علائم انسداد روده در سگ ها به علاوه پیشگیری و درمان
علائم انسداد روده در سگ ها به علاوه پیشگیری و درمان

علائم انسداد روده در سگ ها به علاوه پیشگیری و درمان

مدت مطالعه 6 دقیقه

 

ما در این مقاله از پت لینک تصمیم داریم در خصوص علائم انسداد روده در سگ ها به علاوه پیشگیری و درمان اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم. از آنجاییکه انسداد روده یا انسداد دستگاه گوارش یکی از مشکلات و بیماریهای رایج سگ میباشد آشنایی با علائم این بیماری و روشهای پیشگیری و درمان آن برای سرپرستان سگ اهمیت زیادی خواهد داشت، پس اگر به سلامت سگ خود اهمیت میدهید مطالعه ی این مقاله برای شما مفید خواهد بود.

 

انسداد دستگاه گوارش در سگ ها

انسداد روده یکی از مشکلات جدی در سگها میباشد، در واقع سگها جزء حیواناتی هستند که تمایل دارند خوراکیها و اشیای مختلف را از طریق دهان خود تست کرده و بجوند این تمایل به خصوص در توله سگها بیشتر دیده میشود این عادت سگها میتواند سبب گیر کردن اجسام و خوراکیهای نامناسب در دستگاه گوارشی سگ شود. بطور کلی انسداد روده زمانی که معده یا روده سگ به شکل جزئی یا کامل مسدود شده باشد نگران کننده بوده و این انسداد موجب اختلال در هضم و حرکت روده ها شده و میتواند آسیب های جدی به روده ی سگ وارد کند.

متاسفانه در صورتیکه این بیماری پیشرفت کرده و شما به آن بی توجه باشید نکروز بافتهای روده اتفاق افتاده و سگ دائما دچار استفراغ شده و روده ها کارایی خود را از دست میدهند و در نتیجه این امر موجب مرگ سگ شما خواهد شد. انسداد ممکن است در هر بخشی از دستگاه گوارش سگ ها اتفاق بیافتد و احتمال دارد 3 تا 7 روز بعد از بروز این مشکل و عدم درمان، سگ جان خود را از دست بدهد.

انسداد لوله گوارش در سگها

علائم انسداد روده در سگ ها

بهتر است در صورت مشاهده ی علائم زیر سریعا سگ خود را نزد دامپزشک برده تا پزشک با معاینه ی سگ از انسداد روده مطمئن شده و درمان را آغاز کند:

·       یبوست

·       اسهال

·       سوء تغذیه

·       افسردگی

·       کم تحرکی

·       ناله کردن سگ

·       دردهای شکمی

·       ورم و نفخ شکم

·       ضعف و بی حالی

·       از دست دادن اشتها

·       استفراغ به دفعات زیاد

·       صداهای بلند از شکم سگ

·       زور زدن در زمان دفع مدفوع

·       کم آبی بدن (به دلیل عدم توانایی در نگه داشتن آب)

نکته: توجه داشته باشید که چنانچه سگ انسداد جزئی در روده ها داشته باشد  علائم خفیفتری داشته و دچار اسهال میشود اما در صورت انسداد کامل روده ها، سگ در دفع مدفوع با مشکل مواجه خواهد شد.

نکته: لازم است بدانید علائم انسداد روده در گربه نیز در مواردی مشابه با نشانه های انسداد روده در سگها میباشد.

نکته: توجه داشته باشید که علائم ذکر شده ممکن است نشان از بروز بیماریهای دیگری در سگ شما باشد، به همین دلیل لازم است به جهت تشخیص دقیق بیماری حتما سگ خود را نزد دامپزشک ببرید.

از آنجاییکه بیماریهای روده ای و گوارشی مانند التهاب روده در سگ، انسداد روده و... از جمله بیماریهای رایج در سگها میباشد، بهتر است با علائم بیماریهای گوارشی سگ آشنا باشید تا در صورت بروز مشکل بتوانید با مراجعه ی به موقع به دامپزشک از مشکلات جدیتر جلوگیری کنید، بعنوان مثال وجود خون در مدفوع و بی حالی از جمله علائم سرطان روده در سگ بوده اما بروز آن دلیل قطعی ابتلای سگ به سرطان روده نبوده و برای اطمینان از بیماری باید حتما سگ خود را نزد دامپزشک و کلینیک معتبر ببرید.

نکته بسیار مهم برای شما به عنوات سرپرست حیوان این است که همیشه نسبت به دفعات مدفوع کردن، حجم، شکل و رنگ مدفوع سگ و گربه خود حساس باشید. ویژگیهای مدفوع حیوان، اطلاعات بسیاری را درباره کیفیت عملکرد دستگاه گوارش سگ و گربه شما در اختیارتان می گذارد. همچنین اگر سرپرست گربه هستید بهتر است است که موقع جمع آوری و تمیز کردن خاک گربه، حتماً وضعیت مدفوع را بررسی کنید. بهتر این است که هرازگاهی به جای چنگک، از دست با دستکش برای این کار اقدام کنید تا اطلاعات بیشتری از وضعیت مدفوع حیوان و طبیعی بودن آن بدست آورید.

علائم انسداد روده در سگها

علل انسداد روده سگ ها

انسداد دستگاه گوارش در سگها به دلایل مختلفی ایجاد میشود که از جمله مهمترین دلیل انسداد روده سگ میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

·       بلعیدن اجسام خارجی

یکی از مهمترین و اصلیترین دلایل انسداد روده در سگها بلعیدن اشیا میباشد، از آنجاییکه اسید معده ی سگ توانایی هضم این اجسام را ندارد و دفع آنها نیز دشوار است این امر موجب انسداد روده در سگها میشود.

از جمله اجسام خارجی که ممکن است توسط سگ بلعیده شود میتوان به استخوان، اسباب بازیها، سنگ، بند لباس یا کلاه، جوراب، پلاستیک خوراکیها و... اشاره کرد. لازم به ذکر است چنانچه سگ جسم تیزی را بلعیده باشد این امر میتواند منجر به پارگی روده نیز شود که مهمترین علائم پارگی روده سگ دفع مدفوع خونی میباشد. اگر سگ شما یک شی خارجی را ببلعد معمولاً بعد از چند ساعت علائم انسداد روده نمایان خواهد شد، توجه داشته باشید که برخی از مواد غذایی مانند هویج خام بزرگ یا مرکز سفت بلال خام نیز می تواند باعث انسداد گوارشی در سگها شود.

بلعیدن اجسام خارجی در سگها

گیر کردن توده ای از استخوان در روده سگ نیز موجب گرفتگی روده سگ خواهد شد، گاهی اوقات ممکن است استخوانهای نیمه جویده شده باعث انسداد روده شود.

 

·       تومور روده در سگ ها

رشد تومور یا توده در داخل روده های سگ نیز از دیگر دلایلی است که منجر به انسداد روده در سگها میشود، در واقع رشد تومور در روده تحرک آن را کم کرده و میتواند تا حدی بزرگ شود که به روده ها فشار وارد کرده و آن را مسدود نماید.

 

·       انواژیناسیون یا درهم روی روده سگ

از دیگر علل انسداد روده در سگ میتوان به انواژیناسیون اشاره کرد در حقیقت این عارضه ممکن است بعد از جراحی روده، مشکلات و بیماریهای روده ای مانند انگلها، عفونت و تغییرات رژیم غذایی رخ داده و منجر به انسداد روده در سگها شود. در واقع انواژیناسیون عارضه ای است که در آن بخشی از روده به قسمت دیگری لغزیده و همانند یک تلسکوپ جمع میشود، این امر موجب انسداد روده در سگها خواهد شد.

انواژیناسیون یا در هم روی روده در سگها

·       تنگی پیلور در سگ

چنانچه مسیر معده به روده کوچک، تنگ و باریک شود انسداد روده در سگ ایجاد میشود، در واقع این بیماری ممکن است یک نقص مادرزادی بوده یا عارضه ای باشد که سگهای مسن با آن مواجه میشوند. این بیماری به علت باریک شدن مسیر معده به روده ی کوچک اتفاق افتاده و باعث انسداد دستگاه گوارش سگ خواهد شد.

 

پیشگیری از انسداد روده در سگ ها

بهترین روش برای جلوگیری و پیشگیری از انسداد روده در سگها دور نگه داشتن اشیا و اجسام خطرناک دور از دسترس سگ میباشد. مخصوصاً در توله سگها که علاقه زیادی به جویدن اجسام دارند باید توجه و نظارت بیشتری داشته باشید. ترجیحاً اسباب بازیهایی در اختیار توله سگ بگذارید که برای بلعیده شدن به اندازه کافی بزرگ باشند و قابل بلع توسط سگ نباشند. البته علل دیگر انسداد روده مانند تومور یا بیماریهای دیگر قابل پیشگیری نیستند اما در صورت تشخیص و درمان به موقع میتوانید مانع از بروز مشکلات جدی تر در سگها شوید.

 

دامپزشک چگونه انسداد روده در سگ را تشخیص می دهد؟

زمانیکه با مشاهده ی علائم اولیه انسداد روده، سگ خود را به کلینیک میبرید دامپزشک در قدم اول سگ را بطور کامل معاینه کرده و چنانچه مشکوک به انسداد روده باشد برای بررسی بیشتر رادیوگرافی یا سونوگرافی از شکم را توصیه خواهد کرد.

ممکن است نیاز به اسکن با ماده حاجب(رنگی) در فواصل مختلف باشد. دامپزشک از این طریق میتواند از انسداد روده ها مطمئن شده و محل دقیق آنرا متوجه شود. از دیگر روشهای تشخیص انسداد روده ها در سگ آزمایش خون و ادرار و مدفوع است که به دامپزشک در تشخیص قطعی این بیماری کمک خواهد کرد.

تشخیص انسداد روده سگ

درمان انسداد روده سگ ها

بعد از تشخیص انسداد روده دامپزشک سعی میکند از طریق جراحی هر آنچه سبب انسداد روده در سگ شده است را از مسیر روده خارج کرده و بعد از پاکسازی روده سگ در صورت لزوم نیز بخشهای آسیب دیده ی روده را نیز خارج خواهد کرد و در آخر نیز انتهای روده را بخیه میزند. جراحی در سگها نیاز به بیهوشی داشته و معمولا بعد از جراحی، سگ باید چند روز در بیمارستان و تحت نظر دامپزشک باشد.

دامپزشک از طریق لاپاراتومی (Laparotomy) و با ایجاد برشهای کوچک بر روی دیواره ی شکم سگ نیز میتواند انسداد را تشخیص و درمان نماید. در روش جراحی باز نیز با ایجاد برشی بر روی شکم سگ و در نزدیکی محل انسداد دامپزشک جسم خارجی را خارج خواهد کرد.

در صورتیکه انسداد دستگاه گوارش در مری یا معده ی سگ باشد معمولا دامپزشک از طریق آندوسکوپی میتواند انسداد را رفع کند، در واقع با بروز علائم انسداد مری در سگ و اطمینان از اینکه انسداد مربوط به مری یا معده است دامپزشک از این روش کم تهاجم استفاده کرده و در واقع با وارد کردن یک دوربین کوچک از طریق لوله ی آندوسکوپی اقدام به نمونه برداری یا خارج کردن انسداد خواهد کرد. برای دیدن مراکز دامپزشکی دارای خدمات آندوسکوپی حیوانات، کلیک کنید

درمان انسداد روده سگ

توجه داشته باشید چنانچه جسم یا عامل انسداد چندان بزرگ نباشد احتمال دارد بدون نیاز به جراحی مشکل برطرف شده و تنها کافی است دامپزشک داروهایی برای جلوگیری از عفونت و تسکین دستگاه گوارش تجویز نماید.

 

هزینه جراحی انسداد روده سگ

هزینه ی درمان انسداد روده و جراحی روده در سگها به عوامل مختلفی بستگی خواهد داشت و بهتر است در این خصوص با دامپزشک صحبت نمایید.

چنانچه به دنبال کلینیک دامپزشکی هستید می توانید لیستی از دامپزشکی ها را در تمامی شهرهای ایران از طریق صفحه ی  لیست دامپزشکی ها به همراه آدرس و اطلاعات تماس کلینیک ها پیدا کنید.

 

سخن پایانی:

ما در این مقاله از پت لینک سعی  کردیم به طور کامل علائم انسداد روده در سگ ها به علاوه پیشگیری و درمان را توضیح دهیم. از آنجایی که آشنایی با این علائم و روش درمان آن برای سرپرستان سگ الزامی است امیدواریم با شناخت این علائم بتوانید به سلامت سگ خود کمک کنید. همیشه نسبت به تغییر حالا سگ خود در هر موردی از قبیل غذاخوردن، مدفوع کردن، سرحالی و ... حساس باشید. در صورتیکه مرکز درمانی یا کلینیکی را میشناسید که نام آن در سایت پت لینک نیامده میتوانید با کلیک بر روی لینک "ثبت مرکز خدماتی حیوانات در پت لینک" در کمتر از 3 دقیقه اطلاعات کلینیک مربوطه را به جهت استفاده ی دیگران بصورت رایگان ثبت نمایید.

 

 

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" برای این مطلب دیدگاهی نوشته نشده است " هرگونه سوال ، ابهام یا نظری دارید برای ما بنویسید ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400