آیا سگها سرما می خورند؟
آیا سگها سرما می خورند؟ | پت لینک

آیا سگها سرما می خورند؟

مدت مطالعه 3 دقیقه

سرماخوردگی که به ندرت تهدیدکننده زندگی است، اما همیشه آزاردهنده است! اما سگ ها چطور؟ آیا سگها سرما میخورن؟

سگ‌ها ممکن است مانند ما دچار عفونت‌هایی شوند که باعث می‌شود عطسه و سرفه کنند. با این حال، علائم سرماخوردگی سگ شما می‌تواند نتیجه یک بیماری جدی‌تر نیز باشد.


سرماخوردگی چیست؟

وقتی در مورد سرماخوردگی صحبت میکنیم، در واقع به طیف گسترده ای از ویروس ها اشاره می کنند. همه این ویروس ها با هم به عنوان ویروس سرماخوردگی دسته بندی می شوند، زیرا علائم مشابهی مانند عطسه، گلودرد، آبریزش چشم و بینی و ضعف عمومی ایجاد می کنند. در افراد، شایع‌ترین عوامل سرماخوردگی ویروسی، راینوویروس است که تخمین زده می‌شود که بیش از 50 درصد از سرماخوردگی‌ها را در انسان ایجاد می‌کند و همچنین ویروس‌های خانواده کرونا، ویروس سنسیشیال تنفسی، آنفولانزا و ویروس‌های پاراآنفلوآنزا.

علل سرماخوردگی در سگ ها مشابه است. هیچ ویروس خاصی وجود ندارد که برچسب "ویروس سرماخوردگی" را بگیرد. در عوض، چندین ویروس مختلف می توانند علائم سرماخوردگی را در سگ ها ایجاد کنند. برخی از این موارد جدی‌تر از سایرین هستند، به همین دلیل مهم است که علائم سرماخوردگی سگتان را با شدت بیشتری نسبت به درمان سرماخوردگی در خود درمان کنید. علائم سرماخوردگی در سگها میتواند در اثر بیماریهای کشنده ای ایجاد شود.


علائم سرماخوردگی در سگ چیست؟

ممکن است برخی از علائم سرماخوردگی خود را در در سگ ها نیز تشخیص دهید.

علائم رایج سرماخوردگی سگ عبارتند از:

  • عطسه کردن
  • سرفه کردن
  • آبریزش یا گرفتگی بینی
  • چشمان خیس

این علائم می‌تواند نتیجه ویروس سرماخوردگی سگ باشد، اما می‌تواند علائم بیماری‌های جدی‌تری نظیر بیماری کنل کاف، ویروس آنفولانزای سگ، ویروس پاراآنفلوآنزا، برونشیت یا حتی دیستمپر باشد.

اگر سگ شما این علائم را دارد، مطمئن ترین گزینه شما این است که سگ را نزد دامپزشک خود ببرید. اگر سگ شما همچنین تغییر در اشتها، تب، استفراغ، اسهال یا هر تغییر دیگری در رفتار طبیعی خود را تجربه می کند، ممکن است از بیماری جدی تری رنج ببرد که نیاز به درمان سریع دامپزشکی دارد.



سرماخوردگی سگ یا کنل کاف؟

بیماری کنل کاف که همچنین به عنوان تراکئوبرونشیت عفونی سگ شناخته می شود، یک بیماری تنفسی بسیار عفونی در سگ ها است. در لانه‌ها و مکان‌های دیگری که تعداد زیادی سگ در آنجا جمع می‌شوند، سگ‌ها به راحتی می‌توانند ویروس‌ها را بگیرند و منتقل کنند. بیماری کنل کاف قابل درمان است و بیشتر سگ ها بهبود می یابند، اما می تواند عواقب جدی تری در توله سگ ها و سگ هایی با سیستم ایمنی ضعیف،  داشته باشد.

بارزترین مشخصه بیماری کنل کاف، سرفه های خشک و با صدای بوق مانند است که برخی آن را به صدای غاز تشبیه می کنند.

سایر علائم بیماری کنل کاف شامل عطسه، آبریزش بینی، بی حالی، کاهش اشتها و تب پایین است. از آنجایی که بسیاری از این علائم در سگ های مبتلا به سرماخوردگی نیز دیده می شود، مهم است که همیشه با دامپزشک خود مشورت کنید.


 آیا دلایل دیگری برای علائم سرماخوردگی سگ وجود دارد؟

ویروس ها تنها علت علائم سرماخوردگی در سگ مانند سرفه، عطسه یا آبریزش چشم و بینی نیستند. سرفه همچنین می تواند نتیجه عفونت باکتریایی و انگلی مانند کرم های قلب و کرم های گرد باشد. عفونت‌های قارچی و آلرژی‌ها نیز می‌توانند علائمی شبیه سرماخوردگی ایجاد کنند و منجر به آسیب به بافت ریه سگ و احتمالاً ذات‌الریه شوند.


سرماخوردگی سگ چگونه درمان می شود؟

اگر مشکوک به سرماخوردگی سگ خود هستید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که با دامپزشک خود تماس بگیرید. در حالیکه درصورت سرماخوردگی خفیف، احتمالاً دلیلی برای نگرانی نیست، ولی بسیار مهم است که سایر بیماریهای خطرناک احتمالی که علائم مشابهی ایجاد میکنند توسط دامپزشک رد شوند.

 

دامپزشک سگ شما یک معاینه فیزیکی از سگ شما نظیر گوش دادن به صدای قلب و ریه های سگ انجام می دهد و ممکن است انجام یک سری آزمایش های تشخیصی را برای اطمینان از اینکه سگ شما در وضعیت جدی و خطرناکی قرار ندارد انجام دهد. رادیوگرافی از ریه، آزمایش مدفوع و آزمایش خون می تواند به تعیین علت علائم سرماخوردگی سگ شما کمک کند و به بهترین برنامه درمانی برای سگ شما منجر شود.

درمان سرماخوردگی سگ شما به علت اصلی آن بستگی دارد. در حالی که سرماخوردگی های خفیف در سگها معمولاً خود به خود برطرف می شوند، ولی برای مثال، اگر سرماخوردگی سگ شما به دلیل عفونتی مانند کنل کاف باشد، دامپزشک شما پروتکل درمانی را توصیه می کند که می تواند شامل استراحت، آنتی بیوتیک برای عفونت های ثانویه در سگ، داروهای تسکین سرفه و مایعات باشد. به خصوص اگر سگ شما توله سگ باشد یا از نظر سیستم ایمنی ضعیف باشد.


آیا سگ ها می توانند از انسان سرماخوردگی را بگیرند؟

احتمال ابتلای سگ ها به سرماخوردگی از انسان بسیار کم است. ویروس هایی که باعث ایجاد علائم سرماخوردگی در انسان و سگ می شوند با هم متفاوت است و به ندرت از گونه ای به گونه دیگر جهش می کنند و نباید نگران انتقال سرماخوردگی به سگ خود باشید.

به همین ترتیب، شما نیز از سگ بیماری سرماخوردگی را نخواهید گرفت، اما سگ های دیگر در خانه یا محله ممکن است در معرض خطر ابتلا به هر ویروسی که باعث سرماخوردگی سگ شما شده است، باشند. بنابراین بهتر این است که سگ بیمار را از سگهای سالم تا پایان دوره بیماری، جدا کنید.

 

آیا می توانید از سرماخوردگی سگ خود جلوگیری کنید؟

متأسفانه، واکسن سرماخوردگی سگ‌ها وجود ندارد، درست مانند هیچ واکسنی برای سرماخوردگی انسان، به لطف تعداد زیاد ویروس‌هایی که می‌توانند باعث علائم سرماخوردگی شوند وجود ندارد!

با این حال، برخی از علل علائم سرماخوردگی واکسن دارند. واکسن کنل کاف، دیستمپر و ویروس آنفولانزای سگ می تواند به کاهش خطر ابتلا به این بیماری ها در سگ شما کمک کند. دامپزشکان به طور کلی توصیه می کنند که همه سگ ها بر علیه بیماری خطرناک دیستمپر واکسینه شوند.

همچنین با تغذیه سگ خود با یک رژیم غذایی با کیفیت خوب که تمام مواد مغذی مورد نیاز او را داشته باشد، می توانید به تقویت سیستم ایمنی بدن او و جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزای سگ کمک کنید.

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" با سلام همسایه ما سگ دارد حدود یک سال سن سگ هستش ولی امروز صبح نگاه سگ کردم دیدم آب ریزش بینی دارد حیوان من هم بخاطر اینکه درگیری پیش نیاید بهش حرفی نزدم آیا واگیردار برای انسان و بچها هستش ممنونم از خرم آباد لرستان "

" سلام دوست عزیز. خیر قابل انتقال به انسانها نیست ولی اگه من جای شما باشم خیلی با مهربونی از سرپرستش حال بچه رو می پرسم و ازش میخوام توجه کنه که آبریزش بینی داره "

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400