آیا درمان قطعی پرکنی طوطی سانان وجود دارد؟ | دلایل پرکنی آنها چیست؟
دلایل، پیشگیری و درمانی پرکنی در عروس هلندی و سایر طوطیها

دلایل، پیشگیری و درمان پرکنی در عروس هلندی و سایر طوطیها

مدت مطالعه 11 دقیقه

(این مقاله با استناد به تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا درباره پرکنی پرندگان، تهیه شده)

پرکنی در طوطی‌ها یک مشکل رایج و آزاردهنده ست که منجر به از بین رفتن یکدستی و زیبایی ظاهری پرنده میشه و اگر ادامه پیدا کنه میتونه در زمینه تنظیم دما و رطوبت بدن پرنده مشکلاتی ایجاد کنه و حتی منجر به عفونت پوست یا مشکلات جدی تری بشه. ولی این مشکل اغلب با راهنمایی صحیح، قابل مدیریته. در این مقاله اطلاعات ابتدایی درباره علل و درمان پرکنی رو براتون توضیح میدم ولی اطلاعات تکمیل تر و تخصصی تر رو میتونید از دامپزشک متخصص پرندگان کسب کنید.

در این مقاله چه خواهیم خواند؟

✔ پرکنی چیست؟

✔ چرا پرندگان پرکنی می کنند؟

✔ دلایل پزشکی پرکنی

✔ اختلال رفتاری پرکنی

✔ حوصله سر رفتگی پرنده

✔ محرومیت از خواب خوب و کافی

✔ سوتغذیه و پرکنی

✔ عوامل استرس زا و پرکنی

✔ چگونه پرنده ای که پرکنی می کنه رو درمان کنم؟

✔ مداخله پزشکی برای درمان پرکنی در طوطیها

✔ نتیجه پرکنی در طوطی ها

 

پرکنی چیست؟

پرکنی زمانی رخ می‌دهد که پرنده پرهای خود را کشیده، کنده یا به اونها آسیب میرسونه. این رفتار مخرب حتی میتونه تا اونجایی ادامه پیدا کنه که پرنده شروع به آسیب زدن و کندن پوست خودش بکنه. پرکنی میتونه در تمام نقاط بدن پرنده اتفاق بیافته ولی بیشتر در سینه و گردن دیده میشه.

چرا پرندگان پرکنی می کنند؟

مشکل پرکنی به دلایل مختلی میتونه ایجاد بشه. اما همه این دلایل در دو دسته قرار میگیرن:

دلایل پزشکی

دلایل عصبی

چرا پرندگان پرکنی می کنند؟ | پت لینک

دلایل پزشکی پرکنی پرنده 

دلایل پزشکی پرکنی در طوطی ها میتونه یکی از موارد زیر باشه: عدم سلامت پرها یا مشکلات جانبی ناشی از بیماری‌های دیگه، تغذیه نامناسب، تماس با سموم و آفت کشها، عفونت (که ممکنه باکتریایی، ویروسی یا قارچی باشه)، حساسیت و آلرژی، انگل‌ها و یا بیماری‌های دیگه میتونن دلایل پزشکی پرکنی در طوطیها باشن. دامپزشک پرنده شما ممکنه بعد از انجام یک معاینه فیزیکی کامل برای انجام آزمایشات آزمایشگاهی برای بررسی علل پزشکی پرکنی، اقدام کنه. اگر علت پزشکی برای پرکنی پیدا نشه، احتمالاً پرکنی در طوطی به دلایل رفتاری و عصبی رخ داده. ضمناً درنظر داشته باشید که پرکنی با پرریزی کاملا متفاوته. پرریزی در بعضی فصول سال کاملا طبیعیه و مشکل محسوب نمیشه. پرریزی بدون درد اتفاق میافته و خیلی زود پر جدید و سالمی جایگزین پر افتاده میشه. در پرریزی پرنده نقشی نداره ولی پرکنی توسط پرنده و به قصد آسیب زدن به خود انجام میشه.

اختلال رفتاری پرکنی

علت رفتاری پرکنی ممکنه شامل استرس از منابع مختلف باشه، از جمله:

  • حوصله سر رفتگی پرنده
  • محرومیت از خواب خوب و کافی
  • سوتغذیه و پرکنی
  • عوامل استرس زا و پرکنی
  • که در ادامه به صورت کامل بررسی خواهیم کرد

 

حوصله سر رفتگی پرنده

اگر سرپرست یکی از انواع طوطی از جمله عروس هلندی باشید حتماً میدونید که مدت زمان زیادی در طول روز در حال جویدن و خراب کردن چیزای مختلف هستن. این کار پرنده در طبیعت برای بقای حیوون کاملا لازم و حیاتیه. پس طوطیها به صورت ژنتیکی به این جئیدن ها نیاز دارن. حالا اگر ما پرنده بیچاره رو توی یه محیط بسته و محدود مثل قفس و بدون سرگرمیهای مختلفی که بتونه باهاشون سرگرم بشه و با منقارش باهاشون مشغول بشه، نگه داریم این حوصله سررفتگی می تونه منجر به این بشه که طوطی بیچاره با تنها چیزی که در دسترشه یعنی پرهاش خودش رو مشغول کنه و دچار حالت عصبی پرکنی بشه. این وظیفه ماست که بدونیم پرنده مون از چه اسباب بازی هایی برای سرگرم شدن و جویدن خوشش میاد و اونا رو در اختیارش بذاریم. پس عدم وجود سرگرمیهای متنوع میتونه باعث خستگی پرنده شده و این اختلال رفتاری رو ایجاد کنه.

محرومیت از خواب خوب و کافی

 به این معنی که پرنده باید امکان این رو داشته باشه که در شبانه روز 10 تا 12 ساعت در محیطی آروم و با نور خیلی کم استراحت کنه. در این زمان نباید استرس رفت و آمد آدمها یا حیوانات دیگه رو در محیط داشته باشه چون باعث میشه نتونه خواب سنگین و عمیقی داشته باشه.

درمان پرکنی پرنده ها و طوطی ها | سایت پت لینک

✍️ تجربه شخصی من در مورد نور محل خواب پرنده ها در طول شب اینه که حتماً و حتماً یه نور خیلی ملایم و ضعیف رو توی محل خوابشون روشن میذارم که دچار وحشت شبانه نشن. این نوری که میگم باید کاملاً غیرمستقیم باشه و اصلاً نباید توی چشم پرنده باشه. مثلا یه چراغ خواب کم نور که روی آباژور یه روسری هم میندازم. (موقع استفاده از پارچه در اطراف چراغ، حواستون به اصول ایمنی برق هم باشه. پارچه نباید مستقیما با لامپ در تماس باشه چون خدای ناکرده میتونه باعث آتش سوزی بشه)

افسردگی جنسی

افسردگی جنسی هم یکی دیگه از دلایل عصبی پرکنی عروسهای هلندی و سایر طوطیها محسوب میشه. اگر اعتقاد دارید پرنده شما محکوم به تنهایی تا آخر عمرشه و براش یه جفت نمیارید این ممکنه منجر به اختلال هورمونی، افسردگی و پرکنی در پرنده بشه.

سوتغذیه و پرکنی

عدم دسترسی به غذاهای متنوع یا حجم غذای کافی. کمبود مواد غذایی جه به لحاظ تنوع و چه به لحاظ اندازه، میتونه باعث این اختلال در پرنده بشه. پرنده شما باید در طول روز به غذای خوب و با کیفیت و کافی و متنوع دسترسی داشته باشه. مطلب غذای عروس هلندی رو هم بخونید.

عوامل استرس زا و پرکنی

ایجاد مزاحمتهای مکرر و استرس زا از سمت انسانها یا سایر حیوانات برای پرنده هم یکی دیگه از عواملیه که میتونه باعث ایجاد اختلال پرکنی در پرنده بشه. این عوامل استرس زا که میگی یعنی چی؟

یعنی اگر شما پرنده رو توی ارتفاع پایینی توی قفس گذاشتید (حداقل ارتفاع قابل قبول برای قفس طوطی ها 60 سانتیمتر) و مثلاً بچه کوچیک دو ساله شما بهش دسترسی داره و وقت و بی وقت با دستهاش میکوبه به قفس خانه، اگر پرنده توی محیط کاری مثل مکانیکی نگهداری میشه و هرروز باید کلی صدای پیش بینی نشده رو تحمل کنه،

اگر حیوون خونگی دیگه ای دارید که پرندتون هنوز بهش عادت نکرده و هربار با عبور کردنش وحشت میکنه،

اگر وقت و بی وقت دستتون رو میکنید توی قفس و میگیریدش و به زور میاریدش بیرون،

توجه ناخواسته افراد غریبه و ناآشنا که به صورت مکرر انجام بشه (مثلاً پرنده ای که توی یه سوپرمارکت داره نگهداری میشه! یا توی خونه ای که دائم توش مهمونیه و همه یه دور به قفس پرنده سر می زنن و به قول خودشون بهش محبت میکنن!)،

تغییرات مکرر آب و هوایی، صداهای بلند مکرر، تغییر مکرر فضای نگهداری از پرنده و ... همشون مثالهایی از مزاحمت و ایجاد استرس برای پرنده محسوب میشه.

پیشگیری از پرکنی در پرندگان | پت لینک

تجربه من: وقتی شما پرندتون رو توی قفس محصور میکنید یا پرهاش رو قیچی میکنید، احتمال اینکه خیلی از این استرسها براش بیشتر بشه و نتونه ازشون فرار کنه خیلی بیشتره. مثلاً پرنده ای که با بالهای زیبا و سالمش توی خونه آزاده و میتونه هروقت اعصابش خورد شد بپره بره بالای کابینت و توی ارتفاع 2.5 متری بشینه و در امنیت و حریم خودش آروم بشه، کلی از این استرسها رو نداره. مثل مزاحمت افراد دیگه، بچه ها، حیوانات خانگی مثل سگ و گربه، رفت و آمد و ... ولی وقتی حیوون توی قفس محدود شده مجبوره اون استرس رو تا زمان تموم شدنش تحمل کنه و خودتون رو بذارید جاش و ببینید چقدر سخته. وقتی شما پرهای پرنده رو هم قیچی میکنید باز هم آزادی عمل و اعتماد به نفسش رو در برابر مواجهه با عوامل استرس زای محیطی ازش میگیرید.

نکته مهم مقاله:

دیدید وقتی مثلا از زخم معده شدید به دکتر پناه می بریم، اولین چیزی که میگه اینه که استرس باعثشه؟ معنی این حرف اینه که عوامل استرس زا حتی میتونن علاه بر بیماریهای اعصاب، به بیماریهای فیزیکی در سایر اندامها هم منجر بشن. خب این در مورد پرندگان هم صادقه. یعنی عوامل استرس زا می تونن به عوامل پزشکی پرکنی (که در بالا اشاره کردیم) هم منجر بشن. پس اعصاب و آرامش پرنده رو جدی بگیرید تا پرنده ای سالم داشته باشید.

 

چگونه پرنده ای که پرکنی می کنه رو درمان کنم؟

راهکارهایی برای درمان پرکنی پرنده ها همچون عروس هلندی وجود داره که عبارتند از :

  • رژیم غذایی
  • خواب عروس هلندی
  • حمام کردن اصولی و درست
  • استرس رو کاهش بدید
  • پرنده رو سرگرم نگه دارید
  • روشن گذاشتن تلویزیون یا رادیو در ساعات تنهایی
  • کاهش افسردگی جنسی
  • اختلال ژنتیکی

و در ادامه میخوام تمامی این موارد را به صورت جز به جز براتون توضیح بدم:

 

رژیم غذایی برای درمان پرکنی پرندگان

رژیم غذایی متعادل یکی از مهمترین موضوع در کیفیت زندگی و سلامت روانی پرنده محسوب میشه. سوءتغذیه میتونه یکی از علت های پرکنی باشه پس به نکات زیر دقت کنیم:

پلتهای با کیفیت از برندهای معتبر، به لحاظ تنظیم موارد غذایی و ویتامینهای موردنیاز پرنده، قابل اعتماد هستن. پس اگر بتونید پرنده رو به خوردن پلت در کنار سایر غذاهاش عادت بدید و براش در کنار سایر غذاهاش، پلت باکیفیت مرغوب (تاکید میکنم با کیفیت مرغوب و مخصوص همون نوع خاص طوطی که شما دارید) در اختیارش بذارید، خیالتون یکم راحته که مواد کافی در اختیارش قرار میگیره.

 

✍️نظر شخصی من: پلت پرنده یا غذای خشک به این دلیل که هیچی از محتویاتش مشخص نیست اگر از برند خوبی تهیه نشه میتونه برعکس پرنده شما رو بیمار هم بکنه. من به شخصه هنوز به پلتهای ایرانی و حتی برندهای خارجی شناخته نشده و غیرمعروف اعتمادی ندارم. نمیگم شما هم اعتماد نداشته باشید. نظر کاملاً شخصیمه که ترجیح میدم ریسک نکنم. غذاهایی که محتویاتش معلومه مثل دونه های ترکیبی، گزینه های بهتری برای تهیه شدن از برندهای ایرانی هستن. ضمناً حتی کسی که میفروشه هم مهمه که مطمئن باشید تقلبی نیست.

✍️نظر شخصی من درباره پلت پرنده: هرررررچقدر هم پلتها غذاهای کاملی باشن من هیچوقت حاضر نیستم چون کامل و سالم هستن، فقط به پرندم پلت و غذای خشک بدم بخوره. لذت پوست کندن دونه ها مثل ارزن و تخم کتان چیزیه که طوطی ها رو واقعاً خوشحال میکنه. آیا ما رژیم غذایی خودمون رو فقط بر اساس سالم بودنشون میچینیم؟ آیا اگر غذای خشک بسیار کامل و سالمی برای آدمها هم تهیه میشد، حاضر بودید از خوردن همه چیز دست بکشید و اون غذای کامل و سالم رو بخورید فقط؟؟؟ من نه تنها برای پرندم بلکه برای سگ و گربم هم هیچوقت از غذای خشک مداوم و استفاده نمیکنم. بلکه در کنار سایر غذاهای متنوع و سالم، اونم میدم بهشون. ضمناً غذاهای خشک همه حیوانات رو به شدت تشنه میکنن. لطفا یادتون نره که پرنده ها همه ساعات شبانه روز باید به آب تمیز و سالم و عوض شده دسترسی داشته باشن.

سبزیجات تازه، غلات کامل و میوه ها هم اجزای جدا نشدنی از یه رژیم غذایی سالم و کامل برای طوطی ها هستن.قبلا تو مقاله رژیم غذایی عروس هلندی با رژیم غذایی مناسب و سالم این پرنده های زیبا اشنا شدین حتما این مقاله رو مطالعه کنید چون با کلی زحمت تهیه کردم و سعی کردم کلمه به کلمه ش براتون مفید باشه و تونسته باشم به شما تو نگهداری و مراقبت از پرندتون کنم کنم 

دلیل پرکنی پرنده هایی مثل طوطی چیست؟ | petlink

ولی در نظر داشته باشید که تخمه و سایر مغزها و آجیلها فقط به منظور تشویق و خوشحال کردن پرنده باید بهشون داده بشه و اصلا نباید به صورت نامحدود در اختیار پرنده قرار بگیرن (مقاله کبد چرب).

 

خواب مناسب عروس هلندی

در یک سبک زندگی سالم، پرندگان هر شب باید بتونن 10 تا 12 ساعت بدون وقفه بخوابن. پوشوندن روی قفس در شب الزاماً بهترین وضعیت برای خواب پرنده نیست. بهتر اینه که در یک اتاق تاریک از ساعت مشخصی در شب، تا صبح بخوابن. پرنده ها طبق غریزه ترجیح میدن که برنامه خواب ثابتی داشته باشن. بنابراین ساعت مشخصی رو برای تاریک کردن محیط پرنده درنظر بگیرید و همیشه همون روال رو انجام بدید و در طی اون 10-12 ساعت، حواستون باشه که خودتون و بقیه، نه با نور اضافه و نه با صدای اضافه، مزاحم خوابش نشید.

حمام کردن عروس هلندی ها از ضروریات زندگیشونه !!!

اکثر طوطی‌ها بومی جنگل‌های بارانی استوایی هستن که در آن بارش بارون مکرر انجام میشه. رطوبت برای سلامت پرهای پرنده ضروریه. استفاده از آبپاش (که دونه های ریزی داشته باشه و آب رو قشنگ پودری کنه) یه راه آسون برای حمام کردن پرنده ست. البته پرنده های سلیقه های مختلفی دارن و این وظیفه شماست که به حرکات پرندتون دقیق بشید و بدونید چه مدل از حموم کردن رو دوست داره. بعضیاشون دوست دارن توی یه ظرف آب برن و آب تنی کنن و بعضی ها آب پاش رو ترجیح میدن. ولی حواستون باشه که اگر پرنده ای دارید که بیحال یا مریضه، نباید خیس بشه. پرنده بیمار، توانایی لازم برای گرم نگه داشتن بدنش رو نداره و با خیس کردنش ممکنه بیماریش بدتر بشه و سرما هم بخوره. اول باید درمانش کنید و بعدش امکان حموم کردن و آبا بازی رو فراهم کنید. ضمناً استفاده از انواع شامپو و تمامی انواع شوینده ها برای پرنده ها ممنوع و غدقنه. استفاده از سشوار برای خشک کردن پرنده غدقنه. بردن پرنده به زور زیر شیر آب و خیس کردن عمیق و زیاد پرهاش ممنوعه.

دلایل پرکنی عروس هلندی و طولی ها | پت لینک

تجربه من: توتو از آب فراریه! و خیلی دیر به دیر ابراز تمایل می کنه که بهش آب بپاشم. ولی متوجه شدم که اگر پوست میوه مثلا خیار توی یه پیش دستی باشه ترغیب میشه که بیاد توی ظرف و ادای حموم کردن دربیاره! پس یه کوچولو آب میریزم توی یه ظرف کم عمق و یکم پوست میوه و سبزی اضافه میکنم بهش و میشینم منتشر بلکه آقا تمایل پیدا کنه و تنی به آب بزنه! ولی چون در مجموع از آب بازی خوشش نمیاد حواسم همیشه به رطوبت خونه هست. یه دماسنج و رطوبت سنج خریدم و نمیذارم رطوبت هوا از 40درصد خیلی پایینتر بیاد.

استرس رو کاهش بدید

سعی کنید چیزهایی که در محیط پرنده شما وجود داره و میتونه باعث استرسش بشه رو شناسایی و حذف کنید. دقت کنید ببینید رفتار پرکنی در پرنده شما از چه زمانی شروع شده؟ آیا اون زمانف عضوی به خانوادتون اضافه شده؟ آیا جای قفسش رو توی خونه عوض کردید؟ آیا حیوون خونگی یا حتی پرنده جدیدی به خونتون اومده؟ آیا در همسایگیتون دارن یه خونه جدید میسازن و هر روز میلگردها رو با صدای بلند تخلیه میکنن؟ آیا ساعت کاری شما تغییر کرده و ساعتهای بیشتری توی خونه نیستید؟ رژیم غذاییش رو عوض کردید؟ همه این عوامل میتونن باعث ایجاد استرس توی پرنده بشن. پس باید به تغییرات دقیق باشید، دلایل احتمالی استرس رو پیدا کنید و اونا رو حذف کنید.

برای پیشگیری از پرکنی پرنده رو سرگرم نگه دارید

همونجوری که میدونید طوطی ها پرنده های خیلی باهوشی هستن. حیوانات متناسب با هوشی که دارن، نیاز بیشتری به سرگرم شدن به سبک خودشون هم دارن. طوطی ها در طول روز احتیاج به محرکهای ذهنی دارن. دوست دارن کنجکاوی کنن، کشف کنن و خرابکاری کنن! این ذات اونهاست و شما باید به این ذات و آفرینش اونها احترام بذارید و شرایط مناسبشون رو فراهم کنید تا طوطی سالم و خوشحالی داشته باشید که پرکنی هم نکنه.

پرنده شما باید اسباب بازی های امن و مناسبی داشته باشه. اغلب به جویدن چوب علاقه دارن. به گردوندن مهره های تسبیح مانند توی نوکشون علاقه شدید دارن. به بالا رفتن و پایین اومدن از اشیا با کمک نوک و پاهاشون علاقه دارن. به جویدن مقوا و کاغذ علاقه دارن (دقت کنید که سرب میتونه براشون مضر باشه و باید کاغذ ساده برای جیودن بهشون بدید نه روزنامه و .. همینطور حواستون به مقواهایی که بینشون از چسب استفاده شده باشه.

یادتون باشه اگر پرنده شما به یه وسیله بازی خودش هم خیلی علاقمند و وابسته ست، جابجا کردن اون هم میتونه براش استرس زا باشه. اسباب بازی هایی که مغز پرنده رو درگیر حل معمایی میکنن هم براشون خیلی جذاب و سرگرم کننده ست. اسباب بازی های پخش کننده غذا و تشویقی هم به پرنده شما اجازه می ده تا مدتی روی اسباب بازی کار کنه و سرگرمش بشه. یه نکته دیگه اینه که طوطی ها طبق غریزه شون عاشق پیدا کردن غذا از بین علوفه ها هستن. پس اگر یه ظرف بذارید و توش یه مقدار علوفه مجاز بریزید و دونه هاش رو داخلی علوفه قاطی کنید، پیدا کردن دونه ها از بینشون، میتونه براشون خیلی خیلی جذاب تر از یه ظرف پر از غذا باشه.

روشن گذاشتن تلویزیون یا رادیو در ساعات تنهایی

تلویزیون یا رادیو روشن با صدای متوسط در ساعاتی که پرنده تنهاست میتونه یه سرگرمی و محرک مغزی برای پرنده محسوب بشه که از کسالتش در زمان تنهایی کم کنه.

میتونید از ترکیبی از سرگرمیها در روزهای مختلف استفاده کنید و از همه مهمتر اینکه با پرندتون تعامل کنید و باهاش وقت بگذرونید. نه به این معنی که به زور مزاحمش بشید. بلکه باهاش حرف بزنید، اگر دوست داره بذارید نزدیک شما بیاد، قربون صدقش برید (خیلی خوب میفهمن) باهاش درصورتیکه تمایل داره بازی کنید. فقط اگه دوست داره نازش کنید. مهمترین نکته اینه که باید زمان زیادی رو به مشاهده رفتار پرندتون بپردازد تا اونو بشناسید و زبان بدنش رو متوجه بشید. پرنده ای که پف کرده و داره میخوابه هییییچ علاقه ای به اینکه شما بخواید باهاش بازی کنید نداره. پس این کار شما در زمان نادرست دقیقاً مزاحمت و استرس محسوب میشه. تعامل صحیح و به موقع پرنده با آدمها یکی از بهترین سرگرمیها برای طوطی ها محسوب میشه.

کاهش افسردگی جنسی برای درمان پرکنی مناسبه

یکی دیگه از دلایل عصبی پرکنی در طوطیها، افسردگی جنسیه. به این معنی که پرنده نیاز جنسی سرکوب شده داره و امکان جفت گیری براش مهیا نیست و در اثر این فشار روانی و جسمی، شروع به پرکنی میکنه. حتی غیر از نیاز جنسی، باید بپذیرید که شما هرچقدر با پرندتون مهربون باشید، نمیتونید مثلاً باهاش برید و بالای کابینت فضولی کنید! نمیتونید هم زمان باهاش پرآرایی کنید. نمیتونید باهاش دور خونه پرواز هم زمان بکنید (کارایی که اونا با همدیگه به خوبی انجام میدن). پس لطفاً برای پرندتون یه دوست بیارید.

تجربه من: توتو تا یک سال و نیمگی کاملا راحت و خوشحال بود پیش من. ولی وقتی یک سال و نیم رو رد کرد شروع کرد به بی قراری و عصبانیت و جیغ زدن های ظاهراً بی دلیل. منم بدون فوت وقت شیلا رو آوردم پیشش و با اینکه با هم جفت نیستن و جفت گیری هم نکردن هنوز ولی توتو دیگه آروم شد و کلی با هم در طول روز وقت میگذرونن و منم از تماشاشون لذت می برم. ضمناً هیچی از توجه توتو به من کم نشده و فقط طوطی آرومتر و خوشحالتری دارم.

اختلال ژنتیکی

اگر تمام موارد بالا رو رعایت می کنید و پرنده هنوزم به پرکنی مشغوله، این ممکنه به خاطر یه اختلال ژنتیکی در پرنده باشه. در این صورت اولاً بهتر اینه که این پرنده ها جوجه دار نشن. چون میتونن این نقص رو به نسل بعدی هم منتقل کنن متاسفانه و حتی ممکنه به جوجه های خودشون هم آسیب بزنن.

 

درمان دارویی برای پرکنی در طوطیها

چندین داروی کنترل کننده رفتار برای پرنده هایی که عادت به پرکنی دارن، وجود داره که به صلاحدید دامپزشک متخصص پرندگان، میتونه استفاده بشه. این داروها در کنار اصلاح سبک زندگی پرنده و محیط زندگیش هم ممکنه تجویز بشه.  

 

نتیجه پرکنی در طوطی ها

میزان آسیب پرکنی بستگی به شدت و مدت زمانی داره که پرنده شما این رفتار را انجام داده. حتی اگر شما موفق بشید شدت و زمان پرکنی را هم کاهش بدید، به موفقیت مهمی دست پیدا کردید و موفقیت نسبی در درمان محسوب میشه. کندن پرها میتونه به آسیب دائمی به فولیکول پرها، از دست دادن دائمی پر و ایجاد کیست در ریشه پر بشه.

امیدوارم این مقاله برای شما در جهت پیشگیری از ابتلا به اختلال پرکنی و کنترل و مدیریت اون کمک کرده باشه.

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" برای این مطلب دیدگاهی نوشته نشده است " هرگونه سوال ، ابهام یا نظری دارید برای ما بنویسید ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400