12 نکته ضروری برای مراقبت از پنجه سگ
تماس با ما !به آسانی، لینک اول گوگل باشید ✨
12 نکته ضروری برای مراقبت از پنجه سگ

مراقبت از پنجه سگ ها

مدت مطالعه 7 دقیقه

مراقبت از پنجه سگ ها 🐾 به اندازه که ما از پوست دست و پای خودمون محافظت میکنیم اهمیت داره! درسته سختترین بافت پوستی سگ در پد یا بالشتک پنجه های این حیوانات دوست داشتنیه اما نکته ای که متاسفانه خیلی از سرپرستان سگ بهش توجه نمیکنن مراقبت از پنجه های این حیوانه 🐶 چرا که این قسمت از بدن سگ در معرض دید قرار نداره و وقتی دچار صدمه یا آسیبی میشه شاید در روزهای اول نشه خیلی راحت تشخیص داد.

شما میتونید با کارهایی مثل شستشوی منظم و خرید کفش مناسب ، ماساژ کف پا و دیگر راهکارهایی که در ادامه میگوییم از پنجه های سگها مراقبت کنید.

اگه نحوه ی مراقبت از پنجه سگها رو نمیدونید هنوز هم دیر نشده برای اینکه از دوست پشمالوتون به خوبی نگهداری کنید و اجازه ندین کوچکترین آسیبی بهش وارد بشه با پت لینک تا آخر این مقاله همراه باشید.

در این مقاله خواهیم خواند

چرا مراقبت از پنجه های سگ مهم است؟!

چطوری از پنجه سگ نگهداری کنیم

مهمترین علائم آسیب دیدگی پنجه سگ

12 نکته ضروری جهت مراقبت از پنجه سگ

کوتاه کردن ناخن سگ

شستن پنجه سگ

کفش های سگ رو فراموش نکنید

اجازه ندین سگتون روی سطح نامناسب راه بره

کوتاه کردن موهای اطراف پنجه سگ

بعد از پیاده روی پنجه های سگ را بررسی کنید

مرطوب کننده پنجه سگ رو فراموش نکنید

اگه از شوینده های کفپوش استفاده میکنید مراقب سگتون باشید!

مراقب لیسیدن و جویدن پنجه های سگ باشید

نحوه مراقبت از پنجه سگ در زمستان

نگهداری از پنجه سگ در تابستان

حواستون به معاینات دوره ای سگ باشه

حرف درگوشی پت لینک:

 

چرا مراقبت از پنجه های سگ مهم است؟!

پنجه‌های سگ ما یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بدنش هستند که مراقبت مناسب از آن‌ها از اهمیت بالایی برخورداره. پنجه های سگمون نه تنها بهش اجازه حرکت میده، بلکه از سگ ما در برابر زمین های ناهموار و سطوح داغ نیز محافظت می کنند. مراقبت از پنجه های سگ ما یک بخش اساسی در حفظ سلامت آنها است که به عنوان مسئول حیوان لازمه بهش بسیار توجه کنیم.

 

چطوری از پنجه سگ نگهداری کنیم

پنجه ی این حیوان دوست داشتنی از بخشهای مختلفی تشکیل شده و اگه به خوبی از پنجه سگ مراقبت نکنید سگ بی زبون گرفتار قارچ پنجه سگ، انواع عفونت باکتریایی، انگل، کیست، خشکی کف پای سگ، پوسته پوسته شدن، ترک خوردگی و... میشه اگه این مشکلات خیلی پیشرفت کنه میتونه توان راه رفتن رو هم از حیوان بگیره.

چطوری از پنجه سگ نگهداری کنیم | عکس پنجه سگ

 

مهمترین علائم آسیب دیدگی پنجه سگ

مهمترین علائمی که در آسیب دیدگی پنجه ی سگها باید خیلی زود آنها رو پیش دامپزشک ببرید میتونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. لنگ زدن سگها 
  2. خونریزی پنجه سگ
  3. بوی بد پنجه
  4. قرمزی یا تاول در پنجه 
  5. سگ تمایلی به راه رفتن نداره! 
  6. تغییر رنگ پنجه
  7. تغییر شکل پنجه
  8. لیسیدن یا گاز زدن پنجه ها

 

12 نکته ضروری جهت مراقبت از پنجه سگ

ما در ادامه به مهمترین نکات ضروری جهت مراقبت از پنجه سگ پرداختیم تا بدونید چطوری باید با نگهداری از پنجه سگ مانع از وارد شدن آسیب و جراحت به پنجه ی این پشمالوهای دوست داشتنی بشید.

 

کوتاه کردن ناخن سگ

Trim Their Nails

یکی از نکاتی که برای مراقبت از سگتون باید به آن توجه داشته باشید کوتاه کردن ناخنهاشه. معمولا وقتی ناخنهای سگ بلند میشن حیوان تمایل بیش تری به لیس زدن پنجه هاش داره، ناخن بلند راه رفتن را برای سگتون سخت میکنه و باعث میشه دائما با زمین برخورد داشته و سطح سخت ناخن میره سمت بالا و بر اثر وارد شدن فشار به داخل بستر ناخن در اینصورت سگ احساس درد میکنه.

بلند بودن ناخنها میتونه باعث شکستگی و حتی عفونت هم بشه حتما یک ناخن گیر مناسب تهیه کرده تا بعد از بلند شدن ناخنهای سگ آنها را کوتاه کنید. حواستون باشه که طبق آنچه در ادامه بهتون یاد میدیم ناخنهای سگتون رو کوتاه کنید.

 

آموزش گرفتن صحیح ناخن سگ

اول انگشت شستتون را بالای انگشت سگ بذارید و انگشت اشارتون هم زیر آن قرار بدین.

انگشت شستتون را ببرید عقب و انگشت اشاره رو هم سمت جلو فشار بدین با اینکار ناخنها بیرون میاد و میتونید به راحتی کوتاهشون کنید.

حواستون به بخشهای انتهای ناخن که رگهای خونی داره باشه و بعد ناخن را کوتاه کنید.

آخرش هم با سوهان گوشه های ناخن را تمیز کنید. حتما بعد از گرفتن ناخنهاش اگه سگتون بچه ی خوبی بود یادتون باشه که بهش تشویقی بدین.

آموزش گرفتن صحیح ناخن سگ | کنده شدن پنجه سگ

 

شستن پنجه سگ

از دیگر نکات مهم برای مراقبت از پنجه های سگ اینه که بعد از هر بار پیاده روی پنجه های پشمالوی سگتون را بشورید. میدونید که خیابونای شهر پر از زباله، برگ خشک شده ی درخت، خار و خاشاک گل و گیاه و شن و ماسه اس به خاطر همین اگه پنجه های سگتون را بعد از گشت و گذار در خیابونا تمیز نکنید احتمال عفونت وجود داره؛ میتونید یک دستمال تمیز و نمدار بردارید و با آن پنجه های سگتون را تمیز و بعدش هم به خوبی خشک کنید.

 

کفش های سگ رو فراموش نکنید

❓❗ شاید همین الان این سوال اومده تو ذهنتون که کفش سگ چیه؟ اصلا مگه حیوانات هم کفش میخوان؟ بله حیوانات هم مثل ما آدمها بهتره برای بیرون رفتن و گشت و گذار آن هم در هوای سرد زمستون کفش بپوشن. کفش یا موم در فصل سرد هم میتونه از لغزیدن آن ها محافظت کنه و هم پنجه های کوچولوی سگتون سرما زده نمیشه.

کفش های سگ رو فراموش نکنید | کفش سگ

موم پای سگ چیه؟ آغشته کردن پای سگ به موم راهکاریه که میتونید واسه ی محافظت از پنجه های حیوان به خصوص در سرما استفاده کنید البته یادتون نره که موم رو باید بعد از مدتی تمدید کنید معمولا این موم ها همان موم زنبور عسله که خطری برای سگ نداره و باعث حساسیت هم نمیشه.

 

اجازه ندین سگتون روی سطح نامناسب راه بره

سطوح نامناسب مثل راه رفتن روی آسفالت در تابستان داغ و سنگفرشهای شکسته ممکنه به پنجه های سگ آسیب بزنه پس اجازه ندین سگتون روی سطح نامناسب راه بره.

📌 ما دلمون میخواد شما هم به ما در پت لینک کمک کنید تا اطلاعاتمونو به عنوان کاملترین بانک اطلاعات دامپزشکی و خدمات مربوط به حیوانات کاملتر کنیم تا بتونیم به سلامت و بقای حیوانات مهربون و دوست داشتنی کمک کنیم برای همین از شما میخوایم اگه کلینیک دامپزشکی رو میشناسید که قبلا پت خودتون رو به آن مرکز برده و ازش راضی هستید یا خودتون صاحب کلینیک یا مرکز خدماتی هستید که اسمش در پت لینک نیومده همین الان نام و اطلاعات مرکز را در کمتر از 2 دقیقه بدون هیچ هزینه ای از طریق صفحه ی ثبت رایگان مراکز در سایت پت لینک وارد کنید.

 

کوتاه کردن موهای اطراف پنجه سگ

معمولا بلند شدن موهای بین پنجه، سگ ها را اذیت کرده و این حیوان بیچاره رو وادار به لیس زدن یا گاز گرفتن میکنه برای اینکه همچین مشکلی پیش نیاد حتما باید موهای اطراف پنجه سگ رو کوتاه کنید.

حتما از یک قیچی تیز استفاده کنید که خیلی بزرگ هم نباشه و بعدش موهای اطراف پنجه رو کوتاه کنید حواستون به پای حیوان باشه تا آسیبی بهش نرسونید. موهای بین انگستان و بالشتک پنجه را تا جایی کوتاه کنید که همسطح بقیه ی موها بشه؛ تا هم راه رفتن برای سگ آسون بشه و هم از لیسیدن یا گاز زدن پنجه هاش دست برداره.

کوتاه کردن موهای اطراف پنجه سگ | خشکی کف پای سگ

 

بعد از پیاده روی پنجه های سگ را بررسی کنید

یکی دیگه از نکات ضروری برای مراقبت از سگها اینه که بعد از پیاده روی پنجه ی سگتون رو حتما بررسی کنید با اینکار میتونید متوجه هرگونه خراش یا جراحت بر روی پنجه ی سگ بشید ممکنه گاهی اوقات سگ از روی شیشه، خار، فلز یا ... رد شده و پنجه اش آسیب دیده باشه.

 اگه دیدید که خدایی ناکرده تکه ای از شیشه یا سنگریزه وارد پنجه شده خیلی آرام آن را خارج کنید یادتون نره اگه جسم خیلی عمیق داخل پنجه فرو رفته خودتون اصلا نباید سعی کنید جسم خارجی رو جدا کنید و حتما باید سگ رو خیلی سریع پیش دامپزشک ببرید شاید لازم باشه جسم فرو رفته در پنجه ی سگ با بی حسی خارج بشه. بهتره درمان زخم پنجه سگ رو به دامپزشک بسپارید.

 

مرطوب کننده پنجه سگ و جلوگیری از ترک خوردن آن 

یکی از بهترین روشهای برای جلوگیری از ترک خوردن پنجه سگ استفاده از مرطوب کننده هاست منظورمون اصلا لوسیون و مرطوب کننده هایی نیست که خودتون برای جلوگیری از خشکی دست و پاهاتون استفاده میکنید!!! منظورمون دقیقا محصولاتیه که برای این حیوونای دوست داشتنی تولید میشه حتما وقتی وارد یک پت شاپ میشید محصولاتی مثل بالم پنجه سگ و کرم نرم کننده پنجه سگ رو دیده و شاید با خودتون فکر کردید که لزومی نداره این محصولات رو برای سگتون بخرید.

اما اشتباه میکنید پنجه های کوچولوی سگها 🐾 هم نیاز به مراقبت داره و به عنوان سرپرست سگ باید حتما براش بالم و مرطوب کننده بخرید نکته ی جالب اینه که این محصولات شیمیایی نیستن و شما میتونید با خیال راحت اونا را برای سگتون بخرید و خیالتون راحت باشه که پنجه های سگتون دیگه خشک نمیشه و ترک نمیخورن.

مرطوب کننده پنجه سگ رو فراموش نکنید | علت لنگیدن پای سگ

یادتون باشه که وازلین برای پنجه سگ هم خیلی خوبه میتونید پنجه ی حیوان رو قبل از بیرون رفتن با وازلین ماساژ بدین تا پای حیوان دچار ترک خوردگی نشه.

روغن نارگیل هم برای خشکی و ترک پنجه های سگ خیلی خوبه حواستون باشه امکان داره سگ پنجه هاشو لیس بزنه و از خوردن روغن نارگیل به عنوان یک میان وعده ی خوشمزه لذت ببره.

روغن زیتون گرم و ماساژ آن روی پدهای سگ ایده ی خوبیه چون هم باعث نرمی و تسکین پنجه هاش میشه و هم آن ها را براق میکنه و مانع از خشکیشون میشه.

 

 

اگه از شوینده های کفپوش استفاده میکنید مراقب سگتون باشید!

در صورتیکه خونتون کفپوش یا سرامیکه و عادت دارید با مواد شیمیایی کف خونتون را تمیز کنید خیلی باید حواستون رو جمع کنید چون این مواد شیمیایی برای پنجه های سگ مضره و میتونه بهشون آسیب بزنه. بدتر از همه ی اینها وقتیه که سگتون پنجه هاشو لیس بزنه در این صورت مواد شیمیایی میتونه به سلامتیش آسیب جدی بزنه.

 

مراقب لیسیدن و جویدن پنجه های سگ باشید

بعضی از سگها عادت دارن دائما پنجه های خودشونو لیس میزنن یا گاز میگیرن اگه این کارشون به خاطر مشکلی در پنجه ها مثل زخم و سوزش نیست باید حواستون باشه که اینکار میتونه باعث خشکی پوست سگتون بشه.

مراقب لیسیدن و جویدن پنجه های سگ باشید | کرم نرم کننده پنجه سگ

 

نحوه مراقبت از پنجه سگ در زمستان                                                                                                                

در فصلهای سرد سال بهتره یا سگتون رو کمتر بیرون ببرید یا از کفش و پاپوش سگ استفاده کنید تا پنجه هاش در مقابل سرما محفوظ بمونه. حتما یادتون باشه که بعد از برگشتن از خونه، پنجه های سگ رو خوب بررسی و بعدش تمیز کنید اگه یخ، برف یا نمکی که برای جلوگیری از یخ زدن و نشستن برف روی زمین میریزن روی پنجه هاش بمونه خیلی زود ممکنه پنجه های سگ ترک بخوره.

استفاده از پاپوش مناسب میتونه از افتادن سگ در برف و یخبندان جلوگیری کنه. باز هم میگیم که تا حد امکان سعی کنید مدت زمان گردش حیوان رو تو سرمای شدید محدود کنید.

 

نگهداری از پنجه سگ در تابستان

پنجه های سگ در تابستان و با داغ شدن آسفالت و سنگفرش خیلی اذیت میشه و سگ طفلکی ممکنه دچار تاول یا سوختگی پد بشه که خیلی براش دردناکه. بهتره در ظهرهای داغ تابستان سگتون رو به گردش نبرید. همونطوری که پیاده روی با پای برهنه و روی آسفالت داغ برای شما غیر ممکنه پاهای سگ هم با راه رفتن روی آسفالت داغ اذیت میشه. بهتره اگه مجبورین سگ رو بیرون ببرید اجازه بدین سگ روی چمن راه بره. راه رفتن روی سطح داغ میتونه علت قرمز شدن پای سگ باشه.

 

حواستون به معاینات دوره ای سگ باشه

حتی اگه همه این نکاتی که گفتیم و مراقبت های لازم از سگ در منزل رو دارید انجام میدین به هیچ وجه نباید چکاپهای دوره ای رو فراموش کنید؛ لازمه سگتون را واسه ی معاینه به صورت مرتب پیش دامپزشک ببرید تا همه ی بخشهای بدنش به خوبی معاینه بشه و اگه خدایی ناکرده مشکلی داره خیلی زود درمانش آغاز بشه.

درسته حواستون به سگتون هست اما ممکنه بریدگی، کیست یا ساییدگی خیلی ریز و پنهونی وجود داشته باشه که چشم شما اونا رو نبینه برای همینه که میگیم یک دامپزشک مجرب و کاربلد میتونه به شما و سلامت سگتون کمک کنه.

حواستون به معاینات دوره ای سگ باشه | آسیب دیدگی پنجه سگ

 

حرف درگوشی پت لینک:

ازتون ممنونیم که تا آخر این مقاله با ما همراه بودید و امیدواریم این مطالب براتون مفید بوده باشه. قطعا الان دیگه بیشتر حواستون به سگتونه تا پنجه های کوچولوش آسیبی نبینه. اگه برای چکاپ و واکسیناسیون، جراحی، کاشت میکروچیپ، جرم گیری دندان و... به دنبال کلینیک دامپزشکی هستید کافیه روی لینک لیست دامپزشکی ها کلیک کنید تا بتونید اسم و آدرس یک عالمه کلینیک دامپزشکی را در تهران و شهرستانها ببینید.

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" برای این مطلب دیدگاهی نوشته نشده است " هرگونه سوال ، ابهام یا نظری دارید برای ما بنویسید ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400