بیماری های قابل انتقال از آب به سگ ها
مراقبت سگ خود باشید بیماری های قابل انتقال از آب به سگ ها | پت لینک

مراقبت سگ خود باشید بیماری های قابل انتقال از آب به سگ ها

مدت مطالعه 8 دقیقه

هشدار!!! مراقبت سگ خود باشید بیماری های قابل انتقال از آب به سگ ها میتونه به قیمت جون این پشمالوهای دوست داشتنی تموم بشه!! قبلا در مورد بیماری های قابل انتقال از سگ به انسان صحبت کردیم در راستای مطالعه این مقاله پیشنهاد میکنم مقاله مرتبط با این موضوع را هم مطالعه کنید

اینکه سگها هم مثل ما آدمها در طول روز نیاز به آب دارند امری کاملا طبیعیه؛ به خصوص در فصلهای گرم که عطش و تشنگی حیوان زبون بسته شدت میگیره باید حواستون به این موضوع باشه که حتما آب تمیز و سالم در ظرفی مناسب براش قرار بدین. متاسفانه یکسری از بیماریها هستند که میتونه از آب به سگ منتقل بشه و ما لازم دونستیم تا در این مقاله راجع به این موضوع صحبت کنیم تا شما هم بعنوان سرپرست و صاحب سگ با این مریضیها آشنا بشید و وقتی با سگتون گردش میرید و موقع آب خوردن سگ حواستون رو جمع تر کنید.

مگه میشه سرپرستی حیوانی را به عهده بگیرید و با نیازهاش آشنا نباشید وقتی تصمیم میگیرید حیوانی را به عنوان عضو جدید وارد خونتون کنید اولین نکته شناختن کلینیکهای دامپزشکی و نحوه ی پیدا کردن آنهاست؛ پت لینک کار رو براتون آسون کرده و شما میتونید برای پیدا کردن مراکز درمانی و کلینیکهای دامپزشکی نزدیک خونتون روی لینک کاملترین لیست دامپزشکی ها کلیک کرده تا خیلی راحت و سریع نزدیکترین دامپزشکیها به خونتون را پیدا کنید.

 

چه بیماری هایی از آب به سگ ها منتقل میشه

حالا بریم سراغ بحث اصلی خودمون یعنی بیماریهای قابل انتقال از آب به سگها که در ادامه قراره بیش تر باهاش آشنا شوید.

 

مقدار آب لازم برای سگ چقدره؟

سگها باید روزانه به ازای هر 1 کیلوگرم از وزنشون 60 گرم آب 💧 بنوشن. البته این میزان آب میتونه با توجه به سگ شما متفاوت باشه در این باره یک دامپزشک میتونه بهتر شما رو راهنمایی کنه اما آب تازه و سالم باید همیشه در دسترس سگ باشه.

مقدار آب لازم برای سگ چقدره؟ | آیا موی سگ باعث بیماری میشود؟

 

پیتوز بیماری نادر اما کشنده در سگ ها

این بیماری توسط نوعی قارچ ایجاد میشه و میتونه منجر به عفونتهای جدی و در اغلب موارد کشنده هم بشه، پیتوز با نام سرطان مرداب هم شناخته میشه و با اینکه بیماری نادری در سگها به حساب می آید، اما امکان داره سگتون به این مریضی مبتلا بشه. پیتوز در آب راکد و هوای گرم به فراوانی یافت میشه.

علائم این بیماری شامل استفراغ، مدفوع خونی، کاهش وزن، اسهال، ضایعات پوستی و روده ای بوده و شاید دامپزشک تشخیص بده که برای از بین بردن ضایعات و زخمها نیاز به جراحیه البته اگه ضایعات خیلی پیشرفت نکرده باشند که در اینصورت جون سگتون در خطره.

یادتون نره که این بیماری نادره اما معناش این نیست که اصلا وجود نداره و شما باید بهش بی توجه باشید این مریضی با ضایعات پوستی شروع میشه پس اگه متوجه توده های بزرگ و قرمز رنگ همراه با خارش شدید در بدن سگتون شدید قبل از اینکه این بیماری در بخشهای دیگه ریشه کنه سریعا حیوونتون رو پیش دامپزشک ببرید.

 

خطر سیانوباکتری برای سگ ها در آبهای گرم

یکی از باکتریهایی که معمولا در آب هایی با دمای 23 درجه سانتی گراد پیدا میشه جلبک سبز- آبی است؛ که به اسم سیانوباکتری شناخته میشه و احتمال داره سمی و کشنده باشه.

معمولا آب برکه ها و دریاچه های آب شیرین برای سگها خیلی جذابه و به محض دیدن یک برکه سرشونو داخل برکه کرده و شروع به آب خوردن میکنن. این جلبک ها که بعنوان شکوفه جلبکی یا HAB هم شناخته میشه ممکنه داخل آب برکه یا دریاچه باشه.

علائم این بیماری شامل نارسایی تنفسی، تهوع، بثورات پوستی، استفراغ بوده و حتی میتونه منجر به مرگ حیوان هم بشه. حواستون باشه که جلوی شنا کردن سگتون در دریاچه و برکه 🌊 رو بگیرید، چونکه این جلبکها سمی هستند و قابل تشخیص هم نیستند.

خطر سیانوباکتری برای سگ ها در آبهای گرم | درمان بیماری توله سگ

بسته به نوع سم شکوفه جلبکی این باکتری میتونه کبد، پوست، دستگاه گوارش و سیستم عصبی مرکزی سگ رو درگیر کنه.  این جلبکها خیلی زود رشد میکنن و انواع مختلفی دارن.

نوروتوکسین‌ها: اگه آبی آلوده به این باکتری باشه سگتون در عرض چند دقیقه یا چند ساعت دچار علائم مسمومیت مثل استفراغ، افزایش بزاق دهان، تشج، مشکل در تنفس و اضطراب میشه.

هپاتوتوکسین‌ها: معمولا سگی که با این باکتری مسموم بشه بعد از حداکثر 2 ساعت علائمی مثل از دست دادن اشتها، ادرار تیره رنگ، افزایش آب دهان، شکم درد، ضعف، اسهال، عدم تعادل و استفراغ خواهد داشت. ممکنه علت تلو تلو خوردن سگ ابتلا به این باکتری باشه.

درماتوتوکسین‌ها: این نوع از جلبک سبز- آبی حتی میتونه از طریق تماس با پوست به بدن سگتون وارد بشه و علائمش بعد از چند دقیقه و بعضی وقتها چند ساعت بروز میکنه. مهمترین علامتهای درماتوتوکسین شامل تشنج، کهیر و جوش، اسهال و استفراغ و مشکل در تنفس است.

 

بیماری پیتیوزیس  در سگها

این بیماری میتونه باعث ایجاد عفونتهای پوستی و روده ای بشه که گاهی اوقات هم کشنده است. پیتیوزیس از قارچی به اسم پیتیوم و اینسیدیوزوم ایجاد شده و معمولا در آب و هوای گرمسیری رشد میکنه.

این بیماری میتونه باعث زخمهای بزرگ و شدیدی بشه و از مهمترین علائم آن میتونیم به استفراغ خونی، اسهال، تب و کاهش وزن اشاره کنیم.

 

انتقال بیماری پروتوتکوزیس به سگها

از دیگر بیماری های منتقل شوند از آب در سگ ها 🐶 میتونیم به پروتوتکوزیس که از خانواده ی پروتوتکا است اشاره کنیم این بیماری یک عفونت نادری است که توسط جلبک های آکلروفیلیک در کمین سگهایی است که سیستم ایمنی ضعیفی دارند. در صورتیکه روده ی حیوان به این بیماری آلوده بشه سگ دچار استفراغ، مدفوع سیاه و قیری رنگ، اسهال خونی، زور زدن موقع اجابت مزاج و کاهش وزن شده و معمولا دامپزشک برای درمان این بیماری داروهای ضد قارچ و در موارد وخیم جراحی را پیشنهاد میکنه. اگه این مریضی چشمها رو درگیر کنه التهاب چشم و درد هم وجود داره به نحوی که سفیدی چشم سگ به شدت قرمز شده و حتی امکان داره این بیماری موجب نابینا شدن سگتون هم بشه.

متاسفانه جلبکهای آکلروفیلیک به وفور در طبیعت وجود دارن و با وجود اینکه بیماری نادری به حساب می آید اما ممکنه سگتون رو درگیر کنه.

انتقال بیماری پروتوتکوزیس به سگها | خواص مدفوع سگ برای انسان


درمان لپتوسپیروز در سگ

بیماری لپتوسپیروز (Leptospirosis) در سگها قابل درمانه اما در موارد شدید میتونه کشنده باشه. فقط سگتون نیست که در معرض این باکتریه، لپتوسپیروز میتونه هر پستانداری رو آلوده کنه و حیوانات از طریق خوردن آب دارای این باکتری یا تماس با ادرار حیوان آلوده به این بیماری دچار میشن.

این باکتری فقط در آب نیست و در خاک هم پیدا میشه یعنی ممکنه سگ یا حیوان مبتلا به لپتوسپیروز در خاک مدفوع یا ادرار کرده و خاک را آلوده کنه؛ برای همینه که احتمال داره خیلی از حیوانات بهش دچار بشن، شایعترین علائم گزارش شده استفراغ، اسهال، لرز، تب، بی اشتهایی هستش و حتی ممکنه در موارد شدید به کلیه و کبد حیوان هم آسیب بزنه. یادتون نره که این علائم میتونه با توجه به نژاد سگ متفاوت باشه یعنی ممکنه سگی اصلا این علائم را نداشته باشه.

معمولا وقتی سگی دچار این بیماری میشه دامپزشک واسه ی سگ از درمانهای آنتی بیوتیکی استفاده میکنه و از شما میخواد که نکات بهداشتی رو رعایت کنید بخصوص اگه حیوان دیگه ای در خانه دارین چونکه ممکنه سگتون تا چند ماه همراه با ادرارش این باکتری رو دفع کنه. لازمه بدونید یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از ابتلای سگ به باکتری لپتوسپیروز اینه که سگ واکسینه بشه.

باکتری لپتوسپیرا رو میتونیم بعنوان یکی از شایعترین باکتریهای موجود در آب بدونیم که معمولا در مناطق گرمسیری بیشتره. حواستون باشه که این باکتری انسان رو هم آلوده میکنه حتی سگی که این بیماری رو داره میتونه آن رو به صاحبش هم منتقل کنه.

برای اینکه سگتون 🐩 به این بیماری دچار نشه نباید اجازه بدین سگ از نهر، رودخانه و دریاچه آب بخوره حواستون باشه که آبهای راکد هم برای سگ میتونه باعث مریض شدنش بشه. یکی دیگه از روشهای انتقال این بیماری تماس مخاط یا بریدگی با آب یا ادرار آلوده به این باکتریه.

 

شیستوزومیازیس بیماری انگلی در سگ ها

از دیگر بیماریهایی که میتونه از طریق آب آلوده به سگتون منتقل بشه شیستوزومیازیس (Schistosomiasis ) یا تب حلزون نام داره. شیستوزومیازیس مریضی از آب به سگ ها بوده و در واقع عامل این بیماری یک کرم مسطح است که با شنا کردن یا راه رفتن سگ در آب آلوده، این کرم وارد ریه ها شده و بعد از آن به کبد سگ مهاجرت میکنه و با نفوذ به دستگاه گوارش حیوان، آنرا با مشکلات جدی رو به رو میکنه.

این کرم با وارد شدن به بدن سگ شروع به تخم ریزی و تکثیر کرده و وجود این تخمها در مدفوع میتونه حیوان دیگری رو هم آلوده کنه مهمترین علائم بالینی این بیماری اسهال، بی حالی، درد شکمی، مدفوع خونی، استفراغ و کاهش وزن است. 

شیستوزومیازیس بیماری انگلی در سگ ها | درمان سگ مریض

 

انتقال ژیاردیازیس به سگها از طریق آب آلوده

ژیاردیازیس در سگ چیست؟ این بیماری در واقع نوعی انگل است که در روده ی پستانداران زندگی میکنه و تکثیر میشه حتی مدفوع حیوان آلوده هم میتونه این مریضی رو گسترش بده معمولا ژیاردیا از آب آلوده، غذا یا خاکی که در آن مدفوع حیوان مبتلا به این انگل وجود داره میتونه منتقل بشه.

سگهای جوان در مقایسه با سگهای پیر بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند بهتره برای محافظت از سگتون به نکات بهداشتی توجه کنید؛ مثلا آب تمیز در اختیارش بذارید یا بعد از گشت و گذار حتما دست و پاهاش رو به خوبی بشورید.

این انگل میتونه تا هفته ها در محیط زندگی کنه و از آنجایی که مسریه باید خییییییلی مراقب سگتون باشید.

 

علائم سگ آلوده به ژیاردیا

از مهمترین نشانه های آلودگی سگ به ژیاردیا میتونیم به اسهال آبکی، کاهش اشتها، دفع مکرر مدفوع، خستگی و بی حالی، کم آبی شدید و گازهای بد بوی بیش از اندازه اشاره کنیم.

📌 این بیماری در انسانها هم وجود داره اما مهمه که بدونید بعنوان بیماری های سگ برای انسان نیست؛ چونکه از سگ به آدمها سرایت نمیکنه و انتقالش برای ما انسان به انسانه.

یادتون نره که بیماریهایی که از سگها به آدم منتقل میشه خیلی انگشت شماره و احتمال انتقال بیماری از سگ به انسان کمه و اگه شما نکات بهداشت رو رعایت کنین هیچ خطری تهدیدتون نمیکنه اما برای اینکه خیالتون راحت بشه و بتونید این کوچولوهای پشمالو رو بعنوان یک عضو جدید وارد خونتون کنید بهتره جواب این سوال که مهمترین بیماری قابل انتقال از سگ به انسان چیست رو در مقاله ی "بیماری های قابل انتقال سگ ها به انسان ها" پیدا کنید. ما در این مقاله بصورت مفصل بهتون توضیح دادیم که چه بیماری هایی از سگ به انسان منتقل می شود.

 

وجود آمیب مغز خوار در آبهای آلوده

آمیب مغز خوار یک خطر جدی برای شما و حیوانتونه این آمیب در آبهای گرم شیرین زندگی میکنه و میتونه از راه بینی به بدن سگ یا حتی انسان وارد شده و به مغز هم برسه. راه رفتن و شنا کردن در آبی که آمیب در آن زندگی میکنه میتونه باعث ورود این مهمان ناخوانده به بدن بشه. البته طبق گفته ی متخصصین نوشیدن این آب باعث عفونت نمیشه لازمه بدونید آمیب قابل انتقال نیست. اما متاسفانه اگه باعث عفونت مغزی بشه کشنده است.

وجود آمیب مغز خوار در آبهای آلوده | شایع ترین بیماری های سگ

 

 علائم بیماری سودوموناس در سگ ها

با وجود اینکه مهمترین علل این بیماری، مخمرها، آلرژی و باکتریها هستند اما میتونه در آبهای آلوده هم وجود داشته و سگها را مبتلا به بیماری کنه.

ترشحات چرکی بد بو از گوش سگ، درد و تورم و تکان دادن بیش از حد سر میتونه نشون بده که شاید سگتون به این بیماری دچار شده و تشخیص نهایی بیماری Pseudomonas باید با کشت ترشحات گوش حیوان توسط دامپزشک انجام بشه. سگهایی با گوشهای فلاپی بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند پس اگر سگ آب دوستی دارید حواستون به این بیماری باشه.

 

کریپتوسپوریدیوم در سگها

از دیگر بیماریهای قابل انتقال از آب به سگها میتونیم به کریپتوسپوریدیوم (Cryptosporidium) اشاره کنیم که یک بیماری انگلی روده است. معمولا این انگل از طریق خوردن آب یا شنا در استخر و آب پارکها، غذا و مدفوع آلوده به سگها منتقل میشه. انگل کریپتو گونه های مختلفی داره که بعضی از آنها میتونه انسان رو هم آلوده کنه و متاسفانه این انگل طوریه که میتونه در محیط تا مدت زیادی باقی بمونه و نسبت به کلر آب هم مقاومه.

توله سگها به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدنشون بیشتر در معرض این مریضی هستند؛ مهمترین علائمی که نشون میده سگ شما مشکوک به ابتلای کریپتو شده میتونیم به کم آبی شدید بدن، اسهال شدید و آبکی، ضعف و بی حال، عطش و تشنگی شدید، کاهش وزن، استفراغ، تب و دردهای شکمی اشاره کنیم. انجام آزمایش مدفوع بهترین راه تشخیص این بیماریه، شاید علت زیاد آب خوردن سگ شما این بیماری انگلی باشه. اگه سگتون سیستم ایمنی قوی داشته باشه این علائم بعد از 2 هفته از بین میره البته حواستون باشه با دیدن این علامتها نباید اصلا معطل کنید و باید هر چه سریعتر سگتون را پیش دامپزشک ببرید.

https://api.petlink.ir/Files/medias/original/2023925-11-2-34-865.jpg

وجود گیاه آبی خطرناک و بیمار شدن سگ

حواستون به گیاهان آبی خطرناک باشه گیاهانی مثل شوکران آبی که بعنوان گیاه هرز هم شناخته میشه دارای سمی است که بر روی مغز و سیستم عصبی سگها تاثیر گذاشته و میتونه مشکلات خطرناکی براشون ایجاد کنه این گیاه در آب بندها و مردابها وجود داره.

چطوری میتونم مانع انتقال بیماری از آب به سگم بشم؟

میگن پیشگیری بهتر از درمانه 👌 دقیقا درسته بهترین کار اینه که به خوبی مراقبت سگتون باشید تا اصلا مشکوک به هیچ بیماری قابل انتقال از آب به حیوان بی گناه نشید. ما در ادامه به نکات مهمی در این باره پرداخته و آب های خطرناک برای سگ ها را بهتون توضیح دادیم.

  • حتما واکسیناسیون سگتون را کامل کنید.
  • بعد از بازگشت به خانه حتما سگتون را تمیز کنید.
  • نذارید سگتون آب استخری که دارای کلر است را بنوشد.
  • خوردن برف یا یخ هم در خیابان ها برای سگ اصلا مناسب نیست.
  • با دیدن اولین علائم مشکوک در پت حتما حیوان را به دامپزشکی ببرید.
  • اگه میخواید با سگتون به گردش برید بهتره آب با خودتون داشته باشید.
  • حتما به تابلوهایی که در اطراف شیر آب ها زده شده توجه داشته باشید.
  • وقتی سگتون را برای گشت و گذار به بیرون میبرید اگه از سالم بودن آب آنجا مطمئن نیستید اجازه ی خوردن آب به سگتون ندهید.
  • آب جمع شده در چاله ها و آبهای راکد دارای انگل و باکتری هستند اصلا اجازه ی نوشیدن این آب یا بازی کردن در آن را به سگتون ندید.

به سگتون اجازه ی بازی کردن و دویدن در آبهایی که به سالم بودنشان شک دارید ندید. یادتون نره که فقط آبهایی که بوی ناخوشایند دارند یا کدر هستند آلوده نبوده و خیلی از این باکتری و انگلها در آبهای زلال زندگی میکنند و شما با چشم آنها را نمیبینید.

 

حرف درگوشی پت لینک:

خوشحالیم که تا آخر این مقاله با ما بودید و امیدواریم مطالبی که در این مقاله درمورش صحبت کردیم براتون مفید بوده باشه و حالا که متوجه بیماریهای قابل انتقال از آب به سگتون شدید بیشتر مراقب حیوان دلبندتون باشید.

اگه دوست دارید به پت لینک در کامل کردن اطلاعاتش کمک کنید کافیه اگه کلینیک دامپزشکی یا مرکز درمانی رو میشناسید که ما اسمش رو در پت لینک نیاوردیم هیمن الان نام و اطلاعات مرکز رو در صفحه ی ثبت رایگان مراکز درج کنید.

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" برای این مطلب دیدگاهی نوشته نشده است " هرگونه سوال ، ابهام یا نظری دارید برای ما بنویسید ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400