دلایل جیغ زدن عروس هلندی | چرا عروس هلندی جیغ میزنه؟!!!
دلایل جیغ زدن عروس هلندی | پت لینک بانک جامع اطلاعاتی دامپزشکی ها

دلایل جیغ زدن عروس هلندی

مدت مطالعه 6 دقیقه

عروس هلندی یکی از پرطرفدارترین پرنده‌های خونگی به شمار میره، چون خیلی باهوش و مهربونه. می‌تونین بهشون یاد بدین که آواز بخونن و حرف بزنن، اما این فقط دو تا از انواع صداهاییه که از پرنده‌تون خواهید شنید!

عروس های هلندی می‌تونن خیلی پر سروصدا باشن، ولی هیچ صدایی به اندازه‌ی جیغ زدنشون آزاردهنده یا نگران‌کننده نیست. اگر عروس هلندی شما داره بیش از حد و ساعتهای زیادی در روز داد می‌زنه بهتره برید دنبال دلیلش. شاید فقط یه غذای تازه یا یک اسباب‌بازی جدید کارتونو راه بندازه، اما داد زدن ممکنه نشونه‌ای از بیماری یا مشکل هم باشه.

اگر میخوای بدونی چرا عروس هلندی جیغ میزنه با من در ادامه مطلب همراه باشید تا 9دلیل محتمل داد زدن عروس هلندی بدونی و ببینی باید چی‌کار کنی.

هشت دلیلی که عروس هلندی‌ها داد می‌زنند:

 

1-حوصله سررفتگی و بی حوصلگی

پرنده‌ها برای اینکه شاد و سالم بمونن، به مقدار زیادی تحریک فکری و جسمی نیاز دارن. این پرنده‌های باهوش به مقدار زیادی ارتباط اجتماعی و فرصت‌هایی برای پرواز و بازی نیاز دارن. اگر عروس هلندی‌تون داره بیش از حد داد می‌زنه، شاید داره سعی می‌کنه بهتون بگه که به اندازه کافی تحریک ذهنی و جسمی نمی‌بینه.

برای رفع بی‌حوصلگی، اسباب‌بازی‌های جدید برای عروس هلندی‌تون بخرید و مطمئن شوید که هر هفته آنها را عوض می‌کنید تا چیزهای تازه و هیجان‌انگیزی در قفسشون داشته باشن. چیزهایی بهشون بدید که بتونن خراب کنن. اگر بودجه دارید، می‌تونید اسباب‌بازی بخرید یا حتی چیزهای ساده‌ای مثل مقوای داخل رول‌های دستمال کاغذی یا میوه کاج که خوب شسته باشید و خشک کرده باشید هم می‌تونن سرگرم‌کننده باشن. فقط اینو بدونید که هر اسباب بازی جدید میتونه باعث وحشت پرنده بشه. تا زمانی که مطمئن نشدید پرنده شما از اسباب بازی جدیدش نمیترسه، اون رو وارد قفس نکنید. اول دورتر از قفس بذارید یا ووقتی پرنده بیرون یه گوشه خونه یا مثلا روی میز بذارید و تشویقش کنید که بهش توجه کنه. هروقت دیدید نمیترسه و بهش نزدیک شده و کنجکاوی میکنه، میتونید اسباب بازی رو وارد قفس کنید. از اسباب بازی های چوبی و کنفی موجود در بازار هم میتونید استفاده کنید.

چرا عروس هلندی جیغ میزنه؟ | پت لینک

2- جیغ زدن عروس هلندی و ارتباطش با ترس

ممکنه عروس هلندی شما از ترس داد بزنه، اما این معمولاً با نشانه‌های دیگه‌ای مثل خیره شدن چشم‌هاشون یا بلند شدن تاج سرشون همراهه.

چیزهای زیادی وجود دارن که ممکنه به نظر بی‌ضرر بیان ولی حیوان خانگی شما رو بترسونن. حتی یه چیز ساده مثل گذاشتن یه نقاشی جدید تو اتاقشون که عادت ندارن بهش، می‌تونه براشون ترسناک باشه. یادتون باشه، عروس هلندی‌های وحشی حیوانات طعمه هستن، و حتی اگه حیوان خانگی شما نیازی به ترس از ربوده شدن توسط شاهین نداشته باشه ولی همچنان در DNA حیوان شما کدگذاری شده که مراقب شکارچیان و هر تغییری در اطرافش باشه. به همین ترتیب، یه چیز جدید در محیطشون یا یک صدای غیرعادی می‌تونه کافی باشه تا پرنده‌تون رو عصبی کنه.

اگر متوجه شدید که پرنده‌تون شب‌ها بیشتر داد می‌زنه، ممکنه دچار ترس‌های شبانه شده باشه. ترس‌های شبانه هر نوع اختلالی هست که می‌تونه باعث بشه پرنده در وسط شب وحشت‌زده یا عصبی شود. بعضی از عروس هلندی‌ها با ترس‌های شبانه ممکنه با انداختن یه پارچه نازک روی قفسشون، راحتتر بخوابن و آرامش بیشتری داشته باشن. پس اگر فکر می‌کنید این دلیل داد زدن‌های شبانه پرنده‌تونه، می‌تونید امتحانش کنید. البته توصیه میکنم چه روی قفس رو میپوشونید و چه نمی پوشونید، حتما در هنگام خواب، با یه چراغ خواب کوچیک، محیط خواب پرنده رو کمی روشن کنید. این خیلی به رخ ندادن وحشت شبانه عروس هلندی کمک میکنه.

جیغ کشیدن مداوم عروس هلندی| پت لینک

3- استرس یکی از دلایل جیغ کشیدن عروس هلندیهاست

خیلی چیزها در محیط عروس هلندی شما ممکنه باعث استرس اون شده باشند تا جایی که به داد زدن متوسل شود تا شما را به کمک کردن بهش و رها کردنش از اون استرس، وادار کند.

این موارد می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • قفس پرنده‌ کوچیک باشه. این مورد واقعا ظلم در حق پرنده ست. مطلب قفس مناسب عروس هلندی رو حتما مطالعه کنید
  • نگهداری تعداد زیادی عروس هلندی با هم و کم بودن قلمرو برای هر حیوون
  • اضافه کردن یه عروس هلندی ناشناس به قفس پرنده، قبل از اینکه به هم اخت شده باشن.
  • تغییر ناگهانی در برنامه روزانه مثل خواب یا غذا یا تنها موندن زیاد و طولانی در خونه
  • بیرون نیومدن از قفس در طول روز
  • حیوانات خونگی مثل سگ یا گربه که پرنده شما ازش می ترسه

 

4-داد زندن عروس هلندی از روی تنهایی

عروس هلندی‌ها حیواناتی بسیار اجتماعی هستند. آن‌ها در طبیعت عادت به زندگی در دسته‌ها دارند، بنابراین تنها بودن تمام روز در قفس می‌تواند آن‌ها را ناراحت کند. اگر پرنده‌تان زمانی که تنهاست زیاد داد می‌زند، ممکن است سعی داشته باشد به شما بگوید که احساس تنهایی می‌کند.

مطمئن شوید که هر روز وقت کافی با عروس هلندی‌تان می‌گذرانید. پرنده‌تان را از قفس بیرون بیارید و باهاش بازی کنید، تا جایی که ممکن است حداقل یک ساعت در روز با پرندتون تعامل داشته باشید.

داد زدن عروس هلندی یا کاکوتیل | پت لینک

 

5-نیاز به جفت

عروس هلندی‌ها ممکن است به دلیل نیاز به جفت‌گیری نیز داد بزنند. این پرنده‌ها غریزه طبیعی برای یافتن جفت و تولید مثل دارند، و اگر در دوره‌ای از زندگی‌شان به سر ببرند که باید جفت‌گیری کنند، ممکن است احساس نیاز شدیدی به یافتن جفت داشته باشند. این حالت می‌تواند منجر به داد زدن‌های مکرر و طولانی شود. (تقریبا از سن یک سال و نیمگی این جیغ زدنها برای جفت شروع میشه)

برای کم کردن این داد زدن‌ها، ببینید که می‌تونید یک جفت مناسب و هم سن براش پیدا کنید. اضافه کردن یک پرنده‌ی دیگه می‌تونه کمک کنه تا حس نیاز به جفت‌گیری‌شون کمتر بشه، با هم بازی کنن و آروم‌تر بشن. ولی قبل از هر کاری، شرایط نگهداری و توانایی‌های خودتون برای مراقبت از بیش از یک پرنده رو بررسی کنید.

و اینکه بدونید نباید یه پرنده جدید رو بلافاصله توی قفس عروس هلندیتون قرار بدید. اونها باید اول قفسهای مجزایی داشته باشن تا کم کم به هم عادت کنن و به همدیگه تحمیل نشن. این خودش میتونه باعث استرس زیادی به پرنده جدید یا پرنده شما یا هردو بشه.

چرا عروس هلندیم جیغ میکشه | پت لینک

 

6-بیماری هایی که منجر به جیغ کشیدن کاکوتیل ها میشه

عروس هلندی‌ها ممکنه وقتی حالشون خوب نیست داد بزنن. معمولاً نشانه‌های دیگه‌ای هم هست که نشون می‌دن پرنده‌تون مریضه، مثل:

تغییر در عادت‌های خوردن یا آشامیدن

  • پرها پف کرده
  • بال‌ها آویزان
  • ضعف
  • بی‌حالی
  • تغییر در رفتار
  • چشم‌های بسته
  • ترشح بینی

پرنده‌ها خیلی خوب می‌تونن وقتی مریضن ظاهر سالم و قوی نشون بدن. متاسفانه، وقتی پرنده‌ها نشانه‌های بیماری رو به صاحبشون نشون می‌دن، احتمالاً مدتی هست که مریض بودن. پس اگه عروس هلندی‌تون بیشتر از معمول داد می‌زنه و نشانه‌ها و رفتارهایی نشون می‌ده که معمول نیستن، شاید وقتشه که پرنده‌تون رو برای معاینه نزد دامپزشک ببرید.

 

7-جلب توجه

اگر عروس هلندی‌تون دنبال توجه شماست، ممکنه ندونه چطوری باید اونو جلب کنه جز اینکه داد بزنه.

عروس هلندی‌ها در طبیعت از "صدای گروهی" برای حفظ ارتباط با بقیه اعضای دسته‌شون استفاده می‌کنن. وقتی شما به طور محسوسی غایب هستید، عروس هلندی‌تون ممکنه شروع به داد زدن کنه تا بگه، «هی، کجایی؟» اگر فهمیدید این دلیل داد زدن پرنده‌تونه، وقتی صدایش رو می‌شنوید، جوابش رو بدید و مثلا اسمش رو صدا بزنید و بگید من اینجام!. این کار به حیوان خانگی شما اطمینان می‌ده که شما هنوز نزدیک هستید و به دست شکارچیان دچار نشدید!!

 

جیغ های عروس هلندی برای ارتباط با ما | پت لینک

 

8-گرسنگی

یک عروس هلندی گرسنه، یک عروس هلندی ناراحت است. اگر حیوان خانگی‌تون تغذیه مناسبی نداشته باشه، ممکنه شروع به داد زدن کنه تا به شما بگه چیزی لازم داره.

مطمئن شوید که یک رژیم غذایی سالم با دانه‌های باکیفیت بالا و مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه بهش می‌دهید. ظرف آب پرنده‌تون باید هر روز و گاهی اوقات بیشتر از یک بار تعویض کنید و اگر متوجه شدید که غذا مدفوع در ظرف آبش هست، حتما بلافاصله آب رو عوض کنید. از خوراکیهای سرگرم کننده مثل ارزن خوشه ای هم استفاده کنید. در همین زمینه مطلب غذای عروس هلندی میتونه براتون مفید باشه

9-کمبود خواب

اکثر عروس هلندی‌ها بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت در روز می‌خوابند. پس، اگر پرنده‌تون خواب مناسبی نداشته باشه ممکنه از سر ناراحتی و خستگی داد بزنه.

برای اطمینان از اینکه عروس هلندی‌تون خواب کافی داره، قفسشو تو یه اتاق آروم دور از رفت و آمد خونه قرار بده. حتی اگه لازمه شب‌ها پوششی روی قفس پرنده‌تون بکشید، نگه داشتن پرنده‌تون در قسمتی از خانه که رفت و آمد زیادی داره، می‌تونه به معنای نگرفتن مقدار کافی خواب باشه.

اگه پرنده شما شبها دیر میخوابه، باید پرده‌ها را در اتاق خواب پرنده‌تون بکشید تا بتواند مقدار مناسبی خواب بدون اینکه خورشید زود او را بیدار کند، داشته باشد. دمای اتاق را در حد راحت نگه دارید و اگر عروس هلندی‌تون از تاریکی می‌ترسد، در نظر داشته باشید که یک چراغ خواب در شب روشن کنید.

 

سه نکته برای تشویق عروس هلندی‌تون به کمتر داد زدن

با انجام دادن کارهایی که در ادامه بهتون میگم میتونید دلایل جیغ زدن های عروس هلندی خودتون رو کم کنید و راحت تر باهم ارتباط برقرار کنید. 

۱. فراهم کردن تحریک کافی ذهنی و بدنی

وقتی مقدار کافی سرگرمی رو برای عروس هلندی‌تون فراهم کنید، هم خستگی و هم تنهایی‌شون کم میشه، که امیدواریم داد زدن‌هاشون رو هم کم کنه. پرنده‌تون با بازی با اسباب‌بازی‌هاش یا لذت بردن از وقت بازی با شما زیادی سرگرم خواهد بود که حوصله‌اش سر نره.

2- آموزش عروس هلندی

بهترین اما سخت‌ترین روش برای تشویق عروس هلندی به اینکه داد نزنه، آموزش دادن به پرنده‌تونه. این کار می‌تونه با پاداش دادن به رفتار خوب (آرامش) و نادیده گرفتنشون وقتی شروع به داد زدن می‌کنند، انجام بشه. اگر هر بار به سرعت پیش پرنده‌تون برید یا به نحو دیگری به داد زدن‌هاش واکنش نشون بدید، دارید بهش می‌گید که برای جلب توجه کامل شما باید همین کارو بکنه. همچنین باید توجه داشته باشید که وارد شدن به یک مسابقه داد زدن با پرنده‌تون مفید نخواهد بود.

هرگز نباید به عروس هلندی‌تون در جواب جیغ زدنش، داد زدن داد بزنید. اگر می‌دونید که پرنده‌تون برای جلب توجه صدا می‌زنه و نه به خاطر اینکه مریض یا گرسنه بودن یا تنهایی یا بی جفت بودن و ...، تا جایی که می‌توانید صداهایش را نادیده بگیرید. فقط وقتی که ساکت شدند، به سمتش برید و با گفتار تشویقش کنید و بابت سکوت و آروم بودنش بهش جایزه بدید. عروس هلندی‌ها بسیار باهوش هستند و به زودی یاد می‌گیرند که آرامششان است که توجه شما را به خود جلب می‌کند.

 

3- تغییر در محیط زندگی

تغییرات در محیط هم می‌تونه به کم کردن داد زدن کمک کنه. اگر قفس پرنده‌تون توی قسمت پر سر و صدای خونه قرار داره، داد زدن‌هاشون ممکنه از نظر اونها نوعی صدای دسته باشه. پرنده‌تون فکر می‌کنه که باید از سر و صدای محیط اطراف بلندتر باشه تا گروه (یعنی شما) بتونه صداشو بشنوه. ممکنه داد بزنن تا با سر و صدای پس‌زمینه همراه شوند یا با آن رقابت کنند. سعی کنید قفسشون رو به فضایی آرام و کم تردد منتقل کنید تا ببینید آیا این کار به کاهش داد زدن‌ها کمک می‌کنه یا نه.

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" برای این مطلب دیدگاهی نوشته نشده است " هرگونه سوال ، ابهام یا نظری دارید برای ما بنویسید ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400