همستر چیست و آیا همستر موش است؟
همستر چیست

همستر چیست؟

مدت مطالعه 9 دقیقه

یه موجود نرم و پشمالو رو تصور کن که میتونی بگیریش کف دستت و وقتی بهش خوراکی میدی با دستهای کوچولوش بگیره و گوشه ی لپش قایم کنه این جذابترین جوابیه که میتونم در پاسخ به سوال همستر چیست 🐹 بهت بگم البته صبر کن! این جذابیت فقط به اینجا خلاصه نمیشه و میخوام در این مقاله از پت لینک بیشتر در مورد همسترها باهات صحبت کنم و بهت بگم این موش کوچولو چه خصوصیات دیگه ای داره پس اگه دوست داری این پشمالوی کوچولو موچولو رو بشناسی بزن بریم... 😉

📌 اجازه بده قبل اینکه برم سراغ معرفی همسترها بهت یکی از امکانات کاربردی پت لینک رو معرفی کنم تا وقتی دنبال کلینیک دامپزشکی یا خدمات دیگه ای واسه حیوان دوست داشتنیت هستی خیلی سریع بتونی بهش دسترسی پیدا کنی، کافیه بزنی روی لینک لیست دامپزشکی ها و با مشخص کردن محل زندگیت و خدماتی که میخوای نزدیکترین مراکز به خونه رو پیدا کنی به همین راحتی!

 

ویژگی ظاهری همسترها

همستر (hamster) حیوانی کوچک از انواع پستانداران بوده که از موش بزرگتره اما از خرگوش کوچکتر و اصالتا اهل سوریه است، درسته این جونده ی ریزه میزه از خانواده ی موشها است اما با آنها تفاوتهای زیادی داره، همسترها 25 گونه ی مختلف دارند و این جوندگان کوچک دُمی کوچک با پاهای کوتاه و پهن و گوشهایی بسیار کوچولو داشته و مثل موشها چابک نیستند و سرعت و جهش کمتری نسبت به آنها دارند. قیمت همستر خیلی ارزونه و به خاطر ظاهر بامزه و هزینه ی نگهداری کمش افراد زیادی تمایل به نگهداری از آنها در خونه دارند.

این عضو کوچک جوندگان در رنگهای مختلف قهوه ای، زرد، قرمز، سیاه و خاکستری دیده میشه؛ اگه بخوام از خصوصیات اخلاقی همسترها بهت بگم این کوچولوها تنهایی رو ترجیح میدهند و حیوانات شب زی هستند یعنی بیشتر طول روز خواب 💤 هستند و شبها مشغول بازی و کنجکاوی... راستی میدونی همسترها هم مثل بقیه ی پستانداران خواب میبینند 😃

ویژگی ظاهری همسترها | ایا همستر کثیف است

 اصلا میدونی یکی از علتهایی که بعضی افراد میگن همستر نخرید همین شب بیداری همسترهاست البته این افراد دلایل دیگه ای هم دارند که من در مقاله ای جدا با عنوان "چرا همستر نخریم" واست آوردم و بهت پیشنهاد میکنم قبل از اینکه سرپرستی یه همستر بامزه رو به عهده بگیری حتما سری به این مقاله بزنی.  دوست دارم در ادامه بیشتر درباره ی خصوصیات ظاهری این حیوان بازیگوش بهت توضیح بدم تا بهتر بشناسیش پس با من بیا... 😍

دُم همسترها

همسترها دمی کوتاه و کوچولو دارند؛ بطوریکه به راحتی قابل مشاهده نیست در واقع دم آن ها نیم تا 1.5 سانته و بین گونه های مختلف همستر فقط همسترهای چینی دم بلندتری دارند.

 

انگشتان کوچولوی همستر

همستر چهار دست و پا روی زمین ایستاده و دو پا و دو دست داره و گاهی اوقات بر روی 2 پای خودش ایستاده و بامزه تر میشه ؛ هر دست همستر 4 انگشت و پاهاش هم 5 تا انگشت داره و ناخنهاش هم مثل دندونهاش دائما در حال رشده و با کندن زمین رشدشون رو کنترل میکنه واسه همین حتما باید محیط زندگیش رو مثل طبیعت واسش شبیه سازی کنی.

ظاهر همسترها | آیا همستر شوم است

یادت باشه که شرایطی رو واسش فراهم کنی تا بتونه ناخنهاش رو کوتاه کنه، معمولا همسترها از طریق کندن و حفاری، جستجوی غذا و بالا رفتن بصورت طبیعی ناخنهاشون رو کوتاه میکنند.

 

چشمهای جذاب همستر

👀 خُب بذار از چشمهای خوشگلش واست بگم، همسترها چشمهایی به رنگ سیاه دارند و مردمک چشمهاشون درشته و میتونند در شب و نور کم هم به خوبی ببینند این موجودات کوچولو، نزدیک بین هستند و اگه جسمی بیش از 1 متر باهاشون فاصله داشته باشه خیلی خوب و واضح تشخیصش نمیدن.

در واقع بینایی این حیوان خیلی قوی نیست و در عوض حس بویایی و شنواییش خیلیییییییی قویه 💪. شاید برات جالب باشه که بدونی این پشمالوها همه ی اجسام رو به یک رنگ میبینند و قدرت تشخیص رنگ هم ندارند.

 

گوش های تیز همسترها

همونطور که گفتم همسترها شنوایی قوی دارند و این قدرت بالا در شنوایی میتونه در طبیعت به حفظ جونشون کمک کنه؛ گوش های همستر در بالای سرش قرار داره و آنها قادر به تغییر حالت و باز و بسته کردن آن هستند. راستی اینم باید بدونی که این خوشگلا صداها رو خیلی خوب تشخیص میدهند؛ مثلا صدای صاحبشون رو خیلی خوب میشناسند.

گوش های تیز همسترها | عمر همستر

گونه های مختلف همستر

الان که دیگه با ویژگیهای ظاهری همسترها آشنا شدی خوبه نژادهای مختلف همستر رو هم بشناسی، به همستر ها دهان کیسه هم گفته میشه این حیوان از انواع جوندگان محسوب میشه و به خانواده موشها تعلق داره البته بالاتر گفتم بهتون که با موشها تفاوت های بسیاری داره ، یادت باشه که همستر ها شب زی هستن اما متاسفانه زمانی که تو اسارت گرفته میشن  خیلی رفتارشون به محیط اطرافشون بستگی داره حتی اکثر اونا که به خواب زمستانی میرن در اسارت اینکار رو انجام نمیدن انواع همستر ها عبارتند از : 

  1. همستر طلایی
  2. همستر خاکستری 
  3. همستر کوتوله دم دراز 
  4. همستر کوتوله چینی 
  5. همستر دهان کیسه ارمنی 
  6. همستر مغولی 
  7. همتر روبوروفسکی 
  8. همستر یا دهان کیسه تبتی 
  9. همستر دم دراززاگرسی 
  10. همستر اوروپایی 
  11. همستر کوتوله کمپل 
  12. همستر قزاقی 
  13. همستر گانسو 
  14. همستر قفقازی 
  15. همستر رومانیایی 
  16. همستری خط خطی چینی 
  17. همستر سیبری 
  18. همستری سوکولوف 
  19. همستر ترکی 

هرچی که لازمه درباره ی انواع گونه های این خرس مینیاتوری بدونی رو در مقاله ی "همه چیز درباره نگهداری از همستر و آشنایی با انواع همستر" واست آوردم.

 

محل نگهداری همستر (خونه همستر کوچولو)

همونطور که گفتم نگهداری از همستر خیلی آسونه، میتونی همستر خانگی رو در ظرف شیشه ای مثل آکواریوم بذاری اما حتما حواست باشه که زیر پاهاش رو باید از موادی مثل ماسه ی نرم، شن، خاک اره، نرمه چوب نجاری و... پر کنی، همسترها خیلی بازیگوش و شیطون هستند پس اصلا نباید خرید اسباب بازیهایی مثل سرسره، چرخ و فلک، توپ و حلقه های بازی رو یادت بره.

بهت گفتم که همسترها تنهایی رو خیلی دوست دارند پس بهتره آنها رو در قفسهای جداگانه ای نگه داری، خونه ی همستر رو بذار یه جای معتدل و به هیچ عنوان آن رو در جریان باد، سرما و زیر نور آفتاب نذار.

محل نگهداری همستر | چرخ همستر چیست

علاوه بر خونه ی آکواریومی میتونی این جونده رو در  قفس سیمی یا پلاستیکی هم نگه داری؛ اگه خونه ی سیمی رو واسش انتخاب کردی باید میله های افقی با فاصله ی 1 تا 2 سانتی متر داشته باشه، من خیلی قفسهای پلاستیکی رو بهت پیشنهاد نمیکنم چون هم گرونه و هم واسه آب و هوای ایران مناسب نیست.

 

ایا همستر صدا دارد

همسترها موجودات ساکتی هستند و خیلی سر و صدا ندارند اما گاهی اوقات صداهای مختلفی ازشون به گوش میرسه که در ادامه بهت گفتم علتش چیه. شاید واست جالب باشه که همسترها با هم حرف میزنند اما ما آدمها قادر به شنیدن حرفهاشون نیستیم چون صداشون فرکانس بالا یا فراصوت داره.

صدایی مثل جیغ: اگه همستر بترسه و احساس خطر کنه شروع میکنه به جیغ کشیدن.

صدای دندان غروچه: معمولا این صدا رو در همستر کمپل و سوری وقتی رقیبشون رو میبنند میشنوی.

صدای بچه همستر: صدایی که بچه همسترها تولید میکنند معمولا واسه اینه که مادرشون آنها رو پیدا کنه و بهشون غذا بده.

 

رشد دائمی دندانهای همستر

همسترها دندانهای تیز و برّانی دارند و دندانهای نیش که در آرواره های بالا و پایین قرار داره همیشه در حال رشد هستند و همسترها با جویدن چیزهای سفت رشد آنها رو کنترل کرده و با جویدن به دندانهاشون شکل و حالت میدهند؛ فراموش نکن اگه این جونده چیزی واسه ی جویدن نداشته یا به دلیل مشکل در فک قادر به جویدن نباشه دندونهاش بیش از اندازه رشد میکنه و به بخشهای دیگه ی صورتش آسیب وارد میشه.

رشد دائمی دندانهای همستر | غذای همستر چیست

 

همستر چقدر عمر میکنه

پیش از اینکه واسه خرید همستر تصمیم بگیری بهت پیشنهاد میکنم سری به مقاله ی "عمر همستر چقدر است؟" بزنی و اول با طول عمر انواع نژاد همستر آشنا شده و بعد این کوچولو رو به سرپرستی بگیری.

 

چگونه بفهمیم همستر دختر است یا پسر

میخوام بهت بگم که تعیین جنسیت همستر چطوریه پس اگه دوست داری بدونی همستر کوچولوت جنسیتش چیه تا یه اسم خوشگل واسش انتخاب کنی بیا تا بهت بگم... 😉

واسه تشخیص جنسیت همستر راه های مختلفی وجود داره و یکیش بررسی آناتومی بدن حیوانه، همسترهای نر یک لکه ی زرد رنگ بر روی شکم خودشون دارند و در ماده ها نوک سینه به خوبی دیده میشه اونم 8 تا!! وقتی همستر نر به دنیا میاد بیضه هاش کوچکه و بعد از چند هفته حجیم تر میشه و قابل مشاهده است، در همسترهای نر فاصله ی بین مقعد و بخش خارجی دستگاه تناسلی نسبت به ماده ها بیشتره و در همسترهای ماده مجرای خارجی ادرار و دهانه ی واژن دیده میشه.

چگونه بفهمیم همستر دختر است یا پسر | همستر نر بهتره یا ماده

بیماری های همستر

این جونده ی کوچولو هیکل نحیفی داره و اگه به خوبی ازش مراقبت نکنی در معرض انواع بیماریها قرار میگیره، سرماخوردگی که حتی از خودت هم به راحتی بهش منتقل میشه، اسهال، بیماریهای پوستی و تومورها رایج ترین بیماری هاییه که احتمال داره همستر به آنها مبتلا بشه گفتم احتمال داره هاااااا یعنی شاید تا آخر عمرش گرفتار این مریضی ها نشه.

 

زایمان همستر

اگه نمیخوای کلی بچه همستر داشته باشی نباید همسترهای نر و ماده رو کنار هم بذاری چون به سرعت تولید مثل میکنن؛ آنها میتونند در سال بیش از 100 بچه به دنیا بیاورند. همستر ماده در هر بار زایمان 5 تا 9 تا بچه آورده و حتی این عدد به 24 تا هم میرسه!

سن بارداری همستر ماده بین 4 تا 6 ماه بوده و مدت بارداری هم 20 تا 22 روز است جالبه که این مامان کوچولو میتونه یک روز بعد از زایمانش دوباره باردار بشه.

 

غذای همستر چیست

یه سوال دیگه که مطمئنم درباره ی همسترها ذهنت رو درگیر کرده درباره ی خوراک همستره، میخوای بدون تغذیه همستر چیه؟ ببین همستر در روز به 8 تا 12 گرم غذا نیاز داره، این کوچولوی دوست داشتنی نباید زیاد مواد قندی بخوره چون خیلی سریع دیابت میگیره؛ معمولا همسترها غذا رو در جیب دهنشون نگه داشته و بعدا میخورند، این خوشگلا با یک بار غذا خوردن در طول روز سیر می شوند. همسترها سبزی؛ میوه، دانه ها و مغز خشکبار شور نشده رو دوست دارند.

گل کلم، موز، کلم بروکلی، نخود فرنگی، ذرت بو داده بدون نمک، کاهو، خیار، تخم آفتابگردان، تخم کدو، غلات صبحانه بدون قند، نان جو واسه همستر خوبه اما پیاز، سیر، مرکبات، دانه ی سیب، شکلات، برگ ریواس، بادام، لوبیای خام اصلا واسه همسترها خوب نیست و براشون ضرر داره.

همستر نر بهتره یا ماده

خصوصیات یک همستر از زبان خودش!!!

دوست داری حرفهای یه همستر پشمالو رو درباره ی خودش بشنوی؟؟!! 😍

🐹 سلام دوست قشنگم؛ شنیدم میخوای سرپرست من بشی دوست داشتم از زبون خودم یه کم باهات صحبت کنم، اول از همه بهت بگم که اصلا خوشم نمیاد بهم بگی موش درسته من از خانواده ی موش هام اما واسه خودم اسم و شخصیتی دارم من هسمترم، بازیگوش و مهربون و عاششششق خوراکی؛ میتونم یه عالمهههه خوراکی رو توی لپم قایم کنم و بعدش که رفتم خونه ی خودم آنها را از لپم دربیارم و بخورم. راستی اینم بهت بگم که اصلا خوشم نمیاد با یکی دیگه زندگی کنم پس به فکر آوردن همخونه واسه من نباش؛ به جاش تا میتونی واسم اسباب بازی بخر تا حوصله ام سر نره...

شنیدم میگن همستر کثیفه؟؟!! اصلا اینطور نیست  😠من بچه ی خیلی تمیزی هستم و در طول روز خودمو لیس میزنم و تمیز میکنم تازه اگه بهم کمک کنی میتونم جای دستشویی رو هم یاد بگیرم؛ اگه بخوام از خصوصیات اخلاقی خشنم بهت بگم باید حواست رو خیلی جمع کنی و با من درگیر نشی چون اگه احساس خطر کنم واسه دفاع از خودم گازت میگیرم.

حالا که میخوای سرپرست خوبی واسه من باشی اینم بدون که من نیاز به واکسن ندارم فقط نباید یادت بره که من رو واسه چکاپ و انگل تراپی پیش دامپزشک ببریااااا. راستی من با زبان بدنم باهات حرف میزنم پس اگه دیدی دارم میله های قفس رو گاز میزنم بدون که حوصله ام سر رفته و از خونه ی کوچکم ناراضیم، اگه دیدی چشمام باز نمیشه خُب معلومه دیگه خوابم میاد حواست باشه اگه نذاری بخوابم گازت میگرماااا. راستی اصلا نباید بهم غذاهای شیرین و شور یا خوراکیهای مضر و بی ارزش بدی چون من شکموووو 😋 هستم و به خوراکی نه نمیگم و غذاهای چرب، با قند بالا یا شور و شیرین واسه سلامتیم خوب نیست.

اینم بدون که من شب زی هستم یعنی شبا بیدارمو روزا میخوابم اگر میخوای منو نگه داری یکم سختت میشه البته که منم سختم میشه چون روزا رو نمیتونم راحت بخوابم و مطمئنم که تو میخوای هی بیای سراغ منو و بیدارم کنی و بازی کنیم ! 

راستی اگه دیدی نشستم و گوشهام رو به سمت جلو آوردم میدونی دلیلش چیه؟! مطمئن باش یه چیزی توجهم رو جلب کرده؛ خلاصه که اگه میخوای با هم بصورت مسالمت آمیز زندگی کنیم باید واسم خونه ی خوب پر از اسباب بازی بخری و غذاهایی که دوست دارم آماده کنی یادت باشه که من عااااااشق 😍 سرپرستی هستم که حساااابی بهم توجه کنه و حواسش بهم باشه.

 

سوالات متداول درباره ی همسترها:

در ادامه میخوام به یکسری از سوالات رایج درباره ی همسترها پاسخ بدم پس اصلا این بخش رو از دست نده؛ شاید به جواب سوالت برسی... 😊

چگونه همستر را خوشحال کنیم؟

اگه دوست داری همستر پشمالوت رو خوشحال کنی غذاهایی که دوست داره براش آماده کن و اسباب بازیهای جدید واسش بخر؛ همسترها عاشق بازی کردن با اسباب بازی هایی مثل چرخ و فلک در یک فضای بزرگ هستند.

 

همستر گوشت خوار است؟

منابع مختلفی میگن که نباید به همسترها گوشت و مرغ بدی اما خیلی از سرپرستان به این کوچولو گوشت و مرغ دادند و مشکلی هم پیش نیومده و دامپزشکان هم معتقدند که دادن گوشت و مرغ پخته به حیوان مشکلی نداره، اما بطور کلی همسترها گیاه خوار هستند و عااااااشق غلات.

 

علت مرگ همستر چیست؟

تغذیه ی ناسالم، شرایط محیطی نامساعد، استرس، عفونتهای ویروسی و باکتریایی، انگلها، سن، ژنتیک، تومور و سرطانها از اصلیترین دلایل مرگ همسترها است.

 

مضرات همستر چیه؟

نگهداری از همستر خیلی لذت بخشه اما خُب عده ای به خاطر طول عمر کم این حیوان و شب زنده دار بودنش تمایلی به نگهداری ازش ندارند البته اینا به عنوان مضرات همستر نیست و دلایلیه که شاید خیلی ها دوست نداشته باشند این کوچولو رو به خونه بیارند.

 

آیا همستر موش است؟

همستر موش نیست بلکه از خانواده ی موش هاست. این حیوان از نظر ظاهر، سرعت و جهش با موشها تفاوت داره.

 

همستر چند روز بدون غذا زنده میمونه؟

همسترها میتونند تا 4 روز بدون آب و غذا زنده بمونند.

 

غذای مورد علاقه همستر چیست؟

گل کلم، هویج، کرفس، سیب زمینی شیرین، بروکلی، خیار و انواع ریشه ها جزء غذاهایی است که همسترها عاشقشن.

 

و اما کلام آخر پت لینک...

در آخر میخوام ازت تشکر کنم که همراه این مقاله بودی و امیدوارم الان دیگه همسترها رو خیلی خوب شناخته باشی؛ اگه دوست داری یه همستر پشمالوی کوچولو رو به خونه بیاری یک بار دیگه تمامی نکات این مقاله رو با دقت بخون و بعد واسه سرپرستی گرفتنش تصمیم بگیر مخصوصا اینو در نظر بگیر که محیط زندگی اونا چون حیوانات شب زی هستن کاملا با محیط غیر طبیعی که به اسارت گرفته میشه فرق داره!

راستی اگه عاشق حیوانات هستی که میدونم همینطوره با یک کلیک ساده و درج اطلاعات کلینیک هایی که اطلاعاتشون در پت لینک نیومده این بانک جامع اطلاعاتی رو کاملترش کن؛ ثبت این اطلاعات فقط چند دقیقه وقتتو میگیره اما خیلی از آدمهایی که مثل خودت عاشق حیوانات هستند میتونن ازش استفاده کنن پس همین الان بزن روی لینک ثبت رایگان مراکز اینم بدون که هر قلبی لایق دوست داشتن حیوانات نیست اگه این قلب رو داری از خدا سپاسگزار باش 🙏.

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" برای این مطلب دیدگاهی نوشته نشده است " هرگونه سوال ، ابهام یا نظری دارید برای ما بنویسید ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400