریهای مشترک بین سگ و انسان بیماری هاری (Rabies) میباشد که توسط ویروس ایجاد شده و یک بیماری عصبی کشنده است. بطور کلی ویروس هاری از طریق گاز گرفتن فرد آلوده بسرعت منتقل خواهد شد علاوه بر این اگر بزاق سگ آلوده به زخم یا خراش باز پوست انسان یا بینی، چشم و دهان منتقل شود این ویروس به بدن فرد وارد شده و بعد از مدت 3 تا 12 هفته به نخاع، اعصاب و مغز انسان میرسد.

از جمله علائم هاری در سگها میتوان به مشکل در بلع، پرخاشگری، ترشح بیش از اندازه ی آب دهان، تشنج و فلج شدن اشاره کرد. سگ مبتلا به هاری ظرف مدت 10 روز تلف میشود

نکته بسیار مهم این است که اگر سگی را میشناسید که این علائم را دارد ولی بیش از 10 روز زنده است پس تشخیص شما اشتباه بوده و سگ به هاری مبتلا نیست.

 

پیشگیری از انتقال هاری از سگ به انسان

قطعا بهترین و مطمئن ترین روش پیشگیری از هاری در سگها، واکسینه کردن آنهاست. اقدام مهم و حتمی در صورت گاز گرفته شدن توسط سگ و هر حیوان دیگری این است که شما باید بلافاصله به مراکز شبانه روزی واکسیناسیون در شهر خود مراجعه کرده و درخواست واکسن کزاز و هاری نمایید.

بیماری «هاری» درمان ندارد!!!

توجه داشته باشید که هیچگونه درمانی برای سگی که مبتلا به هاری شده وجود ندارد اما شما میتوانید با واکسیناسیون به موقع سگ از بروز این بیماری جلوگیری کنید. درمان این بیماری در انسان باید بلافاصله بعد از گاز گرفتگی توسط سگ آلوده به هاری انجام شود. لازم است افرادی که مسئولیت نگهداری از سگها را برعهده دارند خود را در مقابل این بیماری واکسینه نمایند.

 انتقال هاری از سگ به انسان | پت لینک پیدا کردن نزدیک ترین دامپزشکی ها

 

انتقال میکروب کمپیلوباکتر از سگها به انسانها

سگها ممکن است حامل میکروب کمپیلوباکتر بوده و آن را به انسان منتقل نمایند. اصلیترین عامل انتقال این بیماری از سگ به انسان مدفوع آلوده ی حیوان میباشد، این بیماری در کودکان کمتر از 5 سال بیش تر  بروز پیدا میکند.

علائم کامپیلوباکتریوز در سگ ها و انسان

سگ آلوده به کامپیلوباکتریوز معمولا دچار اسهال آبکی، بی حالی، تب، درد شکمی و زور زدن خواهد شد و در انسان نیز این بیماری علائمی مانند اسهال خونی، گرفتگی شکم، استفراغ داشته و معمولا بعد از 2 تا 5 روز بعد از عفونت شروع و تا یک هفته نیز ادامه خواهد داشت.

سگها معمولا از طریق خوردن یا تماس با غذا یا آب آلوده، مدفوع آلوده و گوشت خام به این بیماری مبتلا شده و معمولا سگ و گربه هایی که کمتر از 6 ماه  دارند بیشتر به این بیماری مبتلا میشوند. چنانچه فرد در معرض مدفوع یا تماس با حیوان آلوده قرار بگیرد به کامپیلوباکتریوز مبتلا خواهد شد.

 

آیا کک و کنه سگ به انسان منتقل میشود

وقتی در فصل بهار و تابستان سگ خود را به گردش میبرید احتمال چسبیدن کنه به موهای سگ خیلی متحمل است ولی نگران نباشید! کنه ها میتوانند بیماریهای مختلفی را به سگ و انسان منتقل نمایند.

کنه ها به سگ یا انسان چسبیده و از آنها تغذیه میکند، در این مواقع پوست قرمز خواهد شد، معمولا کنه هایی که بیماری را به سگ منتقل میکنند از طریق انتقال کنه سگ به انسان میتوانند بیماریهای مشابهی را در انسان نیز بوجود آورند.

 راه حل مقابله با کنه در سگها چیست؟

یکی از روشها استفاده از قلاده پیشگیری از کک و کنه هنگام پیاده روی در فصول گرم و بصورت دائمی برای سگهایی است که در باغ و حیاط زندگی میکنند. البته من تا به حال از این قلاده ها استفاده نکرده و از میزان اثرگذاری آن اطلاعی ندارم.

یکی از اقدامات مهم در نگهداری از سگ خانگی این است که هنگام نوازش حیوان با دست، پوست حیوان خود را به خصوص در نواحی گوش و گردن بررسی کنید، هرگونه برجستگی زگیل مانند و سفت میتواند کنه ای باشد که در حال تغذیه از خون سگ شماست.

یک راه دیگر این است که در فصول گرم موهای سگ خود را کوتاه نگه دارید. در این صورت خیلی زودتر و بهتر میتوانید سلامت پوست سگ خود را بررسی کنید، کنه ها در موهای بلند به راحتی پنهان میشوند. در صورت مشاهده یک یا چند کنه در بدن سگ خود، بسیار مهم است که اقدام به کندن به زور نکنید. نیش کنه ها در بدن حیوان مانده و باعث عفونت خواهد شد. راه درمان کنه این است که به داروخانه انسانی مراجعه کرده و شامپوی ضد حشره لیندان یا پرمترین بگیرید. فقط با یکبار شستشوی بدن حیوان با شامپوی ضد کک و کنه، بطور کامل این حیوانات از بین میروند و نیش خود را از بدن سگ بیرون می آورند، پس از مردن حشرات میتوانید به سادگی آنها را از بدن سگ جدا کنید.

خطرات کنه سگ برای انسان | شایع ترین بیماری های سگ

خطرات کنه سگ برای انسان

یکی از پر تکرار ترین سوالاتی که دوستای خوبم ازم میپرسن اینه که " ایا کنه سگ به انسان منتقل می شه؟ " راستشو بخواین دلم میخواد بگم نه ولی این نه ای که بهتون میگم شروطی داره اونم اینه که از سگتون درست نگهداری کنید، به صورت کلی میتونم بگم خطرات کنه سگ برای انسان از دسته بیماری های تیک تیپ است اما با جلوگیری از ابتدا سگ و نگهداری مناسب هیچ بیماری نمیتواند ما را تهدید کند. در ادامه بیماری های تیک تیپ را بررسی خواهیم کرد

عفونت های تیک تیپ

بیماری های قابل انتقال از کنه همچون بیماری لایم ، ارلیشیوز ، تولارمی ، بابزیوز و دیگر بیماری ها است ، برای اینکه از ابتلا سگ خود به این بیماری ها جلوگیری کنید لازم است با دامپزشک مشورت کنید تا از محصولات مناسب جلوگیری سگ به کنه استفاده کنید، همچنین این داروها معمولا برای جلوگیری کردن به کک نیز به سگ کمک خواهد کرد، استفاده و جلوگیری از ابتدا سگ به کنه میتواند خطر ابتدا شما و حیوان را کاهش دهد و به صفر برساند.

بیماری های تیک تیپ

برخی از بیماری های تیک تیپ از قرار موراد زیر میباشد که میتواند خطراتی را از کنه سگ برای انسان داشته باشد

ارهشیلیوز یا آناپلاسموز : این بیماری به دلیل وجود باکتری های بسیار کوچک به وجود میآید و علائم آن کاهش اشتها ، خستگی ، کاهش وزن ، تب و استفراغ و خونریزی در سگهاست

بیماری لایم : یکی از بیماری هایی که از طریق الودگی سگ ها به کنه ایجاد میشود بیماری لایم است، این بیماری توسط باکتری های ایجاد میشود که کنه پا سیاه و کنه پا سیاه غربی میتواند با چسبیدن به بدن سگ او را به این بیماری مبتلا کند ممکن است علائم این بیماری بین 2 تا 5 ماه بعد از آلوده شدن خودش را نمایان کند که شامل بی حالی ، بی اشتهایی در سگ ها ، تب ، درت مفاصل ، لنگش پا و تورم غدد لنفاوی میباشد واکسنی برای مبارزه و جلوگیری از بیماری لایم برای سگ ها وجود دارد که بهتر است ان را تزریق کنید.

بیماری سارقوپتیک: در اثر کنه در سگ ها یکی از بیماری هایی است که بیماری انگل پوستی تلقی میشود و در اثر کنه ریز ایجاد میشود ، ممکن است سگ شما در اثر تماس با دیگر حیوانات آلوده و یا به هر طریقی به آلوده به کنه شود و به این بیماری مبتلا شود، هرچند که کنه از سگ به انسان ممکن است انتقال پیدا کند اما در انسان نمیتواند تکثیر شود وباعث بیماری شود ، در سگ ها این بیماری خودش را با خارش شدید بدن سگ ، ریزش مو و زخم های ناشی از خارش شدید علی الخصوص در پاها، گوش و یا صورت نشان میدهد، در صورت مشاهده چنین مواردی حتما حیوان را به یک دامپزشک ببرید

 

 

روشهای پیشگیری از بیماری های قابل انتقال از سگ به انسان

به جهت جلوگیری از انتقال بیماریهای مشترک از سگ به انسان بهتر است به نکات ذیل توجه داشته باشید:

سگ خود را واکسینه کرده و دوره واکسن را کامل کنید.

در صورت بروز هر گونه علائم غیرعادی در سگ حتما او را نزد دامپزشک ببرید.

سگ خود را بصورت منظم حمام کنید. دقت کنید که حمام کردن زیاد سگ باعث بیماریهای پوست و مو خواهد شد، هیچ سگی نباید در حالت معمول بیشتر از 2 هفته یکبار با شامپو شسته شود.

زمانیکه مطمئن شده اید سگ شما دچار بیماری شده بعد ازهر بار لمس بدن سگ یا غذا دادن به حیوان حتما دستان خود را با آب و صابون بشویید.

هنگام برخورد با سگهایی که نمیشناسید، فرض را بر این بگذارید که سگ دارای انگلهای گوارشی است. بنابراین حتما بلافاصله پس از لمس حیوان و نوازش او، دست خود را با دقت با آب و صابون بشویید یا اگر تماس شما در حد بغل کردن یا جابجا کردن حیوان است، لباسهای خود را نیز تعویض کرده و بشویید.

پیشگیری از انتقال بیماریها از سگ به انسان | بیماریهای مشترک انسان و سگ

سوالات پر تکرار 

در این بخش میخوام به پرتکرار ترین سوالات شما دوستای خوب پت لینک در رابطه با  بیماری هایی که از سگ خانگی به انسان منتقل میشود  جواب بدم، شما هم که داری این مقاله رو میخونی اگر سوالی داری کافی تو قسمت دیدگاه ها برام بنویسی اگر سوالات از سوالات پر تکرار باشه تو این بخش پاسخشو میبینی علاوه بر  اینکه پاسخ سوالت برات ایمیل میشه و اگر نه تو بخش دیدگاه ها حتما پاسخ سوالتو برات ارسال میکنم، ما اینجا هستیم تا به هم تو نگهداری از حیوانات کمک کنید بنابراین مطمئن باشید تمام تلاشم رو میکنم، راستی تو پت لینک ما بیش از 700 مرکز دامپزشکی از اقسا نقاط ایران ثبت کردیم تا دوستامون هر چه سریع تر بتونن مراکز خدمات حیوانات رو پیدا کنند شما هم اگر مرکزی رو میشناسی که هنوز تو پت لینک ثبت نشده میتونی هم به اون مرکز مورد نظر کمک کنی که بیشتر دیده بشه و تو سایت ثبتش کنی هم به ما کمک کنی که بتونیم بانک اطلاعات جامع تری رو در اختیار شما عزیز دل قرار بدیم برای ثبت مرکز میتونی به این بخش مراجعه کنی " ثبت دامپزشکی و پت شاپ حیوانات به صورت رایگان

ایا کنه سگ به انسان منتقل می شه؟

این سوال یکی از پر تکرار ترین سوالاتیه که ازم پرسیده میشه همونطور که بالاتر توضیح دادم ما سری بیماری های تیک تیپ رو داریم که از سگ به انسان منتقل میشه اما اگر شرایط نگهداری درست از حیوان رو بدونیم نه باعث بیماری اون طفلی میشیم نه خودمون مریض میشیم، اینکه یه بیماری قابلی انتقال باشه صرفا از سگ به انسان یا حیوان به انسان ها نیست ما آدما هم اگر مراقبت های لازم رو نداشته باشیم بیماری هامون رو به همدیگه انتقال میدیم ، کنه ها امکان چسبیدن به هر پستانداری رو دارن و میتونن از خون حیوانات و انسانها تغذیه کنن. پس حتما وقتی سگی رو به تازگی به خونه اوردید در اولین فرصت به دامپزشکی ببرید و ازشون بخواید که درمان کامل ضدانگلی (انگلهای پوستی و گوارشی) رو براش انجام بدن. شستشو با شامپو لیندان که از داروخانه انسانی تهیه میشه هم در صورت دیدن شدن کنه،   میتونه حشرات رو از بین موهای حیوون از بین ببره

 

آیا بزاق دهان سگ برای انسان خطرناک است؟

ما انسانها به طور کلی برای حفظ سلامت خودمون باید مراقب هرچیزی که وارد دهانمون میشه باشیم. مثلا خودمون هم میتونیم با استفاده از لیوان یا قاشق مشترک به همدیگه ویروس گوارشی هلیکوباکتر یا آنفولانزا رو منتقل کنیم. به طور کلی نباید چیزی جز خوراکیهای سالم رو به دهانمون ببریم و این شامل بزاق سگ هم میشه. ولی به طور کلی بزاق یه سگ سالم و انگل زدایی شده در محیط، نمیتونه برای انسانی که سیستم ایمنی سالم و نرمالی داره، خطر محسوب بشه

سخن پایانی:

اکنون که به پایان این مطلب از پت لینک رسیده ایم قطعا متوجه شده اید که با رعایت نکات بهداشتی و واکسیناسیون به موقع سگ میتوانید از بیماری های قابل انتقال از سگ به انسان جلوگیری کنید. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما مفید بوده باشد و از این پس بتوانید با خیالی آسوده سرپرستی سگ یا هر حیوان خانگی دیگری را بر عهده بگیرید.

چنانچه سگ یا حیوان خانگی شما دچار بیماری شده است می توانید از طریق صفحه ی اطلاعات مراکز خدماتی حیوانات در هر کجای ایران نزدیکترین کلینیک دامپزشکی را پیدا کرده و سریعا به مرکز مربوطه مراجعه نمایید.

 

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" با سلام وقت بخیر من دو سه روز پیش سگی رو لمس کردم و باهاش بازی کردم از واکسن خوردنش هم متماً نیستم و چون بیرون بودم دستامو نشسته بودم بعد یکی دوساعت شکلات گذاشتم تو دهنم با نوک انگشتم همون شب بعد تقریبا سه ساعت گلوم یکم درد گرفت و فردا ک بیدار شدم حلقو بینیم درد و عفونت کرد و امروزم ی مقدار خون اومد شاید بخاطر اینکه موقع خواب حلقو بینیم خشکه خون اومد نمیدونم لطف کنین سریع جواب بدین خیلی نگرانم ممنون "

" با سلام خسته نباشین من دو سه روز پیش ب سگ دست زدمو باهاش بازی میکردم و کل بدنشو لمس کردم و چون بیرون از خونه بودم دستمو نشستم از واکسیون بودن سگ هم متماً نیستم و بعد از یکی دو ساعت با نوک انگشتم شکلات گذاشتم تو دهنم و خوردم همون شب بعد از تقریبا سه ساعت گلوم یکم درد گرفت و فرداش ک بیدار شدم دیدم گلو و بینیم چرک و عفونت و درد داره و امروز از دماغم ی مقدار خون اومد شاید ب خاطر خشکی حلقو بینیم باشه ک خون اومد نمیدونم خواهشن سریع جواب بدین خیلی نگرانم ممنون "

" دوست عزیز، ببخشید بابت تاخیر در پاسخ به پیامتون. شما باید به هر جسم خارجی ای که بیرون خونه دست میزنید، دستتون رو بشورید. یعنی مثلا از میله داخل اتوبوس یا پولی که در طول روز دست میزنید هم میتونید بیماری بگیرید. نه به صورت وسواس گونه، ولی قاعدتا باید مراقب پاکیزگی دستمون باشیم و زمانی که دستمون احتمال آلوده بودن داره، حواسمون باشه که به دهان و چشم و بینی هم نزنیم. میتونید که اسپری کوچیک الکل همراهتون داشته باشید که تا زمان شستن دست، بتونید ضدعفونی کنید دستتون رو. درباره بیماریتون، به احتمال بسیار بالا شما سرماخوردید یا آنفولازا گرفتید و ارتباطی به اون سگ نداره. امیدوارم تا الان هم کاملا خوب شده باشید. "

" سلام. من باغ کوچکی دارم . یک شب که در باغ باز بود یه طوله سگ اومد داخل و دیگه هر کاری کردم بیرون نرفت. چند بار بیرون انداختم می اومد پشت در و ناله و پارس میکرد. دلم سوخت و داخل باغ راه دادم. فکر کنم سه ماهش باشه. خیلی شیطون هست. اما به حرف گوش میده. فقط یه مشکلی هست ادرار و مدفوع هر جایی که گیر میاره انجام میده. نمیدونم چکار کنم . اخی من تو باغ نیستم و هفته ای سر میزنم به باغ. اونم راحت برای خودش میگرده. هر کار هم میکنم بیرون نمیره تا میره دوباره میاد داخل. از بیماری های سگ ترس دارم. نمبتونم بهش دست بزنم . وقتی نمیتونم بگیرمش چه جوری میتونم ببرمش واکسن بزنه یا حمام ببرم. "

" سلام. ممنون که بهش پناه دادید. دوست عزیز، بیماریهای قابل انتقال از سگ به انسان، به این راحتی و با یه دست زدن به سگ، منتقل نمیشه. کافیه شما دستتون رو بشورید و تمام. ولی اگر خیلی هم حساس هستید یه دستکش پلاستیکی دستتون کنید و اون بچه رو بذارید توی صندوق ماشینتون و ببریدش دامپزشکی که بهش واکسن بزنن و حتم قرص ضد انگل بدن. "

" با سلام هنگام تزریق واکسن ایور مکتین به سگم تکون خورد و سوزن مقداری انگشتم را خراشیده، خواستم ببینم احتمال انتقال بیماری وجود داره یا چون یکبار داخل پوستش رفته بود، البته خودم ده ماه پیش سه دوز واکسن هاری و کزاز زدم احتمال خطر دیگه ای هست؟ "

" نه دوست عزیز. خطری نیست. خیالتون راحت "

" سلام، وقت بخیر دختر 7 ساله ام در خاک آلوده به ادرار مدفوع سگ ولگرد بازی کرده است و الان دچار خارش شدید در ناحیه تناسلی شده است، باید چیکار کنم، واقعا اذیت میشه و گریه میکنه از خارش شدید، علامت دیگه ای ندیدم "

" دوست عزیز. خاک به خودی خود باکتریها و ویروسهای متنوعی رو میتونه در خودش داشته باشه و وقتی بچه ها دارن بازی میکنن باید حتما حواسمون باشه که قبل از شستن دست، به هیچ وجه دستشون رو به چشم و بینی و دهان و ناحیه تناسلی نزنن. کاری که باید انجام بدید اینه که بچه رو ببرید دکتر وو براش آزمایش مینوسن احتمالا که ببینن عفونت داره یا صرفا یه حساسیت پوستیه. باتوجه به نتیجه آزمایش باید دارو مصرف کنه. مخصوصا برای دخترها احتمال عفونت ادراری خیلی بیشتره. پس حتما به پزشک مراجعه کنید. "

" دوست عزیز. خاک به خودی خود باکتریها و ویروسهای متنوعی رو میتونه در خودش داشته باشه و وقتی بچه ها دارن بازی میکنن باید حتما حواسمون باشه که قبل از شستن دست، به هیچ وجه دستشون رو به چشم و بینی و دهان و ناحیه تناسلی نزنن. کاری که باید انجام بدید اینه که بچه رو ببرید دکتر وو براش آزمایش مینوسن احتمالا که ببینن عفونت داره یا صرفا یه حساسیت پوستیه. باتوجه به نتیجه آزمایش باید دارو مصرف کنه. مخصوصا برای دخترها احتمال عفونت ادراری خیلی بیشتره. پس حتما به پزشک مراجعه کنید. "

" سلام من جایی کار میکنم که سگ نگهداری میکنن سگه اومده تو اتاق کارگران ادرار کرده ما چطور باید محیط رو تمیز کنیم؟ "

" سلام دوست عزیز. هممون کاری که اگر یه بچه ادرار کنه انجام میدید. اگر سرامیک یا سنگه، با کمی کف و آب بشورید. اگر فرشه، زیرش یه سطل بذارید و با یکم آب و کف بشورید. اصلا اونقدری که فکر میکنید ترسنا نیست این موضوع. حالا مدفوع خطر انتقال انگل داره ولی ادرار نه. "

" سلام کنه سگ بهم چسبیده بود کندمش میخواستم بدونم مشکل داری "

" سلام. نباید کنه رو در حالیکه زنده ست بکنید. چون نیشش در بدن حیوون باقی میمونه. باید با کمی شامپو لیندان بشورید. وقتی میمیره، خودش ول میکنه. حواستون به اون قسمت باشه اگر دیدید تورم یا عفونت پیدا کرد ببریدش پیش دامپزشک. اگر پیدا نکرد هم که هیچی "

" مطالب بسیار مفید و عالی بود. ممنون از شما "

" بسیار از شما برای ثبت نظرتون ممنونیم "

" با سلام مجمع مقلات متن شده بنظرم بشیار جامع است وکاربری برای بنده چون یک تریر ۷ماه اصیل دارم که دخترم از المان برای ما فرستاده وبا این مطالب دائم در حال رسد کردن هستم وبسیار برای اطاعات بند مفید میباشد باسپاس "

" همراه عزیز پت لینک، اینکه مطالب سایت برای شما مفید بوده و زحمت کشیدید و نظرتون رو ثبت کردید، بسیار خوشحالیم. سعی ما همیشه تولید محتوای با کیفیت بوده وهست. "

" سلام وقتتون بخیر.یه سوال داشتم اگر پوزه سگ یه لحظه به دندان انسان برخورد بشه چ اتفاقی میفته؟ "

" احتمالا هیچی! مخصوصاً اگه سگ خونگی هست و با رعایت بهداشت نگهداری میشه. "

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400