7 راه تشخیص سن همسترها و تعیین سن همستر
تشخیص سن همستر  | پت لینک

تشخیص سن همستر

مدت مطالعه 4 دقیقه

اگه همستری رو به سرپرستی گرفتی و نمیدونی کی به دنیا اومده و چند سالشه قطعا تشخیص سن همستر 🐹 یکی از بزرگترین دغدغه هات شده اما دیگه نگران نباش من میخوام بهت یاد بدم چطوری از روی ظاهر، وضعیت سلامتی و فعالیت این پشمالو سنش رو تشخیص بدی؛ البته اینم باید بهت بگم که این روش دقیق نیست و فقط میتونی بصورت تقریبی سنش رو حدس بزنی و در واقع تشخیص سن دقیق همستر با این روشها امکانپذیر نیست اما خُب همینکه بتونی از سن و سال این کوچولو تقریبی هم خبردار بشی خیلییییی خوبه؛ پس واسه یادگیری نحوه ی تشخیص سن همستر با من تا آخر این مقاله همراه باش.

📌 راستی تا یادم نرفته همین الان بزن روی لینک ثبت رایگان مراکز و اگه کلینیک دامپزشکی رو میشناسی که اسم و اطلاعاتش در پت لینک نیومده بصورت رایگان ثبتش کن؛ میدونی با این کار چه کمک بزرگی به کسانی که عاششششق حیوانات 💕 هستند میکنی؛ پس عجله کن!

 با هم یاد خواهیم گرفت

عمر همستر مینیاتوری و انواع نژادها

همونطور که میدونی همسترها عمر کوتاهی دارند و 2 تا 3 سال بیش تر عمر نمیکنن حالا در ادامه بهت میگم که طول عمر هر نژاد چقدره، اما اینو بدون که همسترهای کمتر از 1 سال جوان و همسترهایی که بیش از 1.5 سال دارند پیر هستند.

راستی میدونی هر 14 روز در عمر همستر مثل 1 سال ما آدمهاست یعنی یک سال ما برای همسترها 26 سالهههه جالبه نه؟!!

در واقع یک همستر 2 هفته ای مثل یک بچه ی 1 ساله است و وقتی به 6 هفتگی میرسه مثل یک نوجوان 14 ساله و در 6 ماهگی هم مثل یک جوان 20 ساله است؛ این کوچولو در 15 ماهگی همانند یک فرد 50 ساله و در نهایت 21 ماهگی هم مثل یک آدم 80 ساله می باشد.

عمر همستر مینیاتوری و انواع نژادها | میانگین سن همستر ها

 

عمر همستر طلایی (عمر همستر سوری): 2 تا 2.5 سال

طول عمر همستر کمپل (عمر همستر روسی): 1.5 تا 2 سال

عمر همستر کوتوله چینی: 2 تا 3 سال

طول عمر همستر روبروفسکی: 3 تا 3.5 سال

قطعا وقتی تصمیم گرفتی سرپرستی همستر کوچولویی رو به عهده بگیری و آن رو به خونه بیاری خیلی از اطرافیان بهت گفتن همستر نخر!! اما واقعا چرا همستر نخریم؟؟ تو مقاله ی لینک شده کاملللل برات نوشتم اما یه موضوعی رو نگاه کن، اصلیترین دلیل این موضوع کوتاه بودن عمر همستر است؛ الانم که دیگه متوجه شدی همسترها 2 تا 3 سال عمر میکنن حالا باید ببینی میتونی بعد از مدت کوتاهی شاهد لحظه مرگ همستر باشی و با مرگ این پشمالو کنار بیای یا نه؛ تصمیم با خودته...

 

همستر من چند سالشه؟؟ (روش هایی برای تعیین سن همسترها)

خُب... دیگه بریم سراغ بحث اصلی خودمون یعنی تعیین سن تقریبی همستر؛ همونطور که بهت گفتم این روش تقریبیه و میتونی از یک دامپزشک هم برای تشخیص سن همستر کمک بگیری.

 

پوشش همستر رو بررسی کن

یکی از روشهای تشخیص سن و سال همستر بررسی پوشش این جونده است، اگه همستر جوان باشه و سنش کمتر از 1 سال، پوششی براق و پرپشت داره اما این پستانداران در اواسط سال دوم زندگی پوششون خشن خواهد شد؛ همسترهای کهنسال هم خز یا پوششی زبر دارند و حتی در برخی از بخشهای بدنشون کچلی دیده میشه و برعکس همسترهای جوان موهاشون درخشان و براق نیست. پس اگه دیدی موهای همستر ناصاف، زبر و کدر است بدون که این پستاندار بامزه بالای 1 یا 2 سال سن داره.

 

پیر شدن همستر و تغییر اشتها

وقتی این پشمالوها پا به سن میزارند میزان اشتهاشون هم خیلی کم میشه و دیگه تمایلی به خوردن غذاهای جامد هم ندارند؛ واسه همین باید براشون غذاهای نرم آماده کنی؛ همستر بالغ که سنش بین 4 تا 6 ماهه میتونه انواع گلابی، سیب زمینی، هویج و سیب رو به راحتی بخوره؛ البته یادت باشه دونه های سیب اصلا واسش خوب نیستاااا.

پیر شدن همستر و تغییر اشتها | قیمت همستر

همستر رو وزن کن

یکی دیگه از روشهای خوب برای تشخیص سن همستر وزنشه، این کوچولو رو بگیر دستت و لمسش کن اگه همستر فربه است و استخوانهاش رو لمس نمیکنی پس معلومه که سن و سالی نداره و جوونه اما اگه تونستی استخوان هاش رو لمس کنی پس با یک همستر پیر طرفی؛ این پشمالوها وقتی سالخورده و پیر میشوند وزنشون کم شده و استخوانی و لاغر خواهند شد.

 

به سرعت همستر توجه کن

این کوچولوی جذاب اگه جوان و چند ماهه باشه خیلی جنب و جوش داره و شیطونه طوری که به سختی در قفسش بند میشه و مدام پی بازی کردن و اینطرف و آنطرف دویدنه؛ همسترهای بالغ هم تا حدی بازیگوش و فعال هستند و سرعت خوبی دارند. اما به محض اینکه همستر پا به سن میذاره فعالیش خیلی کم میشه و بیشتر ترجیح میده یه کنج قفس استراحت کنه.

به سرعت همستر توجه کن | تخمین سن همسر

 

تعیین سن همستر از روی پوست

همسترهای سن و سال دار پوست خشکی دارند و چون خز یا پوشش بدنشون نازک و ضعیف شده به خوبی میتونی خشکی پوستشون رو ببینی اما همسترهای جوان پوستی صاف و نرم به رنگهای هلویی، صورتی روشن یا همرنگ با موهاشون دارند و پوشش بدنشون صافه.

در ادامه میخوام بهت بگم چطوری از روی قیافه و رفتار همستر تشخیص بدی این کوچولوی بامزه چند ماهشه.

 

ویژگی همسترهای تازه متولد شده

همسترهایی که تازه متولید شده اند و حداکثر 4 هفته دارند خیلی خیلی کوچولو هستند و وزنشون حتی از 3 گرم هم کمتره این کوچولوها چشم و گوششون بسته است و اگه میبینی هیچ پوشش و خزی ندارند سنشون کمتر از 10 روزه؛ اما اگه دیدی همستر کوچولو چشمهاش بازه و گوشهاش هم صافه پس بدون که بیش تر از 2 هفته سن داره. اینطور بهت بگم که همستر تازه متولد شده همش میخوره و میخوابه 💤.

ویژگی همسترهای تازه متولد شده | تعیین سن همستر

 

چگونه بفهمیم همستر 1 تا 6 ماهه است؟

همسترها در 6 ماهگی به بلوغ میرسند و وقتشه که از همدیگه جداشون کنی چون در غیر اینصورت خیلی سریع تولید مثل میکنند و دورت پر میشه از بچه همستر 😆.

همسترها وقتی بالغ می شوند فعالیتشون هم بیشتر شده و میتونند غذاشون رو جستجو کنند. وزن و اندازه ی همستر رو بررسی کن اگه هنوز به اندازه ی کامل خودش نرسیده به احتمال زیاد یک همستر بامزه ی نوجوان داری که زیر 6 ماه سن داره.

 

ویژگی ظاهری و رفتارهای همستر یک ساله

وقتی همستر به سن یک سالگی برسه دائما در حال بازیه، حواست باشه که وزن و اندازه ی همستر بالغ باید طبق آنچه در ادامه آوردم باشه.

همستر سوری بالغ: وزن= 145-170 گرم ، طول=  13-18 سانتی متر

همستر روبروفسکی بالغ: وزن= 20-25 گرم ، طول= 4.5- 5 سانتی متر

همستر کمپل بالغ: وزن= 40-60 گرم، طول= 5-10 سانتی متر

همستر  کوتوله سفید زمستان: وزن= 30-45 گرم، طول= 5-13 سانتی متر

ویژگی ظاهری و رفتارهای همستر یک ساله | همستر چند سالشه

 

تشخیص همستر بیش از یک سال

برای همسترها 2 سال، عمر طولانی به حساب میاد و همسترهای ماده بین 12 تا 14 ماهگی نابارور میشوند و معمولا همسترهای پیر میزان فعالیت و اشتهاشون کم میشه از طرفی میتونی از روی پوشش یا نازک شدن خزهای همستر متوجه بشی که سنش زیاده، در واقع با افزایش سن خزهای حیوان نازک میشه، وزنشون کاهش پیدا میکنه و دیگه تمایلی به فعالیت ندارند.

 

و اما کلام آخر پت لینک...

از اینکه تا آخر این مقاله با من همراه شدی ازت ممنونم 😍 امیدوارم مطالب این بخش برات مفید بوده باشه و بتونی با کمک این روشهایی که بهت گفتم سن همستر خوشگلت رو حدس بزنی؛ اگه درباره ی مطالب این بخش سوالی یا نظری داری میتونی پایین همین صفحه در بخش ثبت دیدگاه درج کنی، منتظر نظراتت هستم 😉

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" برای این مطلب دیدگاهی نوشته نشده است " هرگونه سوال ، ابهام یا نظری دارید برای ما بنویسید ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400