عمل جراحی عقیم کردن حیواناتی مانند گربه و سگ چه معایب و مزایایی دارد؟
عمل جراحی عقیم سازی حیوانات | دامپزشکی بهین در خیابان توحید

عمل جراحی عقیم سازی حیوانات

مدت مطالعه 3 دقیقه

هنوز نسبت به عمل جراحی عقیم سازی حیوانات تردید داری و نمیدونی اینکار به نفع حیوانه یا به ضررش؟ بیا تا بهت بگم... 😉 امروزه خیلی از دامپزشکان در سراسر دنیا بر این باورند که عقیم سازی برای جلوگیری از تولد بچه و توله های ناخواسته ی حیوان یک ضرورته نه انتخاب!!! این عمل هم در نر و هم ماده های حیوان مزیتهای زیادی داره و حتی میتونه آنها رو از خیلی بیماریهای خطرناک در امان نگه داره؛ پس اگه سرپرستی حیوانی رو به عهده داری و هنوز نتونستی برای عقیم سازی آن تصمیم بگیری بهت پیشنهاد میکنم تا آخر این مقاله با من همراه باشی مطمئنم در انتها میتونی تصمیمی بگیری که به نفع این دلبرای دوست داشتنی تموم بشه.

 

عقیم سازی حیوانات چیست؟

یکی از شایعترین جراحیها در کلینیک و مراکز درمانی حیوانات عمل عقیم سازی است؛ که بیشتر در سگ و گربه ها انجام میشه و طی آن دامپزشک بخشی از بدن حیوان که وظیفه ی باروری رو به عهده داره خارج کرده و با اینکار هورمونهای زنانه و مردانه ی کمتری در بدن حیوان آزاد میشه.

 

عمل عقیم سازی حیوانات در ایران

در ایران این عمل در سگ و گربه های ماده از طریق خارج کردن رحم و تخمدان و در نرها با اخته کردن یعنی خارج کردن بیضه ها انجام میشه؛ در واقع با این عمل غریزه ی جنسی حیوان هم از بین میره. البته این عمل به روشهای دیگه ای هم انجام میشه که چندان مرسوم نیست مثل خارج کردن رحم و باقی ماندن تخمدانها در ماده و بستن لوله ها (وازکتومی) در نرها که در اینصورت میل جنسی حیوان از بین نرفته و تنها قادر به باروری نخواهد بود. در کل انجام عمل عقیم سازی در حیوان نر نسبت به ماده ساده تر است.

حتما عمل عقیم سازی حیوان برای خودت هم استرس آوره و بخاطرش نگرانی اینو خوب درک میکنم حق هم داری خٌب... 😲 شاید اصلا یکی از دلایلی که واسه ی این عمل امروز و فردا میکنی همینه اما این نگرانی برای وقتیه که از خوب بودن کلینیک مطمئن نباشی؛ خوشبختانه امروزه خیلی از کلینیکهای دامپزشکی هستن که کارشونو خوب بلدن اینکه این عمل طوری انجام بشه که حیوان درد زیادی نکشه یا دامپزشک بتونه با یک بریدگی کوچک اندام باروری رو خارج کنه تا حیوان دوره ی نقاهت کوتاهتری رو تجربه کنه خیلی مهمه، یکی از این مراکز که طبق نظر مراجعه کنندگان خیلی خوب از پس این عمل برآمده کلینیک دامپزشکی بهین واقع در خیابان توحید است.

البته اینم بگم که این کلینیک علاوه بر انجام این عمل، پزشک پرندگان 🐦 هم داره پس اگه طوطی، عروس هلندی، کاسکو یا هر پرنده ی زینتی دیگه ای داری که پاش شکسته، منقارش یا نوکش آسیب دیده و در کل نیاز به معاینه یا جراحی داره بهین کارش همینه. راستی این کلینیک پت شاپ هم داره و کلی خدمات دیگه هم انجام میده اگه حس کنجکاویت گُل کرده و میخوای خدمات دیگه اش رو ببینی کافیه روی لینک کلینیک دامپزشکی بهین در خیابان توحید  کلیک کنی تا خیلی خوب این کلینیک و خدماتش رو بشناسی. بعدش برگرد چون میخوام در ادامه مزایا و معایب این عمل رو بهت میگم تا بتونی بهتر تصمیم بگیری.

دامپزشکی بهین در خیابان توحید برای پرندگان و جراحی حیوانات | پت لینک

مزایای عقیم سازی حیوانات

این عمل مزیتهای مختلفی برای هر دو جنس نر و ماده داره که مهمترینش رو در ادامه آوردم.

جلوگیری از فحلی

افزایش طول عمر حیوان

توقف چرخه ی جفت گیری

کاهش پرخاشگری و زوزه کشیدن

از بین رفتن حاملگی کاذب در حیوان

کنترل جمعیت حیوانات بی سرپرست

جلوگیری از انتقال بیماری های ژنتیکی

خونریزی نداشتن در دوران عادت ماهانه

کاهش ابتلا به باد فتق و تومورهای بیضه

عدم بارداری حیوان و تولد توله های ناخواسته

از بین رفتن احتمال ابتلا به عفونت های رحمی

کم شدن احتمال بزرگ شدن و سرطان پروستات

فراری نشدن حیوان از خانه (واسه پیدا کردن جفت)

کاهش ابتلا به سرطان سینه، رحم و تخمدان در ماده ها

کاهش احتمال ابتلا به تومورهای اطراف مقعد و سرطان بیضه در نرها

 

معایب عقیم سازی حیوانات

و اما... این عمل خیلی مزیت داره ولی نمیشه گفت اصلا هیچ عیبی نداره بلکه عقیم سازی یکسری معایب هم داره و باید همه ی این خوبی و بدی ها رو کنار هم بذاری و بعد واسه ی این عمل تصمیم بگیری.

افزایش وزن و چاقی

ریسک بیهوشی

حالا که با مزیتها و معایب عمل جراحی عقیم سازی حیوانات آشنا شدی و دیدی که معایبش در مقایسه با خوبیهاش کمتره و در موارد نادر هم اتفاق میافته به نظرت عمل عقیم سازی برای حیوان مناسبه؟!

 

کلینیک حیوانات بهین در توحید برای جراحی حیوانات | پت لینک

 

فواید عقیم سازی برای سرپرست حیوان

این عمل علاوه بر اینکه برای حیوان مزایا و معایبی داره برای سرپرستش هم خالی از لطف نیست و مهمترین مزیتهای این عمل برای صاحب حیوان عبارت است از:

بهتر شدن رفتار حیوان

افزایش طول عمر حیوان

فراری نشدن حیوان از خانه

نگهداری نکردن از چند توله در هر بار زایمان حیوان

 

زمان مناسب برای عقیم کردن حیوانات

یک نکته ی خیلی مهم اینه که عمل عقیم سازی در سن مناسب انجام بشه؛ که در این خصوص حتما دامپزشک توضیحاتی میده اما بهترین زمان عقیم کردن حیوانات بعد از یک سالگی است. عقیم سازی قبل از رسیدن به بلوغ کامل جسمی و جنسی حیوان کار کاملا اشتباهی است.

 

و در آخر...

از اینکه تا آخر این مقاله با من همراه شدی ممنونم بهت قول داده بودم که در انتها میتونی به عنوان مامان یا بابای حیوان کوچولوت برای عمل عقیم سازی تصمیم بگیری امیدوارم الان که شناخت بهتری از این عمل جراحی، مزیت و معایبش پیدا کردی همینطور هم بشه و بعد از مشورت با دامپزشک برای عقیم سازی اقدام کنی.

😍 فقط یادت باشه که حیوانات خیلی حساسند و ما به عنوان سرپرستشون باید حافظ جونشون باشیم و با بهترین تصمیم ازشون مراقبت کنیم.

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" برای این مطلب دیدگاهی نوشته نشده است " هرگونه سوال ، ابهام یا نظری دارید برای ما بنویسید ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400