برنامه واکسیناسیون بچه گربه + مراقبت های بعد از واکسن در گربه ها
برنامه زمانی واکسیناسیون گربه (عوارض و نکات مهم)

برنامه زمانی واکسیناسیون گربه (عوارض و نکات مهم)

مدت مطالعه 6 دقیقه

ما در این مقاله از پت لینک تصمیم داریم به معرفی برنامه زمانی واکسن گربه همراه با نکات مهم و عوارض واکسیناسیون بپردازیم، اگر شما هم سرپرست گربه هستید یا تصمیم دارید گربه ای را به خانه آورده و از آن نگهداری کنید حتما یکی از سوالات شما زمان واکسن زدن بچه گربه است که برای مثال اولین واکسن گربه در چند ماهگی لازم است تزیق شود و یا برنامه زمانبندی واکسن گربه چیست که در ادامه به صورت کامل به شما خواهم گفت، مطالعه ی این مطلب را از دست ندهید.

در این مقاله چه خواهیم خواند؟

اهمیت واکسیناسیون گربه

نکات مهم در رابطه با تزریق واکسن گربه

واکسیناسیون گربه (برنامه زمانی + واکسن‌های ضروری)

واکسن سه گانه گربه (FVRCP)

تزریق واکسن هاری به گربه ها

جدول زمانبندی واکسن گربه

اولین واکسن گربه در چند ماهگی است؟

واکسن های غیرضروری برای گربه ها

عوارض و نگهداری بعد از واکسیناسیون گربه

عوارض نزدن واکسن گربه

واکسن گربه در منزل

قیمت واکسن گربه

مراقبتهای بعد از تزریق واکسن گربه

 

 

اهمیت واکسیناسیون گربه

گربه ها حیواناتی دوست داشتنی و سرگرم کننده هستند که تماشای حرکات شیطنت آمیز و گاهی عجیب و غریب آنها می تواند لبخند به لب هر کسی بیاورد و استرس شما را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. نوازش کردن یک گربه در حالیکه سرشار از لذت و آرامش در کنار شما خر خر می کند، یکی از لذت بخش ترین تجربه ها خواهد بود. گربه ها حیوانات تمیز و جذابی هستند و افراد زیادی در سراسر دنیا تمایل به نگهداری از این حیوان ملوس و مغرور در خانه دارند.

اهمیت واکسیناسیون گربه | واکسن های ضروری گربه

بطورکلی گربه ها حیوانات مستقلی هستند و با فراهم کردن شرایطی مانند غذا، آب و تعویض به موقع خاک و البته شرایط و وسایل لازم و کافی برای سرگرم شدن و بازی کردنشان، در آرامش زندگی خواهند کرد البته باید بدانید که شما بعنوان سرپرست گربه ها مسئولیتهای دیگری هم دارید که واکسیناسیون یکی از مهمترین آنها میباشد.

واکسیناسیون گربه میتواند از گربه ها در برابر انواع بیماریهای عفونی، ویروسی و باکتریایی محافظت کند.

 

نکات مهم در رابطه با تزریق واکسن گربه

چند نکته مهم در زمینه تزریق واکسن به گربه ها وجود دارد که لازم است قبل از هر چیز بدانید:

🔖یکی اینکه واکسنهای گربه، حیوان شما را نسبت به انگلها ایمن نمیکنند و مخصوصاً اگر گربه شما به خارج از خانه رفت و آمد دارد، لازم است هر چند ماه یکبار درمان ضدانگلی برای مقابله با انگلهای احتمالی انجام دهید. البته اگر گربه ای دارید که فقط در خانه است شاید دامپزشک هر سال یکبار این درمان را پیشنهاد کند.

🔖موضوع بعدی این است که مجموعه واکسنهای گربه یا به عبارتی واکسن سه‌ گانه گربه ، برای ایمن کردن گربه در برابر مجموعه بیماریهای مختص گربه هاست و به جز بیماری هاری که بین انسان و گربه مشترک است، این بیماریها هیچ یک قابل انتقال به انسان نیستند. بیماریهای متعددی وجود دارند که گربه ها سالانه به آن مبتلا شده و در بسیاری از موارد باعث مرگ حیوان با عذاب زیاد می شوند و به همین دلیل واکسیناسیون به موقع گربه ها اهمیت زیادی دارد.

 

واکسیناسیون گربه (برنامه زمانی + واکسن‌های ضروری)

بطورکلی واکسنهای گربه 🐱 به دو دسته ی واکسنهای اصلی (اجباری) و واکسنهای اختیاری تقسیم میشوند. واکسنهای اصلی شامل موارد ذیل میباشند:

 

واکسن سه گانه گربه (FVRCP)

واکسنهای هرپس ‌ویروس، پن‌لوکوپنی و کلسی ‌ویروس که با نام واکسن سه گانه شناخته میشود جزء واکسنهای اصلی گربه به حساب می آیند که در 2 ماهگی گربه تزریق می شود. البته درصورتیکه به تازگی سرپرستی گربه ای را قبول کرده اید که بزرگسال است و نمیدانید که واکسینه شده یا نه، میتوانید یک دوره کامل واکسیناسیون را به تشخیص دامپزشک برای او انجام دهید.

 

💉واکسن panleukopenia (FPV):

واکسن پنلوکوپنی یا پاراویروس در واقع بیماری عفونی است که معمولا بچه گربه ها به آن مبتلا شده و با علائمی مانند اسهال، استفراغ، کم اشتهایی و کاهش انرژی بروز کرده و می تواند به مرگ گربه منتهی شود به همین دلیل این واکسن یکی از مهمترین واکسن هایی است که به تزریق آن برای بچه گربه ها انجام میشود.

💉واکسنCalicivirus  (FCV):

واکسن کلسی ویروس نیز از گربه در برابر بیماری تنفسی و عفونت ریوی محافظت میکند، کلسی ویروس در گربه ها با علائمی مانند زخمهای پیش رونده دهانی، التهاب لثه و دندان، عطسه و ریزش مو همراه بوده و درصورت عدم درمان به موقع، کشنده خواهد بود.

واکسنCalicivirus  | برنامه زمانی واکسن گربه

 

💉واکسن  herpes(FHV):

واکسن هرپس نیز مانع از ورود ویروس هرپس به بدن

گربه میشود، این ویروس با عفونت شدید ریه همراه بوده و ترشحات بینی، عطسه و زخم قرنیه از جمله علائم آن میباشد.

 

تزریق واکسن هاری به گربه ها

از دیگر واکسنهای ضروری برای گربه ها که باید در 3 ماهگی تزریق شود واکسن هاری نام دارد. تزریق واکسن هاری برای محافظت از گربه و خود شما ضروری است، توجه داشته باشید که این واکسن باید مطابق نظر دامپزشک، تکرار شود.

 

جدول زمانبندی واکسن گربه

 

سن گربه

نوع واکسن

تکرار واکسن

6 تا 8 هفتگی

FVRCP

تکرار 3 تا 4 هفته بعد

9 تا 11 هفتگی

FVRCP

تکرار 3 تا 4 هفته بعد

12 تا 15 هفتگی

FVRCP + FeLV

تکرار یک سال بعد

16 تا 20 هفتگی

FVRCP + Rabies

تکرار یک سال بعد

 

📌نکته: واکسن FVRCP (سه گانه یا تری کت) شامل پن لکوپنی، کلسی ویروس، رینوتراکئیت ویروسی و واکسن Rabies، هاری میباشد.

 

اولین واکسن گربه در چند ماهگی است؟

گربه های مادر در طول شیردهی آنتی بادی های بدن خود را از طریق شیر به بچه گربه ها منتقل می کنند. این آنتیبادیها تا حدی بدن بچه گربه ها را در برابر بیماریها محافظت می کند. اما همین آنتی بادیها در واکنش بدن بچه گربه به واکسیناسیون نیز اختلال ایجاد میکنند یا حتی عملکرد صحیح واکسن را غیرفعال میکنند.

به همین دلیل، واکسیناسیون بچه گربه از 6-8 هفتگی (یک و نیم ماهگی تا دو ماهگی) شروع می شود و هر 3-4 هفته یک بار تا زمانی که بچه گربه به سن 4 تا 5 ماهگی برسد، تکرار می شود. واکسن های اصلی باید یک سال پس از سری اولیه مجدداً تکرار شوند.

 

واکسن های غیرضروری برای گربه ها

گروه دیگری از انواع واکسن گربه که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد جزء واکسنهای غیرضروری و اختیاری است اما به هر حال ما مسئولیت یک حیوان را قبول کرده ایم که بهتر است در این زمینه کوتاهی نکنیم.

💉واکسن لوسمی گربه سانان:

با وجود اینکه واکسن لوسمی در گروه واکسنهای غیرضروری است اما به شما پیشنهاد میکنیم حتما گربه ی خود را برای دریافت این واکسن به دامپزشکی ببرید، از آنجاییکه این بیماری از طریق ادرار، بزاق و ترشحات بینی، از گربه ی آلوده منتقل شده و با شدت گرفتن آن موجب سرطان خون میشود بهتر است در صورتیکه گربه ی شما با دیگر گربه ها تماس دارد حتما این واکسن را برای گربه تزریق نمایید، واکسن لوسمی دو دوز داشته و گربه ها باید با فاصله ی 3 تا 4 هفته ای آن را دریافت کنند.

💉واکسن بورتدلا (سیاه سرفه):

این واکسن مانع از ابتلای گربه به این بیماری باکتریایی شده و باید در چند ماهگی تزریق شود، سیاه سرفه سبب ضعف در سیستم تنفسی گربه ها شده و علائمی مانند تب، عظسه، تنفس با صدای بلند، تنگی نفس و تورم غدد لنفاوی خواهد داشت.

💉واکسن کزاز گربه:

همانطور که میدانید کزاز از طریق زخم میتواند به بدن گربه منتقل شود، به همین دلیل بهتر است بچه گربه واکسن کزاز را دریافت کند.

📌نکته: چنانچه زمان واکسیناسیون گربه را فراموش کرده اید لازم است در اولین فرصت به دامپزشک مراجعه کرده تا واکسن گربه تزریق شود، در صورتیکه فاصله ی بین واکسنها طولانی شود امکان ابتلا به بیماری افزایش می یابد.

 

عوارض و نگهداری بعد از واکسیناسیون گربه

معمولا واکسن گربه با عوارضی مانند تب، بی حالی، کم شدن اشتها، اسهال، استفراغ، تورم و قرمزی در ناحیه ی تزریق همراه خواهد بود که جای نگرانی نبوده و بعد از مدتی این علائم از بین میروند، توجه داشته باشید چنانچه این علائم بیش از دو روز طول بکشد باید گربه ی خود را نزد دامپزشک ببرید.

عوارض واکسیناسیون گربه | خطرناکترین عوارض واکسن گربه

عوارض نزدن واکسن گربه

در صورتیکه بچه گربه و گربه ها در طول زندگی واکسنهای ضروری را در دریافت نکنند به احتمال زیاد به انواع بیماریهای کلسی ویروس، دیستمپر، لوسمی و رینوتراکیت ویروسی مبتلا خواهند شد. در واقع عدم دریافت واکسیناسیون در دراز مدت سلامت گربه ها را به خطر انداخته و متاسفانه به دلیل اینکه واکسن گربه خیابانی (البته شایسته تر است از عبارت "گربه شهری" استفاده کنیم) انجام نشده و گربه های شهری  تحت نظر دامپزشک نیستند در مقایسه با گربه های خانگی به بیماریهای بیشتری مبتلا میشوند. البته توجه داشته باشید تماس گربه ی واکسینه شده با گربه ی خیابان یا گربه ای که واکسن دریافت نکرده برای گربه ی واکسن زده خطری نخواهد داشت. و تنها خطر امکان ابتلا به انگل است که با انجام دوره ای سه ماهه درمان ضدانگلی (قرصهای مخصوص ضد انگل) این نگرانی نیز مرتفع خواهد شد.

 

واکسن گربه در منزل

گربه ها معمولاً از جابجایی خوششان نمی آید و در روزهای رفت و آمد به دامپزشکی، استرس زیادی را در ترافیک و کلینیک، تجربه می کنند. برخی از صاحبان حیوانات خانگی به دلیل تعداد بالای گربه هایی که تحت سرپرستی دارند یا کمبود وقت یا به دلایل دیگر، ترجیح می دهند واکسیناسیون و سایر اعمال روتین بهداشتی حیوان، در محل زندگی حیوان انجام شود.

واکسن گربه در منزل | واکسن گربه خیابانی

انجام واکسیناسیون گربه در محل یکی از خدماتی است که برخی از دامپزشکیها ارائه میدهند، کافیست به دامپزشکیهایی که این خدمت را ارائه میدهند برای واکسیناسیون گربه در خانه درخواست دهید تا نیروی آموزش دیده  از طرف کلینیک دامپزشکی به محل شما اعزام شود. لطفاً پیش از انتخاب دامپزشکی موردنظر خود حتماً با کلینیکها تماس گرفته و از ارائه خدمات استاندارد و درست مطمئن شوید. چنانچه ساکن تهران هستید میتوانید از طریق لینک "لیست دامپزشکی های سیار در تهران" با دامپزشکیهای سیار و خدمات آنها آشنا شوید.

 

قیمت واکسن گربه

قیمت واکسن سه گانه گربه در سال 1401 برای هر دوره حدوداً مبلغ 350000 تومان و قیمت واکسن هاری حدود 200000 تومان میباشد، یعنی یک دوره کامل واکسیناسیون گربه تقریباً حدود 1200000 تومان هزینه خواهد داشت. توجه داشته باشید در صورت عدم اطلاع از سابقه واکسیناسیون گربه، دامپزشک به شما پیشنهاد میکند یک دوره کامل واکسیناسیون گربه را انجام دهید.

 

مراقبتهای بعد از واکسن گربه

از جمله مهمترین مراقبتهای بعد از واکسن بچه گربه یا گربه ی بالغ میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • محلی گرم و آرام را به جهت استراحت گربه فراهم نمایید.
  • در صورتیکه حیوان خانگی دیگری دارید از گربه دور نگه دارید.
  • ظرف غذا و آب را در نزدیکی گربه قرار داده و اجازه دهید هر زمانی که تمایل داشت غذا بخورد.
  • از نوازش و بازی کردن با حیوان خودداری کنید و او را برای استراحت به حال خود بگذارید. (البته نباید محبت خود را از گربه دریغ کنید!)
  • حتما وضعیت گربه را مرتبا بررسی کنید تا در صورت بروز عوارض شدید بتوانید فورا با دامپزشک تماس بگیرید.
  • معمولا گربه ها بعد از تزریق واکسن بی اشتها میشوند پس بهتر است غذاهای مورد علاقه ی گربه را برایش آماده کنید ولی اصرار به غذا دادن به حیوان نکنید.
  • لرزش گربه بعد از واکسن ، تشنج، از هوش رفتن و سردی بدن از جمله علائمی است که در صورت بروز آن باید سریعا گربه را نزد دامپزشک ببرید.
  • بهتر است بعد از تزریق واکسن بلافاصله از دامپزشکی خارج نشده و نیم ساعت آنجا حضور داشته باشید تا در صورت بروز علائم غیرعادی، دامپزشک گربه ی شما را معاینه کند.

سخن پایانی:

ضمن تشکر از همراهی شما تا انتهای این مقاله، امیدواریم اکنون که مقاله ی "برنامه زمانی واکسن گربه " را مطالعه کرده اید متوجه شده باشید که واکسن گربه چند ماهگی شروع شده و در چه فواصل زمانی باید تزریق شود همچنین با عوارض و مراقبتهای بعد از واکسیناسیون گربه آشنا شده باشید و حتما در زمان دقیق گربه ی خود را به جهت دریافت واکسن نزد دامپزشک ببرید.

شما میتوانید از طریق صفحه ی اطلاعات مراکز خدماتی حیوانات اسامی تمامی کلینیک های سیار و دامپزشکی های تهران و شهرستان را مشاهده نمایید.

 

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" برای این مطلب دیدگاهی نوشته نشده است " هرگونه سوال ، ابهام یا نظری دارید برای ما بنویسید ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400