بررسی انواع دلایل التهاب پنجه گربه | زخم ، آبسه پاهای گربه و یا بیماری های مرتبط!!!
بررسی انواع دلایل التهاب پنجه گربه | زخم ، آبسه پاهای گربه و یا بیماری های مرتبط!!!

انواع التهاب های کف دست و پای گربه

مدت مطالعه 10 دقیقه

شده تا حالا موقع بازی با گربه ی ملوست متوجه بشی پنجه ها یا پاستیل های رنگی گربه دلبرت 🐾 ملتهب شده؟! یا شاید هم متوجه لنگ زدن گربه تون موقع راه رفتن شده باشی و در پی این مشکل راهی سایت پت لینک شدی، حتما با دیدن این ورم و التهاب خیلی نگران شدی 😞 اما بزار همین اول خیالتو راحت کنم که خیلی جای نگرانی نیست!! چون تو این مطلب اول به سراغ شناخت انواع التهاب های کف دست و پای گربه  میریم و پس از آن علل و نحوه ی درمان مشکلاتی که مرتبط به آسیب دیدن بافت های نرم پای گربه ها میشه رو بررسی میکنیم. کافیه تا آخر این مقاله با من همراه باشی تا کلی نکات آموزنده و کاربردی درباره ی انواع التهاب و ورم کف دست و پای گربه یاد بگیری که خیلی بهت کمک میکنه؛ پس اگه آماده ای بزن بریم... 😏

📌 میدونید که ما به عنوان سرپرست حیوانات خانگی در مقابل این کوچولوها مسئولیم و باید به خوبی ازشون نگهداری کنیم یکی از کارهای خوبی که لازمه برای گربه یا سگ پشمالومون انجام بدیم تهیه ی شناسنامه ی آنلاینه 📜

البته این رو بدون این شناسنامه آنلاین کاربردش برای خودته تا به اطلاعات حیوانت همیشه دسترسی داشته باشی و اگر خدایی ناکرده حیوونت گم بشه اون زمانه که کسی میتونه با اسکن کردن گردنبند کیوآر کد حیوون شما رو به راحتی پیدا کنه، فقط با صرف چند دقیقه میتونی روی لینک ثبت حیوانات خانگی کلیک کنی و اونجا مراحل ثبت شناسنامه ی آنلاین حیوان خونگیتو انجام بدی، ثبت حیوانات تو پت لینک رایگانه و بعد میتونی یه گردنبند کیو آر کد زیبا هم با قیمت بسیار مناسب خریداری کنی که هم جنبه زیبایی داره هم یه شناسنامه همراه همیشه کنار کوچولوته 😍

 پلاک گردنی حیوان | پلاک کیو آر کد و شناسنامه حیوانات

دیگه بدون معطلی مستقیم شیریجه بزنیم تو موضوع مهمی که قراره تو این مطلب بررسیش کنیم یادتون نره هر سوالی داشتین انتهای این مقاله میتونید از من بپرسید منم با کلی تحقیق و بررسی  جواب سوالاتتون رو میدم من عاشق حیوونام و از خوندن و تحقیق کردن در رابطه با اونا لذت میبرم از طرفی شمایی که وقت میزاری و مطلب در مورد حیوانات میخونی برای من خیلی خیلی عزیزی 😍

 

در این مقاله چه خواهیم خواند؟

علائم التهاب پنجه در گربه ها

دلیل التهاب پنجه های گربه (8 دلیل مهم)

انواع تورم در پنجه گربه ها

تورم در تمام پنجه های گربه و بیماری های مرتبط

تورم در چند پنجه و بیماری ها و آسیب های مرتبط

تشخیص التهاب پنجه گربه ها

درمان التهاب های کف دست و پای گربه

و اما کلام آخر...

 

علائم التهاب پنجه در گربه ها

معمولا التهاب کف دست و پای گربه 😽 رو میتونی با یک نگاه ساده به راحتی ببینی اما خٌب گاهی اوقات خزهای اطراف پنجه مانع از دیدن التهاب میشه پس باید هر گونه لنگ زدن و درد گرفتن موقع راه رفتن حیوان رو جدی بگیری اگه دیدی پیشی ملوست موقع دویدن و پریدن درد میکشه مثلا یه پاشو بالا میگیره یا اونو میکشه احتمال التهاب پنجه ی گربه وجود داره که مهمترین علائم التهاب کف دست و پای گربه مورادیه که در ادامه براتون نوشتم، فقط قبلش بهت بگم هرچند ما راه های درمانی میگیم اما قبل از هر چیز بهتره با یه دامپزشک هم مشورت کنی:

قرمزی پوست پنجه گربه

کاهش اشتها حیوان

لنگیدن موقع راه رفتن در گربه ها

کاهش فعالیت و تحرک پشمالوی محترم!

ترشح و بوی بد پنجه های گربه

لیس زدن یا گاز گرفتن پنجه ها در گربه ها

پنجه های ملتهب و تب دار که با لمس داغ هستند!!!

علائم التهاب پنجه در گربه ها | انتقال قارچ پوستی از گربه به انسان

خب با علائم آشنا شدیم حالا بریم ببینیم دلیل اینکه پنجه گربه ما ملتهب شده چیه!؟

دلیل التهاب پنجه های گربه (8 دلیل مهم)

شاید برات این سوال پیش اومده باشه که چه بیماریهایی باعث التهاب پنجه ی گربه میشه؟ من کلی بررسی کردم و همه ی این دلایل رو خوب میدونم و در ادامه بصورت کامل بهت توضیح میدم، به صورت کلی این دلایل میتونه به دو دسته وجود یک بیماری در بدن حیوان که معمولا باعث التهاب تمام پنجه ها میشه و یا آسیب سطحی و یا آسیب به یک یا دو پنجه باشه که قبل از اینکه به سراغ هشت دلیل التهاب بریم بهتره تورم در پنجه ها رو در این دو دسته نگاهی کنیم:

 

انواع تورم در پنجه گربه ها

گربه ها ممکن است به دلایل زیادی دچار تورم پنجه ها و پاها بشن که ممکنه علت ورم پای گربه ما یک بیماری باشه که در این صورت این ورم در تمام پاهای اونها دیده میشه که میتونه سه دلیل اصلی داشته باشه و در ادامه توضیح میدم و یا ممکنه صرفا در برخی از پنجه هاشون متوجه ملتهب شدن پنجه گربه بشیم که کمتر نگران کنندس و باز هم در ادامه بررسی میکنیم. 

 

اگر تمامی پنجه های گربه التهاب داره :

بیماری قلبی در گربه: بیماری قبلی گربه میتونه جریان طبیعی خون رو کند کنه که در نهایت منجر به نشت مایع از رگ های خونی و تورم بافت می شه و این موضوع میتونه نگران کننده باشه!!!

بیماری کبد: کبد آلبومین (نوعی پروتئین) می سازهکه به حفظ مایع در رگ های خونی کمک می کنه. بیماری کبدی پیشرفته می تواند منجر به کاهش سطح آلبومین خون و در این حالت شما شاهد تورم در پنجه های گربه خود هستید.

بیماری کلیوی: گربه های مبتلا به بیماری کلیوی آلبومین را در ادرار خود از دست میدهند، که این از دست دادن آلبومین احتمال نشت مایع از رگ های خونی و به بافت اطراف را بیشتر می کنه و نتیجتا منجر به التهاب در پنجه های حیوان میشه.

عفونت‌های سیستمیک: عفونت‌های باکتریایی، ویروسی، قارچی و سایر انواع عفونت‌ها میتونند منجر به تورم در پنجه های گربه ها شوند، علاوه بر این ممکنه به دلیل عفونت غدد لنفاوی با التهاب در پنجه های گربه خود رو به رو شویم.  

 

اگر صرفا یک یا دو پنجه گربه ملتهب هست:

در ادامه هشت دلیلی که میتونه منجر به این التهاب شود رو بررسی میکنیم .

1.بیماری کف پنجه گربه (pododermatitis)

اولین دلیل و شایع ترینشون همین بیماری پنجه گربه که با نام Sore Hocks شناخته میشه است، در واقع التهاب پوستی پنجه است که بر روی کف پنجه ظاهر شده و یکی از مریضیهای شایع بین سگ و گربه هاست و امکان داره حیوان در هر سن و نژادی به آن مبتلا شود قبلا هم به صورت مفصل تو مقاله "بیماری کف پنجه یا پودو درماتیتیس در سگ ها و گربه ها(Pododermatitis) "

لازمه بدونید احتمال داره گربه ی مبتلا به پودودرماتیت، FIV (ویروس ایدز) مثبت هم داشته باشه؛ در این بیماری پاستیل گربه، بین انگشتان دست یا پای حیوان، ناخن و چینهای ناخن زخم خواهد شد. یکی از مهمترین علائم پودودرماتیت التهاب و تورم پنجه ی خوشگل گربه هاست.

همونطور که گفتم این بیماری پنجه گربه ای رایج بوده و برای همین من در مقاله ای جداگانه این بیماری، علائم، نحوه ی تشخیص و روشهای درمانی آن رو کاملا توضیح دادم که در بالا برات لینک کردم و راحت میتونی بهش دسترسی داشته باشی، خب بریم سراغ دلیل بعدی که میتونه منجر به ملتهب شدن پنجه گربه ها بشه.

بیماری کف پنجه گربه (pododermatitis) | عکس قارچ گربه

2.آبسه پنجه گربه و التهاب آن

تا حالا شده دندونت آبسه کنه؟ میدونی که آبسه یعنی بخشی از پوست که از چرک پر شده است و معمولا بر اثر یک آسیب دیدگی ایجاد می شود در واقع این عفونت در زیر پوست پنجه ی گربه ها ایجاد شده و با علائم مانند قرمزی و تورم شدید همراه است. اگر گربه ی اهل دعوایی داری احتمال بروز آبسه در پنجه و پاهایش فراوانه، آبسه و ورم پاهای این کوچولو طوری است که گربه اجازه نمیده بهش دست بزنی!!!

آبسه وقتی ایجاد میشه که باکتری به زخم وارد شده و پوست جدیدی رو ایجاد میکنه که باکتریها را در خود محبوس کند در این موقع است که فشار وارد شده سبب ورم و التهاب اون بخش شده و گربه شروع به لیس زدن بخش آسیب دیده می کنه گاهی اوقات هم ممکن است یک جسم خارجی مثل چوب یا خار باعث آبسه پنجه ی گربه ها شود.

آبسه پنجه گربه و التهاب آن | عکس پنجه گربه فانتزی

 

درمان آبسه پنجه گربه ها

معمولا دامپزشک برای درمان آبسه پنجه و پاهای گربه اول از همه کف پاها را شیو میکنند و بعد زخم را فشار میدهد تا اگر جسم خارجی در آن وجود دارد خارج شود و در آخر دامپزشک محل زخم رو پانسمان کرده و داروهایی برای حیوان تجویز میکنند تا باعث خشک شدن این عفونت بشه.

3.التهاب پای گربه و واکنش به تزریق

اگه به تازگی برای پیشی قشنگت 😸 واکسن تزریق کردی و متوجه ورم یا التهاب بر روی پای حیوان شدی جای تعجب نداره چون معمولا گربه ها واکسنها و بیشتر تزریقات را از پای خود دریافت میکنند احتمال ورم وجود داشته و این التهاب در حقیقت واکنشی به تزریق انجام شده است، تو مطلب چرا واکسن برای گربه ها ضروریه ، ضروت انجام واکسیناسیون گربه ها رو بهت گفتم و تو مقاله برنامه واکسیناسیون گربه ها هم کامل بهت توضیح دادم چطور پیشی نازتو با برنامه درست واکسیناسیون کن، بهت پیشنهاد میکنم حتما در این موارد اطلاعاتتو بالا ببری تو الان یه گربه داری که مسئولانه داری این مقاله رو براش میخونی و ازت ممنونم که اینقدر مامان یا بابای خوبی هستی

التهاب پای گربه و واکنش به تزریق | درمان ضرب دیدگی پای گربه

4.رشد بیش از حد ناخنها و التهاب پنجه ها

اگه ناخنهای گربه بیش از اندازه بلند شود و به آن بی توجهی کنی ناخنهای حیوان مستعد شکستن یا پیچ خوردگی بوده و امکان داره برگشت ناخن و رشد مجدد آن موجب ورم پنجه گربه قشنگت بشه! یادمه این اتفاق حتی برای خود منم یه بار افتاد برای قشنگی یکی از ناخونهای پامو بلند کرده بودم که متاسفانه با برگشت ناخن و عفونت ناخن پا رو به رو شدم و باید اعتراف کنم درد بدی هم داره!!! از آنجاییکه گربه سانان عادت دارند ناخنهای خودشون رو روی سطح کشیده و صاف کنند خرید اسکرچر براشون خیلی مهمه چون میتونن ناخنهاشون رو با آن صاف کنند گربه ای که اسکرچر نداره سعی میکنه ناخن هاشو با کشیدن روی مبل یا بقیه ی لوازم خونه صاف کنه.

موقع گرفتن ناخن گربه حواست باشه که خیلی به بخش صورتی ناخنش که محل تجمع رگهای خونی است نزدیک نشی چون موجب درد و خونریزی میشه.

رشد بیش از حد ناخنها و التهاب پنجه ها | از کجا بفهمیم پای گربه شکسته

5.نیش حشرات و التهاب دست و پای گربه

واکنش آلرژیک به نیش حشرات هم یکی دیگه از دلایل التهاب های کف دست و پای گربه است. فرقی نداره گربه داخل خونه باشه یا محیط بیرون به هر حال گربه ها مستعد نیش حشرات هستند، به خصوص که این قشنگا عادت دارند با پنجه حشرات رو شکار کنند و این موضوع ممکنه باعث بشه حشره پنجه ی پشمالوی گربه رو نیش بزنه و در نتیجه باعث التهاب پنجه حیوون میشه.

نیش حشرات و التهاب دست و پای گربه | پماد تتراسایکلین برای زخم گربه

6.ملتهب شدن پنجه ی گربه در اثر آلرژی

آلرژی و حساسیت از جمله مشکلاتی است که فقط انسان ها با آن دست و پنجه نرم نمیکنند و بسیاری از حیوانات از جمله گربه سانان گرفتار آن هستند.

گربه های مبتلا به آلرژی نسبت به خیلی از ذرات موجود در هوا که تنفس میکنند حساس هستند مانند گرده ی گل و گیاهان، این آلرژی میتونه بر اثر خوردن مواد خوراکی که به آن حساسیت دارند یا لمس آن ها تحریک شده و یکی از علائم آلرژی تورم پنجه ی حیوان است به خصوص اگه بر روی مواد آلرژی زایی مثل مواد شیمیایی یا گرده ی گلها راه بره قبلا الرژی در سگ ها رو بررسی کردم بهتون قول میدم به زودی آلرژی در گربه ها رو هم براتون روی سایت قرار میدم که با خیال راحت اطلاعاتتون رو در این زمینه هم کامل کنید، اما اگر سوالی دارین میتونید تو بخش دیدگاه ها برای من بنویسید.

در واقع مهمترین محرکهای آلرژی زا عبارت است از گرد و خاک، چمن و گرده ی گل ها. همونطور که گفتم آلرژی و حساسیت غذایی هم میتونه موجب بروز این مشکل در گربه ی بانمکت بشه. از علائم دیگه ای که ممکنه آلرژی برای گربه ها به همراه داشته باشه میشه به عطسه، سرفه، خس خس سینه و مشکل در تنفس، خارش، قرمزی پوست، عفونت گوش یا چشم، آبریزش از چشم و بینی، لیسیدن و گاز زدن بدن، اسهال و استفراغ اشاره کرد.

ملتهب شدن پنجه ی گربه در اثر آلرژی | درمان ضرب دیدگی دست گربه

حالا برای جلوگیری از ایجاد آلرژی و التهاب دست و پای گربه چه باید کرد؟ 😺 به عنوان سرپرست و صاحب گربه مسئولیت داری که حواست به وجود مواد آلرژی زا در اطراف حیوان باشه و به محض مشاهده ی کوچکترین علامتی گربه رو پیش دامپزشک ببری تا از طریق تزریق آمپول یا دارو شدت آلرژی رو کاهش دهد. در صورتیکه حیوان آلرژی غذایی داره حتما با یک دامپزشک درباره ی برنامه ی غذایی گربه مشورت کن برای پیدا کردن دامپزشکی های اطراف میتونی از این لینک استفاده کنی چون ما با تشخیص محل سکونت شما سعی کردیم تو این صفحه دامپزشکی هایی که اطرافتون هست رو در پت لینک وارد کنیم : دامپزشکی های اطراف من

 

7.جراحت پنجه ها و التهاب آن

گاهی اوقات تورم پنجه ی گربه ها ناشی از ساییدگی، بریدگی، پارگی و زخم شدن پنجه گربه است دویدن و بازی کردن بچه گربه داخل یا حتی خارج خونه میتونه موجب وارد شدن آسیب به کف و دست و پای گربه و ملتهب شدن پنجه ها شود.

بهتر است اجسام تیز و شکستنی رو دور از دسترس گربه ها قرار دهید. قرار دادن سوزن، سنجاق، شکستنی ها، چاقو و... در دسترس گربه و در محل رفت و آمدش علت زخم شدن پای گربه بوده و میتونه خطر آفرین باشه.

حتی وقتی گربه رو با خودت بیرون میبری باید حواست باشه و اجازه ندی در مسیرهایی که شیشه ی شکسته، سطح ناهموار آسفالت؛ اشیای فلزی مانند قوطی های آبمیوه یا لبه ی تیز نرده ها قرار گرفته راه برود. خشکی کف پای گربه و بی توجهی به آن هم میتونه منجر به ورم پای گربه این طفلکی بشه.

جراحت پنجه ها و التهاب آن | درمان زخم پنجه گربه

8.عفونت های باکتریایی و قارچی

از دیگر دلایلی که امکان داره موجب متورم و دردناک شدن پنجه ی گربه و کف دست و پای حیوان شود عفونتهای باکتریایی و قارچی است. این باکتری ها میتونن از طریق آب و غذا یا از حیوانی دیگر به گربه ی کوچولوت منتقل شوند.

حواست باشه که گربه ها از طرق مختلف با عفونتهای قارچی در تماس هستند به خصوص بچه گربه هایی که بیشتر در حال بازیگوشی در خاک و چمن می باشند.

 

تشخیص التهاب پنجه گربه ها

همونطوری که قبلا هم گفتم تشخیص علت ورم پای گربه این کوچولوها به عهده ی دامپزشکه. معمولا وقتی گربه رو به کلینیک میبری دامپزشک اول از همه پنجه های خوشگل و کوچولوی گربه رو معاینه میکنه و ازت سوالاتی مانند فعالیت حیوان در داخل یا خارج خانه، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و... میپرسه و لازمه بصورت کامل و دقیق به این سوالات جواب بدی چون با اینکار به تشخیص و دلیل این التهابات به دامپزشک کمک میکنی اگه نیاز به بررسی دقیق تری باشه بیوپسی از بافت پنجه یا کشت باکتری برای اطمینان از وجود عفونت باکتریایی انجام خواهد شد.

تشخیص التهاب پنجه گربه ها | مسکن برای درد پای گربه

درمان التهاب های کف دست و پای گربه

همونطور که در این مقاله به آن پرداختیم التهاب های کف دست و پای گربه میتونه ناشی از انواع بیماری های پوستی گربه، زخم شدن پنجه ها، آلرژی، عفونت و باکتری، نیش حشرات و... باشه. دامپزشک بعد از تشخیص علت تورم و التهاب پنجه ی گربه از طریق تجویز دارو این مشکل را درمان می کند، اگر گربه به عفونت های باکتریایی و قارچی مبتلا شده باشه برای درمان عفونت پای گربه، آنتی بیوتیک و پماد ضد قارچ گربه و در صورتیکه آلرژی باعث التهاب پنجه ها باشد از طریق داروهایی مانند آنتی هیستامین این مشکل را رفع خواهد کرد ولی لطفا سرخود چیزی به گربتون ندین اونا مثل ما بدن قوی ندارن ممکنه هر اشتباهی باعث مرگشون بشه!

متاسفانه هنوز هم خیلی از سرپرستان حیوانات خانگی در صورت وجود هر گونه بیماری یا مشکل با تجویزهای خودسرانه جون این طفلکی ها رو به خطر می اندازند من به هیچ عنوان درمان خانگی قارچ پوستی گربه  یا دیگر بیماریهای پوستی را توصیه نمیکنم و ازت میخوام در صورت مشاهده ی هر گونه تغییر در رفتار یا ظاهر پیشی ملوست برای تشخیص و درمان بیماری، گربه ی دوست داشتنیت رو پیش دامپزشک ببری.

 

و اما کلام آخر...

اول از همه به خاطر اینکه تا آخر این مقاله با من همراه شدی ممنونم و امیدواریم این مقاله برات مفید بوده باشه، ازت میخوام حواست به پنجه های گوگولی پیشی نازت 😻 باشه و هر گونه تغییر در نحوه ی راه رفتنش رو جدی بگیری گاهی اوقات علت لنگیدن پای گربه به خاطر ملتهب و دردناک شدن پنجه ها بوده و گربه نمیتونه به درستی راه بره. مطمئن باش اگه گربه رو به موقع پیش دامپزشک ببری این بیماری خیلی سریع تشخیص و برای رفع آن اقدام خواهد شد.

میتونی برای پیدا کردن کلینیک های نزدیک خونه از لینک لیست دامپزشکی ها کمک بگیری و خیلی سریع و راحت لیستی از نزدیکترین کلینیکها رو نزدیک خونه پیدا کنی به همین راحتی! در آخر هم ازت میخوام اگه نظر یا سوالی درباره ی مطالب این مقاله داری یا حتی تجربه ای از التهاب کف دست و پای گربه ی ملوست داشتی در بخش ثبت دیدگاه درج کنی تا هم به سوالاتت پاسخ داده بشه و هم افرادی که عاشق حیوانات 😍 هستند بتونند از تجربیاتت استفاده کنن.

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" برای این مطلب دیدگاهی نوشته نشده است " هرگونه سوال ، ابهام یا نظری دارید برای ما بنویسید ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400