بهترین شامپوی سگ کدام است؟ آیا می توان از شامپوی انسان برای سگ استفاده کرد؟
شامپوی سگ

بهترین شامپوی سگ کدام است؟ آیا می توان از شامپوی انسان برای سگ استفاده کرد؟

مدت مطالعه 3 دقیقه

آشنایی با انواع شامپو برای سگ

شاید از خود بپرسید که چرا باید برای تهیه شامپوی سگ هزینه کنید و چرا نباید از شامپوی انسان یا شامپوی بچه برای حمام کردن سگ خود استفاده کنید. در این مطلب قصد داریم بهترین شامپو برای سگ و انواع شامپوی سگ را معرفی نماییم. همچنین به این سوال پاسخ می دهیم که چرا سگ ها باید شامپوی مخصوص به خود داشته باشند.

 

 

در زندگی انسان امروزی سگها جایگاهی متفاوت از تمام تاریخ دارند و عضوی از خانواده محسوب می شوند. نزدیکی این حیوانات پشمالو با ما و اینکه این هم خانه های جدید در اغلب فضاهای زندگی با ما شریک هستند، بیش از پیش اهمیت رعایت نظافت پوست و موی سگ ها را مشخص می کند. سگ ها نیز مانند ما برای زدودن آلودگی از پوست و مو، نیاز به حمام کردن و استفاده از شوینده ها که با اسم شامپوی سگ در بازار شناخته می شوند دارند. ولی نکته حائز اهمیت در مورد شستشوی سگ و شامپوی سگ این است که روتین و فاصله زمانی شستشوی سگ و نیز شامپوی سگ با انسان متفاوت است. شستشوی بیش از اندازه سگ ها و استفاده از شامپوی انسان برای نه تنها باعث سلامت حیوان نبوده بلکه ممکن است به ایجاد بیماری پوستی و ریزش موی سگ منجر شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره دلایل ریزش موی سگ، میتوانید مطلب "پنج دلیل ریزش موی سگ و راههای درمان آن" را هم مطالعه نمایید.

 

فاصله زمانی حمام کردن سگ با شامپوی سگ

حمام کردن سگ و شستشوی کامل بدن حیوان با شامپوی مخصوص سگ در مواردی که حیوان در خانه زندگی می کند جز در مواد خاص بایستی هر دو هفته یکبار و حتی در برخی موارد هر سه هفته یکبار انجام گیرد. زمانیکه سگ خود را برای پیاده روی می برید میتوانید پس از برگشتن به خانه تنها پنجه های حیوان را با آب و شامپوی سگ شستشو دهید و از شستشوی تمام بدن سگ با شامپو پرهیز کنید.

در صورتیکه از سگ خود در حیاط و فضای بیرون خانه نگهداری می کنید، احتیاج به شستشوی کمتر خواهند داشت. حمام کردن سگی که در محیط باز زندگی می کند بسیار به فصل و دمای هوا وابسته است. همچنین در فصول بهار و تابستان بهتر است دو تا سه بار در هر فصل حیوان را با شامپوی ضد کنه و حشره شستشو دهید. در فصول سرد سال نباید باید فاصله زمانی حمام کردن سگهای خارج از خانه را افزایش داد

 

ویژگیهای شامپوی سگ

میزان اسیدی بودن شامپوی سگ یا PH

پوست سگ و پوست انسان pH بسیار متفاوتی دارند. به طور کلی پوست دارای یک لایه نازک اسیدی است که از خارجی ترین لایه پوست یعنی لایه شاخی پوست در برابر آلودگی هایی مانند ویروس ها و باکتری ها محافظت می کند. همچنین با جذب آب و کاهش تبخیر، بدن را هیدراته نگه می دارد. وقتی حمام می کنیم، این لایه اسیدی شسته می شود. برای مقابله با این موضوع، بیشتر صابون ها و شامپوها دارای موادی هستند که پوست را مرطوب کرده و تا زمانی که پوست، پوشش اسیدی خود را بازسازی کند، از آن محافظت می کند. برای اینکه لایه اسیدی وظیفه خود را به درستی انجام دهد، تعادل مناسب اسیدیته یا PH پوست بسیار مهم است.

پوست انسان دارای تعادل pH طبیعی 5/5 تا 6/5 است که در سمت اسیدی است. از طرف دیگر، سگ ها تعادل pH طبیعی 6.2-7.4 دارند که خنثی تر است. استفاده از شامپوی انسان به جای شامپوی سگ برای شستشوی سگ، پوشش اسیدی پوست حیوان را مختل می کند و سگ شما را در برابر انگل ها، ویروس ها و باکتری ها آسیب پذیر می کند. همچنین استفاده از شامپوی انسان برای حمام کردن سگ، باعث می شود پوست آنها خشک و پوسته پوسته شود که می تواند خارش و ایجاد خراش روی پوست شود  که این امر باعث می شود باکتری ها به راحتی به پوست نفوذ کنند. همچنین به هم خوردن اسیدیته پوست سگ میتواند منجر به ریزش موی سگ شود.

-  پوست سگ ها در واقع از پوست ما حساس تر است. ما 10-15 لایه از سلولهای پوستی داریم، در حالی که پوست سگها فقط 3-5 لایه دارد. شامپو با تعادل pH نامناسب و/یا مواد شیمیایی قوی می‌تواند پوست سگ را تحریک کند و روغن‌های محافظ را از پوشش و پوست آن‌ها پاک کند که بدون آن، سگ‌ها در معرض شرایط ناخوشایند و خطرناکی مانند خشکی پوست، پوسته پوسته شدن، بثورات و خارش، ریزش مو و عفونت قرار می گیرند.

- درصوتیکه در شرایط اضطراری مجبور به حمام کردن سگ بودید و دسترسی به شامپوی مخصوص سگ نداشتید مجاز هستید از شامپوهای ملایم بچه و ترجیحاً شامپوی بچه گیاهی که نسبت به شامپوی شیمیایی و قوی انسانی احتمال آسیب رساندن کمتری به پوست سگ شما دارند، استفاده کنید. ولی بهتر این است که شامپوی مخصوص سگ را مانند سایر لوازم بهداشتی خانه همواره به موقع در سبد خرید خانه قرار دهید که ناچار به استفاده از شامپوی انسانی برای سگ نباشید.

- همچنین برای مواقعی که سگ شما در معرض آلودگی قرار گرفته و دسترسی به شامپوی سگ ندارید، دستمال مرطوب نوزاد میتواند جایگزین خوبی باشد.

اگر مطمئن نیستید که استفاده از دستمال‌های مرطوبی که در اختیار دارید بی‌خطر است یا خیر، احتیاط کنید. در حالی که بیشتر دستمال‌های مرطوب برا پوست سگها نیز بی خطر هستند، اما آنهایی که دارای بوهای قوی یا سایر ترکیبات خشن و الکلی هستند ممکن است به پوست سگ آسیب بزنند و خطر آن بیش از منفعت استفاده باشد. آغشته شدن موی حیوان به بوی شدید دستمال مرطوب نیز میتواند  باعث آزار حیوان باشد.


 

- مهمترین نکته در حمام کردن سگ با شامپوی سگ این است که باید آبکشی را بسیار با دقت و طولانی تر از زمان شستشوی سگ انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که کلیه بقایای کف و شامپوی سگ از لابلای موی حیوان آبکشی شده است. همچنین هنگام شستشوی موی سگ، بهتر ان است که شامپو را مستقیماً روی پوست حیوان نریزید بلکه شامپوی مخصوص سگ را در دستان خود ریخته و پس از کف کردن با آب، کف ایجاد شده را روی موی حیوان بمالید.

بهترین شامپوی سگ برای سگهایی که پوست حساسی دارند می تواند شامل مواد طبیعی مانند جو دوسر، آلوئه ورا، روغن بادام و ویتامین های A، D و E باشد. درصورتیکه سگ شما آلرژی پوستی دارد بهترین شامپوی سگ بایستی فاقد پارابن بوده و میتواند دارای عصاره آلوئه ورا به عنوان مرطوب کننده و تسکین دهنده پوست سگ و عصاره بابونه برای بهبود بافت پوست باشد. همچنین شامپوهای مخصوص شوره موی سگ و شامپوی جلوگیری از ریزش موی سگ برای بهبود این مشکل ها نیز در بازار موجود هستند. در مورد سگها نیز مانند خودتان شاید مجبور باشید چند شامپو را امتحان کرده تا نهایتاً شامپوی مناسب پوست و موی سگ خود را بیابید.

 

 

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" برای این مطلب دیدگاهی نوشته نشده است " هرگونه سوال ، ابهام یا نظری دارید برای ما بنویسید ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400