عفونت مخمری سگ و درمان قارچ پوستی سگها
مخمر پوستی سگ چیست؟ و درمان قارچ پوستی سگها | پت لینک

مخمر پوستی سگ چیست؟

مدت مطالعه 6 دقیقه

آیا میدونید مخمر پوستی سگ چیست؟ و درمانش چیه؟ اصلا میدونید که این یک بیماری نسبتا شایع در این پشمالوهاس؟ اگه جواب این سوالا رو نمیدونید پس احتمالا اطلاعات کاملی در مورد عفونت مخمری سگها ندارید، ما برای اینکه بتونیم از دوست پشمالومون به خوبی محافظت کنیم لازمه تا با این بیماری، روش تشخیص و درمانش آشنا بشیم، لازم نیست اصلا نگران باشید من شناخت کاملی از مخمر پوستی در سگ ها دارم و میتونم این اطلاعات رو در اختیار شما هم بذارم؛ پس تا آخر این مقاله از پت لینک با من همراه باشید چون قراره کلی مطلب آموزنده در مورد این بیماری یاد بگیریم.

🎉 یه خبر هیجان انگیز: پت لینک امکانی رو در اختیارمون گذاشته تا بتونیم برای حیوان خانگیمون شناسنامه ی آنلاین درست کنیم؟! راهش خیلی ساده اس فقط کافیه وارد صفحه ی ثبت حیوانات خانگی بشیم و با چند کلیک ساده برای حیوان دوست داشتنیمون یک شناسنامه ی آنلاین درست کنیم.

 

بیماری پوستی سگ چیه و چه علائمی داره؟

بیماریهای پوستی یکی از مشکلات رایج در سگهاست که انواع مختلف داره. اصلی ترین علائمی که شاید بیشتر از همه بهمون کمک کنه تا متوجه وجود این مریضی در حیوون دلبندمون بشیم شامل موارد زیر است:

علائم قارچ پوستی یا مخمر پوستی در سگها

  • شوره
  • قرمزی پوست
  • خشکی پوست
  • ریزش موی سگ
  • چرب شدن موها
  • زخم بر روی پوست
  • خارشهای پوستی
  • راش و بثورات پوستی
  • توده یا برآمدگی بر روی پوست
  • وجود حشراتی مانند کنه و کک

بیماری پوستی سگ چیه و چه علائمی داره؟ | درمان سریع قارچ پوستی سگ

 

معاینه پوست سگ برای بررسی عفونت باکتریایی پوست

یکی از کارهایی که ما باید به عنوان سرپرست این کوچولوها انجام بدیم اینه که پوست و موی سگمون 🐶 رو معاینه کنیم، منظور از معاینه کردن چیه؟ یعنی ما باید هر از گاهی پوست و موهای سر و بدن سگ رو بررسی کنیم تا متوجه هر علامت غیرعادی بر روی پوست سگمون بشیم.

 

پوست سالم سگ چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟

  • پوست سگ با توجه به نژادش باید به رنگ صورتی یا سیاه باشه.
  • نباید هیچ یک از بخشهای پوست سگ داغ تر از بقیه ی پوستش باشه.
  • سگها باید موهایی براق داشته باشند، ریزش مو یا کچلی در هر بخشی از سر یا بدن نشون دهنده ی بیماریه.
  • اگه پوست سگمون سالم باشه نباید هیچ نشانه ای از زخم، بثورات، التهاب و قرمزی رو بر روی پوستش مشاهده کنیم.

نکته مهم: اینکه سگ سر و بدن خودشو بخارونه کاملا طبیعیه اما اگه تعداد دفعاتش بیش از اندازه بشه نشون دهنده ی مشکل پوستیه که باید درمان بشه. مقاله ی "دلیل خارش و جوش در بدن سگ چیست؟" شامل کلی اطلاعات مفید در  این زمینه اس.

پوست سالم سگ چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟ | قارچ سگ در انسان

 

عفونت قارچی سگ چیست و چگونه درمان میشود؟

عفونت قارچی در سگ ها زمانی به وجود میاد که قارچ، رشد و تکثیر کنه؛ معمولا عفونت قارچی رو میتونیم از روی پوسته پوسته شدن، خارش، قرمزی پوست و بویی که از بدن سگ به مشاممون میرسه (با اینکه به تازگی حموم کرده 🛀) تشخیص بدیم.

مخمر پوستی سگ چیست؟

مخمر پوستی که داریم ازش حرف میزنیم در واقع یک نوع قارچه که معمولا وقتی محیط گرم و مرطوب باشه رشد و تکثیر میشه. مخمرهای پوستی سگ انواع مختلفی دارن و فقط چند نوعشون باعث عفونت در این طفلکیها میشن.

👈 نکته ی مهم: این بیماری خطرناکه اما یک نکته ی مهم وجود داره که باعث میشه خیلی از این بیماری نترسیم!! عفونت مخمری در سگها مسری نیست یعنی اگه سگی عفونت مخمری داشته باشه هیچ مشکلی برای همنوعش به وجود نمیاد. معمولا سگهایی با سیستم ایمنی ضعیف یا سگهایی که آلرژی دارند بیش تر مستعد عفونتهای مخمری هستن.

 

عفونت مخمری سگ چگونه است؟

مخمر نوعی قارچه و زمانی که بدن حیوان دچار واکنشهای مختلفی بشه مخمرهای موجود روی پوست، که بصورت طبیعی در بدن حیوان وجود دارند شروع به رشد و تکثیر میکنن و حتی باعث ایجاد عفونت در سگ هم میشن. در واقع آنچه باعث عفونت مخمر پوستی در سگ میشه رشد بیش از اندازه ی همین مخمرهاست.

 

دلایل ایجاد عفونت های قارچی در سگ ها

از مهمترین دلایل و علل ابتلای سگ به عفونت های قارچی عبارت است از:

نژاد و ژنتیک سگ

تغییرات هورمونی

تغذیه ی نامناسب

عدم بهداشت سگ

سیستم ایمنی ضعیف

چربی بیش از اندازه ی پوست

موهای نامرتب و بلند، گوش، بدن و پنجه ها

مصرف داروهای سرکوب کننده ی سیستم ایمنی

دلایل ایجاد عفونت های قارچی در سگ ها | عکس قارچ سگ

 

 چند دلیل مهم رشد بیش از اندازه ی مخمر پوستی

🐩 پوست سگها در حالت طبیعی دارای یک لایه ی حفاظتی است که پوستشون رو در برابر باکتری و مخمرها حفظ میکنه حالا اگه پوست سگمون به هر دلیلی آسیب ببینه؛ مخمر و باکتریها از این فرصت استفاده کرده و به پوست آسیب میرسونن.

مخمر به عنوان یک قارچ طبیعی بر روی بدن حیوانات زندگی میکنه و در حقیقت بخشی از فلور طبیعی بدنشونه اما این قضیه تا وقتی مشکلی ایجاد نمکنه که بدن سگمون در حال تعادل باشه و همه چیز روبراه باشه. مهمترین دلایلی که برای مخمرها این امکان رو فراهم میکنه تا بیش از اندازه رشد کنن عبارت است از:

تراشیدن موهای حیوان

یک خراشیدگی یا بریدگی خیلی کوچک که میتونه بر اثر تراشیدن مو و تزریقات ایجاد بشه؛ میتونه فرصت ورود قارچها را به بدن سگ فراهم کرده و سلامت حیوانمونو به خطر بندازه. در واقع وارد شدن هر گونه آسیب مانند خراش یا بریدگی بر روی سطح پوست سبب میشه تا مخمر و باکتریها از این فرصت استفاده کنند و با ضعیف شدن سیستم دفاعی پوست، مخمرها به سرعت رشد خواهند کرد.

🍗 باید یک رژیم غذایی حاوی انواع ویتامین، پروتئین، مواد مغذی و معدنی برای سگمون در نظر بگیریم. مقاله ی چه غذایی به سگمان بدهیم که در مورد رژیم غذایی سگ، چه غذایی به سگمان بدهیم؟ آماده شده خیلی مفیده پیشنهاد میکنم سری به این مقاله بزنید.

چند دلیل مهم رشد بیش از اندازه ی مخمر پوستی | قرص تربینافین برای سگ

رژیم غذایی ناسالم

یکی از فاکتورهای مهم که ما میتونیم از این طریق سلامت سگ خودمون رو تضمین کنیم یک رژیم غذایی سالم و مناسبه.

مصرف دارو و بیماری ها

💊 از دیگر دلایل ایجاد مخمرهای پوستی در بدن سگها، مصرف بیش از اندازه ی داروهایی مانند آنتی بیوتیک یا کورتون است.

علاوه بر این، وجود هر مشکل در غدد درون ریز مانند تیروئید، هیپوفیز و غدد فوق کلیوی میتونه شرایطی رو برای رشد و تکثیر مخمرها ایجاد کنه.

 

علائم عفونت مخمری

مهمترین علائم این عفونت شامل لیس زدن یا جویدن پاها، خارش بدن و گوش، تکان دادن و مالش مداوم سر، قرمزی داخل گوش، تغییر رنگ پوست، بوی بد حیوان، بی اشتهایی، شوره ی شدید بر روی موها، بی حالی و ریزش مو است.

وجود لکه ها یا نقطه های خیلی ریز به رنگ سیاه یا قهوه ای در زیر شکم یا اطراف اندام تناسلی سگ هم میتونه نشونه ای از عفونت مخمری باشه.

 

کجای بدن سگ بیش تر درگیر عفونت مخمری میشه؟

معمولا درماتیت مخمری در بخشهای مختلف سگ پدیدار میشه اما بیشترین بخشهای بدن سگمون که مستعد عفونت مخمریه شامل پاها، زیر بغل، نواحی تناسلی، پنجه ها 🐾، گوش و کشاله ی ران است. متاسفانه این عفونتها نواحی گرمتر بدن سگمون رو برای رشد و تکثیر انتخاب میکنن.

کجای بدن سگ درگیر عفونت مخمری میشه | عکس بیماری پوستی سگ

مالاسزیا شایع ترین مخمر پوستی در سگ ها

قارچ مالاسزیا (Malassezia ) یکی از انواع قارچ پوستی سگ و یک مخمر شایع در این حیوانه. که علاوه بر التهاب، بدن حیوان دچار خارش شده و این قارچ در هر نژاد و سن و سالی رخ میده. اگه سیستم ایمنی قوی نداشته باشیم احتمال اینکه این بیماری رو از سگمون بگیریم زیاده. پیشنهاد میکنم حتما مقاله بیماری های قابل انتقال از سگ به انسان را بخوانید 

مالاسزیا معمولا صورت، پشت بدن و دم حیوان رو هدف قرار میده و خارش، قرمزی، کچلی و پوسته پوسته شدن از علائم این بیماریه.

 

تشخیص عفونت مخمری در سگ ها (توسط دامپزشک)

ما با مشاهده ی علائمی که پیشتر دیدیم ممکنه شک کنیم که سگ مهربونمون به عفونت مخمری گرفتار شده اما این بدان معنا نیست که با دیدن این نشونه ها از وجود این بیماری مطمئن بشیم؛ بلکه تشخیص قطعی عفونت مخمری سگ به عهده ی دامپزشکه و چون ما تخصص کافی در این زمینه رو نداریم، لازمه با دیدن این علائم خیلی سریع سگمون رو به نزدیک ترین کلینیک دامپزشکی 🏥 ببریم.

 

حالا کاری که دامپزشک برای تشخیص عفونت مخمری سگ میکنه چیه؟

دامپزشک با جمع آوری نمونه از بخشهای مختلف بدن سگ مثل گوشها و آزمایش نمونه ی جمع شده میتونه تشخیص بده که عفونت مخمری وجود داره یا نه. در واقع این کار به دامپزشک کمک میکنه تا متوجه بشه سگ، عفونت باکتریایی داره یا قارچی شاید هم هر دو.

به گفته ی دامپزشکان مخمرهای پوستی سگ در زیر میکروسکوپ شبیه به یک بادام زمینی 🥜 بنفش رنگه.

بهترین روش شستن سگ با شامپوی ضد قارچ | پماد ضد قارچ سگ

به جز نمونه برداری از ضایعه ی پوستی و مشاهده ی آن زیر میکروسکوپ ممکنه دامپزشک با استفاده از لامپ وود یا کشت ناحیه ی مشکوک، این عفونت رو تشخیص بده. دامپزشک با گرفتن لامپ وود بر روی بخشهای مختلف بدن سگ میتونه مخمرهای قارچی رو به رنگ سبز ببینه که البته این روش چندان دقیق نیست چون تنها برای چند نوع قارچ پوستی کارایی داره. یکی دیگه از روشها خراش ناحیه ی مشکوک به قارچ و کشت و بررسی نمونه است که جواب آن دقیقتر اما زمانبر خواهد بود. 

اگر دامپزشکی، پت شاپ داری و یا دامپزشکی رو میشناسی که دوست داری پیشرفت کنه همین الان مرکز رو از این بخش در پت لینک ثبت کن تا تو گوگل دیده بشی : ثبت مرکز دامپزشکی و ثبت پت شاپ در پت لینک 

سگم مخمر پوستی داره چیکار کنم؟

وقتی دامپزشک از وجود عفونت مخمری سگمون مطمئن بشه اول سعی میکنه با ضد عفونی کردن یا استفاده از پمادهای ضد قارچ به درمان عفونت مخمری سگ کمک کنه؛ اگه شرایط وخیم تر باشه داروهای خوراکی هم تجویز خواهد کرد.

کرم، لوسیون و شامپوهای ضد قارچ هم از دیگر روشهای درمانی عفونت مخمری است. به دلیل اینکه امکان داره بعد از بهبودی، دوباره این بیماری در سگمون عود کنه؛ لازمه تا زمان بهبودی کامل؛ تمامی دستور العملها رو طبق دستور دامپزشک انجام بدیم و درمان رو نصفه و نیمه رها نکنیم.

 

بهترین روش شستن سگ با شامپوی ضد قارچ

برای اینکه سگ رو با شامپوی ضد قارچ تمیز کنیم بهتره از سرش شروع کنیم تا به دم برسیم، بهترین راه برای تمیز کردن صورتش اینه که مقداری از شامپو رو بر روی دستمال بریزیم و به آرامی صورتش رو بشوریم. شامپوی ضد قارچ نباید وارد بینی، گوش، دهان و چشم حیوان بشه و اگه گوشهای سگمون دچار قارچ شده حتما دامپزشک شوینده ی ضد قارچ مخصوص گوش رو تجویز خواهد کرد.

چند دلیل مهم رشد بیش از اندازه ی مخمر پوستی | قرص تربینافین برای سگ

فراموش نکنید که ما اصلا نباید از روش های درمان خانگی قارچ پوستی سگ برای بهبود حال سگمون استفاده کنیم؛ چون ممکنه آسیبهای بیشتری به حیوان زبون بسته وارد بشه. بهترین کار اینه که درمان سگمون رو به یک دامپزشک کاربلد بسپریم.

 

و اما حرف درگوشی پت لینک...

اینکه ما نسبت به هر تغییر و وجود علامت غیرعادی در ظاهر و رفتار حیوان کوچولومون حساسیم عالیه! چون باعث میشه خیلی سریع به وجود بیماری در این طفلکی پی ببریم و قبل از اینکه دیر بشه برای درمانش اقدام کنیم. بیماریهای پوستی سگ و مخمرها هم مثل خیلی دیگه از مریضی های رایج در این حیوان ممکنه برای سگمون پیش بیاد و الان که به شناخت درستی از این بیماری رسیدیم قطعا بهتر میتونیم کمکش کنیم.

اما یه وظیفه ی دیگه هم که به عنوان سرپرست روی دوش ماست اینه که ازش محافظت کنیم چون سگها حیوانات بازیگوشی هستن و امکان داره وقتی با هم به گردش میریم خدایی نکرده گمشون کنیم خرید پلاک گردنی qr میتونه خیلی بهمون کمک کنه، اگه شما هم میخواید مثل من برای سگ خوشگلتون این پلاکها رو بخرید میتونید روی صفحه ی محصولات کلیک کنید.

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" برای این مطلب دیدگاهی نوشته نشده است " هرگونه سوال ، ابهام یا نظری دارید برای ما بنویسید ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400