آشنایی با اخلاق سگ نژاد آناتولی شپرد داگ یا سگ گله شپرد همراه با عکس
نژاد آناتولی شپرد (Anatolian Shepherd) | پت لینک

نژاد آناتولی شپرد (Anatolian Shepherd)

مدت مطالعه 9 دقیقه

نژاد آناتولی شپرد (Anatolian Shepherd) یک سگ مهربون و البته خیلی باهوشه که کارش محافظت از گله است و یک همراه خوب برای چوپانه؛ این سگ به شدّدددت در کارش جدیه. حالا اگه میخوای با رفتار و ویژگی های این نژاد قدرتمند که البته خیلی مودب و خوش برخورده آشنا بشی تا آخر این مقاله از پت لینک با من همراه باش تا ببینی اصلا میشه آناتولی شپرد رو در خونه نگه داشت یا نه؟؟! پس بزن که بریم...

 

📍 قبلش ازت میخوام اگه حیوان خانگیت رو دوست داری 💕 که قطعا هم همینطوره روی لینک ثبت حیوانات خانگی بزنی و در عرض چند دقیقه یک شناسنامه آنلاین براش درست کرده و همه ی اطلاعاتش رو در این شناسنامه ثبت کنی. با کلیک روی لینک بالا مراحل ساخت شناسنامه ی آنلاین رو هم یاد میگیری.

 

ویژگی های ظاهری آناتولی شپرد مهربون

🐶 با اینکه Anatolian Shepherd خیلی مهربونه اما خُب ظاهر خیلی خشن و قدرتمندی داره البته باید هم همینطوری باشه چون بالاخره سگ نگهبانه دیگهههه 💪. چشمهای این نژاد از هم فاصله داره و بادومی شکله و به رنگهای قهوه ای تیره تا کهربایی روشن دیده میشه.

سر این حیوان بزرگ و شبیه به هیکل قدرتمندشه و گوش های پهن و گنبدی شکلی داره، معمولا بینی آناتولین شپرد به رنگ سیاه دیده میشه و پوزه ی حیوان هم مستطیل شکل است. لبهای این نژاد با کناره های سیاه رنگ کمی آویزون بوده و دندانهایی به شدت قوی داره. این نژاد دم بلندی داره و وقتایی که آرومه دمش رو پایین میاره. پوشش این سگ موهای کوتاهی به رنگهای سفید، سیاه و حنایی بوده که البته با توجه به آب و هوا اندازه ی آنها تغییر میکنه مثلا در زمستان خزها کمی بلندتر میشوند.

پاهای جلویی حیوان بلند و استخوان بندی محکمی داره، کف پاهای آناتولی شپرد بسیار محکم با ناخنهای قوی و بالشتک های ضخیم و سفتی است. اگه این نژاد برنامه ی غذایی خوبی داشته باشه و خوب بخوره و بگرده 11 تا 13 سال عمر میکنه. وزن نرهای این نژاد 50 تا 74 و ماده ها 36 تا 54 کیلوگرم و قد نرها 74 و ماده ها 69 سانتیمتر است.

ویژگی های ظاهری آناتولی شپرد مهربون | بهترین نژاد سگ برای خرید

تغذیه ی سگ Anatolian Shepherd

🍖 این سگ چوپان میتونه با گله زندگی کنه و باید متناسب با سن و سالش غذا بخوره در کل این نژاد خیلی پر خور و شکمو نیست، خوراکیهای تشویقی هم شیوه ی خوبی برای آموزش دادن به این سگه. البته افراط در تشویقی باعث چاقی حیوان میشه برای همین باید حواست باشه که بیش از اندازه بهش تشویقی ندی.

یادت باشه که آب تمیز همیشه کنار حیوان بذاری، روزانه دوبار و به میزان 4 تا 6 پیمانه غذای خشک باکیفیت برای آناتولین شپرد کفایت میکنه. غذای سگ باید شامل انواع ویتامینها و مواد مغذی باشه و میزان غذا باید با توجه به سن، سوخت و ساز و فعالیتش مشخص شود.

👈 میتونی برای سنجیدن شرایط بدنی آناتولی شپرد دستت رو روی کمر حیوان بذاری و دنده هاشو لمس کنی اگه قادر به لمس دنده های سگ نبودی احتمالا حیوان دچار اضافه وزن شده.

 

وضعیت سلامتی آناتولین شپرد

🏥 خوشبختانه آناتولی نژاد مقاومیه، اما خٌب مثل انواع نژاد سگ مستعد یکسری بیماریه که مهمترینش را در ادامه آوردم.

دیسپلازی آرنج: این بیماری ژنتیکی در این سگ چوپان باعث میشه مفصلها عملکرد درستی نداشته باشند و در نتیجه حیوان در موقع راه رفتن لنگ میزنه، این بیماری وراثتی بوده و میتوان با دارو، کنترل وزن و در نهایت جراحی تا حدی به بهبود آن کمک کرد.

کم کاری تیروئید: این بیماری غددی هم در این نژاد سگ دیده شده و منجر به ریزش مو و چاقی خواهد شد.

جرب: این بیماری پوستی باعث ریزش مو، لکه های قرمز و پوسته پوسته شدن سر و بدن حیوان میشه و خوشبختانه به انسان سرایت نمیکنه.

دیسپلازی مفصل ران: این مریضی ارثی سبب چسبندگی استخوانها شده و با درد همراهه، اگه میخوای توله آناتولی شپرد رو به سرپرستی بگیری باید بدونی مادرش به این بیماری دچار بوده یا نه.

آنتروپیون: یک بیماری چشمی نسبتا شایع بین این نژاد است که باعث تاری و در نهایت عفونت چشم میشه و معمولا تا قبل از یک سالگی اتفاق می افته و راه درمانش جراحیه.

 

وضعیت سلامتی آناتولین شپرد | سگ آناتولی شپرد

اصلاح و نظافت سگ چوپان (آناتولین شپرد)

اگه میخوای یه سگ خوشگل و تر و تمیز داشته باشی کافیه هفته ای یکبار موهاش رو برس بکشی؛ ناخنهای این نژاد هم مثل بقیه ی سگها باید مرتبا کوتاه بشه. آناتولی ریزش موی فصلی شدید رو تجربه میکنه؛ یادت باشه که در زمان ریزش موی فصلی سگ حتما باید هر چند روز یکبار موهاشو شونه کنی. و برای جلوگیری از رشد باکتری و بیماریهای لثه باید حداقل 3 بار در هفته دندونهاشو مسواک بزنی.

 

بازی های مورد علاقه Anatolian Shepherd

آناتولین شپرد عاشق پیاده رویهای طولانی مدته حتی راه رفتن در حیاط و فضای باز هم آن رو خوشحال میکنه، بهتره این نژاد رو یک یا دو بار در روز برای پیاده روی بیرون ببری فقط قلاده رو فراموش نکن. اگه آناتولی شپرد در حیاط مشغول قدم زدن و بازی کردنه حواست باشه که درها قفل باشه که یک وقت شیطونی نکنه و نخواد بره بیرون.

 

مدت زمان بارداری و تعداد توله های آناتولین

مدت زمان بارداری این نژاد 63 روزه و معمولا این نژاد در هر بار زایمان 8 توله به دنیا میاره، فراموش نکن که وقتی سگ بارداره باید خیلی حواست بهش باشه و غذاهای مقوی براش آماده کنی.

 

قیمت سگ بزرگ جثه آناتولی شپرد

💰 اصالت آناتولی شپرد به فلات آناتولی برمیگرده، این نژاد در ایران هم وجود داره و در واقع سگ گله یا نگهبانه. قیمت این نژاد به عوامل مختلفی مثل سن، گواهی سلامت و جنسیتش بستگی داره و نمیشه قیمت دقیقی براش اعلام کرد.

قیمت سگ بزرگ جثه آناتولی شپرد | انواع نژاد سگ

 

امتیاز به سگ آناتولی شپرد

💯 در ادامه با امتیاز دهی به رفتار و وِیژگیهای این نژاد سعی کردم بهت کمک کنم تا بتونی با یک نگاه اجمالی شناخت خوبی از نژاد آناتولی شپرد پیدا کنی. به نظرم کار خیلی جالبیه 😍 پس بزن بریم سراغ امتیازااااا....

 

نیازهای جسمی              ⭐⭐⭐      

میزان بازیگوشی              ⭐⭐⭐

شیطونی و بازیگوشی در نژادهای مختلف سگ متفاوته، بعضی هاشون خیلی پر جنب و جوش و شیطون و یکسری دیگه فقط یه گوشه نشستن و حال اینکه به خودشون تکون بدن رو ندارن رفتارشون طوریه که انگار بغل دستت یه گربه ی خوشگل نشسته نه یه سگ شیطون.

نیاز به تمرین                    ⭐⭐⭐

بعضی سگ ها مثل آنهایی که کارشون گله داری یا نگهبانیه اگه تمرین کافی نداشته باشند خیلی زود اضافه وزن پیدا میکنن و نژادهایی هستند که ققط کارهایی مثل دویدن، کندن زمین و پارس کردن میتونه به خالی شدن انرژیشون کمک کنه.

قدرت و نیرو                     ⭐⭐⭐

قدرت و نیروی یک سگ رو علاوه بر اندازه و جثه اش میتونی از حرکاتش هم تشخیص بدی یک سگ نیرومند حتی کارهای ساده ای مثل دویدن یا غذا خوردنش رو هم با قدرت انجام میده.

میزان انرژی                     ⭐⭐⭐

سگهایی که انرژی کمی دارن و مثل بعضی از ما آدمها تنبل تر هستند عاشق لَم دادن یه گوشه و چرت زدنن. اما در مقابل سگهایی که انرژی زیادی دارند رو یه لحظه هم نمیتونی آروم نگهشون داری.

 

 

رفتار و برخورد                    ⭐⭐    

عشق و علاقه به سرپرست ⭐⭐⭐

بعضی از نژادها نسبت به سرپرست و دیگر اعضای خانوادشون بی اعتنا هستند و محبت چندانی ندارند اما یکسری از نژادها عاشق سرپرستشون هستند و فقط در کنار اعضای خانواده احساس آرامش میکنن. البته عشق و علاقه به سرپرست خیلی به نژاد ربطی نداره و ممکنه دو سگ از یک نژاد رفتارهای متفاوتی داشته باشند.

علاقه به کودکان                  ⭐⭐

وقتی میتونی علاقه به کودکان را در سگها ببینی که یک کودک محکم بغلش کرده و سگ طفلکی با همه ی صبوریش آرام و ساکته. عشق و علاقه ی سگ به کودکان هم مثل دوست داشتن سرپرست و اعضای خانواده ممکنه در دو سگ از یک نژاد متفاوت باشه. فقط اینو فراموش نکن که سگ ها دندان و فک های قوی و قدرتمندی دارند و هم خودت و هم کودکان باید مواظب این دندانهای قدرتمند به خصوص در شرایطی که سگ عصبانیه باشید. Anatolian Shepherd خیلی همدم خوبی واسه بچه ها به حساب نمیاد.

علاقه به همنوع                   ⭐⭐

علاقه به همنوع یعنی اینکه وقتی سگ یکی مثل خودش رو میبینه خیلی زود باهاش رفیق بشه و شروع کنه به بازی، معمولا سگهایی که در ایام جوونیشون با همنوع خودشون وقت میگذرونن رفیق باز و اجتماعی میشن. در مقابل یکسری از سگها به محض دیدن همنوع خودشون سریع گارد میگیرن و میخوان شروع کنن به دعوا.

عشق و علاقه به غریبه ها     

سگی که با غریبه ها رفیقه یعنی اجتماعیه و معمولا این رفتار رو با تکون دادن دم، مالیدن پوزه به خاک نشون میده. فقط حواست باشه فرقی نداره سگ معاشرتیه یا از غریبه ها اصلا دل خوشی نداره به هر حال وقتی باهاش به گردش میری قلاده رو فراموش نکن. اگه این نژاد خیلی خوب تربیت نشده و اجتماعی نباشه نسبت به بقیه ی حیوانات و غریبه ها حالت تهاجمی میگیره ولی سگهای تربیت شده اینطور نیستند و نسبت به افراد مختلف و غریبه ها خیلی وفادار و مهربونن.

 

سازگاری با شرایط                 ⭐⭐⭐

تحمل آب و هوای گرم             ⭐⭐⭐

سگی که موهای زیاد و ضخیمی داره تاب و توان کمتری هم در برابر گرما داره و برای اینکه بخوای در فصلهای گرم با سگ های مو بلند بیرون بیای باید ساعتهای خنک روز رو انتخاب کنی.

تحمل آب و هوای سرد            ⭐⭐⭐⭐⭐

تحمل آب و هوای زمستونی و سرد و خشک برای سگهایی که پوشش نازک و کمی دارند خیلی سخته و طفلکیا اذیت میشن؛ سگ های مو کوتاه رو باید در سرما داخل خونه نگه داری. خوشبختانه این سگ چوپان میتونه در هر شرایط آب و هوایی زندگی کنه. و تحملش در هوای سرد بیشتره.

تحمل تنهایی                           ⭐⭐⭐

سگهایی که از تنهایی متنفرند رفتارهایی مثل ناله و پارس کردن از خودشون نشون میدن. این سگها بالافاصله بعد از رفتن سرپرست یا بقیه ی اعضای خانواده شروع میکنن به سر و صدا کردن و خونه رو روی سرشون میذارن اما یک سری از نژادها از تنهایی ناراحت نمیشن و وقتی تنها میشن عین خیالشون نیست و واسه خودشون زندگی میکنن.

 

تحمل عصبانیت سرپرست      ⭐⭐⭐⭐

ممکنه وقتی سگ رو برای کارهای زشت و اشتباهش دعوا یا توبیخ میکنی خیلی ناراحت بشه و نسبت به این اخم و عصبانیت واکنش نشون بده شاید هم وقتی داری دعواش میکنی اصلا محل نذاره و خم به ابروش نیاد.

 

زندگی در آپارتمان                  

تنها به خاطر اینکه یک سگ، کوچولو و ریزه میزه باشه نمیتونی بگی مناسب آپارتمانه ممکنه یک سگ کوچولو خیلی پرانرژی و شیطون باشه و اصلا نشه در خونه های کوچک آپارتمانی ازش نگهداری کرد. البته جثه ی حیوان هم یک ملاک مهم برای اینه که ببینی میشه داخل خونه نگهش داری یا نه.

 

مناسب برای سرپرستان تازه کار  ⭐⭐

وقتی میخوای سگی رو به سرپرستی بگیری مهمه که شناخت کاملی از خلق و خوی این حیوان داشته باشی برای همین اگه تا حالا سرپرست سگی نبودی بهتره برای تجربه ی اول سراغ سگ های آروم و حرف گوش کن بری.

 

وضعیت سلامتی               ⭐⭐⭐

ریزش مو                           ⭐⭐

ریزش موی سگ یک مسئله ی کاملا طبیعیه که بین نژادهای مختلف هم فرق داره، یعنی یکسری از نژادها فقط سالی یکبار و عده ی دیگه بیش تر ریزش مو رو تجربه می کنن؛ حالا اگه نسبت به وجود مو روی لباس یا مبل و فرش خونه حساسی بهتره سراغ نژادهایی بری که ریزش موی کمی دارند. آناتولی شپرد ریزش موی شدید فصلی داره و در بهار محل زندگیش پر از مو میشه.

 

آبریزش بزاق دهان           ⭐⭐⭐

اگه جزء افرادی هستی که به آب دهان سگ وسواس دارند و خوششون نمیاد آب دهن سگ روی لباس یا وسایلشون باشه نباید نژادهایی رو به خونه بیاری که مستعد ریزش آب دهان هستند چون اینطوری خیلی اذیت میشی.

نظافت و شستشوی آسان  ⭐⭐⭐⭐

اینکه سگ هم مثل ما آدمها نیاز به  نظافت و شستشو داره که اصلا عجیب نیست! فرقش اینه که یکسری از نژادها با یک برس ساده تمیز میشن اما بعضی ها رو بیش تر باید براشون وقت بذاری و نیاز به دفعات بیش تر حموم و کوتاهی مو دارند.

استعداد چاقی                   ⭐⭐⭐

بعضی از سگ ها خیلی شکمو هستند و همین باعث میشه در مدت کمی با پرخوری بی رویه اضافه وزن بگیرن برای همین اگه سگی داری که خوش اشتهاس و زود چاق میشه باید خیلی حواست به خورد و خوراکش باشه.

وضعیت بیماری                  ⭐⭐⭐

بعضی از نژادهای سگ بیش تر در معرض یکسری از بیماریها هستند و در واقع مستعد بیماریهای خاصی میباشند که شناخت آن بیماریها و نحوه ی پیشگیری از آنها با توجه به نژاد سگ در طول عمر حیوان خیلی مفیده.

اندازه                                  ⭐⭐⭐⭐⭐

معمولا سگهایی با جثه و اندازه ی بزرگ خیلی قدرتمند تر به چشم آمده و کمی هم ترسناکتر هستند، در واقع اندازه ی سگ تاثیر زیادی در محل و شرایط نگهداریش داره.

 

میزان تربیت پذیری              ⭐⭐⭐

یادگیری و آموزش                ⭐⭐⭐⭐

بعضی از نژادها هوش و استعداد خیلی بالایی دارند و سریع دستوراتی مثل بشین یا بیا رو یاد میگیرن و در مقابل بعضی دیگه از سگها نیاز به تمرین و تکرار بیشتری دارند و میتونی از طریق بازی کردن یا تشویقی دستوراتی که میخوای رو بهش یاد بدی.

 

پارس کردن و زوزه کشیدن      ⭐⭐

سر و صدا و پارس کردن در بعضی از نژادها بیشتر دیده میشه برای همین اگه تحمل صدای زیاد رو نداری یا در خونه ای زندگی میکنی که ممکنه همسایه ها به صدای سگ اعتراض کنن باید به سراغ نژادهای ساکت و آرومتر بری.

 

گاز گرفتن و جویدن                  ⭐⭐

بیشتر سگها عاشق این هستند که هر چی گیر دستشون میاد از اسباب بازی تا لوازم خونه رو داخل دهنشون بذارن و گاز بگیرن معمولا این سگ ها عاشق بازی واکشی هستند و میتونی هم خودت و هم سگ رو با این بازی سرگرم کنی یعنی یک اسباب بازی رو به نقطه ای دور پرت کنی تا سگ برات بیاره؛ فقط یادت باشه اگه سگ این اخلاق رو داره که همه چی رو داخل دهنش ببره و گاز بگیره حتما باید بهش آموزش بدی چون هم برای سلامت خودش خطر داره و هم ممکنه یکدفعه هوس کنه یکی از اعضای خانواده رو هم گاز بگیره.

 

علاقه به ولگردی                      ⭐⭐⭐

وقتی با بعضی سگها گردش میری بهت میچسبن و اصلا دوست ندارن ازت جدا بشن اما یک تعداد دیگه اختیارشون دست خودشونه و به محض اینکه میرن بیرون برای خودشون شروع به ولگردی میکنن.

دنبال طعمه دویدن                    ⭐⭐

دویدن دنبال طعمه و شکار کردنش اخلاق خیلی از سگهاست به خصوص نژاد نگهبان برای همین نگهداری این سگها در کنار حیوانات خانگی دیگه مثل همستر یا گربه چندان کار ساده ای نیست.

هوش                                       ⭐⭐⭐⭐

هوش و تمرکز سگ رو میشه با تمرین و تکرار پرورش داد سگهای گله دار و نگهبان نیاز به تمرکز و هوش بالایی دارند و معمولا میشه از طریق تمرین، تکرار و اسباب بازی های تعاملی تمرکز این سگها رو بالا برد.

 

 

و اما در آخر...

از این که تا آخر این مقاله با من همراه شدی ممنونم و امیدوارم این مطالب برات مفید بوده باشه و حالا دیگه نژاد آناتولی شپرد رو خیلی خوب شناخته و با خلق و خو و رفتارهاش آشنا شده باشی. اگه با سوالی مواجه شدی یا بخشی از مقاله برات ابهام داشته یا هر نظری داری که میخوای با پت لینک در میون بذاری کافیه در پایین همین صفحه و در بخش ثبت دیدگاه نظر یا سوالت رو مطرح کنی تا پت لینک در اسرع وقت بهت پاسخ بده. فقط یادت باشه که سگها حیوانات مهربون و حساسی هستند و برای نگهداری ازشون باید رفتارهاشون رو بشناسی و شرایط خوبی برای زندگیشون فراهم کنی تا در کنارت احساس آرامش داشته باشن 😍.

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" برای این مطلب دیدگاهی نوشته نشده است " هرگونه سوال ، ابهام یا نظری دارید برای ما بنویسید ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400