بیماری پودودرماتیت در سگ و گربه
بیماری کف پنجه یا پودودرماتیت در سگ ها و گربه ها (Pododermatitis)

بیماری کف پنجه یا پودودرماتیت در سگ ها و گربه ها (Pododermatitis)

مدت مطالعه 5 دقیقه

یا تا به حال در خصوص بیماری کف پنجه یا پودودرماتیت در سگ ها و گربه ها (Pododermatitis) شنیده اید؟ میدانید سگ، گربه یا حیوانات خانگی شما چگونه در معرض این بیماری قرار دارند و به آن مبتلا می شوند؟ میدانید علائم این بیماری چیست و چگونه بروز میکند؟ با روشهای درمانی بیماری کف پنجه آشنایی دارید؟ اگر شما هم تاکنون در خصوص این بیماری نشنیده اید یا اطلاعات کاملی در خصوص آن ندارید و مسئولیت نگهداری از حیوانات خانگی نظیر سگ، گربه و خرگوش را به عهده دارید مطالعه ی این مقاله از پت لینک را از دست ندهید.

همچنین اگر حیوان خانگی شما نیاز به چکاپ و واکسیناسیون، جراحی، سونوگرافی و رادیولوژی داشته و شما به دنبال کلینیکهای دامپزشکی در نزدیکی محل سکونت خود هستید میتوانید با مراجعه به صفحه ی "اطلاعات مراکز خدماتی حیوانات" و با مشخص کردن منطقه ی مورد نظر خود اسامی و اطلاعات کلینیک های دامپزشکی در اطراف محل سکونت خود را مشاهده نمایید.

 پودودرماتیت یا حساسیت در سگ و گربه چیست؟ 

 پودودرماتیت به انگلیسی Pododermatitis نوعی حساسیت در سگ یا گربه است که خودش را با زخم شدن ناخن حیوان نشان میدهد، این بیماری معمولا با نام (Sore Hocks) معرفی میشود،  پودودرماتیت یک نوع التهاب پوستی پنجه پا است، خرگوش ها بر خلاف سگ ها و گربه بر روی پاهای خود خز (موهای) ضخیمی دارند که ساییدگی و آسیب به پوست پنجه جلوگیری میکند، در صورتی که اصطکاک و فشار زیادی روی پنجه ها وارد شود موجب ضخم و عفونت میشود که در نهایت به بیماری پودودرماتیک منجر میشود، در سگ ها و گربه نیز این التهاب پوستی هر چند به دلیل مقاوم بودن پوست پنجه کم است ولی باز هم گاهی زخم شدن ناخن گربه و سگ و یا مرطوب بودن چین های ناخن و فضای بین انگشتان حیوان میتواند منجر به بیماری Pododermatitis  شود

 

بیماری پودودرماتیت در سگ و گربه

پودودرماتیت (Pododermatitis) یک بیماری التهاب پوستی پنجه بوده که معمولا موجب آسیب به پنجه ی سگ یا پاستیل گربه، فضای بین انگشتان، چین های ناخن، زخم شدن ناخن گربه و سگ میشود.

این بیماری در واقع با ایجاد ضایعاتی بر روی بخش پشتی پنجه های سگ و گربه بروز میکند. در حقیقت پودودرماتیت یک بیماری التهابی و رایج پوستی در سگ و گربه ها میباشد، علاوه بر سگ و گربه امکان دارد خرگوش نیز به این بیماری مبتلا شود و از آنجاییکه ممکن است این بیماری هیچ زمان بصورت کامل درمان نشود بهتر است تا جای ممکن از بروز این بیماری در حیوان خود جلوگیری کنید.

بیماری پودودرماتیت در سگ و گربه

گربه ها از نژادها و سنین مختلف ممکن است به این بیماری مبتلا شوند و در صورت ابتلا به بیماری کف پنجه معمولا تست بیماری FIV گربه ها هم مثبت خواهد شد. این بیماری در سگها نیز شابع بوده و بسیاری از سگها نیز به آن مبتلا میشوند در حقیقت درماتیت، التهاب پوست و پنجه ی سگ و گربه بوده که به دلایل مختلفی مانند انگل، عفونت، اختلالات  هورمونی و آلرژی در سگ و گربه پدیدار میشود. این ضایعات و التهابات معمولا بر روی بخش پشتی یکی از پنجه ها یا هر دوی پنجه ی سگ و گربه دیده میشود.

این ضایعات و برآمدگیهای قرمز رنگ در صورت عدم درمان به زخمهای دردناکی تبدیل میشوند که توان حرکت و راه رفتن را از سگ و گربه میگیرند.

 

علائم بیماری پودودرماتیت

معمولا این بیماری با علائمی به شرح ذیل همراه خواهد بود:

·       خارش

·       قرمزی

·       ریزش مو

·       آبسه و زخم

·       ضایعات قارچی

·       تغییر رنگ پوست

·       ندول یا برجستگی

·       خونریزی از پنجه ها

·       فلسی و پوسته پوسته شدن

·       التهاب و تورم پنجه گربه و سگ

·       کنده شدن پوست پنجه سگ یا گربه

·       ترشحات چرکی اطراف پنجه گربه و سگ

اگر تغییر رفتاری در سگ و گربه دیده و متوجه شده اید که حیوان پاهای خود را گاز گرفته یا لیس میزند حتما حیوان خود را به دامپزشک برده تا بعد از انجام معاینات دقیق، بیماری تشخیص و روند درمانی آغاز شود، گاهی اوقات ممکن است سگ یا گربه شروع به پنجه کشیدن بر روی زمین کرده و بخواهد با اینکار خارش پنجه ی خود را رفع کند اما باید بدانید این رفتار موجب وارد شدن آسیب به حیوان شده و عفونت یا زخم پنجه گربه و سگ را به همراه خواهد داشت.

علائم بیماری پودودرماتیت

شاید علت قرمز شدن پای سگ به دلیل بروز این بیماری باشد که تشخیص نهایی آن بعد از معاینه توسط دامپزشک مشخص خواهد شد. از آنجاییکه امکان دارد گربه ها شروع به لیسیدن بخش آسیب دیده کنند گردنبد الیزابت در گربه ها میتواند از تماس آنها با بخش آسیب دیده جلوگیری نماید.

 

بیماری کف پنجه یا پودودرماتیت چگونه ایجاد می شود؟

از جمله مهمترین دلایل بروز بیماری کف پنچه یا پودودرماتیت در سگ ها و گربه ها میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

·       آلرژی

·       انگلها

·       تومور و کیست

·       قارچ پنجه سگ

·       عفونتهای باکتریایی

·       ضعف سیستم ایمنی

·       مشکلات هورمونی مانند کم کاری تیروئید

·       عوامل محیطی مانند مواد شیمیایی، زمین ناهموار، رطوبت، گرده گیاهان

بطور کلی بیماری کف پنجه شامل درجه یا گریدهای ذیل می باشد:

·       Grade 1: بروز بیماری بدون علامت

·       Grade 2: علامت خفیف با پوستی سالم

·       Grade 3: بیماری متوسط و ایجاد زخم

·       Grade 4: تشدید بیماری، آبسته و آسیب به بافتهای عمیق تر پوست

 

پیشگیری از بیماری کف پنجه در سگ و گربه

برای جلوگیری از بروز این بیماری در سگ یا گربه لازم است به نکات ذیل توجه داشته باشید:

·       حتما پنجه ی سگ یا گربه ی خود را بررسی کنید تا در صورت بروز هر گونه علائم غیرعادی مانند زخم، خون، تورم و بوی غیرمعمول بتوانید با مراجعه ی به موقع به دامپزشک از بروز بیماریهای جدی تر جلوگیری کنید.

زخم پنجه گربه

·       برخی از نژادهای سگ مانند پودل، تریر و .. و برخی نژادهای گربه مانند پرشین، موهای بلندی در بین انگشتان خود دارند و زمانیکه شما سگ و گربه ی خود را از خانه خارج میکنید احتمال آلوده شدن موهای اطراف پاستیل حیوان وجود دارد پس بهتر است با یک قیچی موهای اطراف پنجه ی سگ و گربه را کوتاه کنید.

·       بالشتک، پد پنجه یا پاستیلها بخش صورتی یا مشکی رنگ و بدون مو در پنجه ها هستند که بسیار حساس بوده و شما باید مراقبت باشید تا گربه و سگ بر روی سطوح خیلی سرد و داغ نروند. درصورت وجود خشکی در پاستیل کف پای سگ و گربه میتوانید برای جلوگیری از ابتلای سگ و گربه به بیماری های مربوط به پنجه از نرم کننده پاستیل گربه، بالم پنجه سگ و وازلین برای پنجه سگ استفاده کنید.

پیشگیری از بیماری کف پنجه در سگ و گربه

·       بعد از پیاده روی سگ یا گربه برای تمیز کردن پنجه ی حیوان بهتر است از یک دستمال مرطوب برای تمیز کردن پنجه ی حیوان استفاده نمایید.

·       حتما حیوان خود را به جهت انجام معاینات و چکاپهای دوره ای به دامپزشکی برده تا در صورت بروز هر گونه بیماری بدون علامت، دامپزشک بیماری را تشخیص داده و درمان را آغاز کند.

 

بهبود بیماری پودودرماتیت چقدر زمان می برد؟

در صورتیکه عفونت باکتریایی و قارچی دلیل بروز التهاب پنجه سگ ها یا گربه باشد دامپزشک برای درمان عفونت پنجه سگ، آنتی بیوتیک تجویز کرده و در صورتیکه عفونت سطحی باشد حداقل 6 هفته و چنانچه عفونت عمیق باشد نیاز به 8 تا 12 هفته درمان خواهد بود.

 

درمان بیماری کف پنجه یا پودودرماتیت

درمان پودودرماتیت خرگوش، سگ یا گربه بعد از معاینه دقیق پنجه حیوان و تشخیص نهایی بیماری انجام میشود، معمولا دامپزشک با تجویز داروهای مختلف یا پماد موضعی برای پنجه ی حیوان به سلامت سگ و گربه کمک خواهد کرد. در برخی مواقع و به دلیل وارد شدن آسیب به پنجه ی سگ یا پاستیل گربه دامپزشک اقدام به برداشتن بخش آسیب دیده میکند. بطور کلی درمان بیماری کف پنجه معمولا با توجه به علت بروز این بیماری انجام میشود.

بالم پنجه سگ و گربه

امکان دارد آنتی بیوتیک برای درمان عفونتهای قارچی و باکتریایی، آنتی هیستامین و استروئیدها برای درمان پودودرماتیت ناشی از آلرژی تجویز شود. به هر حال بهتر است در صورت بروز این بیماری حتما حیوان خود را به کلینیک برده تا دامپزشک داروی مناسب را برای حیوان تجویز کند، توجه داشته باشید که از مصرف خودسرانه ی دارو برای حیوان خود جدا پرهیز کنید چرا که ممکن است به حیوان آسیب جدی وارد شده و شما را از درمان بسیار دورتر کند.

 

سخن پایانی:

از آنجاییکه بیماری کف پنجه یا پودودرماتیت یکی از بیماریهای پوستی در حیواناتی مانند سگ و گربه است که امکان دارد حیوان به آنها مبتلا شود ما در مقاله ی "بیماری کف پنجه یا پودودرماتیت در سگ ها و گربه" سعی کردیم اطلاعات کاملی در خصوص این بیماری، علائم و نحوه ی درمان آن به شما ارائه دهیم.

شما میتوانید به جهت نگهداری و مراقبت از حیوان خود با خریداری پلاک گردنی qr کد از حیوان خانگی خود به خوبی مراقبت کرده تا بتوانید در صورت مفقود شدن حیوان به سرعت او را پیدا کنید.

 

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" برای این مطلب دیدگاهی نوشته نشده است " هرگونه سوال ، ابهام یا نظری دارید برای ما بنویسید ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400