نژاد سگ ها (قسمت اول)
نژاد سگ ها

نژاد سگ ها (قسمت اول)

مدت مطالعه 4 دقیقه

نژاد سگ ها موضوع مهمی است که تعیین کننده خصوصیات ظاهری، رفتاری و روحی آنهاست. سگ ها نژاد های بسیار متنوعی دارند و گاهی برخی از این نژاد ها حاصل ترکیبی از نژاد های اصلی اند. به طور کلی می توان انواع نژاد سگ ها را به شش دسته کلی تقسیم کرد.

این شش دسته عبارتند از : 

  • سگ های نگهبان
  • سگ های شکاری
  • سگ های ترییر
  • سگ های خانگی 
  • سگ های عروسکی
  • سگ های تازی

در این قسمت از مقاله به معرفتی تعدادی از نژاد های دسته اول یعنی سگ های نگهبان می پردازیم:


سگ های نگهبان

ژرمن شپهرد

GERMAN SHEPHERD ، این سگ آلمانی تبار ، سالهاست در ایران و جهان  به عنوان سگ نگهبان ، سگ پلیس، سگ زنده یاب و ... استفاده شده است. 

برخی از ویژگی های ژرمن شپهرد عبارت اند از :

ارتفاع 60 تا 65 سانت در سگ های نر و 55 تا 60 سانت در سگ های ماده، استخوان بندی محکم ولی باریک و به طور کلی ساختمان بدنی نسبتا نیرومند. سر موزون نسبت به بدن، پیشانی قدری محدب، فک های قیچی مانند قدرتمند، گوشهای نسبتا تیز و رو به جلو. گوشها تا سن 4 یا 6 ماهگی بیشتر افتاده و آویزان است و از آن به بعد بلند و راست میگردد. گوشهای افتاده در سگ بالغ غیر استاندارد و نامطلوب است. چشم های نسبتا بادامی، غیر برجسته و تیره رنگ. دمی با موهای انبوه که در هنگام استراحت آویزان و تقریبا تا زیر زانو میرسد. ران ها عریض و انتهای دست و پای آنها گرد است. 

رنگ ژرمن شپهرد اغلب مشکی ، خاکستری و قهوه ای تیره است. ژرمن شپرد حیوانی است چابک، شاد و سرزنده، مطیع، متعادل، منطقی و مهربان و با عطوفت زیاد نسبت به صاحب خود. حیوانات دیگر را تحمل کرده و با کودکان مهربان است. ضمنا به شدت مستعد آموزش و تربیت میباشد.


گریت دین

GREAT DANE هم مانند ژرمن شپهرد اصالتا یک نژاد آلمانی است و بر خلاف نامش هیچ ارتباطی با دانمارک ندارد. در این سگ قدرتمندی ، زیبایی همزمان مشاهده می شود. حداقل قد این سگ در جنس نر 80 و در ماده ها 72 سانتی متر است و وزن آن حدود 60 کیلوگرم ! گریت دین به رنگ های سیاه بدون لکه، حنایی یا زرد طلایی با پوزه سیاه، ابلغ سفید و سیاه، و مخلوط یافت می شود. در تمام انواع، پوشش بدن کوتاه نرم و درخشان است. 

گریت دین اساسا سگی است ملایم، مهربان و صبور اما اگر صاحبش مورد تهدید قرار بگیرد، چهره تهاجمی به خود میگیرد.


بزرگترین سگ دنیا از نژاد گریت دین را در مطلب بزرگترین سگ دنیا ببینید

باکسر 

BOXER آلمانی ، یکی دیگر از سگ های نگهبان است. قد این سگ در جنس نر تا 63 سانت و در جنس ماده تا 53 سانت میرسد. فک پایین مقداری از فک بالا تجاوز نموده و قدری به طرف بالاست. در هنگامی که دهان یک باکسر بسته است نباید زبان و دندان ها دیده شوند. بینی پهن و سیاه رنگی دارد با سوراخ های بینی عریض. گوشها باید ایستاده باشند. وزن جنس نر تا 32 و در ماده ها تا 25 کیلوگرم خواهد بود. سگ باکسر در دو رنگ حنایی با پوزه سیاه و مخلوط دیده می شوند. پوشش بدنی کوتاه و درخشانی دارند. 

باکسر ها در امور نگهبانی، پلیس و کمک به نابینایان استفاده میشوند. حیوانی شاد و چابک است و با کودکان رابطه خوبی دارد.

پیشنهاد میکنیم حتما این مطلب را مطالعه کنید : چرا نباید حیوانات را خرید و فروش کرد؟

دوبرمن

DOBERMAN نیز یک سگ آلمانی است که در مقابل دشمن، بسیار خطرناک و درنده است و می توان گفت تنها سگی است که با ایما و اشاره مقاصد صاحبش را درک میکند و احتیاجی به فرمان ندارد. حتی با اشاره های چشم و ابرو و حالت صورت موقعیت را تشخیص داده و به دشمن یا بیگانه ، با بی باکی حمله میکند. در صورتی که فرد بیگانه در برابر او ایستادگی کند، دوبرمن سعی میکند تا با حمله به نواحی بالایی مثل سر و گردن حریف خود را از پای درآورد. به طور کلی نژاد دوبرمن در مبارزه ها تا جان در بدن دارد حمله میکند و از پای در نمی آید و فرار نمیکند. دندان ها و آرواره بسیار نیرومندی دارند و در صورت تربیت صحیح هرگز بی مورد پارس نمیکنند و همیشه حامی و وفادار صاحبش خواهد بود. خشونت های احتمالی صاحبش را هرگز فراموش نمیکند و حتی ممکن است روزی دست به تلافی بزند پس نباید مورد آزار و آشفتگی این حیوان شویم. 

دوبرمن تمایل به حرکت ، جست و خیز و دوندگی دارد و بیشتر ترجیح میدهد اینها را به همراه صاحبش انجام دهد. قد آنها در جنس نر تا 70 و در جنس ماده تا 66 سانت میرسد و وزن آنها می تواند تا 40 کیلوگرم هم باشد. رنگ بیشتر دوبرمن ها معمولا سیاه و بلوطی است که در جاهایی از صورت یا جلوی سینه دیده می شود. 


روت ویلر

ROTTWEILER در گذشته جهت محافظت از احشام توسط گله داران مورد استفاده قرار می گرفت. بعد ها صفات خوب آنها، این نژاد سگ را به عنوان سگ نگهبان مطرح کرد که قادر است به خوبی از مکان یا صاحب خود مراقبت کند. ارتفاع جنس نر تا 68 و جنس ماده تا 65 سانت میرسد. این سگ دارای گردنی قوی و سری پهن است. گوشهای کوچک پوششی به رنگ سیاه و خرمایی.

این سگ نجیب، وقت شناس و مطیع است. با این که ذاتا سگ خشنی نیست اما میتواند در مقابل دشمن بسیار مهاجم باشد. همچنین این نژاد سگ با وجود وزن بالا ، چابک است.


ماستیف

منشا سگ MASTIFF انگلستان است. دارای مویی کوتاه، بدنی عضلانی و سنگین میباشد. سر عریض و چند ضلعی دارد. پوزه ماستیف کوتاه، گوشهایش آویزان و دمش بلند است. سگ ماستیف به دوندگی و ورزش زیادی نیاز دارد و تحرک جز جدانشدنی از زندگی آنهاست.  دارای رنگ های زرد، طوسی و حنایی می باشند اما در تمام موارد پوزه ، گوشها و بینی باید سیاه باشد. ارتفاع ماستیف نر 75 سانتی متر و وزن آن تا 75 کیلوگرم می رسد. 


ساموید 

SAMOYED اصالتا روس تبار است. سگی آرام، با وقار، قوی هیکل، فرمان بردار، با وفا و دوست داشتنی. از این نژاد سگ به عنوان سگ سورتمه  و سگ نگهبان استفاده می شود. بازی کردن با بچه ها را بسیار دوست دارد.

موهایش طبیعتا سفید بوده و به شستشوی مداوم نیازی ندارد ولی باید روزانه شانه شود. بخصوص در فصل تابستان که انگلهای پوستی شیوع پیدا میکنند. سگ ساموید نر تا 60 سانت و ماده تا 53 سانت ارتفاع دارد و وزن آنها بین 23 تا 30 کیلوگرم خواهد بود. ساموید دارای فک های قوی و بینی سیاه یا قهوه ای می باشند. چشم های آن تیره و گوشهایش متوسط و معمولا با نوک گرد می باشد. دم بلند و پوشیده از مو دارد که به پشت سگ بر میگردد. 

نژاد ساموید به رنگ های سفید یکدست ، زرد یا زرد و سفید دیده می شود.


اگر این مطلب را پسندیدید حتما قسمت دوم نژاد سگ ها (سگ های خانگی) را ببینید

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" ممنون ازاطلاع رسانی چون سگ سراب داشتم فقط موقع غذاخوردن حتی باصاحبَش شوخی ندارد "

" خواهش میکنم ، خوشحالم که تونستیم کمکتون کنیم "

" خوب بود مطلبتون مرسی "

" 😊🙏🏻 "

" لطفا در سگهای نگهبان، راجع به نژادهای بسیار قدرتمند و ارزشمند ایرانی مثل سرابی و قهدرجانی هم مطلب بگذارید. باتشکر "

" حتما "

" ممنون از مطلب مفیدتون. فقط به شخصه با جراحی هایی که به اسم جراحی زیبایی روی حیوانات انجام میشه موافق نیستم (مربوط به عکسهای مطلب) "

" حق با شماست. تصویر عوض میشه "

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400