فرق های پر ریزی با پرکنی عروس هلندی
تفاوت پرریزی با پرکنی عروس هلندی و دلایل آن |پت لینک

تفاوت پرریزی با پرکنی عروس هلندی و دلایل آن

مدت مطالعه 6 دقیقه

وقتی سرپرستی یک پرنده رو به عهده میگیریم لازمه با تمامی رفتارهاش و علل آنها آشنا باشیم، مثلا تفاوت پرریزی با پرکنی عروس هلندی و دلایل آن را بدونیم تا وقتی میریم سر قفس پرنده و یکدفعه با تعداد زیادی پر، کف قفسش مواجه میشیم بدونیم علتش چیه؟ طبیعیه یا نه؟ آیا پرنده دچار مشکلی شده که باید کمکش کنیم و سلامتیش در خطره؟!! حالا اگه جزء افرادی هستی که تفاوت پر ریزی و پرکنی عروس هلندی رو نمیدونی و با علتهای آن هم آشنا نیستی این مقاله میتونه برات مفید باشه برای همین ازت میخوام تا آخر این مطلب از پت لینک با من همراه باشی.

  

در این مقاله چه خواهیم خواند؟

تفاوت پرکنی با پر ریزی چیست؟

پر ریزی عروس هلندی چه زمانی است؟

 پر ریزی طبیعیه یا پر کنی عروس هلندی؟

پر ریزی عروس هلندی برای چیست؟

چرا پر عروس هلندی میریزد؟

تولک رفتن عروس هلندی بصورت طبیعی و غریزی

چگونه از پر ریزی عروس هلندی جلوگیری کنیم

پر ریزی عروس هلندی چند روز طول میکشد

پر ریزی عروس هلندی در چه فصلی است

عروس هلندی در چه سنی در چند ماهگی پر ریزی می کند؟

دلیل پر ریزی عروس هلندی چیست

علت پر ریزی غیرطبیعی عروس هلندی چیه؟

اضافه وزن و کبد چرب عروس هلندی

بیماری PBFD یا ایدز پرندگان

عروس هلندی چقدر میخوابه

حرف درگوشی پت لینک

 

تفاوت پرکنی با پر ریزی چیست؟              

مهمترین و اصلیترین فرق پرکنی و پر ریزی عروس هلندی در چیه؟

پر ریزی در عروس هلندی و دیگر پرنده ها کاملا طبیعی بوده و اتفاقی است که در طی آن پرهای پرنده شروع به ریختن کرده و عروس هلندی هیچ دردی احساس نمیکنه مثل ریزش موی طبیعی خودمون، اما پرکنی اتفاقیه که توسط خود پرنده انجام میشه و برای همین با درد زیادی همراهه حتما مطلب پرکنی عروس هلندی رو برای دونستن همه چیز درباره این سوء رفتار، مطالعه کنید.

 

پر ریزی عروس هلندی چه زمانی است؟

🐦 فراموش نکن پر ریزی و با پرکنی متفاوته و نباید اونا رو با هم اشتباه بگیری. اولین پر ریزی پرنده در سن 7 تا 10 ماهگی رخ میده و تا یک ماه هم طول میکشه و در این مدت پرهای جدید جایگزین پرهای افتاده و قدیمی میشه و پرنده در دوران پر ریزی تولک میره و بی حال و کم اشتها میشه اما همونطور که گفتم ریزش پرهاش دردی نداره. توصیه میشه که حتماً در این دوره از مکملها و ویتامینهای معتبر پرنده ها استفاده کنیم تا مواد مغذی لازم برای ساخت اونهمه پر جدید در اختیار بدن پرنده قرار بگیره. درصورتیکه کلسیم و سایر ویتامینها و املاح به اندازه کافی به بدن پرنده نرسه، پرهای جدید کم کیفیت، مواج و کم تراکم درمیان و پرنده هم ضعیف میشه.

 

پر ریزی طبیعیه یا پر کنی عروس هلندی؟

پر ریزی یک مسئله ی کاملا طبیعیه که برای نو شدن پرهای پرنده و داشتن پرهای سالم و پرواز صحیح براش لازمه اما میتونه به دلایل مختلف دیگه ای مثل تولید مثل، بلوغ عروس هلندی، کمبود ویتامینها و مواد معدنی موردنیاز پرنده و... هم اتفاق بیفته. معمولا در زمان پر ریزی اگه به پرهای ریخته کف قفس نگاه کنی متوجه میشی که پرها همراه با پوسته های کراتینی دیده میشن. اما پرکنی امری طبیعی نیست و به دلایلی مثل استرس و اضطراب، عروس هلندیمون شروع به کندن پرهاش میکنه که این کار با درد همراهه و احتمال داره با کندن پرها متوجه بشید که پرها خونی شده. در صورتیکه پر ریزی با خون همراه نیست.

چرا پر عروس هلندی میریزه؟ | برای پر ریزی عروس هلندی چه باید کرد

 

پر ریزی عروس هلندی برای چیست؟

در واقع پر ریزی عروس هلندی یک امر طبیعیه که نمیتونیم اسم بیماری روی آن بذاریم و انواع عروس هلندی باهاش مواجه میشن. البته وقتی از پرریزی طبیعی پرنده صحبت میکنیم یعنی نهایتاً دو بار در سال! اگر پرنده شما همیشه پرهای کم پشت و نامنظمی داره و همیشه کف قفسش یا توی خونه پرهای زیادی دیده میشه، این دیگه طبیعی نیست و میتونه دلایل مختلفی از جمله کمبود ویتامینها و مواد معدنی داشته یا بیمار باشه که باید بهش رسیدگی کرد.

👈 پر ریزی عروس هلندی معمولا یک بار در سال اتفاق می افته و به این شکله که همه ی پرهاش به نوبت میریزه و به جای اون پرهای جدیدی درمیاد و معمولاً تا یک ماه ا کمی بیشتر طول میکشه.

 

چرا پر عروس هلندی میریزد؟

پر ریزی رو به اصطلاح میگن تولک رفتن عروس هلندی 😞، پر ریزی در عروس هلندی های نر و ماده اتفاق می افته. حالا این پر ریزی که بصورت خود به خود اتفاق می افته معمولا با تغییر فصله و پرهای جدیدی جایگزین پرهای ریخته و آسیب دیده میشن. پر ریزی که جزء چرخه ی زندگی پرندمونه باید حتما سالی یک بار اتفاق بیفته.

پر ریزی دلایل مختلفی داره یعنی یا واسه ی تغییر فصله یا عوامل خارجی موجب این اتفاق میشه؛ اگه فکر میکنی با این توضیحات سردرگم شدی نگران نباش در ادامه بصورت مفصل اینها رو بهت توضیح میدم.

 

تولک رفتن عروس هلندی بصورت طبیعی و غریزی 🦜️

در این حالت پرهای پرنده کم کم شروع به ریختن میکنه و حتی پرهای دم پرندمون هم میریزه؛ اگه بخوام از حالات روحی عروس هلندی در این دوران بگم میتونم به بی حالی و ضعیف بودنش اشاره کنم ممکنه پرنده در این دوران اصلا آواز نخونه و بازیگوشی هم نکنه.

حالا وظیفه ی من و شما به عنوان سرپرست این پرنده ی خوشگل چیه و باید چیکار کنیم؟ من طبق تجربیاتی که داشتم بهت توصیه میکنم در این دوران حتما از مکملهای غذایی باکیفیت و مطمئن مثل مولتی ویتامین، ویتامینهای خانواده ب، کلسیم و ... استفاده کنیم و غذای کافی، متنوع و مقوی در اختیار پرنده قرار بدیم.

اگر پرنده خوش غذایی دارید حتما سبزیحات مفیدی مثل کاهو، برگ کلم، اسفناج رو در برنامه ی غذاییش بذارید، دمای محیط زندگیش کمتر از 24 درجه نباشه و پرنده رو در معرض باد مستقیم قرار ندید. خیلی به پرنده اصرار به بازی و فعالیت نکنید و اجازه بدید هر وقت نیاز داره استراحت کنه. خلاصه در این دوران بهتره هوای عروس هلندیمون رو بیشتر داشته باشیم و از همه نظر یعنی نور کافی، تهویه ی خوب، محیط بدون استرس و ... شرایط خوبی رو براش فراهم کنیم.

تولک رفتن عروس هلندی بصورت طبیعی و غریزی | علت کندن پر عروس هلندی توسط جفت

 

چگونه از پر ریزی عروس هلندی جلوگیری کنیم

اگه ریختن پرهای عروس هلندیمون به دلایل طبیعی باشه که گفتم نمیشه کاری کرد چون یک مرحله ی طبیعی در زندگی این پرنده هست و برای نو شدن پوشش پر بدن پرنده الزامیه و باید سپری بشه و وظیفه ی ما ایجاد شرایط آروم و و تامین غذای باکیفیت و ویتامینها و کلسیم مورد نیاز پرنده است.

 

پر ریزی عروس هلندی چند روز طول میکشد

شاید با دیدن تولک رفتن پرنده یا ریختن پرهاش خیلی نگران بشی و بخوای بدونی پر ریزی عروس هلندی چقدر طول میکشد؟ معمولا دوره ی پر ریزان این پرنده بین 4 تا 6 هفته طول میکشه البته این زمان به عوامل مختلفی مثل تغذیه و شرایط زندگی عروس هلندی هم بستگی داره.

 

پر ریزی عروس هلندی در چه فصلی است

معمولا پر ریزی عروس هلندی در اواخر بهار و اوایل تابستون اتفاق میافته. یادتون باشه کندن پرهاش یا ریزش مداوم پرهاش در تمام فصول دیگه پرریزی طبیعی محسوب نمیشه و باید به مشکلش رسیدگی بشه.

 

پر ریزی عروس هلندی در چند ماهگی است یا عروس هلندی در چه سنی پر ریزی می کند؟

معمولا وقتی عروس هلندیمون به سن 7 تا 10 ماهگی میرسه باید شاهد اولین دوره ی پر ریزی شدید اون باشیم و نگران نشیم. پرنده ها در اولین دوره پرریزی خودشون ممکنه تغییر رنگ در پرهاشون داشته باشن که میتونه دلیل جنسیت نر پرنده باشه.

دلیل پر ریزی عروس هلندی چیست

قبلا هم گفتم که اصلیترین دلیل ریختن پر عروس هلندي فصله و به خاطر جایگزینی پرهاش این اتفاق می افته. پر ریزی به پرنده این اجازه رو میده تا علاوه بر نو کردن پوشش بدنش، دمای بدنش رو تنظیم کنه. البته نباید یادمون بره که پر ریزی عروس هلندی میتونه دلایل دیگه ای هم داشته باشه که در ادامه توضیح دادم.

 

علت پر ریزی غیرطبیعی عروس هلندی چیه؟

از دلایل و علل طبیعی پر ریزی هم که بگذریم ممکنه ریختن پرهای عروس هلندی دلایل دیگه ای هم داشته باشه که در ادامه اشاره کردم.

 

1-اضافه وزن و کبد چرب عروس هلندی

وقتی به تغذیه ی عروس هلندی بی توجهی بشه و انواع غذاهای ناسالم و دانه های چرب را به وفور در اختیارش قرار بدیم پرنده ی طفلکی هم لذت میبره و بدون اینکه بدونه چه مشکلاتی در انتظارشه شروع به خوردن دانه های چرب و روغنی میکنه. پس وظیفه ی ما به عنوان سرپرست پرنده اینه که غذاهای سالم و با تناسب صحیح دونه ها براش تامین کنیم در غیر اینصورت پرنده دچار اضافه وزن و مشکلات کبدی میشه و یکی از دلایل ریزش پر، ژولیدگی پرها و حتی تغییر رنگشون همین مشکلات کبدی و کبد چربه. پس اگه میخوای با پر ریزی غیر طبیعی عروس هلندی نر و ماده رو برو نشی حتما باید یک رژیم غذایی سالم براش درنظر بگیری. مطلب کبد چرب و غذای عروس هلندی هم میتونه خیلی کمکتون کنه.

 

2-بیماری PBFD یا ایدز پرندگان

یکی از بیماریهای لاعلاج پرندگان، بیماری ایدز پرندگان یا فساد پر و منقار هست که از نشونه هاش میشه به پرهایی با انتهای خونی اشاره کرد. متاسفانه این بیماری درمان قطعی نداره ولی با استفاده از مکملهای مخصوص تقویت پر و سیستم ایمنی پرنده، میتونید بهش یه زندگی باکیفیت هدیه بدید و یه پرنده شاد و شیطون داشته باشید. مطلب ایدز پرندگان رو مطالعه کنید.

3. خواب و استراحت کم عروس هلندی

اگر عروس هلندیمون به اندازه ی کافی استراحت نکنه و خوابش کم باشه حتما بعد از یک مدت باید شاهد پرهای زیادی کف قفس پرنده باشیم. برای جلوگیری از ریزش پرهای پرنده و پر ریزی عروس هلندی ماده و نر باید شرایط آرامی را برای استراحت شبانه فراهم کنیم.

خواب و استراحت کم عروس هلندی | کندن پر جوجه عروس هلندی توسط مادر

عروس هلندی چقدر میخوابه

بطور کلی این پرنده نیاز به 10 تا 12 ساعت خواب کامل داره؛ باید قفس پرنده در محیطی آرام با نور کم باشه تا بتونه به راحتی استراحت کنه. در عین حال نور کم باعث میشه که احتمال اتفاق افتادن وحشت شبانه پرنده و زدن خودش به در و دیوار قفس کم بشه. بعضی پرنده ها اگر روی قفس پوشونده بشه، آرومتر هستن و بعضی نه! پس به رفتار پرندتون دقیق باشید و همون کاری رو بکنید که باعث آرامششه.

 

حرف درگوشی پت لینک:

ازت ممنونم که تا آخر این مقاله با من همراه بودی و سلامت پرنده برات مهم بوده 😍و امیدوارم این مقاله مفید بوده باشه. و خوشحالم که ریختن پرهای عروس هلندی کف قفسش برات مهم بوده و دوست داشتی دلیلش رو بدونی، امیدوارم مطالبی که بهت توضیح دادم برات کارایی داشته باشه. اگه سوالی داری میتونی سوالت رو در بخش ثبت دیدگاه که در آخر صفحه اومده درج کنی تا خیلی سریع بهت جواب داده بشه 👋.

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" سلام .لوتینو دارم حدود ۶،۷ ماهشه.چند وقته پراش داره میریزه،تو این چند روز هم چند تا از دمش افتاده،بهترین دارو یا مکمل واسه این دوره چی هست.ممنون "

" سلام. به من در اینستاگرام به آدرس tootoo_free_cockatiel پیام بدید تا بهتون معرفی کنم. "

" سلام من ی عروس هلندی نر دارم ک ۸ماهش هست پا کوتاهه‌..من ی ماه بود ک خریدم.تند تند پاهاشو زخم می‌کرد پماد تتراسایکلین میزدم خوب میشد الان ی ماهه پاهاش ورم کرده نمیتونه راه بره پیش دام پزشک بردم پماد کالاندولا وت داده ک روزی،س،مرتبه میمالم ب پاهاش اما خوب نشده هیچ بدتر هم شده میتونم عکسشو براتون بفرستم..ی دونه دیگه عروس دیگه ی هفته هست خریدیم ک بچس اینم این دم نداره پرهاش هم کوتاهه..الان دغدغه من پاهای عروسمه ک طفلی داره اذیت میشه.ممنونم ازتون "

" سلام. به من در اینستاگرام به آدرس tootoo_free_cockatiel پیام بدید و عکس و فیلمش رو بفرستید که اگه تونستم راهنماییتون کنم. "

" سلام خسته نباشید دلیل اینکه پره سره عروس هلندی میریزه چیه "

" سلام. به من در اینستاگرام به آدرس tootoo_free_cockatiel پیام بدید و عکسشون رو بفرستید که اگه تونستم راهنماییتون کنم. "

" سلام خسته نباشید من دوتا جوجه برزیلی دارم که پر هاشونو بد بریدن و خیلی کوتاه کردن طوری که تعادل ندارن و خیلی کم میتونن بپرن و حتی نمیتونن درست پرواز کنن چیکار کنم شاه پراشون کنده بشن و دوباره در بیان؟ ممنون میشم جواب بدین "

" سلام. به من در اینستاگرام به آدرس tootoo_free_cockatiel پیام بدید و عکسشون رو بفرستید که اگه تونستم راهنماییتون کنم. "

" سلام عروس هلندی من چند روزه که روزی یکی دوتا از پراش داره میریزه خونی هم نیست یعنی مشخصه خودش نکنده بعد فقط از یه نقطه نیست مثلا از بغل چشمش تا روی گوشش که پرای قرمز هست این چند روز یه مقداری ریخته البته از چشم تا بینی خالی شده از پر کلا سه ماهشه یخورده زود نیست برای پرریزی؟ البته متوجه یه سری پر های زبری هم زیر چشمش شدم فک کنم داره جاش در میاره نظر شما چیه باید چیز خاصی بهش بدم که تقویت بشه؟ پلت و ارزن میخوره چند وقت یه بار هم بهش سبزیجات میدیم برنجم خیلی وقته ندادیم بهش البته "

" سلام. به من در اینستاگرام به آدرس tootoo_free_cockatiel پیام بدید و عکسشون رو بفرستید که اگه تونستم راهنماییتون کنم. "

" سلام وقت به خیر عروس من پرهاش رو میکنع و جیغ میزنه بعد زیر بالش هم خونه شده و قسمت ساق پاش هم داره کم کم خالی از پر میشه چیکار کنم آیا فساد پر اینجوریه؟ "

" سلام خسته نباشی عروس هلندی من از وقتی امد پیش من س ماهش بود من اینو داخل قفس نگه نداشتم دوس داشتم ازاد باشه پرواز میکرد بعد وقتی دیکراسیون خونه رو تعقیر دادم مجبور شدم ب مدت ده روز اینو ت قفس نگهدارم دیشب رفتم بیارم بیرون دیدم یک طرف پر های بالشو کنده خونی هم بود غذا میخوره اما دیگه اونجوری که اینه رو میدید اواز میخوند نمیخونه 😔چیکار کنم دوباره اون پرنده شاد بشه الان فقط دوس داره داخل قفس باشه لطفا راهنمایم کنید ممنون "

" سلام. به من در اینستاگرام به آدرس tootoo_free_cockatiel پیام بدید و عکس و فیلمش رو بفرستید که اگه تونستم راهنماییتون کنم. "

" سلام هر کس پرنده اش ایذ گرفته علاج دارد ؟،،تماس بگیرید "

" چیکار باید کرد؟ "

" سلام وقت بخیر من یه پرنده نر داشتم و حدود ۲هفته هست یه ماده خریدم بعد دو روز که ماده خریدم یدونه تخم گذاشت و اصلا روش نشست صاحب قبلی گفت نر داشته که جفتش میمیره بعد دیشب به طور وحشتناکی با صدای جیغ پرنده خودم بیدار شدم که دیدم کل دیوار پشت سرشون پر خون و همه شاه بال های پرنده جدید کنده شده و خونی هست خون ازش میومد بعد چند دقیقه خون بند اومد.احساس میکنم به جایی گیر کرده بوده بال هاش کنده شده نمیدونم دلیلش چیه میشه راهنمایی کنید خیلی نگرانم. این که خون اومده نشونه بدی هست؟ "

" درود، عروس هلندی من نره، ۱ماهه که به جوجه غذا میده الانم دوباره تخم گذاشتن،از جوجه دار شذنشون به اینور تقریبن هر روز سفیده میخورن،۳روزه که دونشون فقط ارزنه،قبلش مخلوط کتان و تخمه میخوردن، ۲روزه که رفته تو پر ریزی، پرهای بال و بدنش میریزه، پرها سالم و بدون خون، به صورت طبیعی میریزه خدارو شکر، میخاستم بدونم، آیا این تایم طبیعیه که بره تو پر ریزی؟ و تغذیه ش چطور باید باشه. سپاس "

" دوست عزیز. لطفا به پیج اینستاگرام tootoo_free_cockatiel پیام بدید و عکس پرنده رو هم بفرستید که اگر بتونم کمکتون کنم "

" سلام عروس هلندی من دوسال و سه ماههش دو رو ریرش شدید پر داره اکسرا هم پرهای نرم و تاجش میریره فصل پر ریریش نست و این ریرش معمولا وقتی داره خودش رو میخارونه میریزه فصل پر ریزی پرهاش نریخت ته پرها خونی نیست و حالت کرکی داره بازی میکنه و اشتهاش هم کم نشده نرادش طوسی مییشه بکید طبیعی یا مریضه "

" دوست عزیز. لطفا به پیج اینستاگرام tootoo_free_cockatiel پیام بدید و عکس پرنده رو هم بفرستید که اگر بتونم کمکتون کنم "

" سلام خسته نباشین .ببخشید من یه سوالی داشتم . عروس هلندی من چند روزه که بی حاله و بالهایش رو پایین نگه می‌دارد و اینکه پنج شش تا از پرهای دمش خونی بود آیا امکانش هست که ایدز نداشته باشه و فقط در مرحله پر ریزی باشه ؟یا حتما ایدز داره ؟ اگه ‌جواب بدین ممنونتون میشم "

" دوست عزیز. لطفا به پیج اینستاگرام tootoo_free_cockatiel پیام بدید و عکس پرنده رو هم بفرستید که اگر بتونم کمکتون کنم "

" سلام خسته نباشید من ۴تاعروس هلندی ۱۴ ماهه دارم که قتی جوجه بودن استرس داشتن وخودشونو شبها مدام میزدن به قفس تمام پروبالهاشون خونی میشد بعد زخم میشد الان پاهاشون هرچی درمیاد میشکنه پوستشون هم خیلی خشکه هنوز این حیونکیها پرواز تجربه نکردن نمیدونم چیکارشون کنم پروبالشون دربیاد که بتونن پرواز کنن دلم به حالشون میسوزه توروخداکمکم کنید "

" دوست عزیز. لطفا حتما حتما به پیج اینستاگرام tootoo_free_cockatiel پیام بدید و عکس پرنده رو هم بفرستید که اگر بتونم کمکتون کنم "

" باسلام‌.عروس هلندی من ماده هست و نزدیک دوسال سن داره.حدود دوماه پیش یدونه نر گرفتم ولی قفس جدا بودن با اینکه قفسشون جدابود پرنده ی من دوبار تخم گذاشت ک از زیرش برداشتم.بعد یه مدت گذاشتم باهم ارتباط داشته باشند مثلا هردو باهم آزاد بودن.عروس ماده میرفت توی قفس اون و غذا میخورد.هرچه سعی کردم ک باهم جفت بشن این اتفاق نیفتاد.هرچی عروس نر نزدیک می‌شد عروس ماده میزدش‌.بعد یه مدت دیدم گناه داره عروس نر و برگردوندم به صاحبش. حدودا بعد دوسه روز از این اتفاق ک گذشت عروس ماده شروع به پرریزی‌ کرد.اوایل پرهای کوچیکش بودن ولی تا الان ادامه داره و شاه پرهاش هم ریخته شده ولی رفتارش کاملا مثل قبل هست. و کچلی هم نداره و انتهای پرهاش هم خونی نیست ولی احساس میکنم بیش از حد ریزش داره.خیلی هم بدغذاس و لب به میوه نمیزنه . فقط کتان و ارزن میخوره.نون و برنج هم خیلی دوست داره.گاهی هم مدفوع خودش رو دیدم ک میخوره . الان باید چیکارش کنم؟؟ کمبود ویتامین داره یا مشکلش حاد هست؟؟ "

" دوست عزیز. لطفا به پیج اینستاگرام tootoo_free_cockatiel پیام بدید و عکس پرنده و مدفوعش رو هم بفرستید که اگر بتونم کمکتون کنم "

" سلام عرض ادب ،وقت بخیر دو جفت عروس هلندی به اسم چهارماه گرفتم که بالاهایشان رو قیچی زده بودن آنها رو نرو ماده در قفس جداگانه گذاشتم بعد ۱۰روز شب ماده اول افتاد زمین و تلف شد نر هم خس خس میکرد ان هم صبح تلف شد و حالا دوتا دیگریم هم خیلی ترسیده و می لرزیدن ،یکیشون نر وحشیه و ماده آروم بردم پیش دامپزشک یه تقویتی شبیه اب بود بهم داد و ان رو در ابخوری گذاشتم یه ماه گذشته و بهتر شدن وموقعی دست تو قفس میگذارم تا غذا بهشون دهم نر خیلی خشنه و گاهی هم نوک میزند ولی ماده سریع از قفس بالا میره و خودشو اویزان میکنه، سوال اصلیم در موردشانه اینه پر میریزن حتی نره تو این مدت پری از دمش دراومد ولی دوباره ریخت هفته ی یکی دو بار پر ازشان میریزد و اصلا کچلی یا کم پشتی پر تو بدنشا دیده نمیشه ولی موقعی بالشان رو باز میکنند زیر بالشان پر ندارد حالا گیج شدم خودم چطور بدانم ایدز دارند ؟ اگه ایدز باشه عمرشان کوتاهه؟ در ضمن ارزن و کتان و تخم مرغ و میوه و حتی گندم آب شده نرم شده بهشان میدم "

" سلام دوست عزیز. شما پیج اینستاگرام دارید؟ لطفا و حتما به پیج من به آدرس tootoo_free_cockatiel پیام بدید و عکی حیوونکیا رو بفرستید تا راهنماییتون کنم. خیلی از این پرنده فروشهای بی وجدان اصلا از این طفلکیها درست نگهداری نمیکنن. منتظر پیامتون هستم. مشکل پرهاش به احتمال خیلی زیاد درمان میشه. "

" سلام وقت بخیر من یک عروس هلندی ماده دارم یک و سال و خورده‌ای سن داره اکثر اوقات با پراش مشغوله و نگرانم کرده که آیا پرکنی میکنه؟ یا همینطوری داره پرهاش رو مرتب میکنه؟ "

" با سلام. اگر پرهاش در ظاهر مشکلی نداره و مرتبه، نگگران نباشید. اونا ساعتهای زیادی مشغول مرتب کردن پرهاشون هستن و طبیعیه. ولی اگر پرهاش رو بکنه میبینید که داره کچل میشه "

" سلام وقت بخیر، ،ملنگو ۱ساله دارم،از وسطای برج ۷ شروع به پرریزی کرد وخودش رو میخارونه،،،پرهای هم که میریزه آخرش کرکی هستش وخون نداره،،،اشتهاش خوبه،،ولی خوابیش بیشتر شده،آیا مریض است یا طبیعی هستش "

" سلام. میتونه پرریزی طبیعی پرنده باشه. ولی اگر دوست داشتید عکسش رو در اینستاگرام به آدرس tootoo_free_cockatiel برام بفرستید "

" سلام یه عروس هلندی دارم تقریبا ۷ ماهه.ازروزی که اوردیمش پرهاش رشد میکنن دوباره ریز میکنن دوتا پرنده فروش گفتن که این پرنده اگزما داره ودرمان نداره به نظر شما درست میگن ؟درمانی داره؟ "

" سلام دوست عزیز. لطفا عکسش رو در اینستاگرام به آدرس پیج tootoo_free_cockatiel بفرستید "

" سلام دوست عزیز عروس ماده لوتینیو دارم دوران پرریزیش تموم شده ولی هفته ای یکی دوروز دوباره پرهای نرمش میریزه انگارکه تازه پرریزیش شروع شده میشه بفرمایید مشکل از کجاست؟ "

" سلام دوست عزیز. میشه به آدرس اینستاگرام tootoo_free_cockatiel، عکسش رو بفرستید؟ "

" سلام. درود عروس هلندی 2 ماهه که روی دوتا بال هاش بیرون در دو نقطه قرینه پر ندارد "

" سلام دوست عزیز. به پیج اینستاگرام tootoo_free_cockatiel پیام بدید و عکس پرنده تون رو بفرستید که در حد توان کمکتون کنیم "

" سلام من یه کوکاتیل تقریبا ۹ ماهه نر دارم،تقریبا ۲ ۳ ماهی میشه که میبینم پرهاش (پرهای کرکی و یا اونایی که ساقه داره و یک بار شاه پر) روزی مثلا یکی دوتا میریزه...میخواستم بدونم اینطور پرریزی طبیعیه ؟ پ.ن بیشتر بعد از پرواز کردن میریزه. "

" سلام دوست عزیز. به پیج اینستاگرام tootoo_free_cockatiel پیام بدید و عکس پرنده تون رو بفرستید که در حد توان کمکتون کنم. ضمن اینکه حدود 8 ماهگی، سن پرریزی عروس هلندی هست که میتونه طبیعی باشه. "

" سلام وقت بخیر من امروز بعد از ظهر یک ساعت پیش عروسم نبودم زمانی ک برگشتم تمام پرهای دمش رو کنده بود حدود ۷،۸ تا باهم ۷ ماهه نر هستش و اخر پرها هم هیچ اثری از خون نیست علتش چی میتونه باشه؟ "

" سلام. در اون زمان کسی خونه نبوده؟ چون معمولا این اتفاق زمانی میافته که کسی بخواد پرنده رو بگیره و دمش توی دست کسی باشه و بخواد فرار کنه که دمش کلا کنده بشه. اگر هیچ علامتی از بی اشتهایی، مدفوع غیر طبیعی یا کسالت نمیبینید به نظرم مکمل ویتامین خوب خارجی براش تهیه کنید و صبر کنید تا دمش درباید. ولی هر علامت دیگه ای دیدید مثل ریزش بیشتر پرها، به دامپزشک متخصص پرندگان مراجعه کنید حتما. "

" من پرنده ام فقط دانه کتان میخوره و اصلا دانه ارزن و ۷دانه مصرف نمیکنه ایا میتونه این امر براش مشکل ایجاد کنه؟ "

" بله دوست عزیز. متاسفانه در مرور زمان مشکل ایجاد میکنه. پینهادم اینه که از مکملهای مطمئن خارجی براش استفاده کنید تا اشتهاش بیشتر بشه هفت تخمه هم به عنوان غذای روزانه اصلا خوب و بالانس و متعادل نیست. "

" سلام ممنون بابت اشتراک مطالب مفید و خوبتون راستی گاها پر ریزی غیر طبیعی یا پرکنی در مواقع حاد میتونه ناشی از انگل زیر جلدی باشه یا انگلای خارجی مثله رد مایت ها جرب شپشک یا رشک یا مایت غلاف پر ک گاها با پی بی اف دی هم اشتباه گرفته پیشه شوک دمایی شوک تغذیه شوک نوری اینا هم از موارد دیگه ایجاد پرریزی خارج از موقع و غیر طبیعی هست 🙂❤ "

" سلام دوست عزیز. خیلی ممنونم که وقت گذاشتید و مطلب رو مطالعه کردید و همینطور کامل کردید. "

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400