دلایل و راهکارهای جلوگیری از کندن پرهای جوجه عروس هلندی از طرف والدین
چرا عروس هلندی پر جوجه هاشو میکنه؟ | پت لینک

چرا عروس هلندی پرهای جوجه های خود را میکند؟

مدت مطالعه 5 دقیقه

پرندگان عموماً والدین بسیار خوبی هستن. هر دو پرنده نر و ماده به صورت اشتراکی تخم ها را گرم نگه داشته و جوجه ها رو تغذیه میکنن. در اغلب موارد شما نیاز به هیچ اقدامی برای رشد جوجه ها ندارید و پدر و مادر به خوبی اونها رو بزرگ میکنن. پیش از ادامه این مطلب باید یادآوری کنم که لطفاً و خواهشاً با دلایل واهی جوجه ها رو از پدر و مادرشون جدا نکنید و بهتون توصیه میکنم حتماً مطلب چرا جوجه سرلاکی نخریم رو حتما مطالعه کنید، داخل این مقاله دلایلی که نباید جوجه رو از والدینش جدا کردن توضیح دادم.  

 

کندن پر جوجه های عروس هلندی توسط والدین و عواقب آن!!!

در برخی موارد دیده میشه که عروسهای هلندی و سایر طوطی سانان به طرز عجیبی پرهای بچه های خود را می کنند. این کار علاوه بر دردی که به جوجه وارد میکنه میتونه آسیب جدی به سلامت ریشه پرهای جوجه بزنه و این مشکل با پرنده باقی بمونه. پس خیلی مهمه که دلایل این کار پرندگان رو به خوبی بدونیم و به موقع اقدام لازم رو برای جوجه های بی دفاع و والدینشون انجام بدیم. در ادامه سعی میکنم به اغلب سوالها در این زمینه پاسخ بدم شما هم اگر سوالی براتون باقی موند در کامنتهای انتهای صفحه ازم بپرسید.

 

طوطی ها به دلیل کمبود کلسیم پرهای جوجه را می کنند.

برای رفع مشکل کمبود کلسیم چه باید کرد؟

کمبود سدیم میتواند باعث کند پر جوجه ها توسط والدین باشد

رژیم افزایش سدیم در عروس هلندی

وسواس آراستگی بیش از حد طوطی ها

افسردگی و حوصله سر رفتن عروس هلندی!

حسادت والدین به جوجه!!! 

آیا پرنده والد از بین جوجه ها فقط پر یکی از آنها را می کند؟

تمایل به تخم گذاری مجدد میتواند دلیل کندن پر جوجه ها باشد

مشکل رفتاری ژنتیکی یکی از دلایل اصلی کند پر جوجه عروس هلندی

 

کندن پر جوجه های عروس هلندی توسط والدین و عواقب آن!!! 

کمبود کلسیم یکی از اصلیترین دلایل کندن پر جوجه ها توسط والدین یا یکی از آنهاست. اگر پرندگان والد به درستی تغذیه نشن و مکملهای با کیفیت به ویژه کلسیم به اندازه کافی به اونها داده نشه، به طور غریزی میخوان این کمبود رو از طریق کندن و جویدن ریشه پرهای جوجه ها و حتی خودشون برطرف کنن. تغذیه عروس هلندی و به طور کلی پرندگان، موضوع مهم و حساسیه و اگر مقدار مناسبی از ویتامین ها و مواد معدنی به پرنده نرسه اونها دچارسوتغذیه شده و مشکلات متنوعی پیدا میکنن که باعث میشه پر جوجه ها خود را بکنند.

دلایل کندن پر جوجه از طرف والدین عروس هلندی | petlink

به طور کلی شما به عنوان سرپرست یه پرنده موظف هستید اولا اطلاع کامل از رژیم غذایی صحیح و کامل پرنده خودتون داشته باشید و براش مکملهای خوب و با کیفیت و از برندهای مطرح خارجی (تاکید میکنم خارجی و فقط خارجی) تهیه کنید و به طور روتین در اختیار پرنده قرار بدید تا مطمئن باشید که املاح و ویتامنیها کافی به پرنده میرسه. اینکه تاکید میکنم فقط از برندهای مطرح خارجی رو جدی بگیرید و بهم اطمینان کنید.

خلاصه متوجه شدیم اگر پرندگان کمبود کلسیم داشته باشن ممکنه پرهای بچه هایشان رو بکنن.

مشکل کمبود کلسیم  و طریقه مصرف کلسیم برای عروس هلندی

اگر فکر میکند که دلیل کندن پرهای جوجه توسط والدین کمبود کلسیم هست باید اول باید پرندگان والد رو از جوجه ها جدا کنید و بعد با یک دوره درمانی با پودر کلسیم یا قطره کلسیم با کیفیت، مطمئن بشید که کمبود کلسیم بدن پرنده رفع شده. همینطور در اختیارشون بلوک کلسیم و کف دریا قرار بدید. در این فاصله قطعاً باید جوجه ها رو با سرلاک خوب خارجی و فقط خاااارجی (برند ورسلگا یا نکتون) تغذیه کنید. اگر تجربه تغذیه جوجه با سرلاک رو ندارید حتماً اطلاعات کافی رو از یه دامپزشک بپرسید و خوب سرچ کنید. سرلاک دادن به جوجه ها میتونه به طرق مختلف باعث مرگ جوجه یا آسیب جدی به اون بشه. حتما مطلب چرا جوجه سرلاکی نخریم رو مطالعه کنید که حالا که مجبور به تغذیه با سرلاک هستید، متوجه ریسکهای این کار بشید و از اونها اجتناب کنید. همینطور دونه های مغذی و بالانس شده که خیلی چرب نباشن ولی متنوع باشن در اختیار پرنده های والد قرار بدید.

کاکوتیلم پر جوجه اش رو میکنه ! | پت لینک

کمبود سدیم میتواند باعث کند پر جوجه ها توسط والدین باشد

ماده معدنی دیگه ای که کمبود اون میتونه باعث کندن پر جوجه ها توسط عروس هلندی مادر و پدر بشه، سدیم هست. این موضوع نشون میده شما منابع سدیمی کمی در اختیار والدین این جوجه کوچولوها قرار دادین بنابراین خیلی زود دست به عمل بشین.

رژیم افزایش سدیم در عروس هلندی

چه باید کرد؟ شما باید به سرعت جوجه ها رو از پرندگان بالغ جدا کنید و به پرندگان بالغ منبع سدیم بدید تا بتونن نیازهای سدیم خود را تامین کنن.

یکی از راه‌های ورود سدیم به بدن پرنده والد کرفس هست. کمی ساقه و برگ کرفس در اختیار پرنده قرار بدید.

اگر از سلامت بدنی و تکمیل بودن غذاها و مکملها و مواد معدنی لازم برای پرنتون مطمئن هستید، پس دلیل این کار مخرب کندن پر جوجه ها میتونه منشا عصبی داشته باشه، که در ادامه بررسی میکنیم ولی قبل از هر اقدامی رژیم غذایی عروس هلندیتون رو بررسی کنید.

چرا عروس هلندی پر بچشو میکنه ؟  | پیدا کردن دامپزشکی پرنده ها

وسواس آراستگی بیش از حد طوطی ها

پرندگان در طول روز زمان زیادی رو به آراستگی و نظافت پرهای خودشون می پردازن و پرهای جوجه های خودشون رو هم مرتب میکنن. ولی این رفتار گاهی حالت وسواس گونه پیدا میکنه و میتونه به کندن پر جوجه ها منجر بشه 😱. مسلماً این کار به جوجه ها آسیب میزنه و اگر دیدید داره تکرار میشه، چاره ای جز جدا کردن جوجه ها از والدین و تغذیه با سرلاک نیست.

بررسی رطوبت هوا برای رشد پر ها

دقت کنید که رطوبت محیط شما کم نباشه و تنظیم باشه. رطوبت هوا برای سلامت پرهای پرندگان مهم و لازمه.پرهای جوجه ها پس از کنده شدن به زمان نیاز دارند تا دوباره رشد کنه، باید مطمئن باشید که دمای محیط کنترل میشه و جوجه ها سردشون نیست.

افسردگی و حوصله سر رفتن عروس هلندی!

حوصله سر رفتگی و افسردگی و عدم وجود اسباب بازی هم میتونه باعث کلافگی پرنده های مولد و سرگرم کردن خودشون با کندن پرهای جوجه ها باشه. نکته مهم اینه که بابد به رفتار پرنده های خودتون به خوبی دقت کنید. تست کنید ببینید اگر چیزایی که دوست دارن باهاشون سرگرم بشن در اطرافشون باشه، دست از کندن پر جوجه ها می کشن یا نه. در اون صورت مطمئن میشید که دلیل این کارشون کمبود وسایل سرگرم کننده هست. که باید در اختیارشون قرار بدید.

چکار کنیم عروس هلندی پر بچه هاشو نکنه | پت لینک

 دقت کنید که هر پرنده ای به یه وسیله سرگرمی علاقه داره. بعضیها عاشق جویدن چوب هستن، بعضیها مهره ها و تسبیح ها رو دوست دارن و ... این وظیفه شماست که علاقمندی پرندتون رو پیدا کنید. دادن اسباب بازی به والدین ممکن است به اونها کمک کنه تا سرگرم بشن دست از سر جوجه بردارن.

حسادت والدین عروس هلندی به جوجه ها

جلب توجه انسان ها برای طوطی ها و عروس هلندی ها خیلی مهمه و بعضی از اونها به طرز عجیبی حسود و تمامیت خواه هستن. اگر فکر میکنید پرنده شما از حسادت داره پرهای جوجه ها رو میکنه، سعی کنید اصلا به جوجه ها توجه اضافه نکنید و توجه و ابراز عشقتون رو به پرنده های والد و حسود معطوف کنید.

کنده شدن پر جوجه عروس هلندی توسط والدین | پت لینک

آیا پرنده والد از بین جوجه ها فقط پر یکی از آنها را می کند؟

گاهی یکی از جوجه ها به دلیل ضعیف بودن یا دلایلی که ما نمیدونیم توسط یکی از والدین یا هردوی اونها طرد و زده میشه و حتی تغذیه نمیشه. در این حالت هیچ راهی نیست جز اینکه جوجه طرد شده رو جداگانه با محبت خودتون و سرلاک با کیفیت تغذیه و بزرگ کنید.

تمایل به تخم گذاری مجدد میتواند دلیل کندن پر جوجه ها باشد

اگر جوجه ها خیلی دیر از لونه خارج بشن یا اینکه والدین تمایل به جفت گیری و تخم گذاشتن مجدد داشته باشن، ممکنه شروع به آزار اذیت جوجه ها برای خالی کردن لونه پیدا کنن. در زمانی که پرنده ها دارن از جوجه هاشون مراقبت میکنن از دادن غذاهای مست کننده که تمایل به جفت گیری رو بالا می برن پرهیز کنید. ولی اگر دیدید کندن پر جوجه ها به هر دلیلی ادامه داره قطعا باید اونها رو جدا و دستی تغذیه کنید.

مشکل رفتاری ژنتیکی یکی از دلایل اصلی کند پر جوجه عروس هلندی

متاسفانه یکی از دلایل کندن پرهای جوجه ها توسط عروس هلندی و سایر طوطی ها میتونه یه مشکل ژنتیکی باشه. وقتی چنین والدینی جوجه دار میشن، این مشل میتونه در بچه ها شون هم ظهور کنه و اونها هم پرهای جوجه هاشون رو بکنن و اونها رو بکشن. اگر همه عوامل رو بررسی کردید و به این نتیجه رسیدید که پرنده شما چنین مشکل ژنتیکی عصبی داره، دیگه نباید شرایط جوجه دار شدن رو براش مهیا کنید تا این زنجیره مشکل دار ادامه پیدا نکنه و پرنده های بیشتری با این مشکل متولد نشن.

امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه. راستی حتما مطلب دلایل پرکنی در عروس هلندی رو هم مطالعه کنید. همون دلایل میتونن باعث کندن پرهای جوجه ها هم باشن که کامل توضیح دادم بهتون، اگر هم دنبال دامپزشکی اطراف خودت هستی کافیه به صفحه لیست دامپزشکی ها بری و با فیلتر هایی که برات قرار دادیم نزدیک ترین دامپزشکی به خودت تو زمینه ای که نیاز داری رو پیدا کنی.

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" سلام من دوتا جوجه عروس هلندی ۱۵ روزه دارم ک خوده پدرومادر بهشون غذا میدن امروز نگاه کردم یه لکه خونی توی سر یکی از جوجه ها چنتا لکه ریزه خونیم روی سر اون یکی جوجهها هست من ندیدم ک پدرو مادر پراشونو بکنن ینی میتونه مشکل به خاطر درآوردن پرای گوشتی باشه یا حتما یکی از جفتا اونارو میزنه؟ لطفا جواب منو بدین نمیدونم باید چیکار کنم جوجه هارو ببرم دامپزشکی یا نه "

" سلام. حتما باید زیر نظر بگیریدشون تا مطمئن بشید دلیلش چیه. راه دیگه ای نیست. و اگر دیدید این کار ادامه پیدا کرده مجبورید ان پرنده رو از بچه ها جدا کنید و شاید لازم باشه در کنار تغذیه یکی از والدین، بهشون سرلاک هم بدید. چون تنهایی سختشونه که جوجه ها رو بزرگ کنن و ضعیف میشن. ایشالا که دیگه تکرار نشه این کارشون "

" سلام خدا قوت ما یی عروس هلندی داریم که چند روزیه هر دوروز درمیون یی تخم گذاشته ومامیخوایم تخمارو از زیررش برداریم چون تخماش بدونه نطفه هستن چون اصلان یک ساله خونه ما هستش جفتی نداشته .اگه اینارو برداریم براش مشگلی پیش نمیاد .یا راهکار شما چی در این مورد چیکار کنم ممنون میشم راهنمای کنید 🙏 "

" سلام. به من در اینستاگرام به آدرس tootoo_free_cockatiel پیام بدید و عکس و فیلمش رو بفرستید که اگه تونستم راهنماییتون کنم. "

" سلام میخواستم بدونم عروسایی که از یک پدر و مادر هستن، به اصطلاح خواهر و برادرن، میتونن باهم جفت بشن؟ مشکلی از نظر ژنتیکی برای جوجه‌هاشون در آینده به وجود نمیاد؟ "

" دوست عزیز، من اطلاعات کافی در این زمینه ندارم ولی پرنده های زیادی رو دیدم که توی خانواده خودشون جفت میشن "

" سلام خسته نباشید عروس هلندی من ۴ جوجه باز کرده ولی یک خورده که بزرگ شدن شروع کرده به کندن پرها من نمیخوام اونها رو از والدین جدا کنم و سرلاک بدم خواهشا راهنمایی کنید که چکار کنم "

" دوست عزیز. لطفا به پیج اینستاگرام tootoo_free_cockatiel پیام بدید تا راهنماییتون کنم. به احتمال زیاد از کمبود ویتامین و املاحه. ولی به هر حال وقتی والدین دارن به جوحه ها آسیب میزنن شما مجبورید جداشون کنید و بهشون سرلاک خوب بدید. اینجوری خیلی بیشتر گناه دارن. درد میکشن و آسیب میبینن "

" سلام ممنون بابت اطلاعات مفیدیک در اختیار دوست داران پرندگان میزارید تا باهم همزیستی بهتری رو تحربه کنن بنظرم کانیبالیسمم میتونید ب این موارد اضافه کنید(همنوع خواری) ک اونم در اثر فقر مواد معدنی و هم کم خونی شوک تغذیه ای و یا استرس محیطی و چیدمان غلط قفس و حتی مشکلات شدت نور و شوک فتوپریودو خواب پرنده ایجاد میشه🙌🙏✌ "

" خیلی ممنونم از اطلاعات مفیدی که اضافه کردید🙏🏼 "

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400