علائم و درمان بیماری کبد چرب در عروس هلندی و طوطی سانان
کبد چرب عروس هلندی  | پت لینک

دلایل کبد چرب عروس هلندی

مدت مطالعه 4 دقیقه

کبد چرب عروس هلندی یکی از بیماریهای رایج این پرنده بوده که در آن چربی کبد به شدت بالا میره و در بسیاری از پرندگان از جمله طوطی سانان دیده میشه، کبد عضو مهمو بسیار حساسی در بدن پرنده ها بوده و هر گونه بیماری کبدی میتونه به دیگر بخشهای بدن پرنده  هم آسیب برسونه و متاسفانه باعث مرگ پرنده ی کوچولون بشه 😞 ، کبد چرب از بیماریهایی هست که شناخت علائم و تشخیص به موقع آن باعث افزایش طول عمر این پرنده میشه و برای همین ما در پت لینک تصمیم گرفتیم که درباره ی کبد چرب عروس هلندی، علائم و روش تشخیص این بیماری با شما صحبت کنیم تا بتونید از پرنده ی حساستون به خوبی نگهداری کنید.

در این مقاله چه خواهیم خواند؟

 چرا کبد عروس هلندی چرب میشه

 علائم کبد چرب عروس هلندی

 مشکلات تنفسی عروس هلندی به دلیل چربی کبد

 کبد چرب باعث کم شدن اشتها در عروس هلندی میشود

 لکه های سیاه روی ناخن عروس هلندی

 رشد غیر طبیعی منقار پرنده ها از دلایل کبد چرب طوطی سانان است

 روش های تشخیص کبد چرب عروس هلندی

 برای کبد چرب عروس هلندی چه باید کرد

 درمان کبد چرب + داروی کبد عروس هلندی

 درمان خانگی کبد چرب

 سخن پایانی

 

👈 ما پت لینکی ها در کنار شماییم تا به شما کمک کنیم از حیوانات خانگی خودتون به خوبی نگهداری کنید چون ما هم مثل شما عاشق حیواناتیم 💕 برای همین هم یک لیستی از مراکز درمانی و کلینیکها را به همراه خدماتی که ارائه میدن، آدرس و شماره تماسشون براتون آماده کردیم تا هر موقع بهش احتیاج داشتید بتوانید با یک کلیک ساده نزدیکترین مرکز درمانی به محل زندگیتون را پیدا کنید برای اینکار فقط کافیه روی لینک لیست دامپزشکی ها کلیک کنید.

 

  چرا کبد عروس هلندی چرب میشه؟

کبد چرب یک بیماری شایع و البته خطرناک برای طوطی سانان محسوب میشه و اگر آن را جدی نگیرید باعث میشه پرندتون را از دست بدین، بیماری کبد چرب پرندگان با نام FLD شناخته میشه و در بین پرنده ها بیشتر از همه  عروس هلندی، طوطی و مرغ عشق مستعد این بیماری هستند. حالا میدونید علت گرفتار شدن عروس هلندی به کبد چرب چیه؟ ما اینجاییم تا به شما درباره ی علت این بیماری توضیح بدیم.

به زبان ساده کبد در تجزیه ی چربی نقش مهمی داره و این مریضی وقتی که کلی رسوب چربی اطراف کبد پرنده رو بگیره رخ میده.

اصلیترین علت بروز این بیماری در عروس هلندی رژیم غذایی ناسالم و بدون مکملهای مفیده یعنی اگر دائما به عروس هلندیتون دانه های غنی از چربی مثل تخمه میدین باید منتظر چرب شدن کبد پرندتون  هم باشید. شما در طول روز نباید بیشتر از 5-6 عدد تخمه کوچیک به پرندتون بدید از دیگر علل ابتلا به این بیماری قرارگرفتن در معرض مواد سمی مثل محصولات ضد عفونی کننده و حشره کشها، عوامل عفونی، مشکلات ژنتیکی و مادرزادی، انگلها و اختلالات متابولیکی است. کم تحرکی هم یکی دیگه از عوامل چرب شدن کبد پرنده است و عروس هلندی هم پرنده ای پر جنب و جوشه اما اگر شما حیوون مظلومتون رو همش توی قفس زندانی می کنید و اجازه نمیدید حداقل چندین ساعت در روز توی خونه فعالیت جنب و جوش و فضولی داشته باشه یا اگر این کار بد رو انجام میدید که پر پرنده بیچاره رو قیچی کردید که نتونه پرواز کنه، باید منتظر کبد چرب پرنده باشید.

چرا کبد عروس هلندی چرب میشه | کبدشور طبیعی برای عروس هلندی

علائم کبد چرب عروس هلندی

مهمترین علامتهایی که نشان از چرب شدن کبد پرنده 🦜️ داره عبارت است از:

  • بیحالی
  • اسهال
  • افزایش ادرار
  • کم اشتهایی
  • تیره شدن پرها
  • مدفوع آبکی زرد رنگ یا سبز رنگ
  • تشنگی افراطی
  • ژولیده شدن پرها
  • رشد غیر طبیعی منقار
  • شکم پف کرده و متورم
  • کم شدن دمای بدن پرنده
  • پرهایی با رنگ غیر طبیعی
  • تنگی نفس و خس خس کردن
  • نرم شدن ناخنها و منقار عروس هلندی
  • ایجاد لکه های سیاه روی منقار و ناخنها

 

علائم کبد چرب عروس هلندی | طریقه مصرف کبد شور عروس هلندی

 

مشکلات تنفسی در عروس هلندی به دلیل چربی کبد

اگر متوجه شده اید که عروس هلندی دهانش را خیلی سریع باز و بسته میکنه و یا نفس نفس میزنه احتمالا دچار مشکلات تنفسی شده که میتونه یکی از دلایل کبد چرب باشه البته حواستون باشه که پرنده زیر نور مستقیم خورشید نیست یا دمای اتاق خیلی بالا نیست چونکه ممکنه این علائم برای قرارگیری زیر آفتاب و گرمای زیاد باشه.

 

از دست دادن اشتها به دلیل کبد چرب در عروس هلندی

از دیگر علائم کبد چرب عروس هلندی کم شدن اشتهاست طوریکه پرندتون دیگه میلی به غذا خوردن نداره.

 

لکه های سیاه روی ناخن عروس هلندی

وقتی که کبد عملکرد خوبی نداره امکان ایجاد لکه های سیاه رنگ بر روی ناخنهای پا یا منقار پرنده وجود داره.

کبد چرب در عروس هلندی 🦜️ میتونه با یک یا چند تا از این علائم همراه باشه البته با وجود این علامتها نمیتونیم به قطعیت بگیم که مشکلات کبدی در عروس هلندی به وجود آمده و تشخیص قطعی این بیماری بر عهده ی دامپزشک متخصص پرندگان است.

رشد غیر طبیعی منقار پرنده ها از دلایل کبد چرب طوطی سانان است

کبد چرب قناری، طوطی و عروس هلندی(Cockatiel)  میتونه باعث رشد بیش از حد و غیر طبیعی و نرم شدن منقار پرنده شده در اینصورت خوردن غذا و آب برای پرنده دشوار میشه.

رشد منقار پرنده ها | عفونت کبد عروس هلندی

 

روش های تشخیص کبد چرب عروس هلندی

همانطور که اشاره کردیم کبد چرب باید توسط دامپزشک  🏥 تشخیص داده بشه و معمولا دامپزشک از طریق اقدامات زیر متوجه چرب بودن کبد پرنده میشه.

  • معاینه ی دقیق عروس هلندی
  • بررسی، پرسش و پاسخ درباره ی رژیم غذایی پرنده
  • بررسی مدفوع پرنده
  • تصویربرداری تشخیصی برای تشخیص ابعاد و بزرگی کبد

 

برای کبد چرب عروس هلندی چه باید کرد

بیماریهای کبد چرب کاکوتیلها یا همان عروسهای هلندی و سایر طوطی سانها از جمله مشکلاتیه که وقتی پرنده ی شما گرفتارش میشه خیلی زود باید برای درمانش اقدام کنید، البته ما به شما توصیه میکنیم و ازتون خواهش میکنیم با جان عروس هلندی زیباتون بازی نکنید و برای درمان چربی کبد عروس هندی از تجویزهای خودسرانه خودداری کرده و حتما پرندتون را نزد دامپزشک ببرید. حواستون باشه که بی توجهی به این موضوع و عدم درمان کبد چرب عروس هلندی متاسفانه میتونه به قیمت جان این پرنده ی کوچولو و بی زبون تموم بشه.

 

درمان کبد چرب + داروی کبد عروس هلندی

همونطور که گفتیم کبد چرب یکی از بیماریهایی هستش که وقتی کاسکو یا عروس هلندی به آن گرفتار میشوند خیلی زود باید برای درمانش اقدام کنید. معمولا در این شرایط دامپزشک یک رژیم غذایی مناسب برای عروس هلندی تجویز میکنه، گاهی اوقات پزشک پرندگان به صلاح دید خودش داروی کبد چرب برای عروس هلندی 💊 را هم تجویز میکنه.

مصرف منظم مکملهای غذایی میتونه مشکلات کبدی طوطی و عروس هلندی را بهبود ببخشه در واقع کمبود ویتامین در عملکرد کبد اختلال ایجاد کرده و شما برای جلوگیری از این مشکلات باید ویتامینهای مورد نیاز را در برنامه ی غذایی عروس هلندیCockatiel) ) جای بدید.

 

درمان خانگی کبد چرب

ما یک بار دیگه ازتون میخوایم که به هیچ عنوان خودسرانه به پرندتون دارو ندهید و حتما برای تشخیص و درمان این بیماری عروس هلندی را نزد دامپزشک ببرید یا از ویزیت آنلاین دامپزشکان استفاده کنید. خود درمانی پرنده میتونه مشکلات جبران ناپذیر و بدتری به وجود بیاره.

یکی از اقدامات مهم برای پاکسازی کبد عروس هلندی ورزش و تحرکه پرنده اس! شما میتونید برای پاکسازی کبد پرنده طوطی یا عروس هلندی  در کنار اصلاح رژیم غذایی پرنده، وسایل بازی و سرگرمی مثل نردبان و طناب و درخت طوطی در اطرافش قرار بدید یا اگر پرنده کنجکاوی دارید کافیه فقط توی خونه رها باشه تا به همه جا سرک بکشه و فعالیت لازم رو انجام بده.

درمان خانگی کبد چرب سریع | قرص لیورگل برای عروس هلندی

سخن پایانی:

از شما به خاطر همراهی تا آخر این مقاله ممنونیم 🙏، امیدواریم ارائه ی این مطالب برای شما مفید بوده باشه. شما میتونید هر سوال یا مشکلی که دارید در بخش دیدگاه کاربران درج کنید تا به شما پاسخ بدیم. همینطور میتونید از بخش ثبت رایگان مراکز کلینیکها و مراکز درمانی مخصوص پرنده ها که نامشون در پت لینک نیومده را بصورت رایگان ثبت کرده تا افراد دیگر از آن استفاده کنند. همینطور اگر تجربه مثبت یا منفی ای در کلینیک دامپزشکی خاصی دارید، حتما در بخش نظرات مربوط به اون کلینیک ثبت کنید تا به سایر افراد در انتخاب صحیح دامپزشکی پرندگان کمک کنید.

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" سلام عروس هلندی نر من بعد از اینکه ماده تخم گذاشت بیشتر اوقات روی تخم ها می خوابید تا اینکه بعد از چند روز شروع به اسهال سبز و بعدش اسهالش تبدیل به خون شد و متاسفانه تا برسونمش دامپزشک جونش تموم شد. با اینکه حالش خوب بود می خواستم بپرسم علت بیماریش چی بوده و به نظر میاد ماده هم از این بیماری گرفته دامپزشک گفت بخاطر بیماری تنفسی اینجور شدند. من چی کار کنم که دیگه تکرار نشه بیماریشون "

" دوست عزیز، باید از دامپزشکی که متخصص پرنده هم باشه نظر بخواید. کدوم شهر هستید شما؟ تهران؟ "

" سلام وقت بخیر من مرغ عشقم دیروز حالش خوب بود امروز دیدم کف قفس نشسته پاشو جمع کرده تو شکمش نه خونریزی داره ن زخم شده ولی پاش رگ خونی داره یجا دیدم نوشته کبدش ملتهب شده باید کبد شور بدم بهش میشه لطفا نظرتونو بگید "

" سلام عروس هلندی ماده من مدفوعش به رنگ زرده و تمیز کردنش سخته . غذاش خوبه میخوره . تحرکشم خوبه . یک سالو نیمشه . الان دو هفته ای هست که اینجوری شده البته اینم بگم ی بار مولتی ویتامین دادم بعد اون کلا اینجوری شده در صورتی که عروس نر من همه چیش طبیعیه ممنون میشم راهنمایی کنین "

" دوست عزیز. لطفا حتما به پیج اینستاگرام tootoo_free_cockatiel پیام بدید و عکس پرنده و مدفوعش رو هم بفرستید که اگر بتونم کمکتون کنم "

" سلام چند روزه عروس هلندیم رنگ مدفوعش زرد شده اشتهاش خوبه مشکلی نداره هیچ علائم که مال کبد چرب و نداره فقط رنگ مدفوعش زرد شده البته چند روز پفیلا و جو پرک با سویا خورد بعلاوه دونه های خودش به نظرتون مال تغذیش نیست ؟ممنونم جوابم و بدین لطفا خسته نباشید خیلی خوبه که اینجا جوابمون و میدین "

" دوست عزیز، میتونه دلیلش عفونت گوارشی هم باشه. غذاش رو به حالت کاملا ساده تغییر بدید و ببینید آیا رنگ مدفوع به وضعیت درست سبز تیره و سفید درمیاد یا نه. اگر دوست داشتید به پیج اینستاگرام tootoo_free_cockatiel پیام بدید و عکس مدفوع پرنده رو هم بفرستید که اگر بتونم کمکتون کنم "

" سلام خسته نباشید عروس هلندی من کبد چرب داره و بردیم دکتر گفتن یکم شدیده حالش زیادی خوب نیست بهش دارو دادن ولی اصلا غذا نمیخوره چیکار کنیم فقط میخوابه تروخدا کمک‌کنید🙏🏻😔 "

" دوست عزیز حتما حتما به آدرس پیج اینستاگرام من tootoo_free_cockatiel پیام بدید و یا همینجا بفرمایید در کدوم شهر هستید. "

" اهل شهر ارومیه هستم "

" سلام من یه عروس هلندی ماده دارم چند روزه سرشو 360درجه میچرخونه انکار تیک داره روزی چندین مرتبه تکرار میکنم هیچ مشکلی نداره خیلیم سر حاله "

" سلام. میشه به پیج اینستاگرام tootoo_free_cockatiel پیام بدید تا راهنماییتون کنم؟ عکس و فیلمش رو بفرستید "

" سلام وقتتون بخیر ، برای کبد چرب عروس هلندی چه رژیم غذایی مناسبه ؟ "

" رژیم کم چرب و سبزیجات و میوه های تازه. دونه هایی که نسبتشون درست و تنظیم باشه. تخمه خیلی خیلی خیلی کم. در مجموع پیشنهاد میدم مطلب غذای عروس هلندی رو هم مطالعه کنید. و همینطور بهتره که از دامپزشک نظر بگیرید که باید چه دارویی براش استفاده کنید. شاید بهتون کبد شور پیشنهاد بدن "

" با سلام عروس هلندی من مدفوعی زرد خردلی و بصورت مارپیچ داره ولی تغییری تو ظاهر پر ها و نوکش اینجا نشده و اشتهاشم کم نشده فقط یکم بیحاله و لاغر شده بنظرتون کبدش چرب شده؟ "

" سلام دوست عزیز. لطفا از دامپزشک حاذق نظر بگیرید. ممکنه به خاطر کبدش باشه. بیماری میتونه مراحل مختلف داشته باشه. شاید هم مشکل از گوترشش باشه. خود درانی نکنید به نظرم. "

" سلام، عروس هلندی من دو ماهشه، و از ظهر تالا رنگ مدفوعش زرد شده... پسرم بهش زرده تخم داده ممکنه از این باشه؟ یا مشکل کبدی داره؟ باید چیکار کنم....؟ "

" دوست عزیز. زیرنظر بگیریدش. احتمالا رفع میشه. اگر نشد شاید لازم باشه از دامپزشک کمک بگیرید "

" سلام وقتتون بخیر عروس هلندی من جفتگیری کرده صبررکردم تا تخمگذاری کنه خبری نشا بردم دامپزشکی گفت که چربی داره کبد شور داد با گذشت بیش از ۲ ماه با جفتگیری های مداوم که کردن ۱۵ بار بازم تخم نزاشتن دوره درمان تموم شده بوده بعد دوباره جفتگیری کردن اما خبری از تخم کردن نیس آیا ممکنه که بازم چربی داشته باشه ممنون میشم اگه راهنماییم کنید "

" سلام دوست عزیز. لطفا در دایرکت پیج اینستاگرام tootoo_free_cockatiel پیام بدید. "

" ممنونم از مطلب خیلی خوبی ک گذاشتی، عشقی ک به پرنده ها داری رو توی تک تک جملاتت هم میشه حس کرد❤️❤️❤️ "

" رضایت شما باعث خوشحال و افتخاره "

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400