رژیم غذایی سگ، چه غذایی به سگمان بدهیم؟
رژیم غذایی سگ، چه غذایی به سگمان بدهیم؟

رژیم غذایی سگ، چه غذایی به سگمان بدهیم؟

مدت مطالعه 11 دقیقه

رژیم غذایی سگ، چه غذایی به سگمان بدهیم؟ این یکی از دغدغه های مهم  افرادی که است که به تازگی سرپرستی سگی را به عهده گرفته اند. از آنجاییکه تغذیه ی مناسب و داشتن یک رژیم غذایی سالم در سلامت سگ اهمیت زیادی دارد و بسیاری از صاحبین سگ با تغذیه ی صحیح این حیوان آشنایی ندارند ما تصمیم گرفتیم در این مقاله از پت لینک در خصوص بهترین رژیم غذایی برای سگ اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم، پس اگر شما هم با بهترین برنامه غذایی سگ آشنایی ندارید مطالعه ی این مقاله را از دست ندهید.

 

انواع غذای سگ

یکی از نکات مهمی که به سالم ماندن سگ کمک میکند خوردن غذای باکیفیت در وعده های مناسب و متناسب با سن، سبک زندگی و نژاد حیوان میباشد، نکته ای که در خصوص غذا خوردن سگ باید بدانید این است که سگها بصورت ذاتی حیواناتی  همه چیزخوار هستند که البته نقش و اهمیت گوشت و پروتئین در غذای آنها بسیار بالاست.  سگها توانایی هضم برخی سبزیجات را نیز دارند و به همین دلیل بهترین غذا برای سگها غذایی است که در آن انواع ویتامینها، پروتئینها، فیبر، مواد معدنی، کربوهیدرات و چربی گنجانده شود. بطور کلی انواع غذای سگ شامل غذای خشک، مرطوب، کنسروی، غذای خانگی، خام و تشویقی میشود که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته ایم:

غذای خشک سگ: این غذا در صورتیکه از برند معتبری تهیه شود، ترکیب متناسبی از  از تمامی مواد مورد نیاز برای سگ بوده و به دلیل داشتن بافتی سفت به قویتر شدن دندانها و فک سگ کمک کرده و میتواند باعث حذف جرم و پلاک دندان نیز شود. غذای خشک تا زمان تاریخ انقضای آن، فاسد نشده و نیازی به نگهداری در یخچال نخواهد داشت باید توجه داشته باشید که به دلیل نداشتن آب در داخل این غذا حتماً و باید همیشه آب تازه در اختیار سگ بعد از مصرف غذای خشک باشد. همچنین اگر شما از روی محبت اقدام به غذارسانی به سگها و گربه های شهری و بومی می کنید این مورد را درنظر داشته باشید که دادن غذای خشک به حیوانات در حالکه دسترسی به آب ندارند مخصوصا در تابستان که منابع آبی کمتر در دسترس حیوانات است، می تواند بسیار باعث عذاب و اذیت حیوان باشد. بنابراین در صورت دادن غذای خشک به حیوانات بی سرپرست حتماً در کنار غذای خشک، یک ظرف آب هم در اختیار آنها قرار دهید تا لطف خود را کامل کرده باشید.

نکته دیگر در مورد غذای خشک سگ و گربه این است که لطفا به هیچ وجه غذای حیوان را محدود به غذای خشک نکنید چون میتواند در گذر زمان باعث بیماریهای کلیوی و .. شود.

انواع غذای سگ

غذای مرطوب و تازه: غذای تازه ای که توسط شما تهیه شده و نصف آن پروتئین و نصف دیگر ترکیبی از کربوهیدرات مانند برنج، یا سیب زمینی و سبزیجات مفید برای سگها مانند هویج پخته، نخود فرنگی و ... می باشد یکی از سالمترین رژیمهای غذاییست که میتوانید به سگ خود هدیه کنید. میتوانید هر دفعه برای حدود 3 روز غذا درست کرده و در این مدت غذا را در یخچال نگهداری کنید. همچنین این غذا به دلیل دارا بودن آب بهترین انتخاب برای سگهایی است که تمایلی به نوشیدن آب کافی در طول روز ندارند، غذای مرطوب نیز دارای انواع مواد مغذی بوده و چون خوردن آن راحت تر است بهترین گزینه برای توله سگها و سگ هایی است که به تازگی عمل جراحی انجام داده اند. همینطور میتوانید در کنار غذای تازه، غذای خشک هم داشته باشید که در موارد عجله یا برای تنوع، غذای خشک را در اختیار حیوان قرار دهید.

 

غذای خانگی برای سگ

اگر میخواهید غذای خانگی برای سگ خود آماده کنید میتوانید از مرغ بعلاوه خوراکیهایی مانند هویج، نخود، پنیر بدون نمک، بروکلی، تخم مرغ، ماست ساده، ماهی سالمون، برنج ، کدو حلوایی و استفاده نمایید،  باید با امتحان کردن ذائقه سگ خود را متوجه شده  وترکیبهای مورد علاقه او را درست کنید.

غذاهای کنسروی سگ: شما میتوانید در کنار غذای تازه و غذای خشک، غذاهای کنسروی را برای سگ خود خریداری کنید. غذاهای کنسروی به دلیل داشتن بافتی نرم انتخاب خوبی برای توله سگها بوده و بهتر است اگر سگ چاق و پراشتهایی دارید از غذاهای کنسروی که کربوهیدرات کمتری دارند استفاده نمایید. همچنین اگر سگ شما اضافه وزن دارد میتوانید غذای خشک رژیمی سگ برای او خریداری نمایید.

غذای خانگی برای سگ

 

استخوان دادن به سگ

دادن استخوان ببه سگ یکی از مناقشه برانگیزترین موارد مربوط به تغذیه سگ است.  استخوان منبع طبیعی از فسفر و کلسیم است و علاوه برآن به لحاظ غریزی سگها از خوردن استخوان لذت زیادی می برند. ولی در این رابطه چند نکته وجود دارد. اولین و مهمترین نکته درباره سگهایی با نژاد کوچک است. این سگها به نسبت جثه خود، سیستم گوارش و روده ظریف تری دارند. مثلا وقتی یک سگ 6 کیلویی یه استخوان ران مرغ را می خورد، قسمتهای میانی استخوان به قطعات تیزی شکسته شده و بلعیده می شود. این قطعات می تواند باعث انسداد و حتی پارگی روده شود و حتی هنگام جویدن هم باعث جراحت در لثه و دندان سگ کوچک شود. بنابراین دامپزشکان دادن استخوان به سگهای خانگی را توصیه نمیکنند. اما کاری که من به شخصه انجام می دهم که هم فواید و لذت استخوان خوردن نسیب سگم شده و هم از خطرات به دور باشد این است که هر بار که برای سگم مرغ میپزم، به مدت زیاد (حدود 1/5 تا 2 ساعت) اجازه میدهم که پختن ادامه پیدا کند. بعد فقط استخوانهایی از مرغ را که استخوان بلند مانند ران یا کتف نیستند و با شکسته شدن، تیز نمیشوند را به مقدار محدود در اختیار سگم قرار میدهم. من انقدر استخوان را می پزم که مثلا استخوان گردن یا استخوان سینه مرغ خیلی پخته و نرم می شوند. حتی با نظارت استخوان ران مرغ را به سگم می دهم. یعنی به محض اینکه دوطرف استخوان را که بسیار هم مغذی و نرم است، خورد، بلافاصله بقیه استخوان ران مرغ رو از دسترسش دور میکنم.

علاوه بر این میتوانید هرازگاهی (مثلا ماهی یکبار) قلم گوسفند یا قلم گاو را پخته و در اختیار سگ قرار دهید. قلم دادن به سگ علاوه بر اینکه مدتها او را با خوشحالی مشغول می کند، املاح موردنیاز بدن او را تامین میکند. فقط درنظر داشته باشید که قلم و مغز قلم بسیار چرب بوده و نباید زیاد مورد استفاده قرار گیرد و ممکن است باعث سگم روی شود.

 استخوان دادن به سگ

غذای خام برای سگ

دادن گوشت و مرغ خام به سگ با احتمال بسیار بالا سگ شما را به انگلهای گوارشی مبتلا می کند و از آنجاییکه انگلها از شایعترین بیماریهای مشترک سگ و گربه و انسان هستند، میتواند سلامت خانواده را به خطر بیاندازد. اصلا به شما توصیه نمیکنیم که به سگ خود چه در خانه باشد چه حیاط و باغ، گوشت و مرغ خوام بدهید. نیم ساعت قرار گرفتن در آب 100 درجه میتواند انگلهای موجود در غذا را از بین ببرد.

قبلا به این مورد اشاره کردم که یکی از دلایلی که سگ ها دچار عفونت پوستی میشن رژیم غذایی نامناسبیه که متاسفانه صاحب حیوان در نظر میگیره در این باره لازمه اطلاعات کافی داشته باشید: مخمر پوستی سگ و عفونت قارچی پوستی 

غذای تشویقی

این نوع از غذای سگ در واقع یک مکمل بوده و نباید به صورت غذای اصلی مصرف شود و در صورت مصرف با حجم بالا میتواند حتی باعث مسمومیت در سگ شود. غذاهای تشویقی طعم بسیار خوبی داشته و چون سگها عاشق تشویقی هستند شما میتوانید از غذای تشویقی برای تربیت و آموزش سگ خود استفاده نمایید، البته فراموش نکنید که استفاده ی بیش از اندازه از تشویقی برای سلامت سگ خطر خواهد داشت.



چه غذایی به سگمان بدهیم؟

میزان غذایی که باید به سگ خود بدهید به عوامل مختلفی مانند نژاد، وزن، سن، میزان فعالیت، جثه، محیط زندگی، وضعیت سلامتی و عادتهای سگ بستگی دارد. تمامی غذاهایی که برای سگ خود خریداری میکنید دارای میزان مصرف بر روی بسته بندی خود هستند که لازم است شما با در نظر گرفتن وضعیت سگ خود میزان مناسبی از غذا را به او بدهید. توجه داشته باشید حتما برای اینکه سگ شما تغذیه ی سالمی داشته باشد و برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب با دامپزشک مشورت نمایید.

 

مقدار غذای سگ نسبت به وزن

همانطور که اشاره کردیم یکی از عوامل موثر در غذا دادن به سگ، وزن حیوان است. بطور کلی سگهای بالغ و بزرگ در طول روز به یک تا دو وعده ی غذایی نیاز دارند اما از آنجاییکه یکی از فاکتورهای غذادهی، وزن سگ است بهتر است با در نظر گرفتن وزن سگ به ازای یک بیستم وزن او به حیوان غذا بدهید بعنوان مثال اگر سگی 20 کیلو وزن دارد پس در طول روز یک کیلوگرم غذا نیاز خواهد داشت البته درنظر داشته باشید که غذای خشک به دلیل متراکم بودن و بدون آب بودن از نظر اندازه با غذای مرطوب برابری نمیکند. یعنی اگر سگ شما یک فنجان غذای خشک در روز نیاز دارد نمیتوانید معادل همان یک فنجان به او غذای خانگی بدهید. بلکه شاید باید دو فننجان غذای خانگی را جایگزین کنید. البته همانطور که پیشتر اشاره کردیم بهتر است در مورد میزان غذای مورد نیاز سگ حتما با یک دامپزشک مشورت نمایید.  



غذای سگ برای نژادهای مختلف

همانطور که اشاره کردیم یکی از فاکتورهای مهم در غذا دادن به سگ، نژاد حیوان است که در ادامه، غذای سگ برای نژادهای مختلف را بررسی کرده ایم:

·       برنامه غذایی سگ شیتزو

شیتزو نژادی از سگ بوده که حساسیت غذایی بیشتری در مقایسه با نژادهای دیگر دارد.

 

·       برنامه غذایی نژاد هاسکی

سگهای هاسکی چندان شکمو نیستند به خصوص با گرمتر شدن هوا میزان مصرف غذای آنها نیز کاهش می یابد. دو وعده غذا در طول روز برای سگهای هاسکی بالغ کافی است.

غذای سگ هاسکی

·       برنامه غذایی سگ ژرمن

بهتر است نژاد ژرمن در طول روز دو وعده غذا و توله سگهای این نژاد نیز 3 تا 4 وعده غذا دریافت کنند. قرار دادن گوشت و پروتئین در رژیم غذایی این نژاد اهمیت زیادی دارد.

 

·       برنامه غذایی سگ اشپیتز

غذای سگ اشپیتز باید حاوی مواد مغذی باشد. گوشت مرغ که منبعی از ویتامین B است برای این نژاد سگ مناسب است. میزان فعالیت، وزن، سن و سلیقه ی غذایی سگ اشپیتز را برای آماده کردن غذای مناسب در نظر داشته باشید.

 

·       بهترین غذا برای سگ نگهبان

سگ نگهبان در گروه نژادهای بزرگ قرار دارد و باید در طول روز به مقدار کافی ویتامین، پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی دریافت نماید. از آنجاییکه سگ نگهبان فعالیت زیادی در طول روز دارد لازم است غذای آماده شده برای سگ ارزش غذایی بالایی داشته باشد. سگ نگهبان باید یک تا دو وعده غذای کافی و مغذیدر طول روز دریافت کند. برای دانستن مقدار غذای خشک برای سگ خود، حتما اید به جدول تنظیم غذای پشت بسته مراجعه کنید یا از دامپزشک کمک بگیرید.

غذای سگ نگهبان

رژیم غذایی سالم برای سگ

بطور کلی انواع غذاهای سگ که بصورت آماده به فروش میرسند حاوی انواع مواد مغذی و ویتامینها بوده که برای سلامت سگ لازم و مفید است، اما اگر میخواهید سگ سالمی داشته باشید در کنار غذاهای خشک حتماً به سگ خود غذاهای خانگی بدهید لازم است غذای آماده شده شامل موارد ذیل باشد:

پروتئین برای سگ

از جمله اصلیترین اجزای یک رژیم غذایی سالم وجود پروتئین است که میتوانید آن را در مرغ و گوشت کم چرب (به ندرت) ، پیدا کنید. بیشتر پرتئین را از مرغ به جای گوشت قرمز تامین کنید.

سبزیجات در غذای سگ

از دیگر  نکات مهم در رژیم غذایی سگ قرار دادن سبزیجات در وعده های غذایی حیوان است، شما میتوانید لیستی از سبزیجات و میوه های مفید برای سگ را در مقاله ی "سبزیجات برای سگ ها | سبزیجات و میوه های مفید و ممنوعه کدام است؟" مطالعه نمایید. اگر نمیدانید کدام یک از میوه و سبزیجات برای سگ مفید و کدامها مضر است مقاله ی مذکور برای شما کاربردی خواهد بود. علاوه بر این غذای سگ باید به میزان کافی فیبر و غلات نیز داشته باشد.

سبزیجات در غذای سگ

چه غذایی به توله سگ بدهیم

از آنجاییکه غذای توله سگ نباید با سگ های بالغ یکسان باشد در ادامه برنامه غذایی سگ از زمان تولگی تا بالغ شدن پرداخته ایم:

 

·       غذای توله سگ یک ماهه شیتزو

توله سگ ها تا یک ماه نباید هیچ غذایی به غیر از شیر بخورند بهتر است توله ها در کنار شیر مادر از شیر خشک مخصوص خودشان نیز استفاده کنند. گاهی اوقات ممکن است سگ مادر بعد از به دنیا آوردن توله های خود جانش را از دست بدهد یا به هر دلیلی توله از مادر جدا شده و توله قادر به تغذیه از شیر مادر نباشد، توجه داشته باشید که بهترین تغذیه توله سگ بی مادر شیر خشک مخصوص توله سگ یا شیر خشکهای بدون لاکتوز است. دقت داشته باشید که شیرهای پاستوریزه موجود در سوپرمارکتها ارزش غذایی کافی برای رشد توله ای که در سن شیرخوارگیست، ندارند. همینطور اگر حای لاکتوز باشند میتوانند باعث اسهال و دل دردهای آزاردهنده برای سگ شوند. پس حتما از شیرخشک مخصوص سگ استفاده کنید.

اگر توله سگ هنوز خودش شیر را لیس نمی زند، باید از شیشه شیر مخصوص توله سگ استفاده کنید. نکته بسیار مهم در شیر دادن با شیشه به سگ و گربه این است که اصلا نباید مثل نوزاد انسان آنها را به پشت بخوابانید و درحالیکه شکم آنها رو به شماست به هیچ وجه نباید به آنها شیر دهید. این کار باعث ورود شیر به ریه حیوان و عفونت خواهد شد. بلکه درست به حالت راه رفتن که دست و پای آنها به سمت زمین است به آنها شیر دهید. همانطور که از مادر خود شیر می خورند.

غذای توله سگ یک ماهه

 

بهترین صبحانه برای توله سگ

میتوانید از شیر بدون لاکتوز، کمی عسل و دو عدد (یا بیشتر متناسب با نژاد و جثه توله سگ) بیسکوییت ساقه طلایی ساده (بدون شکلات) برای صبحانه توله سگ تازه به غذا خوردن افتاده استفاده کنید.

همینطور میتوانید سینه مرغ را بدون ادویه و روغن پخته و پرپر کرده و با کمی برنج و آب مرغ و همیج پخته له شده (چیزی شبیه به غذای بچه انسان) به او بدهید و غذا خوردن با اشتیاقش را تماشا کنید.

 

مقدار غذای توله سگ دو ماهه

بعد از یک ماهگی توله سگ میتوانید به در کنار شیر، غذا هم به او بدهید، غذاهای نرم و پوره ای بهترین انتخاب برای دو ماهگی توله سگ میباشد. ماست کم چرب هم یک انتخاب خود به عنوان میان وعده توله سگ شماست.

 

بهترین غذا برای توله سگ سه ماهه

شما میتوانید از سه تا هشت ماهگی در کنار غذای تازه  خانگی به حیوان غذاهای خشک و کنسروی هم بدهید.

 

غذای توله سگ هشت ماهه

غذای توله سگ هشت ماهه دیگر تقریبا شبیه به سگ بالغ است. با این تفاوت که همچنان سعی کنید کلسیم کافی برای رشد استخوانی در اختیار سگ قرا دهید. ماست میتواند بهترین گزینه باشد. از آنجاییکه بسیاری از سگها در سن 8 ماهگی تا یک سالگی بالغ می شوند ممکن است تصمیم به عقیم سازی سگ خود گرفته باشید. پس از عقیم کردن حیوان و برای جلوگیری از چاق شدن  میتوانید در کنار غذای خانگی  غذاهای خشک مخصوص سگهای عقیم شده را خریداری کرده و به سگ خود بدهید، اگر سگ شما در سن مناسب برای عقیم شدن بوده و شما همچنان نسبت به عقیم سازی سگ تردید دارید به شما پیشنهاد میکنیم برای اینکه بتوانید تصمیم درستی بگیرید مطالعه ی مقاله ی "عقیم سازی سگ چیست؟" را از دست ندهید.

 

غذای سگ یک ساله

سگها زمانی که به یک سالگی میرسند دیگر توله نبوده و سگ بالغ به حساب می آیند، در برنامه ی غذایی سگ های بالغ میتوانید انواع غذاهای خشک، کنسروی و غذاهای خانگی را قرار دهید.

 

غذای سگ های هفت ساله

هفت یا هشت سالگی سنی است که حیوان با رسیدن به این سن در گروه سگ های میانسال قرار دارد و باید برای سگ خود غذای سگ های مسن را خریداری نمایید. در تصویر ذیل میتوانید میزان مواد غذایی مورد نیاز برای توله سگ و سگهای بالغ را مشاهده نمایید.

جدول غذای سگ

تعداد دفعات غذا دادن به سگ

بهتر است به توله سگ ها بعد از قطع کردن شیر تا شش ماهگی سه تا چهار بار در روز غذا بدهید، بعد از شش ماهگی غذا دادن به سگ دو بار در طول روز کافی خواهد بود، بهتر است بین هر وعده ی غذایی 8 تا 12 ساعت فاصله باشد. ولی سگهای بزرگ میتوانند با یک وعده غذای خوب و کافی، سالم زندگی کنند.

 

غذاهای ممنوعه برای سگ

مطمئنا هیچ کس دوست ندارد با دادن غذای اشتباهی و ممنوع به سگ سلامت او را به خطر بیاندازد، پس بهتر است با غذاها و خوراکیهای ممنوعه برای سگ آشنا باشید، از جمله خوراکیهایی که برای سگها مناسب نیست در ذیل آورده شده است:

آجیل: انواع آجیل به دلیل چربی بالا توسط معده ی سگ هضم نشده و برای او مضر است، خطرناکترین آجیل برای سگ مغز گردو بوده و به شما پیشنهاد میکنیم از دادن گردو به حیوان خودداری کنید، سگ شما تنها مجاز به خوردن بادام هندی و بادام زمینی بدون نمک میباشد.

شکلات: توجه داشته باشید که شکلات را دور از دسترس سگ خود قرار دهید، مصرف شکلات سبب تحریک روند متابولیکی سگ شده و تنها مصرف مقدار کمی از شکلات، سگ را با مشکلات جدی رو به رو خواهد کرد.

بستنی: به دلیل وجود مقدار زیاد قند و لاکتوز که برای برخی از سگها قابل تحمل و مفید نیست. پس به سگ خود بستنی ندهید.

غذاهای ممنوعه برای سگ

ادویه: به هیچ عنوان از ادویه و نمک در غذای سگ خود استفاده نکنید چرا که ادویه نیز در لیست خوراکیهای مضر برای سگ قرار دارد. (البته من از مقدار بسیار کم زردچوبه به دلیل خواص ضد التهابی،  در پختن مرغ برای سگم استفاده می کنم!)

سیر: مصرف سیر در سگها باعث ایجاد کم خونی، بالا رفتن ضربان قلب و ضعف خواهد شد. علاوه بر سیر مصرف پیاز، پیازچه و تره فرنگی نیز برای سگ مضر و خطرناک میباشد.

از دیگر خوراکیهای مضر برای سگ میتوان به آووکادو، سیب زمینی خام، چای و قهوه، زرشک و زعفران، نوشیدنیهای الکلی و آبنبات اشاره کرد.

 

رژیم غذایی برای کبد سگ

اگر سگ شما به بیماری کبدی مبتلا است برای حیوان خود غذاهای کم چرب، با پروتئین کم چرب و زودهضم آماده کنید، حتما در برنامه ی غذایی سگ تخم مرغ، روغن دانه کتان، چربی امگا 3، مرغ و ماهی قرار دهید، توجه داشته باشید که گوشت قرمز برای سگ مبتلا به بیماری کبدی مناسب نیست. همچنین یک داروی خوراکی گیاهی مفید برای کبد سگ هم وجود دارد که میتواند به بازسازی کبد حیوان کمک کند.

 

غذای سگ خیابانی

بهترین غذا برای سگهای شهری میتواند غذای خشک و حتما همراه آب یا  اسکلت مرغ (خام یا پخته) باشد. دقت کنید که برای دادن غذا به سگهای شهری دیگر وسواس پخته بودن را نداریم. چون این سگها به خاطر سبک زندگی حتما به روشهای مختلفی در معرض انگلها قرار گرفته اند.

 

تغذیه سگ باردار و شیرده

مناسبترین تغذیه برای سگ حامله و شیرده غذاهای زودهضم، با پروتئین بالا و کیفیت مناسب میباشد.

در صورتیکه که سگ شما بیمار است حتما برای او غذاهای ساده و زودهضم و مغذی آماده کنید، برنج پخته شده به همراه سینه مرغ  غذایی سالم برای سگهایی است که مشکلات گوارشی دارند

غذای سگ باردار و شیرده

 

سخن پایانی:

از اینکه تا پایان مقاله ی "رژیم غذایی سگ، چه غذایی به سگمان بدهیم؟" با پت لینک همراه بودید از شما سپاسگزاریم، امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما مفید بوده باشد و بتوانید با تغذیه ی سالم و در نظر گرفتن یک رژیم غذایی مناسب برای سگ خود از او به خوبی نگهداری و حفاظت کنید.

شما می توانید انواع غذای سگ و تشویقی را از پت شاپهای مختلف تهیه نمایید اگر در نزدیکی محل سگونت خود پت شاپی را نمی شناسید میتوانید از طریق لینک لیست دامپزشکی ها و با مشخص کردن فیلترهای استان و خدمات، لیستی از تمامی پت شاپها را در نزدیکی خود به همراه آدرس و اطلاعات تماس آن مشاهده نمایید.

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" سلام . خیلی ممنونم ازتون . مطلب عالی و کاملی بود . مخصوصا اون چندتا نکته ای که از تجربیات خودتون در پخت غذای سگ ، اضافه کردین به متن . سپاس فراوان و خداقوت . "

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400