چرا همستر نخریم و چرا نباید همستر رو به عنوان حیوان خانگی انتخاب کنیم
چرا همستر نخریم؟ | مضرات همستر

چرا همستر نخریم؟

مدت مطالعه 7 دقیقه

همستر نخرید... مطمئنم وقتی تصمیم گرفتی یه همستر کوچولوی بامزه 🐹 رو به عنوان حیوان خانگی بیاری و سرپرستیش رو به عهده بگیری این حرف رو از خیلیها شنیدی و قطعا واسه نگهداری این جذاب دوست داشتنی دچار تردید شدی قبلا تو مطلب همه چیز درباره نگهداری از همستر و انواع همسترها با گونه های مختلف این بامزه کوچیک آشنا شدیم اما واقع چرا همستر نخریم؟ این سوالیه که میخوام در این مقاله بهش پاسخ بدم و بهت کمک کنم تا بعد از خوندن این مطلب بتونی یه تصمیم درست و حسابی واسه سرپرستی این جونده ی کوچولو بگیری، پس یه لحظه دست نگه دار! با من تا آخر این مقاله بیا و بعد واسه خریدن یا نخریدن همستر تصمیم بگیر. اماااا اگر هنوز نمیدونی همیتر موش نیستو تو جواب اینکه همستر با موش فرق داره میگی همونه دیگه فرقی نداره کهههه اول مقاله همستر چیست رو بخون

📍 راستی قبل از اینکه برم سراغ اصل مطلب میخوام بهت یاد بدم چطوری نزدیکترین دامپزشکیهای اطراف خونه و محل زندگیت رو پیدا کنی واسه اینکار کافیه روی لینک لیست دامپزشکی ها کلیک کنی و بعد محل زندگی و خدماتی که مورد نظرت هست رو انتخاب کرده تا بتونی نام و اطلاعات تماس دامپزشکیهای نزدیک خونه رو پیدا کنی؛ تازه میتونی ساعت کاری که مدنظرت هست رو هم انتخاب کنی دیدی چقدرررر جالبهههه!! مثلا برای پیدا کردن دامپزشک همستر روی لینکی که برات قرار دادم کلیک کن 😍

 هنوز نمیدونی چرا نباید همستر بخری؟

در رابطه با خریدن یا نخریدن همستر یاد خواهیم گرفت: 

 

هزینه کم برای خرید اما هزینه بالا در نگهداری از همسترها

یکی از دلایلی که بهتره همستر نخری اینه که درسته این حیوون برای خریدش هزینه کمی پرداخت میکنی اما هزینه نگهداری همستر ها بالاس اونا به یک فضای مناسب برای زندگی نیاز دارند، کلی وسیله بازی میخوان، با اینکه همه چیز خوار هستند اما مسئولانه باید غذاهای مورد نیازشون رو تامین کنیم، برای زندگی به وسایل مصرفی مثل خورد چوب و خاک و ... نیاز دارند ، برای اینکه چاق نشن و تحرک داشته باشن نیاز به چرخ تمرین و کلی وسیله بازی دارند که داخلش بدو بدو کنن و انرژیشون رو تخلیه کنن همچنین ظرف آب و غذا و ... اونا کاملا مخصوصه پس اگر فکر میکنی یه همستر کوچولو میخری و میتونی تو یه جعبه ساده نگهش داری سخت در اشتباهی!!! لازمه محیط زندگی طبیعی رو براش شبیه سازی کنی، اگر هنوز با این حیوون آشنایی نداری بهتره مقاله " همستر چیست" رو بخونی این حیوون بامزه کوچولو موش نیست! 

همستر نخر! هزینه نگهداری همستر زیاده !!!

معایب نگهداری از همسترها

با وجود اینکه نگهداری از این جونده های دوست داشتنی خیلی لذت بخشه اما خُب خیلیها معتقدند که نباید همستر رو به عنوان حیوان خانگی نگهداری کرد اما لازمه بدونیم این افراد چه دلایلی واسه این حرفشون دارند؟ قبل از اینکه به سراغ این معایب بریم بدون هیچ معطلی بهت در رابطه با هزینه نگهداری همستر گفتم حالا بریم سراغ دلایل افرادی که مخالف خرید همستر هستن 😉

 

طول عمر کوتاه همسترها

قطعا مرگ حیوان خانگی خیییییییییییییلی دردناکههههه و تحملش سخت 😭 شاید یکی از مهمترین دلایل شنیدن این حرف که همستر نخر همین باشه؛ در واقع طول عمر همسترها نسبت به طوطی سانان، گربه سانان و حتی سگ سانان که چندین دهه عمر میکنن خیلی کمتره یعنی اینطوری بهت بگم که عمر همسترها مثل جثه ی ریزه میزشون خیلی کمه و چند سال بیشتر زندگی نمیکنند البته طول عمر نژادهای مختلف همستر با هم فرق داره هاااا اما همشون عمر کوتاهی دارند، قبل اینکه همستری رو به خونه بیاری به این فکر کن که بعد از چند سال، تحمل دیدن  لحظه مرگ همستر پشمالوتو داری یا نه؟ اگر هم الان همستر داری رو میخوای بدونی چندسالشه اینجا بهت گفتم " تشخیص سن همستر

راستی اگه دوست داری بدونی طول عمر انواع نژاد همستر چقدره کافیه بزنی روی لینک "عمر همستر چقدر است؟" تا هر چی لازمه درباره ی طول عمر این کوچولوها  بدونی یاد بگیری.

 

ناتوانی در ابراز احساسات

محاله وقتی یک طوطی یا کاسکو شیرین زبونی میکنه از دیدنش قند توی دلت آب نشه یا وقتی خسته از بیرون میای و سگ پشمالوت 🐩 به سمتت میدوه شنیدن میومیوهای گربه 😻 هم که دیگه جای خودشو داره میبینی همه ی این حیوانات میتونن با صاحبشون یک رابطه ی احساسی و صمیمی برقرار کنند اما همسترها قدرت توانایی ابراز احساسات رو ندارند واسه همینه که خیلیها بهت پیشنهاد میکنن همستر نیاری البته بعضی از آنها که تربیت شده و خانگی هستند ممکنه با دیدنت روی پاهاشون بایستند؛ اما خُب بازم بهت میگم که ابراز احساس کمی نسبت به سرپرستشون دارند؛ البته اینم میدونی که همسترها موجودات بامزه و دوست داشتنی هستند و فقط نگاه کردن و بازی باهاشون حال آدم رو خوب میکنه.

ناتوانی در ابراز احساسات | قیمت همستر

 

انتقال سرماخوردگی از انسان به همستر

همونطوری که میدونی نگهداری از این پستاندار دوست داشتنی خیلی ساده است و زحمت زیادی نداره، اما این دلبرای کوچولو به خاطر هیکل نحیف و ظریفشون خییییلی آسیب پذیرند و هرگونه جراحت یا بیماری میتونه واسشون دردسرساز بشه.

مثلا میدونی ویروس سرماخوردگی خیلی راحت از انسان به همسترها منتقل میشه حالا وقتایی که سرماخوردی وظیفه ات چیه؟؟ باید تا میتونی از این موش کوچولو فاصله بگیری؛ در ضمن اگه میخوای سرپرست خوبی واسه ی این بامزه ی پشمالو باشی باید حواست به هر گونه تغییر در رفتار یا علائمی مثل کم اشتهایی، بی حالی، مشکل تنفسی یا پوستی باشه و آنها رو خیلی جدی گرفته و در صورت بروز هر گونه رفتار غیرعادی سریعا با دامپزشک تماس بگیری، یکی دیگه از دلایل آدمهایی که بهت میگم همستر نخر جثه ی ضعیف و ریزه میزه ی این کوچولوهاست که ممکنه خیلی سریع بهشون آسیب وارد بشه.

 

همسترها شب زی هستند

فکر کنم خوب میدونی که همسترها جوندگانی شب زی هستند یعنی شبها فعالیت دارند و روزها خوابند؛ البته فکر نکنی که سراسر روز در حال چرت زدن 💤 هستند نهههه اینطور نیست منظورم اینه که این کوچولوها به جای شب، روزها میخوابند و بین 6 تا 8 ساعت نیاز به خواب دارند، واسه همین شاید نگهداری یک حیوان خانگی که ساعت خواب و بیداریش باهات هماهنگ نیست چندان واست جذابیت نداشته باشه؛ البته باید اینم بدونی که وقتی همستر رو به خونه میاری این رفتارش کمی دستخوش تغییر میشه هاا.

همسترها شب زی هستند | ساعت خواب همستر

بیماری های قابل انتقال از همستر به انسان

اینکه بگیم هیچ بیماری از همسترها یا حیوانات خانگی دیگه به انسانها منتقل نمیشه حرف کاملا اشتباهیههه مگه تا حالا از همنوع خودت بیماری نگرفتی؟؟!! پس همونطور که ممکنه ویروس و مریضیهای مختلف از انسان به انسان سرایت کنه احتمال انتقال بیماریهای واگیردار از حیوان به انسان هم وجود داره، پس آنهایی که به خاطر انتقال بیماری بهت میگن همستر نخر باید بدونن که با رعایت نکات بهداشتی هیچ خطری تهدیدت نمیکنه.

بعضی از این بیماریها که ممکنه از همستر بهت منتقل بشه عبارت است از:

هاری (rabies)

تولارمی (Tularemia)

پاستورلوزیس (Pasteurellosis)

یرسینیوزیس (Yersiniosis)

درماتوفیتوزیس (Dermatophytosis )

سالمونلوزیس (Salmonellosis)

کمپیلوباکتریوزیس (Campylobacteriosis)

کوریومننژیت لنفوسیتیک (LCM)

در واقع افراد زیادی همین بیماری ها رو به عنوان مضرات همستر برای کودکان میدونند البته باید اینم بهت بگم که خیلی از این مریضیها نادر هستند و همونطور که بهت گفتم اگه نکات بهداشتی رو رعایت کنی میتونی از بروز این بیماریها جلوگیری کرده و به خوبی و خوشی کنار همستر زندگی کنی.

بهتره اگه نسبت به سالم یا بیمار بودن همستر مشکوکی بعد از دست زدن به حیوان حتما دستهای خودت رو با آب و صابون شسته و موقع تمیز کردن خونه و زندگیش حتما از دستکش استفاده کنی.

بیماری های قابل انتقال از همستر به انسان | آیا همستر بیماری دارد

 مضرات همستر برای کودکان 

همسترها حامل ویروسی به نام کوریومننژیت لنفوسیتی Lymphocytic choriomeningitis هستند.این ویروس در افراد بزرگساس علائمی شبیه آنفولانزا ایجاد می کنه بعضی وقتا هم اصلا هیچ علائمی نمیبینید و خبری از مریضی نیست اما این ویروس میتونه برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند خطرناک باشه، کودکان و همچنین افراد مسن ممکنه در برابر این ویروس علائم حادتری رو از خودشون نشون بدن، حالا یه موردی که دوست دارم اینجا بدونی اینه که بیشتر از اینکه همستر ها برای بچه های ما ضرر داشته باشن این بچه های ماها هستند که برای اون طفلی ها ضرر دارند به چند دلیل : 

1-اول از همه همستر ها شب زی هستند دقیقا زمانی که بچه های ما خوابشون میگیره اون همستر بیچاره بیدار میشه حالا فکر کن تو روز که اون طفلی باید بخوابه هی باهاش بازی میکنن 

2-دومین موضوع هم چلونده شدن همستر ها توسط کودکان ماست! همستر ها موجودات ظریفی هستند و لازمه با نرمی نوازش بشن اما کودکان زیر هشت سال معمولا خیلی سفت این طفلی ها رو فشار میدن که میتونه باعث شکسته شدن استخوان ها و مرگ همستر عزیزمون بشه !!! 

این موضوع رو هم در رابطه با مضطرات همستر برای کودکانمون اضافه کنم که کودکان خردسال سیستم ایمنی توسعه نیافته ای دارند و خیلی زیاد به تماس نزدیک با حیوانات خانگی اون هم بدون شستن دست تمایل دارند! بنابراین خردسال ها بیشتر در معرض خطر بیماری های مشترک بین انسان و دام (مثل بیماری های مشترک بین سگ و انسان ) قرار میگیرن، مخصوصا اگر کودک زیر 5 سال دارید لازمه اینو در نظر بگیرین که در برابر اثرات سالمونلا (نوعی باکتری روده ای) که همسترها هم می تونند حمل کنند، آسیب پذیر هستند. اگرچه این موضوع خیلی خیلی نادر است، اما خب همونطور که گفتم همسترها ناقل کوریومننژیت لنفوسیتی هستند، ویروسی که می تواند کودکان خردسال را به طور جدی بیمار کند، بنابراین بخوام بدون رودربایستی به شما پت لینکی های عزیز بگم اینه که هم ما برای اونا مضر هستیم هم در درصد خیلی پایین تر اونا برای ما مضر هستند! 

تا جایی که من از مقالات انگلیسی براتون تحقیق کردم چنین موردی در رابطه با مضرات همستر برای کودکان گفته شده اگر موردی هم بوده که شما میدونید و تجربه کردین لطفا در بخش دیدگاه های این مقاله برام بنویسید تا دوستاتون هم استفاده کنند، همچنین اگر سوالی در این رابطه به ذهنتون میرسه اگر برای من بنویسید با پزشکهایی که کنارمون هستند مشورت میکنم و تحقیق میکنیم و پاسخ رو براتون ارسال میکنم. 

اگر حیوونی داری که میخوای همیشه اطلاعات حیوونت اعم از اطلاعات صاحبش که شما هستید و اطلاعات پزشکیش همراهت باشه بهتره اول به صورت رایگان از طریق لینک " شناسنامه آنلاین حیوان" یک صفحه شناسنامه رایگان براش ایجاد کنی و بعد برای اینکه این اطلاعات همراه حیوونتم باشه براش یه پلاک کیوآر کد خریداری کنی تا نگرانیت از گم شدن حیوونت کمتر بشه

پلاک گردنی حیوان | پلاک کیو آر کد و شناسنامه حیوانات

پاسخ به سوالات شما در رابطه با همستر

دوست دارم در ادامه به چند تا سوال رایج که در مورد همسترها خیلی ازم میپرسند جواب بدم، این بخش رو اصلا از دست نده شاید جواب سوالت رو پیدا کنی.

 

ایا همستر کثیف است؟

همسترها حیوانات کثیفی نیستند البته به شرطی که محیط زندگیشون رو بصورت مرتب تمیز کرده و زمانی که کثیف و ژولیده به نظر میان حمومشون کنی در واقع این کوچولوها مثل حیوانات بزرگ کثیف نمیشوند.

آیا همستر شوم است؟

کی این حرف رو بهت زده؟؟!!😖 شوم یا نحس بودن این کوچولوی بی آزار خرافاتی بیش نیست، تنها از نظر مراجع دینی ادرار موش یا همستر نجس است.

آیا همستر موش است؟

همسترها جزء خانواده ی موشها هستند اما با هم تفاوتهای زیادی دارند، آنها از نظر ظاهری، اندازه، هوش و خیلی چیزهای دیگه با هم فرق میکنند.

آیا همستر پریود میشود؟

خیلیها در خصوص پریود همستر یا همون عادت ماهانه همستر ماده سوال میکنند، باید بهت بگم که همسترها پریود نمیشوند و دوره ی فحلی دارند و خونریزی در همستر به آن شکل نبوده و در دوره ی فحلی، همسترها فقط ترشحات سفیدی در یک دوره ی کوتاه 4 روزه رو تجربه میکنند.

ایا گاز همستر خطرناک است؟

ترس، اضطراب، عصبانیت و دفاع از جمله مهمترین دلایل گاز گرفتن همسترهاست؛ حتما بعد از گاز گرفتن همستر دستهات رو با آب و صابون شسته و ضدعفونی کرده و بعدش هم جای گازگرفتگی و زخم رو پانسمان کن یادت باشه اگه متوجه علائم مشکوکی در خودت شدی باید حتما به بیمارستان مراجعه کنی. 

و اما کلام آخر پت لینک...

با وجود اینکه نگهداری از این موش کوچولوی بامزه کلی حس خوب بهت میده و لذت بخشه 😍 اما خُب بعضی از افراد به همین دلایلی که بهت گفتم موافق خرید و به سرپرستی گرفتن همستر نیستند من سعی کردم تمامی این دلایل رو بهت توضیح بدم حالا تصمیم با خودته که میتونی سرپرست خوبی واسه این کوچولوی پشمالو باشی یا نه؟!! ازت میخوام همه ی این دلایل رو به خوبی بررسی کنی و اگه میبینی توانایی نگهداری از همسترها رو نداری از نگهداریشون منصرف بشی چون این طفلکیها خیلی گناه دارند و یادت باشه که در مقابلشون مسئولی.

راستی میخوای به کاملتر شدن اطلاعات پت لینک کمک کنی؟؟ همین الان بزن روی لینک ثبت رایگان مراکز و اسم و اطلاعات تماس دامپزشکیهایی که اسمش در پت لینک نیومده رو بصورت کاملا رایگان ثبت کن اینطوری افرادی که مثل خودت عاشششششششششششق حیوانات هستند میتونن از این اطلاعات به راحتی استفاده کنند؛ دمت گرم  😊

 

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" برای این مطلب دیدگاهی نوشته نشده است " هرگونه سوال ، ابهام یا نظری دارید برای ما بنویسید ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400