مهمترین دلایلی که نباید خرید جوجه سرلاکی فکر کنی!
مهمترین دلایلی که نباید خرید جوجه سرلاکی فکر کنی! | petlink

چرا نباید جوجه سرلاکی بخریم؟

مدت مطالعه 6 دقیقه

جوجه سرلاکی بگیری پرنده باهات ارتباط بهتری برقرار میکنه و از دست خودت غذا میخوره ! این حرف چقدر درسته ؟!

مهمه که پرندمنون از دست ما غذا بگیره و بخوره قبلا در رابطه با رژیم غذایی عروس هلندی با هم صحبت کردیم می دونم همه شمایی که در حال مطالعه این مقاله هستید، عاشق پرنده هایید و دوست دارین خودتون با دستای خودتون به این پرنده دوست داشتنی غذا بدین. تماشای حرکاتشون و محبت کردنهای صادقانشون براتون بینهایت دوست داشتنی و جذابه و از همه مهمتر همه شما دوست دارید پرنده ای داشته باشید که با شما ارتباط صمیمی و نزدیکی داشته باشه. خب! اگه همه این موارد بالا رو به یه پرنده فروش بگید بذارید بگم چی بهتون پیشنهاد میده! جوجه سرلاکی بخر!!!

و تنها دلیلشون برای این انتخاب شما چیه؟ اینکه اگر به پرنده خودتون با دست و زمانی که سرلاکی هست، غذا بدید، اون پرنده ارتباطش با شما خیلی نزدیکتر و بهتر از پرنده ای میشه که دونه خور شده. پرنده فروشها با این پیشنهاد و با اقدام به فروش جوجه های سرلاکی و شما به صورت ناخواسته و نادانسته، با خرید این جوجه های بیچاره، در یک تجارت غیراخلاقی شریک میشید. در ادامه با پت لینک همراه باشید تا بهتون بگم چرا هرگز و هرگز نباید جوجه سرلاکی بخرید.

در این مقاله چه خواهیم خواند؟

آسپیراسیون جوجه سرلاکی (Aspiration)

ورود کرمک یا سر سرنگ به چینه دان جوجه عروس هلندی

سوختن چینه دان جوجه سرلاکی

انواع بیماریهای جوجه های سرلاکی

سرما خوردن جوجه سرلاکی

دزدیده شدن جوجه از لونه پدر و مادر

آیا جوجه دون خور، با شما دوست نمیشه؟

قیمت جوجه سرلاکی

 

آسپیراسیون جوجه سرلاکی (Aspiration)

آسپیراسیون به وضعیتی گفته میشه که در اثر خطای انسانی سرلاک از مسیر اشتباه به جای مری و چینه دان، وارد نای شده و ریه پرنده ضعیف و مظلوم میشه. در آناتومی جوجه عروس هلندی و سایر پرنده ها و طوطی ها، مسیر و جهت ورود غذا بسیار مهمه. نای و مری این پرنده ها کاملاً نزدیک به هم هستن. خیلی از اوقات این مشکل کشنده به این دلیل ایجاد میشه که جوجه به هر دلیلی مثل سیر شدن یا مشکل دیگه ای، از غذا بلعیدن سرلاک امتناع میکنه و سرپرست به اصرار و اجبار سرلاک رو در دهان پرنده میریزه. این کار باعث میشه که سرلاک محوطه دهانی پرنده رو پر کنه و وارد نای بشه. اگر مقدار سرلاک وارد شده به نای پرنده کم باشه شاید با سرفه کردن و تکون دادن سرش بتونه اون رو خارج کنه ولی درصورتی که مقدار زیادی غذا وارد ریه پرنده شده باشه میتونه به سرعت منجر به مرگ جوجه بیچاره که از غذادهی صحیح مادر و پدرش به خاطر خودخواهی ما محروم شده، بشه. سرلاک دادن با سرنگ به مراتب خطرناکتر از سرلاک دادن با قاشق هست چون جوجه کنترل خیلی کمتری به مسیر عبور غذا و همینطور حجم غذای خورانده شده بهش داره.

اگر نیاز به بردن پرنده به دامپزشک پرندگان داری از این لینک اقدام کن : نزدیک ترین کلینیک پرندگان اطراف من 

غذا دادن به جوجه سرلاکی بسیار سخته | پت لینک

 

ورود کرمک یا سر سرنگ به چینه دان جوجه عروس هلندی

بلعیده شدن کرمک سر سرنگ توسط جوجه طوطی، یکی دیگه از پرتعدادترین دلایل عذاب کشیدن و مرگ و میر این جوجه های بی گناهه. کرمک، به اون قسمت سیلیکونی میگن که سر سرنگ اضافه میشه و وارد مری پرنده می کنن تا سرلاک رو به جوجه بخورونن. خیلی زیاد این اتفاق میافته که کرمک از سر سرنگ کنده شده و به سرعت توسط جوجه عروس هلندی بیچاره بلعیده میشه. مسلماً پرنده نمیتونه این جسم رو هضم و دفع کنه. کرمک توی چینه دونه پرنده می مونه و اگه خارج نشه منجر به عفونت، عذاب و درنهایت مرگ حیوون بی گناه میشه. شاید دامپزشک بتونه کمک کنه و کرمک رو از چینه دون پرنده خارج کنه. ولی چرا باید اصلاً ما حیوونی رو از پدر و مادرش جدا کنیم و در معرض چنین خطرات آزاردهنده ای قرار بدیم که بعد بخوایم از دامپزشک کمک بگیریم که یه تیکه لاستیک رو از حلق حیوون بکشیم بیرون؟؟؟؟!!!!!!

آسپیراسیون جوجه سرلاکی (Aspiration) | پت لینک

 

سوختن چینه دان جوجه سرلاکی

یکی دیگه از خطرات عذاب دهنده ای که در انتظار خیلی از جوجه های سرلاکی هست، سوختن چینه دانه و به این دلیل اتفاق میافته که سرلاک با دمای بالاتر از استاندارد بهشون خورونده میشه و چینه دون جوجه بیچاره میسوزه و کبود میشه و میتونه منجر به مرگ دردناکش بشه.

سوختن چینه دان جوجه سرلاکی | پت لینک

 

انواع بیماریهای جوجه های سرلاکی

جوجه های به دنیا اومده به خودی خود ضعیف و آسیب پذیر هستن. حتی وقتی دستمالی نمیشن و پیش پدر و مادر خودشون با توجه غریزی عالی و امنیت زیاد تغذیه میشن. چه برسه به اینکه ما پرنده به این ضعیفی رو از پدر و مادرش بگیریم و بخوایم در این زمانی که اینقدر بدن ضعیفی دارن، با هزارتا ندونم کاری و اشتباه و دستمالی، نگه داریم. گاهی اوقا ما مجبور به این کار هستیم و اتفاقاً نگهداری از یه جوجه پرنده سرلاکی، یه کار اخلاقی محسوب میشه. مثلا وقتی یه جوجه به هر دلیلی توسط پدر و مادرش پذیرفته نمیشه یا دلایلی از این قبیل. ولی در شرایط معمول این کار با توجه به خطرات بسیار زیادش نه اخلاقیه و نه عقلانی.

جوجه های سرلاکی در معرض بیماریهای رایجی مثل ورم روده، عفونت گوارشی و .. هستن

 

سرما خوردن جوجه سرلاکی

جوجه ها و کلا نوزاد همه موجودات حتی انسان، به شدت نسبت به تغییرات دمای محیط حساس هستن و اصلاً نمیتونن به خوبی دمای بدنشون رو حفظ کنن و به راحتی دچار هیپوترمی، یا کاهش خطرنام دمای بدن میشن. جوجه پرنده ها وقتی توی لونه هستن به خوبی توسط دمای بدن پدر و مادرشون که عین یه بخاری نرم و گرم و با پرهای نرمشون روشون می خوابن، گرم می مونن. وقتی شما پرنده رو از پدر و مادرش میگیرید، این گرمای مطبوع رو ازش دریغ می کنید. حالا باید تمام وقت دماسنج دستتون باشه و حواستون باشه که دمای محیط جوجه پایین نیاد یا خیلی بالا نره!!!

 انواع بیماریهای جوجه های سرلاکی| پت لینک

دزدیده شدن جوجه از لونه پدر و مادر

همه حیوانات طبق غریزه میدونن تا چه زمانی باید از بچه هاشون نگهداری و مراقبت کنن و بعد از سپری شدن زمان مشخص، بچه ها رو رها کرده و بسته به نوع حیوان گاهی حتی ممکنه باهاشون وارد جنگ بشن که از قلمرو خودشون بیرونش کنن. ولی تا رسیدن اون زمان، گاهی تا پای جونشون از بچه ها در برابر مهاجمین طبیعی محافظت میکنن و این یعنی دزدیده شدن بچه ها توسط یه شکارچی میتونه یه اتفاق بسیار بد و آسیب زننده برای یه مادر یا پدر باشه. حالا پرنده فروشها چیکار میکنن؟؟؟ هرررررررررردفعه دستشون رو متجاوزانه توی لونه یه پرنده می کنن و جوجه های سرلاکی حیوون رو از لونه شون می دزدن و به ما میفروشن!!!  ما هم میگی آخیییییی چه نازه! بفرمایید اینم پول جوجه دزدی شما! دوستان عزیز، پرنده فروشهای محترم. جوجه پرنده ها رو از توی لونه هاشون ندزدید و برای این کار پول ندید.

 

آیا جوجه دون خور، با شما دوست نمیشه؟

یکی از مهمترین دلایلی که افراد ترغیب به خریدن جوجه سرلاکی میشن، اینه که فکر میکنن فقط جوجه ای که ار دستشون سرلاک گرفته باشه، باهاشون ارتباط برقرار میکنه! به خدا اینجوری نیست و حتی اگر این مساله واقعیت هم داشته باشه به چه قیمتی این دوستی رو میخریم؟؟؟ به قیمت ایجاد ده ها خطر برای جوجه تا زمان دونه خور شدنش؟ به قیمت غصه دار کردن پدر و مادرش و دزدیدن دوره ای و مداوم جوجه هایی که هفته ها روی تخم نشستن تا به دنیا بیان؟

من سرپرست توتو هستم. عروس هلندی ای که شاید خیلیاتون بشناسیدش. اگر هم نمیشناسید میتونید توی اینستاگرام با اسم tootoo_free_cockatiel پیداش کنید یا روی این لینک کلیک کنید : اینستاگرام توتو عروس هلندی من . اونجا صدها نفر از من پرسیدن که چطور با عروس هلندیت ارتباطی برقرار کردی که توی طبیعت هم آزاد باشه و برگرده پیشت؟! خب دوستان عزیز! توتو 6 ماهش بود ووقتی اومد پیش من! به خدا نه سرلاکی بود نه حتی بچه بود خیلی! اصلا هم آدمها رو خوب نمیشناخت. به خدا یک ماه هم طول نکشید که کلی باهام ارتباط گرفت، کلی چیز جدید یاد گرفت، کلی گذاشت کله ش رو ناز کنم. باور کنید اگر با حیوونا درست رفتار کنید، توی هر سنی به شما نزدیک میشن و باهاتون ارتباط می گیرن. مخصوصاً عروس هلندی و انواع طوطی که خیلی اجتماعی، کنجکاو، نیازمند نوازش و توجه هستن.

اینم عکس توتو روز اولی که اومد پیشم.

سرما خوردن جوجه سرلاکی | یافتن دامپزشکی در پت لینک

 

قیمت جوجه سرلاکی

اگر یه گشت کوچیک توی اینترنت یا بازار پرندگان بزنید متوجه میشید که جوجه های سرلاکی قیمت کمتری نسبت به پرنده های بزرگتر دارن. شاید این ترغیبتون کنه که جوجه سرلاکی بگیرید. خب این کار حتی به لحاظ اقتصادی هم اشتباهه. چرا؟ چون برید قیمت سرلاک خارجی و با کیفیت پرنده رو هم یه نگاهی بندازید! علاوه بر اون درصد مرگ و میر پرنده های سرلاکی اونقدر بالاست که قیمتشون پایینتره. خواهشاً یه دو ماه هزینه سرلاک رو بذارید کنار و به جاش یه جوجه دونه خور شده بخرید.

 

کلام آخر:

فرض کنیم که ما بسیار دقیق، حرفه ای و منظم هستید و میتونیم خیلی عالی یه جوجه سرلاکی رو بزرگ کنیم و برای اون حیوون هم هیچ اتفاق بدی در نتیجه ندونم کاری ما بوجود نیاد و پیشمون هم خوشبخت باشه. ولی در ازای یک جوجه سرلاکی سالمی که به بلوغ میرسه، چندتا جوجه سرلاکی به درناک ترین و عذاب آورترین شکل ها در اثر ندونم کاری انسان کشته میشن؟؟؟ چندتا جوجه چینه دونشون از سرلاک داغ میسوزه؟ چندتاشون به خودشون میپیچن و بی صدا میمیرن؟ ما نباید فقط به پرنده ای که پیش خودمونه فکر کنیم. بلکه باید ببینیم اصلا این تجارت که ما با پرداخت پول بهش رونق دادیم، تجارت اخلاقی ای هست؟ آیا پدر و مادر جوجه توی خونه ما هم خوشبخت هستن؟ یا داره ازشون تند و تند جوجه گرفته میشه و قبل چشیدن لذت بزرگ کردنشون یه دست متجاوزمیاد و جوجه هاشون رو از توی لونه می دزده و اون بیچاره ها دوباره به یه امید واهی میرن تخم میذارن و هفته ها روش میشینن؟

ما انسانیم. ما میتونیم چیزی دورتر از مسائلی که جلوی چشممون هستن رو ببینیم. ما اخلاق رو روی زمین آفریدیم. پس به سبب همه این موارد مسئولیم که انسانی و اخلاقی رفتار کنیم.

یه جوجه سه چهار ماهه دونه خور شده که تمام نیازهای جوجگیش رو از پدر و مادر طبیعی خودش برآورده کرده اتفاقا روان سالمتری داره و میتونه بهترین دوست توی خونه شما باشه و عاشقانه عمرش رو کنار شما بگذرونه.

امیدوارم تونسته باشم در این مطلب، دیدگاه جدیدی درباره جوجه های سرلاکی پرنده ها بهتون بدم.

دزدیده شدن جوجه از لونه پدر و مادر | پیدا کردن دامپزشک پرندگان در پت لینک

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" به نظرم کاملا درست نوشتین. به چه قیمتی؟؟؟! "

" باتشکر از توجه شما به مطلب. واقعا به چه قیمتی؟ "

" خداییش کی میاد چرت و پرتای تو رو بخونه 🙄😑 منم فکر کردم یه چیزی بارته اینهمه نوشتی "

" شاید هم با منافع شما در تضاده که اذیت شدید! "

" عرض ادب و خسته نباشید خدمت شما بزرگرواران و حامیان حیوانات و حیات وحش، شما که از وقت و کارای دیگه خودتون مزنید و انرژی میزارید که مطلبی رو نشر کنید جهت بال رفتن آگاهی بعضی از افراد که حالا خاسته یا ناخاسته باعث مرگ و عذاب یه سری از پرندگان و یا حیوانات خانگی میشن. از نظر من اطلاع رسانی به افراد ناآگاه در هر زمینه ایی که هست کاری بسیار پسندیدن و شایسته هست. یعنی به نوعی شما و همکارانتون مثال چراغ راهی هستید برای افرادی که در تاریکی دارن دنبال مسیر میگردن . که شاید بعضی هاشون دچار اتفاقاتی بشن که دلیلش عدم آگاهی هست . یعنی همون آگاهی که شما بصورت مکتوب شده در اختیار اونها میزارید. من به نوبه خودم همیشه از کسانی که در مسیر زندگی و متفرقه چیزی به من اموختن سپاسگذار و قدردان محبتشون بودم و هستم و خواهم بود. این نوشته مثال تجربه ایی هست که من از تجربه شما استفاده کردم . میگن(( بزرگترین استاد در زندگی تجربه هست)) شما این رو به رایگان در اختیار همنوعان خودتون قرار دادید که خودشون در آرامش زندگی کنن . . در انتهای پر حرفی بازم از شما ممنون و سپاسگذارم استاد گرامی "

" سلام و عرض ادب .. قلم کاملا شیوایی داشتید ، منطق های پشت حرف هاتون رو تحسین میکنم .. اما یک نکته رو از قلم انداختید ، کسایی که جوجه سرلاکی میخرن همه آماتور نیستن و تا حد زیادی حرفه ای هستن تو این زمینه گاهی اوقات جوجه از لانه طرد میشه یا مادر به علت های متفاوت تخم گذاری مجدد میکنه و از رسیدگی به جوجه اجتناب میکنه ..اینجا اون کسی که بلد نیست نگهداری کنه و خوب سرلاک بده یا تایمشو نداره باید چیکار کنه؟ قاعدتا فروش جوجه سرلاکی بهترین کاریه که هم از لحاظ اخلاقی درسته و هم از لحاظ مالی برای طرف .. من خودم تا الان با خریدن چندتا جوجه سرلاکی از کسی که توان نگهداری نداشته ، از مرگشون جلوگیری کردم .. خریدن جوجه سرلاکی در صورتی که طرف شرایط نگهداری رو نداره ، درست ترین کار ممکنه اما به شرطی که کسی که میخره علم و وقتشو داشته باشه .. یک نکته دیگه هم اضافه میکنم و عرضم تمام ، من فکر میکنم که شما خودتون جوجه سرلاکی بزرگ نکردین و این مقاله رو از دور نوشتین .. من تا الان فقط جوجه سرلاکی بزرگ کردم و تا الان خداروشکر چیزی زیر دستم نمرده یک جوجه سه ماهه دارم که به شدت بهم وابسته شده و رابطه بینمون ریشه های عمیق احساسی داره ..به طوری که من واقعا به عنوان یک عضو از خانوادم بهش عشق میدم و اونم اینو درک میکنه..داداشم هم جوجه غیر سرلاکی داره و مدت زمان طولانی تری نسبت بهم باهاش وقت گذرونده ولی جوجه های منو تحسین میکنه..نوع دوست داشتنشون متفاوته بعد از سرلاک دادن "

" دوست عزیزو ممنونم که وقت گذاشتید و نظرتون رو کامل توضیح دادید: 1- تا جایی که خاطرم میاد توی متن نوشتم که فقط در صورت اضطرار باید با دست تغذیه بشن و قطعا این کار اخلاقی و درسته. یعنی وقتی پدر و مادر به هر دلیلی نمیتونن یا نمیخوان رسیدگی کنن. 2- بر خلاف تصورتون من جوجه سرلاکی که فقط 10 روزش بود وقت اومد پیشم داشتم، اتفاقا با موفقیت هم بزرگش کردم. اسمش هم لمون بود. درسته که اجازه میداد بگیرمش و به قول معروف بچلونمش ولی هیچ.قت ارتباطی رو که با توتو گرفتم (پرنده ای که از 6 ماهگی پیشم اومد) با اون نگرفتم. دلیلش هم این بود که وقتی رو که برای ارتباط خاص گرفتن و آموزش با توتو گذاشته بودم برای لمون نذاشته بودم. یعنی میخوام بگم کسی که وقت بذاره میتونه با پرنده غیر سرلاکی هم رابطه عالی بگیره. 3- آخرش توضیح دادم که حتی اگر به هر دلیلی دلمون هم بخواد و بتونیم بزرگ کنیم هم باید به این فکر کنیم که این تجارت پشتش مرگ و میر و ظلم زیادی هست. پس اخلاقی تره که از منفعتش به خاطر ظلمش بگذریم. بازم ممنون از وقتی که گذاشتید "

" من ی آلبینو خریده بودم از پرنده فروشی نگو تازه میخواست دون خور بشه ولی فروشنده چیزی بهم نگفته بود ، منم تجربه ای نداشتم این بیچاره روز به روز ضعیف تر شد و آخرش مرد و بچه ها چند روز گریه کردن "

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400