بهترین خاک گربه و آشنایی با انواع خاک گربه
تماس با ما !به آسانی، لینک اول گوگل باشید ✨
بهترین خاک گربه | پت لینک

بهترین خاک گربه

مدت مطالعه 8 دقیقه

همونطور که میدونی گربه ها 😻 به صورت غریزی عادت دارند در خاک دستشویی کنند پس یکی از لوازمی که باید واسشون تهیه کنی خاک و ظرف مناسب واسه توالتشونه؛ فرقی نداره که سرپرست یک بچه گربه ی خوشگلی یا گربه ات پا به سن گذاشته به هر حال این خوشگلا واسه دفع فضولاتشون نیاز به خاک مناسب گربه دارند و چون واسه خرید خاک گربه باید یکسری نکات رو بدونی تصمیم گرفتم در این مقاله از پت لینک بهت بگم بهترین خاک برای بچه گربه و گربه های بالغ خانگی چیه و باید چه فاکتورهایی داشته باشه؛ پس تا آخر این مطلب با من همراه باش... 😉

❓بهترین خاک گربه کدام است؟

❓بهترین خاک برای بچه گربه چیست؟

❓چه خاکی برای گربه مناسب است؟

❓آیا می توان از خاک باغچه برای گربه استفاده کرد؟! 🤔

 

در این مقاله با این عناوین همراه شما هستیم: 

 

راهنمای خرید خاک گربه

ببین به طور کلی وقتی صحبت از خرید بهترین خاک گربه خارجی یا ایرانی میشه منظور اینه خاکی رو انتخاب کنی که شرایط زیر رو داشته باشه...

✔ عدم ایجاد گرد و غبار

✔ قابلیت تمیز کردن ساده ی خاک

✔ خاصیت ضدباکتری

✔ نداشتن عطر و بویی تند

✔ عدم وجود مواد سمی داخل خاک

✔ جذب بالای خاک

✔ بسته بندی خوب 

✔ نداشتن مواد آلرژی زا

✔ کیفیت خاک

✔ استحکام مناسب خاک گربه

✔ قیمت مناسب

 

مهمترین ویژگی های خاک گربه خوب چیست؟

در ادامه همه ی این فاکتورها رو به صورت کامل بهت توضیح دادم؛ پس اگه به سلامت خودت و پیشی خوشگلت اهمیت میدی بزن بریم... ✌

عدم ایجاد گرد و غبار

نمیتونی خاک گربه ای رو پیدا کنی که هیچ گرد و غباری نداشته باشه اما میتونی خاکی بخری که کمترین میزان گرد و خاک رو ایجاد کنه و این خیلی مهمه چرا که در صورت بی توجهی به این موضوع حیوان دچار مشکلات تنفسی، نفس تنگی و بیماریهای ریوی میشه.

البته فقط گربه ی خوشگلت نیست که ممکنه دچار مشکلات تنفسی بشه ایجاد گرد و غبار موقع تمیز کردن خاک حیوان میتونه باعث مشکلات ریوی در خودت هم بشه.

 

قابلیت تمیز کردن ساده ی خاک

اگه خاک گربه خاصیت کلوخه، توده شدن یا کلامپینگ رو داشته باشه میشه گفت خاک مناسبی است، اینطوری میتونی خیلی راحت توده هایی از ادرار یا مدفوع گربه رو از خاک تمیز جدا کنی.

اگه خاک قدرت جذب بالایی داشته باشه ادرار و مدفوع به گلوله های سفتی تبدیل شده و تمیزکاریش خیلی ساده میشه.

قابلیتک تمیز کردن ساده ی خاک | جلوگیری از پخش شدن خاک گربه

خاصیت ضدباکتری

قطعا تعویض هر روز خاک دستشویی گربه امکانپذیر نیست و اگه خاک دارای خاصیت آنتی باکتریال نباشه در این صورت با هر بار دفع گربه و خروج از ظرف خاک کلیییی باکتری و میکروب در سطح خونه پخش میشه چرا که با قدم گذاشتن در خاک آلوده باکتری های زیادی به محیط بیرون آورده شده و واسه همینم هست که میگم بهترین خاک گربه باید خاصیت ضد باکتریال داشته و بهداشتی باشه.

 

نداشتن عطر و بویی تند

بهترین خاک گربه باید جاذب بو هم باشه و بتونه بوی نامطبوع رو خیلی سریع به خودش جذب کنه در غیر این صورت باعث آزار اطرافیان میشه.

معطر بودن خاک و داشتن بویی تند سبب دوری گربه از خاک شدهو تازه اگه خاک معطر باشه بو رو به خوبی جذب نمیکنه بلکه فقط آن رو مخفی کرده و گزینه ی مناسبی نخواهد بود؛ پس خاکی رو انتخاب کن که جاذب بو بوده و عطر و بویی زننده نداشته باشه.

 

عدم وجود مواد سمی داخل خاک

یکی دیگه از ویژگی های مهم بهترین خاک گربه ایرانی یا خارجی عدم وجود مواد سمی است، علاوه بر نداشتن مواد سمی که سلامت گربه و حتی خودت رو به خطر میندازه خاک مناسب باید با محیط زیست هم سازگار باشه؛ در واقع باید کمترین آلودگی رو وارد محیط زیست کنه. پس اگه دیدی خاک گربه با محیط زیست سازگاری داره و در آن از مواد سمی استفاده نشده مطمئن باش که یکی از مهمترین شرایط رو داره.

قبل از خرید، بسته بندی خاک رو با دقت بخون حتی اگه قراره آنلاین بخری عکس محصول و نوشته هاش رو به دقت بررسی کن چرا که نباید داخلش هیچ گونه مواد سمی وجود داشته باشه اگه دیدی در خاک تالک، پارابن، سیلیکا و مواد شیمیایی به کار رفته بدون خاک خوبی نیست و نباید بخری.

 

جذب بالای خاک

یکی دیگه از ویژگی هایی که وجود آن نشون میده با بهترین خاک گربه طرفی جاذب بودن آن است. در واقع اگه خاک گربه جذب خوبی داشته باشه از پخش ادرار و مدفوع گربه در خاک جلوگیری میکنه. حواست باشه به خاطر اینکه گربه با پنجه هاش در خونه راه میره جاذب نبودن خاک باعث میشه همه جا رو آلوده کنه.

از آنجاییکه گربه ها نسبت به بو خییییلی حساس هستند بهترین خاک بستر گربه خاکی است که بوی نامطبوع رو خیلی خوب جذب کرده و نیاز به اضافه کردن عطر یا پوشش محافظ نداشته باشه.

جذب بالای خاک گربه | نظافت گربه بعد از دستشویی

بسته بندی خوب 

شاید موقع خرید خاک خیلی به این موضوع توجه نکنی اما باید بدونی که خاک گربه باید بسته بندی مناسبی داشته باشه در غیر این صورت آلوده خواهد شد.

 

نداشتن مواد آلرژی زا

ممکنه این فرشته ی سیبیلو به یکسری از مواد شیمیایی حساسیت داشته باشه و این نکته در انتخاب خاک مناسب واسه دستشویی گربه 😸 خییییلی مهمه چرا که وجود مواد آلرژی زا در خاکش میتونه خطرات زیادی واسش داشته باشه؛ پس حواست باشه خاکی مرغوب واسش بخری.

 

کیفیت خاک مناسب گربه 

از نکات دیگه ای که باید واسه خرید خاک مناسب گربه بهش توجه داشته باشی عمر تقریبی خاک است؛ خاکی که زمان تعویضش نه خیلی زود باشه نه دیر!

 

استحکام مناسب خاک گربه

از دیگر نکات مهم استحکام خاک است، در واقع خاک مناسب گربه نباید خیلی نرم باشه که پنجه های کوچولوش 🐾 داخل آن فرو بره و نباید خیلی هم سفت باشه تا حیوان طفلکی بتونه به راحتی جابه جاش کرده و واسه دفع فضولاتش حفره ای بکنه. به زبان ساده خاکی واسه گربه مناسبه که حیوان در آن احساس راحتی داشته باشه.

 

قیمت مناسب بهترین خاک گربه 

یادت باشه همیشه واسه خرید خاک بستر گربه به سراغ برندهای معتبر بری، این برندها بهترین خاک رو در بسته بندی مناسب و باقیمتی مقرون به صرفه میفروشند؛ قیمت خاک با کیفیت آن رابطه ی مستقیمی داره و به هیچ عنوان نباید سراغ برندهایی که نمیشناسی بری حواست باشه گول قیمت ارزون این برندها رو نخوریاااا.... ❌

 

انواع خاک گربه + مزایا و معایب آن

از آنجاییکه خاک گربه انواع و اقسام مختلفی داره آشنایی با آن ها، مزایا و معایبشون واسه انتخاب بهترین خاک گربه خیییییلی مهمه حالا در ادامه انواع خاک گربه رو واست آوردم.

 

مزایا و معایب خاک توده شونده گربه ها (بهترین نوع خاک گربه)

خاک توده شونده که با نام کلامپینگ (Clumping) هم شناخته میشه یکی از متداولترین خاک هاست که سریعا رطوبت رو جذب میکنه. در واقع خاک توده شونده حاوی خاک رس و بنتونیت سدیم است و واسه همین هم خیلی سریع به ادرار و مدفوع چسبیده و مانع از پخش و آلوده شدن بقیه ی خاک میشه.

در واقع بهترین نوع خاک برای گربه همین خاک توده شونده است چرا که میتونی کلوخه ها رو به راحتی از خاک خارج کرده و دور بریزی. مهمترین مزیت های این خاک عبارت است از: نظافت و تمیز کردن آسان و جمع آوری سریع مدفوع و ادرار کلوخه شده ی گربه خانگی و سنگینی خاک و وجود کمی گرد و غبار هم مهمترین عیوب این خاک است.

 

خاک غیر توده شونده یا نان کلامپینگ (Non-Clumping)

این خاک ها برعکس خاک توده شونده قابلیت کلامپینگ نداشته و خیلی سریع متلاشی میشه پس باید فورا نسبت به عوض کردن خاک اقدام کنی و از این نظر مقرون به صرفه نیست و تازه قیمتش هم نسبت به نوع توده شونده گرونتره. به این خاک میگن خاک بازیافتی چون معمولا از روزنامه و خاک اره تولید میشه البته خاصیت بازیافتی داشته و قابل تجزیه در محیط زیسته.

به طور کلی استفاده از مواد بازیافتی جزء مزیت، طول عمر کم و قیمت بالا هم از عیوب این نوع خاک است.

خاک غیر توده شونده یا نان کلامپینگ | انواع خاک بستر گربه

معرفی خاک سفالی برای گربه

خاک سفالی نیز نوع دیگری از خاک بستر گربه بوده که به دلیل جذب بالای رطوبت خیلی سریع گلوله ای میشه و قیمت ارزانی هم داره. اما وجود گرد و غبار و ایجاد آلرژی در گربه به عنوان مهمترین معایب این خاک به شمار می آید؛ از طرف دیگر بعد از چسبیدن ادرار یا مدفوع به خاک سفالی، خاک چسبنده شده و نظافت آن به سادگی امکانپذیر نیست.

 

خاک زیست محیطی گربه چیست؟

همونطور که از نام این خاک مشخصه واسه محیط زیست مفیده و از گیاه های خشک شده و به طور کلی منابع طبیعی تولید میشه؛ از مهمترین مزیت های این خاک میتونم به وزن کم، سازگاری با محیط زیست و ضد حساسیت بودن آن اشاره کنم.

 

خاک کریستالی برای گربه بخریم یا نخریم؟

یکی دیگه از انواع خاک توالت گربه که جدیدترین نوع هم به حساب میاد خاک کریستالی یا Silica Gel نام داره؛ این خاک دارای سدیم سیلیکات متخلخله (آب شیشه یا شیشه مایع) و قدرت جذب رطوبتش خیییییلی بالاس، علاوه بر این عطری بوده و میتونه بوی نامطبوع ادرار و مدفوع رو از بین ببره. از ویژگی های دیگر خاک کریستالی میتونم به این موضوع اشاره کنم که اصلا به دست و پای گربه نمیچسبه و اینطوری خیالت راحته در خونه پخش نمیشه.

جذب بالای خاک، نداشتن گرد و غبار، سبکی، معطر و خوشبو بودن، عدم ایجاد مشکلات تنفسی همگی از مهمترین مزیت های خاک کریستالی است.

البته با وجود این همههههه مزیت این خاک معایبی هم داره در واقع قیمت گرون و دسترسی کم به خاک کریستالی گربه و از همه مهمتر تمایل کمتر گربه ها به استفاده از خاک کریستالی جزء مهمترین معایب این نوع خاک بوده که نمیشه ازش چشم پوشی کرد. 

خاک کریستالی برای گربه بخریم یا نخریم؟ | خاک کریستالی گربه چیست

📌 بهت گفتم که این خاک به راحتی گیر نمیاد اماااا اصلا لازم نیست نگران باشی چون میتونی از طریق لینک "لیست دامپزشکی ها" به آدرس و اطلاعات تماس پت شاپ های نزدیک محل زندگیت دسترسی داشته باشی و ازشون بپرسی که این خاک رو دارند یا نه؛ به همین راحتی! 😻

سوالات متداول در رابطه با بهترین خاگ برای گربه ها 

در ادامه به یکسری از رایج ترین سوالات درباره ی خاک گربه پاسخ دادم، مطالعه ی این بخش رو اصلااا از دست نده قطعا واست جالبهههه!!

خاک گربه چیست؟

گربه ها به صورت غریزی برای دفع ادرار و مدفوعشون نیاز به خاک دارند و با کندن حفره داخل خاک اینکار رو انجام داده و بعد از دفع، روی آن رو به خوبی میپوشانند آنها در اینکار اینقدررررر وسواس به خرج میدن تا کوچکترین بویی به مشامشون نرسه؛ و همونطور که بهت گفتم خاک گربه با خاک های معمولی و خاک باغچه متفاوته، البته اینم بهت بگم که گربه های شهری (خیابانی) چاره ای به جز انتخاب خاک باغچه برای دفع فضولات خودشون ندارند. 

 

خاک گربه چقدر باید باشد؟

ممکنه واست این سوال پیش اومده باشه که مقدار مناسب خاک واسه دستشویی گربه چقدره؛ ببین میزان خاک باید با ظرف توالت گربه متناسب باشه و حداقل 5 تا 7 سانتی متر از کف ظرف رو بپوشونه. در واقع باید به مقداری باشه که گربه بتونه به راحتی در آن ادرار یا مدفوع کنه.

 

چرا گربه در خاک دستشویی میکند؟

گربه ها این کار رو به صورت غریزی انجام میدن؛ بوی مدفوع گربه سانان واسه ما یکی است اما در واقع اینطور نبوده و آنها متوجه تفاوت این بو میشن؛ این کارشون ریشه در زمان های قدیم داره و معمولا گربه های کوچک و مطیع واسه اینکه توسط گربه های غالب پیدا نشوند این کار رو می کردند.

 

چرا گربه بیرون خاک دستشویی میکند؟

اگه متوجه مدفوع گربه در خونه شدی یعنی حیوان داره بیرون از خاک دستشویی میکنه، حالا چرا گربه توی خاک دستشویی نمیکنه؟؟؟ این کارش میتونه به این دلیل باشه که ظرف توالتش رو در محل نامناسبی گذاشتی اگه خاکش رو تمیز نکنی و بوی نامطبوعی بده یا حتی اگه از خاکی استفاده کردی که گربه تمایلی به استفاده ازش نداره این مشکل پیش میاد؛ یادت باشه که گربه ها حیوانات وسواسی هستند.

 

چرا گربه خاک دستشویی را میخورد؟

اگه دیدی گربه شروع کرده به خوردن خاک جعبه یا توالتش و واست این سوال پیش اومده که چرا گربه خاک میخوره؟ باید بدونی کهخوردن خاک باکس توالت با عنوان پیکا شناخته میشه و نشان از مشکلات رفتاری، کمبود مواد معدنی، مشکلات گوارشی، ترس و اضطراب، کنجکاوی و بیماری گربه ها داره.

 

بهترین مکان برای خاک گربه کجاست؟

خاک رو باید داخل ظرف دستشویی گربه یا جعبه بستر گربه ریخته و آن رو در محلی با تهویه ی مناسب بذاری؛ یک مکان خشک رو انتخاب کن که ساکت و کم رفت و آمد باشه.

 


چرا نباید برای دفع فضولات گربه از خاک باغچه استفاده کرد؟

از خاک باغچه برای گربه استفاده نکن!!!! ✋ ببین حالا که با ویژگیهای خاک مناسب گربه آشنا شدی باید بهت بگم که متاسفانه خیلیها از خاک باغچه واسه دفع فضولات گربه استفاده میکنن که این کار کاملا اشتباههههه...

❓حالا چرا؟؟!!

خاک باغچه پر از ویروس و باکتری است که باعث میشه سلامت گربه و حتی خودت به خطر بیفته، در واقع خاک باغچه دارای میکروارگانیسم های زیادی بوده که گربه با رفتن داخل آن و دفع ادرار یا مدفوعش میتونه مقدار زیادی از آن رو به خونه بیاره در صورتی که خاک مناسب گربه خاصیت آنتی باکتریالی داره و از انتشار ویروس و بیماری جلوگیری میکنه. پس به هیچ عنوان نباید خاک باغچه رو جایگزین خاک گربه کرده و بهتره بری سراغ خاک های آماده ی مناسب گربه؛ واسه تهیه ی خاک گربه به صورت خانگی میتونی از ماسه و یک فنجان جوش شیرین استفاده کنی.

 

خاک گربه چند وقت یکبار عوض شود؟

اینکه چند وقت یک بار باید خاک گربه های خانگی رو عوض کنی تا حد زیادی به تعداد گربه ها، نوع خاک و عادت حیوان برای دفع بستگی داره اما بهترین زمان تعویض خاک گربه هر 1 تا 2 هفته یکبار است.

 

چطوری از پخش شدن خاک گربه در خانه جلوگیری کنم؟

واسه جلوگیری از پخش شدن خاک بهتره از مت ظرف خاک استفاده کنی؛ باید مت رو در جلوی ظرف خاک گربه بذاری اینطوری خاک در اطراف خونه پخش نمیشه.

 

چگونه خاک گربه را تمیز کنیم؟

تمیز کردن خاک گربه یکی از اقداماتی است که باید به عنوان سرپرست گربه بهش توجه داشته باشی و همیشه سعی کنی محیط خاک رو تمیز نگه داری اینطوری گربه در معرض بیماری و عفونت دستگاه تناسلی قرار نمیگیره، مهمترین نکاتی که باید واسه تمیز کردن خاک گربه بدونی رو در ادامه آوردم...

✅ از دستکش واسه تمیز کردن خاک گربه استفاده کن.

✅ حتما با بیلچه مخصوص مدفوع و ادرار گلوله شده رو جدا کن.

✅ اگه میخوای خاک رو تعویض کنی بعد از خارج کردن آن داخل کیسه زباله ظرف را کاملا شسته و خشک کن.

 

و اما کلام آخر پت لینکی ها...

ازت ممنونم که تا آخر این مقاله با من همراه بودی و خیلی خوبه که اینقدر به این پیشی ملوست اهمیت میدی و به دنبال شناخت بهترین خاک گربه هستی؛ امیدوارم الان بتونی یک محصول خیلی خوب واسش خریداری کنی. راستی اگه تجربه یا نظری در خصوص مطالب این بخش داری میتونی از طریق بخش ثبت دیدگاه در پایین همین صفحه باهام در میون بذاری؛ خوشحال میشم نظراتت رو بخونم... 💕

راستی اگه پت شاپ یا کلینیکی رو میشناسی یا مشغول به کار در مرکزی هستی که خدمات خوبی واسه پیشی ها داره ازت میخوام اسم و اطلاعات تماسش رو از طریق لینک "ثبت مراکز" در پت لینک درج کنی تا بقیه ی افرادی که عاششششق حیوانات هستند بتونن ازش استفاده کنند.

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" برای این مطلب دیدگاهی نوشته نشده است " هرگونه سوال ، ابهام یا نظری دارید برای ما بنویسید ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400