قفس مناسب عروس هلندی کدام است؟ و نکات مرتبط
نکات بسیار مهم در خرید و انتخاب قفس عروس هلندی

نکات مهم در خرید و انتخاب قفس عروس هلندی

مدت مطالعه 7 دقیقه

همونطور که میدونید عروسهای هلندی از محبوبترین حیوانات خانگی به حساب میان و دارن جای بیشتری هم توی خونه های ما ایرانی ها پیدا میکنن. ولی حیوانات، وسیله دکوری نیستن که امروز مد بشن بریم بخریم و یه کم بعد برامون عادی بشه و بذاریمشون گوشه خونه! اونا موجود زنده هستن و اتفاقا بسیار هم حساس و نیازمند توجه هستن. تو این مطلب سعی میکنم بایدها و نبایدهای قفس مناسب عروس هلندی و کلا طوطی سانان با جثه متوسط رو توضیح بدم تا بدانیم برای نگهداری از این حیوان مناسب ترین قفس ها کدام است. 

البته که قطعا میدونید قرار نیست پرنده رو در تمام ساعات شبانه روز در قفس نگه دارید!! پرنده های خود من فقط برای خواب به قفس میرن ولی اگر شما شرایط این شکل نگهداری آزادانه رو ندارید هم موظف هستید حداقل 3-4 ساعت در روز به اونا اجازه بدید از قفسشون بیرون بیان و پرواز و بازی و کنجکاوی کنن و از شما نوازش و محبت بگیرن و خوش بگذرونن. یادتون نره! حداقل 3-4 ساعت! بریم سراغ بقیه مطلب درباره قفس مناسب عروس هلندی.

 

در این مقاله از پت لینک میخوانیم:

 

 

اندازه قفس مناسب عروس هلندی، مهمترین موضوعی که باید توجه کنید

خیلی از شما رو میشناسم که دارید از عروس هلندیتون در قفس قناری نگهداری میکنید!!! این خیلی ناراحت کننده ست. عروس هلندی یه طوطی با جثه متوسطه که بدن کشیده و بلندی داره و از نوک تاج تا انتهای دمش میتونه به 28 سانت هم برسه! و نکته مهم دیگه اینه که طوطی سانان نیاز به قفسهایی دارن که ارتفاع اون از طول و عرضش بیشتر باشه. چون اونا به میله ها آویزون میشن و ازش بالا میرن و این در غریزشونه. پس وقتی دارید از یه عروس هلندی در یه قفس افقی نگهداری می‌کنید قطعاً پرنده شما احساس خوبی توی اون قفس نداره چون نمیتونه توش بالا و پایین بره و آویزون بشه. قفسهای افقی برای پرندگان پروازی مثل قناری و بلبل هستن نه عروس هلندی.

ابعاد صحیح قفس برای نگهداری از یک تا دو عروس هلندی، حدود 45 در 45 سانت و در ارتفاع 75 سانتیمتر هست. شاید این به نظرتون خیلی بزرگ بیاد ولی بهم اعتماد کنید. پرنده شما واقعا به این فضا برای اینکه ساعتهایی رو در اون بگذرونه نیاز داره.

اندازه قفس عروس هلندی چقدر باشه؟! | پت لینک

کد قفس استاندارد عروس هلندی

کد قفس استاندارد عروس هلندی در بازار ایران کد 1033 هست و میتونید با سرچ کردنش، از فروشگاههای اینترنتی سفارش بدید یا از پرنده فروشی نزدیک خونتون بخواید. قیمت این قفس استاندارد امروز که دارم این مطلب رو براتون مینویستم حدود 400 تومن هست. ولی به نظرم واقعا ارزش لذتی که توش میبره رو داره. یادتون باشه که پرنده شما داره ساعتهای زیادی از عمرش رو توی قفسش میگذرونه و این وظیفه ماست که برای آسایش و لذت بردنش از زندگی، هزینه کنیم. البته اینم یادتون باشه هر چیزی که از پرنده فروشی ها می خرید حتما باید به دقت بشورید و ضدعفونی کنید. احتمال انتقال بیماریهای مسری بخصوص ایدز پرندگان از پرنده فروشی به پرنده های شما بالاست.

قفس کد 1033، درهای استاندارد و مناسب جثه عروس هلندی داره و از بالا هم قابل باز شدن هست. من خودم این قفس رو دارن و بسیار راضی ام ازش.

ترجیحاً از قفسهای رنگ شده استفاده نکنید. پرنده شما ممکنه شروع به جویدن رنگ میله های قفس بکنه و مسموم بشه.

کد قفس استاندارد عروس هلندی | پت لینک

 

قفس گرد برای عروس هلندی؟؟؟

دوستان عزیز، خواهش میکنم به بهانه قشنگی یا هرچیز دیگه ای، از قفس گرد برای پرندتون استفاده نکنید. 😥 این قفسهای گرد عروس هلندی رو کلافه و عصبی میکنه. خواهشا اگر قفس پرندتون درحال حاضر گرده، بذاریدش کنار و با یه قفس استاندارد، خوشحالش کنید.

 

نشیمنگاه قفس مناسب عروس هلندی

موضوع مهم دیگه در انتخاب یک قفس مناسب عروس هلندی، نشیمنهای داخل قفس هست. پرنده شما در یه قفس استاندارد که سایزش رو بالاتر گفتم، نیاز به حدود 3 تا چوب نشیمن داره که در ارتفاعهای مختلف و در جهات مختلف ثابتشون کنید. این بالا و پایین رفتن و جابجا شدن روی چوبهای نشیمن، حالشون رو خوب میکنه و سرگرمشون میکنه. موضوع مهم بعدی در مورد نشیمن عروس هلندی، جنس و ضخامتش هست. حتما حتما باید از نشیمنهای چوبی (و نه پلاستیکی) و با ضخامت مناسب پنجه های عروس هلندی استفاده کنید.

ضخامت و قطر مناسب برای چوب نشیمن عروس هلندی، 2 سانتیمتر هست. نشیمن کوچیکتر از این، باعث بلند شدن زیاد ناخنهای پای حیوون میشه و کلا هم راحت نیست براش. متاسفانه خیلی دیدم که از نشیمن قناری و فنچ، برای عروس هلندی هم استفاده میکنید و این اشتباهه.

نشیمنگاه قفس عروس هلندی  | پت لینک

 پس شد: نشیمن فقط چوبی و فقط با ضخامت 2 سانتیمتر. من پیشنهاد میکنم یه نردبون مخصوص پرنده هم حتما براش بگیرید و توی قفسش بذارید. نردبون خیلی دوست دارن! راستی به هیچ وجه از نشیمنهایی که روش حالت سمباده ای داره استفاده نکنید. این نشیمنها میتونن باعث آسیب جدی به پای پرنده بشن

در مورد چوب نشیمن، حتما از پت شاپها تهیه کنید و خودتون از طبیعت چوب نیارید چون ممکنه اون چوب برای پرنده سمی باشه. همینطور توجه کنید که چوب تراشه های تیز نداشته باشه و سمباده خورده باشه. البته یه سری نشیمنهای از چوب با پوسته طبیعی هم در بازار هستن که از اونها هم میتونید استفاده کنید.

فضله گیر کف قفس برای عروس هلندی ها چیست؟

مساله مهم بعدی، فضله گیر کف قفس هست. قفس استاندارد کد 1033، فضله گیر داره. فضله گیر یه صفحه میله ای هست که با کف قفس فاصله داره و باعث میشه پرنده به فضله هاش دسترسی نداشته باشه. پرنده ها هم از روی کنجکاوی و هم از گاهی به دلیل کمبود املاح  ویتامنیها، شروع به نوک زدن و خوردن فضله خودشون میکنن که این قطعا باعث بیماریهای عفونتی گوارشی در عروس هلندی میشه که قبلا مفصل تو مقاله بیماری های عروس هلندی به بسیاری از بیماری های شایع پرداختم حتما اون مقاله رو مطالعه کنید.

طوطی سانان هم نیاز به اسباب بازی دارن!

یه موضوع مهم دیگه که باید بهش توجه کنید، سرگرمی و اسباب بازی هست. طوطی سانان بسیار باهوشن و نیاز ذهنی زیادی به بازی و کنجکاوی و ور رفتن و حتی خرابکاری دارن! این ویژگی ذاتی و نیاز اونهاست و اگر نتونید پرنده خودشتون رو به اندازه کافی سرگرم کنید، میتونه افسرده بشه و حتی روی به پرکنی خودش یا جفتش بیاره. اول باید علاقمندی پرندتون رو بشناسید و بعدش متناسب با علاقش، برای یکی دوتا وسیله بازی توی قفس بذارید نکته مهم که لازمه اضافه کنم اینه که اگر هنوز نمیدونی پر کنی با پر ریزی فرق داره حتما این نکات رو بخون مبادا عروس هلندیت شروع به پرکنی کنه و تو متوجه نشی 😱؟ ( دلایل پر کنی عروس هلندی و تفاوت آن با پر ریزی )

طوطی سانان هم نیاز به اسباب بازی دارن!

البته این رو درنظر داشته باشید که هر وسیله جدیدی رو که میخرید، نباید یک دفعه توی قفس پرنده بذارید. این باعث وحشتش میشه. بلکه باید کم کم باهاش آشناش کنید. اول دورتر ازش بذارید و بعد طی دو سه روز نزدیکش کنید و نهایتا وقتی دیدید ترسش کاملا ریخته، توی قفس بذارید. البته ممکنه پرنده شما خیلی ترسو باشه و واقعا دوست نداشته باشه هیچ وسیله ای به قفسش اضافه بشه. این تشخیصش با شماست که از حرکات و زبان بدن پرنده اینو متوجه بشید. ولی چوبهای نشیمن توی قفس الزامیه.

در انتخاب وسایل باز هم محتاط باشید. مخصوصا وسایلی که نخهای کنفی آزاد دارن، ممکنه باعث گیر کردن پای پرنده و آسیب زدن به پاش بشن.

 

ارتفاع صحیح قرارگیری قفس مناسب برای عروس هلندی

خیلیها رو دیدم که قفس عروس هلندی رو میذارن روی زمین!!! این کار اشتباههههه. قفس عروس هلندی و طوطی سانان دیگه باید حداقل 50-60 سانتیمتر بالای زمین باشه. توی خونه همه ما یه چهارپایه یا میز عسلی یا پایه گلدون یا ... پیدا میشه. لطفاً اگر شما هم قفس پرندتون رو روی زمین میذارید همین الان بلندشید و بذاریدش روی یه پایه. ارتفاع مناسب برای قفس عروس هلندی، ارتفاعیه که مثلا وقتی روی مبل میشینید، هم صورتتون هم ارتفاع پرنده باشه. عروسهای هلندی و کلا طوطی سانان مثل قناری و .. دوست ندارن توی ارتفاع خیلی بالا هم باشه قفسشون. دوست دارن شما رو ببینن و باهاتون ارتباط برقرار کنن، من معمولا درب قفس رو باز میزارم با این حال زمانی که عروس هلندیم داخل قفس میشه برای خوردن غذا و استراحت گاهی بدون هیچ  کاری بیش از یک ساعت میشینه و به من نگاه میکنه!!!

 پس قفس پرندتون نه باید روی زمین باشه و نه در ارتفاع خیلی بالا. کف قفس خوبه بین 50 سانت تا 90 سانتیمتر از زمین بالاتر باشه. روی زمین بودن پرنده شما و دیدن دنیا از اون ارتفاع، افسرده و عصبی و ناراحتش میکنه. لطفاً از روی زمین برش دارید.

ارتفاع صحیح قرارگیری قفس عروس هلندی

لونه داخل قفس عروس هلندی بذارم یا نه؟

این سوال میتونه جوابهای مختلفی داشته باشه. عروسهای هلندی درحالت معمول نیازی به توی لونه خوابیدن ندارن و معمولا دیدن لونه براشون تداعی کننده جفت گیری و جوجه دار شدن هست. پس اگر پرنده تنهایی دارید، من پیشنهاد نمیکنم براش لونه بذارید چون بیشتر به حالت مستی و نیاز به جفت داشتن میره و پیشنهاد میکنم اگر پرندتون حدود 1 سالش شده حتما براش یه جفت توی سن خودش تهیه کنید که تنها نمونه. حتی وقتی دوستی هم براش آوردید باز هم اگر شرایط جوجه دار شدنشون رو ندارید ترجیحاً لونه براشون نذارید. مگر اینکه دیدید دیگه عصبی هستن و دنبال جایی برای تخم گذاشتن می گردن. حتی یه پرنده ماده تنها هم با داشتن لونه توی قفسش ممکنه مشتاق به گذاشتن تخمهای پوچ بشه که من دقیقا یکی از عروس هلندیهام همینکار رو میکرد داخل لونه میشد و تخم میزاشت در صورتی که هیچ جفتی نداشت و اون تخم نطفه نداشت! اتفاقا شما از این موضوع خیلی راحت متوجه میشین که پرندتون وقت جفتگیریشه !

 

چند وقت یکبار قفس عروس هلندی رو بشورم؟

جواب این سوال خیلی بستگی به ساعتهایی که پرند توی قفس هست داره. مثلا برای پرنده های من که تقریبا تمام روز بیرون هستن، قفسشون خیلی کم کثیف میشه. ولی پرنده ای که اغلب ساعتهای روز توی قفس هست، ممکنه هر 3-4 روز یکبار نیاز به تمیز کزدن قفسش باشه. ظرف آب و دونه پرندتون رو تمیز نگه دارید. مخصوصا ظرف آب باید روزی یکبار شسته بشه و آب جدید برای پرنده ریخته بشه. نبینم ظرف آب رو تا ته پرکنید و هروقت تموم شد عوضش کنید!!!!!!!!!!!! هر 24 ساعت آب تازه بریزید و ظرف و اون لایه لزجی که تهش میگیره رو حتما بشورید تا پرندتون سالم بمونه.

پرای شستشوی سنی کف قفس و وسایل پرنده، محلولهای مخصوصی هست ولی به نظرم نیازی هم نیست. میتونید با یه محلول آب و صابون و با فرچه و برس، سینی و قفس و ظرفها و چوبهای نشیمن رو بشورید و خوب خوب آب بکشید. بذارید خشک بشه و تمام! اگر هم قفس یا وسیله ای رو از جایی آوردید که نگران انتقال ویروس و عفونتهای واگیردارد پرندگان به پرنده خودتون هستید، میتونید از محلول رقیق شده آب و وایتکس به نسبت 1 به 10 برای شستشوی قفس استفاده کنید و بعد خیلی خیلی خوب آب بکشید تا کاملا لیزی و بوی وایتکس بره و بذارید خشک بشه و بعد استفاده کنید.

خلاصه مطلب:

قفس استاندارد با ارتفاع حدود 70 سانتیمتر براش میخریم.

از قفس قناری و قفسهای با ارتفاع کم  قفسهای گرد استفاده نمیکنیم

چوبهای نشیمن استاندارد چوبی با ضخامت 2 سانتیمتر برای عروس هلندی (و با ضخامتهای کمتر برای طوطی های کوچیکتر و ضخامت بیشتر برای طوطی های بزرگتر تهیه میکنیم و دو سه تا توی قفسش میذاریم

قفس رو روی زمین قرار نمیدیم و توی ارتفاع حدود 60 سانتیمتری میذاریم.

اسباب بازیهای موردعلاقش رو (اگر ازشون نمیترسه) توی قفس میذاریم که سرگرم بشه.

امیدوارم این مطلب برای افزایش آگاهی شما و بهبود شرایط و کیفیت زندگی پرنده کوچیکتون، مفید بوده باشه.

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" برای این مطلب دیدگاهی نوشته نشده است " هرگونه سوال ، ابهام یا نظری دارید برای ما بنویسید ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400