ضرورت واکسن زدن به سگها
آیا واکسیناسیون سگ ضروری است؟   | پت لینک

آیا واکسیناسیون سگ ضروری است؟

مدت مطالعه 6 دقیقه

آیا واکسیناسیون سگ ضروری است؟ قیمت واکسن توله سگ چقدر است؟ واکسنهای مورد نیاز سگ خانگی کدام است؟ مراقبتهای بعد از تزریق واکسن سگ چیست؟ اگر شما هم سرپرستی سگی را به عهده داشته و با این سوالات مواجه شده اید و پاسخ آنها را نمیدانید به شما پیشنهاد میکنیم تا پایان این مقاله با پت لینک همراه شوید.

آنچه در این مقاله خواهیم خواند

 واکسن سگ و لزوم انجام واکسیناسیون

واکسیناسیون سگ های خانگی

جدول واکسیناسیون سگ

نکات مهم قبل از واکسیناسیون سگ

حساسیت سگ به واکسن

قیمت واکسن توله سگ

عوارض بعد از واکسیناسیون سگ

خرید اینترنتی واکسن سگ

بهترین مارک واکسن سگ

نحوه تزریق واکسن سگ

مراقبت بعد از واکسن سگ

واکسن سگ و لزوم انجام واکسیناسیون

از آنجاییکه حیوانات خانگی به ویژه سگ و گربه میتوانند تا حد قابل توجهی استرس و افسردگی را کاهش دهند و تبدیل به یکی از اعضای دائمی خانواده ما شوند، افراد زیادی تمایل به نگهداری از آنها در منزل دارند. بطورکلی سرپرستی و نگهداری از یک سگ بازیگوش سبب بهبود خواب و فعالیت بدنی بیشتر خواهد شد وجود سگ در خانه به خصوص اگر کودکی دارید موجب شادی و تفریح فرزندتان میشود بطورکلی غلت زدن، بازی کردن، پریدن و عشق ورزیدن بینهایت به خانواده از جمله فعالیتهای هرروزه سگ است که از تماشای آنها لذت خواهید برد. در مقابل نیز برای سگها زندگی در کنار انسانهایی که با آنها بازی میکنند و دوستشان دارند نیز بسیار لذت بخش است.

واکسن سگ و لزوم انجام واکسیناسیون | واکسن چندگانه سگ

یک سگ پس از ورود به خانه شما به زودی یکی از اعضای خانواده خواهد شد و به همین دلیل در صورتیکه سگ شما بیمار شود علاوه بر اینکه خودش اذیت میشود شما نیز از دیدن عذاب او، آزرده خاطر خواهید شد. به همین دلیل دریافت واکسن به موقع برای سگها اهمیت زیادی دارد و شما بعنوان سرپرست سگ حتما باید به این نکته توجه داشته باشید تا با انجام واکسیناسیون مانع از بیمار شدن سگ و حتی از بین رفتن خود شوید.

بطورکلی واکسیناسیون به موقع سگ میتواند از او در برابر بسیاری از بیماریها محافظت کرده و به شما این امکان را میدهد تا بدون نگرانی بتوانید در کنار سگ خود زندگی کنید.

 

واکسیناسیون سگ های خانگی

تمامی حیوانات خانگی از جمله سگها باید واکسنهای اصلی را در زمان مقرر دریافت کنند، در واقع واکسنها از میکروبهای مرده یا ضعیف شده ساخته میشوند و هر بیماری واکسن مخصوص به خود را دارد. واکسنهای تزریقی آنتی ژنهایی هستند که بیماری ضعیفی را به سگها منتقل میکنند و این آنتی ژنها با تحریک سیستم ایمنی بدن، سگها را در برابر بیماریها مقاوم خواهد کرد. شما با انجام واکسیناسیون به موقع میتوانید از سگ خود در برابر بیماریهای کشنده و مسری که بین سگها شایع است  محافظت کنید. تکرار واکسیناسیون سالانه نیز به منظور یادآوری به سیستم ایمنی بوده  که حداقل برای چندین سال ابتدایی عمر سگ، حتما باید انجام شود. چنانچه سگها از دوران تولگی تا چند ماهگی واکسینه نشوند در برابر بیماریهایی مانند دیستمپر، لایم، هاری، هپاتیت، آنفلونزا، سرفه لانه، پاروو ویروس و لپتوسپیروز آسیب پذیر خواهند بود.

 

جدول واکسیناسیون سگ

اگر با زمان دقیق واکسنهای سگ آشنایی ندارید به شما پیشنهاد میکنیم مطالعه ی مقاله ی "موعد واکسن های سگ برای نژادهای مختلف" را از دست ندهید ما در این مطلب، جدول واکسیناسیون سگ و زمان دقیق برای دریافت هر واکسن را آورده ایم.

جدول واکسیناسیون سگ | واکسن ۹ گانه سگ

نکات مهم قبل از واکسیناسیون سگ

از آنجاییکه سگ در زمان تزریق واکسن باید سالم باشد دامپزشک پیش از تزریق، سگ شما را معاینه خواهد کرد. گاهی اوقات نیز از کیتهای فوری تشخیص بیماری برای توله سگ یا سگ بالغ استفاده میکند. در صورت مشاهده ی هر گونه علائم غیرعادی مانند استفراغ، بی حالی، سرفه، عطسه، ترشحات چشم یا بینی یا بی اشتهایی حتما در این خصوص به دامپزشک اطلاع دهید. معمولا به تشخیص دامپزشک تزریق واکسن برای سگی که باردار است یا در دوران فحلی به سر میبرد به زمان دیگری موکول خواهد شد. از دیگر نکاتی که باید قبل از تزریق واکسن سگ به آن توجه شود در ذیل آورده شده است:

قبل از تزریق واکسن از حمام کردن سگ خود اجتناب کنید.

زمان تزریق واکسن در کنار سگ خود حضور داشته باشید.

بهتر است واکسیناسیون سگ در شرایط استرس زا انجام نشود.

بهتر است نزدیکترین دامپزشکی به خانه ی خود را برای واکسیناسیون سگ خود انتخاب کنید.

میتوانید به جهت افزایش آرامش سگ از دامپزشکیهای سیار بخواهید تا تزریق واکسن سگ در خانه انجام شود.

عوارض بعد از واکسیناسیون سگ | بی حالی سگ بعد از واکسن

حساسیت سگ به واکسن

بعد از واکسیناسیون لازم است حداقل نیم ساعت در کلینیک حضور داشته باشید تا در صورت علائم آلرژیک یا غیر عادی، دامپزشک بتواند فورا برای درمان اقدام کند. چنانچه بعد از مراجعه به خانه با علائم غیرعادی مواجه شده اید سریعا با دامپزشک تماس بگیرید معمولا در صورت بروز حساسیت به واکسن به تشخیص پزشک تزریق آنتی هیستامین تجویز خواهد شد. در صورتیکه سگ شما به واکسن آلرژی داشت در مراجعه ی بعدی حتما این موضوع را با دامپزشک در میان بگذارید.

 

قیمت واکسن توله سگ

شما میتوانید به جهت اطلاع از قیمت واکسن هفت گانه سگ و همچنین قیمت اولین واکسن توله سگ به مقاله ی "مقدار هزینه واکسن حیوانات در سال 1401" مراجعه کنید، با کلیک بر روی لینک مربوطه میتوانید از قیمت واکسن سگ و دیگر حیوانات خانگی مطلع شوید.

 

عوارض بعد از واکسیناسیون سگ

واکسن در توله سگها و سگهای بالغ با عوارض از قبیل قرمزی و تورم در ناحیه ی تزریق، تب خفیف، اسهال و بی حالی همراه بوده و تمامی این علائم بصورت خفیف بروز خواهد کرد.

در صورت مواجه شدن با هر یک از این علائم نگران نباشید تمامی این عوارض طبیعی بوده و بعد از یک روز از  بین خواهد رفت اما چنانچه بعد از گذشت یک روز این علائم رفع نشد یا شدت یافت حتما در این خصوص با دامپزشک مشورت نمایید. طبق تحقیقات انجام شده این عوارض ممکن است بعد از تزریق واکسن سگ ژرمن یا دیگر نژادهای سگ پدیدار شود اما بروز این علائم در نژادهای شی هواهوا،  بوستون تریر، پینچر مینیاتوری، پاگ و داشهوند بیشتر مشاهده میشود.

نحوه تزریق واکسن سگ | محل تزریق واکسن هاری در سگ

البته ممکن سگ با حملات آنافلاکسی مواجه شود که البته این عارضه نادر است. از دیگر عوارضی که شایع نیست اما ممکن است سگ شما با آن مواجه شود میتوان به مشکل در تنفس، کهیر بر روی بدن حیوان، تغییر رنگ مدفوع، اسهال شدید، ضربان قلب آهسته، سرفه های شدید، فشار خون پایین، غش کردن سگ و تورم چشمها اشاره کرد در صورت مشاهده ی هر یک از این علائم حتماً در اولین فرصت سگ خود را نزد دامپزشک ببرید درست است که عوارض شدید، بسیار نادر است اما نکته مهم این است که اگر در زمانی مانند تعطیلات یا نصف شب متوجه علائم غیرطبیعی یا شدید در سگ خود شدید، منتظر نمانید تا حتماً کلینیکی که همیشه به آنجا مراجعه میکنید باز شود! به بیمارستان دامپزشکی شبانه روزی شهر خود مراجعه کنید. سگ شما ممکن است به مداخله سریع پزشکی نیاز داشته باشد.

چنانچه سگ با علائمی مانند زخم، تیره شدن پوست، اسکار همراه با ریزش مو و دلمه شدن در ناحیه ی تزریق واکسن مواجه شود قطعا سگ شما از تزریق واکسن آسیب دیده به همین دلیل حتما باید به جهت تزریق واکسن سگ نزد دامپزشک مجرب رفته و به کلینیکهای معتبر مراجعه کنید.

 

خرید اینترنتی واکسن سگ

واکسن زدن به سگ، یک اقدام تخصصی است و نباید توسط افراد غیرپزشک یا ناشی انجام شود. بنابراین اقدام به خریدن واکسن و تزریق خودسرانه توسط افراد نابلد نکنید. کلینیکها و دامپزشکیها قاعدتاً برای خرید واکسن سگ باید از واکسنهای استاندارد و مورد تایید اداره دامپزشکی استفاده کنند و شما میتوانید با خیالی آسوده سگ خود را به جهت واکسینه کردن به کلینیکهای دامپزشکی ببرید البته بهتر است پیش از مراجعه به مرکز، در خصوص سابقه، اطلاعات و دکتر دامپزشک کلینیک تحقیق کنید.

شما میتوانید نام و اطلاعات کلینیکهای دامپزشکی تهران و شهرستان را در صفحه ی اطلاعات مراکز خدماتی حیوانات مشاهده نمایید.

 

بهترین مارک واکسن سگ

از آنجاییکه شناسایی واکسنهای فیک و تقلبی از مدلهای اصلی کار ساده ای نیست بهتر است به جهت واکسیناسیون سگ به مراکز معتبر مراجعه کنید در بین انواع مارک واکسن سگ Starvac-R، Megavac-P و Megavac CC جزء بهترین مارکهای واکسن سگ هستند.

 

نحوه تزریق واکسن سگ

تفاوتی ندارد که واکسن برای سگ خانگی تزریق میشود یا واکسن سگ نگهبان یا سگ خیابانی (شهری). دامپزشک در قدم اول بعد از معاینه و آرام کردن سگ، واکسن را آماده میکند (بر روی واکسن شرایط و دمای مناسب نگهداری واکسن درج شده و دامپزشک در صورت لزوم آنها را داخل یخچال نگهداری میکند) چنانچه دو ویال وجود داشته باشد دامپزشک آنها را طبق دستورالعمل با یکدیگر ترکیب میکند.

دامپزشک بعد از پاک کردن پوست بین شانه های سگ،و تمیز کردن هر گونه آلودگی، پوست را بلند کرده و  به صورت زیرجلدی تزریق را انجام میدهد.

مراقبت بعد از واکسن سگ | ابسه جای واکسن سگ

مراقبت بعد از واکسن سگ

بهتر است بعد از تزریق واکسن چندگانه سگ یا دیگر واکسنهای اجباری یا اختیاری، برای سگ خود شرایط ذیل را فراهم نمایید:

  • مکانی دنج و گرم را به جهت استراحت سگ فراهم کنید. (اگر سگ تمایل به استراحت در جای دیگری دارد مانع او نشوید.)
  • آب و غذای سگ را در دسترس او قرار دهید. (چنانچه سگ اشتهایی به غذا خوردن ندارد اصرار نکنید.)
  • از نوازش یا بازی با سگ خود پرهیز کنید. (در صورتیکه سگ تمایل به بازی یا نوازش داشته باشد به سمت شما خواهد آمد.)
  • حتما هر چند وقت یکبار وضعیت سگ را بررسی کنید. (در صورت وجود علائم غیرعادی حتما با دامپزشک تماس بگیرید.)
  • بهتر است غذاهای مورد علاقه ی سگ را برایش فراهم کنید. (سعی کنید مواد مغذی و ویتامینها را در برنامه غذایی سگ قرار دهید ولی رژیم غذایی معمول سگ را تغییر ندهید و غذاهای چرب یا سنگین مانند جگر یا استخوان را از وعده غذایی پس از واکسن حذف کنید)

پت لینک | ابسه جای واکسن سگ

سخن پایانی:

ما در این مقاله از پت لینک سعی کردیم به لزوم و اهمیت واکسیناسیون سگ به عنوان یکی از دوست داشتنی ترین حیوانات خانگی بپردازیم، حال که با اهمیت واکسینه کردن برای حفظ سلامتی سگها آشنا شده اید حتما برای دریافت واکسن به موقع، سگ خود را نزد دامپزشک برده تا در زمان مقرر واکسن را دریافت کند. همچنین برای جلوگیری از هر گونه مشکل لازم است به نکات مراقبتی قبل و بعد از واکسیناسیون سگ توجه داشته باشید.

اگر میخواهید برای حیوان خانگی خود شناسنامه ی آنلاین تهیه کنید میتوانید در صفحه ی ثبت حیوانات خانگی اطلاعات و تصویر حیوان خود را در یک دقیقه ثبت کرده و با تهیه ی پلاک گردنی qr کد برای حیوان خود در صورت گم شدن حیوان، او را به سرعت پیدا کنید.

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" برای این مطلب دیدگاهی نوشته نشده است " هرگونه سوال ، ابهام یا نظری دارید برای ما بنویسید ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400