بهترین رژیم غذای عروس هلندی یا کاکوتیل
تغذیه مناسب از جوجه گی تا تخم گذاری عروس هلندی | petlink

رژیم غذایی مناسب برای عروس هلندی

مدت مطالعه 14 دقیقه

 آشنایی با رژیم غذایی عروس هلندی یکی از مهمترین نکاتی که اگه میخوایم عروس هلندی سالم، شاد و پر جنب و جوشی داشته باشیم و برامون کلی شیرین کاری دربیاره و آواز بخونه و دلمون رو آب کنه از مهمترین اصول نگهداری این دلبرهای کوچولوس، به عنوان سرپرستش مسئولیم تا با غذاهای اصلی عروس هلندی آشنا بشیم، وگرنه همنشین یه  عروس هلندی مریض و افسرده و غمگین  میشیم که اگر این اتفاق بیافته، ما مسئول و مقصر این مشکل هستیم 😞.

با هم چه خواهیم خواند؟

باید و نباید های تغذیه ی عروس هلندی!!!

برنامه غذایی عروس هلندی

غذای عروس هلندی در سنین مختلف

غذای عروس هلندی باید چی باشه؟ (دانه های خوراکی)

غذای اصلی و روزانه عروس هلندی

پلت یا غذای خشک چیست؟

عادت دادن عروس هلندی به خوردن پلت یا غذای خشک

عروس هلندی چه سبزیجات و میوه هایی میتونه بخوره ؟

میوه های مفید برای عروس هلندی

لیست میوه های مناسب

سبزیجات مفید برای عروس هلندی

آیا حبوبات برای عروس هلندی ها مناسب است؟ 

به عروس هلندی تشویقی چی بدیم؟

بهترین تشویقی برای عروس هلندی چیه؟

مغزها برای عروس هلندی

غذاهای ممنوع برای عروس هلندی

غذاهای مضر برای عروس هلندی

سوالات متداول درباره ی رژیم غذایی مناسب برای عروس هلندی

باید و نباید های تغذیه ی عروس هلندی!!!

میدونی اگه غذاهای ممنوعه طوطی سانان رو به این پرنده ی قشنگ بدیم با جون اون  طفلکی بازی کردیم؟! میدونی غذای تقویتی عروس هلندی چیاست؟

میدونی پرنده ما برای داشتن پرها و روحیه شاداب، حتماً نیاز به استفاده از ویتامینها، پودر کلسیم و مکملها در طول زندگیش داره؟ حالا که متوجه شدی دادن غذاهای مناسب به کوکاتیل یا همون عروس هلندی چقدر اهمیت داره ازت میخوام تا آخر این مقاله با من همراه باشی.

📌 میخوام همین اول مقاله ازت یه خواهشی کنم: یادت باشه هر تغییری در رفتار و ظاهر پرنده ی دوست داشتنیت دیدی اونو جدی بگیری و از درمان های خودسرانه و گوش دادن به تجویز آدمهایی که اطلاعاتی در این زمینه ندارند خودداری کنی و پرندتو به کلینیک پرندگان ببری 💖. پت لینک کارتو راحت کرده و اسم و شماره ی خیلی از کلینیکها رو برات آورده فقط کافیه روی لینک کاملترین لیست دامپزشکی ها کلیک کنی تا بتونی لیستی از مراکز درمانی پرنده ها رو در نزدیکی محل زندگیت ببینی.

تجربه من: در اینجا من (به عنوان سرپرست توتو) نظر شخصیم رو میگم. من اصلاً و ابداً به این که یه دامپزشکی ادعای این رو میکنه که در زمینه پرندگان هم تخصص داره، اعتماد نمیکنم. چون بسیار پرندگانی رو دیدم که به خاطر یه مشکل کوچیک و حتی به خاطر یه ناخن کوتاه کردن، به دامپزشکی رفتن و بدن بدون جونشون به صاحبشون برگردونده شده و این خیلی وحشتناکه. به همین خاطر ما در پت لینک داریم سعی میکنیم تحقیقات کاملی انجام بدیم و با تکیه به نظر مراجعین دامپزشکیهای پرندگان، در سراسر ایران کلینیکهایی رو که به واقع در این زمینه متخصص هستن، پیدا میکنیم و به شما معرفی کنیم. اگر شما هم تجریه خوب یا حتی بدی از مراجعه با پرندتون به یکی از این کلینیکها دارید، حتماً در اینستاگرام به من پیام بدید یا انتهای همین مقاله نام مرکز و تجربتون از اونجا رو با من درمیون بذارید.

بهترین برنامه غذایی عروس هلندی

خیلی ها میگن  تخم ارزن یکی از غذاهای محبوب عروس هلندیه، خیلی از افراد فکر میکنن یه ظرف پر از ارزن واسه ی عروس هلندی کافیه و به غذای دیگه ای نیاز نداره. اما این یک باور کاملاً اشتباهه. ارزان برای تقویت عروس هلندی ما کافی نیست!!! ما واسه داشتن یک طوطی سالم لازمه با رژیم غذایی مناسب عروس هلندی های دلبر آشنا باشیم که انواع ویتامین، کربوهیدرات، چربی، مواد معدنی و پروتئین داره رو براش آماده کنیم. همون کاری که من و احتمالاً خیلی از شما داریم انجام میدیم و با دادن غذای کافی و مناسب، پرنده های سرحال و شادابی داریم.

غذای عروس هلندی در سنین مختلف

یک نکته ی مهمو یادت نره که عروس هلندی در دوره های مختلف زندگیش یعنی جوجگی، بلوغ و بارداریش نیاز به غذاهای خاصی داره.

در این مقاله سعی کردم تمام نکات لازم در مورد غذای مناسب برای این طوطی سانان رو براتون گردآوری کنم. بعد از خوندن این مقاله متوجه میشی که غذای عروس هلندی در زمستان، تابستان و دوره های مختلف زندگیش با هم فرق داره (خودم خیلی چیزای جدیدی حین تحقیق برای این مطلب یاد گرفتم خوشحالم که میتونم این اطلاعات رو در اختیار شما هم بزارم)

رژیم غذایی مناسب سنین مختلف عروس هلندی | پت لینک

غذای عروس هلندی باید چی باشه؟ (دانه های خوراکی)

در انتخاب بهترین غذا برای عروس هلندی ها، دانه ها بخش مهم و اصلی  رژیم غذایی طوطی عزیزمون رو تشکیل میدن؛ بهترین و مفیدترین دانه ها ارزن، تخم کتان، شاهدانه، گندم 🌾  و جو دوسر هست.

⚠️توجه کنید اندازه ای که پرنده ما باید از هرکدوم این دونه ها استفاده کنه، با هم فرق داره!!!

بین همه ی این دونه ها ممکنه عروس هلندی یکیشونو بیشتر دوست داشته باشه و فقط اونو جدا کنه و بخوره. معمولا کوکاتیل عاشق ارزن، تخم کتان و تخمه آفتابگردونن 🌻 ولی شما مجاز نیستید همه این خوراکیها رو هرروز و به مقدار زیاد در اختیار پرندتون قرار بدید.

 

ترکیب مناسب غذای اصلی و روزانه عروس هلندی

پرنده ما در تمام ساعات روز باید به غذای اصلی خودش دسترسی داشته باشه. این غذا در ابتدایی ترین حالت خودش، ترکیب ارزن و تخم کتان هست که به نسبت 3 به 1 باید با هم مخلوط بشن. یعنی یه قوطی خالی بردارید. سه قاشق ارزن بریزید و یک قاشق تخم کتان اضافه کنید. انقدر این کار رو تکرار کنید که ظرفتون پر بشه. حالا هم بزنیدش تا با هم مخلوط بشن. این غذا میشه غذای اصلی عروس هلندی مون که همیشه باید در اختیار پرنده ما باشه. خب حالا میریم سراغ بقیه داستان.

پلت یا غذای خشک چیست؟

پلتها چی هستن؟ پلت یا غذای خشک عروس هلندی، (اگر و تنها اگر از برند خیلی خوبی باشه) یکی دیگه از غذاهای مفید واسه ی پرندمونه، پلت ها شامل انواع دانه ها، میوه های خشک، ذرت و... به شکل کاملا آسیاب شده، خشک و بدون آب و به شکل گلوله و یا استوانه های کوچولو و فشرده شده هستن.

چند نکته ی مهم وجود داره که بهتون میگم؛

اول از همه ممکنه خیلی از پرنده های بالغ طعم پلت رو دوست نداشته باشن

دوم اینکه اینا غذاهای خشک و بدون آب هستند و وقتی در رژیم عروس هلندی پلت گذاشتی نباید یادت بره ظرف آبش رو پر کنی چون پرنده ی طفلکی بعد خوردن این غذا خیلی تشنه میشه.

نکته سوم اینکه بهتره وقتی عروس هلندی جوونه و سنش کمتره به خوردن پلت عادت بدیش.

⚠️غذای پلت انواع مختلفی داره باید حتماً محصولی که میخری کیفیت بالایی داشته باشه بهتره مواد کاملا طبیعی، ارگانیک و غیر تراریخته شده باشن. اینجوری بهتون بگم که اگر فکر میکنید پلت های خارجی و با کیفیت، قیمتشون خیلی بالاست و توی اوضاع نابسامان فعلی جامعه، شرایط خریدنش رو ندارید، کلاً از خیرش بگذرید. چون موقع استفاده از پلت، شما جز اعتماد به شرکت سازنده هیچ ابزار دیگه ای ندارید که از کیفیت محتویات داخل پلت خبردار بشید و کلاً این غذا، چیزی نیست که اگر به پرنده ندید، مشکلی براش ایجاد کنه. ولی اگر از برندهای خوب و معروف خارجی پلت تهیه کردید، با خیال راحت و به صورت روزانه و نامحدود میتونید در اختیار پرنده قرار بدید.

پلت ها غذای مناسب عروس هلندی | پت لینک

نحوه عادت دادن عروس هلندی به خوردن پلت  

تجربه من درباره عادت دادن عروس هلندی به خوردن پلت اینه: توتو، وقتی پیش من اومد، 6 ماهش بود و به خوردن پلت هم عادت نداشت. کاری که به ذهنم رسید این بود که ارزن و تخم کتانش رو ریختم توی شیشه ای که قبلا توش پلت ریخته بودم. اینجوری ارزنها بوی پلت ها رو گرفت و توتو با خوردن ارزنها کم کم به بوی پلت عادت کرد و شروع به خوردن خودشون کرد.

ولی بعد از اون دیگه این کار رو نکردم. یعنی دیگه ارزنها رو آغشته به بوی پلت نکردم که هروقت دلش نخواست مجبور نباشه بوی پلت رو تحمل کنه برای خوردن غذای روزانه ش که همون ارزن و تخم کتانه. به جاش یه ظرف کوچیک از پلت میذارم کنار آینه اتاق و اونم به ذوق تصویر خودش، میشینه میخوره! ولی اگر دیدید پرنده شما علاقه به خوردن پلت پیدا نکرد، لطفاً زورش نکنید!

عروس هلندی چه سبزیجات و میوه هایی میتونه بخوره ؟

میوه ها و سبزیجات یکی دیگه از مجموعه خوراکیهای مفید برای عروس هلندی ها است. البته خیلی از پرنده ها بد غذا هستن و تمایل به خوردن خیلی از میوه ها مخصوصاً میوه های تازه و مرطوب ندارن. کلا اغلب عروسهای هلندی تمایل به خوردن خوراکیهای خشک دارن. ولی ما باید سعی کنیم پرندمون رو تشویق به خوردن میوه ها و سبزیجات کنیم. البته یکسری میوه و سبزیجات واسه ی عروس هلندی ممنوع و مضره که نباید سمت اونا بری، هرگز میوه ها و سبزیجات ممنوعه رو به عروس هلندیتون ندین!!! 

میوه های مفید برای عروس هلندی

دانه و پلت ها به اندازه ی کافی نمیتونن مواد مغذی کوکاتیلها رو فراهم کنن یک رژیم غذایی مناسب برای عروس هلندی باید شامل میوه و سبزیجات هم باشه.

یادت نره که حتماً میوه و سبزی رو خوب بشوری و بعد به پرنده ی کوچولوت بدی.

یک نکته ی دیگه که لازمه بدونم بگم اینه که  یادمون  باشه که ته مونده خوراکیها  رو حتماً از دسترس پرنده خارج کنیم. میوه ها و سبزیجات شروع به گندیدگی می کنن و اگر پرنده بخوردشون میتونن براش ایجاد مشکل کنن.

میوه و سبزیجات برای عروس هلندی ها | پت لینک

لیست میوه های مناسب

میوه های مجاز برای عروس هلندی رو میتونی در جدول زیر ببینی.

سیب 🍎

کیوی

آناناس 🍍

انار

پرتقال 🍊

شلیل

موز 🍌

گریپ فروت

هلو 🍑

گریپ فروت

توت فرنگی 🍓

تمشک

انجیر

خرما 🌴

نارگیل

گلابی

طالبی 🍈

گیلاس 🍒

انبه

پاپایا

انگور 🍇

بلوبری

کرن بری

خیار

هندوانه 🍉

✍️نکته مهم: باید حواسمون باشه وقتی داریم به عروس هلندی میوه های مفیدی مثل سیب یا گلابی میدیم حتما هسته یا دانه های داخلش رو جدا کنیم چون حاوی مقدار کمی سیانوره و با توجه به وزن و جثه کوچیک پرنده، همون مقدار کم میتونه باعث آسیب بهش بشه.

تجربه من در میوه و سبزی دادن به توتو

عروس هلندی من (توتو) از بین میوه های بالا فقط یکمی سیب و پوست خیار رو حاضره به صورت تازه بخوره! اونم فقط از دست منً! چون از هرچیز خیسی متنفره! ولی من بی خیالش نمیشم. سیب و موز رو خودم نازک ورقه میکنم و خشک میکنم. بعد با قیچی، نواری خوردش می کنم.

شبیه سیب زمینی خلال!! بعد میریزم توی ظرف و جلوش میذارم. این تنها راهیه که تونستم بهش میوه بدم. مخصوصا وقتی تصویر خودش رو جایی میبینه اشتهاش باز میشه! مثلاً میشینه جلوی در ماکروفر و اونجا آواز میخونه. منم از این اخلاقش استفاده میکنم و میوه ها رو همونجا جلوی ماکروفر میذارم 😉. اینو به تجربه متوجه شدم که اونجا خیلی خوب میشه بهش خوراکی های مفید داد! شما هم باید به رفتارهای پرندتون در طول روز دقیق بشید تا قلقش دستتون بیاد!

تجربه من: پرنده من وقتی چیزی رو با دست خودم جلوش میگیرم رقبتش برای خوردن خیلی بیشتر میشه. پس وقت میذارم و خوراکیهای مفیدی رو که حاضر نیست از ظرف برداره و بخوره خودم با دست بهش میدم. با این کار هم رابطم با پرندم تقویت میشه و هم تونستم خوراکی خوبی رو به خوردش بدم! ضمناً به تجربه متوجه شدم که هرچیزی رو اگر رشته رشته خورد کنم، احتمال خورده شدنش توسط این پرنده ها خیلی بیشتر میشه.

 

سبزیجات مفید برای عروس هلندی

پرنده های من سبزیجات رو بهتر از میوه ها میخورن و ساقه سبزیجات رو بهتر از برگهاش میخورن!! برای همین همیشه مثلا ریحون و جعفری و شاهی رو با ساقه های بلند براشون میذارم. چون عاشق این هستن که با اینور اونور کردن ساقه ها بین نوکهاشون، خودشون رو سرگرم کنن.

✔️سبزیجات مناسب برای عروس هلندی در زمان تخم گذاری 

اگه عروس هلندی در زمان تخم گذاری هستش حتما سبزیجاتی مثل کاهو، بروکلی و جعفری رو در رژیم غذاییش بذارید. هلو و سیب هم در این دوره خیلی براش مفیده( بچش خوشگل میشه 😉)  .

بهترین سبزیجات برای عروس هلندی ها کدام است؟

بهترین سبزیجاتی که میتونیم به پرنده بدیم رو در جدول زیر آوردم.

یادت نره که تغذیه عروس هلندی جوجه دار خیلی مهمه و حتما باید انواع مواد مغذی بهش برسه.

اسفناج

انواع کلم

گوجه بدون برگ

نخود فرنگی

ریحون

ذرت

هویج با برگش

لوبیا سبز

کاسنی

جعفری

 

آیا حبوبات برای عروس هلندی ها مناسب است؟ 

حبوبات پخته شده مثل عدس و لوبیا بله مناسبه، همچنین غذاهایی مثل سیب زمینی پخته شده، برنج پخته شده و کدو حلوایی هم واسه پرندتون خوبه و حتماً هم خیلی دوست داره. ولی باید درنظر داشته باشید که زیاده روی در هرکدوم این غذاها مخصوصاً نشاسته ها مثل برنج، میتونه به چاقی و کبد چرب عروس هلندی منتهی بشه. درنتیجه نباید به مقدار زیاد و مکرراً در اختیار پرنده قرار بگیرن.

سبزیجات مناسب برای کاکوتیل یا عروس هلندی

تجربه من: پرنده های من همیشه توی خونه آزاد هستن. سعی میکنم قبل از چیدن میز غذا و قبل متوجه شدنشون، ببرمشون توی یه اتاق دیگه که سر میز نیان. ولی وقتی از دستم درمیره و میخوان سر میز غذا بخورن، جلوشون رو نمیگیرم چون واقعااااً عاشق این هستن که کنار ما سر میز مشغول بشن. کاری که میکنم اینه: از غذاهایی که برای خودشون آماده کردم و از قبل توی یخچال دارم مثل گندم پخته، جوونه عدس، کاهوی رشته شده، برنج پخته شده بدون روغن و نمک و .. براشون روی میز میریزم و گولشون میزنم. مخصوصاً برنج پخته خیلی خوشحالشون میکنه. اینجوری هم خودم از حضورشون لذت میبرم هم اونا هم غذای مضر نخوردن. ولی یه نکته مهم هست. اگه سر میز غذای مایع داغ مثل ظرف سوپ دارید هرگز و هرگز نذارید پرنده توی اون تایم حوالی میز غذا باشه. سوختگی برای پرندگان در 99درصد مواقع کشنده ست و ما مسئول این هستیم که اونا رو از خطر دور کنیم.

نکته: فقط وقتی اجازه میدم سر میز غذا بیان که فقط خودم تنها مشغول غذاخوردن باشم. به چند دلیل:

دیگران ممکنه بدشون بیاد و حق هم دارن. پس باعث آزارشون نمیشم

فقط وقتی خودم تنها هستم میتونم حواسم رو بهشون جمع کنم که چیز اضافه ای نخورن

در مجموع توصیه من به شما اینه که اگر عروس هلندیتون عادت نکرده سر میز غذا بیاد، این عادت رو ادامه بدید. برای خودش و شما امن تره که موقع غذاخوردن پیش شما نباشه و مثلا توی یه اتاق دیگه یا توی قفس خودش باشه. برای اینکه موقع غذاخوردن شما، دلش نخواد! میتونین همزمان با غذای خودتون، یه غذای متنوع رو هم در اختیار اون قرار بدید که مشغول بشه.

حبوبات و سبزی ها برای عروس هلندی در رژیم غذایی | پت لینک

نگران نباش اگر دقت کنی، بعد از یک مدت مثل من سلیقه و مقدار غذای پرنده ی کوچولوت دستت میاد.

حواستون باشه که دانه های چرب رو خیلی به عروس هلندی ندین چون کبدش چرب میشه و اضافه وزن میگیره. بهترین رژیم غذایی واسه ی پرندتون اینه که در آن 70 درصد دانه و 30 درصد هم سبزیجات و میوه ها باشن.

غذای اصلی و رژیم غذایی کوکاتیل یا عروس هلندی | پت لینک

میتونیم بذرهای مخلوط شده رو بصورت آماده بخریم که در این صورت باید حواسمون باشه که بذرها با میزان مناسبی با هم مخلوط شده باشن. من دیدم که ترکیب دونه ها در بعضی برندها  متناسب نیست و ارزن و کتانش به نسبت باقی دونه ها کمه. در این مواقع من ارزن و کتان رو به همون نسبت 3 به 1 به این مخلوط اضافه میکنم.  اگه خودمون  هم بخوایم جدا جدا دانه ها رو بخریم باید دقت کنیم که اولا از یه عطاری معتبر تهیشون کنیم و دقت کنیم که دانه ها تازه باشن و اگه دیدیم بو یا ظاهر بدی داره، مرطوبه، به هم چسبیده یا حشره گذاشته قطعا فاسده و نباید بخریم. ضمناٌ من خریدن دونه باز از پرنده فورشی رو توصیه نمیکنم. چون میتونه انواع بیماریها رو به فضای شما انتقال بده و شما نمیتونید دونه ها رو قبل مصرف پرنده بشورید!!

به عروس هلندی تشویقی چی بدیم؟

حالا که متوجه شدی عروس هلندی غذاش چیه قطعا دیگه حواست به خورد و خوراکش هست. خوبه که هرازگاهی عروس هلندی رو خوشحال کنی؛ تشویقیها باعث یک رژیم غذایی متعادل میشه و هم پرندمون ازش خیلی لذت میبره و یکی از بهترین راه ها برای آموزش به عروس هلندی و دستی کردن این پرنده همین تشویقی هاست؛ البته نباید بیش از حد به پرنده ی خوشگلت تشویقی بدی چون براش خوب نیست.

بهترین تشویقی برای عروس هلندی چیه؟

این مواردی که در ادامه بهتون میگم از  بهترین تشویقی هایی که میتونید برای عروس هلندیتون در نظر بگیرین:

✔️تخمه آفتابگردان بدون نمک و خام

برای 80درصد طوطی سانان تخمه آفتابگردون بهترین تشویقی محسوب میشه. علا.ه بر مزه تخمه، اونا خیلی زیاد از پوست کندن تخمه لذت میبرن. ولی شما بیشتر از 4-5 تا تخمه در روز مجاز نیستید که به پرنده بدید. مصرف بی رویه تخمه آفتابگردون قطعاً منجر به بیماری کبد چرب برای پرنده میشه. پس سعی کنید از این تعداد در روز برای آموزش بهش استفاده کنید.

✔️خوشه های ارزن

خوشه ی ارزن یکی دیگه از بهترین تشویقی ها برای عروس هلندی به حساب میاد که خیلی هم دوستش داره، خوشه ی ارزن در واقع یک شاخه ی گیاه ارزنه که بذرش جدا نشده و پرنده باهاش سرگرم میشه؛ میتونی خوشه رو به قفسش آویزون کنی تا پرنده شروع به خوردنش کنه من واسه ی عروس هلندیم خوشه ی ارزون رو نگه میدارم و هیجانشو موقع خوردن این دانه ها با لذت نگاه میکنم بهت پیشنهاد میکنم حتماً این لذت رو تجربه کنی.

✍️تجربه من: اغلب عروسهای هلندی اگر قبلاً خوشه ارزن ندیده باشن، ازش می ترسن. راه حلش اینه که اول به قطعات کوچیکتر تبدیلش کنی. کم کم وقتی ترسش ریخت میتونی کل خوشه رو در اختیارش بذاری. فقط اینکه ریخت و پاشش موقع خوردن خوشه ارزن، 5 برابر همیشه ست! پس قبل از جاروبرقی کشیدن بهش بده!!

حبوبات و سبزی ها برای عروس هلندی در رژیم غذایی | پت لینک

✔️دانه های جوانه زده

جوانه ی دانه ها هم خیلی مفید و هم مغذی هستن و هم یک تشویقی دوست داشتنی واسه عروس هلندی محسوب میشن. جوانه های کینوا، گندم و عدس تشویقی هایی است که اغلب کوکاتیل ها عاشقشن. ولی دقت کنید که مثلا طبع جوانه عدس گرمه و دادنش به پرنده میتونه تمایلش به جفت گیری رو بیشتر کنه و اگر هنوز برای پرندتون جفت نیاوردید یا درحال حاضر شرایط نگهداری از خانواده بزرگتری رو نداریدف این غذا رو حذف یا محدود کنید.

✔️تشویقی های آماده

این تشویقیها هم مثل خوشه ارزان دونه و میوه های خشک و چسبیده به چوبی هستند و فرقشون اینه که با شکر و عسل درست میشن و حتماً پرنده ات خیلی از خوردنش لذت میبره. به خاطر اینکه شکر و عسل میتونه باعث چاقی پرنده بشه؛ پس بهتره که استیکهای تشویقی رو فقط ماهی یک بار واسه ی عروس هلندی بخری.

مغزها برای عروس هلندی

آجیل و مغزها خوراکی های مغذی و سرگرم کننده ای برای عروسهای هلندی هستن و  پروتئین، چربی و مواد معدنی کمیاب بدن پرنده رو هم میتونن تامین کنن. بادام، بادام هندی، بادام زمینی، پسته و گردو تنها خوراکیهایی هستن که پرنده شما از آن لذت میبره. ولی دو نکته خیلی مهم هست.

اول اینکه زیاده روی در دادن آجیل به پرنده قطعاً باعث ایجاد بیماری کبد چرب در پرنده میشه. پس باید به ندرت و به مقدار خیلی کم در اختیارش قرار بدید.

نکته مهم دوم اینه که آجیلها باید حتما به صورت خام و بدون نمک به پرنده داده بشن.

غذاهای ممنوع برای عروس هلندی

حالا که متوجه شدی عروس هلندی غذا چی میخوره دوست دارم با لیست کاملی از غذاهای ممنوع برای عروس هلندی هم آشنا بشی تا یک وقت با دادن غذاهای مضر و ممنوع سلامتی پرنده به خطر نیافته.

غذاهای مضر برای عروس هلندی 

مهمترین غذاهایی که برای عروس هلندی ممنوعه عبارت است از:

غذاهای چرب برای عروس هلندی: غذاهای چرب و روغنی میتونه باعث افزایش وزن و ابتلای پرنده به بیماریهای قلبی بشه و برای پرنده ممنوعه

شکلات 🍫: عروس هلندی هم مثل من و شما ممکنه شکلات دوست داشته باشه؛ اما لازمه بدونی حتی یک مقدار کم از شکلات میتونه آسیبهای جدی به پرنده بزنه و حتی منجر به مرگش بشه.

تشویقی های مناسب برای عروس هلندی  | پت لینک

سیر و پیاز: گفتم سبزیجات واسه ی پرنده خوبه اما سیر و پیاز نه تنها خوب نیست بلکه ضررهای زیادی هم داره و میتونه باعث کم خونی، ضعف، زخم و... در دهان و مری عروس هلندیمون بشه.

نمک:  نمک میتونه باعث افزایش فشار خون و آسیب به کلیه های کوچیک این پرنده بشه. ولی از طرفی ممکنه مقداری نمک هم براش لازم باشه. من در منابع انگلیسی هم مطلب خوب و معتبری در این زمینه پیدا نکردم. برای همین چیزی که به ذهنم میرسه اینه که قرار دادن پلت خوب و معتبر خارجی در اختیار پرنده شاید راه خوبی باشه. چون احتمالاً اون شرکتها تحقیقات کاملی در این زمینه ها دارن و ترکیبات کاملی رو در پلت لحاظ میکنن.

کافئین : من دیدم که بعضیها به عروس هلندیشون چای میدن چون فکر میکنن مثل خودشون چایی میتونه سرحالشون بیاره! اما کافئین موجود در چای، قهوه و نوشابه حتی چند جرعه اش میتونه باعث ایست قلبی پرنده بشه. علاوه بر این اگر پرنده شما عادت کنه که از لیوان چیزی بنوشه، ممکنه یک روز به بدترین شکل بسوزه و حتی جونش به خطر بیافته.

از دیگر خوراکیهایی که نباید به عروس هلندی بدی میشه به آووکادو، قارچ، چیپس و پفک، غذاهای ادویه دار، غذاهای انسانی، فست فود، گوشت، لبنیات، لوبیای خام، غذاهایی با قند بالا و الکل اشاره کرد

⚠️اگه بصورت ناخواسته عروس هلندی یکی از غذاهای ممنوعه رو خورد، تا چندین ساعت، حالات و رفتارش رو زیرنظر بگیرید و اگر متوجه وضعیت غیرمعمولی شدید، بهتره سریعا با دامپزشک در این باره مشورت کنین.

نکته: حواستون به بچه ها توی خونه باشه. بچه ها از سر مهربونی یا کنجکاوی و ناآگاهی میتونن غذاهای خطرناکی به پرنده بدن و به طور کلی برای پرنده خطر ایجاد کنن. 

انواع غذاهای ممنوعه عروس هلندی

سوالات متداول درباره ی رژیم غذایی مناسب برای عروس هلندی

در ادامه به یکسری از سوالهای رایجی که درباره ی تغذیه ی عروس هلندی باهاش مواجه شدین پاسخ دادم.

به عروس هلندی تخم مرغ بدم؟

بله، تخم مرغ آبپز برای عروس هلندی خیلی مناسبه چون سرشار از کلسیم و پروتئینه.

دادن تخم مرغ آبپز به عروس هلندی

دادن شاهدانه به عروس هلندی مناسبه؟

دادن شاهدانه به عروس هلندی به دلیل طبع گرمی که داره باعث مستی این پرنده میشه. شاهدونه هم مقویه و هم واسه ی مست کردن پرنده خوبه. فقط نباید این دانه رو به عنوان غذای اصلی به پرنده بدین و فقط مقدار کمی باید با دانه های روزانه مخلوط بشه

سرلاک برای عروس هلندی خوبه؟

هرگز و هرگز خریدن جوجه سرلاکی عروس هلندی رو به دلایل زیادی بهتون توصیه نمیکنم. این کار غیراخلاقیه و پرنده رو هم در معرض خطرهای زیادی قرار میده و ظلم در حق پدر و مادرش هم محسوب میشه. اما اگر به دلیل دیگه ای مجبور به نگهداری از جوجه عروس هلندی زیر 2 ماه شدید، باید با سرلاک مخصوص عروس هلندیف تغذیه ش کنید. دادن سرلاک انسان به عروس هلندی به شدت کار اشتباهیه. سرلاک انسانی برخلاف سرلاک عروس هلندی لاکتوز داره و اصلا برای عروس هلندی خوب نیست. یادت باشه اصلا نباید از آرد نخودچی، آرد ذرت یا بیسکوییت مادر به جای سرلاک استفاده کنی چون به هیچ عنوان مواد مغذی مورد نیاز برای رشد جوجه رو تامین نمیکنه و فقط معده حیوون رو پر میکنه و باعث سوتغذیه میشه. مثل نوزاد انسان، بهترین و کاملترین غذا برای جوحه عروس هلندی، غذاییه که والدین در اختیار جوجه قرار میدن. لطفا با خرید جوجه های سرلاکی، در چرخه این ظلم شریک نباشیم

به عروس هلندی برنج بدهیم؟

بله همونطور که گفتم برنج بدون نمک و روغن برای عروس هلندی بد نیست ولی چون مصرف زیادش باعث چاقی و در نتیجه کم تحرکی پرنده میشه و باید خیلی محدود بهش داده بشه.

به عروس هلندی هندوانه بدهیم؟

بله به عروس هلندی میشه هندوانه داد در واقع هندونه جزء میوه های مجاز برای عروس هلندیه، البته مصرف زیادش قند خون پرنده رو بالا میبره.

به عروس هلندی چی بدم چاق بشه؟

چاق شدن بیش از حد عروس هلندی مثل چاقی ما آدمها برای سلامتیش مضره، اما اگه عروس هلندی به شدت لاغر شده حتما دامپزشک یک برنامه ی غذایی مناسب بهتون میده که طبق اون پیش برید. اگه عروس هلندی دچار بیماری سینه کاردی شده باید حتما از ترکیب متنوعی از کلسیم، مولتی ویتامین و سایر مکملها در کنار غذای خوب و کافی استفاده کنید. حتما مکملها رو از دامپزشکی و پت شاپ معتبر تهیه کنید و موقع مخلوط کردن با آب، حتما به صحیح بودن دوزش خیلی توجه کنید. آب ترکیب شده با ویتامین ها باید هر 24 ساعت تعویض بشه.

چگونه به عروس هلندی سیب بدهیم؟

اگر عروس هلندیتون قطعه های کوچیک سیب تازه رو نخورد، خشکش کنید و برش بزنید و بهش بدید. احتمال خوردنش خیلی بیشتر میشه.

حرف درگوشی پت لینک:

ممنون که تا آخر این مقاله با من همراه شدی امیدوارم مطالب این مقاله برات مفید بوده باشه و حالا که متوجه شدی رژیم غذایی مناسب برای عروس هلندی چیه به خوبی از عروس هلندی مراقبت کنی و یک پرنده ی شاداب و سرحال داشته باشی.

ازت میخوام اگه کلینیک دامپزشکی رو میشناسی و ازش راضی بودی همین الان روی آیکون جستجو که بالای صفحه آمده کلیک کنی و نام مرکز یا کلینیکی که می شناسی رو سرچ کنی؛ اگه اسمش نیومد وارد صفحه ی ثبت رایگان مراکز بشی و نام و مشخصات آن مرکز رو در کمتر از 2 دقیقه ثبت کنی تا همه ی کسایی که پت دارن یا عاشق حیواناتن بتونن از اون استفاده کنن.

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" سلام وقت بخیر پرنده من همه نوع میوه و سبزیجاتی که در اختیارش بزارم بشرط خشک بودنشان میخوره ولی هرکار میکنم نمیتونم تخمه آفتابگردون بهش ندم آخه اگه ندم دیگ هیچی نمیخوره و خودش رو گشنگی میده روزی حداقل بیست تا دونه رو میخوره "

" دوست عزیز. با این کار پرنده کبد چرب میگیره و عذاب میکشه و از بین میره. یعنی پرنده شما ارزن نمیخوره؟؟؟؟؟؟؟؟ "

" با عرض سلام و تشکر از مطالبی که زحمتش رو کشیدید ، خیلی مفید و کاربردی بودن . سپاسگزارم "

" ممنونم از ثبت نظرتون و خوشحالیم که مفید بودده. "

" ممنونم از زحمت شمااااا.... سوال...خوردن شلغم برای عروس مشکلی پیش نمی یاره؟؟؟؟؟؟ "

" دوست عزیز، اگر شلغم در مقاله ذکر نشده بود، باید بگم در حال حاضر اطلاع دقیق و مطمئنی ندارم "

" واقعا عالیی "

" سلام ببخشید یه سئوال داشتم من دوتا عروس هلندی دارم 9ماهه حدود یک ماه میشه که دم و چند تا از پراشون ریخته و هنوز در نیومده بنظرتون علتش چیه ؟ و اینکه غذا اینارو بهش میدم :ارزن_کتان_تخم افتاب_سفیده تخم مرغ_هویج و بعضی میوه ها "

" سلام دوست عزیز. لطفا به پیج اینستاگرام من به آدرس tootoo_free_cockatiel پیام بدید تا راهنماییتون کنم. عکس پرنده رو برام بفرستید و عکس دونه هاش رو "

" سلام متن عالی بود عالی، دست مریزاد به شما و وقتی که گذاشتید. کاش یه کتاب کنید تجربیاتتون رو، من یه عروس ۱.۵ ماهه دارم که می‌خوام دونه و غذای غیرسرلاکی‌رو براش شروع کنم، محتواتون خیلی کمک کننده بود "

" سلام دوست عزیز. خیلی خوشحالیم که این مطلب تونست بهتون کمک کنه. اگر خواستید پیج اینستاگرام tootoo_free_cockatiel رو فالو کنید. سعی کردم اونجا مطالب آموزشی بیشتری برای پرندگان بذارم. "

" خیلی. عالی بود. فقط. ادمین. میشه. شماره تونو. داشته باشم. چون. واقعا لازم دارم. چون. دوتا عروس دارم "

" برنج رو اگر هفته ای یه بار بهشون بدیم خوبه؟یا کمتر؟ "

" با سلام. هفته ای یکبار بدون روغن و نمک، موردی نداره "

" عالی بود ممنونم از مقاله خوبتون؛ فقط اینکه من توی چندتا سایت دیده بودم که انگور و گوجه برای عروس هلندی سمیه، ولی شما گفته بودید موردی نداله، من الان به شک افتادم واقعا🤦‍♀️ "

" سلام دوست عزیز. خوشحالم که مطلب براتون مفید بوده. این مطلب از سایتهای معتبر اروپایی تهیه شده ولی اگر شک دارید، منطق میگه که حذف کنید. اینجوری خیالتون راحتتره "

" درود دوست عزیز خیلی مفید و عالی بود تجربیاتتون ممنونم از شما فقط بزرگواری کنید برند پت های معروف و خوب رو بهمون بگید و در ضمن دامپزشکی که واقعا احساس مسئولیت داره اگه ممکنه سمت شرق تهران بهمون معرفی کنید سپاس عزیزم. "

" سلام دوست عزیز. به پیج اینستاگرام tootoo_free_cockatiel مراجعه کنید. اونجا یه هایلایت هست که پزشکان مورد اعتماد مخاطبین معرفی شدن. "

" سلام دوست عزیز. به پیج اینستاگرام tootoo_free_cockatiel مراجعه کنید. اونجا یه هایلایت هست که پزشکان مورد اعتماد مخاطبین معرفی شدن. "

" دستمریزاد واقعا جای تشکر داره بابت مهر و حوصله و نشر بی دریغ اطلاعات و تجربیاتتون عشقتون مانا و پایدار "

" باعث خوشحالی و افتخاره :) "

" غذاها آماده کردنشون وقت گیر هست ولی ممنونم از زحمات شما 🙏 "

" حسین عزیز سلام بله به هر حال مسئولیتیه که قبول کردیم و با عشق آماده کردن این غذاها براشون بخشی از زندگی منه "

" سلام... خوبه ولی غذاهای شلوغی هستند وقت آماده کردن ندارم یه غذای آماده مقوی اگه معرفی کنید ممنون میشم "

" سلام. دوست عزیز متوجه منظورتون از غذای شلوغ نشدم. دونه ها که تهیشون مشکلی نداره. سیب و میوه خشک خیلی راحته. کاهو راحته. پلت هم کا کاملا آماده ست. "

" عروس هلندی "

" بسیار عالی وکاربردی بود خواهشا دوباره از تجربه هاتون برامون بنویسید ومکملهای رو هم معرفی کنید که چه مارکی خوبه وتو چه موقعیت‌هایی بدیم به پرنده "

" حتماً دوست عزیز. حتماً "

" خیلی عالی بود عالی عالی عالی "

" باعث خوشحالی و افتخار ماست :) "

" خیلی خوب بود فقط در مورد حساسیتها بیماریهای عروس بگید و آدرس دکتر خوب در مشهد "

" حتما روی این مورد هم کار میکنیم چشم "

" ممنون از اطلاعات جامع و مفیدتون مرسی که وقت گذاشتید 🌹🌹 "

" مرسی از شما که برای مطالعه وقت گذاشتید :) "

" ممنونم ازت عزیزم. خیلی عالی بود خصوصا اون قسمت هایی ک دیدگاه خودت رو هم نوشته بود، تشکررررر "

" خداروشکر که به کارتون اومده :) "

" عالی بود👏 سپاس "

" خوشحالیم! "

" عالی بود👏 سپاس "

" خیلی عالی بود "

" خداروشکر "

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400