شایع ترین بیماری های عروس هلندی و راه های درمان آن
بیماریهای عروس هلندی  | پت لینک

بیماریهای عروس هلندی

مدت مطالعه 13 دقیقه

فکر میکنم، شناخت بیماریهای عروس هلندی یا کوکاتیل، علائم و نحوه ی درمان این بیماریها یکی از  مهمترین مسائلی  باشه که همیشه ذهن ما سرپرت های این پرنده ی زیبا و دوست داشتنی رو به خودش مشغول میکنه، معمولا مریضی پرنده ها از روی تغییر در رفتار و فعالیتشون مشخص میشه و هر کدوم از این رفتارهای غیرعادی میتونه نشانی از یک بیماری در این پرنده باشه.

به نظر من شناخت این علائم برای تمام کسانی که از این پرنده ی پر جنب و جوش نگهداری میکنن الزامیه، اینو بگم بهتون که برای من که اولین قدم در نگهداری از پرنده هام آشنایی با مریضی های احتمالی اونها بود. حالا اگه شما هم اطلاعاتی در اینباره ندارید اصلا نگران نباشید ما اینجا هستیم تا  در کنار هم کلی چیز یاد بگیریم ، تو این مقاله هم قراره در کنار هم با مهمترین مریضی های عروس هلندی اشنا بشیم.

ضماً شاید برای خیلیهاتون پیدا کردن کلینیکهای دامپزشکی نزدیک به محل زندگیتون و آشنایی با خدماتی که این مراکز ارائه میدهند کار ساده ای نباشه برای همین پت لینک کار شما را راحت کرده و لیستی از کلینیکهای دامپزشکی به همراه خدمات، ساعت کاری، آدرس و دیگر اطلاعاتشون را در صفحه ی لیست دامپزشکی ها براتون جمع آوری کرده و شما برای پیدا کردن نزدیکترین مرکز درمانی به محلتون کافیه بر روی صفحه ی مربوطه کلیک کنید و از طریق فیلتر استان به لیستی از دامپزشکیها دسترسی داشته باشید.

در این مقاله چه خواهیم خواند؟

شایعترین بیماریهای عروس هلندی

سوالات رایج درباره ی بیماریهای عروس هلندی

حرف درگوشی پت لینک:

 

عروس هلندی چه مریضی هایی دارد (شایعترین بیماریهای عروس هلندی)

در ادامه قصد دارم رایجترین بیماری های جوجه عروس هلندی،  علائم آنها، علت مریض شدن عروس هلندی و راه درمان این بیماریها را توضیح دهم.

✔ علائم سرماخوردگی در عروس هلندی

✔ درمان عروس هلندی سرما خورده

✔ بیماری عروس هلندی و رنگ مدفوع این پرنده

✔ تشخیص بیماری عروس هلندی از روی مدفوع

✔ بیماری ورم ملتحمه در پرنده

✔ برای عفونت روده عروس هلندی چه باید کرد

✔ بیماری هلیکوباکتر در عروس هلندی

✔ بیماری آسپرژیلوس و تغییر صدای عروس هلندی

✔ چرا عروس هلندی میلرزه

✔ سینه کاردی در عروس هلندی

✔ چرا عروس هلندی پرهاشو میکنه

✔ چاقی عروس هلندی

 ✔ علت پر ریزی کوکاتیل ها

 ✔ بیماری پای عروس هلندی

✔ طاسی عروس هلندی

✔ علائم بیماری  فساد پر و منقار یا ایدز پرندگان

✔ چرا عروس هلندی پف میکند

 

 

علائم سرماخوردگی در عروس هلندی

سرماخوردگی یک بیماری شایع عروس هلندی است که در مواردی که در ادامه میگم بهتون ممکنه برای پرنده عزیزمون پیش بیاد: 

دلایل سرماخوردگی پرنده 

پایین بودن دمای محیط یا حمام کردن بد موقع یا غیراصولی این پرنده میتونه باعث سرماخوردنش بشه، که لازمه برای پیشگیری از سرماخوردگی عروس هلندی عزیزتون این موارد رو رعایت کنید:

پیشگیری از سرماخوردگی 

برای جلوگیری از بروز این بیماری باید هوای محیط را متعادل نگه دارید. دمای مطلوب برای محیط عروس هلندی حدوداً بین 20 تا 29 درجه سانتیگراده. من به عنوان سرپرست دو عروس هلندی (منظورم همون توتو وشیلاس که میشناسید، اگر نمیشناسین حتما به اینستاگرام توتو سربزنید) همیشه از دماسنج در محیط خونه استفاده میکنم و حتی در سفر هم با خودم میبرم.

علائم سرماخوردگی کوکاتیل 

 بیماری سرماخوردگی در کوکاتیل ها معمولا با علائمی مثل تنفس شدید، خس خس سینه، گرفتگی بینی و سرازیر شدن ترشحات سفید رنگ، ملتهب شدن چشمها، لرزش، کم اشتهایی، قرمز شدن پلک ها، اسهال و خستگی همراهه.

درمان سرماخوردگی عروس هلندی  

اولین قدم زمانی که عروس هلندی ما سرما میخوره گرم نگه داشتن پرنده ست. مصرف دارو و درمان پرنده قدم بعدیه که لازمه زیر نظر دامپزشک انجام بشه، پس توصیه من به شما اینه که به هیچ عنوان خودسرانه به عروس هلندی دارو ندین حواستون باشه شما با یه پرنده رو به رو هستید که وزن بسیار کمی داره. این یعنی کمی بی دقتی در دوز یک دارو، میتونه برای پرنده کشنده باشه. باید خیلی حواسمون بهش باشه و خودسرانه کاری نکنیم که بعد پشیمون بشیم 😥

ولی نکاتی که زمان سرماخوردگی عروس هلندی عزیزمون لازمه رعایت کنیم اینه که :

بهتره دمای محیط  رو بیشتر از دمای معمول نگه داریم و پرنده را در مسیر باد کولر، پنکه و هوای آزاد قرار ندیم یا یه روسری نازک روی قفسش بندازیم که باد نخوره.

زمانی که پرنده ها بیمار میشن، گرمای کنترل شده هوا میتونه نقش بسزایی در کمک به بهبود بیماری پرنده داشته باشد.

همچنین لازمه به تغذیه عروس هلندی سرماخورده توجه ویژه داشته باشیم و هرگونه تغییرات در وضعیت پرنده، اشتها، رفتار و ... رو یاداشت کنیم و به اطلاع دامپزشک برسونیم.

میوه و سبزیجات تازه و همینطور غذاهای موردعلاقه پرنده رو در دوران  درمان عروس هلندی مریض در اختیارش قرار بدیم تا بی اشتهاییش رو کمی کمتر کنه و به غذاخوردن تشویق بشه. 😍.

 

درمان عروس هلندی سرما خورده | درمان بیماری پر عروس هلندی

 

تشخیص بیماری از روی رنگ مدفوع عروس هلندی

یکی از بهترین روشهای تشخیص سالم یا بیمار بودن عروس هلندی اینه که مدفوع این پرنده رو بررسی کنیم، دیدم که متاسفانه خیلی از سرپرستان کوکاتیل به این موضوع بی توجه هستند یا شاید اصلا چیزی در این مورد نمیدونن!!! بهتره بدونید که اگر مدفوع این پرنده سفت، جامد و بدون بو باشه نشون میده عروس هلندی سالمه (عکس زیر).

 حالا برای اینکه بهتون اطلاعات بیشتری برای تشخیص یا بیمار بودن این پرنده بدم در ادامه نوع و رنگ مدفوع عروس هلندی و اینکه رنگ مدفوعش احتمالاً نشان از کدام مریضی عروس هلندی دارد توضیح میدم تا اطلاعاتتون در این مورد بیشتر بشه.

 

عکس مدفوع عروس هلندی بیمار | مدفوع عروس هلندی سرما خورده

تشخیص بیماری عروس هلندی از روی مدفوع

درمان مدفوع سبز عروس هلندی

 

تشخیص بیماری عروس هلندی از روی مدفوع

حواستون باشه که مدفوع این پرنده باید جامد و دایره ای شکل باشه البته فکر نکنید هر تغییر شکل در حالت مدفوع این پرنده به معنای بیماریست و ممکنه به خاطر تغییر رژیم غذای یا دلایل دیگه ای باشه. حتما زمان بیماری پرنده نشانه های دیگه ای هم داره.

حتماً میدونید که عروس هلندی هم مثل سایر پرنده ها، مثانه نداره و ادرار و مدفوع به صورت همزمان از بدن این پرنده خارج میشه. در صورتیکه مدفوع کوکاتیل قهوه ای یا سبز و ادرار پرنده شفاف باشه  نشونه خوبیه که نشون میده عروس هلندی قشنگ شما سالمه 😍 اما اگر مواردی که درادامه میگم رو دیدین بهتره به علائم دیگه هم توجه کنید و اگر خدایی ناکرده حس کردین بیماره بهش رسیدگی کنید.

رنگ مدفوع عروس هلندی مریض | پت لینک

·         مدفوع زرد: بیماری کبدی

·         مدفوع شل و آبکی: اسهال

·         مدفوع خونی: مشکوک به پاپیلوماتوز

·         مدفوع آبکی و کف آلود: عفونت باکتریایی

·         مدفوع چسبناک و تیره همراه با خون: وجود کرمهای حلقوی

·         مدفوع تیره رنگ همراه با خون: عفونت روده عروس هلندی، گیر کردن تخم و خونریزی دستگاه گوارش

·         مدفوع سبز : میتونه دلیلش مشکلات گوارشی باشه ولی علت اصلی این مورد رو نمیتونم خیلی دقیق بگم

 

سوال شما : درمان مدفوع سبز عروس هلندی

مدفوع سبز در عروس هلندی میتونه دلایل مختلفی داشته باشه. تغییر رنگ مدفوع و سبز روشن شدن اون میتونه به دلیل مشکلات گوارشی اتفاق بیفته و پیدا کردن علت اصلی این مشکل بر عهده ی دامپزشکه. برای درمان مدفوع سبز در عروس هلندی بعد از تشخیص علت اصلی اگر مشکل به دلیل عفونت ویروسی یا باکتریایی باشد تجویز دامپزشک استفاده از آنتی بیوتیکه، این مورد سوال شما بود که پاسخش رو این بخش نوشتم اگر در رابطه با مابقی موارد هم نیاز هست توضیحی بدم حتما داخل دیدگاه برای من بنویسید تا تو اولین فرصت براتون به این مقاله اضافه کنم.

 

بیماری ورم ملتحمه در پرنده

ورم ملتحمه یکی از رایجترین بیماری چشم عروس هلندی است که معمولا نژادهای آلبینو و لوتینو بیشتر به اون دچار میشن. در این بیماری پلکهای عروس هلندی ورم میکنه و ترشحات چشم زیاد میشه! گاهی اوقات این بیماری به دلیل مسائل ژنتیکی اتفاق می افته!

 

بیماری ورم ملتحمه در پرنده |  درمان بیماری چشم عروس هلندی

 

برای عفونت روده عروس هلندی چه باید کرد

یکی دیگه از بیماریهایی عروس هلندی که امکان داره پرنده ی ما هم با آن مواجه بشه عفونت روده است. عفونت روده یکی از مریضیهای خطرناکه و اگه به موقع درمان نشه به سلامت پرنده 🐦 آسیب جدی وارد میکنه اصلیترین علت بروز این بیماری خوردن خوراکیهای آلوده، عدم رسیدگی به بهداشت قفس و فضای نگهداری و خوردن مدفوع است 🥺.

علائم عفونت روده

علائم این بیماری شامل مدفوع سبز و آبکی، دفع مدفوع با فشار، تنفس سخت، صدای خس خس است

درمان عفونت روده

در هنگام این بیماری، باید دمای محیط را متعادل رو به گرم نگه داریم و در اولین فرصت با دامپزشک پرندگان مشورت کنیم.

⚠️حواستون باشه که این بیماری شوخی بردار نیست و با مشاهده ی علائم اولیه ی این مریضی خیلی سریع باید برای درمانش اقدام کنید و از درمان خانگی عفونت روده عروس هلندی جدا خودداری کنید.

 

بیماری هلیکوباکتر در عروس هلندی

هلیکوباکتر از بیماریهای نسبتا رایج در این پرنده ی زینتی است که معمولا در حلق پرنده دیده میشه

علائم هلیکوباکتری

از مهمترین علائم آن میتوان به خمیازه کشیدن بیش از حد، تکان دادن بیش از اندازه و مداوم سر، مشکل در بلع، مشکلات تنفسی، التهاب حلق، افزایش موکوس دهان، لاغری و ترشح مخاط بینی اشاره کرد

درمان هلیکوباکتری

احتمالاً دامپزشک برای درمان این بیماری برای پرندتون آنتی بیوتیک مرتبط با این باکتری رو تجویز خواهد کرد.

 

بیماری آسپرژیلوس و تغییر صدای عروس هلندی

آسپرژیلوس یک بیماری عفونی است که پرندگان به آن مبتلا میشوند که میشه گفت از بیماری های جدی پرندگان است.

علائم آسپرژیلوس

 عامل این مریضی قارچ بوده و معمولا بصورت حاد یا مزمن نمایان میشه. اصلیترین علائم این بیماری در پرنده ها وجود پلاک هایی در حنجره پرنده بوده که باعث میشه حنجره ی پرندتون بعد از چند روز مسدود و صدای پرنده تغییر کنه !

احساس خفگی و مشکلات تنفسی هم از دیگر علائم این بیماریه و متاسفانه امکان داره پرنده ی کوچولوتون بعد از چند روز از بین بره، بنابراین این نشانه ها رو بسیار جدی بگیرید همچنین نکته مهم اینه که ⚠️ بیماری آسپرژیلوس مسری بوده و میتونه یک گروه از پرندگان که در یه محیط قرار دارن رو آلوده کنه.

بیماری آسپرژیلوس | صدای عروس هلندی گل باقالی

 

چرا عروس هلندی میلرزه

عروسهای هلندی گاهی هنگام خوابیدن و پف کردن، پرهای بدنشون رو میلرزونن و این میتونه طبیعی باشه. ولی اگر متوجه شدید که پرندتون مدت زیادی در روز داره میلرزه، میتونه از مشکل سلامتی ناشی شده باشه که در ادامه با هم بررسی میکنیم.

لرزیدن پرنده به دلیل لاغری بیش از حد

یکی از دلایل اینکه عروس هلندی میلرزه لاغری بیش از حد پرنده ست. معمولا جوجه های بین 3 تا 9 ماهه  رو درگیر میکنه این بیماری باعث میشه پرنده خیلی سریع بخش زیادی از عضلات بدنش رو از دست بده

علاوه بر اینکه بدن پرنده در این حالت ضعیفی شروع به لرزش میکنه این ضعیفی باعث کمرنگ شدن نوک و پاهای پرنده هم میشه و در عین حال حیوون هم بیحال میشه و هم علائم افسردگی درون اون مشاهده میشه. متاسفانه علت دقیق این بیماری هنوز مشخص نیست.

راه های پیشنهادی درمان برای لرزیدن عروس هلندی

حواستون باشه در این جور مواقع باید قفس پرنده را در جای نسبتاً گرمی قرار داده و فوراً از دامپزشک برای ویزیت پرنده وقت بگیرید. البته که من به دلیل حساسیت بالای پرندگان، همیشه ویزیت آنلاین رو در اولویت قرار میدم.

 

سینه کاردی در عروس هلندی

سینه کاردی به معنی لاغری بیش از حد عروس هلندی و بیرون زدن استخوان سینه پرنده است.

 دلیل سینه کاردی بودن!

 این مشکل معمولاً به دلیل تغذیه نامناسب و ناسالم و همینطور آلوده بودن دانه و غذای حیوان به باکتری ایجاد شده و باعث می شه که عمل هضم و جذب غذا به درستی انجام نشده و بدن پرنده برای تامین انرژی موردنیاز برای زنده بودن، از عضلات و چربی بدن استفاده کنه!!!

 همین مواردی که در بالا متوجه شدین کافیه که بدونید این موارد باعث لاغری مفرط در پرنده میشه.

راه درمان و پیشگری از بیماری سینه کاری

باید پت شاپ مورد اطمینانی رو برای تهیه غذای پرنده انتخاب کنید و ترجیحا از غذاهای بسته بندی شده استفاده کنید.

ظرف آب پرنده هر روز باید شسته بشه و آب تمیز و تازه در اختیارش قرار بگیره.

همچنین باید از مولتی ویتامینها و مکملها برای تامین کمبودهای بدن پرنده در زمان لاغری، استفاده کنید تا خیلی زود سلامتیش رو به دست بیاره.

 

چرا عروس هلندی پرهاشو میکنه

شاید به تازگی متوجه شده باشید که پرنده ی دوست داشتنیتون پرهای خودش را میکنه و بابت این موضوع خیلی ناراحت شده باشید اول از همه باید بدونید که پرکنی با پر ریزی متفاوته و برخلاف پرریزی، پرکنی پرنده اصلا طبیعی نیست و میتونه دلایلی که در ادامه میگم رو داشته باشه!!!

دلیل و راه های درمان پرکنی پرنده

زمانی که پرکنی عروس هلندی رو میبینید احتمال بدین که از یه مشکل عصبی مثل استرس، تنهایی و افسردگی ناشی بشه.

از دلایل دیگه پرکنی در عروس هلندی میتونه قفس کوچیک و تنگ یا تاریک باشه، اگر چنین جایی براش در نظر گرفتین حق داره اونقدر عصبی و افسرده بشه که پرهاشو بکنه :(

 همچنین خشکی زیاد هوای محیط و کثیف بودن محیط و قفس پرنده و عدم امکان استحمام و آب بازی برای پرنده میتونه به پرکنی منجر بشه، این پرنده به تمیزی خودش و محیط زندگیش خیلی اهمیت میده 🛁

 به طور کلی احتمالاً پرکنی معمولا ناشی از حال روانی بد پرنده است و به سبک زندگیش برمیگرده. از دامپزشک کمک بگیرید.

 

چاقی عروس هلندی

یکی دیگر از بیماریها و مشکلات شایع در این پرنده چاقی مفرط است که دلایل این این است:

دلایل چاق شدن عروس هلندی

 که بر اثر کم تحرکی و تغذیه ی نادرست به وجود میاد و میتونه با بیماری کبد چرب عروس هلندی که قبلا در موردش با هم صحبت کردیم هم مرتبط باشه.

درمان چاقی

 بهتره برای درمان چاقی شدید عروس هلندیتون از دادن دانه های قوی مثل شاهدونه و تخم آفتابگردان به پرنده خودداری کنید و به جای آن در رژیم غذایی پرنده سبزیجات و ارزن بذارید.

 همینطور به بازی و تحرک تشویقش کنید و اجازه بدید ساعات زیادی توی خونه آزاد باشه و گشت و گذار کنه.

حواستون باشه که برای لاغر کردن پرنده اصلا نباید به حیوون گشنگی بدید. بلکه باید رژیم غذایی پرنده رو اصلاح کنید.

 

 علت پرریزی کوکاتیل ها

دقت داشته باشید که پر ریزی اگر بصورت طبیعی اتفاق بیفته و عروس هلندی خودش پرهاش را نکنه مسئله ای کاملا طبیعی بوده که احتمال داره سالی یکبار اتفاق بیافته و پرهای جدید پرنده جایگزین پرهای قبلی بشن اما

 وظیفه ی ما در دوره پرریزی کوکاتیل ها چیه؟ 

ما لازمه تا جایی که میتونیم غذاهای سرشار از کلسیم، مواد معدنی و ویتامینها و خوراکیهای مقوی براش آماده کنید. اگر در این دوره حواستون به خوراک پرنده نباشه احتمال داره پرهای جدید خیلی  باکیفیت و سالم رشد نکنن و حیوون قشنگمون سلامتی پرهاش رو از دست میده.

 

علت پر ریزی کاکوتیل ها | درمان افتادگی بال عروس هلندی

 

 بیماری پای عروس هلندی

بیماریهای پا یکی دیگر از مشکلاتیه که پرنده هایی مثل عروس هلندی با آن درگیر میشن و معمولا مشکلات پای پرنده باعث آزار عروس هلندی میشه. میخچه یا بامبل فوت عروس هلندی یکی از مریضیهای شایع این پرنده است که در پاها اتفاق می افته این بیماری باعث التهاب پنچه ی عروس شده و برای همین پرندتون تعادل خودش را از دست میده از آنجاییکه این مریضی خیلی کند و به آهستگی ایجاد میشه برای همین لازمه که با دیدن اولین علامتها آن را جدی بگیرید.

دلایل بیماری های پا در پرنده

چاقی و اضافه وزن، کمبود ویتامین A، کفپوشهای سیمی و بلند شدن ناخن پای پرنده میتونه باعث بروز این مشکل در پای عروس هلندی شود معمولا این بیماری با درد، تورم، لنگ زدن و ایستادن روی یک پا همراه خواهد بود. لطفاً نسبت به پرندتون مسئول باشید و علاوه بر محیا کردن شرایط خوب و استاندارد زندگی، به تغییرات رفتار و سلامتیش دقت کنید تا مشکلات رو در زودترین زمان متوجه بشید.

 

بیماری پای عروس هلندی | بهترین دارو برای عفونت عروس هلندی

 

طاسی عروس هلندی

یکی دیگر از مشکلاتی که نمیشه گفت بیماری ولی امکان داره طوطی کاکل دار با آن رو به رو بشه طاسی پرنده اس. این مشکل ربطی به بهداشت پرنده نداره و یک مساله ژنتیکی شایع در عروس هلندی لوتینو محسوب میشه .

ولی اگر پرنده شما قبلا طاس نبوده و این اتفاق تازه براش افتاده کمبود مواد معدنی هم ممکنه در طاسی پرنده تاثیر داشته باشه برای همین توصیه من بهتون اینه که یک رژیم غذایی مناسب برای عروس هلندی درنظر بگیرید و اگر دیدید ادامه پیدا کرد حتماً از دامپزشک مشاوره بگیرید.

 

علائم بیماری  فساد پر و منقار یا ایدز پرندگان

یکی دیگر از بیماریهای ویروسی که اگه عروس هلندی بهش گرفتار بشه خطر زیادی تهدیدش میکنه بیماری PBFD است. وقتی عروس به این بیماری دچار میشه دچار نقص سیستم ایمنی شده و شکل پرها و منقار تحت تاثیر بیماری قرار میگیره. همینطور پرنده میتونه دچار افسردگی بشه.

نکته قابل توجه اینه که این بیماری مسریست. توصیه میکنم مطلب بیماری ایدز پرندگان و بیماری PBFD رو هم مطالعه کنید. این مقاله میتونه اطلاعاتتن درباره ایدز پرندگان رو خیلی بالا ببره.

 

چرا عروس هلندی پف میکند

پف کردن  کوکاتیل ها  چند بار در روز و هنگام خواب کاملاً طبیعیه و این کار باعث گرم شدن پرنده میشه. یه چیزی شبیه به پتویی که ما موقع خواب رومون میکشیم! ولی اگر عروس هلندی شما ساعات زیادی در طول روز پف میکنه و چرت میزنه، این میتونه یکی از دلایل قوی مشکل در سلامتی و بیماری محسوب بشه. و یکی از اونها گرفتگی مجرای تخم گذاری پرنده ست، اگه متوجه شده اید که عروس هلندی ماده به تازگی پف کرده، بی حال و ضعیف شده عروس هلندی ماده احتمالا دچار گرفتگی مجرای تخم گذاری شده، حالا تو مقاله دلایل پف کردن عروس هلندی به صورت مفصل در رابطه با این موضوع براتون گفتم 

دلیل بیماری مجرای تخم گذاری در عروس هلندی چیست؟ 

معمولا این مریضی به دلیل تشکیل نشدن پوسته ی تخم 🐣، تغذیه ی نامناسب و کم تحرکی پرنده اتفاق میفته. اگر پرندتون دچار گرفتگی مجرای تخم گذاری شده این مشکل را خیلی جدی بگیرید چونکه میتونه حتی در عرض چند ساعت باعث تلف شدن پرنده بشه.

 

چرا عروس هلندی پف میکند | عکس مدفوع عروس هلندی بیمار  

عروس هلندی مریض را چگونه خوب کنیم؟

هر چند راه کارهای کاربردی رو تو این مقاله بهتون گفتم اما من هرگز بهتون توصیه نمیکنم خودسرانه خدایی ناکرده به حیوونتون دارویی بدین یا شروع به درمان های خانگی کنید که فقط تو اینترنت و سایت های نامعتبر نوشته شده!!!

بهترین روش برای درمان این پرنده های زیبا مراجعه به دامپزشک است به هیچ عنوان دست به درمانهای خودسرانه نزنید. ولی به صورت کلی پرنده به هر بیماری ای که دچار شده باشه، گرم کردن محیط زندگیش (نه خیلی گرم) و نبودن در مسیر جریان هوا میتونه در کنار داروها، بهش در مبارزه با بیماری کمک کنه.

 

سوالات رایج درباره ی بیماریهای عروس هلندی

در ادامه به رایجترین پرسشهای شما درباره ی مریضیهای عروس هلندی پاسخ دادیم.

عروس هلندی مریض چه علائمی دارد؟

معمولا اگه این پرنده ی زینتی مریض بشه علائمی مثل آبکی بودن و تغییر رنگ مدفوع، بی حالی و کسالت، تغییرات رفتاری، پف کردن پرنده، بد بو شدن مدفوع، بی اشتهایی، وجود حشرات داخل پر و بال، اسهال و استفراغ، بی حالی، تنفس غیر عادی، قرمزی و التهاب در اطراف چشم و بینی، نشستن کف قفس، بال افتاده، بالانبردن یک پا هنگام خواب. اسهال و استفراغ، گردن، سر یا دم افتاده، آبریزش از چشم و بینی و... پدیدار میشه.

چرا عروس هلندی پف میکند و میخوابد؟

معمولا پف کردن عروس هلندی به دلیل احساس سرما در طوطی کاکل دار اتفاق می افته، پرنده با این کار مثل لباس میتونه از خودش در برابر سرما محافظت کرده و هوای زیادی را بین پر و بدن خودش حبس کنه.

چرا عروس هلندی بی حال می شود؟

پرخوری، مشکلات روده و گوارش، بیماری، افسردگی و دوره پر ریزی باعث میشه عروس هلندی بیحال بشه.

چرا عروس هلندی بالا میاره؟

استفراغ این پرنده ی زینتی میتونه به دلیل بیماریهای انگلی، باکتری، ویروسی و مسمویت باشه.

چرا عروس هلندی کف قفس میشینه؟

وقتی پرنده مدت طولانی کف قفس میشینه این نشان از بیماری و عدم سلامت عروس هلندی داشته که باید خیلی سریع پرندتون را پیش دامپزشک ببرید.

چرا عروس هلندی جیغ میزنه؟

کوکاتیل ها از طریق جیغ زدن با هم ارتباط برقرار میکنند و در واقع وقتی جیغ میزنن با همنوع خودشون صحبت میکنند. اگر پرنده شما نیاز به جفت داشته باشه یا مدت زیادی توی خونه تنها باشه، این میتونه به عصبی شدن و جیغ کشیدنش منجر بشه. برای پرندتون یه دوست خوب بیارید.

علت باز و بسته شدن دهان عروس هلندی چیست؟

این کار مشابه خمیازه کشیدن ما آدمهاست. من هروقت روی مجرای گوش توتو رو نوازش میکنم، خمیازه می کشه. فکر میکنم یه ارتباطی با باز کردن مجرای گوششون هم داشته باشه. به هرحال این کار طبیعیه. ولی اگر پرنده شما بیشتر از دو سه نوبت در روز، داره این کار رو انجام میده ممکنه نشونه بیماری پرنده باشه. به مدفوعش و سایر رفتارهاش دقت کنید و بعدش از دامپزشک پرندگان مشاوره بگیرید.

شاید براتون جالب باشه که طوطی کاکل دار هم مثل پرنده های دیگه عرق نمیکنه و اگر خیلی گرمش بشه ممکنه له له بزنه که این کار با خمبازه کشیدن متفاوته. پرنده شما نباید اینقدر گرمش بشه که به له له زدن بیافته.

چرا عروس هلندی غذا نمیخورد؟

یکی از اصلیترین دلایل نخوردن آب و غذا عادت نداشتن به محیط جدید زندگیه، پس بهتره پرندتون را در محیطی آرام قرار بدید تا با آرامش شروع به خوردن آب و غذا کنه. ولی اگر غذا نخوردن ادامه پیدا کرد، حتماً باید از دامپزشک برای پیدا کردن دلیل بیماری کمک بگیرید.

چگونه به عروس هلندی مریض غذا بدهیم؟

اگه عروس هلندی مریض شده بهتره تا چند روز غذاهای مقوی بهش بدید حتما دامپزشک در این خصوص شما را راهنمایی میکنه. میتوانید برای تقویت عروس هلندی مریض هفته ای یک بار به آن جوانه گندم بدید. ممکنه دامپزشک ازتون بخواد غذای سرلاک مانندی رو با سرنگ یا قطره چکون بهش بدید. 

چرا عروس هلندی نمیخونه؟

اگر پردندتون از لحاظ بدنی سالم باشه، افسردگی اصلیترین دلیل نخوندن کوکاتیل ها است و زمانی که پرندتون خیلی تنها باشه و شما بیشتر اوقات در خانه نباشید دچار افسردگی میشه میتوانید برای رفع این مشکل باهاش وقت بگذرونید و صحبت و بازی کنید و یک جفت براش بیارید.

چگونه بفهمیم عروس هلندی مریض است؟

معمولا مشاهده ی هر گونه علائم غیرعادی در رفتار یا بدن عروس هلندی نشان از بیماری عروس هلندی داره. اصلیترین نشونه ها اینا هستن: پف کردن طولانی در طول روز، خوابیدن روی هر دو پا به جای یک پا، خوابیدن کف قفس، تکون دادن مداوم سر، مدفوع غیرعادی، بی اشتهایی.

عروس هلندی مریض شده چیکار کنم؟

همانطور که بارها در این مقاله تکرار کردیم بهترین راه در زمان مشاهده ی اولین علائم غیر عادی در این پرنده ی زینتی اینه که عروس هلندی را پیش دامپزشک ببرید تا با تشخیص دقیق بیماری مراحل درمانی را برای پرنده آغاز کنه. هرچند که من ویزیت آنلاین پرندگان رو به خاطر عدم جابجایی و تحمیل استرس دستمالی شدن، به شدت در اولویت قرار میدم.

برای درمان بی حالی و خواب آلودگی عروس هلندی چیکار کنیم؟

همونطور که گفتیم، بیحالی عروس هلندی میتونه دلایل بسیار متنوعی داشته باشه. اول همه شرایط معمول مثل دمای محیط، وجود آب و غذای مناسب و کافی و .. رو چک کنید و اگر دیدید بی حالی ادامه پیدا کرد و مدفوع پرنده هم طبیعی نیست، با دامپزشک معتمدتون تماس بگیرید.

 

حرف درگوشی پت لینک:

ازتون ممنونم که ما را تا آخر این مقاله همراهی کردید و امیدواریم مطالبی که در این مقاله آوردم براتون مفید بوده باشه از حالا به بعد سعی کنید نسبت به علائم غیرعادی عروس هلندی حساس تر باشید تا بتونید با مراجعه ی به موقع به دامپزشک پرندگان به حفظ جون این پرنده ی زیبا کمک کنید.

من از شما میخوام به ما کمک کنید تا اطلاعات پت لینک را کامل کنیم. لطفا همین الان داخل سایت مرکز درمانی یا کلینیک دامپزشکی که میشناسید رو سرچ کنید، اگر این نام داخل سایت ثبت نشده با کلیک روی لینک ثبت رایگان مراکز به صورت کاملا رایگان نام و اطلاعات مرکز درمانی مورد نظر رو درج کنید تا اطلاعات پت لینک رو هر روز برای کمک به حیوانات و پرنده ها کاملتر کنیم، ما در کنار هم خانواده ی پت لینک را خواهیم ساخت ❤️.

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" باسلام خدمت شما و تشکر میکنم از متن مفیدتون عروس هلندی من امروز صبح وقتی داشتم صبحانه میخوردم چند قطره عسل روی سرش ریخت و الان که اومدم خونه دیدم که یک قسمت از پَر سرش به هم ریخته و حالت کرکی شده بنظرتون مشکلی نیست؟ نگران نباشم؟ "

" سلام اینکه داخل مدفوع طوطی برزیلی یه وقتایی حباب هست یعنی مشکلی وجود داره ؟ "

" سلام. عکسش رو به شماره 09353882488 در واتس اپ برام بفرستید "

" سلام عروس هلندی من اسهال شده و مدفوع اش سبزه خیلی وزن کم کرده خودش رو پف میکنه و همش خوابه ممنون میشم بگین چیکار کنم "

" سلام. عکسش رو به شماره 09353882488 در واتس اپ برام بفرستید "

" سلام من یه عروس هلندی دارم حوصله نداره بی اشتهاست و یه جایی میشینه دکتر هم بردم دو بار دارو داده گفته سرما خورده ولی خوب نمیشه نزدیک یه ماه میشه من چه کار کنم خیلی نگرانشم "

" سلام. عکسش رو به شماره 09353882488 در واتس اپ برام بفرستید "

" سلام ببخشید یسوال داشتم.عروس هلندیم ۶ سالشه وقتی غذا میخوره گردنش ی حالتی میشه انگار تاب میخوره مشکلش چیه؟؟ "

" سلام. عکسش رو به شماره 09353882488 در واتس اپ برام بفرستید "

" سلام پرنده من مدفوعش سیاه شده آب دهنش میریزه هیچی نمیخوره خیلی بی حاله شما میدونید باید چیکار کنم؟ "

" سلام. بله میدونم. باید سریعا به دامپزشکی متخصص پرندگان رجوع کنید. حتی آنلاین "

" باسلام خواهد عروس هلندی من۲ماه هستش ازصبح مدفوع قوای شده چشماشو هم خوب بازنمی کنه کامل باید چکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید "

" سلام وقت بخیر. به شماره 09353882488 در واتس اپ پیام بدید تا راهنماییتون کنم "

" سلام وقت بخیر عروس هلندی من روی زبونش قرمزه و یه چشمش خیلی کم قرمزه و حس میکنم کمی خیس میشه چشمش اگر میشه لطفا راهنمایی کنید که باید چیکارکنم محل زندگی ما دامپزشکی نداره . "

" سلام وقت بخیر. به شماره 09353882488 در واتس اپ پیام بدید تا راهنماییتون کنم "

" سلام وقت بخیر. به شماره 09353882488 در واتس اپ پیام بدید تا راهنماییتون کنم "

" سلام وقتتون بخیر من بعضی وقت ها که عروس هلندی ام رو توی دستم گرفتم و باهاش بازی میکنم احساس میکنم بدنش یه صدای اضافه حالت نبض زدن بلند و اهسته داره ( عروس هلندی کاملا رام و اهلیه) ممنون میشم راهنمایی ام کنید. "

" سلام. به من در اینستاگرام به آدرس tootoo_free_cockatiel پیام بدید و عکس و فیلمش رو بفرستید که اگه تونستم راهنماییتون کنم. "

" سلام خسته نباشید. من 5 روز پیش یه جوجه عروس 20 روزه خریدم که تو این مدت سالم سالم بود از دیشب تا حالا بی حال شده و زیاد میخوابه مدفوعش هم سبز کم رنگ کم رنگه نظرتون چیه ؟ مریض شده ؟ "

" سلام. به من در اینستاگرام به آدرس tootoo_free_cockatiel پیام بدید و عکسشون رو بفرستید که اگه تونستم راهنماییتون کنم. "

" سلام عروس هلندی من به طور مداوم نمیاره میکشه و عطسه هاش با بزاقه و پشت سرهم "

" سلام. به من در اینستاگرام به آدرس tootoo_free_cockatiel پیام بدید و عکسشون رو بفرستید که اگه تونستم راهنماییتون کنم. "

" سلام من یه عروس هلندی دارم خیلی ضعیف و بی خاله غذا کم میخوره و آبم همینطور همیشه پف می‌کنه و میخابه و میخاد که قایم بشه یه جا بخاری هم داره و می‌ره داخل بخاری قایم میشه اینطوری نبود خیلی شادو سرحال بود ولی اینطوری شده . چرا ؟ "

" سلام. به من در اینستاگرام به آدرس tootoo_free_cockatiel پیام بدید و عکسش رو بفرستید که اگه تونستم راهنماییتون کنم. "

" سلام. ممنون برای مطالب مفیدتون. بنده یه سوال داشتم. من تقریبا سه هفته بود که یه عروس آوردم که سه ماهش بود و هیچ مشکلی هم نداشت. هم مدفوع طبیعی بود هم شاد بود و بازیگوشی می‌کرد. شبا رو قفسش یه پارچه نازک میکشیدم که تلویزیون یا چراغا روشنن بتونه راحت تر بخوابه. صبحا هم حدودای ساعت ۷ و ۸ پارچه رو بر می‌داشتم که خودشم چون صبح بیدار میشدم و وسایل رو برمیداشتم بیدار میشد. چند روز پیش دیدم بیداره بعد پارچه رو ساعت ۷ از روش برداشتم و از رو تابش پایین آوردم که بیاد غذا بخوره و بعد رفتم کارامو انجام بدم. نیم ساعت بعد اومدم دیدم کف قفس افتاده و مرده در صورتی که ارتفاع قفسش اونقدر نیست که اگه افتاد بمیره چون قبلا میخواست از رو تابش بیاد پایین و موفق نمیشد هیچیش نمیشد و دمای محیط هم که چون بخاری روشنه گرمه و از من هم نمیترسه چون باهاش بازی می‌کردم. میتونین بگین چه اتفاقی افتاده ؟؟ "

" سلام. سوالی که دارو اینه که شما پرهای پرنده رو جوری کوتاه کرده بودید که نمیتونست پایین بیاد؟؟ "

" سلام وقت بخیر دیروز عروس هلندیم افتاد توی آب جوش زیاد خیس نشد فقط پاهاش رفت توی اب ولی رنگ پاهاش عوض شده و باد کرده همیشه ام یجا میشینه می خوابه راهی هست برای درمان؟ "

" سلام. لطفا همین الان در واتس اپ به شماره 09353882488 پیام بدید "

" دوستم عروسهلندیش داده به من چون چشم چبش شاید سه برابر شده وعفونت داره با چی درستش کنم خیلی ناراحتشم "

" سلام. به من در اینستاگرام به آدرس tootoo_free_cockatiel پیام بدید و عکسشون رو بفرستید که اگه تونستم راهنماییتون کنم. "

" سلام عروس هلندی من بعد از چند روز بی حالی بهش وحود اومده بود پرهاشو پف میداد بعد فرداش از دهنش اب زیادی اومد و دییدم تو مخرجش مدفوع میمونه و تخم داشت تو کسیه اش رفتم دارو خانه یه دوتا قطره داد الان اب اومدن قط شده ولی خیلی بیحاله و فقط پف میکنه از عطسه میکنه ممنون میشم خیلی دوزتر راهنماییم بکنید "

" با سلام خدمت دکتر عزیز من دو تا عروس دارم هر دو ۸ ماهه هستند چهار بار قبل از اینکه لونه بگیرم جفتگیری کردن وقتی لونه خریدم یک بار جفتگیری کردن و دیگه بعد از اون جفتگیری نکردن آیا جفتگیریشون تمام شده و الان نر و ماده میرن تو لونه و زود میان بیرون و عروس نر وقتی میره انگار چوب های ریز رو میاره بیرون و با چوب بازی میکنه آیا این نشانه خوبی است لطفا جواب سوالمو بدید "

" سلام. به من در اینستاگرام به آدرس tootoo_free_cockatiel پیام بدید و عکسشون رو بفرستید که اگه تونستم راهنماییتون کنم. "

" سلام دوتا عروس دارم که چند وقتی هست خیلی پرهاشون میریزه وچند روز پیش با پارچه مشکی بهشون دست زدم و دیدم ی سفیدی روی پارچه دیده میشه و خیلی هم پرز میدن دلیلش چی هست؟ "

" سلام. به من در اینستاگرام به آدرس tootoo_free_cockatiel پیام بدید و عکسشون رو بفرستید که اگه تونستم راهنماییتون کنم. "

" سلام عروس هلندی من چند روزه صداش عوض شده یه صداهای عجیبی در میاره صدای آژیر در میاره صدای فنچامونو در میاره صداش فرق کرده به نظرتون مریض شده؟وقتی باهاش حرف میزنیم آروم میشه اما تو روز یکی دوبار این صدارو در میاره صدای خودشم هست نه اینکه کلا عوض شده باشه همون صدای همیشگی اما بعضی وقتام صدای عجیب در میاره خوب غذا میخوره مدفوعشم خوبه تازه داره بهمون عادت میکنه و بیرون میارمش هراز چند گاهی "

" سلام خسته نباشید عروس هلندی من 4 ماهشه تازه ک آورده بودم میپرید ولی الان پرواز نمیکنه سالمه و مشکلی نداره بنظرتون علتش چیه؟ "

" سلام عروس من کاملا رامه و همیشه تو خونه آزاده خیلی هم حرف میزنه و سرحاله و همه چیش خوبه فقط یه مشکلی هست اینکه قبلا وقتی در قفسشو باز میکردم چند دور تو خونه پرواز میکرد الان خیلی پروازش کم شده پرهای بزرگش زیاد میفته البته بلافاصله در میاد ولی نمیتونه مث قبل بپره کچلی نداره ولی پرهای بزرگش هی میفته باز در میاد پرواز نمیکنه راه میره بیشتر "

" سلام دوست عزیز. آیا پرریزی هم داره؟ مدفوعش طبیعیه؟ اگر دوس داشتید به پیج اینستاگرام tootoo_free_cockatiel پیام بدید و عکس پرنده رو هم بفرستید که اگر بتونم کمکتون کنم "

" سلام عروس من حدود ۹۰ روزش هست خیلی ضعیف بود مادرش پرهاش کنده بود انداخته بود کف قفس ..درمانش کردم سینه کارتیرهست و هنوز نمیتونه دونه بخوره و سرلاک بهش میدم ..منقارش درازه نمیتونه ارزن بشکنه "

" دوست عزیز. لطفا حتما به پیج اینستاگرام tootoo_free_cockatiel پیام بدید و عکس پرنده رو هم بفرستید که اگر بتونم کمکتون کنم "

" سلام با تشکر از مطالب مفیدتون من امشب یکی از جوجه‌هام رو از دست دادم حدود ۱۰ تا جوجه دارم. از سری آخر جوجه‌هام که بیرون اومدن کلاً دو تا بودن تا روز پنجاهم بسیار شاداب و پرنشاط و شنگول بودن. این که تلف شد در عرض سه روز از بین رفت. بسیار سبک وتنش هم سرد بود و اصلا حس تکون خوردن نداشت خیلی بی حال پف کرده و لرزش خفیف داشت.. با این وجود که مرتب بهش هر بار ۱۰ الی ۱۲ سی سی سرلاک می‌دادم.متاسفانه .... آیا می‌تونید راهنماییم کنید که این بلا سر جوجه‌های بعدیم نیاد؟ "

" دوست عزیز، دلایل زیادی مثل عفونت های گوارشی، سرما خوردگی، ضعف، سرلاک بد، تغذیه بد و ... میتونه باعث مرگ جوجه ها بشه. به نظرم همون موقع باید از متخصص پرندگان برای تشخیص مشکلشون کمک می گرفتیئد. آیا این جوجه ها توسط والدین تغذیه می شدن؟ "

" سلام جوجه عروس هلندی الان ۲۱ روز چشمش را باز نکرده سر حال هست "

" سلام جوجه عروس هلندی الان ۲۱ روز چشمش را باز نکرده سر حال هست "

" سلام دوست عزیز. باید از دامپزشک متخصص پرندگان کمک بگیرید. کدوم شهر هستید؟ "

" سلام خسته نباشید پرنده من دو روزه هر چی میخوره بالا میاره و خیلی بی حال شده و مدام میخوابه حتی آب هم بالا میاره و مدفوعش میچسبه پشتشTT چیکار کنم؟ دامپزشک نزدیک شهرستانمون نداریم "

" سلام وقت بخیر. به پیج اینستاگرام tootoo_free_cockatiel پیام بدید لطفا تا بهتون راهنمایی کنم "

" سلام خسته نباشید عروس هلندی من جوجه کردن دو هفته میشه یکیشون امروز نمیتونه رو پاش بمونه غذا هم بهش ندادن افتاده بود کف لونه "

" سلام. شاید بهش غذا نمیدن پدر و مادر. در این صورت باید سرلاک خوب خارجی (ترجیحا برند ورسلگا یا نکتون) تهیه کنید و بهش بدید. شاید هم پاش به آتل بستن نیاز داره و کج شده. اگر این باشه باید خیلی زود برای درمانش اقدام کنید تا بتونه خوب بشه و معلول نشه. کدوم شهرهستید و آیا متخصص پرندگان در شهرتون میشناسید؟ "

" سلام عروس هلندی من الان نزدیک ۶ الی ۷ ماهش و تقریبا دستی الان دو روز صداهای عجیبی از خودش در میاره و همزمان با اینا میلرزه انگار آب تو گلوش گیر کرده باشه خیی نیست شاید روزی یکی دوبار در حد ۱۵ ثانیه تا یک دقیقه مشکلی داره؟ یا میخواد صحبت کنه "

" سلام. باید به سایر رفتاهاش دقت کنید. آیا همه چیزش مثل غذا خوردنش مدفوعش بازیش و ... نرماله؟ اگر اینج.ریه شاید داره تمرین آوار خوندن می کنه. چون توی هون 6 ماهگی شروع میکنن معمولا "

" سلام عروس من از صبح میخواد بخونه نمی تونه فکر کنم پوسته ها ازان ها خورده چیکار کنم درست شه "

" سلام و عرض ادب خدمت شما من یه عروس هلندی لوتینو ماده دارم ک سرشو به بالا و روبه عقب برمیگردونه چیکار کنم تا خوب شه به نظرتون این مشکلش حل میشه؟ "

" سلام من یک عروس هلندی دارم که آوردمش پیش دامپزشک و گفتش عفونت بهم بهم یک قرص کوچک داد و قرص کپسول داد دوست دارم بدونم که عروس هلندی من که خوب میشه و چقدر باید بهش بدم دیروز بهش دادم امروزم آخر شب باید بهش بدم کی عروس هلندی من خوب میشه "

" سلام. لطفا به پیج اینستاگرام tootoo_free_cockatiel پیام بدید و عکس بفرستید "

" سلام وعرض ادب جسارتایه عروس هلندی دارم که۲روزه کف قفس میشینه وبی حاله ومدفوع آبکییه ویه فضله سبز درونش وصبح تاشب هم میلرزه .ممنون میشم راهنمایی کنید "

" سلام من یه عروس هلندی دو روزه خریدم یخورده می‌لرزه و خواب آلوده دستی هم است عادی است یا بیماری داره ولی پیش ساحابش صحبت میکرد و هم می‌رقصد کمکم کنین بفهمم بید به دامپزشکی مراجعه کنم یا عادیه "

" سلام دوست عزیز. به پیج اینستاگرام tootoo_free_cockatiel پیام بدید و عکس پرنده تون رو بفرستید که در حد توان کمکتون کنم "

" سلام دوست عزیز. به پیج اینستاگرام tootoo_free_cockatiel پیام بدید و عکس پرنده تون رو بفرستید که در حد توان کمکتون کنم "

" سلام وقت بخیر ببخشید من یه عروس هلندی دارم که تنهاس و فامیلمون دوتا عروس هلندی داره که ماده اون مریض شده و قراره عروس هلندی نر به من بده ایا با عروس هلندی من جفت میشه افسرده نمیشه؟ "

" بله احتمالش هست جفت بشه. ولی مطمئنید که پرنده نر بیمار نیست و بیماری رو به پرنده شما منتقل نمیکنه؟ اگر بیماری اون پرنده ایدز پرندگان هست، به هیچ وجه پرنده نر نباید پیش پرنده سالمی بره "

" سلام دو هفته اس عروس هلندی من حالش خرابه غذا نمیخوره اسهال شدید آبکی داره کف قفس میشینه دائم خابه بیحاله پاهاش کبود شده تورو خدا کمکم کنید "

" سلام دوست عزیز. به پیج اینستاگرام tootoo_free_cockatiel پیام بدید تا توی شهرتون متخصص پرندگان معرفی کنم بهتون وپزشکانی که ویزیت آنلاین دارن "

" سلام خسته نباشید من یک جفت دارم که که 4تا تخم گذاشتن و الان حدود 1 هفته میشه که هر 4 تا رو باز کردن و جفتم بسیار جوجه جمع کنن من اگه بخام دوتا جوجه عروس البینو بخرم سن شون 1تا2هفته میشه این دوتا جوجه البینو رو بزارم کنار بقیه جوجه ها بنظرتون جفت این رو هم بزرگ میکنه و بهشون غذا میده؟ "

" سلامو وقتتون بخیر میتونم بدونم چرا میخواید این کار رو بکنید؟ باتوجه به اینکه هم به پدر و مادر فشار میاد و هم احتمال پذیرفته نشدنشون هست. "

" سلام خسته نباشید عروس هلندی من به چربی کبد مبتلا شده به دامپزشک مراجعه کردیم قرص لیورگل رو تجویز کردن اما هنوز تورم زیر شکم پرنده خوب نشده باید چیکار کنم؟ "

" سلام دوست عزیز. به پیج اینستاگرام tootoo_free_cockatiel پیام بدید و اونجا نام شهرتون رو بگید تا دامپزشک متخصص پرندگان خوب معرفی کنم خدمتتون "

" باسلام یک جفت عروس هلندی نژاد لوتینو تقریبا یک سال ونیم دارم .هشت ماهی میشه که عروس نر دم هاش ریخته و تا شروع به در اورن دم میکنه دوباره میریزه .هیچ گونه بیماری یا کسالت یا کم اشتهای یا گوشه گیری و ساکت بودن نداره .داخل قفسش هم کف دریا و کلسیم هست و مولتی ویتامین هم بهش میدم ضمنا ماده عروس کاملا سالم هست و مشکی نداره.بنظر شما مشکلش چیست. تشکر "

" سلام دوست عزیز. به پیج اینستاگرام tootoo_free_cockatiel پیام بدید و عکس پرنده تون رو بفرستید که در حد توان کمکتون کنیم "

" سلام من دیروز یک عدد جوجه عروس خریدم از دیروز تا به حالا لب به غذا نزده ابم نمیخوره فقط میخوابه "

" سلام. جوجه سرلاکی؟ لطفا به پیج tootoo_free_cockatiel پیام بدید. اونجا راجع بهش صحبت کنبم. اینج.ری از بین میره حیوون. توروخدااااااااااا جوجه سرلاکی نگیرید به خدا گناه دارن. منتظر پیامتون هستم "

" سلام خسته نباشید لطفاکمک کنین یک هلندی آلبینودارم ک محلی ک مدفوع میکنن یکم اونورترش متاسفانه سیاه شده میشه راهنمایی کنین چکاره لطفازودجواب بدین😭 "

" سلام خسته نباشید جوجه عروس ۴۰ روزه دارم بعد از اینکه بهش سرلاک میدم انگار بی حال و خواب آلود میشه اشکالی نداره و اینکه یک پاش رو هم میده بالا اینا مریضی نداره؟؟؟ "

" سلام. نمیشه به این صورت نظری داد. اولا حتما حتما براش سرلاک خارجی a19 یا a21 یا نکتون تهیه کنید که از بابت کیفیت غذا خیالتن راحت باشه. اگر فقط موقع خوابیدن پاش رو بالا میده مشکلی نیست ولی اگر در طول روز زمان زیادی پاش بالاست ممکنه مشکل یا دردی داشته باشه. کمی خواب آلودگی اوکیه ولی اگر میبینید خیلی زیاد چرت میزنه شاید لازم باشه به دامپزشک متخصص پرندگان نشونش بدید "

" سلام وقتتون بخیر دهان عروس هلندی من نارنجی شده علتش رو میدونید؟ نکنه ببماری‌ای گرفته؟ "

" دوست عزیز. فکر کنم باید از متخصص پرندگان کمک بگیرید. آیا خورد و خوراک و انرژی و مدفوعش طبیعیه؟ "

" سلام وقتتون بخیر من یک عروس هلندی (ماده )دارم و برای اينکه تنها بود براش یک نر جوجه سرلاکی گرفتیم اما چند روزه ماده تو خودشه و خیلی خیلی آروم شده و همش می‌خوابه و میخواد یکی نازش کنه احساس میکنم افسردگی گرفته و مدفوع سبز و کش داری داره فکر میکنم مریض شده ولی نمیدونم از این عروس هلندی جدید گرفته یا نه یا افسرده شده ممنونم میشم جواب بدین "

" دوست عزیز. بهش یکم زمان بدید در حد چند روز. اگر دیدید بهتر نشده احتمالا مشکل و بیماری ای پیدا کرده و باید از متخصص پرندگان کمک بگیرید. از مدفوعش حتما عکس بگیرید و ترجیحا از ویزیت آنلاین استفاده کنید که با بردنش به دامپزشکی احتمال گرفتن بیماریهای دیگه ایجاد نشه. "

" سلام ممنون از مطالبی که به آن اشاره کردید.من یه عروس هلندی دارم رنگش سفید است مشکل پری دارد.اما یک سال ونیم دارد پرهای اوایلی نامرتب در میاد یعنی خلاف جهت رشدان واصلاً بلند نمی شود وقتی هم پرهاش می افتد در نک آن خون جمع شده واز وقتی آن را آوردیم فقط غذای آن دانه ای عروس هلندی است هیچ چیز دیگری نمی خوردگاهی اوقات بلایی هم می خورد "

" سلام دوست عزیز. لطفا در اینستاگرام به پیج با آدرس tootoo_free_cockatiel پیام بدید و عکس پرنده رو هم بفرستید تا راهنماییتون کنم. "

" با سلام تحت هیچ شرایطی نخود چی اعم از خام یا بو داده و حتی پخته به عروس هلندی ندهید نفخ بالای نخود سیستم گوارش پرنده را بهم میریزد چه بسا اسهال شود و یا مبتلا به عفونتهای روده ای این یک قلم از حبوبات را از برنامه غذایی عروس هلندی حذف کنید. در صورتیکه عروس هلندی شما مریض و به حالت بحرانی یعنی اسهال استفراغ مبتلا گردید ابتدا پودر آلفاسریل که یک آنتی بیوتیک قوی با محتوا ویتامین است را بمدت ۵ روز در آب دان پرنده بریزید مقدار این پودر به اندازه دو عدد لپه در یک استکان آب جوشیده سرد شده حل کنید ودر ظرف پرنده قرار دهید. مطلب مهم دیگر اگر در جایی هستید که دسترسی به دکتر دامپزشک و یا داروی مورد نظر ندارید سریع نصف قاشق غذا خوری آرد برنج را در یک لیوان آب جوشیده سرد شده در یخچال مخلوط کنید و با شعله ملایم بپذید تا سفت و غلظت آن درست مثل فرنی شود هنوز روی اجاق گرم است یک قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید و خوب هم برنید طبخ تمام است بگدرید سرد شود داخل سرنگ سایز کوچک کمکم به خورد پرنده بدهید این غذا بلافاصله جذب بدن و از کاهش مواد مغزی و از بین رفتن قوای جسمانی کمک میکند مهمتر از همه از تلف شدن پرنده جلو گیر مینماید. امیدوارم مطالب مفید واقع شده باشد. "

" مطلبتون واقعا مفید بود. جهت تکمیل صحبت شما خواستم بگم اگر دسترسی به دامپزشک نداشتن میتونن از آقای دکتر علی آل سیدان در سایت پت بوم کمک بگیرن. من خودم یه موقع که تعطیلی بود و همت جا بسته بودن با ایشون مشاوره داشتم و خیلی خوب راهنمایی کردن و جون عروسم رو نجات دادن "

" سلام وقت بخیر من دوروزه یه عروس هلندی ۲ ماهه گرفتم تا دیروز خوب بود اما امروز صبح حدود۱۳ تا عطسه زد و بعد مدفوع هم رنگ سبز هست (غذا بهش ارزن با تخمه میدم) حدود ۲ تا ۳ دقیقه هم ظهر امروز یه پاش رو بالا گرفت و سرش رو تو بالش کرد اما الان خوبه. باید چکار کنم ممنون میشم جواب بدین "

" دوست عزیز. پرنده ها نیاز به رسیدگی فوری موقع بیمار شدن دارن. لطفا به شماره 09353882488 در واتس اپ پیام بدید تا بتونم پزشک آنلاین بهتون معرفی کنم "

" سلام وقتتون بخیر، من به تازگی یک عروس هلندی دوماهه گرفتم دامپزشکم بردمش و گفتن که همه چیزش سالمه اما امروز که متوجه شدم دیدم هی میخواد چیزیو بالا بیاره یا چیزی انگار تو گلوش گیر کرده ولی علائم دیگه ای نداره. ممنون میشم راهنمایی کنید. "

" سلام دوست عزیز. باید از دامپزشک کمک بگیرید "

" سلام یک عروس هلندی 3 ماه و نیم دارم ولی از عصری دوبار داخل مدفوعش به جای سبز تیره قرمز مایل به قهوه ای دیدم مشکلش چیه؟؟؟ "

" سلام یه عروس تازه گرفتم یک روز تمام غذا نخورد و بعد از یک روز انگار گیج و فلج شد از روز دوم شروع به خوروندن سرلاک بهش کردم سرحال شده اما هنوز گیج و فلج هست و نمیتونه روی چوب توی قفس وایسته و میوفته لطفا بهم راهنمایی کنید ممنونم "

" دوست عزیز. در اولین فرصت باید از دامپزشک کمک بگیرید "

" درود بر شما ممنون از راهنمایی های خوبتون،یه سوالم داشتم ممنون میشم ج بدین،عروس هلندی من(نر)چند روزی خیلی با منقارش بال و تنشو میخارونه جوری که زخم میشه و پوسته می‌کنه و جیغ می‌کشه بی حال هم شده !!ممنون میشم راهنماییم کنید تشکر "

" سلام دوست عزیز. ممکنه دچار مشکل پوستی شده باشه. چتد وقته که پیش خودتونه و آیا با پرنده ناشناسی در تماس بوده؟ آیا رطوبت محیط کافی هست و امکان آبا بازی داره؟ به هرحال باید از دامپزشک کمک بگیرید اگه بهتر نشد. "

" سلام وقت بخیر یه عروس هلندی تازه خریدم دوماهشه راه نمیره فقط عقب عقب میره ازترس آیا مشکلی داره یا بیماره؟؟ "

" دوست عزیز. ممکنه بیمار باشه. شاید هم خیلی مضطربه. فکر کنم بهتر باشه به دامپزشک نشونش بدید "

" سلام جوجه عروس من حدودا ۳۵روزشه خیلی زیادلاغرشده اسهال بوددرون مدفوعش خون دیده بودم بردمش دامپزشکی دوتا قطره دادوسرلاکشو عوض کردولی هنوزم کسله چشما شو میبنده زیاد میخابه وبی اشتهاس چیکار کنم تا زود تر خوب بشهممنون میشم اگه زودتر راهنماییم کنین "

" دوست عزیز. ما دامپزشک نداریم توی مجموعمون متاسفانه. کدوم شهر هستید؟ باید یه دامپزشک متبحر پرنده رو معاینه کنن. "

" واقعا ممنون ک نسخه نپیچیدید و ارجاع ب متخصص دادید،چون مبحث تشخیص و درمان واقعا نیازمند تجربه علمه ولی یسری نکات اولیه هم هست ک ما خودمون باید مقید باشیم و مسولیت پذیر و اگاهیمونو بالا ببریم مثله اطمینان از کیفیت و بالانس و سلامت ابو دان پرنده و رعایت بهداشت اصولی محیط(دمای ۲۷ تا ۳۰ درجه و رطوبت ۴۰ تا ۴۵ درجه و تهویه مناسب) یا مثلا استفاده مرتب از پرو و پری بیوتیک ها مینرال ها و الکترولیت ها و ویتامینها برای پرنده بیمار و...ک البته ارجاع شما ب متخصص و گرفتن راهکار درمان و مشاوره بهنرین گرینه اس "

" ممنون از حسن نظر شما. بله مهمه که خوددرمانی انجام نشه و از اون مهمتر پیدا کردن دامپزشکان متخصص پرنده ست. چون متاسفانه تجربیات منفی از دامپزشکی در زمینه پرندگان خیلی زیاد اتافاق افتاده و میافته "

" سلام وعرض ادب...ببخشین من یک جفت عروس هلندی دارم که چهار تا تخم گذاشتن وهرچهار تاش در اومد فقط جوجه آخری که الان ۲۰ روزش هست ولی چشماش بازشده ولی انگار یه چیز سفید رو چشماشه ونمیبینه وگردنشو عقب میده به نظرتون این مشکلش حل میشه؟ "

" سلام دوست عزیز. لطفاً از یه دامپزشک پرندگان کمک بگیرید. شاید بشه به بچه کمکی کرد. متاسفانه ما اطلاعاتی درباره بیماری این بچه نداریم. امیدوارم خوب بشه "

" سلام ودرود خدمت شما لطفا اگر امکان داره این سوال رو هم پاسخ بدین ممنونم ، عروس هلندی نر دارم که با یه ماده جفت خورده بیشتر از یکساله اما تخم هاش جوجه نمیشه ،آیا میتونم جفتشو بردارم ویه پرنده‌ی دیگه تو قفس بزارم در ضمن عروس نر چندین ماهه پر کنی می‌کنه و دارم درمانی میکنم "

" سلام دوست عزیز. به نظرم بهتر اینه که همین جفت رو درمان کنید و از هم جداشون نکنید. لطفاً به اینستاگرام tootoo_free_cockatiel دایرکت بدید تا همکارم راهنماییتون کنن. "

" سلام ممنون از این مطلب زیبا و مفیدتون من یک عروس هلندی دارم نر هستش و اینکه یک سوال داشتم اینکه عروس هلندیه من ۸ ماهشع و کاکلی نازک داره حتی من دست به کاکلش میزنم یک چیره تیزی میری تو دستم ممنون میشم علتش را بگویید🙏 "

" دوست عزیز. خوشحالیم که مطلب براتون مفید بوده. اون چیز تیزی که توی دستتون میره احتمالاً پری هست که تازه داره درمیاد و هنوز در غلافه. تاجشون وقتی بالغ میشن، بعد از یک سالگی، پرپشت تر و بلندتر میشه احتمالاً. اگر مشکل دیگه ای در سلامتیش نداره، نگران این موضوع نباشید. "

" ضمن تشکر از مطالب مفیدتون ، برای درمان بیشتر مشکلات پرنده ، گفتید که ب دامپزشک مراجعه کنیم در صورتیکه در شهر ما دامپزشکی پرندگان زینتی وجود نداره . من دو جفت گرینچیک و عروس هلندی دارم اما در ارتباط با مشکلاتشون گاهی مستاصل میشم. جوجه های عروس هلندیم بعد از اینکه یکی دوماهه میشن میمیرن و الان جفت عروس هلندیم انگار افسرده هستن ، چون غذا نمیخورن و تحرک ندارن . در حال حاضر گرینچیکم هم تازه تخمهاش رو باز کرده و نگرانم که ب سرنوشت جوجه های عروس دچار بشن . اگر دوره آموزش حضوری در تهران یا شهر دیگه باشه ، علاقمندم که شرکت کنم . "

" سلام دوست عزیز. درسته مشکل دامپزشکی تخصصی پرندگان در شهرستان وجود داره. لطفا به آدرس اینستاگرام tootoo_free_cockatiel دایرکت بدید تا بیشتر راهنماییتون کنم. "

" سلام ممنون و مچکر همانطور که توی سایت گفتید این پرنه بسیار حساسه خواهش میکنم چه این پرنده چه پرندهای دیگر چه حیوانات دیگر اگر شرایط و عوامل نگه داریشونو ندارید به خونه منتقلشون نکنید این موجودات دوست داشتنی حق زندگی دارن تا وقتی ما به این موجودات رحم نکنیم خدا هم به ما رحم نخواهد کرد مچکر از سایت خوبتون "

" خیلی خوشحالیم که مطلب براتون مفید بوده. "

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400