انواع عروس هلندی ، نژاد ها و رنگهای عروس هلندی
تماس با ما !به آسانی، لینک اول گوگل باشید ✨
انواع عروس هلندی ، نژاد ها و رنگهای عروس هلندی

تفاوت رنگهای مختلف عروس هلندی

مدت مطالعه 7 دقیقه

در عروس هلندی ها رنگدانه ها مسئولیت تولید رنگ را به عهده دارند. برای تولید رنگهای تیره تری مانند عروس هلندی های آبی و خاکستری ما به رنگدانه های ملانین نیاز داریم و اگر عروس هلندی زرد یا نارنجی دارید، از رنگدانه های کاروتنوئیدی بیشتری در پرهای آنها وجود دارد

در این مقاله میخوانیم:

 

آیا رنگهای عروس هلندی به معنی تفاوت در نژاد عروس هلندی هاست؟

خیر! خیلی از افراد بر این باور باشند که تفات در رنگهای عروس هلندی ها تفاوت در نژاد آنهاست اما درواقع عروسهای هلندی فقط یه نژاد دارن، اما رنگهای قشنگ و متنوعی دارن. این تنوع در رنگ عروس هلندی رو جهش میگن. همانطور که میدانید عروس هلندی ها تنها گونه های طوطی سانان هستند که امکان تولید مثل در سال اول را دارند، بنابراین به خاطر پرورش انتخابی که به دست انسان انجام شده، در حال حاضر عروسهای هلندی رنگهای متنوعی نسبت به گذشته دارن.زمانی که یک ژن رنگدانه به نحوی تغییر کنه یا به صورت کلی خاموش بشه جهش در عروس هلندی رخ داده و این جهش میتونه  از یک نسل به نسل بعد انتقال پیدا کنه. در این مقاله ما رایجترین رنگ های یا شاید به نوعی بشه گفت نژاد های عروس هلندی ها رو به شما عزیزان پت لینکی معرفی میکنیم، امیدوارم با یک مقاله دیگه که سعی کردیم اطلاعات کاملی رو ارائه بدیم بتونیم شما رو از قبل آگاهتر کنیم.

 

اطلاعات کلی درباره انواع عروسهای هلندی

هتره قبل از اینکه به سراع بررسی جهش های مختلف در این طوطی سانان بریم و تفاوت رنگ های مختلف عروس هلندی های زیبا رو بررسی کنیم نگاهی به اطلاعات کلی این زیبا رویان‌ بیندازیم

قد پرنده بالغ عروس هلندی تا انتهای دم: 25 تا 30 سانتیمتر 

وزن پرنده بالغ: بین 85 تا 120 گرم

طول عمر: ۱۶-۲۵ سال 

 

رنگ های مختلف در عروس هلندی ها

در ادامه با هم رنگ های مختلف رو میبینیم و متوجه میشیم بیشتر این جهش ها و یا به اصطلاح نژاد ها از جفتگیری کدام نوع به وجود آمده اند.  

 

عروس هلندی خاکستری / معمولی یا  Normal grey Cockatiel

عروس هلندی های خاکستری معمولا با عبارت “عروس هلندی معمولی” یا Normal grey Cockatiel

شناخته میشن همونطور که از اسمش پیداست،  رنگی که میبینی همون رنگیه که عروس هلندیهای وحشی دارن. بیشتر عروس هلندیها در طبیعت معمولاً الگوی رنگی خاصی دارن که گاهی بهشون "خاکستری" میگن چون ژنهای رنگدانهشون تغییر نکرده و به عنوان منبع همه جهشهای رنگی در عروس هلندیها محسوب میشن، در ادامه توضیح کاملی در رابطه با شکل و‌شمایل Normal grey Cockatiel میخوانیم.

 

عروس هلندی خاکستری / معمولی یا  Normal grey Cockatiel

شکل نر و ماده و جوجه عروس هلندی خاکستری

این رنگ از عروس هلندی در جوجگی پرهای خاکستری خالدار دارن و صورتهاشون هم خاکستری هست. ولی وقتی به سن بلوغ (حدود 8 ماهگی) نزدیک میشن اولین دوره پرریزی شروع میشه. در این زمان اگر عروس هلندی ماده باشه، پرهای جدید که به جای پرهای قبلی دمش در میان، باز هم خاکستری با خالهای لیمویی هستن و صورتش هم خاکستری (با کمی رنگ لیمویی) میمونه. ولی اگر نر باشن، پرهای دمشون که میریزه، پرهای جدید خاکستری تیره هستن و دیگه خالهای لیمویی ندارن. همینطور صورت پرنده های نر از 8-9 ماهگی به بعد کم کم پرهای خاکستریش میریزه و پرهای زرد به جاش درمیاد.

هر دو جنس نر و ماده در رنگ معمولی خاکستری، لپهای نارنجی دارن! این رنگ از عروسهای هلندی طبیعی ترین و موفق ترین رنگ این پرنده (به لحاظ موفقیت بقا و تولیدمثل) در طبیعت هست و به عنوان منبع همه ی جهشهای عروس هلندی شناخته میشن.

عروس هلندی صورت سفید یا وایت فیس  White Faced Cockatiel   

عروس هلندیهای وایت فیس یا صورت سفید، اون رژگونه نارنجی مخصوص عروسهای هلندی رو روی لپشون ندارن.

این نتیجه یک جهش ژنتیکی هست که لکه های نارنجی روی گونه ها و پرهای زرد بدن رو حذف شده. به همین خاطر، پرنده دارای صورت سفید خالص و بدنی خاکستری رنگ یا کاهی نزدیم

ک‌به قهوه ای است، نرها معمولاً سرشون کاملاً سفیده، ولی صورت مادهها ممکنه کاملاً خاکستری بشه. در سال ۱۹۶۴، اولین عروس هلندی های وایت فیس در هلند پرورش داده شدن و اینها هشتمین جهشی هستن که تا به حال در عروس هلندیها پیدا شده. عروس هلندی وایت فیس تقریبا نسبت به رنگهای دیگه کمتر هستن ولی هیچ برتری نژادی ای به سایر رنگها ندارن.

نکنه خیلی مهم در عروس هلندی های وایت فیس اینه که این پرنده ها معمولا توانایی تولید رنگدانه های قرمز و زرد رو در پرهاشون ندارن و جلوتر خواهید دید که نژاد آلبینو چطور از اجداد white face خود به دنیا آمده است.

عروس هلندی صورت سفید یا وایت فیس  White Faced Cockatiel

 

عروس هلندی لوتینو Lutino Cockatiel 

عروس هلندیهای لوتینو نمیتونن پرهای خاکستری داشته باشن چون توانایی تولید رنگدانه یا ملانین خاکستری رو ندارند!

 معمولاً بدن عروس هلندیهای لوتینو کاملا سفیده، ولی پرهای بالاشون ممکنه کمی زرد باشه.

صورت لوتینو معمولاً زرد و گونه ها نارنجی و چشمهاشون قرمز هست، جلوتر در رابطه با آلبینوهای چشم قرمز هم میخونیم 😊

بعضی از عروسهای هلندی لوتینو، پرهای زردتری دارن که در ایران بهشون لوتینوی زعفرانی هم گفته میشه، همچنین برخی از این جهش از جفتگیری لوتینو و نژاد دارچینی به وجود امده اند.

عروس هلندی لوتینو Lutino Cockatiel

عروس هلندی گلباقالی / مرواریدی یا  Pearl Cockatiel

عروس هلندیهای مرواریدی نوعی متنوع هستن که دارای خالهای سفیدی روی بدن و سرشون هستن. از روی شباهت رنگ و شکل دایره ای این نقطه ها به مروارید، اسم عروس هلندی مرواریدی برای این رنگ انتخاب شده. در مورد رنگ مرواریدی در عروسهای هلندی این نکته جالبه که بدونید فقط پرنده های ماده بعد از سن بلوغ هم رنگ مرواریدی و خالهای سفیدشون رو حفظ میکنن. پس اگر عروس هلندی بالغی دیدید که مرواریدی بود، حتما ماده ست 😊 جون در جنس نر این پرنده ها لکه های سفید فقط تا زمان پر ریزی پرنده وجود دارند و بعدش ناپدید میشن و دیگه اون عروس خوشگل نرمون مرواریدی نیست ( 👈🏻 راستی تو این مقاله حتما تفاوت پر کنی و پر ریزی عروس هلندی رو بخون نکنه حیوونت دچار پر کنی بشه و به اشتباه فکر کنی یه اتفاق نرماله !!! )

اینم اضافه کنم که در سال ۱۹۷۰، عروس هلندیهای مرواریدی برای اولین بار در اسارت پرورش داده شدن و از اون به بعد نژاد گلباقالی خانم رو تو عروس هلندی ها داریم.

 

عروس هلندی گلباقالی / مرواریدی یا  Pearl Cockatiel

 

نژاد عروس هلندی ابلق Pied Cockatiel

این رنگ از عروس هلندی ترکیبی از خاکستری، زرد و سفید است، در نظر داشته باشید واژه نژاد شاید در استفاده برای عروس هلندی ها درست نباشه چون صرفا ما با یک جهش رو به رو هستیم اما اکثریت مردم با این واژه اشنا هستند بنابرای ما در این مقاله از این واژه نیز استفاده کرده ایم ، ناحیه های پراکندهای از بدن  عروس هلندیهای ابلق  به دلیل عدم وجود رنگدانه سفید هستن. این نواحی سفید ممکنه هر جایی روی پوست ظاهر بشن و اندازهها و شکلهای متفاوتی داشته باشن. بنابراین، هیچ دو عروس هلندی ابلقی هرگز شبیه هم نخواهند بود. گونه های این رنگ از عروس هلندی نارنجی و شاه پرها معمولا لیمویی یا زرد هستن.

جهش ابلق را میتوانیم یکی از اولین نژاد های کشف شده ی عرس هلندی ها بدانیم.

 

نژاد عروس هلندی ابلق Pied Cockatiel

 

عروس هلندی دوکت

معمولا هرکدام از نژادهای وایت فیس یا ابلق که روی بالهای پرنده به صورت قرینه خاکستری باشد، دوکت گفته می شود که میتونه یکی از زیبایی های طبیعت باشه که من به شخصه عاشقشم

اگر پرنده داری رو دنبال دامپزشکی خوب براب پرندت هستی اینجا کلیک کن 👈🏻 دامپزشک پرنده

 

عروس هلندی دوکت

 

عروس هلندی دارچینی/ سینامون یا  Cinnamon Cockatiel

عروس هلندی سینمامون‌یا همون دارچینی در طبیعت پیدا نمیشه چون این نوع به خاطر یه جهش ژنتیکی به وجود اومده که در پرندگانی که در اسارت پرورش داده شدن، دیده میشه. اسمش به خاطر اینه که بر خلاف بیشتر عروس هلندیها، رنگشون به جای خاکستری قهوه‌ای مایل به دارچینیه.

صورت نرها بعد از بلوغ معمولاً زرد روشن و گونه هاشون نارنجی هست.

مادهها هم گونه های نارنجی و صورتهای خاکستری با بدنی قهوی ای دارچینی دارند.

عروس هلندی دارچینی/ سینامون یا  Cinnamon Cockatiel

 

نژادهای کمیاب عروس هلندی ها

برخی از نژادهای این پرنده یا بهتر بگم جهش هایی که رنگ های متفاوتی پیدا کردن کمیاب تر هستند که در ادامه به معرفی این دسته میپردازیم:

عروس هلندی نقره ای Silver Cockatiel 

به دلیل یک سری جهشهای ژنتیکی، عر‌وس هلندی های نقره ای رنگی بسیار کمیابی هست. عروسهای هلندیهای نقره ای معمولا خاکستری بسیار روشن هستند ولی همچنین لکه های خاکستری تیره ای بالای سرشون دارن. علاوه بر این خالهای سفیدی هم روی بال و دمشون دارن، این نژاد از جفتگیری آلبینو و وایت فیس در بالا توضیح دادیم به وجود آمدند

 

عروس هلندی نقره ای Silver Cockatiel

 

عروس هلندی آلبینو Albino Cockatiel

خصوصیات هر دو جهش لوتینو و وایت فیس توی عروس هلندیهای آلبینو وجود داره. چون آلبینوها هیچ رنگدانه ای ندارن و کاملاً سفید به نظر میرسن! چون نمیتونن ملانین تولید کنن، چشمهاشون هم قرمز به نظر میاد که بهشون عروس هلندی چشم قرمز هم میگن، در نگاه اول، نرها و مادهها شبیه به هم هستن، ولی ماده ها نوارهای کم رنگی روی زیر بالهاشون دارنک که باعث تشخیص عروس هلندی نر و ماده میشه.

 

عروس هلندی آلبینو Albino Cockatiel

 

عروس هلندی زمرد Emerald Cockatiel

برخی با نام عروس هلندی سبز این دسته رو میشناسن اما واقعیت اینه که عروس هلندی ها توانایی تولید رنگدانه سبز رو ندارن، ولی تو این جهش ترکیبی که خاکستری روشن با زرد ایجاد کرده در زیر نور انعکاس سبزی به چشم میاد که خیلی از افرار این جهش از عروس هلندی ها رو سبز میبینند.

 عکس عروس هلندی زمرد Emerald Cockatiel

عروس هلندی پلاتین platinum cockatiel

در این نژاد کمیاب هم تلفیقی از رنگهای زرد و سفید انعکاس بژ مانندی رو به نمایش میزاره که بسیار زیباست، این نژاد فقط در استرالیا دیده شده و تا جایی که میدونم در ایران نژاد پلاتین وجود نداره.

 

 

نژادهای مختلف عروس هلندی چطور به وجو‌د آمده اند؟

همانطور که در ابندای مقاله بیان کردم، در واقع ما با نژادهای مختلف و اخلاق های متفاوت در این پرنده رو به رو‌نیستیم بلکه برخی جهش های ژنتیکی باعث تغییر رنگ در این پرنده شده، زمانی که دو پرنده با یکدیگر جفت گیری میکنند این موضوع کاملا طبیعیه که‌ جوجه با دریافت برهی ویژگی های پدر و برهی ویژگی های مادر کمی با والدین خود متفاوت باشد اما برخی از کهمترین جهش های ژنتیکی موجب تغییر کاملی در رنگ این پرنده شده که این جهش ها عبارتند از :

جهش آلبینو که تمام رنگدانه ها در ژنتیک جوجه غیر فعال شده است

جهش لئوسیستیک که باعث بیشتر شدن لکه های سفید ، قرمز و زرد شده

جهش ملانیستیک که رنگدانه های تیره و خاکستری را در جهش از عروس هلندی ها به وجود آورده

 

بهترین نژاد عروس هلندی برای نگهداری در خانه

بالا تر این موضوع رو بیان کردم که تفاوت در رنگهای عروس هلندی ها باعث تفاوتی در خلق و خو و اخلاق اونها و‌حتی قدرت یادگیریشون نمیشه، اینکه برهی از عروس هلندی ها صحبت میکنند و برهی خیر بستگی به پرورش آنها دارد نه نژاد!

تفاوت این پرنده ها صرفا در رنگ آنهاست بنابراین بهترین نژاد عروس هلندی برای نگهداری در خانه ی شما رنگی است که شما میپسندید فقط لازمه درنظر داشته باشید رنگهای کمیاب معمولا قیمت های بالاتری دارند، و نژاد خاکستری جزو ارزانترین نژاد ها به شمار میرود همچنین اگر قصد دارید پرنده شما راحت تر صحبت کردن یاد بگیره و آواز دلنشین تری بخونه بهتره نژاد نر تهیه کنید، اگر هم عروس هلندی دارین که خیلی جیغ میزنه میتونی از اینجا دلایل و راه کارهایی براش بخونی که قبلا برات نوشتم ( دلایل جیغ زدن عروس هلندی )

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" برای این مطلب دیدگاهی نوشته نشده است " هرگونه سوال ، ابهام یا نظری دارید برای ما بنویسید ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400