زمانبندی واکسیناسیون سگ
موعد واکسن های سگ برای نژادهای مختلف

موعد واکسن های سگ برای نژادهای مختلف

مدت مطالعه 4 دقیقه

اگر موعد واکسن های سگ برای نژادهای مختلف را نمیدانید و بتازگی سرپرستی سگی را بر عهده گرفته اید، مطالعه ی این مقاله از پت لینک را از دست ندهید ما در این مقاله مطالبی را ارائه داده ایم که شما را با اهمیت واکسیناسیون و زمان دقیق واکسن برای هر نژاد آشنا خواهد کرد.

 

انواع واکسن سگ

افراد بسیاری در دنیا وجود دارند که عاشق نگهداری از حیوانات هستند اما نکته ی مهمی که لازم است این گروه از افراد به آن توجه داشته باشند مراقبت صحیح از حیوانات خانگی مانند سگ و گربه میباشد. این نکته را درنظر داشته باشید که واکسیناسیون بموقع برای حفظ سلامت سگ شما بوده و حیوان خانگی شما در مقابل بیماریهای مخصوص سگها محافظت میکند،  و تنها واکسن در برابر بیماری های قابل انتقال از سگ به انسان واکسن هاری است. خواهد شد. یعنی اگر سگی را می شناسید که واکسن نخورده است، به این معنی نیست که احتمالاً بیماریهای زیادی را میتواند به شما انتقال دهد! واکسنهای دوره ای سگ (به غیر از واکسن هاری) تنها مربوط به بیماریهای ویروسی و مسری بین خود سگهاست که قابل انتقال به انسان هم نیستند! مهمترین اقدامی که باید برای حفاظت از خود در برابر بیماری مشترک با سگها هنگام برخورد با سگهایی که نمیشناسید انجام دهید، درصورت امکان درمان ضدانگلی سگ و شستشوی به موقع دستها با آب و صابون است.

بطورکلی واکسن حیوانات به جهت جلوگیری از بیماریها و عفونتها و بالا بردن سیستم ایمنی پت تولید شده و لازم است شما بعنوان سرپرست حیوان در موعد مقرر برای واکسیناسیون پت به کلینیکهای دامپزشکی مراجعه نمایید.

نکته: لازم است بدانید با تزریق واکسن برای پت نمیتوانید تا 100 درصد از سگ یا گربه در برابر تمامی بیماریها محافظت کنید اما واکسیناسیون نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماریهای مهم، کشنده و مسری بین حیوانات خواهد داشت.

واکسن سگها به دو گروه واکسن اصلی (اجباری) و غیراصلی (اختیاری) تقسیم میشود، تزریق واکسنهای اصلی برای تمامی سگها از هر نژادی الزامی بوده و واکسن هاری و چندگانه نیز در این گروه قرار دارد.

 

قیمت اولین واکسن توله سگ

از آنجاییکه توله سگها بیشتر در معرض بیماریهایی مانند دیستمپر و پاروویروس قرار دارند لازم است اولین واکسن را در هشت هفتگی دریافت کنند. در واقع توله سگ ها باید تا هفته ی هشتم از شیر مادر که حاوی  انواع آنتی بادی علیه بیماریهای مختلف است تغذیه کرده و شما موظف هستید از هشت هفتگی (دو ماهگی توله سگ) واکسیناسیون را شروع کنید. البته درنظر داشته باشید که برخی از انگلها هم قابل انتقال از مادر به توله ها هستند و درصورتیکه سگ مادر در شرایط نامناسبی زندگی می کرده، باید احتمال انگل داشتن توله ها را هم در نظر بگیرید و دامپزشک برای توله ها در سن مناسب درمان ضدانگلی را هم انجام دهد. توله سگها دوز بعدی واکسن را باید در 12 هفتگی و سپس 16 هفتگی دریافت کنند، واکسن هاری نیز باید در سن 4 ماهگی سگ تزریق شود. بعد از تزریق آخرین دوز واکسن برای توله سگ ها تا یکسال نیاز به تزریق نبوده و بعد از آن لازم است سالانه دوز بوستر یا یادآوری تزریق شود.

زمانبندی واکسیناسیون سگ

بهتر است تا کامل نشدن دوره اول واکسیناسیون توله سگ، آن را از دیگر سگها و محیط های آلوده دور نگه دارید. نکته بسیار مهم این است که خود کلینیکهای دامپزشکی به دلیل تردد زیاد حیوانهای بیمار، میتوانند جای خطرناکی برای بیمار کردن توله سگ واکسن نخورده شما باشند. بنابراین تا زمان تکمیل واکسیناسیون توله سگ، از رفت و آمدهای غیرضروری با حیوان به دامپزشکی خودداری کرده، کمترین زمان را همراه با توله سگ در کلینیک گذرانده و در همان زمان کوتاه هم به هیچ وجه توله سگ کنجکاو خود را رها نکرده و اجازه گشت و گذار در محیط کلینیک دامپزشکی را به او ندهید. محیطی که حیوانهای مختلف با بیماریهای مختلف تردد می کنند قطعاً محل پراکندگی ویروسها و باکتریهایی هستند بسیار کوچکتر از آن که شما متوجه حضور آنها شوید. این موضوع را مخصوصاً تا پیش از تکمیل دوره واکسیناسیون سگ و گربه خود، من تجربه مبتلا شدن توله سگم به بیماری پاروو در دامپزشکی به خاطر یک لیس زدن کوچک به نیمکت آلوده را داشته ام و توصیه می کنم این موضوع را بسیار جدی بگیرید!  قیمت واکسن توله سگ در کلینیکهای مختلف کمی متفاوت خواهد بود  اما بطور میانگین قیمت هر دوره واکسیناسیون سگ   350 تا 500 هزار تومان میباشد. واکسن هاری نیز قیمتی حدود 190 هزار تومان دارد. اگر بخواهید برای سگ شناسنامه بهداشتی هم صادر شود، چیزی حدود 80 هزار تومان به این مبالغ اضافه خواهد شد. برخی از کلینیکهای دامپزشکی، تعرفه حمایتی دارند و ممکن است برای حیوانات حمایتی به شما در هزینه ها تخفیف دهند. لیست کلینیکهای با تعرفه حمایتی را در این لینک می توانید ببینید.

 

برنامه واکسیناسیون سگها

بطورکلی سگها باید دو واکسن چندگانه و هاری را در طول عمر خود دریافت کنند، واکسن چندگانه سگ شامل واکسن 7 گانه، واکسن 6 گانه، واکسن 5 گانه، واکسن 4 گانه (DHPPi) و واکسن 3 گانه (DHP) تقسیم میشود.

 

واکسن هفت گانه سگ شامل چیست؟

همانطور که اشاره کردیم واکسنهای چندگانه جزء واکسنهای اصلی و ضروری تمامی نژادهای سگ بوده که سگ را در برابر بیماریهایی مانند هپاتیت، پارا آنفولانزا، آدنو ویروس، دیستمپر و پاروا ویروس ایمن خواهد کرد.

واکسنهای غیرضروری یا اختیاری از سگها در برابر بیماریهایی که کمتر شایع بوده و چندان خطرناک نیستند مانند کنل کاف، کروناویروس، لایم، بوردتلا، لپتوسپیروز و ژیاردیا محافظت خواهد کرد.

 

جدول واکسیناسیون سگ

ما در پت لینک موعد واکسن های سگ برای نژادهای مختلف را بر اساس سایت AKC در جدول ذیل آورده ایم:

سن سگ      

واکسن های اجباری

واکسن های اختیاری

8-6 هفتگی

پاراآنفولانزا- دیستمپر

بوردتلا

12-10 هفتگی

DHPP

لایم- بوردتلا- کروناویروس-لپتوسپیروز

24-12 هفتگی

هاری

_________

16-14 هفتگی

DHPP

لایم- کروناویروس- لپتوسپیروز

16-12 هفتگی

هاری- DHPP

لایم-بوردتلا-کروناویروس-لپتوسپیروز

هر 1 تا 2 سال

DHPP

لایم- کروناویروس- لپتوسپیروز

هر 1 تا 3 سال

هاری

__________

 

نکته: توجه داشته باشید DHPP واکسن 4 گانه شامل دیستمپر، پاروویروس، پاراآنفولانزا و ادنوویروس (هپاتیت) میباشد.

نکته: توجه داشته باشید که اگر بتازگی سرپرستی سگی را بر عهده گرفته اید که از نحوه ی صحیح واکسیناسیون او اطلاعی ندارید و سگ بیش از 16 هفته دارد باید حتما یک دوز واکسن چندگانه برای سگ تزریق شده و دوز دیگر را به فاصله ی 4 هفته ی بعد دریافت کند، دوز بوستر نیز باید سالانه تکرار شود.

نکته: تزریق واکسن سگها معمولا بصورت زیرجلدی بوده و بین پشت گردن و کتف تزریق میشود چنانچه واکسن بصورت عضلانی باشد نیز باید در عضله ی سگها تزریق شود.

نکته: توجه داشته باشید که دریافت واکسنهای اجباری برای انواع نژادهای سگ الزامی میباشد.

نکته: از جمله بهترین مارک واکسن سگ میتوان به Starvac-R ، Megavac-P و Megavac CC اشاره کرد.

موعد واکسن سگ

قیمت واکسن هفت گانه سگ

قیمت واکسن سگ به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آنها کلینیک دامپزشکی است که به آن مراجعه میکنید، اما بطور میانگین هر دوره تزریق واکسن برای سگها قیمتی برابر با 350 تا 500 هزار تومان خواهد داشت، قیمت واکسن هاری نیز در حدود 200 هزار تومان میباشد.

 

مراقبت بعد از واکسن سگ

اگر میخواهید پت شما بعد از دریافت واکسن احساس بهتری داشته باشد لازم است به نکات ذیل توجه کنید:

1.      محلی گرم و دنج برای استراحت سگ خود فراهم کنید.

2.    آب و غذای مورد علاقه ی سگ را در دسترس او قرار دهید، بهتر است غذای سگ حاوی انواع ویتامین و پروتئینها باشد.

3.   از نوازش یا بازی با سگ بعد از تزریق واکسن خودداری کرده و اجازه دهید سگ بخوبی استراحت کند.

4.    30 تا 60 دقیقه بعد از تزریق واکسن، کلینیک را ترک نکرده تا در صورت بروز هرگونه علائم غیرمعمول سگ توسط دامپزشک معاینه شود.

5.    حمام کردن پت بعد از دریافت واکسن هیچگونه خطری ندارد اما بهتر است برای جلوگیری از سرماخوردگی سگ بعد از واکسیناسیون، تا دور روز از حمام کردن سگ خودداری کنید.

6.    شایعترین عوارض تزریق واکسن پت شامل بی حالی، تورم در ناحیه ی تزریق، تب و درد میباشد در صورت بروز ادامه یافتن  این علائم بیش از یک روز، حتماً با دامپزشک تماس بگیرید و در صورت لزوم حیوان را به کلینیک برسانید

زمانبندی واکسن سگ

سخن پایانی:

ضمن تشکر از همراهی شما با این مقاله از پت لینک امیدواریم اکنون که با زمانبندی واکسیناسیون سگها آشنا شده اید به این موضوع اهمیت داده و سگ خود را برای دریافت واکسن نزد دامپزشک ببرید تا دوست کوچک شما در برابر انواع بیماریهای خطرناک، ایمن شود.

مهم نیست در کجای ایران ساکن هستید شما میتوانید با مراجعه به صفحه ی اطلاعات مراکز خدماتی حیوانات نزدیکترین دامپزشکی های اطراف محل سکونت خود را پیدا کرده و جهت واکسیناسیون حیوان خانگی خود به آنجا مراجعه نمایید.

 

 

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" توضیحات خیلی عالی و کامل بود ممنون از سایت خوبتون. "

" ممنون از توجه و لطف شما. "

" چی بگم همتون گرون فروش ودروغگو هستید نمی‌دونم چطور میخوای. با این خصوصیاتتون تا پنج سال دیگه زندگی کنید ملتی دروغگو وبس تمام زندگی مردم ایران شده دروغ در یک کلام دیگه بقیه کارامون از همون دروغمون سرچشمه میگره "

" با کی هستید دقیقا؟! سایت پت لینک؟ چه دروغی درج شده؟!!! "

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400