کاشت میکروچیپ برای حیوانات خانگی
میکروچیپ چیست و چرا حیوان خانگی ما باید مجهز به ردیاب حیوان باشد؟ | petlikn.ir

میکروچیپ چیست و چرا حیوان ما نیاز به کاشت میکروچیپ دارد

مدت مطالعه 6 دقیقه

میکروچیپ چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ اگر به این صفحه سر زدین احتمالا چنین سوالی ذهنتون رو درگیر کرده بنابراین تا انتهای مقاله همراه پت لینک باشید تا ببینیم میکروچیپ میتواند به پیدا کردن حیوان گم شده ما کمک کنه یا خیر؟ 

 

کاربرد میکروچیپ حیوانات چیست؟

امروزه فناوری میکروچیپ در صنایع مختلفی استفاده می‌شود، ازرایانه‌ها و تلفن‌های همراه، میکروچیپهای کاشته شده در بدن حیوانات وحشی تا میکروچیپهای حیوانات خانگی که اطلاعات شناسایی حیوان را ارائه می کنند. انواع مختلف میکروچیپبسته به هدفشان به روش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

هدف از کاشت میکروچیپ برای حیوانات خانگی، ایجاد یک شناسهدائمی برای حیوان است. برای جلوگیری از گم شدن حیوانات خانگی است، میکروچیپ حیوانات خانگی، درواقع ریزتراشه RFID به اندازه دانهبرنج که یه عدد منحصر به فرد  را در خوددارد. ردیاب حیوانات و میکروچیپ حیوانات بدون نیاز به باتریست و توسط یک اسکنر مخصوص خواندهمی شود.بنابراین پس از کاشت این ریزتراشه در بدن حیوان نیازی به اتصال به منبع انرژی نخواهیم داشت و اما سوال خیلی مهمی که اکثر افراد از پت لینک میپرسند این است که : 

 

آیا در ردیاب حیوانات اطلاعات حیوان ذخیره میشود؟

در ریز تراشه میکروچیپ  هیچ اطلاعاتی به غیر از یک شماره خاص ثبت نشدهاست. یعنی شما در میکروچیپ قادر به ثبت نام حیوان یا مشخصات سرپرست حیوان نیستید.بلکه باید سامانه یکپارچه ای وجود داشته باشد که شماره میکروچیپ کاشته شده در بدنحیوان شما را به این اطلاعات مرتبط کند.

 

 

 


 

کاشت میکروچیپ در بدن سگ و گربه چگونه انجام می شود؟

و اما به سراغ مراحل کاشت ردیاب میکروچیپ در بدن حیوان برویم ، قبل از کاشت میکروچیپ زیر پوست حیوان، لازم است میکروچیپ از داخلبسته اسکن شود تا تأیید شود که کد شناسایی فرستنده همان چیزی است که روی برچسببارکد بسته نشان داده شده است.

سپس سوزن حاوی میکروچیپ در تفنگ مخصوص یا سرنگ قرار داده میشود و در زیر پوست حیوان مورد نظر کاشت میشود به عنوان مثال ، برای کاشت میکروچیپ برای سگ ها و گربه ها، محل استاندارد برای کاشت میکروچیپ در بافت زیرجلدی در امتداد خطوسط پشتی (ستون فقرات) بین تیغه های شانه سگ است. برای قرارگیری صحیح، سگ شما بایدیا ایستاده یا روی شکم خوابیده باشد. مقداری از پوست شل بین تیغه های شانه به آرامیبه سمت بالا کشیده می شود و سوزن به سرعت وارد می شود. ماشه اپلیکاتور فشرده میشود و میکروچیپ را به بافت تزریق می کند.

 کاشت میکروچیپ زیر پوست سگ و گربه و دیگر حیوانات با استفاده از سوزن میکروچیپ انجام میشود 

 

پس از کاشت میکروچیپ، سگ یا گربه شما با اسکنر مخصوص میکروچیپ اسکن میشود تا اطمینان حاصل شود که میکروچیپ به درستی خوانده می شود.

 

 

آیا کاشت میکروچیپ در بدن سگ دردناک است؟

به نظر می رسد تزریق میکروچیپ درد خیلی زیادی نداشته باشد.کاشت میکروچیپ برای توله های کوچک نیز همواره بدون عارضه جانبی و ناراحتی زیادبرای حیوان است. ولی باتوجه به ضخیم بودن سوزن کاشت میکروچیپ، میتوان تزریق رازمان بیهوشی سگ مانند زمان جراحی عقیم سازی یا جرمگیری دندان سگ ها انجام داد تا حیواناصلا دردی نکشد.البته همانطور که گفتیم از آنجایی که کاشت این ریز تراشه ردیاب حیوانات دردندارد بیهوش بودن حیوان برای کاشت میکروچیپ ضروری نیست ومیتوان هرزمانی کاشت میکروچیپ را انجام داد.( اگر در رابطه با خطرات ناشی از بیهوشی حیوانات سوالی دارین میتوانید از این لینک استفاده کنید و همه چیز در رابطه با بیهوشی حیوانات را بخوانید) 

 

 

آموزش ردیابی حیوانات بوسیله میکروچیپ 

هنگامیکه تزریق میکروچیپ برای حیوان خانگی انجام شد، بایستیاطلاعات حیوان خانگی خود را به همراه نام و اطلاعات تماس خود در آژانس مربوطه ثبتکنید. دامپزشک شما مدارک و اطلاعات تماس مربوطه را در اختیار شما قرار می دهد. عدمثبت شناسه میکروچیپ حیوان خانگی شما، کل فرآیند را بی فایده می کند و کمکی به پیدا کردن حیوان گم شده شما نمیکند . زیرا شماره ریزتراشهبا کسی مرتبط نخواهد بود و هیچ کمکی به ردیابی حیوان نخواهد کرد.

اگر اطلاعات تماس خود را تغییر داده اید (شماره تماس وآدرس)، حتما باید این اطلاعات را در سامانه مربوط به میکروچیپ حیوانات خانگی بهروز کنید. در غیر این صورت ردیابی حیوان خانگی در صورت گم شدن حیوان خانگی شما ، امکان پذیر نخواهدبود.

 

تشخیص میکروچیپ حیوانات خانگی 

اسکنر میکروچیپ میتواند میکروچیپ تزریق شده در بدن حیوان راشناسایی کند. درصورتیکه کاشت میکروچیپ زیر پوست حیوان صورت گرفته باشد، اسکنرمیکروچیپ آن را شناسایی کرده و کد میکروچیپ بر روی نمایشگر اسکنر نشان داده میشود.

از آنجایی که میکروچیپ حیوانات ممکن است زیر پوست آنها جابجاشده یا از موقعیت خود خارج شود، دامپزشک، اسکنر میکروچیپ را روی تمام بدن حیوانحرکت می دهد تا صورت جابجایی، بتواند آن را بیابد.

 

 

آیا پیدا کردن حیوان گم شده با میکروچیپ امکان پذیر است؟ 

متاسفانه میکروچیپ حیوانات خانگی در ایران به اندازه ای کهباید، برای پیدا کردن حیوانات گم شده و پیدا شده، کارامد نیست. چون سامانه یکپارچهای برای ثبت اطلاعات تماس سرپرست حیوان باتوجه به میکروچیپ وجود ندارد و بسیاری ازصاحبان حیوانات خانگی، به ثبت اطلاعات خود در کلینیک دامپزشکی محلی خود اکتفا میکنند که اصلا کافی نیست. از آنجایی که میکروچیپ حیوانات خانگی تنها یک کد عددی بیمعنی است، درصورتیکه در سامانه یکپارچه ای همراه با اطلاعات صاحب حیوان ثبت نشدهباشد، هیچ استفاده ای نخواهد داشت.

دلتنگی برای حیوان گم شده میتونه بسیار اذیت کننده باشه همه ما تلاش میکنیم حیوان عزیزمون رو پیدا کنیم 

 

آیا میکروچیپ محل حیوان گم شده را نمایش میدهد؟ 

خیر متاسفانه باید بگویم که کاشت میکروچیپ هیچ ارتباطی به GPS و نشان دادنمحل حیوان گم شده  شما در نقشه ندارد.بنابراین شما نمیتوانید از میکروچیپ به عنوان یک ردیاب حیوانات گم شده استفاده کنید اما ، ما برای پیدا کردن حیوان گم شده به شما یه پیشنهاد عالی داریم در پت لینک ما پلاکی را طراحی کردیم که یک کد منحصر به فرد در اختیار حیوان دلبند شما میگذارد ،این پلاک میتونه یک هدیه ارزشمند به خودتون و حیوان دوست داشتنیتون باشه ، میپرسید چرا ؟ چون ما شرایطی رو ایجاد کردیم که شما نه تنها توانایی ثبت تمامی اطلاعات حیوان خود در سایت پیت لینک را داشته باشید بلکه میتوانید عکس خودتون به همراه حیوانتون را داخل سایت ثبت اطلاعات پت لینک بارگذاری کنید تا به هر دلیلی خدایی ناکرده اگر حیوانی گم شد آن را به راحتی بتوانید پیدا کنید.

ما امکانات فوق العاده ای را برای همه دارندگان حیوانات خانگی ایجاد کرده ایم شما حتی میتوانید برای یابنده حیوان هم مژدگانی تعیین کنید تا درصد پیدا شدن حیوان خانگی عزیزمتان را بالا ببرید

 فراموش نکنید ما در سایت پت لینک ثبت اطلاعات حیوانات خانگی را برای شما انجام میدهیم چرا که حامی صد در صد حیوانات هستیم. در ادامه به مقایسه کارایی میکروچیپ و پلاک گردنی برند پت لینک میپردازیم : 

 

  ثبت اطلاعات حیوان خانگی شما  

 

مقایسه کارایی میکروچیپ و پلاک گردنی QR-code  مشخصات در پیدا کردنسرپرست حیوان خانگی گم شده

 

 -درصورت ثبت نشدن میکروچیپ در سامانه یکپارچه میکروچیپ حیوانات خانگی، به طورکلی میکروچیپ کاشته شده برای یافتن سرپرست حیوان پیدا شده بی فایده خواهد بود. ولیاین در مورد پلاک گردنی مشخصات حیوان صادق نیست.در اولین استفاده تمامی اطلاعات ثبت میشود.

-تغییر دادن اطلاعات در مورد میکروچیپ ها نیازمند اقدام جدید مانند ارسال نامه بهاداره ثبت میکروچیپ حیوانات خانگی و در مورد پلاک گردنی ردیاب پت لینک ارسال درخواست به پشتیبانی و پس  از تایید هویت صاحب حیوان تغییرات انجام خواهد شد. 

-در سامانه ثبت اطلاعات میکروچیپ شما نمیتوانید اطلاعات تکیملی اعم از دوزهای دارویی حیوانات خود ثبت کنید تا در صورت مبتلا بودن حیوان به بیماری خاصی و لزوم استفاده از داروهای خاص یابنده حیوان بتواند به حیوان دلبند شما کمک کند اما ما در ثبت اطلاعات حیوان با استفاده از پلاک های QR-code امکان ثبت اطلاعات تکمیلی حیوانات مانند دوز دارویی و حساسیت های دارویی حیوانات را برای شما فراهم کرده ایم تا اطمینان خاطر بیشتری را به شما هدیه دهیم. 

 

نکته بسیار مهم در رابطه با پلاک گردنی حیوانات 

پلاک گردنی QR-code  منحصرا مربوط به سایت پت لینک میباشد ما پلاک های گردنی دیگری نیز در حال حاضر در ایران داریم که به هیچ وج مزایای پلاک های گردنی QR-code پت لینک را ندارد با هم نگاهی به تفاوت این پلاک های گردنی حیوانات بیاندازیم : 

 

-در پلاک های گردنی بدون QR-code شما نمیتوانید اطلاعات تکمیلی از حیوان خانگی خود ثبت کنید!!! به این معنی که اگر حیوان خانگی شما داروی روزانه مصرف می کند یا به بیماری خاصی مبتلاست یا آلرژی شدیدی دارد، نمیتوانید این مطالب تکمیلی را ثبت کنید تا درصورت گم شدن حیوان، شخص یابنده آن را لحاظ کند.

-تغییر اطلاعات در پلاک های پت لینک که از QR-code استفاده میکنند امکان پذیر است اما در پلاک های قدیمی نیاز به ساخت مجدد پلاک است که قطعا مقرون به صرفه نیست و همچنین سرعت تغییر اطلاعات رو از شما میگیرد ، در بسیاری از مواقع به دلیل مشغله های بسیار ما زمان کافی برای رفتن و ساخت مجدد پلاک را نداریم و ترجیح میدیم تغییرات اطلاعات ثبت شده حیوان خود را تنها با چند کلیک و به صورت آنلاین انجام دهیم. 

 

پاسخ به رایجترین  سوالات در کاشت میکروچیپ 

 

ضرورت کاشت میکروچیپ برای حیوانات خانگی چیست؟

 

  • منظور از ریزتراشه حیوان خانگی چیه ؟ 

میکروچیپ یا ریزتراشه حیوانات خانگی، یک قطعه بسیار کوچک RFID است که برای کاشت زیر پوست حیوانات طراحی شده است. این قطعه هیچ باتری و منبع تغذیه‌ای ندارد و فقط زمانیکه توسط اسکنر مخصوص میکروچیپ اسکن شود، یه شماره چندین رقمی منحصر به فرد را نشان خواهد داد و هیچ اطلاعات دیگری مانند اسم حیوان یا مشخصات سرپرست حیوان، در نمایشگر اسکنر دیده نخواهد شد. درصورتیکه اطلاعات مربوط به حیوان و صاحب او در یک سامانه یکپارچه میکروچیپ کشور ثبت نشده باشد، این شماره به خودی خود تاثیری در یافتن صاحب حیوانات پیدا شده نخواهد داشت

 
  • اندازه میکروچیپ سگ ها چقدر است ؟ 

اندازه میکروچیپ کمی کوچکتر از یک دانه برنج است و توسط اپلیکاتور مخصوص میکروچیپ که شبیه سرنگ است، زیر پوست حیوان کاشته میشود.

 

  • چگونه میتوانیم اطلاعات ثبت شده در میکروچیپ را تغییر دهیم؟

اطلاعات ثبت شده در میکروچیپ، همان شماره منحصر به فرد میکروچیپ است که قابل تغییر دادن نیست. ولی میتوانید اطلاعات مربوط به حیوان خود را در سامانه میکروچیپ سازمان دامپزشکی تغییر دهید.

 

  • آیا کاشت میکروچیپ در حیوانات عوارض دارد؟ 

درصورتیکه دامپزشک متخصص کاشت میکروچیپ را در جای صحیح آن انجام دهد، کاشت میکروچیپ غیر از درد هنگام کاشت، هیچ عارضه جانبی نخواهد داشت. 

 

  • محل نصب میکروچیپ بر روی بدن حیوان کجاست ؟ 

 

کاشت میکروچیپ در زیر پوست و بین دو کتف حیوان انجام میگیرد.

 
  • چه زمانی نیاز به تعویض ریزتراشه کاشت شده در بدن حیوان است؟ 

زیرتراشه حیوانات خانگی یا میکروچیپ، هیچ نیازی به تعویض ندارد و در تمام طول عمر حیوان، همراه او و قابل اسکن کردن می باشد.

 

برای دوستانتان بفرستید :

دیدگاه کاربران

" برای این مطلب دیدگاهی نوشته نشده است " هرگونه سوال ، ابهام یا نظری دارید برای ما بنویسید ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل *

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ می باشد 1399-1400